eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
755 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 واکنش مردم به حضور فرزند مقام معظم رهبری در حاشیه مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله موسوی بجنوردی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢تقسیم‌بندی هشت‌گانه اختلالات جنسی براساس نگاه فقهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی با تاکید بر حرمت تغی
🔻نقد وارده و نظر یکی از مخاطبان به سخنان استاد عندلیب همدانی ۱- اینکه ایشان می‌گوید “از نظر عقل و عقلا قابل قبول نیست”، درست نیست زیرا پاسخ به این پرسش وابسته به این است که این پرسش در کدام جامعه پرسیده شده باشد. عٌقلای برخی از جوامع غربی یا شرقی، به پذیرفتنی نبودن تغییر جنسیت انسان سالم حکم نمی کنند. در جامعه ما البته به خاطر نوع تعلیمات دینی که به جامعه تزریق و ترویج شده و می‌شود، انسان عاقل فکر می‌کند که این کار، قبیح و غیرعقلایی است. ۲- اینکه ایشان می‌گوید “روح حاکم بر شریعت نیز اجازه چنین کاری را نمی‌دهد” نیز نادرست است زیرا اولا، از فقیهان و اصولیین بزرگ در طول تاریخ تفقه، معهود نیست که به یک حکم الهی را بر اساس امر موهومی به نام روح حاکم به شریعت نسبت داده باشند. تمسک به روح حاکم بر شریعت در مقام ادعای یک حکم شرعی را باید نشانۀ تهی بودن فتوا از دلیل مقبول دانست. ثانیا، روح حاکم بر شریعت به اختلاف آرای صاحب نظران اسلامی در فرق مختلف متفاوت است و حتی یک نظر واحد را نمی‌توان به تمامی صاحب نظران شیعه نسبت داد. ثالثا، چه بسا این «روح حاکم»، ناشی از همان تلقی عقلایی ادعایی باشد نه اینکه واقعا در شریعت چیزی بتوان یافت که ادعای یادشده را اثبات کند. رابعا، بعد از تردید در این روح، و بعد از فقدان آیات و روایات دال بر عدم مشروعیت تغییر جنسیت فرد سالم، طبق رسم تفقه اصولی، و بر اساس استناد به اصل برائت، تغییر جنسیت فرد سالم، مجاز خواهد بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تغییر جنسیت چه بسا یکی از حقوق اساسی انسان‌ها است نه اینکه منحصر به فرد دارای اختلال جنسی باشد. ☆(بدیهی است، انتشار نظرات به‌منزله تایید آن نیست و صرفا از باب تعاطی افکار منعکس می‌گردد.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ویژه‌نامه استهلال 2.pdf
6.67M
🔖دانلود ویژه‌نامه «استهلال» افق حوزه 🌙«استهلال» دومین شماره وِیژه نامه بررسی مبانی فقهی رویت ماه با چشم مسلح یا غیر مسلح و اختلاف افق‌ها در 8 صفحه از سوی هفته نامه افق حوزه منتشر شد. 🔻فهرست مطالب: 1️⃣ چند نکته مهم درباره رؤیت هلال / آیت‌الله‌ مکارم شیرازی 2️⃣ رؤیت هلال با چشم مسلح/ نوشتاری از استاد سیفی مازندرانی 3️⃣ وفاقی ممکن، مبارک و بس ضرور / نوشتاری از استاد علیدوست 4️⃣ چشم مسلح و رؤیت هلال / استاد رضا مختاری 5️⃣ رؤیت هلال در گذر تاریخ / رؤیت هلال، ج1، ص38 و ج5، ص27 6️⃣ فتاوا و احکام رؤیت هلال / برگرفته فتاوا و مبانی مراجع تقلید 7️⃣ ثبوت الهلال في الأماكن المتباعدة / استاد محسن اراکی 8️⃣ رسالة حول مسألة رؤية الهلال/آيت‌الله سيد محمدحسین حسينى تهرانى ⬅️ و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
helal-taghrirat.net.pdf
300.4K
📝أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبتها، وفق ما أفاده سماحة السید السیستانی (مدظله العالی) / 1431ه/ 2010م 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟ ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون را رفع نمی‌کنند؟ ❓آیا نمی‌توان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟ ❓چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمی‌کنند؟ ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟ ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام می‌شود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟ 👆 پاسخ علمی به همه این سوال‌ها را در این کلیپ مشاهده کنید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه محمدحسین فضل‌الله و تعامل «فتوا» و «واقعیت» ✍️استاد حیدر حب‌الله تجربۀ علامه فضل‌الله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش می‌رود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند... می‌توان آقای فضل‌الله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمی‌پذیرفت، بلکه موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزه‌های علمیه داشت. فضل‌الله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی. علامه فضل‌الله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوق‌الصدور تغییر کرد؛ اما فضل‌الله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمه‌ای نداشت، چه رسد به نقد سندی. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j05925 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فقه نظریه» شهید صدر صرفاً اکتشافی است/ تلاش شهید صدر برای ارتقای دستگاه فقاهت از رویکرد خرد به رویکرد کلان ✔️حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی 🔹فقه نظام ساز؛ فهم نظام‌مند احکام اسلامی است یعنی ما احکام اسلامی رو به شکل سیستماتیک به شکل نظام‌مند، به شکل منسجم با هم بفهمیم و احکام را به شکل مجزا و منفصل از هم دیگر نبینیم، یعنی این‌ها ارتباطاتی دارند و این ارتباطات را باید کشف کنیم و در حوزه‌ی افتاء و قانون‌گذاری و تفقّه، حواسمان به این نسبت‌‌ها و انسجام باشد. حال اگرچه فهم نظام‌مند قوانین اسلامی از دغدغه‌های شهید صدر است امّا کار شهید صدر در فقه نظریه نیست، تفاوت است بین فهم نظام‌مند احکام و شریعت اسلامی با فهم نظام احکام اسلامی... ایشان حوزه‌ی دلالت خردنگری رو به کلان‌نگری تبدیل می‌‌‌کنند و ساختار رویکرد و روش را مورد توسعه قرار می‌‌‌دهند. 🔹نظام سازی را ما مسامحتاً می‌‌‌توانیم درباره‌ی کاری که شهید صدر می‌کنند بپذیریم امّا تمام تلاش و تمرکز شهید صدر بر این نکته است که فرایندی که او طی می‌کند دلالت یابی کلانی دارد، به عبارت دیگر فقه نظریه‌ای او صرفاً اکتشاف است و هیچ گونه ابداع در آن نیست و به هر اندازه که ابداع وارد این فرایند بشود به همان میزان از فقاهت بیرون می‌‌‌رود. شهید صدر هرگونه ساخت و ساز و هرگونه دخالت عنصر شخصی و شخصیتی فقیه در دلالت را، در فقاهت نفی می‌کند. 👈 مفهوم شناسی فقه نظام ساز در اندیشه شهید صدر: https://b2n.ir/g39336 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عجل الله تعالی فرجه) ✔️ مرکز جامع علوم اسلامی برای دوره‌های جدید از میان طلاب فاضل و اندیشمند حوزه علمیه دانش آموخته می‌پذیرد: 🔰رشته‌های تحصیلی: - فقه سیاست - فقه تربیت - فقه اقتصاد - فقه فرهنگ - فقه حقوق 📆 زمان ثبت نام: تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ارسال مدارک به شماره ذیل در پیام رسان ایتا: 09021973753 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بانکداری بدون ربا، با وجود شورای فقهی در بانک مرکزی محقق شد؟ ✔️حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی می‌گوید: به صورت نسبی تا به این‌جا در اصلاح بعضی از رویه‌ها موفق بوده‌ایم. یکی از رویه‌هایی که در بانک‌ها جریان داشت، در مورد جرائم بود. چنانچه فردی در بازپرداخت تاخیر داشت، وجه التزام را باید پرداخت می‌کرد و در صورتیکه مجددا این تاخیر تکرار می‌شد، باز وجه التزام، جریمه بعدی و جریمه بعدی و سود بر جریمه و جریمه بر سود و امثال این‌ها و نتیجه خلاف انتظارات بود. شورای فقهی مصوبه‌ای داشت که در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب درآمد که با اجرای آن جلوی سود مرکب گرفته شد. این کار از نظر قانونی بود، اما از آنچه در میدان عمل اتفاق می‌افتد بی‌خبر هستیم! زیرا به سازوکاری نیاز است که ما را از اتفاقات آگاه سازد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e79086 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار اعضای کاروان آسیایی شکست حصر غزه با آیت‌الله جوادی آملی 👆اسرائیل زدودن، مثل کثافت زدودن دست است ... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗«پژوهش‌نامه فقه و اصول مقارن» مجله تازه تأسیس حوزه علمیه مشهد 📖دوفصلنامه «پژوهش‌نامه فقه و اصول مقارن» در جهت تقویت، توسعه و ارتقای فقه و اصول مقارن به صاحب امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، مدیر مسئولی حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری و سردبیری حجت‌الاسلام محمدرضا کاظمی فعالیت رسمی خود را در بهار ۱۴۰۱ آغاز کرده است. 👈اطلاعات بیشتر + موضوعات فراخوان: https://b2n.ir/s70097 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚صد سالگی حوزه قم 🔖مجموعه مقالات (دفتر دوم) 👤به کوشش استاد رسول جعفریان 📑مورخ، چاپ اول ۱۴۰۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad