💢استاد علیرضا اعرافی: باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد
✔️نسبت میان عناوین مکاسب و بیع
🔻تبویب مباحث مکاسب و بیع در کتب فقهی رایج بیشتر به دو روش ذیل تدوین شده است:
الف) در کتب فقهای پیشین و قدما، مکاسب و بیع را به صورت مشترک در یک کتاب و یا باب واحدی ذکر می کردند. شاید بتوان گفت دلیل اصلی برای جدا نکردن آنها از یکدیگر اختصار کتب فقهی و همچنین اشتراک زیاد میان مکاسب و بیع بوده است.
مثلا در کتاب فقه الرضا علیهالسلام عنوان بحث این گونه آمده است: «باب التجارات و البیوع و المکاسب»؛
همچنین در کتاب مقنعه شیخ مفید رحمه الله عنوان بحث اینگونه ذکر شده است: «کتاب التجاره»؛ و در کتاب مبسوط شیخ طوسی رحمه الله، عنوان «کتاب البیوع» آمده است.
ب) روش استقلال و تفکیک میان مکاسب و بیع بیشتر از زمانی آغاز شد که دامنه مباحث فقه گسترده گشت و پیشرفتهای زیادی در کتابهای فقهی، به مناسبت پیدایش مسائل مستحدثه و احکام جدید و الحاق فروعات متنوع به آنها، صورت گرفت.
اکثر کتب فقهی متاخرین و معاصرین بر مبنای این روش تدوین شده است؛ مانند کتاب «مکاسب محرمه» شیخ انصاری رحمه الله.
🔰 نظر مختار: به نظر میرسد به دلایل زیر باید بین کتاب مکاسب و کتاب بیع تفکیک صورت گیرد:
1️⃣ محور بحث در کتاب مکاسب احکام تکلیفی است؛ اما در کتاب بیع بحث از احکام وضعی است؛ چون در بیع عمدتاً سخن از مباحث مربوط به ثمن و مثمن و شرایط بایع و مشتری است که به احکام وضعی برمیگردد.
2️⃣ مباحث کتاب مکاسب محرمه اعم از مباحث در بیع است؛ زیرا مکاسب دارای احکام و قواعد عامهای است که علاوه بر بیع، شامل مباحث فقهی دیگری همچون اجاره، مضاربه و ... است که نقش مقدمی برای مباحث بیع دارند.
به عنوان مثال یکی از موارد تکسبی را که فقها ذکر کردهاند، اجاره دادن خانه برای کار حرام است که این نوع تکسب، حرام میباشد؛ بنابراین نیکو نیست که مکاسب و بیع در کنار یکدیگر و در یک کتاب به صورت مشترک باشند؛ بلکه شایسته است که هر یک به صورت مستقل طرح شوند؛ زیرا بیع یکی از مصادیق و افراد مکاسب است.
📚مکاسب محرمه، جلد 1، صفحه 50
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚غربالگری و سقطهای مترتب بر آن از نظر فقه
📖کتاب «مجوزی برای قتل؛ غربالگری و سقطهای مترتب بر آن از منظر فقه» تألیف محدثه عاشوریفریمانی از سوی انتشارات حکیم روز چاپ و عرضه شد.
👈 معرفی: https://b2n.ir/d20277
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«کیفرگذاری» در قانون و ملازمات فقهی و حقوقی آن
✔️انتخاب کیفر در مرحله قانونگذاری، یکی از موضوعات مهم و محوری زیرمجموعههای مباحث کلی و فلسفی مربوط به کیفر است که از آن بهعنوان «کیفرگذاری» یاد میشود. از این حیث که مبانی، اصول و معیارهای کیفرگذاری کداماند؟ این موضوع چه چالشهایی دارد؟ راههای برونرفت از چالشها کداماند؟ ضرورت اهتمام به این مباحث سبب شد که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، “کیفرگذاری” را مورد مطالعه قرار دهد و اخیراً کتابی با همین عنوان و به قلم حجتالاسلام دکتر غلامرضا پیوندی روانه بازار نشر کند.
با حجتالاسلام پیوندی که در حوزه فلسفه حقوق کیفری، فعالیت و مطالعاتی داشته است، گفتوگویی انجام شده تا بیشتر با مقوله کیفرگذاری و مفهوم آن آشنا شویم؛ این محقق معتقد است “بحثهای کیفرگذاری در برخی موارد کاملاً حقوقی است و محقق باید به منابع و مبانی دسترسی داشته باشد، در مواردی هم نیازمند مطالعات فقهی است که از دل آموزههای دینی برمیآید؛ در واقع بحث اصلی این است که مطالب مورد نیاز برای رسیدن به پاسخ استخراج شود یعنی در بحث کیفرگذاری، نیازمند دو تخصص فقه و حقوق هستیم.”
👈متن گفتوگو را بخوانید: https://b2n.ir/y29485
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
NO28-3.pdf
5.35M
📔دانلود متن کامل شماره 28 فصلنامه دین و قانون
🔻عناوین مقالات:
1. اهدای عضو محکومان به اعدام: بایستههای تقنینی و ملاحظات حقوق بشری
2. مبانی کیفرگذاری در جرام علیه امنیت
3. موقعیت جرم سیاسی در نظام قانونگذاری کشورهای مسلمان با رویکردی به موازین اسلامی
4. تأملی بر جایگاه قوه مقننه در اندیشه حقوق اساسی شهید بهشتی
5. بررسی تطبیقی مفهوم قانون با سایر مفاهیم مشابه در فقه اسلامی
6. مفهوم دولت و ابهام آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚معرفی کتاب «التعادل و الترجیح و الاجتهاد و التقلید» امام خمینی (ره)
✍️حجتالاسلام محمدکاظم تقوی؛
🔻جلد ششم از دوره اصول فقه امام خمینی بر اساس چاپ «موسوعه پنجاه جلدی» در بردارنده دو بحث مهم پیرامون دو مسئله دانش اصول فقه میباشد؛ یعنی بحث و بررسی مسئله «تعادل و ترجیح» و مسئله «اجتهاد و تقلید».
حضرت امام در پایان رساله تعادل و ترجیح درباره زمان و مکان تألیف آن چنین مرقوم داشته: آنچه نوشته شده مباحث مهم مربوط به تعادل و تراجیح است که تألیف آن، شب جمعه نهم جمادی الاولی ۱۳۷۰ق در شهر قم به پایان رسید، اما پاکنویس، نوشته اولیه، در بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۳۷۰ق در محلات به انجام رسید. ایشان در پایان رساله اجتهاد و تقلید نوشتهاند: فراغت از نگارش این رساله، روز جمعه، مصادف باروز عید فطر ۱۳۷۰ در محلات به انجام رسید.
چاپ و نشر این دو رساله که بخشهای پایانی درس و تألیف اصول فقه حضرت امام میباشند، برای نخستین بار به همت مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در سال ۱۳۸۵ق در کتاب «الرسائل» به همراه رسالههای لاضرر، استصحاب و تقیه به چاپ رسید؛ اما پس از ارتحال حضرت امام، این دو اثر به مانند دیگر تألیفات ایشان در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، با تحقیق مجدد و افزودن پاورقیهای لازم و تهیه فهاریس متعدد، منتشر گردید.
رساله تعادل و ترجیح در دو مقصد سامان داده شد و قبل از دو مقصد، مباحثی به عنوان مدخل و در ضمن چهار «أمر» بررسی شده است که مبحث پنجم خود در سه مبحث به بررسی مطالب مربوطه اختصاص یافته است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f17878
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 استاد حاج سید محمدمهدی بجنوردی، از فقهای مبرز مقیم تهران، ساعتی پیش در ۸۸ سالگی دارفانی را وداع کرد. او از شاگردان برجستۀ آیات عظام حکیم، شاهرودی، بجنوردی و حلی بود و از چهارتن از مراجع نجف اجازۀ اجتهاد داشت.
این عالم فرزانه سالیانی در نجف اشرف به تدریس سطوح عالی و نزدیک به نیمقرن در تهران به تدریس خارج فقه و اصول، تحقیق، تألیف و اقامۀ جماعت پرداخت.
«تحریر الأصول»، «کتاب الطهارة» و «کتاب البیع» از آثار منتشرشدۀ استاد بجنوردی میباشد. وی فرزند ارشد آیتالله میرزا حسن بجنوردی و نوادۀ آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚫️ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ و َوَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ، وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ، و َبابِ حِكْمَتِهِ، وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ، و الدَّاعِي إِلَىٰ شَرِيعَتِهِ، وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ، وَ مُفَرِّجِ الْكَُرَْبِ عَنْ وَجْهِهِ، قاصِمِ الْكَفَرَةِ، وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ، الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَىٰ.
🏴ایام سوگواری و شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد.
📍رهبر معظم انقلاب: سلوک سیاسی امیرالمؤمنین از سلوک معنوی و اخلاقی او جدا نیست؛ سیاست امیرالمؤمنین هم، آمیختهی با معنویت است، آمیختهی با اخلاق است، اصلاً منشأ گرفتهی از معنویت علی و اخلاق اوست. سیاست اگر از اخلاق سرچشمه بگیرد، از معنویت سیراب بشود، برای مردمی که مواجه با آن سیاستند، وسیلهی کمال است، راه بهشت است؛ اما اگر سیاست از اخلاق جدا شد، از معنویت جدا شد، آن وقت سیاست ورزی میشود؛ یک وسیلهای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا. این سیاست میشود آفت؛ برای خود سیاستورز هم آفت است، برای مردمی هم که در عرصهی زندگی آنها این سیاست ورزیده میشود هم آفت است. ۲۰/ شهریور/۱۳۸۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔳 استاد حاج سید محمدمهدی بجنوردی، از فقهای مبرز مقیم تهران، ساعتی پیش در ۸۸ سالگی دارفانی را وداع کر
🔳 «فقیه متعبّد»
◾️نگاهی به حیات علمی مرحوم آیتالله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی
🔹تولد و خاندان؛
🔹تحصیلات و اساتید؛
🔹تدریس و شاگردان؛
🔹آثار علمی و اجتماعی؛
🔶متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور
🔸و اساتید: علیاکبر رشاد، محمدجواد فاضل لنکرانی، سید مصطفی محقق داماد و ....
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/n39987
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️مراسم تشییع پیکر مطهر آیتالله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی در تهران و مشهد
✔️پیکر آیتالله سید محمد مهدی بجنوردی روز شنبه همزمان با شهادت امیرمؤمنان علی علیهالسلام ساعت ۱۰ صبح در تهران از مسجد الجلیل واقع در خیابان شهید نامجو تشییع و سپس در روز یکشنبه، ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهری رضوی تشییع و در جوار مرقد مطهر حضرت ثامنالحجح علی بن موسی الرضا علیهالسلام به خاک سپرده خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه دفتر آیتالله سیستانی درباره انفجار دلخراش مسجد (سه دکان) شهر مزار شریف افغانستان
✔️دفتر حضرت آیتالله سیستانی درباره انفجار دلخراش مسجد (سه دکان) شهر مزار شریف افغانستان بیانیه ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
(إنا لله وإنا الیه راجعون)
برادران و خواهران ایمانی در شهر مزار شریف افغانستان (أعزّهم الله تعالی)
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بار دیگر گروه تروریستی (داعش) دست به جنایتی هولناک زد و نمازگزاران بی گناه (مسجد سه دکان) مزار شریف را نشانه گرفت و تعداد زیادی از آنان را به خاک و خون کشانید.
ضمن عرض تسلیت و تعزیت وابراز همدردی با خانواده های شهدای این فاجعه جانکاه از خداوند متعال برای آنان صبر جمیل وبرای مجروحین و آسیب دیدگان شفای عاجل مسألت داریم.
و با توجه به شرایط کنونی کشور عزیز افغانستان از همه برادران و خواهران ایمانی مؤکداً می خواهیم برای جلوگیری از تکرار اینگونه فجایع دردناک بیش از پیش در حذر بوده وهمکاری لازم را با متصدیان حفظ امنیت اجتماعات مبذول دارند.
دوام عزت وسر بلندی ملت شریف افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم.
۲۰ صیام ۱۴۴۳هـ
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد
✔️آیتالله سید موسی شبیری زنجانی:
🔻شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست.
درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود./ گعده شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات ارزشمند آيتالله حسین نوری همدانی در رابطه با شب قدر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad