eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
747 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔نشست علمی «ماهیت و مبانی فقه حکمرانی» (نشست یازدهم) 🎙 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 🗓 زمان: پنج شنبه 3 آبان 1403، ساعت 12:30 🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، صحن شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم ‏السلام) 🔗حضور مجازی: http://skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feqhe_hokmrani 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تطور معنای جهاد نزد فقهای شیعه نکته‌ای درباره کتاب احکام جهادِ آیت‌الله محمدتقی مدرسی ✍️حمیدرضا میررکنی بنادکی درک فقهای شیعه از "جهاد" واجد تطوری دیدنی در تاریخ است. از کتاب الجهاد کافی شیخ کلینی تا همین کتاب آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی؛ در کافی غیر از خبری که فضیل عیاض از امام صادق(ع) نقل می‌کند، خبر دیگری از مقوله جهاد‌النفس نیست. در روایت فضیل از امام صادق(ع) جهادالنفس با تعبیر "اعظم الجهاد" یاد می‌شود(الکافی. ج۹: ۳۷۱ - ح۸۲۱۷). با این حال تا نگارش کتاب شریف وسائل‌الشیعه، به‌طور رسمی شاهد حضور روایات جهادالنفس در کتاب‌الجهادها نیستیم. شیخ حرعاملی(ره) در وسائل روایات جهادالنفس را ملحق به روایات "الجهاد مع العدو" آورده است. با این حال جهادالنفس بعد از روایات جهاد با دشمن بیرونی آمده است. آنچه در کار شیخ حر(ره) رخ داده‌ است، توسیع معنای جهاد است؛ در واقع شیخ با این نحوه تبویب کتاب الجهاد، به تاریخ فقه و معارف شیعی گوشزد می‌کند که موحد دائما در جهاد و مبارزه است؛ یعنی جهاد مع العدو و جهادالنفس دو ظهور اصغر و اکبر از یک حقیقت است. پس از کتاب وسائل این درک در آثار عرفای شیعه تبلور جدی می‌یابد و نمونه‌ آن را مثلا باید در رسائل مرحوم اقامحمد بیدآبادی و رساله سیر و سلوک مرحوم بحرالعلوم(رضوان‌ الله علیهما) دید(این درک البته در رسائل عرفای اسلام دست‌کم از قرن چهارم حاضر بوده‌است). با گذشت حدود چهارقرن از کارِ کارستان شیخ حرعاملی(ره)، حالا در کتاب فقه الجهاد و احکام القتال شاهد تصریح این مقوله در ساحت صریحِ فقه هستیم. با یک تفاوت مهم؛ در کار حضرت آیت‌الله مدرسی باب جهادالنفس بر جهاد العدو مقدم شده است و گویی اصلا جهاد العدو همان امتداد جهادالنفس است و این جهادالنفس است که به جهادالعدو معنا می‌دهد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 طرائف الاحکام؛ تجربه‌های پاسخ‌گویی ✔️ کتاب «طرائف الاحکام؛ تجربه‌های پاسخ گویی» اثر حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت مقدم در ۱۴۴ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است. اثر حاضر حاصل تجربیات ارزشمند نگارنده در زمینه پاسخ به مسائل فقهی است که در 11 فصل تدوین شده است: 1. «غلط‌های مشهور» 2. «اتمام عمر بعضی مسئله ها» 3. «مسائلی با جوانب متعدد» 4. «دقت در مبانی و روایات مسئله» 5. «اشتباه در پاسخ‌گویی به سبب عدم دقت در استثنائات» 6. «کشف مطالب نو در مسیر پاسخ‌گویی» 7. «عدم پاسخ‌گویی مبتنی بر قیاس» 8. «برداشت‌های اشتباه» 9. «عدم دقت در موضوع و خلط موضوعات مختلف با هم» 10. «یافتن مسائل در کتاب‌های فقهی» 11. «فتاوایی که بدون اختلاف تصور می‌شوند». 📖 معرفی تفصیلی + تخفیف خرید آنلاین: http://ijtihadnet.ir/?p=76268 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗مبانی فقهی مقاومت مسلحانه در مذاهب شیعه و اهل سنت + لینک دانلود ✔️معرفی و چکیده‌ای از کتاب فقه المقاومة اثر آیت‌الله محمدمهدی آصفی ‌ 🔻می‌توان دلایل فقهی وجوب مقاومت مسلحانه را به چهار دسته تقسیم کرد: 1. قرآن کریم 2. سنت نبوی (ص) و سنت اهل بیت (علیهم‌السلام) که ادامه‌دهنده سنت پیامبر اسلام (ص) است. 3. اجماع 4. دلیل عقلی. 🔹روایات زیادی از رسول خدا (ص) از طریق هر دو گروه (شیعه و سنی) درباره وجوب یاری مسلمانان هنگامی که دشمن به آنان حمله می‌کند و از مسلمانان کمک می‌طلبند، وجود دارد. پیامبر (ص) تأکید کرده است که کسی که از یاری رساندن به مسلمانان خودداری کند، از مسلمانان نیست. این تأکید، بالاترین شکل تحریک و تأکید بر وجوب کمک و دفاع از مسلمانان در برابر دشمنان است. 🔸امام خمینی (ره) در کتاب «تحریر الوسیله» در باب دفاع می‌گوید: اگر دشمنی به سرزمین‌های مسلمانان یا مرزهای آن‌ها حمله کند و ترس از نابودی ریشه و اساس اسلام و جامعه اسلامی وجود داشته باشد، بر مسلمانان واجب است که به هر وسیله ممکن، اعم از بذل جان و مال، از آن دفاع کنند. 📝 مشاهده متن کامل و دانلود کتاب: https://ihkn.ir/?p=38583 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هویت انقلابی مرجعیت دینی نجف ✍️حجت‌الاسلام داود مهدوی زادگان اقلیتی حوزوی در چند سال اخیر تلاش زیادی به راه انداخته‌اند تا مرجعیت دینی نجف را غیر انقلابی و غیر حکومتی و بدور از مداخله‌گری در امر سیاست‌ معرفی کنند. یکی از آنان مرجع عالیقدر آیت‌الله سید علی سیستانی حفظه الله را اینگونه توصیف کرده است: “آیت الله سید علی سیستانی که نه آلوده به اندیشه چپ و هیستری ضد آمریکایی و ضد غربی است و نه تحت تاثیر اسلام تکفیری سید قطب، و شأن حکومتی برای فقها قائل نیست”. اینگونه توصیفات از مرجعیت دینی نجف با انگیزه القای دو قطبی کاذب مرجعیت و ولایت و مقبولیت الگوی مرجعیت دینی غیر سیاسی عرفی گرا و سازگار با نظم مسلط جهانی است. البته واقعیت امر مرجعیت دینی نجف اینچنین نیست که سکولار حوزوی گمان کرده است ... 📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76266 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 واژه «ثقه» به طور مطلق در لسان قدما، متضمّن معنای امامی بودن است استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹مراد از واژه «ثقه» در کلمات قدما، وقتی به طور مطلق به کار رود، امامی است. ثقه در اصل لغت به معنای مورد اعتماد است، نه آنکه به معنای راستگو بودن باشد. معنای این واژه در موارد مختلف به تناسب حکم و موضوع متفاوت می‌شود. 🔸به عنوان مثال وقتی در مورد یک پزشک این واژه به کار رود، بدین معنا است که آن پزشک، در کار خود مورد اعتماد است، و در تشخیص و درمان، عملکرد قابل اعتمادی دارد. همچنین در مورد افراد دیگر که این واژه به کار رود، به تناسب باید معنا شود. 🔹وقتی در مورد راویان حدیث این کلمه به کار رود، صحّت مذهب نیز استفاده می‌شود؛ چرا که از زمان قدیم، مسئله صحّت مذهب مورد توجّه بوده، و صحّت مذهب بنابر برخی اقوال و برخی موارد – مثل باب تعارض -، در پذیرش روایت موثّر بوده است، و کتب رجال نیز به این مسئله توجّه ویژه داشته‌اند. ▪️این امور نشان می‌دهد که وقتی واژه ثقه به نحو مطلق به کار رود، تمامی امور و تمامی جهاتی که در پذیرش خبر موثّر است، مورد توجّه بوده است. بنابراین، صحّت مذهب نیز از این تعبیر استفاده می‌شود. ✳️ در بحث از مشایخ ثقات که تعبیر «لا یروون و لا یرسلون إلّا عن ثقة» در مورد ایشان صادر شده است، آیت الله والد بحث از معنای واژه «ثقه» را مطرح نموده‌اند. البته در خصوص بحث مشایخ ثقات، قرائن ویژه دیگری نیز وجود دارد که دلالت بر آن دارد که از واژه «ثقه» در تعبیر مزبور، می‌توان امامی بودن را هم استفاده کرد. البته این مطلب در مورد قدما است، و از زمانی که تقسیم چهارگانه احادیث شروع شده، واژه «ثقه» به خصوصِ «وثاقت در حدیث» اختصاص یافته، و وثاقت در مذهب از مفهوم آن خارج می‌شود. 🔰حاصل آنکه ثقه به معنای قابل اعتماد است، و وقتی به صورت مطلق در مورد یک راوی به کار می‌رود، بدین معنی است که آن راوی از تمامی جهات مورد اعتماد است./ درس خارج فقه (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خطا در پاسخ دادن به پرسش از شیعه یا سنی بودن فرماندهان شهید حماس ✔️پرسش‌هایی مانند «شیعه بودن یا سنی بودن رهبران حماس»، «نیل یا عدم نیل آنان به شفاعت اهل بیت» و «شهید بودن یا نبودن آنان» به اندازه همان پرسشی که آن برادر بنی‌اسدی در صفین مطرح کرد، نابجا و نشانه‌ی «قَلِقُ اَلْوَضِين» بودنِ پرسشگر است. ما نیز با تأسی به امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به جای این‌که در دام چنین پرسشگرانی افتاده و پاسخ صریح بدهیم که فلان فرمانده حماس شیعه شد یا نشد، باید آنها را متقاعد کنیم که امروز زمان مناسبی برای این پرشسها نیست. 📝 دیدگاه استاد محمد عشایری منفرد را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76273 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید| تبیین عالمانه آقا مصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه ✔️ استاد شب‌زنده‌دار: این مسائل که فقیه چه مقدار حق دارد یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد این مباحث تئوری‌اش مطرح بوده است و این مسئله که می‌شود علاوه بر خمس و زکات، حاکم اسلامی مالیات جمع کند. 🔹مرحوم میرزای قمی به فتحعلی شاه اجازه می‌‌دهند و اذن می‌دهند برای جنگ با روس‌ها؛ نصب می‌کنند و اجازه می‌دهند. یعنی این فقیه می‌تواند این کار را بکند. 🔸منتها چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمی‌داند، می‌گوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود. 🔹این مسئله در کلمات مرحوم امام- قدس‌سره- هم هست که ایشان علاوه بر اینجا البته استدلالات دیگر هم فرمودند- در کتاب ولایت فقیه ایشان که چاپ شده است. استدلالات دیگر هم دارند- ولی ایشان بیشتر در کتاب ولایت فقیه روی این جهت تأکید دارند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
20.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | مجتهدِ شجاع و همراه امام (ره) 🗓 به‌مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سیّد مصطفی خمینی در تاریخ ۱ آبان‌ماه ۱۳۵۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آیت‌الله جوادی آملی: کوشش رهبر انقلاب در نماز جمعه نصر آبرویی برای اسلام بود ✔️آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی درباره حوادث اخیر لبنان و فلسطین: امیدواریم که ذات اقدس اله طولی نکشد که نصرت الهی را شامل همه شما بنماید و کوششی که رهبر محترم مخصوصاً در آن نماز باشکوه انجام دادند که واقعاً در آن روز آبرویی بود برای اسلام، مأجور باشد! خدا رحمت کند فردوسی را! می‌گوید: «فلک گفت احسنت ملک گفت زه» که ما این را درباره وعده صادق دوم گفتیم! این یک چیز عادی نبود؛ همه ماندند. تنها اسرائیل که نیست؛ شما می‌بینید که پشت سر هم، هم آمریکا است، هم انگلیس است، هم فرانسه است؛ همه هستند. این جنگ احزاب است؛ کدام کشور بود که به اینها کمک نکرد؟! هیچ نگرانی‌ای نیست در پیروزی اسلام و اینها! سلام را به رهبر می‌رسانید، تشکر می‎کنید! امیدواریم که ذات اقدس اله سعی شما را مشکور بکند! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بحث و بررسی «رسالة في الکُر» از محاضرات فقهی میرزا مهدی اصفهانی به قلم حاج شیخ هاشم قزوینی 👤 در محضر استاد معظم آیت‌الله اشرفی شاهرودی و با استفاده از بیانات ایشان در پایان هر جلسه 🗓 زمان: چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸/۱۵ تا ۱۹/۳۰ 🏛مکان: مشهد، انتهای آیت الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست‌های علمی ترویجی «مبانی حمایت و حفاظت از سنت‌های حوزوی» 🎙ارائه: دکتر محمود حکمت نیا، عضو هیئت علمی و معاون علمی -پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 زمان: چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ 🕌مکان: مشهد مقدس ،خیابان شهید هاشمی نژاد، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی علیه السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad