🔺در آستانه ولادت با سعادت امام زمان عجل الله فرجه، مجموعه فاخر «موسوعة الفقه الکلامی و منظومة الأعمال الکاملة» تألیف استاد سیدعلی شهرستانی، در دسترس محققین قرار گرفت. این مجموعه شریف که شامل ۲۳ مجلد میباشد، به همت عتبه مقدسه عباسیه به چاپ رسیده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚گزیده «ادبیات مقاومت علمای شیعه» در پنج قرن اخیر
✔️«پژوهشکده تاریخ معاصر ایران» به تازگی کتاب «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر» را که با پژوهش محمدحسن رجبی (دوانی) تدوین شده، در پنج جلد منتشر کرد. نگارنده، گزیدههایی از آثار نوشتاری و یا گفتاری مراجع و علمای برجسته شیعه را در برابر خطراتی که در طول پنج قرن گذشته از خارج یا داخل ِ سرزمینهای اسلامی، استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و یا تمامیت ارضی جوامع اسلامی را به خطر میافکنده، بر حسب تقدم تاریخی در این مجموعه گرد آورده است.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70452
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢متولی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت اسلامی
حجتالاسلام علی محمدی:
مرحوم امام مراتب حکم را بین جعل و فعلیت میداند و مرتبه تنجز را حکم عقل و اقتضاء را خارج از مراتب حکم میداند و با در نظر گرفتن پذیرش خطابات قانونیه در جعل احکام، باید ولایتفقیه و اعمال حکم را به ایجاد مانع با لحاظ اقتضائات در مقام فعلیت برگرداند یا اینکه آن را به عدم مقتضی در عناوین اولیه نسبت داد، کما اینکه فقهاء هم در تطبیق عناوین ثانویه بر اولیه، عناوین ثانویه را حاکم بر اولیه دانسته و تقدم آن را به رفع اقتضای عناوین اولیه برمیگردانند.
در نظر مرحوم امام تنافی بین عناوین اولیه و ثانویه پدید نمیآید بلکه با لحاظ درست دو عنوان از این تنافی فارغ خواهیم بود چراکه امام (ره) رعایت مصلحت اسلام و مسلمین را از مبادی تصوری اجتهاد و استنباط میداند که البته رابطه این قاعده با التزام به خطابات قانونیه باید مورد بحث و دقت قرار گیرد و ثانیاً تشخیص موضوعات احکام را به دست مجلس شورای اسلامی که هم نماینده عرف و هم از عرف هستند میداند و دخالت فقیه را در آن جائز نمیداند و بحث (متولی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت اسلامی) هم از بحثهای موضوع شناسی و محول به عرف است که البته در مبنای فقهی امام (ره) هیچگاه دچار دوگانگی بین احکام ثابت و متغیر نخواهیم شد و در واقع احکام اولیه و ثانویه در یکدیگر ادغام خواهد شد.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70442
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: مسئولین مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند
✔️حضرت آیتالله خامنهای در حاشیه مراسم روز درختکاری:
🔹مسئولین باید موضوع مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است.
🔹اگر مسمومیت دانشآموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 برادر عزیز | روایت رهبر انقلاب از دوران حیات مرحوم آیتالله واعظ طبسی
▪️بازنشر بمناسبت سالگرد رحلت آیتالله واعظ طبسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺«مصباح ما» ویژهنامه همایش ملی بزرگداشت آیتالله مصباح یزدی، با آثار و گفتارهایی از اساتید تحریری، محمود رجبی، شب زنده دار، اعرافی، مسعودی خمینی، رشاد، میرباقری، خیاط، خسروپناه، علم الهدی، آقاتهرانی، شریفی، پیروزمند، رهدار، محمدی عراقی، برنجکار، ابوطالبی، مجتبی و علی مصباح یزدی، فنایی شکوری، قراملکی، لگنهاوزن، رحیم پور ازغدی و ... در ۱۰۴ صفحه از سوی حوزه علمیه خراسان منتشر شد.
👈 دانلود کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70455
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی آزاداندیشی «محدوده حجیت خبر واحد»
🎙ارائه: حجتالاسلام سید حسین هاشمی
🎙اساتید ناقد: حججاسلام عبدالامیر خطاط و احمد رستمی
📆 زمان: سهشنبه ۱۶ اسفندماه، ساعت ۹ صبح
🏢 مکان: اصفهان، چهارراه شکرشکن، حوزه علمیه دارالحکمه باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ضرورت و روند شکلگیری علم اصول فقه احکام حکومتی.pdf
360.6K
📜ضرورت و روند شکلگیری «علم اصول فقه احکام حکومتی» در بسترِ رابطه بین «فهم دین» و «تحقق دین»
🔺برگرفته از مباحث پژوهشی استاد سید منیرالدین حسینی (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکردهای فقاهتی و انواع موضوعات در بازیهای رایانهای
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین ملکزاده
🔹نخست باید نگاهمان را به فضای مجازی اصلاح کنیم و برای آن واقعیت قائل باشیم. این عنوان مجاز، رهزن نشود که ما دچار اشتباه شویم و نتوانیم، برای آن یک حقیقت و واقعیت در نظر بگیریم. فضای مجازی بههمان میزان که از ویژگیها و اثرگذاریهای واقعی برخوردار است، احکام فضای عینی و واقعی نیز، بر آن مترتب میشود. در نتیجه بسیاری از الزامات دنیای بیرونی در فضای مجازی هم بیهیچ تفاوتی وجود دارد.
🔸این نکته بسیار مهم است که در روایات گفتهاند که «اَلنَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ» برخی گمان میکنند که امیر یعنی حاکم سیاسی و رهبر و رئیسجمهور و صاحبمنصبان حکومتی؛ قطعاً اینها امارت و حکومت دارند؛ ولی در جوامع امروزی، صاحبان رسانه و گردانندگان فضای مجازی نیز، بر مردم و بر افکار عمومی حکومت و امارت دارند و به آنها جهت میدهند؛ پس بخش مهمی از امرای امروزی عبارتند از: ادارهکنندگان رسانه و فضای مجازی و از جمله طراحان و سازندگان سرگرمیها و بازیهایی که در عرصه فضای مجازی وجود دارد.
🔹ما در بررسی هر مسأله فقهی و از جمله مباحث مرتبط با فضای مجازی و بالأخص موضوع بازیهای رایانهای، میتوانیم یک سطحی از برخورد را داشته باشیم که میتوان آن را سطح فقاهت یا رویکردهای فقاهی نامید. رویکردهای فقاهی را در یک تقسیمبندی میتوان به سه دسته تقسیم کرد: ۱. رویکرد فردی ۲. رویکرد اجتماعی ۳. رویکرد حکومتی.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70460
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
tajmiahadith.xls
90.1K
📀نرمافزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهلسنت» نسخه دوم
✔️متن کامل 330 عنوان در 904 جلد كتاب از از مهمترین مصادر روایی اهلسنّت و شیعه به تفکیک مذاهب امامیه، زیدیه و اسماعیلیه تا پایان قرن پنجم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استاد فاضل لنکرانی و نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه
✔️بهتازگی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) درس گفتارهای استاد محمدجواد فاضل لنکرانی را با عنوان «نگاهی به فقه المقاصد» را روانه بازار نشر کرد. این استاد خارج فقه و اصول بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین این ملاکات احکام با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصد الشریعه از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است.
✍️به مناسبت انتشار اثر، حجتالاسلام سیدعلی بطحائی در یادداشت پیش رو به معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» و نگاهی به نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه استاد فاضل لنکرانی دارد.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70462
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کسانی که دانش آموزان را مسموم میکنند مفسد فی الارض هستند
✔️حجتالاسلام والمسلمین اژهای، رئیس دستگاه قضا: طبق تعریف قانون عوامل مسمومیت دانش آموزان مفسد فی الارض هستند.
در صورت دستگیر شدن عوامل مسمویت دانش آموزان پرونده عوامل را به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی میکنیم.
مباشر، مسبب، شریک و هر کسی که به نحوی از انحا در مسمومیت دانش آموزان داخالت دارد به اشد مجازات میرسد و هیچگونه اغماضی نخواهیم کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad