#اختصاصی
💢خسوف یا ماهگرفتگی جزئی دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ شمسی در ایران
🔹دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ شمسی إنشاءالله، ماهگرفتگی(خسوف) جزئی در کشور عراق و بخشی از کشورهای ایران و عربستان، رخ میدهد و «نماز آیات واجب میشود».
🔹ماه در ساعت ۷:۰۴ بامداد دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ به وقت رسمی ایران، وارد بخش تمامسایهٔ زمین میشود و گرفتِ جزئی آغاز میشود. این گرفتِ جزئی در نیمۀ شرقی ایران، با چشم غیر مسلّح دیده نخواهدشد و در نیمۀ غربی ایران و سراسر عراق برای دقایقی دیده میشود.
🔹پیش از رسیدن به گرفتِ کلّی، با طلوع خورشید در هر شهر، ماه غروب میکند و دیگر دیده نمیشود و فرصت رؤیت ادامۀ ماهگرفتگی و گرفتِ کلّی و بازشدن آن، نصیب کشورهای اروپا و غرب آفریقا و قارّۀ آمریکا خواهدشد که در شب قرار دارند.
اطلاعات تکمیلی👈 http://yon.ir/XuDM3
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢چرا باید فکر کنیم در حوزه علمیه قم اصالت اجتهادی کمتر است و فضای آن بیشتر سیاسی و سطحی و اجتماعی است؟
✔️نقدی بر سخنان آیتالله سند/ محمدعلی میرزایی
🔹چرا این استاد حوزه نجف که اصالتاً بحرینی است، ادبیات غیرمنطقی برای تضعیف حاکمیت، گفتمانها، روند اجتهاد و روشهای استنباطی در ایران و قم در پیش بگیرند.
🔹تا آنجا پیش بروند که سخن از تکثرگرایی در عراق و انحصارگرایی فردی قدرت در ایران بزنند و از توسعه طلبی جنگهای فعلی و اختلاف رویکرد آنها با جنگهای پیامبر و امامان حرف بزنند. اینها واقعاً مغالطه و حرفهای بیدلیل است.
🔹شرایط پیچیده جهانی علیه بحرین، عراق و تمام جهان اسلام اقتضا دارد از این ادبیات پرهیز کنیم و به نگرش همگرایانه روی آوریم و از مقایسهها و مفاضلهها بپرهیزیم.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/1FHte
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢قواعد فقهی و کاربردهای آن در مدیریت و سازمان
✔️معرفی کتاب:
🔹در این کتاب، ابتدا تلاش میشود تا نقش و کاربرد قواعد فقهی در حوزه مسائل مدیریت و سازمان بررسی و سپس مشخص شود که کدامیک از قواعد فقهی نقش و کاربرد بیشتری در مسائل مدیریت و سازمان دارند و تأثیر و کاربرد قواعد فقهی در چه بخشی از مسائل سازمان بیشتر و ملموستر است.
🔹با نظر به تغییر زمان و به وجود آمدن موضوعات جدید، بهترین روش برای پاسخ بـه این مسائل و موضوعات، تأسیس کلیات، قواعد و اصول کلی است که بهتناسب زمان و مکان، بتواند پاسخگوی مسائل مستحدثه و حوادث جدید باشد و احکام آنها را استنباط و بـه مکلفین ارائه دهد. بسیاری از مسائل و موضوعات مدیریت و سازمان نیز مسائل مستحدثه و موضوعات جدید هستند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/dFCId
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢افراد دوجنسی قبل از تغییر جنسیت اجازه ازدواج ندارند
✔️فتوای آیت الله سید صادق روحانی:
📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
🔹سوال: آیا افراد دو جنسی بعد از اخذ مجوز از پزشکی قانونی و قبل از جراحی تغییر جنسیت اجازه ازدواج دارند؟
جواب:
🔸باسمه جلت اسمائه؛ خیر قبل از تغییر جنسیت اجازه ازدواج ندارند بعد از تغییر در بعضی موارد مجاز به ازدواج می شوند و در بعضی دیگر نمی شوند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عیب است که علوم غیر دینی در دنیا پیشرفت داشته باشند، اما علوم دینی تنزل پیدا کنند
✔️آیت الله سید موسی شبیری زنجانی:
🔹این شرایطی که برای طلبه های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. آنها با شرایط سختی درس خواندند.
🔹از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم.
🔹طلبهها باید اهتمام زیادی داشته باشند تا تولید علم رونق بگیرد و روح علمای بزرگ شاد باشد و ما را دعا کنند. نباید کارهای علمای سلف روی زمین بماند.
🔹طلبهها تمام سال با هم بحث میکنند و استاد سواد افراد را تشخیص میدهد. این مباحثات طلبگی در همه سطوح در بین طلاب وجود داشته است که این امر را باید تقویت کنید. این روش در رشد علمی افراد تاثیر مهمی دارد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢می خواهند حوزه و فعالیت های دینی را تخریب کنند؛ بودجه بهانه است
✔️حجت الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
🔹بودجه سال 98 بودجه ای انقباضی است،بودجه حوزه علمیه برادران 30 درصد و بودجه حوزه علمیه خواهران 38 درصد کاهش داشته است.
🔹تبلیغات سوئی که علیه بودجه حوزه های علمیه صورت می پذیرد، نوعی تخریب است، زیرا اصل بودجه حوزه ها مگر چقدر بوده است که آن را هم کاهش داده اند و با اظهارات سوء حوزه را تخریب می کنند.
🔹در کمیسیون فرهنگی به دنبال آن هستیم که بخشی از این کاهش ها و کمبودها را جبران کنیم؛ اگر دولت 2 هزار و 200 میلیارد به بودجه فرهنگی اختصاص دهد، تازه به رقم سال قبل این بودجه خواهیم رسید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ایت الله وحید خراسانی توصیه میکنند که درباره اهل سنت نباید به گونه ای برخورد کنیم که تحریک آمیز باشد
✔️حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زالی معروف به فاضل گلپایگانی، از اساتید حوزه و عضو خبرگان رهبری و از شاگرد معظم له:
🔹نوآوریهای ایشان در رابطه با فقه و اصول زمانی روشن می شود که مطالب ایشان چاپ و در اختیار حوزویان و اهل علم قرار گیرد.
🔹آیت الله وحید به فکر این هستند که مکتب اهل بیت(ع) را ترویج دهند نه اینکه برای خودشان نام و نشانی داشته باشند.
🔹ایشان از نظر فقهی و اصول در حوزه علمیه قم معروف هستند.بیان آیت الله وحید رسا و به تعبیر ما طلبه ها کلاسیک است، متفرق بحث نمیکنند یعنی نظام بحثی اش روشن و ورود و خروجش در کلام دقیق است.
🔹استاد با طرح مبانی گذشتگان راه را برای وارد شدن به برنامه های جدید باز میکردند تا حوزه روی مبانی بزرگان قبلی خودش ماندگار نباشد.
🔹استاد شاگردان فراوانی تربیت کردند مثلا امام جمعه اهواز از شاگردان ایشان بود و یا امام جمعه زاهدان و محمدی گلپایگانی که مسوول دفتر مقام معظم رهبری هستند از شاگردان ایشان بودند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راهاندازی فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ معاون آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه:
🔹فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم راهاندازی شده است و حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی به عنوان درس خارج از فقه مطرح میشود و تاکنون 200 جلسه از آن برگزار شده است.
🔹از یکسو در تولید محتوا، ضعیف هستیم و اگر محتوایی هم تولید میشود، با فضای مجازی کنونی همخوانی ندارد و از سوی دیگر در شبکهسازی و عرضه گسترده هم هنوز تجربه لازم نداریم.
🔹حضور روحانیت در فضای مجازی مانند حضور دانشجویان و سایرین در این فضا ضروری است؛ از آنجایی که فضای مجازی کپی شده فضای حقیقی است بنابراین روحانیت در فضای مجازی میتواند شاگرد، استاد، پژوهشگر، خدماتدهنده و خدماتگیرنده باشد.
🔹اینترنت نخستین تکنولوژی است که بدون حرمت از سوی مراجع وارد کشور شد و مواضعی مثل ویدئو و ماهواره در قبال آن گرفته نشد؛ بنابراین روحانیت میتواند و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ از سال 85 شناخت روحانیون در این زمینه گستردهتر و سایتهایی هم راهاندازی شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفاوت آراء برخی فقهای جدید در مورد قمار
✔️حجت الاسلام کوهستانی، استاد فقه و اصول حوزه علمیه تهران:
🔹در روایت مناهی که به شطرنج و نرد و عود تصریح شده است نشان از حرمت این آلات است هرچند این روایت ضعیف است اما مورد وثوق و عمل مشهور واقع شده است.
🔹مشهور فقها آلات معده و مقدمه ساز قمار را به علت شرطیت مراهنه و عوض العین تحریم کرده اند و عده ای به روایت کل ما قومر به تمسک کرده اند.
🔹برخی در مبیع فقط هیأت را ملحوظ می دانند، برخی صورت و عده ای دیگر هر دو را ملاک لحاظ می کنند.
🔹آلات قمار در حال حاضر چه برد و باخت و عوض در آن شرط باشد و چه نباشد، حرام است چون آلت علم و شناخته شده قمار است، لکن غیر قمار تحریمش مشروط به شرطیت مراهنه است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کل بودجه حوزه در کشور کمتر از بودجه دانشگاه تهران است/ ۳۰۰ درس خارج فقه در ایران وجود دارد
✔️حجتالاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزههای علمیه:
🔹300 درس خارج فقه در کشور داریم که تعداد قابل توجهی از طلاب فاضل در این درسها شرکت میکنند، به دنبال این هستیم که محصول درسهای خارج حوزه، کتاب و مقالات باشد.
🔹برنامه فقه معاصر را در حوزه شروع کردیم تا از تأسیس درسهای خارج با موضوع مسائل مستحدثه حمایت کنیم.
🔹دو هزار تربیت یافته حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی در مقطع دکترا و ارشد داریم، بودجه حوزه با 600 مدرسه در سراسر کشور و 70 مرکز تخصصی کمتر از بودجه دانشگاه تهران است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکل حجاب را باید بیرون از قم و بیوت مراجع دنبال کنیم
✔️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج حوزه علمیه:
🔹نبودن بحث مستقل حجاب و عفاف در رسالهها به معنای مهم نبودن و یا کمتوجهی فقها به این مسئله نیست، گرچه بنده معتقدم که عفاف و حجاب آن قدر مهم است که باید به عنوان باب جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
🔹در مورد حجاب یک مسئول از بگیر و ببند حرف میزند و دیگری بر ضد آن و در نهایت، همه آن را بر سر فقه و حوزه میشکنند.
🔹فقه عفاف و حجاب به صورت جداگانه در فقه تبویب شود، ولی به شرط آنکه این مسائل سیاسی نشود، زیرا اگر سیاسی شد، قابل کنترل نخواهد بود.
🔹باید تبویب فقه عفاف و حجاب را متخصصان ممحّض که مدتی عمر خود را در این مسئله صرف کردهاند انجام دهند. همچنین باید نگاهی همهجانبه به آن داشته باشیم و در محیطهای علمی و به دور از فضای رسانهای به کنکاش علمی گذاشته شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢گر حکم کنند که مست گیرند …
✔️یادداشت روز/ به بهانه دستگیری پدر خودخوانده «طب اسلامی»؛
🔹طرفداران طب اسلامی، هیچگاه در مقام واکاوی دانشی و علمی مدعای خود نبودهاند. آنچه از ایشان تابهحال دیده شده، چیزی جز تهدید و تحقیر طب جدید نبوده است. آنها هیچگاه در محافل علمی حاضر نشده و به بحث با مخالفان خود نپرداختند.
🔹چرا حوزههای علمیه، هیچگاه واکنشی جدی نسبت به این دانش جدید اسلامی از خود نشان ندادند؟ چرا هیچ بیانه، واکنش صریح و یا تحصّن و تجمعی در مخالفت یا موافقت با این دانش، در میان حوزهها به وجود نیامد؟
🔹اگر مجازات ایجاد یک دانش اسلامی بیاساس، دستگیری مدّعی آن است، پس ادعای ایجاد دانشهای متعدد دینی و متفاوت با دانشهای موجود و تأسیس نهاد و مرکز برای تئوریزه کردن آنها، چه مجازاتی را در پی دارد؟
ادامه یادداشت👈 http://yon.ir/3E1tC
🆔 https://eitaa.com/ijtihad