💢روحانیت هیچ وظیفهای ندارد که عمامه و لباس امام زمان(عج) را خرج اشتباهات برخی مسئولان کند
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی
🔹روحانیت وظیفه دفاع از اصل انقلاب و تبیین مبانی، فضیلتها و خدمات انقلاب اسلامی را برای مردم دارند، البته در کنارش ضعفها و مشکلاتی نیز در کشور هست که باید بیان شود؛ مردم از رفتار برخی مسئولان گلایههایی دارند، شأن روحانیت بالاتر از آن است که بخواهند توجیه گر کاستیهای مسئولان باشند.
🔸رفتار ناسالم برخی مسئولان نباید از یک سو باعث دلسردی مردم و از سوی دیگر موجب الکن شدن زبان روحانیت در دفاع از اصل انقلاب، نظام و ولایت فقیه شود؛ مردم بسیار باهوش هستند و از روحانیت انتظار صداقت دارند.
🔹مشکلاتی وجود دارد و مردم گلایه هایی دارند، مردم از بعضی مسائل در رنج هستند، اما آیا عدم حضور در پای صندوقهای رأی شرایط را بهتر یا دشمن را جریتر میکند؟ برگزاری پرشور انتخابات تضمین کننده امنیت کشور است زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام هراس دارند.
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مناسبات حوزه و نظام اسلامی؛ دیدگاه آیتالله مهدی مراورید
✔️نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی برآمده از متن معارف دینی، با محوریت فقه و کارگزاری فقیه عادل، حدوثاً و بقائاً وابسته و پیوسته با حوزههای علمیه، علمای اسلام و فقهای عظام است؛ چنانکه رهبری معظم انقلاب، نسبتِ حوزه و نظام را نسبتِ «مادری-فرزندی» تعبیر نموده و میفرمایند: «نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابستهی به علمای دین است».
از سوی دیگر کنشگری علمی و عملی بسیاری از فقیهان در حوزههای علمیه، در طول تاریخ انقلاب اسلامی، در حوزههای علمی شیعی در عراق و نیز در حوزههای علمیه قم، خراسان، تهران و دیگر حوزههای علمی شیعی، با مشربهای فکری و علمی مختلف، فراوان و متعدد بوده است.
حوزه علمیه خراسان در زمینه کنشگری سیاسی در نسبت با انقلاب و نظام اسلامی، دارای تاریخ و ریشهای عمیق و عریق بوده و در قبل و بعد از انقلاب، کارنامه درخشانی در این زمینه دارد؛ فقهای مختلفی که چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، حامی و طرفدار انقلاب و نظام اسلامی بودهاند.
از جمله فقهای معاصر در این زمینه میتوان به آیتالله حاج شیخ مهدی مروارید اشاره کرد. در ادامه به نکاتی در این زمینه از نگاه ایشان اشاره میگردد:
📝 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74918
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
29.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: رای ندادن هیچ دستاورد و فایدهای ندارد و مشکلی از کشور را حل نمیکند
✔️کسانی ممکن است به هر دلیلی نتوانند در انتخابات شرکت کنند. با آنها حرفی نداریم. اما کسانی که اظهار بیمیلی به انتخابات میکنند و دیگران را به عدم حضور تشویق میکنند. اینها قدری بیشتر فکر کنند. رای ندادن هیچ دستاورد و فایدهای ندارد و مشکلی از کشور را حل نمیکند.
👏 انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمیبرد و همه ضربه میخورند
✔️بعضی در داخل به انتخابات بیالتفاتی میکنند. من احدی را متهم نمیکنم اما به همه یادآور میشوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویههای جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر میکنند. هر کسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمیبرد و همه ضربه میخورند.
👏 انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اصلح کیست؟
🎙رهبر انقلاب توضیح میدهند
🔸تقیّد جدّی به دین داشته باشد
🔹به دنبال استقلال کشور باشد
🔸به دنبال مبارزه با فساد باشد
🔹در پیگیری منافع ملی جدی باشد
👏 انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 چگونه از میان لیستها اصلح را انتخاب کنیم
🎙رهبر معظم انقلاب تبیین میکنند
👏 انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 افتتاح رسمی سومین مسجد بزرگ جهان در الجزایر
✔️مراسم افتتاح مسجد جامع الجزیره، واقع در منطقه محمدیه پایتخت الجزایر روز یکشنبه، ۶ اسفند با حضور عبدالمجید تبون، رئیسجمهور این کشور بهطور رسمی برگزار شد و به بهرهبرداری رسید.
این مسجد که پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، سومین مسجد بزرگ جهان به شمار میرود، بنایی است با معماری مدرن که در زمینی به مساحت حدود ۲۸ هکتاری ساخته شده است.
معماری داخلی مسجد به سبک اندلسی با تزئینات چوبی و سنگ مرمر است که حدود ۶ کیلومتر از آیات قرآنی بر روی آن خطاطی شده است.
مسجد جامع الجزایر گنجایش ۱۲۰هزار نمازگزار را دارد و مناره آن به طول ۲۶۷ متر، بلندترین مناره جهان به شمار میرود. این مسجد با دارا بودن یک کتابخانه بزرگ، به یک مرکز آموزش علوم دینی و قرآنی و تحقیقاتی در این کشور تبدیل شده است.
عبدالمجید تبون، رئیسجمهور الجزایر در بازدید از موزه تمدن اسلامی واقع در طبقه بیست و سوم مناره مسجد جامع الجزیره، پایتخت این کشور، بر حمایت خود از فعالیتهای این مرکز و دارالقرآن الجزایر تأکید کرد./ دولت دین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سبک اجتهاد در ادیان الهی نسبت به مفاهیم دینی
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ساعت: ۱۰ صبح
🏢مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر
🔗لینک ورود به جلسه: https://yun.ir/71qsq1
👤نام کاربری: اسم مدعو | رمزمهمان:۲۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ادله وجوب انتخابات.mp3
10.55M
🎧حکم شرعی شرکت در انتخابات
🎙استاد علیاکبر سیفی مازندرانی
🗓 هفتم اسفندماه ۱۴۰۲
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 حکم شرعی انتخابات و مجتهدان زنده و مرده!
✍️ حجتالاسلام احمدحسین شریفی
برخی از مدعیان فقاهت که مع الاسف در حوزه علمیه نیز صاحب کرسی درس فقه هستند (هر چند کم رمق و صرفاً در حلقه مریدان) میگویند هیچ آیه یا روایتی درباره انتخابات نداریم! پس اینکه عدهای حکم شرعی شرکت در انتخابات را بیان میکنند، ربطی به فقه و شرع ندارد!
سطح آگاهی و فهم فقهی چنین افرادی را در همین نوع اظهار نظرهایی میتوان سنجید، و حقیقتاً چنین اظهاراتی ارزش پاسخگویی هم ندارد. زیرا اگر چنین باشد که اینان میگویند در آن صورت نه تنها باید فاتحه «اجتهاد» را خواند که فاتحه «خاتمیت» و «جاودانگی» اسلام را هم باید خواند. اگر اسلام دین جاودانه است و اگر هیچ کنشی از کنشهای اختیاری بدون حکمی شرعی وجود ندارد، پس چطور میتوان گفت شرکت در انتخابات ( به عنوان یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین کنشهای اجتماعی و حوزههای نمایش اقتدار حکومت اسلامی و ...) فاقد حکم شرعی است و هیچ ربطی به اسلام و امام زمان و ... ندارد؟!
خدا رحمت کند شهید مطهری را چه زیبا میفرمود: «بديهی است كه مشكلات جامعه بشری نو میشود و مشكلات نو راه حل نو میخواهد. «الحوادث الواقعه» چيزی جز پديدههای نوظهور نيست كه حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سرّ ضرورت وجود مجتهد در هر دوره، و ضرورت تقليد و رجوع به مجتهد زنده همين است. و الا در يك سلسله مسائل استاندارد شده، ميان تقليد از زنده و مرده فرقی نيست. اگر مجتهدی به مسائل و مشكلات روز توجه نكند او را بايد در صف مردگان به شمار آورد.»
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرکت در انتخابات از برترین مصادیق تعاون واجب بر اقامه حق است
✍️استاد مجتبی الهی خراسانی
دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تجسم حق یکایک مردم در تقنین است و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نماد دخالت رأی مردم در تعیین شخص حاکم در نظام اسلامی است.
حق مشارکت مردم در حاکمیت و قانون قابل اسقاط و تعطیل نیست و استفاده از این حق، تکلیفی شرعی است که در حفظ تمامیت و حاکمیت کشور اسلامی و نمایش قدرت و همبستگی ملت و حکومت در چشم جهانیان و مایه ترس و ضعف دشمنان بر دوش آحاد مؤمنان است.
برای ادای چنین تکالیفی، خداوند در قرآن وعده داده است که: وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (بدانند که در هیچ صحنهای که کافران را به خشم آورد قدم نمیگذارند و هیچ مواجههای با دشمن ندارند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحی برای آنان نوشته میشود. زیرا خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمیکند. سوره توبه آیه ۱۲۰) و نیز فرموده: وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ او در راه خدا هر هزینهای کنید پاداش کامل آن به شما برخواهد گشت. سوره انفال، آیه ٦۰)
روشن است که احقاق و اقامه حق و پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب برای دستیابی به تمدن آرمانی اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر عجل الله فرجه بدون تداوم و رشد مسئولیت پذیری و جز از مسیر مشارکت و نظارت عامه مردم، تضمین نمیگردد.
شرکت در انتخابات از برترین مصادیق تعاون واجب بر اقامه حق است که امیرمؤمنان علیهالسلام فرمود: مِن واجِبِ حُقُوقِ اللّه ِ عَلَى العِبادِ... التَّعاوُنُ عَلى إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم (از حقوق واجب خداوند بر بندگانش این است که برای بر پا داشتن حق در میان خویش تعاون و همیاری کنند. نهج البلاغه، خطبه ۳۱٦)
از سوی دیگر، عملکرد نمایندگان در ادوار مختلف همواره قابل نقد و ارتقاست و «العصمة الله و لأهلها». امید است. منتخبان آینده ملت در هر دو، مجلس در رعایت تقوا و عمل به وظایف نظارتی و تعهدات قانونی خود بیشتر بکوشند و با استعداد از رهنمودهای مقام معظم رهبری و بدون ملاحظه منافع شخصی و تعلقات گروهی در مسیر تحقق مطالبات مردم و راهگشایی و امیدآفرینی، قدم بردارند؛ ان شاء الله.
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد فقه خوارجی در امر مشارکت مردمی در انتخابات
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
فقه سیاسی خوارجی اساساً در تقابل با حکمرانی علوی شکل گرفته است و چارچوب نظری آن بر نظریه بی دولتی و تفکر آنارشیستی استوار است. آنچنانکه یکی از سه جریان اصلی معارض با حکمرانی امیر المومنین علی علیه السلام اهل خوارج بوده است.
حضرت وصی علیهالسلام در خطبهای منطق بیدولتی خوارج را اینگونه توضیح داده است که آنان آموزه دینی "حاکمیت از آن خدا است" را برای اثبات اراده باطل شان که همان بیدولتی است به استخدام میگیرند. در حالی که این آموزه دینی ضرورت حکومت را نفی نمیکند، اگرچه حکومت فاجر باشد. چون نظام اجتماعی بدون برقراری حکومت از هم میپاشد: " كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ،نَعَمْ إِنَّهُ لاَ حُكْمَ إِلاَّ لِلَّهِ وَ لَكِنَّ هَؤُلاَءِ يَقُولُونَ لاَ إِمْرَةَ إِلاَّ لِلَّهِ وَ إِنَّهُ لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ" (نهجالبلاغه: خ ۴۰)
برخی از معممین حوزوی با نگرش فقه خوارجی که در تقابل جدی با حکمرانی ولایی است، در صدد معلوم ساختن حکم شرعی انتخابات از سه راه فتوای مراجع تقلید و حکم ولی فقیه و تشخیص خود شهروندان برآمده اند. لذا در تعریض و نقد گفتار آنان نکاتی را بیان میکنیم:
#انتخابات
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74916
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad