eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 خاطره‌ای زیبا از آیت‌الله مرعشی نجفی 🔺آیت‌الله سیّد شهاب‌الدّین مرعشی نجفی فقیه و مرجع تقلید شیعه در ۳۱ تیر ۱۲۷۶ در نجف دیده به جهان گشود و در ۷ شهریور ۱۳۶۹ در قم به ملکوت اعلا پیوست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی: مبانی فقه حکومتی از دیدگاه میرزای نائینی 👤ارائه دهنده: حجت‌الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری 👤 ناقد: حجت‌الاسلام محمد جواد تاکی 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر محمد قاسمی 📆 زمان: سه شنبه 8 شهریور ساعت 11 الی 13 🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه دوم، سالن جلسات 📺 پخش زنده از تلویزیون مرکز فقهی: www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام» 👤ارائه دهنده: مرتضی پژوهنده 👤ناقدین:حجت‌الاسلام سید رضا شیرازی و حجت‌الاسلام دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر ⏰زمان: سه‌شنبه، 8 شهریور ماه، ساعت 11صبح 🏢مکان: مشهد مقدس، ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی اتاق جلسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره آموزشی تربیت کارشناس احکام (ویژه برادران) ⏳زمان ثبت نام از یکم لغایت بیستم شهریورماه ۱۴۰۱ 📌 علاقه مندان جهت ثبت نام و دریافت منبع آزمون به آدرس http://ahkam.org/ مراجعه نمایند. 🔺کلاس‌ها: شنبه تا چهارشنبه هر هفته (عصرها) به صورت حضوری برگزار خواهد شد. 📌زمان آزمون دهم مهرماه سال جاری ساعت ۱۰ صبح اعلام شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣برنامه دروس خارج استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی، سال تحصیلی 1401 - 1402 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣برنامه دروس خارج استاد ابوالقاسم علیدوست، سال تحصیلی 1401- 1402 💠شروع درس از شنبه 9 مهرماه 1402 مطابق 4 ربیع الاول 🔹خارج اصول فقه: شنبه تا سه‌شنبه؛ ساعت 8 تا 9؛ زیرزمین دار الشفاء؛ شروع از 9 مهرماه 1402 🔸خارج فقه: شنبه تا سه‌شنبه؛ ساعت 9 تا 10؛ زیرزمین دار الشفاء؛ شروع از 9 مهرماه 1402 🔹تفسیر قرآن: چهارشنبه‌ها؛ ساعت 8-9 🔸خارج فقه سیاسی: ادامه خارج فقه سیاسی چهارشنبه‌ها؛ ساعت 9-10 📌درس به صورت حضوری و در زیرزمین دار الشفاء برگزار می‌شود و صوت جلسات بعد از درس در کانال قرار می‌گیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رسائل را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند 🔹 آیت‌الله نوری همدانی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با بیان تلاش‌ها و مجاهدات‌های علمای شیعه در قرون مختلف در جهت ترویج معارف اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) خاطر نشان کرد: سیدحسن صدر کتاب «المؤسسین لعلوم الاسلام» را نوشت که علوم اسلامی که توسط علمای شیعه تاسیس و نشر پیدا کرد را معرفی نمود، مانند خواجه نصیر الدین طوسی که در آن زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه و مرکز تحصیل نبود توانست با نبوغ و علم فراوان خود در بسیاری از علوم زمان خود کتب و شاگردان بسیاری به یادگار گذاشت. 🔸معظم‌له در ادامه اظهار داشت: اگر به هر علمی که بخواهیم قدم بگذاریم بخش بزرگی از متون گذشته آن عربی است و این نشان از تلاش علمای اسلام در گسترش علوم دارد. 🔹ایشان در ادامه با بیان لزوم توجه به کتاب‌ها و متون اصلی حوزه افزود: برخی می‌گویند کتاب رسائل شیخ انصاری سخت است، در پاسخ باید گفت این کتاب‌ها را عمداً سخت نوشتند تا ذهن طلاب قوت و قدرت پیدا کند و این راه شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجعیت شیعه از تصدی تا انصراف به بهانه کناره‌گیری آیت‌الله حائری از مقام مرجعیت ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی درنظام فکری، سیاسی و اجتماعی شیعه امامیه «مرجعیت» جایگاه بلند و رفیعی دارد، مرجعیت مقام شامخ و فاخری است که مسئولیت سنگین «نیابت» از امام معصوم علیه‌السلام را بر دوش صاحبش می‌گزارد، به همین جهت سنت عالمان بزرگوار «فرار» از مرجعیت بوده است هرچند در مواردی تصدی و پذیرش آن به صورت تعیینی یا تعینی براشخاصی واجب و لازم شده و می‌شود. تاریخ شیعه از سال ۳۲۹ق تاکنون مراجع عظام زیادی مانند حضرات آیات: شیخ مفید (۴۱۳ق)، علامه حلی (۷۲۶ق)، شیخ مرتضی انصاری (۱۲۸۱ق)، آیت‌الله سیدحسین بروجردی ۱۳۸۰ و امام خمینی(۱۴۰۹ق) قدس الله اسرارهم به خود دیده است، چنانکه نام شخصیت‌های زیادی که به عناوین و عذر‌های مختلف از تصدی این مسئولیت خود داری کردند را هم به یاد دارد. عالمانی که علی‌رغم برخورداری از شرائط لازم نه برای فرار از زیربار مسئولیت و نه برای گریز از انجام وظیفه، بلکه به دلیل روحیه مسئولیت پذیری و تشخیص درست وظیفه و رعایت جهات اخلاقی از پذیرش آن خود داری می‌‌کردند چراکه دیگران را ازخود شایسته‌تر می‌‌دیده و خود را موظف به ترویج و تقویت آن شخص محترم می‌‌دانستند. برخی نیز علی‌رغم پذیرش تصدی مرجعیت در میان راه خود را فاقد شرائط دانسته و از آن مسئولیت انصراف داده‌اند. تاریخ نام آیت‌الله حاج آقا رضا همدانی (۱۳۲۲ق) صاحب کتاب ارزشمند «مصباح الفقیه» را به یاد دارد که به‌بهانه نسیان و فراموشی رسما تقلید از خود را غیرمجاز اعلام کرد. محقق اصفهانی(۱۳۶۱ق) صاحب «نهایه الدرایه» شرح کفایه (۶ج) و «حاشیه المکاسب» (۸ج) و تالیفات ماندگار دیگر به دلیل تقویت مرجعیت آقاسید ابوالحسن اصفهانی (۱۳۵۵ق) دستور داد تا رساله چاپ شده‌اش را درهمان چاپخانه خمیر کنند. امروز هم آیت‌الله سید کاظم حائری «دام ظله» شاگرد نامدار آیت‌الله شهید محمدباقر صدر (۱۴۰۰ق) و تربیت یافته حوزه نجف اشرف و معتقد به نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه که سال‌ها مرجع فعال برای شیعیان عراق بود به دلیل کهولت سن وضعف مزاج از ادامه مسئولیت عذرخواسته و مقلدان خود را به حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای ارجاع داده است. امید آنکه دراین وانفسای حیات الگویی برای همه مسئولان در نظام فکری اهل بیت علیهم‌السلام، حوزه‌های علمیه و کارگزاران نظام اسلامی باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یک کناره‌گیری پرمعنا ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌نیا استعفای آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیّت، یک رخداد کم‌سابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان است. آن‌قدر بی‌سابقه که روحانیان و طلبه‌های حوزه‌های علمیّه به‌سختی بتوانند معنایی برای آن پیدا کنند. به راستی کناره‌گیری یک مرجع دینی ۸۴ ساله چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آنانی که با ادبیّات نهاد مرجعیّت آشنا هستند می‌دانند که این اقدام حتّی به بهانه‌ی این که "وضعیت سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس می‌کنم مانع انجام وظایفی شده است که بر عهده‌ی من است" اتفاق پرمعنایی است. در حال حاضر، کسانی هستند که از جناب‌شان پیرترند ولی به مرجعیّت مشغول‌اند. اگر چه در لابه‌لای کلماتی که ایشان در بیانیه‌ی کناره‌گیری آورده‌اند می‌توان نشانه‌هایی از ناراحتی ایشان از مسائل سیاسی و حتّی برخی مراجع دید، ولی نفسِ کناره‌گیری را می‌توان کاری بدیع دانست. نهاد مرجعیّت یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی شیعیان است که نقشی بسیار فراتر از پاسخ به مسائل شرعی بازی کرده است. این نهاد مهم‌ترین کانون انسجام‌بخش شیعیان بوده و در بسیاری زمان‌ها از قدرتی فراتر از قدرتِ سیاسی برخوردار بوده است. با این حال، این نهاد کم‌تر به نوآوری تن داده و با تحوّل به اقتضای زمان هم‌داستان بوده است. مفهومی به نام حفظ شأن مراجع زنده، که بیش‌تر خواهانِ پاس‌داشت رویّه‌های موجود هستند، کم‌تر اجازه داده است که جوان‌ترهایی که در آستانه‌ی دست‌یابی به این موقعیّت‌اند، ایده‌ها و اندیشه‌های تازه‌ی خود را در این نهاد دنبال کنند. چنین اقدامی می‌تواند زمینه را برای پویایی و نوآوری در مهم‌ترین نهاد اجتماعی شیعیان فراهم کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آینده‌ پژوهی تحوّلات عراق، پس از استعفای سرنوشت‌ساز آیت‌الله حائری ✍️حجت‌الاسلام سیدعلی بطحائی ✂️بهترین بستر برای تحلیل کناره‌گیری آیت‌الله حائری را بتوان در کنشگری اسلام سیاسی جست وجو کرد. واکاوی اقدام آیت‌الله حائری، در بستر اسلام سنّتی سبب‌ می‌‌شود که این رخداد را اقدام بی‌سابقه در تاریخ اجتماعی شیعیان بدانیم و آن را در تاریخ مرجعیت بی‌نظیر معرفی کنیم. حال آنکه تحلیل این کناره‌گیری بیش از آنکه بخواهد به اسلام سنتی مرتبط باشد؛ به کنش‌گری در اسلام سیاسی وابسته است و در اسلام سیاسی چنین اقدامات علنی و خفی بی‌سابقه نیست. اقدام اخیر آیت‌الله حائری در واقع مصداق عملی سخن شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است که‌ می‌‌گفت «ذوبوا فی الأمام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام» و تقریر رفتار ایشان در زمانه اخیر «ذوبو فی الامام خامنئی کما ذاب هو فی الاسلام» است. آیت‌الله حائری سال‌‌هاست که تئوریسین نظریه ولایت فقیه است و درس‌های خارج و آثار ایشان در این موضوع، منبع درجه اول در اسلام سیاسی است و چنین کناره‌گیری را باید در این مشرب فکری تحلیل نمود. با توجه به دینی بودن ساختار سیاسی فعالیت‌‌های مقتدی صدر، سناریوهای محتمل در آینده عراق را‌ می‌‌توان در اقدامات پیش روی مقتدی صدر بررسی کرد. محتمل ترین سناریو آن است که .... 👈 بخوانید: https://b2n.ir/u56218 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقتدی رهبری را‌ می‌‌خواهد نه مرجعیت! ✍️حجت‌الاسلام محمد قطرانی ✂️صدری‌‌های زیر پرچم مقتدی چگونه عدم اجتهاد و یا مرجعیت مقتدی را توجیه می‌‌کنند؟ مقتدی صدر اگرچه به استفتائات بر اساس فتاوای پدرش همینک نیز پاسخ می‌‌دهد، اما مدعی است که اساسا ما دنبال افتا به معنای کلاسیک نیستیم! ریشه این نگاه را باید در صحبت‌‌های خود سید محمد صدر جست و جو کرد. در سال ۲۰۱۲ در سوالی که از مقتدی صدر در مورد اختلافاتش با آیت‌الله سید کاظم حائری می‌‌شود به تفکیک قیادت و افتا که پدرش سید محمد صدر نیز به آن اشاره کرده بود تمسک کرد. مقتدی پاسخ می‌‌دهد که پدرم به رهبری و قیادتی قائل بود که لزوما از او تقلید در امور فقهی نمی‌‌شود. در کلام صدرثانی تصریح شده است که سید کاظم حائری اعلم است ولی چون در عراق حضور ندارد از اوضاع مردم به خوبی آگاه نیست و مردم نیاز به رهبری دارند که در امور سیاسی و اجتماعی خود به او مراجعه کنند. و طبیعتا این فرد کسی نیست جز سید مقتدی صدر! این استدلال طبیعتا در میان آن دسته از هواداران مقتدی که این‌‌گونه امور برایشان موضوعیت دارد مورد توجه قرار گرفته و در مواردی برای تثبیت رهبری مقتدی صدر به آن استناد می‌‌شود. اگرچه این استدلال توسط هواداران بیان می‌‌شود. اما روشن است که انبوه هواداران صدری در مورد کسی که حتی دعای روزهای ماه مبارک رمضان را به اشتباه می‌‌خواند، خیلی به این نکات توجهی ندارند. در عین اعتراف به بزرگی و عظمت اقدام آیت‌الله سید کاظم حائری در بیانیه اخیرشان اما باید گفت... 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/g04305 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله سیدکاظم حائری و گام‌ تاریخی کناره‌گیری از مرجعیت ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی کناره‌گیری از مرجعیت که اوج قله قدرت و اقتدار و موقعیت اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی است به زبان، ساده ولی در عمل یک کارستان است. تقریبا هیچ مرجعی به چنین اقدامی دست نمی‌زند و تقریبا تمام مراجع وقتی به شرایط ضعف و سستی و بیماری و کهولت می‌رسند و قوای طبیعی خود را از دست می‌دهند اخلاقا و شرعا لازم است از این پست و مسولیت کنار بروند. مرجعیت اصولا قابل توریث نیست. با مرگ یک مرجع یک ریال از امکانات و یک ذره از موقعیت او قابل به ارث گذاشتن برای فرزندان نیست. به محض از بین رفتن مرجعیت بر اثر بیماری، ضعف و یا مرگ، تمام امور و امکانات به مرجع بعدی منتقل می‌شود. شنیده‌ایم که در گذشته‌های دور، مراجع در شرایط پایان کار در مراسمی در جمع رسمی مهر مرجعیتی خود را می‌شکستند و باب سو استفاده فرزندان و نشستن بر سفره چرب و نرم امکانات شرعی را کاملا می‌بستند! متاسفانه سالیانی است اغلب قاطع مراجع تا وقتی هوش و حواس دارند و می‌توانند از به ارث گذاشتن مدیریت و اختیارات و مراکز و موسسات مرجعیت جلوگیری کنند اقدام نمی‌کنند و وقتی هم از دنیا رفتند تمام مدارس و مساجد و مراکز و حساب‌های بانکی مرجعیت و… به بازماندگان می‌رسد! سخن در اعتماد و عدم اعتماد نیست. بحث در این امر است که به نظر می‌رسد که تمام امکاناتی که در حیات مرجع در اختیار و زیر نظر اوست منحصرا بخاطر شأن مرجعیتی و امامتی اجتماعی اوست نه چیز دیگر. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/e92424 🆔 https://eitaa.com/ijtihad