1403.09.27 بستان وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
15.56M
🎧 دریافت صوت| بازخوانی انتقادی ایده وحدت حوزه و دانشگاه
👤ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین باستان
وحدت ساختاری 05:00
معانی وحدت 10:00
موضوعات مشترک 15:00
دستهبندی دروس علمی 20:00
علومتجربیِ اسلامی 25:00
علمدینی و غیردینی 30:00
هدف حوزه و دانشگاه 35:00
ارتباطات نظاممند 40:00
علمِ بدون ایدئولوژی 45:00
معرفتهای حوزه و دانشگاه 50:00
سکولاریزم در جامعه 55:00
تعامل باوجود موانع 01:00:00
🌐 منبع: فکرت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢رونمایی از سامانه هوش مصنوعی در حوزه علوم حدیثی
✔️ سامانه ثقات با تکیه بر بیش از ۳۰۰ هزار حدیث شیعی از فناوریهای معنایی و یادگیری عمیق برای بهبود سرعت و دقت پژوهشهای حدیثی استفاده شده است.
🔹 جستجوی سه زبانه لفظی و معنایی در متون احادیث، نمایش روابط احادیث مشابه به هم، تحلیل جامع احادیث از مهمترین کاربردهای این سامانه هوشمند است که برای جامعیت هرچه بیشتر این سامانه از ۱۲۳ کتاب و ۵ هزار روایت و ۱۲۳ سند نیز استفاده شده است.
🔹مدیر حوزههای علمیه در آیین رونمایی از این محصول با تاکید بر ضرورت استفاده از این فناوری در ترویج حکمرانی اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: تمامی نهادهای علمی و حوزوی باید از ظرفیتهای هوش مصنوعی در ترویج معارف اسلامی بهرهمند شوند.#هوش_مصنوعی
🔗 سامانه ثقات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین و گزینههای پیشرو
✔️متن حاضر بخشی از سند سیاستی است که در سال ۱۴۰۰ برای یکی از نهادها نگاشته شد. در این متن وضعیت فعلی اخوان المسلمین و البته با تأکید بر اخوان مصر مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای نهاد مربوط ارائه گشت. این روزها که بحران سوریه شکلی دیگر یافته و اسلامگرایی اخوانی خود را پیروز میداند، انتشار این متن و برخی از پیشنهادهای آن خالی از لطف نیست.
۱) بی اعتمادی به سران و افول جایگاه تشکیلات اخوان
۲) جوانان اخوانی
۳) اتکای افراطی به رسانهها و فضای مجازی
۴) بحران تأمین مالی
۵) ضعف ارتباط با سایر معارضان حکومت
۶) ضعف «امر اجتماعی» دراندیشه و منش اخوانی
۷) تقلید از مدل اصلاحی اردوغان و تن ندادن به اقتضائات یک ان
۸) خالی کردن میدان علوم و تبلیغات دینی به نفع سلفیت
۹) اخوان المسلمین و محوربندیهای منطقه
۱۰) بحران شناخت اخوان در ایران
📝 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76790
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی تقدم تاریخی «کتاب المکاسب» و تاثیر آن بر فقه سیاسی شیخ انصاری
✍️ حجتالاسلام والمسلمین علی آقاجانی
این مکتوب بر آن است که تلقی مبتنی بر تاخر زمانی و تاریخی «کتاب المکاسب» بر سایر کتابهای شیخ اعظم، انصاری در برخی مجامع حوزوی؛ امری چندان مقرون به صواب و مبتنی بر دادههای متقن متنی و فرامتنی نبوده و بلکه بر پایه مطالعات متنی و فرامتنی میتوان قریب به یقین از تقدم زمانی حداقل بخشهای قابل توجهی از مکاسب مانند بیع آن بر سایر کتب مانند کتاب القضاء والشهادات سخن گفت. قراینی از متن مکاسب مانند عبارت «دام ظله» که محققین آن مانند پایانی و کلانتر آن را اشاره به صاحب جواهر در زمان حیات وی دانستهاند و نیز قراینی از فرامتن مانند بررسی نسخههای مکاسب چنین امری را مینمایاند. این مساله فرضیههایی مانند تاثیرگذاری خاطره جنگهای ایران و روس به عنوان تحولات اجتماعی زمینه ساز؛ بر فقه سیاسی فقها از جمله فقه سیاسی شیخ انصاری را تقویت میکند.
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76793
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در نقد «سستی ایده دولت قراردادی پیامبر»
✍️اکبر محمدی
یادداشت «سستی ایده «دولت قراردادی پیامبر» به قلم آقای محمد متقیان تبریزی بهطور محترمانه وارد بحث شده و سعی کرده است مواجهه علمی و یا به تعبیر خویش مواجهه روشمند با کتاب داشته باشد؛ که این رویکرد نویسنده قابل تقدیر است. در این یادداشت، دوگانهسازیها و تقسیمبندیهای متعددی مطرح شده است، مانند اختیار و اضطرار، متن و زمینه، اطلاق و تقیید، قرارداد در دوره سنتی و مدرن، سیره و منبع سیره و ... . اساساً این نوشته بر پایه این دوگانهها سامان یافته و تلاش کرده تا با استفاده از آنها، قراردادی بودن دولت پیامبر را مورد نقد قرار دهد. در این خصوص نکاتی را به اختصار بیان میکنم.
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76802
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رشد فقه اقتصادی در حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام والمسلمین کمیل قنبر زاده مدیر مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) در سخنانی به ذکر شاخصهای رشد و گسترش فقه اقتصادی در حوزه پرداخت.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76799
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «نیازهای فقهی و چالشهای مدیریتی قوه قضائیه»
🎙سخنران: حجتالاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی (رئیس کل دادگستری استان قم)
🗓زمان: دوشنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲ ظهر
🏛مکان: قم، مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه، زنبیل آباد، خیابان یاسمن، خیابان نسترن، کوچه ۶ پلاک ۶۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نقش #هوش_مصنوعی در فرآیند استنباط فقهی
🎙ارائه: استاد احمد مبلغی
🗓 زمان: دوشنبه ۳ دیماه، ساعت: ۱۰ صبح
🏛مکان: حسینیه حضرت امالبنین (سلامالله علیها)، مدرسه فقهی امام رضا (علیهالسلام)
🌟 رونمایی از دومین شماره مجله علمی «نقش پژوهش» | تقدیر از مقالات برتر جشنواره حلی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تلاقی فقه و علوم اجتماعی: راهی نوین برای فقه خانواده
✔️حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی:
🔹صرف مباحث فقهی برای مسائل فقه خانواده کافی نیست. بافت موضوعات صرفاً از این زاویه و برشی که در متون سنتی فقه مطرح شده، نمیتواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد. زاویه جدیدی که به حیطههای اقتصاد، اجتماع، حاکمیت و حقوق عمومی مرتبط است، باید مورد بررسی قرار گیرد.
🔹تا زمانی که تحقیقات ما تکرشتهای است، مسئلهای به نام روش نداریم. در فقه میگوییم کتاب، سنت و عقل منابع اصلی ما هستند و متدولوژی آن رشته نیز طبیعتاً حاکم خواهد بود. اما وقتی پای یک رشته دیگر به میان آمد، مانند حقوق، اقتصاد، مطالعات اجتماعی زنان یا روانشناسی، این سؤال پیش میآید: با کدام روش؟ آیا میتوانیم یک تحقیق فقهی روانشناختی داشته باشیم ولی در روش و مبانی معرفتشناسی فقط و فقط کاملاً وفادار به فقه بمانیم؟
👈 دو پیشنهاد درباره تحقیقات چندرشتهای: http://ijtihadnet.ir/?p=76811
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از حقوق خصوصی تا فقه حکمرانی: گسترهی نوین مطالعات فقه خانواده
✔️حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا:
🔹باید دانش خانواده، حتی فقه آن را از رویکرد سنتی که در متون فقهی ما به آن پرداخته شده، چند قدم جلوتر ببریم و توسعه دهیم. به این معنا که اگر به ابواب فقه خانواده در متون فقهی -نه منابع- بر اساس ساختار ابتکار محقق در «شرایع» که بقیه نیز به همان ترتیب رفتهاند، ملاحظه کنید، تقریباً در هفت باب شامل طلاق، نکاح، خلع، مبارات، ایلاء، لعان و ظهار، نگاه اصلی یا رویکرد اصلی در تمام این مباحث درون خانوادگی است؛ یعنی روابط زوجین یا روابط والدین و فرزندان در کانون توجه بوده است.
🔹امروزه با ادبیات حقوقی میتوان گفت حقوق خصوصی خانواده مورد توجه بوده است. اما ساحت مهم دیگری داریم که در متون فقهی ما مغفول مانده است. زیرا یک حوزه دیگر از مباحث فقه خانواده داریم که اصلاً حوزه حقوق خصوصی خانواده نیست، بلکه مناسبات دولت و خانواده است. میتوانیم آن را فقه دولت، فقه حکمرانی، فقه اجتماعی یا فقه سیاسی بنامیم؛ که حتی در نامگذاری آن نیز بحث وجود دارد. انبوهی از مباحث که در منابع فقهی وجود دارد ولی در متون فقهی نیست -به جز برخی مسائل که به صورت سنجاقشده در فقه ما بودهاند.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76811
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌸 یک عاشقانه آرام
🔺روایتهای کمتر شنیدهشدهای از رفتار عاشقانه علما و بزرگان دین با همسرانشان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زنان در تشخیص موضوعات خود دقیقتر هستند
✔️استاد سید محمد غروی:
🔹همانطور که فقهای ما گفتهاند مرجعیت زنان مورد وفاق نیست و اجماع فقها آن است که یک زن نمیتواند مرجعیت عام داشته باشد ولی نظر مقام معظم رهبری ناظر به یک نکته ظریف و دقیقی است و آن اینکه زنان یک سری موضوعات و مسائلی دارند که تشخیص این موضوعات برای صدور حکم فقهی از سوی خود بانوان سهلتر است و آنها دقیقتر میتوانند آن را درک کنند.
🔹برای بنده این مقدار قابل فهم است. البته همانطور که عرض شد آنچه مشهور فقها گفتهاند ذکوریت از جمله شرایط مرجعیت است زیرا به دنبال آن مسئله ولایت مطرح میشود ولی ظاهرا آنچه ایشان اشاره فرمودند مسائل خاص مرتبط با زنان است. در عین حال برخی از فقها و علما مسئله مرجعیت را مخصوص مردان نمیدانند و ولایت را فقط به مردان نسبت میدهند و معتقدند زن هم میتواند مرجع باشد گرچه شهرت بین فقها، شرط ذکوریت است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از اعتباربخشی به مرجعیت زنان تا «نه» به محدودکنندگی بانوان
✍️ هدا مصطفائی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هزاران نفر از زنان و دختران ایران، در عمق خود حاوی مباحثی اساسی درباره جایگاه زنان در اسلام و نقش آنان در جامعه مدرن جهانی بود. این سخنان نه تنها بهعنوان دفاعی از برخی حقوق زنان در چارچوب آموزههای دینی بود، بلکه نقدهای وارد شده به احقاق حقوق زنان در چارچوب سیاستهای استعماری را نیز تبیین کردند.
یکی از نکات برجسته در سخنان رهبر انقلاب، طرح منشور اسلام درباره زن و توضیح برخی اصول این منشور از زبان ایشان بود که مبتنی بر الگوی سوم مدنظر ایشان مینمود. ایشان با تاکید بر دیدگاه اسلام درخصوص مکمل بودن زن و مرد و نه خلق زن برای مرد که در برخی دیدگاههای سنتی و کتب ادیانی مانند مسیحیت مطرح است، رویکرد اسلامی مدنظر را به نوعی بیان کردند.
همچنین با اذعان به توانمندی زنان در عرصههای مختلف بدون تفاوت با مردان و استفاده از این ظرفیتها حتی در مواردی وجوب نقشآفرینی زنان، عملا بر برخی تفکرات محدود کننده بانوان در این زمینه، به نام دین خط کشیدند.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76808
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اسامی بانوان مجتهده مطلق و متجزی را اعلام میکنیم!
✔️اطلاعیه جامعه الزهرا (س) پیرو سخنان رهبر انقلاب درباره اجتهاد فقهی بانوان:
📝در این اطلاعیه آمده است: رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی: آن وقتها که در حوزه علمیّه بودیم، یادم نمیآید که زنی به مرتبه اجتهاد فقهی رسیده باشد، [امّا] امروز خوشبختانه زنهایی که مجتهدند، به اجتهاد فقهی رسیدهاند کم نیستند. بنده حتّی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمیدهند، باید خانمها از مجتهد زن تقلید کنند (بیانات در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۳).
📌در طول چهل سال از تأسیس جامعهالزهرا سلاماللهعلیها، بانوانی مهذب، عالمه و وارسته تربیت شدند که در عرصههای مختلف علمی میدرخشند. با توجه به درخواستهای مکرر افراد و رسانهها، از آنجا که بانوان عالمه همواره در مسیر تهذیب نفس و به دنبال گمنامی بودند و تمایلی به رسانهای شدن نداشتهاند، لذا جامعهالزهرا سلاماللهعلیها پس از کسب اجازه از این بانوان عالمه فاضله، اسامی بانوان مجتهده مطلق و متجزی را اعلام میدارد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 انسانشناسی: محدوده کمّی کرامت انسان
✍️ حجتالاسلام والمسلمین حسین سوزنچی
انسان یک کرامت پیشینی و اعطایی از جانب خداوند (به اقتضای آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا...) دارد که تا قبل از اینکه به مرحله بلوغ عقلی و تصمیمگیری برسد اقتضای مورد اکرام و احترام واقع شدن دارد. اما وقتی به این مرحله رسید باید خودش مسیر زندگی خودش را انتخاب کند و اگر مسیر کریمانه کمال و قرب الهی را برگزید کرامتش را حفظ کرده و بر دیگران اکرام وی لازم میگردد. اما اگر خودش مسیر کفر ورزیدن و نفی کرامت خویش را برگزید دیگر کرامتی ندارد که نیاز به اکرام وی باشد. البته چه بسا در خصوص کسی که جاهل قاصر است و در حد درک فطری خویش اقتضاءات کرامت خویش را رعایت میکند نیز بتوان جواز و بلکه ضرورت این مورد اکرام شدن را ادعا کرد.
👈 در این باره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76805
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رهبر انقلاب درباره مرجعیت زن چه/چرا گفتند؟
✍️حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
چه گفتند؟ "بنده حتی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمیدهند، خانمها باید از مجتهد زن تقلید کنند"!
برخی بزرگواران آن را نقض فتوای مشهور مبنی بر شرط مذکر بودن در مرجعیت -حتی در بخش زنان- ندانسته و آنرا در حد موضوع شناسی بهتر زنان در این امور تقلیل دادند! برخی یادداشتها هم به اقوال و ادلهای پرداختند که مرجعیت زنان -اقلا برای زنان- را بلامانع میدانند!
بنظر میرسد سخن رهبر انقلاب بیش از اولی و کمتر از دومی را میگوید با این تفاوت که مجتهده زن را در این بخش از مسائل زنان اعلم میداند!
قول به مرجعیت زن در همه مسائل -اقلا برای زنان- فتوای شاذ و بیاستدلالی نیست. آیتالله خامنهای دقیقا این فتوای برخی محققین را نگفتند بلکه از مرجعیت زنان در مسائل خاص زنان (نه همه مسائل) گفتند؛ با این تفاوت که در این بخش بعلت موضوع شناسی دقیقتر مجتهدش را اعلم از مردان شمردند و از لزوم تقلید زنان در این بخش گفتند.
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76817
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر رهبر انقلاب درباره تقلید زنان از مجتهد زن، در فقه سابقه دارد/ مراقبت کنیم برخی از این نظریه سو استفاده نکنند
✔️دکتر خدیجه هاشمی
🔹برای تحقق مرجع تقلید سه مرحله اجتهاد، صدور فتوا و امکان رجوع به آن برای تقلید باید سپری شود؛ مرحله اول اجتهاد است که در این امر شبههای وجود ندارد و همه پذیرفتهاند که زنان میتوانند به مرحله اجتهاد برسند.
🔸مرحله دوم صدور فتوا و استخراج حکم است که این امر نتیجه اجتهاد است و در این نیز اختلاف نظری وجود ندارد و همه پذیرفتهاند که زنان میتوانند فتوا بدهند.
🔹مرحله سوم این است که آیا حکمی که بانوان استخراج کردند اثر عملی دارد و کسانی میتوانند از حکم او استفاده کنند و به او به عنوان یک مرجع علمی، دینی و شرعی مراجعه کنند و شارع رجوع ما را به او جایز میداند یا خیر؟ که در این مرحله اختلاف نظر وجود دارد.
🔸رهبر انقلاب به عنوان یک صاحب نظر این مسئله را به طور صریح در یک اجتماع بیان کردند که با ادله قاطع میتوان از این نظریه دفاع کرد و ادله افرادی که قائل هستند مرجع تقلید بودن اختصاص به مردان دارد را رد کرد. این نظریه میتواند منشأ برکات زیادی باشد از جمله اینکه بانوان اهتمام بیشتری به درس فقه داشته باشند.
🔹باید مراقبت کنیم برخی از این نظریه سو استفاده نکنند. این نظریه این گونه نیست که اجازه علمی داده شده باشد که هر کسی هر نظری را ابراز کرد مجتهده است و باید پیروی کرد. باید در این زمینه آسیب شناسی صورت بگیرد...
👈 ادله امکان ارجاع به زنان: http://ijtihadnet.ir/?p=76820
🆔 https://eitaa.com/ijtihad