📚الدرر الجلیة في حواشي الروضة البهیة
✔️این اثر ارزشمند شامل حواشی مهم شرح لمعه در طبع حجری با اضافات بسیار و تصحیح دقیق در ۲۲ جلد با اشراف علیمحمد بروجردی از سوی انتشارات قرآن صاعد روانه بازار کتاب شده است و مرجع مهمی برای اساتید و طلاب خواهد بود. این کتاب به صورت چاپ دیجیتال و به تعداد محدود برای مراکز پژوهشی و برخی کتابخانهها منتشر شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺پیکر آیتالله خسروشاهی به محل وصیت منتقل شد
✔️ آیتالله سید هادی خسروشاهی در ۸ اسفند ۱۳۹۸ در بیمارستان مسیح دانشوری تهران دار فانی را وداع گفت. پیکر ایشان در آن زمان به دلیل شرایط کرونایی، به صورت امانت در «بهشت معصومه(س) قم» به خاک سپرده شد. بعد از مدتی و با تأیید مراجع عظام تقلید، پیکر ایشان با رعایت موازین شرعی و قانونی به «کتابخانه عمومی مرکز بررسیهای اسلامی» واقع در منطقه پردیسان قم منتقل و در مکانی که وصیت کرده بود دفن گردید. سنگ مزار آیتالله خسروشاهی دیروز دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - در سومین سالگرد ارتحال - در این کتابخانه نصب شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 از «امتیاز خودروی واگذار شده» تا «سفر شخصی ضمن سفر شغلی»
✔️جدیدترین استفتائات (اسفندماه ۱۴۰۱) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔹امتیاز خودروی واگذار شده
🔸سفر شخصی ضمن سفر شغلی
🔹مسئولیت کارگر برای جبران خسارت
🔸پرداخت اجرت کمتر از مقدار تعیین شده
🔹تصرف در اموال کودک
🔸اشتباه در محاسبه مدت اقامت ده روزه
🔹حکم امامت جماعت هنگام نقص عضو
🔸شکهای باطل کننده نماز
🔹سجدۀ نماز
🔸وفای به عهد و نذر
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70361
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانونگذاری
✔️نحوه تعامل شرع و قانون و به عبارت دقیقتر نحوه انعکاس موازین شرع در قانون در نظام تقنینی کشور ما همواره با ابهامات و چالشهایی مواجه بوده است. بهنظر میرسد تجربه چهل سال قانونگذاری، سرمایه کافی برای بررسی این ابهامات و ارائه راهکار برای آنها در اختیار ما قرار خواهد داد. شناسایی این ابهامات و چالشها خود ظرائفی دارد که طی کردن موفق این مرحله میتواند ما را به نتیجه مطلوب برساند.
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در راستای کوشش برای اشراب موازین شرع در نظام تقنینی در فرایند قانونگذاری، تلاش کرده است با برگزاری دورههای مدرسه پارلمانی، علاوه بر سعی بر رفع و حل دغدغههای مذکور، اقدام به ترویج ادبیات مطالعات پارلمانی و به اشتراک گذاشتن آن در میان فضلای حوزوی و دانشگاهی کند.
سومین دوره این مدرسه با عنوان «تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانونگذاری» در آذرماه ۱۴٠٠ در شهر قم برگزار گردید. کتاب حاضر دربردارنده سخنرانی جمعی از فضلای حوزوی و دانشگاهی صاحبنظر است که در این دوره به ارائه نظرات و راهکارها درخصوص دغدغههای مذکور پرداختند.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70363
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 آغاز ثبتنام حج تمتع از فردا / زائران باید حداقل ۱۳۰ میلیون تومان بپردازند
✔️نامنویسی حج تمتع ۱۴۰۲ از فردا آغاز میشود. اولویت اول (زائران ثبتنامکرده در حج ۱۳۹۹) از فردا ۱۰ صبح میتوانند اقدام به ثبتنام کنند.
اولویت دوم (ودیعهگذاران تا پایان سال ۱۳۸۵) از ۱۲ اسفند، اولویت سوم (ودیعهگذاران تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۶) از ۱۴ اسفند، اولویت چهارم (ودیعهگذاران تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶) از ۱۶ اسفند و اولویت پنجم (ودیعهگذاران تا اول خرداد ۱۳۸۶) از ۱۸ اسفند امکان انتخاب کاروان دارند.
۱۳۰ میلیون تومان هم با احتساب سپرده و سود آن زائران باید واریز کنند که به گفته منابع آگاه این مبلغ علیالحساب بوده و پس از نهاییشدن مبلغ کاروانها، بسته به نوع هتلها هزینههای بعدی اعلام خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پیشبینی میرزا خلیل کمرهای در سال 1323 شمسی برای تحقق حکومت فقها
✍️استاد رسول جعفریان
مرحوم میرزا خلیل کمرهای کتابچهای با عنوان «فلسفه غیبت بر اساس تقریرات آقای کمرهای» تحریر توسط سید محمدحسن جزائری در سال ۱۳۲۳ منتشر کرده است. این کتاب در موضوع مهدویت است و در پایان این گفتگو، بحث به وضعیت در عصر غیبت میرسد. کمرهای در اینجا به ارائه نوعی طرح برای حکومت فقیه و فقها در آینده میدهد که تقریبا در انقلاب اسلامی ۵۷ محقق شد. کمرهای آن وقت زنده بود، اما فاصلهاش با روحانیون انقلابی زیاد شده بود و سالهای حیاتش بعد از انقلاب را در گمنامی سپری کرد.
زمانی که این گفتگوها میشده، هم کسروی و هم حکمی زاده، به نوعی به بحث حکومت فقها و مسأله روحانیت پرداخته و آن را مورد حمله قرار داده بودند، دیگران هم جوابهایی داده بودند، اما نوع نگاه میرزا خلیل کمرهای در باره حکومت دینی و اظهارنظرهای تازه و قدری متفاوت در باره آن جالب است.
پرسشگر بعد از قدری گفتگو، از او میپرسد: بنابر این امروز چه باید کرد؟ کمرهای میگوید: «من نمیگویم چه باید کرد، و لیکن آرمانی دارم، آن را به شما از قبیل اندیشههای دور و دراز میگویم. من آن را میگویم هرچه میشود باداباد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70352
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در هر تحولی یادتان باشد که آیا به فقه جواهری ضرر میرساند یا سود؟/ اگر قرار است مسائل مستحدثه حل شود، باید با فقه جواهری باشد
✔️استاد رضا استادی:
🔹امام خمینی فرمود ما حوزه را لازم داریم و اهمیت حوزه به فقه و مقدمات فقه است؛ فقه هم فقه جواهری است یعنی در قم اگر تحولات در این مسیر و برای ترویج فقه و ملاشدن و باسوادشدن باشد، خوب است.
🔸کسانی که دنبال تحول هستند، در هر تحولی باید یادشان باشد که آیا به فقه جواهری ضرر میرساند یا سود؟ ایشان فرمودند اگر فقه بماند، همهچیز خواهد ماند؛ گویی اصل ماندگاری جمهوری هم به فقه است. اینکه منطق مظفر یا منطق دیگر خوانده شود، بدون این تحول معلوم نیست سودی داشته باشد.
مسأله بیمه از 200 سال قبل در هند و جاهای دیگر مطرح بوده و بعد از نیمقرن در نجف و قم مطرح شد؛ بنابراین مسائل مستحدثه هم اگر قرار است حل شود، باید با فقه جواهری باشد نه اینکه کسی چند کتاب بخواند و برخی جملات را کنار هم بگذارد؛ بنابراین باید نظر امام یعنی همان تحول درونی در حوزه را دنبال کنیم.
وقتی میتوان به قم خیلی اهمیت داد که بگوییم همه واقعاً در طریق ملاشدن هستند؛ امام حوزه را با همه نواقص دیده بود و میگفت باید باشد، بنابراین برخی بهانه نکنند که اصل حوزه را بزنند. اگر واقعاً در جوانان چنان تحولی پیدا شد که از جان و زندگی و همهچیز گذشتند و به جبهه رفتند، باید در روحانیت و حوزه هم رخ دهد تا آبروی کشور و دنیا و جلوی چشم مردم باشد. باید بپذیریم که ما تا خوب نشویم، جامعه هم خوب نخواهد شد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70378
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اضطرار در استنباط و اجراء دین
✔️ استاد محمد عندلیب همدانی:
🔸وقتی فهم دین و استنباط و اجتهاد احکام آن در دوران غیبت اضطراری است، وقتی بین دین موجود با دین نازل تفاوت هایی هست ، وقتی بخش عمده ای از منابع قانونی از دستمان رفته و در فهم بقیه هم دچار بن بست ها و معضلاتی سخت هستیم، آیا نباید سخن از اجرای اضطراری به میان آورد.
🔹عوامل به وجود آوردن اجرای اضطرای بر دو دسته اند :
الف: عوملی که مستقیم قانون دینی را اضطراری می کند و غیر مستقیم اجرا را اضطراری می گرداند.
ب : عواملی که مستقیم خود اجرا را اضطراری می کند.
🔸عوامل بخش اول عبارتند از:
الف/ در دست نبودن معدن علم گسترده و بی خطا
ب / ناقص بودن دین موجود نسبت به دین نازل
ج / محتمل الخطاء بودن بخش هایی از دین موجود
د / اختلافی بودن بسیاری از احکام دین موجود
ه / پیدایش شرائط جدید و نیز مسائل نوپدید در اثر توسعه علم و صنعت بشری که گاهی چالشی عظیم بین مرحله استنباط و مرحله إجراء به وجود می آورد.
🔸مهم ترین عوامل بخش دوم عبارتند از :
الف/ در دسترس نبودن مقتدا و مسئول و ناظر بی خطا و معصوم
ب /عدم انقیاد و پذیرش اقشار زیادی از جامعه نسبت به برخی از احکام دین (مثل حجاب و...)
ج /عدم امکان اجرای همه احکام همین دین موجود در اثر شرائط داخلی و خارجی ( مثل بانکداری ، اجرای حدود و....)
🔷اجرای اضطرای یعنی خود را عملا معصوم نپنداریم ، چون : « لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد مِنْ هذِهِ الاُمَّهٍ أحَد و لا يُسَّوي بِهِمْ مَن جَرَت نِعْمَتُهُم عَلَيْهِ اَبَداً هُمْ اَساسُ الدَّينِ و عِمادُ اليَقينِ. »( خطبه دوم نهج البلاغة )
كسي از اين امت را نتوان با آل پيامبر (صلی الله علیه و آله) مقایسه کرد و نيز هرگز روزی خوران خوان علم و فضیلت اهل بيت را نمی توان با آنان برابر دانست دودمان پيامبر پایهٔ دین و ستون استوار يقين اند.
🔷 اجرای اضطراری یعنی اقدام در حد توان و وعده در حد امکان، چون :
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها/۲۸۶ بقره /// لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا /طلاق ۷/
🔷اجرای اضطراری یعنی پذیرفتن قوانین بین المللی ، یعنی مدارا و همزیستی و تقیه را اصل و پایه قرار دادن.
🌐رهجو
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 درس گفتار «کلان روایتی از ایدههای اقتصادی شهید مطهری، صدر، بهشتی»
👤 به روایت حسین عبدالهی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شریف
⏰ سه جلسه ۹۰ دقیقهای
📆 زمان: چهارشنبهها ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
⏳ شروع از ۱۰ اسفند
🏛مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز ساختمان نورالقلین؛
🔗 لینک ثبت نام رایگان: https://formafzar.com/form/ultg5
☎️ کسب اطلاع بیشتر: ۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سنخشناسی دلالت استعمال و نقش آن در تحول استنباط استظهاری
✍️حجتالاسلام محسن انصاری
از آنجا که عمده ادله احکام فقهی لفظی میباشند پرداختن به مباحث صغروی و کبروی ظهورات نصوص شرعی، برای فقیهان امری لازم است و از همین روی مباحث الفاظ بخش مهمی از علم اصول را به خود اختصاص داده است.
نکتهای که کار در این سنخ از مباحث را مقداری سخت و پیچیده میکند، این است که قاعدهمند نمودن ظهورات و چهارچوب دادن به آن نیاز به تحلیل و پردازش سیره تکلمی عرف دارد که امری مشکل بوده و احتمال خطا و اشتباه نیز در آن زیاد است.
این نوشته نیز به یکی از این مباحث تحلیلی و چالشی، میپردازد که ثمرات متعدد فقهی و اصولی بر آن مترتب است. بحث پیش رو از مباحث سنخ شناسی ظهورات و تبیین خواص و آثار هر سنخ، میباشد که با نگاهی نو سعی در تمییز انواع ظهورات دارد.
از امتیازات این بحث بدیع و جدید بودن آن و پر ثمر بودن است. توضیح آنکه گرچه توجه به تفاوت ظهورات ناشی از الفاظ با ظهور ناشی از تکلم در بعضی از کلمات آمده است ولی کسی به حمل اولی و با عنوان مستقل به این بحث نپرداخته و مطالب مرتبط با آن تبیین نشده، از همین روی این پژوهش فاقد پیشینه است.
👈 در «اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70369
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تکثیر شاخهها و تراشیدن عناوین انتزاعی در فقه، از آسیبهای بحث تحول است/ نباید دائماً بار اضافه بر دوش فقه بگذاریم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹سوگمندانه باید بگوئیم مباحث روشی دست کسانی است که اهل این کار نیستند و بیجهت عهدهدار میشوند. البته حجاب مشمئز کننده معاصرت نمیگذارد تلاشهای حوزه دیده شود. این حجاب معاصرت، تحول امیدوارکننده را تحتالشعاع قرار داده است و واقعاً مسئولان حوزه باید تدبیری بکنند.
🔸کتب علمی، حفرههای تئوریک نظام را حل میکند؛ اما تکثیر شاخهها و تراشیدن عناوین انتزاعی از جمله آسیبهای دیگر در بحث تحول است؛ یعنی وقتی گفته میشود ما چندصد شاخه علمی مانند فقه فلان و فقه بهمان و غیره را دنبال میکنیم، خوب نیست. در مقالهای به نام فقه سینما آمده بود که یک خانم باید دست خود را تا مچ و صورت را بهاندازه شرعی باز بگذارد آیا این فقه سینما است؟
🔹حریم فقه باید نگهداشته شود و نباید دائماً بار اضافه بر دوش فقه بگذاریم در این صورت همه ناکامیها بهحساب فقه گذاشته خواهد شد. کتبی مینویسند که مثلاً فقه در مورد گرانی چه نظری دارد. اگر چیزی جزو گستره شریعت نیست، چرا باید آن را به فقه بچسبانیم؟!
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70378
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هنرمندان، فقه را مانع رشد و خلاقیت در هنر میدانند!/ امروزه موسیقی، لهوولعب نیست؛ بلکه حامل پیام است/ باید زبان هنر و رسانه، در حوزه، به رسمیت شناخته شود
✔️حجتالاسلام سلمان رضوانی در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹نگرش هنرمندان نسبت به فقه، یک نگرش سنتی و غیرکارآمد هست و معتقدند فقه نهتنها راهگشا نیست؛ بلکه در بسیاری از مواقع، مانعی برای پرورش و رشد و خلاقیت هنرمندان است!
🔸موسیقی فقط تزیین و مشاطهگری پیام رسانهای نیست؛ بلکه حامل پیام است و اساساً بخشی از معنا را در فراگرد پیام به عهده دارد. پس این تغییر کارکرد در حوزه موسیقی ایجاد شده است که میتواند موضوعات جدید فقهی و ابواب جدید فقهی را ایجاد کند که فقها باید به آن توجه کنند و هنرمندان هم باید این وجهه عنصر بیانی و وجوه دیگر هنر موسیقی را برای فقها باز کنند و کارکردها را توضیح بدهند تا به لحاظ موضوعشناسی فهم درستی از هنر موسیقی اتفاق بیفتد.
🔹به نظرم این سوءتفاهمهایی که بین فقها در مورد هنر وجود دارد، بالعکس هم هست. خیلی از سوءتفاهمهایی که بین هنرمندان از فقها وجود دارد مثلاینکه فقها خیلی سنتی اندیش و متحجر و ناآگاه به مسائل هنر هستند باعث میشود مکالمه بین فقها و هنرمندان برقرار نشود. خوب است که در دو طرف، این گفتگوها شکل بگیرد، پویایی فقه شیعی برای هنرمندان تبیین شود و کارکردهای هنرهای مختلف توسط هنرمندان برای فقها تبیین بشود تا از دل این گفتگوها، نتایج خوبی برای پیشرفت و گسترش حوزه فقه هنر حاصل شود.
👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=70371
🆔 https://eitaa.com/ijtihad