💢طرح «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، موانع و چالشها
✔️حجتالاسلام محسن ابراهیمی؛ رئیس مرکز تحول قوه قضائیه:
🔹مهمترین اشکالی که مطرح شده و در بین بوده ابهامات و ایرادات شورای محترم نگهبان نسبت به این طرح از منظر فقهی است. در هر زمان طرح با یک شکل و قالبی مطرح شده و در همهی این دوران به جهت فقهی این اشکال مطرح بوده است که معاملات افراد با توجه به اختیاری که دارند و با توجه به سعهی مالکیتی که دارند معتبر خواهد بود؛ ولو اینکه به شکل عادی باشد.
🔸فقهای شورای نگهبان نسبت به این موضوع اشکال شرعی داشتند که به نظر میرسد که فارغ از اینکه آیا این اشکال شرعی قابل رفع بوده یا نه؟ آیا میشود با فقه پویا و با در نظر گرفتن شرایط جدید با یک نگاه نو و نظاممند و سیستماتیک به فقه این معضل را حتی با در نظر گرفتن پارادایم فقهی مرسوم حل کرد.
🔹یکی از کارهای اصلی مجمع تشخیص مصلحت این است که اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان را که یکی از منظر فقهی و قانونی و دیگری از منظر مصلحت عمومی و نظر عامهی مردم به موضوع نگاه میکند را حل کند. گاهی وقتها اینها با یکدیگر تزاحم دارند، که در مجمع تشخیص مطرح میشود. به نظر میرسد که فارغ از هرگونه بحث قانون اساسی یا شرع ما الان با یک مصلحت بسیار بسیار بزرگتر و اهم مواجه هستیم که تعبیر رهبری «مصلحت قطعی» بود.
👈 البته درمورد این طرح نیز نگرانیهایی داریم: http://ijtihadnet.ir/?p=71872
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حقوق شهروندی، چالش حجاب و چند پرسش
✔️اغتشاشات سال گذشته ایران، چالش مهمی را پیرامون دانشیان فقه حقوق شهروندی ایجاد کرد. اینکه لزوم رعایت حجاب بهمنظور ایجاد فضایی پاک و سالم در جامعه یا جواز بیحجابی، کدام یک در زمره حقوق شهروندی قرار میگیرد.
✍️حجتالاسلام حسین ادبی، پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در یادداشت اختصاصی برای «اجتهاد» تلاش دارد تا به ابعاد و زویای مختلف این پرسش بپردازد.
✔️متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71879
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «همسایه حرم»؛ روایتی از سیره اخلاقی و مراودات آیتالله سیّدجواد خامنهای (ره)
🔺به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله سیدجواد خامنهای و رونمایی از کتاب «زندگی اینجاست»، کوتاهههایی از زندگی آیتالله سیّدجواد خامنهای (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «سیاست تقوا»؛ روایتی از سیره مبارزاتی آیتالله سیّدجواد خامنهای(ره)
🔺به مناسبت رونمایی از کتاب «زندگی اینجاست»، کوتاهههایی از زندگی آیتالله سیّدجواد خامنهای (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان مقاله، نشریه علمی «پژوهشنامه فقه اجتماعی»
✔️ نشریه علمی «پژوهشنامه فقه اجتماعی» با رتبه ب وابسته به دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، آماده دریافت مقالات اساتید، دانشجویان و طلاب سراسر کشور در موضوعات فقه مضاف و میانرشتهای در محورهای زیر میباشد:
1️⃣ فقه اقتصادی؛
2️⃣ فقه سیاسی؛
3️⃣ فقه و حقوق خصوصی؛
4️⃣ فقه و حقوق جزا؛
5️⃣ فقه ارتباطات.
🌐وبگاه نشريه: https://sj.isu.ac.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
غدیر در منابع تاریخی اهل سنت.pdf
678.5K
🔖غدیر در منابع تارخی اهلسنت
🔻در این فایل میخوانیم:
* اهمیت غدیر
* مورخان و منابعی تاریخی که به جریان غدیر پرداختهاند
* مواردی از گزارشهای منابع تاریخی درباره غدیر و حدیث الولایه
* برخی آثار اختصاصی دانشمندان اهلسنت درباره غدیر
* آنچه مورخان درباره غدیر و حدیث ولایت گفتهاند
* چرا مورخین اهلسنت به وضوح و مفصل به ماجرای غدیر نپرداختهاند
* پاسخی به منکرین؛ سخنانی از دانشمندان اهلسنت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔شانزدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در مشهد مقدس
👤با حضور آیات عظام و اساتید
📆 زمان: بمدت ۵ روز؛ از روز جمعه ۱۴۰۲/۴/۱۶
الی سه شنبه ۱۴۰۱/۴/۲۰
⏰ ساعت شروع ۲۰
🏛مکان: مشهد مقدس، مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت، خیابان آیت الله بهجت،
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مقامات امیرالمومنین (ع) در کلام رسول اکرم (ص)
🎙بیانات آیتالله جوادی آملی به مناسبت عید سعید غدیر خم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قدیمیترین فیلم از شهر نجف و حرم امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)
🔺 در این ویدیو، قسمت کوتاهی از شهر کوفه دیده میشود و پس از آن درگاه ورودی حرم مطهر نمایان شده که زائران در حال ورود به حرم هستند. این ورودی هم اکنون با عنوان باب امام رضا علیهالسلام شناخته میشود که قبل از این نامهای دیگری داشته است. آنچه در این فیلم دیدنی است، صوت زیبای اذان است که از منارههای حرم امیرالمؤمنین علی (ع) منتشر میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راز جاودانگی غدیر
✍️استاد محمد عندلیب همدانی
اگر چه تا کنون کوششهای فراوانی در مخفی نگاه داشتن واقعه غدیر و پیامهای آن صورت گرفته شده اما غدیر زنده و جاودانه مانده است زیرا :
۱- در دو آیه قران مجید[ مائدة ۳ و۶۷ ] به تصریح مفسران و راویان بزرگ شیعه وسنی به این واقعه پرداخته شده و تا قرآن هست غدیر هم هست.
۲- شخصیتیت محوری در این ماجرا به تصریح روایات نور خداست ونور خدا کم سو نخواهد شد.
۳- دانشمندان دینی ، شاعران و تمام دلدادگان مولی در تمام نسلها با جهاد مقدس خود نگذاشتند واقعه فراموش شود.
۴- ویژگیهای منحصر به فرد و زیبای غدیر از قبیل نگاه داشتن آن جمعیت فراوان در آن گرمای سوزان، روی دادن این واقعه در حجةالوداع، زیبایی متن خطبه نبوی همگی به گونهای است که غدیر را پاینده ساخته است.
۵- استدلالات زیبای امامان معصوم علیهم السلام به غدیر موجب ابقای آن به عنوان مدرکی متقن شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ذکر خلافت امام علی (ع) در تفسیر قرآن اهل سنت
✍️استاد سید احمد مددی:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص عَقَدَ عَلَيْهِمْ لِعَلِيٍّ بِالْخِلَافَةِ- فِي عَشَرَةِ مَوَاطِنَ، ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا- أَوْفُوا بِالْعُقُودِ الَّتِي عُقِدَتْ عَلَيْكُمْ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع» تفسير القمي، ج1، ص: 160
این تفسیر می گوید: پیغمبر در ده موطن عقد بستند. میخواهد بگوید این آیه ناظر است به آیات سابق، یکی از آیات سابق اولین موطنش «انذر عشیرتک الاقربین» است. در کتاب روح المعانی آلوسی ذیل آیه «بلغ ما انزل الیه» اینچنین آمده است: و أخرج ابن مردويه عن ابن مسعود قال: كنا نقرأ على عهد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلّم يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ أن عليا ولي المؤمنين وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ و خبر الغدير عمدة أدلتهم على خلافة الأمير كرم اللّه تعالى وجهه
روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج3، ص: 359
خیلی عجیب است که این آلوسی که ضد شیعه است حدیث را رد نمیکند، این هم خیلی عجیب است. امیرالمومنین (ع) را خداوند به گونهای قرار داده که دشمن و دوست فضایل ایشان را نقل میکنند. آلوسی چون در بغداد هم بوده و مواجه با شیعه هم بود و خیلی ضد شیعه است.
عبدالله ابن مسعود ضد شیعه نیست اما همراه اهل بیت (ع) هم نیست، همراه امیرالمومنین نیست، مخصوصا یک مدتی هم کوفه و اوضاعی که داشت. حتی میگویند اُتی بصحیفة فیها فضائل فامر، گفتند این حدیث مال عبدالله ابن مسعود است، می گویند عبدالله ابن مسعود یک مقدار حدیث فضائل بردند گفته این مرادشان فضائل اهل بیت است، و این مخالف است دستور دادند پاکش بکنند، نه این معلوم نیست، بله از عبدالله ابن مسعود این نقل شده: «ما رآه المسلمون حسنا فهو عند الله حسنٌ و لقد القی الله یا الهم الله قلوب المسلمین ان یتخذوا ابابکر». این از او نقل شده است که این الهام الهی است. علی ای حال می خواهم بگویم خیلی با ما نیست، اما عجیب است که نقل بکند که خلافت ابابکر مما الهم الله یا مما اوحی الله است!
ظاهرش این است که جزو قرآن است، خود اهل سنت مصر اند که قرآن عبدالله ابن مسعود اختلافش با این قرآن موجود زیاد است؛ در این مصائب سجستانی 25 صفحه، 30 صفحه فقط اختلافات قرآن عبدالله ابن مسعود با همین قرآن عثمان را گفته است.
ابن مردویه از بزرگان و شیوخ آنهاست، شیوخ دیگر توثیق نمیخواهند، ابن مردویه 230، 240 است.
واقعاً اعجاز الهی است که در زبان عبدالله ابن مسعود جاری بشود که «كنا نقرأ على عهد رسول اللّه ...»، مخصوصاً میدانید که عبدالله ابن مسعود کسی است که میگوید: من هفتاد سوره قرآن را به گوش خودم از زبان رسول الله شنیدم،
ممکن است عدهای بگویند: این روایت تاویل است، معلوم نیست تأویل باشد، واقعا ریشه قرآنی دارد. عدهای میگویند این آقایانی که متهم به غلو اند اینگونه نقل میکنند! این طور نیست، اینها بزرگان هستند و ماها عقلمان به این حرف ها نمیرسید، خیلی عجیب است. ابتدائا تصور میکردیم روایت ضعیف است و خط تاویلی است! از جنس تنزیل است نه تاویل.
احتمال دارد تفسیر رسول الله (ص) باشد. این حدیث ابوسعید خدری است، در بخاری هم هست، از پیغمبر نقل کردند:
وَ رَوَى مُسْلِمٌ ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: لَا تَكْتُبُوا عَنِّي غَيْرَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ كَتَبَ عَنِّي غَيْرَ الْقُرْآنِ فَلْيُمْحِهِ، وَ حَدِّثُوا عَنِّي وَ لَا حَرَجَ، وَ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.
گفتند: اگر حدیثی را از پیغمبر شنیدیم و غیر از قرآن است پاک بکنیم. ظاهرا در زمان رسول الله وقتی قرآن را عدهای نوشتند بعضی از تفسیرهای رسول الله را هم در قرآن نوشتند، «أن عليا ولي المؤمنين» از آن تفسیر رسول الله است. پیغمبر فرمودند که شما اگر از من چیزی نوشتید از زبان من به عنوان تفسیر، آنها را پاک بکنید، کتاب الله خالص بشود نه این که هر حدیثی که از من نوشتید پاک بکنید، آن مراد نیست.
همین الان مصحفهای قدیمی که هستند - که اصطلاحا مصاحف عهد اموی میگویند - من دیدم، همین مصحفی که از یمن است که احتمال میدهند سال 20 نوشته شده است، مثلا «هذه» دارد، بعد دیدند روی کلمه هذه خط زده است، همین متن قدیمی که جز متون قدیمی قرآن است، احتمال میدهم همان قرآنی است که زمان عمر نوشته و به دخترش داده احتمالا و الان هم در مصاحف ما هذه برداشته شده است. این «هذه» را شاید پیغمبر خواندند به عنوان تفسیر و اینها نوشتند، سپس خط زدند. اینجا هم ممکن است به عنوان تفسیر بوده بعدها پاک کردند.
🆔@ostadmadadi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
☘️«غـدیـریـه»؛
🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت عید سعید غدیر خم
🔻بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از کفار!/ شهید مرتضی مطهری
🔻غدیر؛ بیعت با قهرمان عظمتها/ آیتالله صافی گلپایگانی (ره)
🔻غدیر؛ ابلاغ الهی برای تداوم رسالت در بستر امامت/ آیتالله مکارم شیرازی
🔻روز غدیر، عید خداست/ آیتالله وحید خراسانی
🔻علامه امینی و مسئلهی غدیر/ حضرت آیتالله خامنهای
🔻چرا انکار حدیث غدیر برای مخالفان ممکن نشد؟/ رسول جعفریان
🔻درآمدی بر غدیر شناسی، ضرورتها و اولویتها/ محمدتقی سبحانی
🔻روشهای اثبات صدور حدیث غدیر توسط علامه امینی در کتاب الغدیر/ علی نصیری
🔻غدیر، معتبرترین نص اسلامی در رد باور غلط جدایی دین از سیاست/ داود مهدویزادگان
🔻حدیث غدیر از فرمایشات پیامبر است نه امام / مجید رضایی دوانی
🔻تحلیل حدیثی درباره ولایت در بیانات رهبر انقلاب/ حسین مطیع
🔻نسبت غدیر با وحدت اسلامی/ مهدی مسائلی
🔻احیای غدیر در جوامع اسلامی چگونه ممکن است؟/ بهمن دهستانی
🔻غدیر؛ بزرگراه سعادت/ ابوالفضل فروتن
🔻غدیر، صراحت بینظیر/ سیدکاظم سید باقری
🔻خوانش تمدنی غدیر و رفتار تمدنی حضرت امیر(ع)/ محسن الویری
🔻غدیر، خط بطلانی بر جدایی دین از سیاست/ محسن فقیهی
🔻ناشنیدنیهایی از علامه امینی و کتاب الغدیر/ سیدمحمد طباطبایی یزدی
🔻فقه غدیر/ احمد مبلغی
🔻زمینه و زمانه غدیر؛ مسئله دشوار جانشینی رسول خدا (ص)/ محمد مسجدجامعی
🔻از روایت غدیر تا عید غدیر/ رسول جعفریان
🔻۱۵ نکته مهم پیرامون خطبه غدیر و امامت حضرت علی (ع)/ محمدجواد فاضل لنکرانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad