#اختصاصی
💢سیستم استقراء، اصول فقه و چالشهای پیش رو
✔️نوشتاری در کارکرد روش استقرائی در اصول فقه؛
🔹پیرامون سیستمی کردن آموزههای اصول فقهی، کمتر گفتار و نوشتاری را شنیدیم و خواندهایم.
🔹پیرامون کارکرد استقراء در اصول فقه نیز پس از شهید صدر و “الاسس المنطقیه للاستقراء” و “المعالم الجدیده للاصول” وی، کمتر نو آوری و ابتکاری را تا کنون مشاهده میکنیم.
🔹پیرامون سیستمی کردن کارکرد استقراء در اصول فقه، اساسا اثری به چشم نخورده است.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/bNyoI
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۵ بهمن ۱۳۹۷
#اختصاصی
💢آنچه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه گذشت
🔹حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:
در زمینه فقه، نیازمند برداشتن گامهای جدیتری هستیم که کار یک فرد یا نظام مدیریتی نیست بلکه باید این کار را خود اساتید انجام دهند.
🔹آیت الله مکارم شیرازی:
آمار همایش کتاب سال حوزه، آمار دندان شکنی برای افرادی است که میگویند، حوزه علمیه در این سالها چه کرده است؟
🔹در این مراسم از دو شخصیت برجسته علمی حوزه، مرحوم آیتالله سید محمودهاشمی شاهرودی و آیتالله سید محمدمهدی موسوی خلخالی به پاس سالها مجاهدت علمی و تبلیغی و پژوهشی تجلیل شد.
تفصیل مطلب و اسامی برترینهای کتاب سال حوزه👈 http://yon.ir/k6X5r
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۵ بهمن ۱۳۹۷
#اختصاصی
💢وحدت، اضطرار یا تکلیف و راهکارهای عملی آن
✔️معرفی شماره 49 مجله «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی» :
🔹جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی- ترویجی «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی»-فروغ وحدت- دانشگاه مذاهب اسلامی با مطالب و مقالاتی از پژوهشگران شیعه و اهل سنت، بههمراه چکیده عربی و انگلیسی مقالات چاپ و منتشر شد.
🔹در شماره ۴۹ این مجله مقالاتی همچون: «وحدت، اضطرار یا تکلیف و راهکارهای عملی آن از رضا رنجبر»، «استثنائات قاعده تبعیت عقد از قصد در فقه مذاهب اسلامی از علی اکبر فرح زادی و حدیث سلیمانی»، «حفظ آبرو و جایگاه آن در مقاصد شریعت از دیدگاه فقهای مذاهب از مهدی شوشتری»، «بررسی تطبیقی خواستگاری در فقه مذاهب خمسه اسلامی از علی اکبر ربیعی» به چاپ رسیده است.
🔹همچنین مقالاتی دیگری از جمله: «شناخت انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و عطار از طاهره میثمیپور و محمد فاضلی»، «اثر اعسار زوج بر حق امتناع زوجه از تمکین در فقه اسلامی، حقوق ایران و افغانستان از احمد مرتاضی و سمیه زبردست»، «نقش شیوخ قبایل در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر جاهلی از اصغر قائدان، سید جمال موسوی و مریم مقدم قوجق» ارائه شده است.
محتوای مقالات👈 http://yon.ir/QcUzZ
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۵ بهمن ۱۳۹۷
نقدی بر مقاله «اشتباهات ما در حجاب»
🔹حجتالاسلام محمد سروش محلاتی یادداشتی با عنوان «اشتباهات ما در حجاب» نگاشته است که نظرات او نیازمند بررسی جدی است. در ابتدا چند مورد ادعا را نقل کرده سپس آن را بررسی میکنیم.
🔹مقاله میگوید: چون چارچوب حجاب توسط علما بهدرستی تبیین نشده است، لذا در وقوع نابسامانی بیتأثیر نیستند؛ زیرا حجاب از ابعاد شرعی بزرگتر معرفی شده است.
🔹مقاله اعتراضی میکند چرا چادر را حجاب برتر یا کامل معرفی کردیم و آن را به شرع نسبت دادهایم؟
🔹مقاله میگوید: ما حق نداریم عدم پوشش را علامت فساد اخلاقی بدانیم؟
🔹مقاله اعتراض میکند بر علما که وجوب حجاب از عدهای مثل کنیزان، زنان سالخورده و زنان غیرمسلمان برداشته شده است، چرا ما آن را مطلق تلقی کرده برای پیرزنهای غیرمسلمان که وارد کشور میشوند حجاب را لازم میدانیم با آنکه اقلیتهای دینی از آزادی عمل بر طبق دین خود برخوردارند؟
دیگر موارد مقاله و بررسی آن👈 http://yon.ir/5yahS
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۶ بهمن ۱۳۹۷
💢لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است
✔️حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»:
🔹لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، میتواند زمینهی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا تمدن اسلامی بشود.
🔹نظریه پردازی در زمینهی الگوی بانک در اقتصاد اسلامی این موضوعی میانرشتهای است و طرح آن در وهلهی اول نیازمند طرح گمانهها با اساتید و نخبگان علوم اقتصادی و فقه است و همچنین به علت کلان بودن آن، باید جوانب مبناییتر آن که مربوط به نظریات اجتماعی و مبانی فلسفی را در نظر گرفت.
🔹امام(ره) جنس جدیدی از قدرت را طراحی کرد و با انقلاب توانست آن انسداد تاریخی در مسیر حرکت معنویرا بشکند؛ الگوی نظام و انقلاب ما ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای سایر نظامهای دنیارا دارد.
🔹علاوه بر ملاحضات ساختاری و سختافزاری یاد شده، باید نرم افزاری برای تبیین نحوهی ترکیب منطقی میان عقل و وحی و تجربه نیز داشت تا بتوان به نظریهای اسلامی در باب اقتصاد و بانکداری رسید.
🔹سنتیها از سویی و روشنفکران مدرنیست نیز از سویی دیگر رقبایی هستند که سرسختانه باشما مقابله خواهند کرد لذا در وهلهی اول شما باید با گروه سوم که انقلابیهای باورمند به امکان تحقق تمدنسازیاسلامی هستند، همراه شوید و نظریات خودرا در جمع آنان به اشتراک و مورد نقد و نظر بگذارید و پس از رسیدن به پختگی لازم، با دو گروه اول نیز مواجهه و دیالوگ داشته باشید و این مواجهه ضروری است.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Y82zm
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۶ بهمن ۱۳۹۷
22.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بدون رهبری ماهم مثل کشورهای منطقه میشدیم
✔️روایت شنیدنی مرضیه هاشمی از زندگی در غرب و پیروی از ولایت فقیه؛
🔹حسمیکنم به جمهوری اسلامی بدهی دارم/ دو سال همه ادیان را مقایسه کردم دینی مثل اسلام نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۶ بهمن ۱۳۹۷
#اختصاصی
💢غالب روایات طبی، سند ندارند/ به قرائن متعدد، اهل بیت(ع) به دنبال تأسیس نظام طبی نبودند
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه دارالحدیث قم :
🔹در بخش درمان، روایات اندکی داریم که قضیه حقیقیه نیست، فراگیر نیست و شمول و گستردگی زمانی و مکانی ندارد؛ لذا نمیتوانیم ادعا کنیم که دانشی، بهعنوان طب اسلامی داریم.
🔹ما طب اسلامی بهطور خاص نداریم؛ باوجودی که روایات طبی داریم. علتش هم این است که اگر طب را به معنای یک دانش، در نظر بگیریم، باید در مقدمات متفاوت، حرفی برای گفتن داشته باشد. باید مبانی پزشکی آن معلوم باشد.
🔹یک سرخوردگی از طب مدرن وجود دارد که شخص به دنبال بدیل و جایگزین میکردد. الآن طب سنتی بهعنوان طب مکمل از ایران پذیرفتهشده است اما اینکه یکی جایگزین دیگری شود، درست نیست.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/zX1Vr
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۶ بهمن ۱۳۹۷
#اختصاصی
💢هیچ اصل و قاعدهای، توان نفی ضمان مسئولین خطاکار را ندارد/ مسئولی که حقوق میگیرد، مصداق «مُحسن» نیست!
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوقِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹ثبوت مسئولیت دولت و دستگاههای مربوطه در اقدامات زیانبار کارکنان، نه با قاعده احسان و نه با هیچیک از ادله دیگر نفی ضمان، منافات ندارد.
🔹نه قواعد نفی ضمان و نه آنچه اقتضای حکومت است و نه برخی روایات خاص و اگر در موردی خاص به دلیلی خاص، ضمان نفیشده باشد، این امر مانع بقای عموم و کلیّت ضمان دولت و کارکنان آن نیست و طبعاً در موارد شک باید به این قاعده عمومی رجوع کرد.
🔹افزایش مسئولیت مدنی دولتها، موجب افزایش مراقبت آنها از رفتارهای کارکنانشان میشود
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/tfndm
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۶ بهمن ۱۳۹۷
#اختصاصی
💢فرایند شکلگیری مقام افتاء و سطوح اجتماعی فتوا در دنیای تشیع
✔️حجتالاسلام والمسلمین مبلغی در جمع دانشجویان دانشگاه «کُلن» آلمان:
🔹بیشتر فتواها صبغه فردی دارند، خواه از سنخ فتوای فردی متوجه به فرد یا متوجه به افراد جامعه.
🔹تفاوت فتوای فردی متوجه به فرد با فتوای فردی متوجه به افراد جامعه، این است که اگر چه هر دو یک ماهیت دارند ولی در اولی این فرد است که استفتاء میکند و در مقابل فتوا به او توجه پیدا میکند و ممکن است مسئله او اختصاصی او باشد هرچند که ممکن است آن مسئله بر ای افراد در جامعه نیز مطرح باشد در حالی که در دومی، این فقیه است که در رساله عملیه خود و یا در رسانه و یا سایت خود فتواهایی را برای افراد جامعه قرار میدهد تا مخاطبین اگر موضوع آن فتوا برای آنان پیش آمد، به آن فتوا عمل کنند.
🔹مقام افتاء یک مرجع اجتماعی نیرومند، پردامنه و پرکارکرد است و میتواند در شکل دادن به روندها تنظیم روابط، جلوگیری از پیدایش وضعیتهای خاص اجتماعی و یا ایجاد وضعیتهای خاص اجتماعی تأثیرات اساسی داشته باشد و از آنجا که زندگی مبتنی بر رعایت فتوا تعیین کننده نوع نسبت رفتار جامعه با پدیدههای مختلف اجتماعی میباشد طبیعتاً نظام کنشگری خاصی را در مناسبات جامعه در قبال پدیدههای اجتماعی فراهم میآورد.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/ykZ4k
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۶ بهمن ۱۳۹۷
💢گردهمایی ۵۰۰ عالم مسلمان در سوریه
🔹در این همایش که قرار است ۲۳ جمادی الأول مصادف با ۱۰ بهمن برگزار شود، بیش از ۵۰۰ نفر از علما و اندیشمندان مطرح جهان اسلام اعم از شیعه و سنی از کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن و عراق شرکت خواهند کرد.
🔹محورهای این همایش بدین شرح خواهد بود: «مفهوم وطن در اندیشه إسلامی، مبانی و ریشههاى فقهی شهروندی، هویت ذاتی و وابستگی عقیدتی و ملی، نقش تکفیریها و صهیونستها در تخریب و منحرف نمودن مفهوم شهروندی تا نابودی سرزمینها و محور مقاومت و شهروندی».
🔹پس از نشستهاى مقدماتی کمیتههاى فرهنگی و علمی این همایش با محور «نقش علماء در اصالت بخشیدن به مفهوم حمایت از وطن» به همراه بیش از بیست موضوع و مضمون و با مشارکت شخصیتها فکری، سیاسی و اجتماعی از علماء و اندیشمندان سوریه ، لبنان ، فلسطین ، اردن ، عراق و سوریه آغاز خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۷ بهمن ۱۳۹۷
💢کم کاری حوزههای علمیه در زمینه پولهای مجازی
✔️حجتالاسلام والمسلمین عباس شفیعینژاد، مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد دانشگاه قم:
🔹مراجع تقلید تاکنون حکمی درباره این پولها صادر نکردهاند لذا ضرورت دارد مراکز فقهی و حوزوی در این زمینه ورود کرده و نتایج کار را نیز در اختیار مراجع تقلید قرار دهند.
🔹اگر در شرایط تحریم و مواجهه ما با اینکه دنیا مبادلات بانکی ما را محدود کرده است، اگر راه مفری را در استفاده از پولهای مجازی برای پیشبرد صادرات و واردات یافتیم، آنگاه میتوانیم عنوان ثانوی را بر آن بار کنیم اما باید به لحاظ کارشناسی روشن شود که این اقدام میتواند برای مقابله با تحریمها مفید باشد.
🔹باید هم به لحاظ فقهی و هم شرعی، موضوع پولهای مجازی را روشن کرده و سپس حکم شرعی اولیه و ثانویه آن را بیان کنیم که این یک رسالت برای حوزه علمیه است.
🔹ضروری است که نهادهای لازم در مراکز مختلف حوزوی در این راستا تشکیل شده و با دفاتر مراجع ارتباطاتی داشته باشند و حکم این مسائل مستحدثه را روشن کنند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۷ بهمن ۱۳۹۷
💢نشست مجمع فقهی اهلسنت ایران و بررسی احکام طلاق
✔️بیستوچهارمین نشست مجمع فقه اسلامی اهلسنت ایران، با حضور علما و کارشناسان فقهی از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سیستانبلوچستان پس از دو روز بحث و مناقشه، شامگاه چهارشنبه ۳ بهمن در دارالعلوم زاهدان به کار خود پایان داد.
🔹در این نشست، سه موضوع: «جایگاه اذن ولی در نکاح»، «مسائلی در خصوص طلاق» و «تعیین نوع صدقه فطر» توسط اعضای این مجمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
📜مصوبات مهم این نشست در موضوعات بدین شرح بود🔻
🔹الف: جمله «یک، دو، سه» بدون تلفظ کلمه طلاق ، هیچ طلاقی واقع نمیشود.
ب: اگر شوهر «یک، دو، سه طلاقی» را به نیت سه طلاق بگوید، سه طلاق واقع میشود؛ اما اگر نیت سه طلاق را نداشت نزد اکثر اعضاء، در صورت یاد کردن قسم، قول شوهر معتبر است و یک طلاق صریح رجعی واقع میشود.
🔹از جمله «طلاق، طلاق، طلاق» بدون نسبت دادن به همسر، اگر شوهر سوگند یاد کند که نیت طلاق را نداشته است، طلاقی واقع نمیشود.
حکم جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» است
در جمله «همسرم سلاسل یا سراسر طلاق» از شوهر سؤال شود اگر شوهر اذعان و اقرار کرد که منظورش سه طلاق بوده پس سه طلاق واقع میگردد، در غیر این صورت یک طلاق رجعی واقع میشود. البته از لفظ «سراسر» یک طلاق بائن واقع میشود. لازم به ذکر است که در موارد فوق ادعای شوهر با قسم معتبر است.
🔹طلاق فرد معتاد واقع میشود مگر درصورتیکه بنا بر سوءمصرف دچار دُهش و زوال عقل گردد و از حالت طبیعی و عادی خارج شود.
همچنین اگر بنابر ترک اعتیاد از حالت طبیعیاش خارج شد یا مصرف وی بنابر تجویز پزشک باشد در این دو صورت اخیر طلاق معتاد واقع نمیشود مشروط بر اینکه موارد فوق را با ارائه شهود و مدرک معتبر و یا با سوگند اثبات کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۷ بهمن ۱۳۹۷