💢نقدی بر تقریظهای حذف شده!
✍️حجتالاسلام سیدمحمدمهدی رفیع پور
یکی از کارهای زشتی که در دوران معاصر انجام میشود حذف تقریظهای کتاب است که به انگیزهها و بهانههای مختلفی صورت گرفته است.
تقریظ یادداشتی است که بزرگان و چهرههای مشهور و رسمی علمی برای تأیید و تجلیل اثر و تعریف و تشکر از نویسنده کتاب_که معمولا چهرهای جوانتر و کمتر شناخته شده است_مینویسند و معمولاً کوتاه است و در ابتدای کتاب چاپ میشود.
تقریظ همانند نقد اثر بخشی از هویت کتاب بوده و سندی مربوط به تاریخ علم است.
از جمله این تقریظها که متأسفانه در برخی از چاپها به صورت خودسر حذف شده، تقریظ محقق خراسانی و شیخ عبداللهمازندرانی بر کتاب تنبیه الأمة اثر معروف و ماندگار محقق نائینی در فقه_سیاسی شیعه و تببین مبانی مشروطه است.
امیدوارم در کنگره محقق نائینی که بناست برگزار شود، چاپ کاملی از تنبیه الأمة را شاهد باشیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توهم حقّ شهروندی برای بهائیان
✍️محمد قاسمی
برخی مدعیان عرصه دانشِ فقه بدون اینکه شناختی از ماهیت فرقه ضاله بهائیت داشته باشند و توجه نمایند که اساسا عنوان شهروندی و حق شهروندی دارای بارِ معنایی لیبرالی است، بر خلاف فتوای مسلم فقیهان شیعه، تلاش نمودهاند با توجیهات بارده و غیر معتبر به لحاظ فقهی، حق شهروندی را برای فرقههای ضاله و معاند –مانند بهاییت- نیز امرِ مسلمِ فقهی جلوه دهند.
متاسفانه برخی قائلین به حق شهروندی برای فرق ضاله بهائیت که کفر آنان مورد انکار هیچ فقیه صاحب نام و مدققی نیست؛ ادعای وجود مستندات روایی و قرآنی نمودهاند. بدون اینکه ذکری از این آیات و روایات آورده و به لحاظ دلالی نشان دهند که چگونه کافر -که در بهترین حالت شاید بتوان وصف حربی بودن را از آنان سلب نمود-، حق شهروندی دارد؟!
عمدهی استدلال اینان برای حق شهروندی بهائیت، کرامت انسانی است که در آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ ...» به آن اشاره شده است. فارغ از آنکه تکریم انسان در این آیه مجمل است و نشان داده نمیشود که مقتضای تکریم انسان و جهت آن چیست. حتی این توضیح در سایر آیات و حتی روایات نیز بیان نشده است. جز اینکه در برخی روایات تعبیری حداقلی از آن شده است....
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74063
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتشار برای نخستینبار: لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی
🔻رهبر انقلاب: من اعتقاد دارم که شما، آقای شیخ احمد یاسین و این برادران و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد میکنند در خطّ مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق با باطل هستند.
🔻ما در آینده هیچ شکی نداریم...
🔻 وعدهی خداوند راست است که فرمود: ولینصرن الله من ینصره انالله لقوی عزیز.
➕ سخنان شیخ احمدیاسین خطاب به رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
23.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بینِ سطور بیانات رهبر انقلاب در دیدار شیخ احمدیاسین
🗓 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷؛ حماس یک نهال کوچک بود. هنوز یک دهه از بنیانگذاریاش نگذشته بود که شیخ احمد یاسین پدر معنوی و بنیانگذار حرکت مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران مهمان حضرت آیتالله خامنهای شده بود.
🔻تقریبا هیچکدام از دولتهای عربی و اسلامی رویش جدید مقاومت فلسطین را جدی نگرفته بودند. رهبر انقلاب اسلامی اما نظر دیگری داشتند و به شیخناالعزیز اینگونه گفتند: ما البته به شماها افتخار میکنیم و مایهی عزّت اسلام میدانیم این حرکات اسلامی را و امیدواریم بتوانیم که به شماها حقیقتاً کمک کنیم.
🔻تا امروز ایران بر همان عهد پیشین مانده. عهدی که امام خمینی(ره) بنیانگذارش بودند: حمایت از همۀ مقاومت و رشد دادن آنها تا خودشان بتوانند مقدراتشان را رقم بزنند؛ و اکنون میتوان ثمره شیرین این مقاومتها و حمایتها را در اقتدار مردم مظلوم فلسطین و به ظهور رسیدن ظرفیتهای نهفته این ملت غیور دید...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فرار از ربای قرضی با انجام معامله
🔹سؤال: من از دوستم درخواست قرض کردم اما او پیشنهاد کرده که خودرو خود را به او بفروشم و او به من پول نقد بدهد و من دوباره فی المجلس خودرو خود را از او به قیمت بیشتری بخرم و چکی به مبلغ خرید برای پنج ماه بعد به او بدهم؛ آیا این عمل مشمول حکم ربا می باشد یا خیر؟
🔸جواب: عمل مذکور که برای حیله و فرار از ربا می باشد، جایز نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
MFT_Volume 9_Issue 18_Pages 213-242.pdf
454.3K
📗بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی
✂️بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیطهای اجتماعی میگذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابلتوجهی بر افراد میشود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفهمندی نسبت به این اصلاح از مسائل مهم فقه تربیتی بررسی است. ازاینرو، مسئله مقاله پیشرو این است که اصلاح محیط اجتماعی چه ادله شرعی دارد و احکام برآمده از آنها چیست؟
هدف این مقاله، انجام پژوهشی فقهی درباره مسائل مورد نیاز جامعه است و کمک به ایجاد پشتوانه فقهی برای اقدامات اصلاحی در فضای اجتماعی است.
این پژوهش با روشی کیفی به استخراج و تحلیل ادله پرداخته است. اهم نتایج آن عبارت است از اینکه: بر پایه قواعد فقهی مقدمیت، اعانه بر برّ و تسبیب، عموم مکلفان جامعه، حاکمیت و علما نسبت به اصلاح محیط اجتماعی، وظیفهمند هستند. این وظیفه، کفایی، توصلی، غیرموقت، طریقی و تخییری نسبت به انتخاب روشهای اصلاحی است. این اصلاح در مواردی که شارع اهتمام به انجام آن داشته باشد، واجب و در دیگر موارد دارای استحباب مؤکد است؛ مگر در مواردی خاص، عناوینی ثانوی موجب مرجوحیت آن گردد که از بحث جداست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2-rabani.mp3
33.07M
📚تقریرات آیتالله سید ابوالقاسم خویی (ره)
🎧صوت نشست اول: امتیازات و برجستگیهای تقریرات فقهی و اصولی آیتالله سید محمدمهدی خلخالی (ره)
🎙ارائه: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🗓 آبان ۱۴۰۲، مشهد، موسسه به سوی اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بحثی در باب حدیث عنوان بصری
✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
🔹دربارۀ عنوان بصری این نکته را باید در نظر داشت که اینکه میگویم عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متأخرین است، والا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما اصلا وجود خارجی ندارد. عنوان بصری روایت معروفی است که اولین بار در مشکات الأنوار سبط شیخ طبرسی (نوۀ مرحوم صاحب مجمع البیان) یعنی مرحوم شیخ علی ابن حسن وارد شده و پس از آن هم مرحوم شهید ثانی در منیة المرید از خط شهید اول و امثال اینها نقل نموده است و در منابع نیامده است. حتی دیدم که برخی گفتهاند این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است؛ در حالی که حتی در منابع اهل سنت هم تا جایی که من مراجعه کردم چنین حدیثی وجود ندارد. حال اینکه از کجا چنین حدیثی آمده است؛ خصوصاً که شیوههای تعبیرش هم اصلا با شیوههای تعبیر روایات اهل بیت سازگار نیست.
🔸به نظرم چنین متونی را باید بالکل کنار گذاشت. خدا رحمت کند مرحوم آسید علی قاضی را که معروف بود که محور کارهای ایشان روایت عنوان بصری بوده است. این روشها، روشهای نادرستی است و اگر میخواهیم به روایات اعتماد کرده و محور ریاضاتمان را روایات قرار دهیم باید به روایاتی اعتماد کنیم که اصل داشته باشد و نه روایاتی که در مصادر حدیثی ما وارد نشده است.
🔹اشکال: مضامین این روایت مضامین عالی است.
پاسخ: الفاظش که اصلا با روایات اهل بیت متناسب نیست. البته برخی تعابیرش با روایتهای مصباح الشریعة تطبیق میکند ولی مصباح الشریعة هم بنابر تحقیق از امام صادق(ع) نیست. آقای بروجردی در جلسهای گفته بودند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» منبع ندارد. کسی در پاسخ ایشان گفته بود منبعش مصباح الشریعة است. آقای بروجردی فرموده بودند شما چگونه مصباح الشریعة را حدیث میدانید؟ در حالی که این کتاب برای شقیق بلخی است. درس خارج اصول، 11 اردیبهشت 1396
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جای خالی بانوان مجتهده در مجلس خبرگان
✔️مباحثات نوشت: شاید بسیاری ندانند که در نخستین دوره خبرگان قانون اساسی خانم منيره گرجیفرد از اعضای این مجلس بود و اگرچه با مخالفت جدی برخی نمایندگان مواجه شد اما برقانونی بودن حضور خود تاکید کرد و توانست در برخی تصمیمگیریهای قوانین مربتط با زنان نیز اثرگذار باشد.
اکنون بیش از چهل سال از آن زمان میگذرد و علیرغم عدم منع قانونی اما هیچگاه در بین کاندیداهای تایید صلاحیتشدهی مجلس خبرگان نامی از بانوان مجتهده به چشم نمیخورد این در حالی است که در انتخابات دور پنجم نام ۱۶ زن در میان نامزدهای این انتخابات توجه بسیاری از فعالان اجتماعی و حقوق زنان را به خود جلب کرد و از بین ۵۰۰ نفر از دعوت شدگان به آزمون کتبی، نام ۱۰ نفر از زنان به چشم میخورد.
اگرچه موضوع اصلی مجلس خبرگان رهبری مرتبط با انتخاب رهبر بوده اما وجود بانوان مجتهده در بین اعضای مجلس خبرگان از جهاتی قابل تامل است.
👈 نخست آنکه... http://ijtihadnet.ir/?p=74066
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙دوره مهارت افزایی «موضوع شناسی رؤیت هلال»
💥ویژه طلاب سطح سه و چهار
🔺بصورت حضوری
👤اساتید دوره: رضا مختاری، محسن فقیهی، حسین مفیدی، علیرضا موحد نژاد و سید رضا اصفهانی
⏳مهلت ثبت نام: تا ۲۷ آبانماه
📎لینک ثبت نام: http://mozooshenasi.ir/?p=6411
☎️ شماره تماس: ۳۲۹۳۶۰۴۵-۰۲۵ داخلی ۱۲۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔حدیث شیعی در قم: درنگی در نخستین جریانها و گفتمانها
🎙ارائه: دکتر سید محمدهادی گرامی
🗓 زمان: دوشنبه ۲۲ آبان، ساعت ۱۳ تا ۱۵
🏛 مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(سالن ادب)، واقع در اتوبان کردستان، نبش خیابان ۶۴ غربی
🖇لینک حضور مجازی: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-bcv-2i3-3nr
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 نگاهی به مقالات نوزدهمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «فقه و اجتهاد» (بهار و تابستان ١٤٠٢)
🔹اعتراض و اعتزال سیاسی در اندیشه فقهی فقیهان شیعه (با تأکید بر اندیشه علامه نایینی)
✍️ محمد قاسمی؛ حسین رجایی
🔹معیارهای ارزیابی فهم ادلّه لفظی در فقه معاملات (مطالعه موردی: تعلّق زکات بر پولهای اعتباری)
✍️ مهدی مظهر قراملکی؛ محمدرضا یوسفی شیخ رباط؛ ناصر الهی
🔹بازخوانی محدوده نفقه همسر و دلالت آن برای مسأله اشتغال زنان
✍️ حسین بستان نجفی
🔹بررسی اشتراط مصلحت در تصرّفات ولیّ قهری از دیدگاه فقه امامیه و قوانین جمهوری اسلامی ایران
✍️ زین العابدین نجفی
🔹کاربست ادلّه حرمت اسراف و تبذیر در حکم فقهی اضرار به نفس
✍️ حسن مهدوی
🔹باز پژوهی کفر شاک در الوهیت و رسالت
✍️ محمدجواد محمدی
🔹لزوم تخصّصِ پزشک از دیدگاه فقه با رویکرد انتقادی به دیدگاه صاحب جواهر
✍️سیدامیر علمدار قهفرخی
🌐 مطالعه مقالات: https://mags.markazfeqhi.com
🆔 https://eitaa.com/ijtihad