🔔 نشست علمی «مداخله دولت در مسئله حجاب»
🎙با حضور اساتید: علی محمدی جورکویه و غلامرضا پیوندی
📆 زمان: چهارشنبه ۱۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 مکان قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/nezamha
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌿فقه محیطزیست و منابع طبیعی، ابعاد و سرفصلها
✔️فقههای معاصر، بهمقتضای نوپدید بودنشان، با ابهامات زیادی مواجه هستند. یکی از مهمترین و ابتداییترین این ابهامات، چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن است، امری که تقریباً در غالب فقههای نوپدید مورد غفلت قرار گرفته و لذا کمتر باب فقهی معاصر را میتوان یافت که چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن به صورت دقیق روشن شده باشد.
دکتر خدیجه افشین، فقهپژوه و استاد دانشگاه زاهدان که مدتی است به طور تخصصی، به مسائل فقه محیطزیست و منابع طبیعی میپردازد، در این یادداشت اختصاصی برای «اجتهاد«، سعی دارد تا فقه محیطزیست، ابعاد و سرفصلهای آن را بیان کند.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71858
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مباحث کیفی فقه را تا حد مقدور، به کمی تبدیل کنیم
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی فاضلی هیدجی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹ما یک سری نمونههای جزئی داریم که فقها امور کیفی را به امور کمی تبدیل کردهاند. مثلاً در بحث مسافرت، دائمالسفر بودن یک بحث کیفی است؛ اما برخی از فقها به بحث کمی تبدیل کردهاند. مثلاً اگر سه روز در هفته مسافر باشد، دائمالسفر است و ... . یا مثلاً در بحث الکل اگر از یک درصد خاصی بالاتر رود مسکر و حرام خواهد بود.
🔸در بحث محیطزیست هم همینطور است که تا زمانی که استانداردهای فقه به ما اجازه میدهد، باید بحثهای کیفی به کمی تبدیل شود. البته در مواردی هم که این تبدیل ممکن نیست، این تطبیقات به کارشناسان واگذار میشود. این یک نقطهضعف در فقه نیست؛ بلکه چارچوب فقه است که با روش استنباطی خودش نمیتواند کیف را به کمیت تبدیل کند؛ بلکه باید آن را به کارشناسان واگذار نماید.
🔹اگر در ابتدا بخواهیم فقه محیطزیست را به شکل رسالهها و مقالههای در حد کارشناسی فقه و اصول یا سطح دو و سه حوزههای علمیه شروع کنیم در همان اول راه، مسئله را از بین بردهایم؛ یعنی نمیشود شروع یک باب فقهی با مقالات سطح پایین شروع شود که برای تمرین پژوهش نوشته میشود و به شکل تخصصی نیستند. باید لجنه ای تشکیل شود و مسائل محیطزیست باببندی و فصلبندی بشود.
👈 عناصر رقابتی فقه محیطزیست برای حضور در عرصه بینالملل: http://ijtihadnet.ir/?p=71854
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه اخلاق در شریعت از منظر علامه طباطبایی
🔺علت انحطاط مسلمین اکتفا به جسد احکام شرعی است
✔️استاد احمد مبلغی:
.
🔹اگر ما فلسفه شریعت نداشته باشیم حتما مسیر استنباط به سمت نامطلوب پیش خواهد رفت، لذا وجود فلسفه شریعت در کنار فقهالشریعه کار لازم و بسیار مهمی است. علامه نامی از فلسفه شریعت نمیبرد ولی نگاه فلسفی او در المیزان مورد توجه بنده با این تعبیر قرار گرفته است. علامه چند ویژگی را برای اخلاق از حیث جایگاه در درون شریعت بیان کرده است.
🔸اولین ویژگی اخلاق به عنوان جزئی از شریعت، آمیختگی ثبوتی اخلاق و احکامی است که نام آن را احکام فقهی مینامیم، هماهنگی جداییناپذیر بین این دو در شریعت وجود دارد که نمیتوان آنها را جدا کرد.
🔹علامه معتقد است جمیع احکام آبشخوری به نام توحید دارد و توحید در احکام اولیه و قوانین فقهی و اجتماعی و اخلاقی محوریت دارد؛ احکام عملی و اخلاقی براساس نظم الهی به صورت ثبوتی آمیخته و در هم تنیده هستند. همچنین از جهت اثباتی هم که مربوط به فقیه است در هم تنیدگی دارند یعنی فقیه باید بتواند هماهنگی بین احکام اخلاق را در شریعت بیابد و این کار فلسفه فقه است. فقیه باید اندیشهای به کار بگیرد که این دو را از هم جدا نکند.
🔸علامه طباطبایی تاکید دارد که مسلمین اگر دچار انحطاط و سقوط شدهاند، به خاطر اکتفاکردن به اجساد احکام و شرعی و اعراض از روح آن است و جسد بدون روح خاصیتی ندارد و در این صورت ما طبق مسیر تعریفشده قرآن پیش نرفتهایم.
👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71862
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لایحه حمایت از فرهنگ و حجاب ویرایش نهایی 05.pdf
415.2K
🔖 نقد و بررسی تفصیلی لایحه اصلاحی حجاب و عفاف
✔️لایحه پیشنهادی دولت در زمینه حجاب با همه امیدهایی که به آن بود؛ اشکالات و ابهامات غیر قابل اغماضی داشت که امید بود در بررسی لایحه اصلاح شده مورد توجه قرار گیرد که با توجه به نسخهی نهایی که در طی چند روز گذشته منتشر شده است؛ تغییرات چندانی در آن دیده نمیشود.
🔺فایل فوق که گزیدهای از بیش از صدها اشکال و ابهام در متن این لایحه است؛ بخش کوچکی از محتوای جامع سلبی و الگوهای ایجابی در مواجهه با وضع پیش آمده در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف در ماههای اخیر است که توسط متخصصین و کارشناسان فقهی و حقوقی در نشستهای علمی و فضای رسانه منتشر شده است و به همت پژوهشگران مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن در قالب این فایل به صورت عمومی ارائه میگردد.
🔺در بخش دوم فایل، عبارات قرمز متن لایحه، عبارات سبز، تفاوتهای لایحه اول و لایحه اصلاح شده جدید و عبارات مشکی رنگ، ابهامات، سوالات و اشکالات است.
🔺 سایر ابعاد این موضوع و تحلیلها و راهبردهای کنترلی و تغییری و تبدیلی مرتبط با آن نیز در صورت لزوم در اختیار متصدیان و متولیان امر قرار خواهد گرفت.
🌐 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حجاب.mp3
23.92M
🔊 بشنوید: صوت کامل نشست علمی «مداخله دولت در مسئله حجاب»
🎙 با ارائه اساتید: علی محمدی جورکویه و غلامرضا پیوندی
🗓 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۴ تیرماه۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی بینالمللی «غدیر»
🔻محورهای سخنرانی:
۱. غدیر، محور وحدت اسلامی
۲. غدیر در منابع و نگاه علمای اهل سنت و سایر اندیشمندان
۳. نقش و جایگاه حضرت علی (ع) در شکلگیری تمدن اسلامی
۴. غدیر و تبیین شاخصههای حکمرانی اسلامی
۵. سیره و شخصیت حضرت علی (ع) با رویکرد غدیر
📆 زمان: پنجشنبه ۱۵ تیر۱۴۰٢، ساعت: ۱۳:۳۰ به وقت تهران
🏢مکان: تهران، غرب به شرق جلال آلاحمد، نرسیده به پل یادگار امام، سازمان «سمت»، طبقه هفتم، سالن جلسات
🔗لینک برگزاری مجازی: https://meeting.samt.ac.ir/ch/ghadir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست «طرحی نو در طبقه بندی مکاسب محرمه»
🎙ارائه: حجتالاسلام دکتر علی نعمتی (مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی)
🔔نشست «آشنای با مکتب اقتصاد اسلامی از دیدگاه شهید صد»
🎙ارائه: دکتر علیاکبر نعمتی (مؤلف و پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی)
📆زمان: پنج شنبه 15تیر 1402
⏰نشست اول: 8 تا 9:30
⏰نشست دوم: 9:45 تا 11:15
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، مدرس اقتصاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار پنجمین شماره نشریه «مطالعات فقهی»
✔️پنجمین شماره دوفصلنامه علمی (داخلی) انجمن علمی پژوهشی فقه و اصول با عنوان «مطالعات فقهی» به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها منتشر شد.
📖در این شماره نشریه، پنج مقاله با موضوعات فقه و اصول منتشر شده است که می توان به مقالات «بررسی مبانی فقهی جرم انگاری بدحجابی در نظام اسلامی» به نگارش خانم سیده کبری وفایی شورابسری، «بررسی تنبیه کودک از منظر فقه امامیه» تألیف خانم زهرا یاره و مقاله «پدیده رشوه از منظر متون دینی و راهکارهای مبارزه با آن» به کوشش خانم زهرا خواجه پور اشاره کرد. مقالات «بررسی فقهی اشتراط توالی در حیض» به نویسندگی خانم ها زهرا محمد پرچوی و مریم زارع و همچنین مقاله «تبیین فقهی ازدواج با غیرمسلمان» تألیف خانم فاطمه سادات موسوی خواه از دیگر مقالات درج شده در این شماره نشریه هستند.
🔺اساتید و پژوهشگران میتوانند مقالات علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به نشانی ned@jz.ac.ir ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های نشریه ۰۲۵۳۲۱۱۲۳۴۲-۰۲۵۳۲۱۱۲۴۰۰ تماس بگیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ویژگیهای «پول» در فقه اسلامی
✔️ استاد محسن اراکی:
🔹چیزی که شرایط پول شدن را دارد باید ارزش حقیقی داشته باشد زیرا اگر این شیء ارزش اعتباری محض داشت راه برای «اکل مال بالباطل» باز میشود؛ کسانی که پول اعتباری دارند، کالای حقیقی خریداری میکنند و پیش خود نگه میدارند که تقاضای کاذبی از کالا به وجود میآید و ارزش کاغذی که قرار بود برای مبادله قرار بگیرد پایین میآید.
🔸پول باید بتواند پایداری داشته باشد که در نتیجه گذشت زمان از بین نرود و مانند میوه جات و کالای مصرفی که در طول زمان از بین میرود نباشد؛ طلا و نقره کمترین میزان استهلاک را دارد و همچنین پول باید آسان قابل نگه داری باشد.
🔹پیشنهاد کردم که طی چند مرحله و فرایند نخ نقره را در هر اسکناس قرار دهند که ارزش آن اسکناس برابر با مقدار نخ نقره باشد و در چند مرحله افزایش وزن نقره نخ طلا در اسکناس قرار داده شود تا کم کم مورد اقبال عموم نیز قرار گیرد؛ به مرور به پولی برسد که طلا باشد و معتقد هستم که اگر بخواهیم با دلار مبارزه کنیم راهی جز این نیست؛ اینچنین پول ایران پول اول جهان خواهد شد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71869
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آسیبهای جایگزین شدن فقه اصطلاحی با فقه واقعی
✔️دکتر محسن اسماعیلی:
🔹مرحوم نایینی کسی است که تا آخر رفته و صاحب مکتب است، ایشان به حوزههای علمیه کنایه میزند و میگوید امام صادق(ع) یک جمله فرمود «لاتنقض الیقین بالشک» از این یک عبارت چند جلد کتاب نوشته شده است، ولی این همه آیه راجع به عدالت و حریت داریم، ولی هیچ استفادهای از آن نشده است؛ لذا ما هیچ کتابی نداریم که مثل فقه از آیات مربوط به عدالت، قواعد عدالت را استخراج کند، چون کسی وقت نمیگذارد.
🔸رشد ظاهرگرایی و مناسکگرایی در جامعه: هر چیزی در جامعه مشتری بیشتر دارد مردم سراغ آن میروند. امروز به چه کسی فقیه میگویند، مردم سراغ آن میروند. اگر کسی اخلاقی باشد به او فقیه نمیگویند؛ لذا برخی گفتهاند به محقق اردبیلی نگویید مقدس اردبیلی! انگار مقدس بودن ملازمه با بیسوادی دارد.
🔹یکی دیگر از آسیبها؛ گفتمان فقه فردمحور بر فقه جامعهساز غلبه پیدا کرده و این هنوز هم هست. با همه زحمتی که امام کشید، ولی هنوز هم این گفتمان غالب است. اهداف اساسی و امور مهم از نظر دین نقش ثانوی پیدا کرد و جای خود را به اموری دادند که حداقل اهم و اساسی نیستند.
🔸معتقدم باید در همین توضیح المسائل فعلی دو تحول به وجود بیاید؛ یک، عقاید و اخلاقیات لازم به آن اضافه شود، دوم، فرعیات و فردیات عبادات بازنگری شود، هم در نوع ارائه و هم اینکه برخی مطالب حذف شود تا بتوان با نسل جوان صحبت کرد.
👈 چهار تحول اساسی اصطلاح «فقه» در فرهنگ اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=71864
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «مکاسب شیخ انصاری» تا «اقتصاد اسلامی»!
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی
یکی از آقایان محترم در نقد «اقتصاد اسلامی» گفتهاند: «پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی است. اکونومی یعنی چه فرمولی تورم را پایین میآورد و این در فقه ما وجود ندارد. اینها فکر میکنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است، درحالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است.»
این استاد عزیز گمان کردهاند که مدعیان اقتصاد اسلامی، آن را معادل مباحث فقهی ناظر به بیع و شراء موجود در مکاسب شیخ انصاری میدانند! به تعبیر دیگر، ابتدا اقتصاد اسلامی را معادل فقه اقتصادی پنداشته و سپس به نقد آن رفته است!
👈 به اختصار عرض میکنم که... : http://ijtihadnet.ir/?p=71876
🆔 https://eitaa.com/ijtihad