🔔نشست علمی «اصول متلقاة از منظر آیتالله بروجردی»
🎙 ارائه دهنده: مسعود امامی (استاد و پژوهشگر فقه و حقوق)
📆 زمان: یکشنبه 14 اسفند ماه ساعت 11
🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشستهای علمی «حکمرانی اسلام در فضای مجازی»
⏳زمان: از شنبه ۱۳ اسفند ماه الی ۲۰ اسفندماه، ساعت ۱۶
📌مبانی حکمرانی اسلام در فضای مجازی
🎙حجتالاسلام والمسلمین رضائیان
📆یکشنبه ۱۴اسفند
📌الزامات حکمرانی اسلام در فضای مجازی
🎙حجتالاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی
📆دوشنبه ۱۵اسفند
📌نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی
🎙دکتر سید امین آقامیری
📆سه شنبه ۱۶اسفند
📌ظرفیت های حکمرانی اسلام در فضای مجازی
🎙حجتالاسلام ابوالحسن حسنی
📆پنجشنبه ۱۸اسفند
📌نقاط ضعف و قوت حکمرانی اسلام در فضای مجازی
🎙دکتر حسین مطلبی
📆 شنبه ۲۰ اسفند
⬅️جهت ثبتنام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا
✅به شرکت کنندگان در دوره گواهی حضور اعطا میگردد
💻پخش زنده با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graaph/
📲پخش از طریق آپارات: https://www.aparat.com/oisc_majazi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست نقد و بررسی کتاب «نیمه اول اجتهاد»
👤با حضور مؤلف کتاب حجتالاسلام والمسلمین حجتالله بیات
👥ناقدان: حججاسلام والمسلمین محمد حسن حکیم و محمدرضا خادمیان
🗓 زمان: یکشنبه 14 اسفندماه، ساعت 19 الی 20:30
🏢مکان: قم، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی
💥برای شرکت در جلسه با شماره 09127532864 هماهنگ نمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست مجازی معرفی کتاب «در آمدی بر فقه اجتماعی»
مولف: حجتالاسلام محمدباقر ربانی
📆زمان: یکشنبه 14 اسفندماه، ساعت: 19:30
🔗 لینک وبینار: https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست «پنج قرن تکاپوی علمای شیعه در جهاد با استبداد و استعمار»
📚 همراه با رونمایی از مجموعه ۵ جلدی و تازه انتشارِ: "گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر"
✍️ اثر دکتر محمدحسن رجبی دوانی
👤 سخنرانان:
🎙دکتر موسی حقانی
🎙استاد محمدحسن رجبی
🎙حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی
▫️دبیر نشست: دکتر رضا قریبی
📆 زمان: یکشنبه 14 اسفند، ساعت 15 تا 17
🏢 مکان: تهران، الهیه، خ فیاضی، پژوهشکده تاریخ معاصر
🔗اینک پخش زنده برنامه از آپارات: aparat.com/TVTARIKH/LIVE
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فتوای آیتالله فیاض مبنی بر مجاز نبودن فروش سهمیه دلار به قیمتی بالاتر از نرخ دولت در عراق
✔️در متنی که رسانههای عراقی از دفتر آیتالله اسحاق فیاض منتشر کردند آمده است که «بانک مرکزی عراق به شرکتهای صرافی سهمیه هفتگی یا ماهانه دلار پرداخت میکند و به آنان شرط میکند که آن را به قیمت رسمی بفروشند. آیا این شرکتها میتوانند این دلار را به قیمت بالاتر از قیمت تعیین شده بفروشند»؟ پاسخ حضرت آیتالله فیاض این است: جایز نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
📚أبحاث أصولیة للشیخ الشهیدی ✔️دوره کامل مباحث اصولی استاد شیخ محمّدتقی شهیدی، از مباحث الفاظ تا اج
🔺چاپ دوره کامل مباحث اصولی، بدون اجازه استاد!
✔️ اخیراً دوره کامل مباحث اصولی استاد شیخ محمّدتقی شهیدی در ۱۴ جلد ازسوی نشر المجتبی در قم به چاپ رسید. یکی از شاگردان مطلع به «اجتهاد» خبر داد که انتشار این مجموعه بدون اجازه و اطلاع استاد شهیدی بوده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه انسان در فقه و پیشنهاد تأسیس اصل
✔️حجتالاسلام مهدی نریمانی:
🔹ما در فقه انسان را به ابعاد مختلف (سن، عقل، جنسیت، حریت، عصمت، قومیت، مذهب، دین) تقسیم میکنیم و براساس آن افراد را متفاوت میبینیم و طبعاً احکام متفاوتی بر آن بار خواهیم کرد. در ادبیات فقهی و در لابهلای مباحث و ابواب مختلف، فقها تمایزهای متفاوتی برای انسان مطرح کردند که برخی ادله قطعی دارد و برخی اختلافی است. برای به سامان رسیدن مباحث همان مبنی و روش شیخ انصاری تأسیس اصل را پیشنهاد میکنم. بعضی از فقها در این زمینه کارهایی کردند و تأسیس اصل نمودند که انسان به ماهو انسان حرمت و کرامت دارد و به آیه «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ ...» تمسک کردهاند.
🔸بحث اینجاست، آیا کرامت انسانی و اخلاقی یک ویترین است یا ثمره فقهی دارد؟ در بین فقها اختلاف است و برخی معاصرین به آن ملتزم شدند و بر اساس همان اصل تساوی انسان و حفظ حرمت انسان به برخی احکام فتوا دادهاند. برخی از فقها هم نپذیرفتند و منوط میدانند که انسان کرامت ذاتی دارد ولی به عدم ایمان میتواند آن کرامت ذاتی را از دست بدهد.
🔹اگر بپذیریم همه انسانها محترم و دارای کرامت هستند، میتوان تأسیس اصل را پذیرفت. بهطور نمونه محقق خویی در بحث امام جماعت شدن زن، میفرماید هیچ دلیلی بر جواز آن نیست؛ برخی هم میگویند دلیلی بر منع آن نیست. حال اگر بپذیریم زن و مرد در احکام مشترک هستند الا ما خرج بالدلیل القطعی، طرف کسانی میرویم که معتقدند زن میتوانند امام جماعت شود و اگر نپذیریم....
👈گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70425
🆔 https://eitaa.com/ijtiha
📚«روش تحصیل نجفی» کتاب شد
✔️هر شیوه آموزشی برای خود دارای امتیازهایی است، اما در این میان برترین قلههای فقه و اصول و تفسیر و فلسفه و کلام و عرفان، بزرگانی هستند که روش تحصیل نجفی داشتهاند و از اساتیدی با روش نجفی کسب علم کردهاند؛ اینجا است حس کنجکاوی بیشتری نسبت به روش نجفی پیدا میشود.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70448
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 کسانی که در سطح خارج اصول فقه هستند، کسب اجتهاد بر آنها واجب عینی است نه کفایی!
✔️آیتالله جعفر سبحانی:
🔹 «قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله وسلّم) لِعَليٍّ (عليه السّلام) یاعلی! إذا أشْتَغِلَ النّاس بالنّوافل، فأشْتَغِل بالفرائض... ». ميزان الحكمة، المحمدي الري شهري، الشيخ محمد، ج۳، ص۲۴٠۳. یعنی جایی که عمل واجبی باشد مبادا به سراغ عمل غیر واجب بروی!
🔸 زمانی که امیرالمومنین (ع) شبی هزار رکعت نماز می خواند جایی بود که این نوع فرائض نبوده است. مثلاً در زمان جنگ مسلمين و شیعیان با کفّار، مسلمين باید از اسلام دفاع کنند و جهاد کنند و لذا در اینجا جای هزار رکعت نماز خواندن مستحبّی نیست!
🔹استادی داشتیم به نام مرحوم شیخ عبدالنبيّ اراکی (ره) که از شاگردان مرحوم آقاضیاء عراقی بود میفرمودند: کسانی که در سطح خارج اصول فقه هستند، کسب اجتهاد بر آن ها واجب عینی است نه کفایی! چون آقایانی که درس می خوانند غالبا ریزش می کنند و به اجتهاد کمتر می رسند خصوصا الان که مشکل معیشت هم هست. /درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا مبانی دینی به خرج متدینینی که اقتصاد خواندهاند نمیرود؟
✔️حضرت آیتالله خامنهای: یک نکته هم در مورد علوم انسانی که برادر عزیزمان آقای فتحعلیخانی بیان کردند، عرض کنم. ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم میکنید.
علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.
من با ورود علوم انسانی به حوزهی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزهی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید.... بنابراین من نمیگویم علوم انسانی نافع نیست، میگویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است./ ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قدرت فقه و هژمونی علم مدرن
✔️ استاد حمید پارسانیا در محفل امروز فکرت
🔹 پارادایم علم مدرن صرفا در ساختارهای صُلب و مکدونالیزهشده خود است که اجازه فعالیت به هر گفتمان اندیشهای را میدهد؛ این پارادایم، دین، انقلاب و اسلام را به عنوان اُبژهای اجتماعی، مورد تحلیل علمی قرار داده و اجازه نخواهد داد که اینان به مثابه یک سوژه، به تبیین و تحلیل واقعیات بپردازند؛ چرا که آنها را از سنخ اندیشه به حساب نمیآورد.
🔸 این هژمونی جز با معرفی ظرفیتهای اندیشه دینی و انقلابی در جهت تبیین و راهبری جامعه انسانی محقق نخواهد شد که مهمترین بازیگر آن حوزه فقه است. فقه که فارابی آن را در زمره حکمت عملی به حساب میآورد، این قدرت را دارد که حاکمیت اندیشه دینی را در تمام ساحتهای فردی و اجتماعی مستقر سازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad