📣 پویش آموزشی پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب
✔️ با هدفِ آشنایی:
۱- شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتالله خامنهای
۲- ویژگیهای اختصاصی روش فقاهت معظّمٌله
🔻مزایای دوره:
۱- بهرهمندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل
۲- بهرهمندی از محتوای مکمّل و جانبی
۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه
۵- اختصاص بن تخفیف ویژه برای شرکتکنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌله
🔷 شرایط ثبتنام :
🔸اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایهی ۱۰ در سال ۱۴۰۰
🔸معدل ۱۶ به بالا
🔸حداکثر سن ۳۵ سال
🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی
🔸التزام به آییننامهی انضباطی و اتمام دوره
🔷 مهلت ثبت نام: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
📍ظرفیت محدود
🆔 جزئیات بیشتر + پیوند ثبت نام: https://b2n.ir/k25332
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترويجی «ماهیت دولت اسلامی»
👤ارائه: دکتر محمدتقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا و عضو هیئت علمی دانشگاه
👤ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه
👤دبیر علمی: دکتر علیرضا نائیج، نائب رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه
🗓 زمان: امروز سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401، ساعت 16
🏢 مکان: قم-بلوار جمهوری اسلامی- کوچه 2- ساختمان انجمن های علمی حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هتک حرمت مراقد امامان معصوم در بقیع، عاشورای دوم است
✔️پیام آیتالله سبحانی به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)🔻
سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، عاشورای دوم است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.
حدود ۱۰۰ سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند.
بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون» قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت مینماید و میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»
جلالالدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» مینویسد پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: «خانههای پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره میکرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: «نعم من افاضلها» (یعنی آری از برترین و والاترین آنهاست).
مرقد عسکریین (علیهما السلام) که اخیراً به دست همین عاملان ویران گشت، خانههای آنان بود که در آن، امامان و مادر گرامی ایشان، خدا را عبادت کرده و به حمد و ثنای او میپرداختند. متأسفانه به جای ترفیع و تعمیر، منهدم گردید.
رسم خردمندان جهان، حتی رسم پیروان شرایع پیشین این بود که قبور بزرگان و پیامبران را تکریم نموده و با ساختن بنا بر قبور آنان، ادای احترام میکردند و هم اکنون قبر خلیل الرحمن در فلسطین اشغالی، و قبور دیگر پیامبران و اوصیای آنان در کشورهای اردن و سوریه و مصر و عراق گواه این مطلب است.
متأسفانه اعراب نجد، از فرهنگ اسلامی دور بوده و به جای عمل به آیه «قُل لا اساَلکُم عَلَیهِ أَجراً إلا المَوَدّة فِی القُربی» به دشمنی برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار دهها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم کردند.
روزی نیست که در حرمین شریفین آثار اسلامی تازهای به بهانه توسعه حرمین نابود نگردد و چیزی نمیگذرد که شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت دو شهر غربی به تمام معنی در آیند.
مسلمانان جهان، از حاکمان نجد و حجاز میخواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت (ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند و همه طوایف اسلامی را در انجام فرایض خود در زمان حج و عمره، آزاد بگذارند تا حرم امن الهی برای همه «حرم امن» گردد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚تخریب بقیع؛ ضربهای بر تاریخ اسلام
📖 کتاب «تخریب بقیع؛ ضربه ای بر تاریخ اسلام» تالیف آیتالله صافی گلپایگانی (ره)، مجموعهای از پیامها، یادداشتها، نامهها و اشعار درباره قبرستان بقیع و حادثه جانسوز تخریب قبور ائمه است که دفتر تنظیم و نشر آثار ایشان با توجه به اهمیت تاریخی این زیارتگاه و گسترده بودن ابعاد تاریخی مذهبی تخریب این مکان مقدس توسط وهابیها؛ مطالب این مرجع را به صورت یکجا گردآوری و منتشر کرده است. این کتاب ۷۱ صفحه میباشد و پاسخ آیتالله هاشمی رفسنجانی به نامه حضرت آیتالله صافی گلپایگانی پایان بخش این کتاب است.
👈 دانلود کتاب: https://saafi.com/sites/default/files/baghie.pdf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 بیانات آیتالله وحیدخراسانی درباره فاجعهی تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهمالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تخریب آثار تاریخی در اماکن مقدس
✍️دکتر محمد باغستانی
🔻یکی از مهم ترین پیامدهای تسلط شاه عبدالعزیز بر حجاز اجازه او به پیروانش برای تخریب آثار اسلامی این سرزمین بود که دومظهر بزرگ این تخریب گری، از بین بردن گورستان معلی درمکه مکرمه و بقیع در مدینه منوره بود؛ البته بقیع از اهمیت بیشتری برخوردار بود چرا که مدفن چند هزارتن از صحابیان وتابعان بود.
باگذشت سدهها، بقیع چونان گورستان المعلی در مکه در نزد مسلمانان بزرگ شمرده میشد و همین موجب شد تا بر مزار شماری از صحابیان و امامان و اولیا از باب احترام به ایشان و تقدیس آنان به خاطر سهمی که در تاریخ اسلام داشتند گنبد و قبه بسازند. هرگز در همهی سدههای پیشین، قبرستان بقیع مورد تعرض کسی قرار نگرفت به آن توهینی روا داشته نشد به جز در دوران حاکمیت وهابیان.
👈متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/k81735
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی مسئله بنای ساختمانی بر قبور صالحان از دیدگاه قرآن، حدیث و تاریخ
✍️حجتالاسلام هادی سروش
🔹در جریان نزاع میان مسیحیان و مشرکان در مورد اجساد اصحاب کهف، برخی گفتند مقبره، یا دیواری جلوی درب غار آنها ساخته شود: «فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیانًا» تا از دید مردم مخفی بمانند. برخی دیگر پیشنهاد دادند تا مسجد و معبدی بر روی قبور آنان ساخته شود. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا». مهم این است در قرآن اشارهای به شرک بودن بنا و یا مسجد اصلا نشده است. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان میگوید: تصمیم بر آن شد که مسجدی بر روی قبور آنان ساخته شود.
🔸شیخ حر عاملی صاحب کتاب وسائل الشیعه بابی تحت عنوان «استحباب عماره مشهد امیرالمومنین و مشاهد الائمه» در کتابش باز نموده واحادیث متعددی را نقل نموده است. این احادیث وقتی بدست فقیهی زبردست بمانند سیدِ صاحب مدارک افتاد، ایشان این استحباب بنا و ساخت مرقد را به قبور «علماء و صلحاء» هم سرایت داده که مورد تایید فقهاء بعدی قرار گرفت.
🔹قبر حضرت داود(ع) در قدس و قبور حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب و حضرت یوسف (ع) در شهرالخلیل بوده ودارای بنا و ساختمان است و محل عبادت بوده است. در زمان پیامبر(ص)؛ اولین بنا یا مسجد بر روی قبور توسط ابوجُنْدُل بر روی قبر ابوبصیر صحابی ساخته شد و رسول خدا (ص) با وجود اطلاع، از آن کار جلوگیری نکرد. بعد از پیامبر؛ قبور پیشوایان مذاهب فقهی اهل سنت نیز دارای گنبد و ساختمان بوده است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/q39141
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند کوتاه تخریب حرم ائمه بقیع علیهمالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تخریب قبور عترت پیامبر(ص) در بقیع؛ نمایی دیگر از چهره خوارج و نواصب
✍️حجتالاسلام محمدجعفر طبسی
🔻 از جمله حوادث بسیار دردناک و ناگوار تاریخ، تخریب قبور مطهّر اهلبیت پیامبر(ص) در بقیع به دست وهابیت تکفیری است. این واقعه تلخ، در هشتم شوّال سال ۱۳۴۵ قمری در مدینه و کنار مرقد رسولخدا(ص) اتفاق افتاد؛ در حالی که اسناد فراوانی وجود دارد که مسلمانان در طی سدههای متمادی نسبت به ساخت گنبد و بارگاه باشکوه در بقیع برای ائمه اطهار(ع) اهتمام داشتهاند.
این امر نشانه موافقت همه علمای مذاهب اسلامی ـتا پیش از ابن تیمیه و حتی دوران پس از اوـ با ساخت گنبد در بقیع است. از اینرو اقدام جاهلانه وهابیت در مقابل نظر قاطبه علمای اسلامی و خالی از پشتوانه مذهبی است و در واقع، نمایانگر چهره زشت خوارج و جریان ناصبیگری در زمان معاصر است.
👈 در این نوشتار به برخی از مدارک دالّ بر آبادانی قبور ائمه(ع) بقیع و وجود گنبد و بارگاه در آن، پرداخته میشود: https://b2n.ir/d74338
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرمت بقیع مورد اتفاق فقهای مسلمان است
📝 نامه امام موسی صدر به شاهزاده سعودی دربارهٔ بقیع
🔻هشتم شوال برابر با سالروز واقعهٔ تخریب بقیع در سال ۱۳۴۴ هجری قمری است. روزی که قبرستان بقیع به دست وهابیون به طور کامل تخریب شد.
امام موسی صدر پس از تلاشهایی که برای بازسازی قبرستان بقیع در دیدار با شاهزاده سعودی داشته، در محرم سال ۱۳۹۴ قمری نامهای برای یادآوری و درخواست دوباره مینویسد. ترجمه فارسی این نامه را در ادامه میخوانید.
✍ به نام خداوند بخشنده مهربان
سرور و برادر بزرگوارم، عالیجناب، شاهزاده امیر محسن عبدالمحسن بن عبد العزیز آل سعود
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد که از حرمین و حجاج آن محافظت و صیانت میکنید و پایههای حکومتتان را بر احکام الاهی بنا نهادهاید و جایگاه مسلمانان را بالا بردهاید و چون آزمون فرا رسید، تحت رهبری آن رهبر پیروز، چنان موضعی اتخاذ کردید که سرزمین و امت و رهبری شما را در برابر دو ابر قدرت، به نیرویی الاهی و والا بدل کرد. آرزوها را بارور کردید و اعتماد و خرسندی را در جان اعراب و مسلمانان نشاندید. گوارایتان باد و پاینده باشید.
در اینجا، سفر برادر و خویشاوند خود حضرت علامه هادی قمی را برای ادای عمره غنیمت میشمرم و این نامه را بدو میسپارم تا به وسیله آن پیمانم را تجدید کنم و به برادری گرامی که دیدار کوتاهش باعث شد احساسی عمیق و دوست داشتنی با اخلاص و احترامی همراه با محبت داشته باشم، سلامی برسانم و سپس، گفتوگویی را به آن سرور شاهزاده یادآوری کنم که در دیدار سال ۱۳۹۲ در دفتر جنابعالی درباره برخی تعمیرات و سازماندهیهای اطراف بقیع داشتیم.
در آن دیدار، با ملاحظه خاطر بزرگوار و همت بلند و روح مؤمن و دورنگری و روشنبینی جناب عالی، گفتم که ساختن بارگاه برای امامان اهل بیت، مورد اتفاق فقهای مسلمانان نیست و به همین سبب، برای پرهیز از حرج، چنین درخواستی نداریم، اما سر و سامان دادن به قبرستان و آسفالت یا سنگفرش کردن راههای داخلی آن و کاشتن اطراف آن و تبدیل آن به بوستانی آزاد با فواره و آبنما و مرمت دیوارها و گذاشتن سنگهای زیبا در آنها و تعبیه سایهبانهای مرتب گرداگرد آن و اقداماتی از این دست، موضع اتفاق فقهاست و موجب تکریم صدها هزار نفر زائر و عمرهگزار و حجگزار و دوستدار است و سبب تألیف قلوب گِردِ رهبریِ اسلامی درخشان و فزاینده شما خواهد بود؛ خصوصاً در این زمان که اعلیحضرت کوشش فراوانی برای وحدت مسلمین و همدلی آنان دارد.
سرور و برادر من امیر بزرگوار! خداوند شاهد است ـ و همو برای شاهد بودن کافی است ـ که این پیشنهاد از قلبی پرخلوص و ذهنی آگاه بر آمده که ابعاد مسئله را درک میکند و خیرخواه همه شما به خصوص شخص جنابعالی است؛ چراکه دوستدار شما هستم.
پس خود را در صفحات تاریخ و در دل و زبان میلیونها بلکه صدها میلیون مسلمان، بلکه اجازه دهید بگویم، در جان رسول اکرم ـ که درود و سلام فراوان بر او باد ـ جاودانه کن. و از این فراتر، این کار را به مثابه دِینی بر گردن دوستارانت که من کوچکترینشان هستم قرار ده؛ دِینی که با دوستی و خدمت و ایثار دار و ندار هم ادا کردنی نیست.
من بیتابانه منتظر پاسخ هستم و بسیار شادمان خواهم شد اگر هنگامی که در بیروت به استقبال شما میآیم یا هنگامی که برای زیارت بارگاه پیامبر اکرم و دیدار با نگهبان و پاسدار آن، امیر، به مدینه مشرف میشوم، درباره بسیاری از مسائل با هم گفتوگو کنیم.
در خاتمه، ای بزرگوار، دعا و سلام و درودها و اشتیاق مرا بپذیرید.
والسلام
برادر شما
موسی صدر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چهارگام ضروری برای صیانت از حرمهای اهلبیت(ع) و حق زیارت در جهان اسلام
✍️بهمن دهستانی
🔻همزمان با سالروز تخریب مزار ائمه بقیع (ع) در مدینه منوره در سال ۱۳۴۴ هجری قمری، یاد و سخن از این هجمه کور وهابیت در محافل شیعی تازه میشود و مجالس عزاء برای احیاء اهمیت این واقعه در گوشه و کنار برگزار میگردد.
در سالهای گذشته برخی صاحبنظران و دلسوزان پیشنهاداتی برای جلب توجه جهان اسلام و حتی جامعه بین المللی به این رویداد و ایجاد فشار به حکومت سعودی برای بازسازی بقیع مطرح کردند؛ مواردی مانند نامه نگاری شیعیان به سازمان ملل.
اما آیا یک عقیده و دلبستگی و ضرورت مذهبی شیعی میتواند برای جهان اسلام یا جامعه بین المللی مهم و قابل اعتناء باشد؟ چرا باید دیگر مسلمانان یا مثلا سازمانهای بین المللی به بازسازی مزارات و حرم أئمه اهل بیت(ع) اهمیت بدهند؟ و آیا اساسا راه جهانی سازی دیدگاهها و مطالبات جهان تشیع از محافل و ارگانهای جهانی و بین المللی با نامه نگاری آحاد شیعیان در گوشه و کنار به مجموعهای مانند سازمان ملل محقق میشود؟
اما میتوان این سؤال را مطرح نمود که آیا راهی عُقلایی و عقلانی برای جلب توجه افکار عمومی جهان اسلام یا حمایت سازمانهای بین المللی از حقوق و مطالبات شیعیان وجود دارد؟
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/u61156
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فیلسوف فقه میتواند «فقه» را به سمت پاسخگویی و معاصرسازی بکشاند/ نظریه ترکیب روح شریعت و روح زندگی
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹فقه معاصر به این معناست که فقه کلاسیک با تکیهبر قابلیت و ظرفیتهای روشی، تراثی و منابعی؛ اولاً ورود در حوزهی زندگی معاصر پیدا کند و ثانیاً در پی پاسخگویی مؤثر و کارآمد، برای زندگی معاصر باشد... کسی که فیلسوف فقه است میتواند «فقه» را از حیث روشی اشباع کند و فقه را به سمت پاسخگویی و معاصر سازی بکشاند.
🔸حوزه فلسفهی فقه شهید مطهری جالب است، از یک طرف جهانبینی کلامی را مؤثر میبیند، اعتقاد به روند زندگی از حیث تاریخی را تأثیرگذار میبیند و از یک طرف آگاهیهای معطوف به محتوای زندگی (و نیز در جاهایی هم اشاره به تخصّص و علم میکند؛) این سه را ایشان بهعنوان عوامل ضروری برای استنباط شریعت و احکام شریعت در پاسخ به نیازهای زمان تلقّی میکند.
🔹در افکار ایشان یک عناصر روشی مشاهده میشود که در صورت بررسی و فعال شدن در حوزهی علمیّه، میتواند فقه معاصر را تقویّت و پشتیبانی کند و نیز فقه معاصر را در مسیر پاسخگویی قرار بدهد
🔸شهید مطهری معتقد است در روش فقهیمان بیاییم و روح شریعت را از یک طرف و روح زندگی را از طرفی دیگر شناسایی کنیم و یک عنصر ترکیبی بسازیم که بتوانیم در فضای زندگی معاصر حرکت کنیم و فقه را آنجا حضور و تحرک ببخشیم.
👈 گزارش نشست «ظرفیتهای فقه مطهری برای فقه معاصر»: https://b2n.ir/m86836
🆔 https://eitaa.com/ijtihad