20.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | مجتهدِ شجاع و همراه امام (ره)
🗓 بهمناسبت سالروز شهادت آیتالله سیّد مصطفی خمینی در تاریخ ۱ آبانماه ۱۳۵۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آیتالله جوادی آملی: کوشش رهبر انقلاب در نماز جمعه نصر آبرویی برای اسلام بود
✔️آیتالله جوادی آملی در سخنانی درباره حوادث اخیر لبنان و فلسطین: امیدواریم که ذات اقدس اله طولی نکشد که نصرت الهی را شامل همه شما بنماید و کوششی که رهبر محترم مخصوصاً در آن نماز باشکوه انجام دادند که واقعاً در آن روز آبرویی بود برای اسلام، مأجور باشد! خدا رحمت کند فردوسی را! میگوید: «فلک گفت احسنت ملک گفت زه» که ما این را درباره وعده صادق دوم گفتیم! این یک چیز عادی نبود؛ همه ماندند. تنها اسرائیل که نیست؛ شما میبینید که پشت سر هم، هم آمریکا است، هم انگلیس است، هم فرانسه است؛ همه هستند. این جنگ احزاب است؛ کدام کشور بود که به اینها کمک نکرد؟! هیچ نگرانیای نیست در پیروزی اسلام و اینها! سلام را به رهبر میرسانید، تشکر میکنید! امیدواریم که ذات اقدس اله سعی شما را مشکور بکند!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بحث و بررسی «رسالة في الکُر» از محاضرات فقهی میرزا مهدی اصفهانی به قلم حاج شیخ هاشم قزوینی
👤 در محضر استاد معظم آیتالله اشرفی شاهرودی و با استفاده از بیانات ایشان در پایان هر جلسه
🗓 زمان: چهارشنبه ۲ آبانماه ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸/۱۵ تا ۱۹/۳۰
🏛مکان: مشهد، انتهای آیت الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشستهای علمی ترویجی «مبانی حمایت و حفاظت از سنتهای حوزوی»
🎙ارائه: دکتر محمود حکمت نیا، عضو هیئت علمی و معاون علمی -پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 زمان: چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸
🕌مکان: مشهد مقدس ،خیابان شهید هاشمی نژاد، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی علیه السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع شناسی فقهی «عيد و استهلال» از نگاه اماميه و احناف
✔️نشست علمی «موضوع شناسی فقهی «عيد و استهلال» از نگاه اماميه و احناف» به همت مؤسسه مذاهب اسلامی، مرکز موضوع شناسی احکام فقهی و پژوهشگاه قرآن و حديث در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در قم برگزار شد. در اين نشست حجتالاسلام والمسلمين سيد محمدحسن حکيم عضو هيات علمی پژوهشگاه قرآن و حديث و استاد نياز قليچ آخوند حنفی مدرس مدرسه علوم دينی نور بناور سيمين شهر، به بحث از طبيعت موضوع «عيد و استهلال» از حيث اجتماعی بودن يا فردی بودن عنوان، و طرح و نقد ديدگاههای اماميه و احناف در تبيين موضوع پرداختند.
👈 متن گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=76275
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از فقه آقای خویی، فقه نظام درنمیآید/ غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در جمع اعضای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی:
🔹ما امروز نه فقط با کتب ضلال بلکه با امواج ضلال مواجهیم. در مواجهه با ضلال، سه رویکرد میتوان داشت: مجذوب شدن، سکوت و انفعال، مواجهه امیدوارانه. ما باید این رویکرد سوم را دنبال کنیم.
🔸روحانیت بعد از انقلاب دچار یک خسران عظیم شد و آن اینکه بسیاری از روحانیت از مردم فاصله گرفتند و درون حاکمیت قرار گرفتند. روحانیت نباید صرفا توجیهگر باشد.
🔹یک نکته مهم این است که مردم قبلا به صنف روحانیت اعتنا داشتند الآن به شخص روحانی اعتنا دارند. به همین جهت روحانیون شاخص مورد استقبال مردماند.
🔸متاسفانه غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند. واقعیت این است که عمده درسهای خارج، بازگویی مطالب آقای خویی و شاگرد ایشان آقای تبریزی است. واقعیت این است که از فقه آقای خویی، فقه نظام درنمیآید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در صفآرایی امروز جبهه مقاومت و جبهه شرارت، پیروزی متعلق به جبهه مقاومت است/ مجاهدت مقاومت و بزرگانی همچون نصرالله و سنوار سرنوشت منطقه را تغییر داد
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بیگناه، شکست بزرگتر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صفآرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است.
🔹حضرت آیتالله خامنهای مسائل کنونی منطقه و حوادث غزه، لبنان و کرانه باختری را تاریخساز خواندند و گفتند: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمیشدند که تا لحظه آخر بجنگند یا اگر بزرگانی همچون شهید سیدحسن نصرالله نبودند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری را با هم درآمیزند و به میدان بیاورند، سرنوشت منطقه به گونهای دیگر رقم میخورد.
👈 متن بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=76289
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مواجهه تمدنی عملی و نظری امام موسی صدر با رژیم اسرائیل
🔻مگر میشود درکنار شیطان ایستاد و با اسرائیلیها مقابله کرد؟
✔️دکتر شریف لکزایی:
🔹همیشه برای من سؤال بود که امام چگونه این حرف را میزند. پشتبند این حرف ایشان را ببینید. امام موسی صدر میفرماید: «ما اسرائیل را شر مطلق میدانیم و در دنیا هیچچیز بدتر از اسرائیل نیست و اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما درکنار شیطان میایستیم. اگر اسرائیل با کمونیست بجنگد، ما درکنار کمونیست میایستیم. اگر اسرائیل با جناح راست بجنگد، ما درکنار جناح راست میایستیم. این است معنای اسرائیل شر مطلق است. من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی خطرناکتر از اسرائیل نمیشناسم.»
🔹سؤال است که امام موسی چگونه نگاه میکند؟ مگر میشود درکنار شیطان ایستاد و با اسرائیلیها مقابله کرد؟
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76279
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیتالله سیستانی و نظریه اراده الامه.pdf
2.91M
🔖آیتالله سیستانی و نظریه اراده الامه
✍️نویسنده: عبدالوهاب فراتی
✂️در پاسخ به این پرسش که نحوه سیاستورزی آیتالله سیستانی برچه مبانی فقهی استوار است؟ تحلیلهای اندکی وجود دارد و اغلب تحلیلها بر توصیف رفتار سیاسی او متمرکز شدهاند.
بررسی منابع فقهی و نظرات ایشان نشان میدهد که وی در کشاکش میان اندیشه آیتالله خویی و اندیشه امام خمینی- که مجتهدین را روانه حکومت میکند- راهی جز بازگشت به میرزای نائینی در تنبیه الامه و تنزیه المله ندارد. بازگشت به نائینی نیاز امروز عراق است که به درستی، وی، مبانی آن را- نه در هیأت سلطنت-، بلکه در نظمی دموکراتیک بازسازی کرده است.
آیتالله سیستانی همانند نائینی از قرارداد میان مردم و والی، حمایت میکند، اما نظریه او را با سه تغییر، آن هم در هیأت جمهوریت بازسازی مینماید.
روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از روش توصیفی، تبیینی و تحلیلی است که مدرسه فکری آیتالله سیستانی را در این سه مرحله مورد بازخوانی و تحلیل قرار میدهد.
اندیشه سیاسی آیتالله سیستانی اندکی متفاوتر از مدرسه آیتالله خویی و نیز مدرسه امام خمینی است و به نوعی در میانه آن دو قرار دارد. ایشان همانند بسیاری از متفکرین حوزه نجف، متاثر از هنجارهایی است که طی یکی و دو قرن اخیر در این حوزه مرسوم بوده است. هنجارهایی که بیشتر توسط شیخ مرتضی انصاری و سپس شاگردش مرحوم آخوند خراسانی و شاگرد وی یعنی میرزای نائینی بناء شده بود. در واقع آیتالله سیستانی تحت تاثیر این جریان توانسته اندیشه نائینی را در دوره اخیر بازخوانی و براساس آن از دولتی مدنی در بغداد حمایت کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضع حوزه در مباحث قانونگذاری باید شفاف، متقن و همراه با ادله باشد
🔻باید مشخص شود فقه در کدام حوزههای قانونگذاری میتواند ورود کند
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹اینکه دین و فقه در مباحث قانونگذاری کجا باید ورود پیدا کنند و کجا وارد نشوند، نیاز به مرزبندیهای شفاف دارد و باید این مرزبندی توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و تدوین شود، تا هم قانونگذاری و هم حوزههای علمیه، مرزهای خود را بدانند و بر اساس آن به وظایف خود عمل کنند.
🔸حرف حوزه علمیه در مباحث مختلف بویژه قانونگذاری باید روشن، متقن و همراه با ادله باشد. اینکه یک محقق و پژوهشگری در حوزه، حرفی را مطرح کند، به صورت قطعی، موضع رسمی حوزه علمیه نیست، بلکه حرف و موضع حوزههای علمیه باید کاملا روشن، متقن و همراه با ادله باشد.
🔹اینکه بگوییم افراد جامعه چند ساعت باید کار کنند یا فلان روز باید تعطیل شود یا نشود، آیا فقه در این زمنیه اساسا نظر داده است؟ باید تفکیک کنیم که دین در یکسری از امور، اصلا نباید دخالت کند و اساسا برخی موضوعات ارتباطی به دین ندارد.
👈 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=76285
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیتالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای نشست دورهای اساتید:
🔹حوزههای علمیه باید به تمامی ابعاد علوم اسلامی بپردازند تا قدرت کافی برای مواجهه با چالشهای امروز جهان اسلام را داشته باشند، ما اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم، جامعه جهانی به دنبال ما میآید. برخی از مباحث اسلامی همچون خمس، انفال، جهاد و حدود کمتر مورد توجه قرار گرفته و حوزههای علمیه تنها به حدود ۲۵ درصد از علوم اسلامی پرداختهاند و در بسیاری از زمینهها هنوز دچار کاستی است.
🔹حوزههای علمیه باید تمامی مسائل مربوط به فقه و اصول اسلامی را بهطور کامل پوشش دهند و در کنار مباحثی مانند طهارت و صلات و حج و اعتکاف که بهخوبی پوشش داده شده و کتابهای فراوانی نوشتهاند، مباحثی همچون جهاد و قصاص و حدود و امثال ذالک نیز مورد توجه قرار گیرند.
🔹بحث انفال باید بهصورت جدی در حوزهها مورد بررسی قرار گیرد. این مسئله، یکی از مهمترین مسائل اسلامی است که باید روشن شود، حوزهها باید به این مسئله بپردازند و تحقیقات میدانی انجام دهند تا بتوانند پاسخ روشنی ارائه دهند، انفال متعلق به امام زمان (عج) است و باید مشخص شود که چه کسی اختیار آن را دارد. حوزهها باید در این مسائل پرچمدار باشند و پاسخهای روشن و مستند ارائه دهند.
👈 متن خبر + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=76292
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا امامان شيعه (ع) کتابی جامع در فقه تأليف نکردند؟
✍️محمدباقر ملکیان
هرچند در کتب روائی و رجال، تأليف کتب و رسائل متعددی به ائمه (ع) نسبت داده شده است، مثل کتاب «السنن والقضايا والأحکام» که در رجال نجاشی به اميرالمؤمنين (ع) نسبت داده شده، يا «رساله اهوازيه» امام صادق (ع)، يا رسالهای که بنابر گزارش کلينی، امام صادق (ع) آن را برای اصحابشان نگاشتند. و دهها نمونه ديگر که مرحوم امين در «اعيان الشيعه» و استاد جلالی در تدوين «السنة» به تفصيل آنها را گزارش کردهاند، اما هيچ کدام از اين نگاشتهها کتابی جامع در فقه نيست. اکنون در پی آنيم تا بفهميم چرا امامان شيعه (ع) کتابی جامع در فقه تأليف ننمودند؟
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76311
🆔 https://eitaa.com/ijtihad