💢 تطور معنای جهاد نزد فقهای شیعه
نکتهای درباره کتاب احکام جهادِ آیتالله محمدتقی مدرسی
✍️حمیدرضا میررکنی بنادکی
درک فقهای شیعه از "جهاد" واجد تطوری دیدنی در تاریخ است. از کتاب الجهاد کافی شیخ کلینی تا همین کتاب آیتالله سید محمدتقی مدرسی؛ در کافی غیر از خبری که فضیل عیاض از امام صادق(ع) نقل میکند، خبر دیگری از مقوله جهادالنفس نیست.
در روایت فضیل از امام صادق(ع) جهادالنفس با تعبیر "اعظم الجهاد" یاد میشود(الکافی. ج۹: ۳۷۱ - ح۸۲۱۷). با این حال تا نگارش کتاب شریف وسائلالشیعه، بهطور رسمی شاهد حضور روایات جهادالنفس در کتابالجهادها نیستیم.
شیخ حرعاملی(ره) در وسائل روایات جهادالنفس را ملحق به روایات "الجهاد مع العدو" آورده است. با این حال جهادالنفس بعد از روایات جهاد با دشمن بیرونی آمده است. آنچه در کار شیخ حر(ره) رخ داده است، توسیع معنای جهاد است؛ در واقع شیخ با این نحوه تبویب کتاب الجهاد، به تاریخ فقه و معارف شیعی گوشزد میکند که موحد دائما در جهاد و مبارزه است؛ یعنی جهاد مع العدو و جهادالنفس دو ظهور اصغر و اکبر از یک حقیقت است. پس از کتاب وسائل این درک در آثار عرفای شیعه تبلور جدی مییابد و نمونه آن را مثلا باید در رسائل مرحوم اقامحمد بیدآبادی و رساله سیر و سلوک مرحوم بحرالعلوم(رضوان الله علیهما) دید(این درک البته در رسائل عرفای اسلام دستکم از قرن چهارم حاضر بودهاست).
با گذشت حدود چهارقرن از کارِ کارستان شیخ حرعاملی(ره)، حالا در کتاب فقه الجهاد و احکام القتال شاهد تصریح این مقوله در ساحت صریحِ فقه هستیم. با یک تفاوت مهم؛ در کار حضرت آیتالله مدرسی باب جهادالنفس بر جهاد العدو مقدم شده است و گویی اصلا جهاد العدو همان امتداد جهادالنفس است و این جهادالنفس است که به جهادالعدو معنا میدهد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 طرائف الاحکام؛ تجربههای پاسخگویی
✔️ کتاب «طرائف الاحکام؛ تجربههای پاسخ گویی» اثر حجتالاسلام سیدعباس دیانت مقدم در ۱۴۴ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است. اثر حاضر حاصل تجربیات ارزشمند نگارنده در زمینه پاسخ به مسائل فقهی است که در 11 فصل تدوین شده است:
1. «غلطهای مشهور»
2. «اتمام عمر بعضی مسئله ها»
3. «مسائلی با جوانب متعدد»
4. «دقت در مبانی و روایات مسئله»
5. «اشتباه در پاسخگویی به سبب عدم دقت در استثنائات»
6. «کشف مطالب نو در مسیر پاسخگویی»
7. «عدم پاسخگویی مبتنی بر قیاس»
8. «برداشتهای اشتباه»
9. «عدم دقت در موضوع و خلط موضوعات مختلف با هم»
10. «یافتن مسائل در کتابهای فقهی»
11. «فتاوایی که بدون اختلاف تصور میشوند».
📖 معرفی تفصیلی + تخفیف خرید آنلاین: http://ijtihadnet.ir/?p=76268
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗مبانی فقهی مقاومت مسلحانه در مذاهب شیعه و اهل سنت + لینک دانلود
✔️معرفی و چکیدهای از کتاب فقه المقاومة اثر آیتالله محمدمهدی آصفی
🔻میتوان دلایل فقهی وجوب مقاومت مسلحانه را به چهار دسته تقسیم کرد:
1. قرآن کریم
2. سنت نبوی (ص) و سنت اهل بیت (علیهمالسلام) که ادامهدهنده سنت پیامبر اسلام (ص) است.
3. اجماع
4. دلیل عقلی.
🔹روایات زیادی از رسول خدا (ص) از طریق هر دو گروه (شیعه و سنی) درباره وجوب یاری مسلمانان هنگامی که دشمن به آنان حمله میکند و از مسلمانان کمک میطلبند، وجود دارد. پیامبر (ص) تأکید کرده است که کسی که از یاری رساندن به مسلمانان خودداری کند، از مسلمانان نیست. این تأکید، بالاترین شکل تحریک و تأکید بر وجوب کمک و دفاع از مسلمانان در برابر دشمنان است.
🔸امام خمینی (ره) در کتاب «تحریر الوسیله» در باب دفاع میگوید: اگر دشمنی به سرزمینهای مسلمانان یا مرزهای آنها حمله کند و ترس از نابودی ریشه و اساس اسلام و جامعه اسلامی وجود داشته باشد، بر مسلمانان واجب است که به هر وسیله ممکن، اعم از بذل جان و مال، از آن دفاع کنند.
📝 مشاهده متن کامل و دانلود کتاب: https://ihkn.ir/?p=38583
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هویت انقلابی مرجعیت دینی نجف
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
اقلیتی حوزوی در چند سال اخیر تلاش زیادی به راه انداختهاند تا مرجعیت دینی نجف را غیر انقلابی و غیر حکومتی و بدور از مداخلهگری در امر سیاست معرفی کنند. یکی از آنان مرجع عالیقدر آیتالله سید علی سیستانی حفظه الله را اینگونه توصیف کرده است: “آیت الله سید علی سیستانی که نه آلوده به اندیشه چپ و هیستری ضد آمریکایی و ضد غربی است و نه تحت تاثیر اسلام تکفیری سید قطب، و شأن حکومتی برای فقها قائل نیست”. اینگونه توصیفات از مرجعیت دینی نجف با انگیزه القای دو قطبی کاذب مرجعیت و ولایت و مقبولیت الگوی مرجعیت دینی غیر سیاسی عرفی گرا و سازگار با نظم مسلط جهانی است. البته واقعیت امر مرجعیت دینی نجف اینچنین نیست که سکولار حوزوی گمان کرده است ...
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76266
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 واژه «ثقه» به طور مطلق در لسان قدما، متضمّن معنای امامی بودن است
استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
🔹مراد از واژه «ثقه» در کلمات قدما، وقتی به طور مطلق به کار رود، امامی است. ثقه در اصل لغت به معنای مورد اعتماد است، نه آنکه به معنای راستگو بودن باشد. معنای این واژه در موارد مختلف به تناسب حکم و موضوع متفاوت میشود.
🔸به عنوان مثال وقتی در مورد یک پزشک این واژه به کار رود، بدین معنا است که آن پزشک، در کار خود مورد اعتماد است، و در تشخیص و درمان، عملکرد قابل اعتمادی دارد. همچنین در مورد افراد دیگر که این واژه به کار رود، به تناسب باید معنا شود.
🔹وقتی در مورد راویان حدیث این کلمه به کار رود، صحّت مذهب نیز استفاده میشود؛ چرا که از زمان قدیم، مسئله صحّت مذهب مورد توجّه بوده، و صحّت مذهب بنابر برخی اقوال و برخی موارد – مثل باب تعارض -، در پذیرش روایت موثّر بوده است، و کتب رجال نیز به این مسئله توجّه ویژه داشتهاند.
▪️این امور نشان میدهد که وقتی واژه ثقه به نحو مطلق به کار رود، تمامی امور و تمامی جهاتی که در پذیرش خبر موثّر است، مورد توجّه بوده است. بنابراین، صحّت مذهب نیز از این تعبیر استفاده میشود.
✳️ در بحث از مشایخ ثقات که تعبیر «لا یروون و لا یرسلون إلّا عن ثقة» در مورد ایشان صادر شده است، آیت الله والد بحث از معنای واژه «ثقه» را مطرح نمودهاند. البته در خصوص بحث مشایخ ثقات، قرائن ویژه دیگری نیز وجود دارد که دلالت بر آن دارد که از واژه «ثقه» در تعبیر مزبور، میتوان امامی بودن را هم استفاده کرد. البته این مطلب در مورد قدما است، و از زمانی که تقسیم چهارگانه احادیث شروع شده، واژه «ثقه» به خصوصِ «وثاقت در حدیث» اختصاص یافته، و وثاقت در مذهب از مفهوم آن خارج میشود.
🔰حاصل آنکه ثقه به معنای قابل اعتماد است، و وقتی به صورت مطلق در مورد یک راوی به کار میرود، بدین معنی است که آن راوی از تمامی جهات مورد اعتماد است./ درس خارج فقه (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خطا در پاسخ دادن به پرسش از شیعه یا سنی بودن فرماندهان شهید حماس
✔️پرسشهایی مانند «شیعه بودن یا سنی بودن رهبران حماس»، «نیل یا عدم نیل آنان به شفاعت اهل بیت» و «شهید بودن یا نبودن آنان» به اندازه همان پرسشی که آن برادر بنیاسدی در صفین مطرح کرد، نابجا و نشانهی «قَلِقُ اَلْوَضِين» بودنِ پرسشگر است. ما نیز با تأسی به امیرالمؤمنین علیهالسلام، به جای اینکه در دام چنین پرسشگرانی افتاده و پاسخ صریح بدهیم که فلان فرمانده حماس شیعه شد یا نشد، باید آنها را متقاعد کنیم که امروز زمان مناسبی برای این پرشسها نیست.
📝 دیدگاه استاد محمد عشایری منفرد را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76273
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| تبیین عالمانه آقا مصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه
✔️ استاد شبزندهدار: این مسائل که فقیه چه مقدار حق دارد یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد این مباحث تئوریاش مطرح بوده است و این مسئله که میشود علاوه بر خمس و زکات، حاکم اسلامی مالیات جمع کند.
🔹مرحوم میرزای قمی به فتحعلی شاه اجازه میدهند و اذن میدهند برای جنگ با روسها؛ نصب میکنند و اجازه میدهند. یعنی این فقیه میتواند این کار را بکند.
🔸منتها چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمیداند، میگوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا میکند که این اسلام بدون حکومت نمیشود.
🔹این مسئله در کلمات مرحوم امام- قدسسره- هم هست که ایشان علاوه بر اینجا البته استدلالات دیگر هم فرمودند- در کتاب ولایت فقیه ایشان که چاپ شده است. استدلالات دیگر هم دارند- ولی ایشان بیشتر در کتاب ولایت فقیه روی این جهت تأکید دارند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | مجتهدِ شجاع و همراه امام (ره)
🗓 بهمناسبت سالروز شهادت آیتالله سیّد مصطفی خمینی در تاریخ ۱ آبانماه ۱۳۵۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیتالله جوادی آملی: کوشش رهبر انقلاب در نماز جمعه نصر آبرویی برای اسلام بود
✔️آیتالله جوادی آملی در سخنانی درباره حوادث اخیر لبنان و فلسطین: امیدواریم که ذات اقدس اله طولی نکشد که نصرت الهی را شامل همه شما بنماید و کوششی که رهبر محترم مخصوصاً در آن نماز باشکوه انجام دادند که واقعاً در آن روز آبرویی بود برای اسلام، مأجور باشد! خدا رحمت کند فردوسی را! میگوید: «فلک گفت احسنت ملک گفت زه» که ما این را درباره وعده صادق دوم گفتیم! این یک چیز عادی نبود؛ همه ماندند. تنها اسرائیل که نیست؛ شما میبینید که پشت سر هم، هم آمریکا است، هم انگلیس است، هم فرانسه است؛ همه هستند. این جنگ احزاب است؛ کدام کشور بود که به اینها کمک نکرد؟! هیچ نگرانیای نیست در پیروزی اسلام و اینها! سلام را به رهبر میرسانید، تشکر میکنید! امیدواریم که ذات اقدس اله سعی شما را مشکور بکند!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بحث و بررسی «رسالة في الکُر» از محاضرات فقهی میرزا مهدی اصفهانی به قلم حاج شیخ هاشم قزوینی
👤 در محضر استاد معظم آیتالله اشرفی شاهرودی و با استفاده از بیانات ایشان در پایان هر جلسه
🗓 زمان: چهارشنبه ۲ آبانماه ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸/۱۵ تا ۱۹/۳۰
🏛مکان: مشهد، انتهای آیت الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشستهای علمی ترویجی «مبانی حمایت و حفاظت از سنتهای حوزوی»
🎙ارائه: دکتر محمود حکمت نیا، عضو هیئت علمی و معاون علمی -پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 زمان: چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸
🕌مکان: مشهد مقدس ،خیابان شهید هاشمی نژاد، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی علیه السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع شناسی فقهی «عيد و استهلال» از نگاه اماميه و احناف
✔️نشست علمی «موضوع شناسی فقهی «عيد و استهلال» از نگاه اماميه و احناف» به همت مؤسسه مذاهب اسلامی، مرکز موضوع شناسی احکام فقهی و پژوهشگاه قرآن و حديث در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی در قم برگزار شد. در اين نشست حجتالاسلام والمسلمين سيد محمدحسن حکيم عضو هيات علمی پژوهشگاه قرآن و حديث و استاد نياز قليچ آخوند حنفی مدرس مدرسه علوم دينی نور بناور سيمين شهر، به بحث از طبيعت موضوع «عيد و استهلال» از حيث اجتماعی بودن يا فردی بودن عنوان، و طرح و نقد ديدگاههای اماميه و احناف در تبيين موضوع پرداختند.
👈 متن گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=76275
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از فقه آقای خویی، فقه نظام درنمیآید/ غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در جمع اعضای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی:
🔹ما امروز نه فقط با کتب ضلال بلکه با امواج ضلال مواجهیم. در مواجهه با ضلال، سه رویکرد میتوان داشت: مجذوب شدن، سکوت و انفعال، مواجهه امیدوارانه. ما باید این رویکرد سوم را دنبال کنیم.
🔸روحانیت بعد از انقلاب دچار یک خسران عظیم شد و آن اینکه بسیاری از روحانیت از مردم فاصله گرفتند و درون حاکمیت قرار گرفتند. روحانیت نباید صرفا توجیهگر باشد.
🔹یک نکته مهم این است که مردم قبلا به صنف روحانیت اعتنا داشتند الآن به شخص روحانی اعتنا دارند. به همین جهت روحانیون شاخص مورد استقبال مردماند.
🔸متاسفانه غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند. واقعیت این است که عمده درسهای خارج، بازگویی مطالب آقای خویی و شاگرد ایشان آقای تبریزی است. واقعیت این است که از فقه آقای خویی، فقه نظام درنمیآید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در صفآرایی امروز جبهه مقاومت و جبهه شرارت، پیروزی متعلق به جبهه مقاومت است/ مجاهدت مقاومت و بزرگانی همچون نصرالله و سنوار سرنوشت منطقه را تغییر داد
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس، حوادث منطقه و ایستادگی و مجاهدت مقاومت را باعث تغییر در سرنوشت و تاریخ منطقه خواندند و با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در نابود کردن مقاومت با وجود کشتار بیش از ۵۰ هزار انسان بیگناه، شکست بزرگتر را رسوایی فرهنگ و تمدن و سیاستمداران غرب دانستند و گفتند: در صفآرایی جبهه مقاومت در مقابل جبهه شرارت، پیروزی از آنِ مقاومت است.
🔹حضرت آیتالله خامنهای مسائل کنونی منطقه و حوادث غزه، لبنان و کرانه باختری را تاریخساز خواندند و گفتند: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمیشدند که تا لحظه آخر بجنگند یا اگر بزرگانی همچون شهید سیدحسن نصرالله نبودند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری را با هم درآمیزند و به میدان بیاورند، سرنوشت منطقه به گونهای دیگر رقم میخورد.
👈 متن بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=76289
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مواجهه تمدنی عملی و نظری امام موسی صدر با رژیم اسرائیل
🔻مگر میشود درکنار شیطان ایستاد و با اسرائیلیها مقابله کرد؟
✔️دکتر شریف لکزایی:
🔹همیشه برای من سؤال بود که امام چگونه این حرف را میزند. پشتبند این حرف ایشان را ببینید. امام موسی صدر میفرماید: «ما اسرائیل را شر مطلق میدانیم و در دنیا هیچچیز بدتر از اسرائیل نیست و اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما درکنار شیطان میایستیم. اگر اسرائیل با کمونیست بجنگد، ما درکنار کمونیست میایستیم. اگر اسرائیل با جناح راست بجنگد، ما درکنار جناح راست میایستیم. این است معنای اسرائیل شر مطلق است. من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی خطرناکتر از اسرائیل نمیشناسم.»
🔹سؤال است که امام موسی چگونه نگاه میکند؟ مگر میشود درکنار شیطان ایستاد و با اسرائیلیها مقابله کرد؟
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76279
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیتالله سیستانی و نظریه اراده الامه.pdf
2.91M
🔖آیتالله سیستانی و نظریه اراده الامه
✍️نویسنده: عبدالوهاب فراتی
✂️در پاسخ به این پرسش که نحوه سیاستورزی آیتالله سیستانی برچه مبانی فقهی استوار است؟ تحلیلهای اندکی وجود دارد و اغلب تحلیلها بر توصیف رفتار سیاسی او متمرکز شدهاند.
بررسی منابع فقهی و نظرات ایشان نشان میدهد که وی در کشاکش میان اندیشه آیتالله خویی و اندیشه امام خمینی- که مجتهدین را روانه حکومت میکند- راهی جز بازگشت به میرزای نائینی در تنبیه الامه و تنزیه المله ندارد. بازگشت به نائینی نیاز امروز عراق است که به درستی، وی، مبانی آن را- نه در هیأت سلطنت-، بلکه در نظمی دموکراتیک بازسازی کرده است.
آیتالله سیستانی همانند نائینی از قرارداد میان مردم و والی، حمایت میکند، اما نظریه او را با سه تغییر، آن هم در هیأت جمهوریت بازسازی مینماید.
روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از روش توصیفی، تبیینی و تحلیلی است که مدرسه فکری آیتالله سیستانی را در این سه مرحله مورد بازخوانی و تحلیل قرار میدهد.
اندیشه سیاسی آیتالله سیستانی اندکی متفاوتر از مدرسه آیتالله خویی و نیز مدرسه امام خمینی است و به نوعی در میانه آن دو قرار دارد. ایشان همانند بسیاری از متفکرین حوزه نجف، متاثر از هنجارهایی است که طی یکی و دو قرن اخیر در این حوزه مرسوم بوده است. هنجارهایی که بیشتر توسط شیخ مرتضی انصاری و سپس شاگردش مرحوم آخوند خراسانی و شاگرد وی یعنی میرزای نائینی بناء شده بود. در واقع آیتالله سیستانی تحت تاثیر این جریان توانسته اندیشه نائینی را در دوره اخیر بازخوانی و براساس آن از دولتی مدنی در بغداد حمایت کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضع حوزه در مباحث قانونگذاری باید شفاف، متقن و همراه با ادله باشد
🔻باید مشخص شود فقه در کدام حوزههای قانونگذاری میتواند ورود کند
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹اینکه دین و فقه در مباحث قانونگذاری کجا باید ورود پیدا کنند و کجا وارد نشوند، نیاز به مرزبندیهای شفاف دارد و باید این مرزبندی توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و تدوین شود، تا هم قانونگذاری و هم حوزههای علمیه، مرزهای خود را بدانند و بر اساس آن به وظایف خود عمل کنند.
🔸حرف حوزه علمیه در مباحث مختلف بویژه قانونگذاری باید روشن، متقن و همراه با ادله باشد. اینکه یک محقق و پژوهشگری در حوزه، حرفی را مطرح کند، به صورت قطعی، موضع رسمی حوزه علمیه نیست، بلکه حرف و موضع حوزههای علمیه باید کاملا روشن، متقن و همراه با ادله باشد.
🔹اینکه بگوییم افراد جامعه چند ساعت باید کار کنند یا فلان روز باید تعطیل شود یا نشود، آیا فقه در این زمنیه اساسا نظر داده است؟ باید تفکیک کنیم که دین در یکسری از امور، اصلا نباید دخالت کند و اساسا برخی موضوعات ارتباطی به دین ندارد.
👈 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=76285
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیتالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای نشست دورهای اساتید:
🔹حوزههای علمیه باید به تمامی ابعاد علوم اسلامی بپردازند تا قدرت کافی برای مواجهه با چالشهای امروز جهان اسلام را داشته باشند، ما اگر حرفی برای گفتن داشته باشیم، جامعه جهانی به دنبال ما میآید. برخی از مباحث اسلامی همچون خمس، انفال، جهاد و حدود کمتر مورد توجه قرار گرفته و حوزههای علمیه تنها به حدود ۲۵ درصد از علوم اسلامی پرداختهاند و در بسیاری از زمینهها هنوز دچار کاستی است.
🔹حوزههای علمیه باید تمامی مسائل مربوط به فقه و اصول اسلامی را بهطور کامل پوشش دهند و در کنار مباحثی مانند طهارت و صلات و حج و اعتکاف که بهخوبی پوشش داده شده و کتابهای فراوانی نوشتهاند، مباحثی همچون جهاد و قصاص و حدود و امثال ذالک نیز مورد توجه قرار گیرند.
🔹بحث انفال باید بهصورت جدی در حوزهها مورد بررسی قرار گیرد. این مسئله، یکی از مهمترین مسائل اسلامی است که باید روشن شود، حوزهها باید به این مسئله بپردازند و تحقیقات میدانی انجام دهند تا بتوانند پاسخ روشنی ارائه دهند، انفال متعلق به امام زمان (عج) است و باید مشخص شود که چه کسی اختیار آن را دارد. حوزهها باید در این مسائل پرچمدار باشند و پاسخهای روشن و مستند ارائه دهند.
👈 متن خبر + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=76292
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا امامان شيعه (ع) کتابی جامع در فقه تأليف نکردند؟
✍️محمدباقر ملکیان
هرچند در کتب روائی و رجال، تأليف کتب و رسائل متعددی به ائمه (ع) نسبت داده شده است، مثل کتاب «السنن والقضايا والأحکام» که در رجال نجاشی به اميرالمؤمنين (ع) نسبت داده شده، يا «رساله اهوازيه» امام صادق (ع)، يا رسالهای که بنابر گزارش کلينی، امام صادق (ع) آن را برای اصحابشان نگاشتند. و دهها نمونه ديگر که مرحوم امين در «اعيان الشيعه» و استاد جلالی در تدوين «السنة» به تفصيل آنها را گزارش کردهاند، اما هيچ کدام از اين نگاشتهها کتابی جامع در فقه نيست. اکنون در پی آنيم تا بفهميم چرا امامان شيعه (ع) کتابی جامع در فقه تأليف ننمودند؟
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76311
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«افساد» و اثر آن در تحریم آثار هنری
✔️بهکارگیری «افساد» صرفاً اختصاص به فقه هنر ندارد بلکه در سایر ابواب فقهی نیز برای بیان حرمت یا مرجوحیت یک فعل به کار میرود؛ اما قطعاً یکی از پرکاربردترین ابواب فقهی برای این دلیل، فقه هنر است. حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی، در این یادداشت، تلاش داشته تا ابعاد گوناگون این دلیل کمتر پرداخته شده فقهی را واکاوی کرده و تطبیق آن بر فقه هنر را به بحث بگذارد. به باور این استاد حوزه علمیه مشهد، آنچه پیش از بررسی فقهی این دلیل، لازم به توجه است، بررسی الفاظی نظیر رفع، دفع، قلع و حسم است که غالباً همواره با این واژه به کار میروند. وی در ادامه، مطالعه موارد بهکارگیری این واژه در تراث روایی و قرآنی را بدون توجه به ماهیت هنری که معاصر را زمان صدور نص ارائه میشده است، اشتباهی راهبردی میانگارد. مشروح یادداشت پرنکته و دانشیِ عضو هیئتعلمی مرکز آخوند خراسانی از نگاه شما میگذرد:
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76308
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗انتشار اولین درسنامه موضوع شناسی فقهی
✔️اولین درسنامه آشنایی با موضوع شناسی فقهی با مشارکت مرکز موضوع شناسی و مرکز تدوین متون درسی حوزههای علیمه در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسید.
این درسنامه که به همت حجج اسلام حجت الله بیات و جعفر همت آبادی در ۱۵ درس برای طلاب پایه های ۶ و ۷ تنظیم شده دارای عناوین ذیل است که به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
درس اول: تعریف واژه های کلیدی
درس دوم: اهمیت موضوع شناسی فقهی
درس سوم: مراحل شناخت موضوعات
درس چهارم: موضوع شناسی در قرآن
درس پنجم: موضوع شناسی در روایات
درس ششم: موضوع شناسی در فقه امامیه
درس هفتم: انواع موضوعات احکام
درس هشتم: موضوعات شرعی
درس نهم: انواع موضوعات عرفی
درس دهم: ارکان شناخت و ویژگی های شناختی موضوعات عرفی
درس یازدهم: متصدیان شناخت موضوعات
درس دوازدهم: منابع شناخت موضوعات
درس سیزدهم: جایگاه علوم مختلف در شناخت موضوعات
درس چهاردهم: نقش زمان و مکان در شناخت موضوعات
درس پانزدهم: اجتهاد و تقلید در موضوعات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 «فقه امداد و نجات» عرضه شد
✔️کتاب «فقه امداد نجات» به قلم محمدرضا علیزادهمقدم توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان به زیور طبع آراسته گردید.
از ابتـدای تاریـخ، زندگـی فـردی و اجتماعـی انسـانها بـا حوادثـی از قبیل: سـیل، سـونامی، زلزلـه، آتشسـوزی، اپیدمـی بیماریهـا، سـوانح، حمـل و نقـل، جنـگ و امثال آنها همراه بوده است. انسانها در ایـن مخاطرات طبیعی و انسـانسـاخت، صدمه میبینند و به یاری و کمک دیگران نیازمندند.
امداد و نجـات جـان انسـانهای در معرض خطر، در عین ضرورت، دارای فضیلـت بزرگـی اسـت بهگونهای که امدادرسانی به همنوعان و نجات جان آنان وظیفه هر انسـانی شـمرده شده است، ارزش حیـات انسـان بهگونـهای اسـت که نجات یک نفر برابر با نجات همه مردم قلمداد شده است.
نویسنده اثر محمدرضا علیزاده مقدم در این کتاب موارد زیر را مورد بررسی قرار داده است:
الف- اهمیت نجات جان انسانها
ب- وجـود برخـی مؤلفههـای متزاحـم و چالشـی در تکلیف به نجات جان دیگران
ج- تعـارض نظـر عـرف اجتماعـی بـا ملاقات فقهـی در درخواست جبران خسارت از نجاتگران
د- تحیر نجاتگران در امداد رسانی منطبق با موازین شرعی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندر همسخنی مجمع مدرسین با اسرائیل
✍️ حجتالاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان
لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا
1. هر کسی میتواند هر اندیشهای داشته باشد. این میتواند یعنی تکویناً همه آزادند و طرز فکر آنها دست دیگران نیست. اما این امر مانع نمیشود که مواضع سیاسی آنان مورد تحلیل دیگران قرار نگیرد.
2. ارزیابی دیگران همواره میبایست با تکیه بر ضوابط عقلانی ـ دینی انجام شود.
3. همواره در دوران انقلاب اسلامی، کسانی در حوزه بودهاند که رویکرد انتقادی داشتهاند. انتقادگرایی نه به خودی خود بد است و نه به خودی خود خوب. ازاینرو، ارزیابی انتقادی محتوای ارائه شده از آنان، میبایست بر اساس ضوابط معقول انجام شود.
4. موضعگیری سیاسی، صرفاً ارائه محتوا نیست. بلکه، این مقوله، از جنس فعل است و فعل انسان بدون انگیزه نیست.
5. مجمع موسوم به مدرسین، پیشتر مجوز فعالیت قانونی آن سلب شده است. ازاینرو، ارزیابی کارنامه فعالیت آن از این منظر باید مد نظر قرار گیرد.
6. محتوای بیانیه حاوی طرح صلح دو دولتی، محتوایی کاملاً مخالف ضوابط دینی دارد که به حمایت از امت اسلامی و اهتمام به امور مسلمانان (البته اهتمام ضابطهمند و صحیح، نه با هر موضع سخیف) رهنمون میکنند.
7. موضع جمهوری اسلامی، حمایت عمیق از ملت فلسطین است. صرفاً محکومیت اسرائیل را کافی نمیداند. موضع مجمع، در تنافی با این موضع جامعه و حکومت اسلامی است و صرفاً کمک به اسرائیل غاصب و تثبیت موضع اسرائیل و امریکاست.
8. همسویی با این موضع اسرائیل (بهرغم محکوم کردن خشونت آن) نمیتواند جز ناهمسویی با جهتگیری کلی حوزه، روحانیت، جامعه اسلامی و نظام ج.ا.ا است.
9. چنین ناهمسوییهایی از منظر قرآنی، چه ماهیتی دارد؟ آیا نصرت اسلام است؟ آیا کمک به اسلام است؟ به نظر میرسد چنین عناوینی یا دیگر عناوین مشابه را نمیتوان برای این آزاداندیشی قابل صدق دانست؟
10. چارهای جز این نیست که به دنبال عناوینی دیگر برویم. عناوینی مانند تفرقهجویی، عدم اهتمام درست به امور مسلمین، همسویی با دشمن، خیانت، نفاق.
11. بیتردید، این تحلیل نیاز به ادله، شواهد و قرائن مناسبی دارد. برای دستیابی به این موارد، بد نیست خود را به جای نتانیاهو بگذاریم. آیا او موضع این تشکل، را همراهی با خود نخواهد دانست؟
12. اگر حامیان چنین مواضعی بر طبل آزاداندیشی میکوبند، اشکال ندارد که آنان نیز اجازه آزاداندیشی درباره خود را بدهند و تطبیق عناوینی چون خیانت، نفاق و ... را بر آنان مجاز بدانند. هرچند اشکال ندارد از ناقدان یا ارزیابیکنندگان خود مستند بخواهند. خوشحالی اسرائیل از این پیشنهادهای سخیف و تکراری مستند ضعیفی نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جهاد همه جانبه علیه کفر
✔️ استاد محسن اراکی عضو شورای عالی حوزههای علمیه: سخن از تشکیل دولت اسرائیل مخالفت با حکم دین اسلام و عقل است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دومین نشست علمی «بررسی فقهی تشبه به کفار»
🎙ارائه: استاد سید محمد نجفی یزدی
🗓 زمان: پنج شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🏛 قم، سالن جلسات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
🔗لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/sh-feqhi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad