eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
724 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دانلود کتاب «عاشورائیات» اثر جدید استاد حیدر حب‌الله 📚 اثر جدید استاد حیدر حب‌الله، پژوهشگر لبنانی و مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با عنوان «عاشورائیات» در 2 جلد از سوی نشر دار الولاء لبنان منتشر شد. 👈👈 رایگان دانلود کنید: https://b2n.ir/r73990 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زوایای سه‌گانه نظریه فتوای معیار ✔️حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻نظریه، مجموعه‌ای به هم پیوسته از گزاره‌ها، مفاهیم و متغیر‌هایی است که دیدگاه نظام‌یافته‌ای از پدیده‌ها را بیان می‌کند و از طریق تشخیص رابطه بین متغیر‌ها می‌تواند پدیده‌ها را پیش‌بینی کند؛ لذا بر اساس این تعریف، دیدگاه نظام یافته، رابطه فتوی و قانون، «فتوای معیار» است. علاوه بر این متغیرها، در این رابطه مواردی، چون فتوا، قانون و اقتضائات زمان و یا مصالح عمومی را در بر می‌گیرند. در این نظریه‌پردازی بنا بر آن است تا بین مجموعه‌ای از متغیر‌ها رابطه برقرار شود و نهایتا کلّیتّی به نام «فتوای معیار» شکل بگیرد. سه زاویه کلان از نظریه فتوای معیار قابل ذکر است. زاویه اول؛ «ضرورت پذیرش فتوای معیار در جامعه اسلامی»، زاویه دوم؛ «دلیل تعیّن یک فتوا از میان فتاوای مختلف به عنوان فتوای معیار» و زاویه سوم؛ «دلیل الزام‌آور بودن (حجیت) پذیرش فتوای معیار برای همگان» است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r59598 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبت چهار دهه حکمرانی اقتصادی با الگوی علوی ✔️در گفتگو با حجت‌الاسلام مصباحی مقدم بررسی شد؛ 💠حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیازمند بازنگری در حکمرانی به ویژه در حوزه اقتصادی است، اما پرسش این است که شاخص‌های حکمرانی شایسته در حوزه اقتصاد چیست؟ با توجه به اینکه در اسلام الگوهای اقتصادی مناسبی از جمله حکمرانی علوی را داریم که در آن مبارزه با فساد زبانزد خاص و عام است، اما چرا در حالی که داعیه پیروی از این الگو را داریم، شاهد این حجم از فساد در جامعه هستیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) معتقد است: یک اصل مهم در شاخص‌های حکمرانی اقتصادی در الگوی علوی این است که انسان‌ها موجودات آزاد و مختاری هستند که باید در عرصه اقتصادی هم میدان‌دار باشند. در این الگو دخالت دولت در مسائل اقتصادی دخالت حداقلی است و درصورتی دخالت می‌کند که ضرورت پیدا کند و بازار و ساز و کار بازار دچار اختلالاتی مانند احتکار، تبانی، انحصار و … شود. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/f35371 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول کشورداری از نگاه امام علی(ع) 📚شرح نامه امام علی(ع) به مالک اشتر کتاب شد 🔻کتاب «اصول کشورداری از نگاه امام علی(ع)» نوشته توفیق الفکیکی و ترجمه و تحقیق سید محمد ثقفی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۶۰ صفحه به چاپ رسید. اثر حاضر ترجمه کتاب «الراعی و الرعیه» شرح عهدنامه مالک اشتر است؛ نویسنده همه بخش‌های عهدنامه را با حقوق روابط بین‌الملل و حقوق کشورهای غربی و عربی تطبیق کرده و بدین سان اصول بنیادین کشورداری را انتزاع کرده است. این اثر گرانمایه تحسین محافل علمی، ادبی و اسلامی و خاصه علمای شیعه را برانگیخته که تقریظ‌ها و مقدمه‌های عالمانه علامه سید هبه‌الدین شهرستان و علامه کاشف الغطا گواه آن است. در این اثر ۱۸ اصل اساسی در کشورداری، درباره مباحث همیشگی سیاست همچون عدالت اجتماعی، روش انتخاب کارمندان، ارتش و امنیت و تجارت و صنعت به صورت عینی و مشخص به بحث گذاشته شده است و این منظر محدود به زمان و مکان خاصی نیست. 👈 معرفی تفصیلی + فصل‌های کتاب: https://b2n.ir/p72641 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجع‌سازی عربستان برای عراق ✔️عربستان با برگزاری کنگره «هم‌افزایی مراجع دینی عراقی» و مشارکت افراد گمنام تحت‌عنوان مرجع، اقدام معناداری انجام داد. 👈گزارش «مباحثات» را بخوانید: https://b2n.ir/q16203 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درگذشت عاشوراپژوه برجسته حوزوی ✍️در بین اخبار پیاپی و تلخ مرگ‌ومیرها خبر رسید که حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی؛ پژوهشگر سیره امامان شیعه و به‌ویژه عاشورا نیز در ایام عزاداری سالار شهیدان، در ۷۶ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته است. پیشوایی؛ طلبه‌ای مشکین‌شهری و عضو تحریریه مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» در دهه پنجاه بود که سه سال مدیریت داخلی این مجله را به عهده داشت و پس از انقلاب نیز در آن‌جا و نشریات «مبلغان»، «پیام حوزه» و «تاریخ اسلام در آینه پژوهش» قلم می‌زد. اوایل انقلاب بود که پیشوایی به منظور پالایش بخش‌های مربوط به تاریخ اسلام در کتاب‌های درسی تاریخ دبیرستان، ارتباط نزدیکی با مرحوم استاد سید جعفر مرتضی عاملی یافت. وی عضو هیأت مؤسس مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (وابسته به آیت‌الله سبحانی) و عضو هیأت علمی گروه تاریخ مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بود. متون درسی مرکز تدوین حوزه در زمینه تاریخ به‌دست پیشوایی تألیف یا زیر نظر وی تدوین شده است. مشهورترین کتاب مرحوم پیشوایی «سیره پیشوایان» بود که بیش از دو دهه است به عنوان کتاب درسی طلاب حوزه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو کتاب «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام» و «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» زیر نظر وی تهیه شده است. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/a12026 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشهورات نادرستی درباره عاشورا رواج یافته است ✔️استاد محمدهادی یوسفی غروی در نشست علمی «تحلیل قیام و زمانه امام حسین(ع) از نگاه شهید صدر» گفت: درباره قیام امام حسین(ع) و عاشورا مطالبی رواج یافته که نادرست است و با منابع تاریخی معتبر منطبق نیست. 👈 بخوانید 👈 تصحیح چند اشتباه مشهور: https://b2n.ir/j86838 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقالاتی به مناسبت صدسالگی حوزه علمیه قم ✔️مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری در اواخر زمستان سال ۱۳۰۰ هجری شمسی (۲۲ رجب ۱۳۴۰ق) وارد قم شد و این نقطه آغازین تأسیس حوزه قم است. حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ و رئیس کتابخانه دانشگاه تهران در آستانه این صدسالگی کوشیده است مجموعه مقالاتی به مناسبت صدساله شدن حوزه علمیه قم تهیه و تدوین نماید. 👈 عناوین مقالات + اطلاعات اثر: https://b2n.ir/e54479 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر ✔️مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر به همت مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی قم، با هدف آشنایی دانش‌پژوهان با فقه‌های تخصصی برگزار شد. ارائه برخی از اساتید حاضر در این مدرسه در گزارش ذیل قابل دسترسی است: 🔹ارائه استاد احمد واعظی با موضوع «نگرش‌های نوپدید در فقه سیاسی شیعه»: https://b2n.ir/j79453 🔹ارائه استاد سید سجاد ایزدهی با موضوع «ظرفیت فقه سیاسی در حل چالش‌های نوظهور»: https://b2n.ir/j79453 🔹ارائه استاد سید محمدعلی مدرسی طباطبایی با موضوع «شرط مدیریت در حاکم اسلامی»: https://b2n.ir/j79453 🔸ارائه استاد محمود حکمت‌نیا با موضوع: «مهندسی قراردادها در پرتو آموزه‌های فقهی»: https://b2n.ir/t77568 🔹ارائه استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی با موضوع: «ولایت تربیتی پدر»: https://b2n.ir/k40245 🔹ارائه استاد سید نقی موسوی با موضوع: «ظرفیت فقه تربیتی برای حکمرانی تربیتی»: https://b2n.ir/k40245 🔹ارائه استاد مجید طرقی با موضوع: «دانش فقه تربیتی»: https://b2n.ir/k40245 🔸ارائه استاد محسن اراکی با موضوع: «فقه نظام اقتصاد اسلامی»: https://b2n.ir/e22000 🔹ارائه استاد سعید واعظی با موضوع: «سرقت‌های الکترونیکی»: https://b2n.ir/r78579 🔹ارائه استاد غلامرضا پیوندی با موضوع: «رابطه بغی و جرم سیاسی»: https://b2n.ir/r78579 🔹ارائه استاد سید علیرضا حسینی با موضوع: «فقه و تحولات حقوق جزاء در ایران»: https://b2n.ir/r78579 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل روایات اسلامی؛ مطالعاتی در احادیث فقهی، تفسیری و مغازی 📚کتاب پیش‌ رو به قلم هارالد موتسکی و با همکاری نیکُلت بوخوف و سن آنتونی در سال ۲۰۱۰ از سوی انتشارات لیدن چاپ و به‌تازگی توسط سیدمحمد موسوی‌مقدم ترجمه و از سوی سازمان سمت منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر هفت فصل است که پنج فصل نخست آن به قلم هارالد موتسکی، فصل ششم به قلم نیکُلت بوخوف ـ وان دِر وورت و فصل هفتم به قلم سن و. آنتونی می‌باشد. 📗موتسکی در این کتاب کوشیده است با گردآوری پژوهش‌هایی با ویژگی‌های مشترک، از آن‌ها به عنوان منابع بالقوه جهت بازسازی صدر اسلام بهره گیرد و به بررسی روش‌های تاریخ‌گذاری روایات، بررسی خاستگاه احادیث و ارائه چندین ایده و روش نوین برای تحلیل تاریخی احادیث بپردازد. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/q76902 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آغاز به کار دبیرخانه بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم ✔️در آستانه یکصدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم، دبیرخانه این همایش با هدف تدوین تاریخ حوزه علمیه و پاسداشت مجاهدت‌های مراجع و فضلاء، به ویژه مؤسس حوزه (آیت‌الله‌ شیخ عبدالکریم حائری یزدی) آغاز به کار کرد. این دبیرخانه که با ابتکار و همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و مرکز بررسی اسناد تاریخی راه‌اندازی شده است، در نظر دارد با تولید آثار علمی، پژوهشی، سمعی و بصری به مناسبت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم، خواستگاه تاریخی حوزه قم و نقش اثرگذار این حوزه در تاریخ معاصر ایران را واکاوی کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد خزایی به عنوان دبیر همایش، موسی حقانی به عنوان دبیر علمی و مهدی رمضانی به عنوان دبیر اجرایی بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم انتخاب شدند. تعیین محورهای پژوهشی، تولید آثار هنری، استفاده از ظرفیت‌ ارگان‌ها و سازمان‌ها، ضرورت بهره‌گیری از نهادهای حوزوی، همکاری با پژوهشگران و محققین و بررسی آثار منتشر شده در این حوزه از دیگر موارد مطرح شده در این جلسات بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺فراخوان مقاله نخستین همایش ملی الهیات شهر 💠 پرونده ویژه: مساله بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی 🕛 مهلت ارسال چکیده مقاله: 20 شهریور 1400 👆جزئیات در پوستر 🌐وب‌گاه همایش: http://urbantheology2021.um.ac.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«ولایت فقیه؛ مطالعه‌ای در پرتو قرآن کریم» در بغداد منتشر شد 📚این کتاب جدیدترین اثر مرکز مطالعات حوزوی مؤسسه انتشاراتی بین‌المللی الهدی است که در ایام محرم با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بغداد منتشر شده است. 📕اثر یاد شده، پژوهشی مبتنی بر آیات قرآن کریم است که به اثبات ولایت فقیه و آیات مرتبط به آن در قرآن کریم می‌پردازد. این پژوهش به این سؤال مهم در فقه سیاسی پاسخ می‌دهد که ولایت فقیه از نظر قرآن کریم چه جایگاهی دارد و چگونه از طریق قرآن و صرف نظر از روایات این موضوع قابل اثبات است. 📗در این کتاب به شبهات متعددی که در زمینه ولایت فقیه مطرح شده است، پاسخ داده می‌شود. این کتاب به همت «شعیب محمد» و تحت نظارت «احمد الازرقی» تألیف و تدوین شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عاشورا یعنی نفی آنچه به نام اسلام جریان دارد اما خلاف اسلام است ✔️علامه محمدرضا حکیمی توحید و عدالت را سرآمد ارزش‌ها می‌داند و عاشورا را فریاد دفاع حسین علیه السلام از این دو حقیقت ازلی و ابدی. عاشورا برای حکیمی، در بستر تاریخ و برای همیشه روزگاران جریان دارد و مانند رودی خروشان، ویرانگر موانع رسیدن جامعه مظلوم به حقوق خود است. در نگاه وی، مصیبت خوانی در رثای شهدای طف گرچه پیوند انسان با غم‌های بزرگ را صورت‌بندی می‌کند و این امر رشد دهنده روح انسان است اما در حقیقت عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط‌های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت‌های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت‌های جهنمی و «دره‌های فقر» و «قله‌های ثروت» وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده‌اند در میان نباشد. حکیمی رسالت اصلی عاشورا را جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ظلم می‌داند. در نظر حکیمی عاشورا قیامی جاودانه و زنده است، به همین دلیل با هیچ حاکمیتی در طول تاریخ بیعت نکرده است و همیشه پشتوانه حرکت‌های اصلاحی عظیم و سرود جهش‌های آزادی بخش در طول تاریخ بوده است. شهادت عاشورا به تعبیر حکیمی: نفی است و اثبات. نفی آنچه به نام اسلام مطرح بود و اثبات آنچه از اسلام فراموش گشته و انکار شده بود و این هر دو باهم یعنی احیای اسلام در دوران تاریکی‌ها و جهالت‌ها و انکار توحید و عدل. از این رو حکیمی با صراحت رسالت پیروان عاشورا را آگاهی بخشی و هشیار کردن مردم می‌داند تا مردم با اهداف عاشورا آشنا شوند و هرگز تسلیم طاغوتان سیاسی و اقتصادی نشوند و با موعظه‌های توجیه گرانه و تخدیرکننده منبرهای حکومتی تسلیم بی عدالتی‌ها نشوند. اما از نظر وی به دلیل سیر وقایع این بعد عاشورا کم رنگ شده است و حکیمی برای توجه دادن اذهان بیدار به این انحراف نوشت: «عاشورا، مظلومیتی مضاعف.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_5825617993035417916.pdf
7.53M
🔺دانلود کتاب «سرگذشت کتاب شهید جاوید» به ضمیمه دو رساله در علم امام از علامه طباطبایی(ره) ✍️تالیف: استاد رضا استادی، ۶۰۸ صفحه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری به سبک زعیم فقید شیعه، آیت‌الله خوئی ✔️حجت‌الاسلام سید عبدالصاحب خوئی 🔻تا جایی که من از بیش از ۵۰ سال پیش در خاطر دارم مرحوم آیت‌الله خوئی هر پنجشنبه در بیرونی منزل شان اقامه مجلس عزاداری می‌کرد و مرحوم آقا شیخ محمدعلی واعظ خراسانی منبر می‌رفت و اکثر حاضرین از علما بودند و پس از ایشان، فرزندش آیت‌الله شیخ عبدالحسین واعظ خراسانی منبر می‌رفت. در آن زمان فضا در شهرهای مذهبی مانند نجف پیش از آغاز محرم به تدریج تغییر می‌کرد! به گونه‌ای که انسان این تغییر را احساس می‌کرد... چرا که محرم در راه بود و در این ایام مردم در کوی و برزن آماده محرم می‌شدند. پارچه‌ها و پرچم‌های سیاه و سبز کم کم در مساجد و معابر و فروشگاه‌ها افراشته می‌شد و مردم شروع به برپایی تکایا می‌کردند. در ۵۰ سال گذشته لباس مشکی به شکل کنونی فراهم نبود؛ خاطرم هست که در چنین ایامی از عطاری‌ها مقداری پودر رنگ می‌خریدیم و لباس‌هایمان را در دیگ‌های بزرگ آبجوش سیاه می‌کردیم. آیت‌الله خوئی مقید بود به اینکه در ماه‌های محرم حتما سیاه بپوشد و کراهتی برای لباس سیاه قائل نبود و با تمام اطرافیان به کربلا مشرف می‌شد و در حسینه‌ای به نام آذربایجانی‌ها که متولی‌اش بود وارد می‌شدند و مجالس عزاداری برپا می‌کردند. آیت‌الله خوئی بسیار اهتمام به اقامه هر چه بهتر عزا داشت و در این مجالس روضه خوانده می‌شد و ایشان بسیار می‌گریست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برداشتی نادرست از کلام شریف مرتضی درباره حادثه کربلا ✍️دکتر حسن انصاری: فهم سخنان شریف مرتضی همیشه ساده نیست. باید با ادبیات کلامی و جدلی دوران او و مکاتب کلامی شیعی و معتزلی کاملا آشنا بود تا بتوان مباحث کلامی او را حتی در موضوع امامت به خوبی درک کرد و فهمید. یکی از مواردی که سخنان او تاکنون به صورت کاملا ناصوابی فهم شده سخن مرتضی است در تنزیه الأنبیاء والأئمه درباره حادثه کربلا... 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/r74240 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. 🏴 تاسوعای حسینی و ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و اصحاب و یاران باوفایش تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آینده‌سازی، معرفت‌یابی و انحراف‌زدایی از آثار عزاداری ✍️دکتر محسن اسماعیلی 🔻شاید هیچ عمل مستحبی به اندازه اقامه عزا بر حضرت سیدالشهدا(ع) مورد تاکید پیشوایان دینی ما نبوده است. تاکید و تشویقی که نسبت به بزرگداشت قیام عاشورا و یادآوری حوادث کربلا صورت گرفته است، هم از نظر کمّیت و شمار توصیه‌ها و هم از نظر کیفیت و مفاد وعده‌ها، شگفت‌انگیز است. بی‌تردید پاداش‌های بی‌نظیری که برای عزاداری حسین(ع) وعده داده شده بی‌دلیل نیست؛ بلکه ناشی و حاکی از آثار و برکات بی‌مانند آن است؛ خصوصاً با توجه به تاکید‌هایی که بر تکرار، علنی و جمعی بودن این گونه مراسم شده است؛ حتی اگر هزینه‌های جانی هم در پی‌داشته باشد. اینک باید دید آن آثار و برکات چیست و به چه دلیل عزاداری این همه ارزش دارد؟ پاسخ به این پرسش آسیب‌شناسی عزاداری را هم برای ما ممکن می‌سازد. ✔️ در یک جمع‌بندی ساده می‌توان با استفاده از منابع و متون دینی در این زمینه گفت 1- عزاداری درسی برای چگونه زیستن است و نه صرفاً برگذشته گریستن. عزاداری نگاه به گذشته است برای پیمودن راه آینده. 2- عزاداری مبتنی بر معرفت و به نوبه خود مولد معرفت‌های جدید است. 3- احیای «امر» است؛ امر خدا، پیامبران و امامان. وقتی عزم بر ساختن آینده آرمانی پیدا شد و معرفت نیز وجود داشت، آنچه اینان خواسته‌اند محقق می‌شود و همین است راز عظمت عاشورا و بزرگداشت آن. ✔️ اکنون ما مسلمانانیم و دو تجدید نظر ضروری: الف) تجدید نظر در شناخت عاشورا ب) تجدید نظر در چگونگی بهره‌وری از عاشورا …» 👈متن یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/x47014 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 امام حسین(ع) و انتظار از نخبگان ✍️حجت‌الاسلام سیدجواد ورعی: در تاریخ کربلا و در زندگی سیدالشهدا(ع) بخشی از رهنمودهای آن بزرگوار متوجه نخبگان جامعه است. سیدالشهدا(ع) در مقاطع مختلفی سخنرانی‌ها و نامه‌هایی دارند که مخاطب آنها نخبگان هستند. نخبگانی که ظرفیت و جایگاه خودشان را فراموش کردند و از مسئولیتی که در آن جایگاه بر عهده دارند غفلت کردند. این باعث شده امام حسین(ع) در موقعیت‌های مختلفی نخبگان جامعه را مخاطب قرار دهد و آنها را به وظایف خودشان متوجه کند، از آنها گلایه کند و بگوید شما از جایگاهی که دارید به درستی استفاده نمی‌کنید و خودتان هم مشکلی در جامعه شده‌اید. 👈 بخوانید: استفاده سیدالشهدا از ظرفیت نخبگان: https://b2n.ir/g92929 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 همرزمان حسین(ع) 🔻«به جز حضرت امیر(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، باقی ائمه تلاش و کنش جدی در مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت نداشته‌اند!» هدف اصلی کتاب «همرزمان حسین(ع)» تلاشی برای اصلاح همین گزاره نادرست است. «همرزمان حسین(ع)» مجموعه ۱۰ سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در باب عنصر مبارزه در سیره ائمه معصومین(ع) ایراد شده است. این سخنرانی‌ها در ماه محرم و ایام عزای حسینی سال ۱۳۵۱ شمسی در هیات انصار الحسین(ع) تهران ایراد شده است. 👈 معرفی و تهیه اثر: https://b2n.ir/z53611 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 قیام برای بیدار کردن وجدان‌ها 🔻امام حسین(ع) تصمیم گرفت برای رویارویی با دسیسه‌های علیه شخصیت امت خروج کند. ایشان در این راه نمی‌کوشید تا سلطنت سیاسی بنی‌امیه را از بین ببرد. امام حسین(ع) احتمال می‌داد که موفق شود سلطنت سیاسی بنی‌امیه را از بین ببرد ـ براساس آنچه از روایات برمی‌آید ـ اما فقط به‌عنوان یک احتمال و نه بیشتر. اخبار عمومی و همۀ شرایط عینی برای ایشان آشکار می‌ساخت که کشته خواهد شد. چگونه ممکن بود ایشان بر سلطنت سیاسی بنی‌امیه غلبه کند حال آنکه میان امتی مرده می‌زیست؟ باید از میان این مردم آن‌ کس که بیش از همه از ستم و دست‌درازی به منافع شخصی‌اش به کنار بود، انتقام ستمدیدگان را می‌گرفت تا آن ستمدیدگان احساس کنند هدفی بزرگ‌تر از این حدود کوچک وجود دارد. حسین(ع) در آن ستم فردی که هر مرد و زن مسلمان می‌دید، به‌سر نمی‌بُرد؛ زیرا حسین(ع) والاترین مقام را در میان مردم داشت و کسی را یارای تعدی به ایشان نبود و از ثروتمندترین و توانگرترینِ مردم بود. همۀ دنیا نزد حسین(ع) فراهم بود. همۀ مسلمانان با تمام تجلیل و تقدیس و تکریم حسین(ع) را در میان می‌گرفتند. ایشان نیازی به مقام و مال و تکریم نداشت. در هیچ‌یک از ستم‌های بنی‌امیه زندگی نمی‌کرد. خلفای بنی‌امیه با ایشان با مدارا و نرمی رفتار می‌کردند و از ایشان ترس و هراس داشتند. اما با وجود همۀ اینها حسین(ع) به‌پا خاست و هیچ‌یک از آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، به‌پا نخاستند. ایشان به‌پا خاست تا آنانی که پشتشان از تازیانه سرخ بود، احساس کنند که باید به‌پا خیزند. 📚کتاب امامان اهل‌بیت،صفحه ۴۵۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 دایره امر به معروف را محدود نکنیم/ نباید امر به معروف دولتی می‌شد ✔️حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب 🔻امر به معروف و نهی از منکر، فقط یک مسئله دینی و در چارچوب دین نیست؛ امر به معروف و نهی از منکر را می‌بایست یک امر فرادینی و در تمام جنبه‌‌های حیات بشر در نظر گرفت. متأسفانه به جای اینکه به هنجارشکنی‌‌های مختلف که در متن دین ممکن است نیامده باشند، بپردازیم، فقط مسائل دینی را مورد توجه قرار داده ایم. اگر امر به معروف و نهی از منکر را محدود کنیم آن گاه مردم نیز پذیرای آن نخواهند بود؛ زیرا به عنوان مثال تمام منکرات در جامعه به بیرون بودن چند تار موی زنان و دختران خلاصه نمی‌شود؛ به دلیل همین محدودیت و عدم جامع نگری است که مردم می‌گویند به کسی ارتباطی ندارد و مثلاً نوع پوششی که دارند را مسئله شخصی خود می‌دانند. ما باید در مرحله اول سبدی از خوبی‌‌ها و سبدی از بدی‌‌ها را به معنی الاعم و به طور کلی طراحی و ترسیم کنیم و بعد از آن به سراغ کارهای جزئی برویم. یکی از خطاهای صورت گرفته، دولتی کردن مسئله امر به معروف و نهی از منکر است؛ این امر سبب شده هرگاه مردم از عملکرد دولت ناراضی شوند در مقابل این فریضه دینی نیز موضع گیری کنند. 👈اینجا بخوانید: https://b2n.ir/k99535 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 سیر نهضت حسینی بر اساس کهن‌ترین منابع 🔻در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی جدیدترین کتاب انتشارات به‌نشر با موضوع محرم و عنوان «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» منتشر و روانه بازار کتاب شد. در این کتاب سیر تاریخی نهضت حسینی بر مبنای ۱۰ منبع کهن از آغاز ماجرای خلافت یزید و قیام و حرکت حضرت اباعبدالله(ع) مطرح شده است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/h84218 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فلسفه شهادت و عزاداری ✍️استاد محمد محمدی ری‌شهری 🔻تأمل در توصیه اهل بیت(ع) بر اقامه مجالس عزا برای شهدای کربلا و زنده نگاهداشتن خاطره عاشورا، تشویق آنان به سرودن شعر درباره این فاجعه بزرگ تاریخ اسلام، بشارت به پاداش‌های بزرگ در گریاندن و گریستن بر این مصیبت عظمی، تأکید بر اهمیت عزاداری در دهه اول محرم، خصوصا در روز عاشورا، به‌روشنی بیانگر این حقیقت است که عزاداری برای سیدالشهدا و یارانش، هدف بزرگی را تعقیب می‌کند که تا آن هدف تحقق نیافته، سنت عزاداری در میان پیروان اهل بیت باید تداوم یابد؛ بنابراین مسأله مهم این است که هدف و حکمت ضرورت تداوم عزاداری برای سیدالشهدا چیست؟ عزاداری بدون معرفت نه تنها ارزشی ندارد، بلکه چه بسا به زیان اهداف اصلی این حرکت ارزشمند نیز باشد. همه آنچه در تبیین فلسفه قیام و شهادت امام‌حسین(ع) ذکر شده، در فلسفه جهل‌زدایی خلاصه می‌شود. هر چه با فلسفه عزاداری (یعنی جهل‌زدایی جامعه اسلامی) و نیز با ویژگی‌های مجالس عزاداری هدفمند یعنی خدامحوری، ارائه تحلیل واقع‌بینانه از حادثه عاشورا و بهره گیری صحیح از احساسات و عواطف مردم نسبت به اهل بیت(ع)، در تضاد باشد، آفت مجالس عزاداری سیدالشهداست. 👈اینک برای توضیح این اجمال به مهمترین آسیب‌ها اشاره می‌کنیم: https://b2n.ir/p43989 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گونه‌شناسی شبهات عاشورایی و رهیافتی برای پاسخ به آنها ✍️حجت‌الاسلام محسن الویری 🔻در روزگاری که حجم ابهامهای واقعی و یا غیرواقعی و پرسش‌سازی‌ها و شبهه‌سازی‌های طبیعی و یا مدیریت شده در باره قیام حضرت سید الشهداء ‌‌علیه‌السلام بسیار زیاد است، سزاوار است درنگی در باره چگونگی مواجهه با این پدیده داشته باشیم. پرسش‌ها و شبهه‌های عاشورایی از منظرهای مختلف قابل دسته‌بندی است. اگر بر پایه سه مؤلفه مهم انگیزه، تبار و موضوع آنها را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم به چنین گونه‌شناسی برسیم: ۱- پرسش‌ها و شبهه‌های عاشورایی از نظر انگیزه که می‌توان آنها را به دو دسته غرض‌ورزانه و حقیقت‌جویانه تقسیم کرد. ۲- پرسش‌ها و شبهه‌های عاشورایی از نظر تبار علمی که می‌توان آنها را به دو دسته علمی (دارای یک منطق قابل فهم و دفاع در چارچوب یکی از دانشها) و غیر علمی تقسیم کرد. ۳- پرسش‌ها و شبهه‌های عاشورایی از نظر موضوع که به دو دسته ناظر به خود قیام حضرت و ناظر به رفتارهای ما قابل تقسیم است. 🔹رهیافتی مهم برای پاسخ به پرسش‌ها و شبهه‌های عاشورایی 🔸بررسی یک نمونه؛ پاداش زیارت و عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام 👈👈متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/k15872 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💫مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» ✔️مجله الکترونیکی «فقه و عاشورا» در ۹ بخش («گفتگوهای علمی»، «یادداشت‌های تحلیلی»، «گزارش‌های تفصیلی»، «احکام عزاداری»، «عاشورا پژوهی»، «عزاداری در ایام کرونا»، «مرجعیت»، «کتاب» و «چندرسانه‌ای») با بیش از ۱۵۰ مطلب از علما و اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. 👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/h34438 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺جرم انگاری استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات بازرگانی 🎙دکتر سعید محجوب؛ معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 🕢 شنبه 30 مردادماه؛ ساعت 17 👈 به عنوان مهمان وارد شوید: vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امت‌گرایی در نهضت عاشورا، چیستی و دلالت‌ها ✍️محسن الویری 🔻توجه به امت و در نظر گرفتن مصالح و مفاسد امت اسلامی یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر تصمیم امام حسین (ع) بوده است. تبیین نهضت عاشورا و یا تعظیم شعائر حسینی به گونه‌ای که تنها برای مخاطبانی در جوامع شیعی جاذبه داشته باشد، و نیازها و مصالح امت اسلامی را در نظر نگیرد، یک اقدام تقلیل‌گرایانه نسبت به آرمانها و پیامهای عاشورا و جفا در حق این نهضت به شمار می‌رود. سوگمندانه این آسیب در دو سه دهه اخیر به صورت نگران‌کننده و فزاینده‌ای در مجالس عزای حسین (ع) به چشم می‌خورد. زنده شدن و زنده ماندن دل شیعیان و فراهم آوردن امکان بهره‌مندی حق‌جویان از پرتوهای نورانی نهضت امام حسین (ع) که در بخشی از زیارت‌نامه حضرت در نیمه شعبان به آن اشاره شده است، در گروی تقویت نگاه امت‌محور و رویکردی امت‌گراست. نگاه امت‌گرا یعنی پذیرفتن واقعیتی گریزناپذیر به نام تنوع و تعدد اندیشه‌ها و جریانها در جهان اسلام و پاس‌داشت نهضت امام حسین (ع) به گونه‌ای که همه این واقعیت متکثر و متتوع بتوانند از آن بهره‌مند باشند. چنین نگاه و رویکردی است که می‌تواند تعظیم شعائر حسینی را مایه پیوند و همبستگی شیعیان با امت اسلامی قرار دهد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/y70618 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری؛ ظرفیت‌ها و آسیب‌ها ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست 🔹هر وقت عزاداری‌های ما با شکوهتر بوده وحدت ملی و دینی ما نیز پررنگ تر و منسجم تر بوده است. در دوران صفویه به موازاتی که عزاداری رواج پیدا کرده، کشور به وحدت رسیده و کمتر دورانی داریم که مانند صفویه وحدت دینی و ملی خودش را نشان داده باشد. 🔸تعظیم شعائر یا مستحب است و عبادت محسوب‌‌ می‌شود و یا بالاتر از آن واجب است و اگر امروز کسی بگوید اصل عزاداری بر سیدالشهدا و بزرگداشت این حادثه واجب است، فتوای غیرفنی نداده است... اگر عزاداری انجام شود، اهداف امام حسین نیز زنده‌‌ می‌شود و هدف آن حضرت احیای دین و ارزش‌ها است. 🔹متاسفانه گاهی در کنار عزاداری‌های شرع پسند و عقل پسند و مطابق شرع حرکاتی انجام می‌شود که وهن مذهب و دین و حتی وهن ملت است که یکی از آنها خرافه و دیگری بدعت است. بدعت یعنی چیزی که جزو دین نیست ولی وارد دین شود؛ مثلا من هیچوقت با قمه زدن کنار نیامدم و هیچوقت نتوانستم از زنجیر زدن‌هایی که باعث می‌شود تا خون جاری شود، دفاع کنم. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m88428 🆔 https://eitaa.com/ijtihad