🔰جای مظلوم و ظالم را عوض نکنید.
اسرائیل ۷۵سال است جنایت می کند.
لا يغير مكان المظلوم والظالم.
إسرائيل ترتكب الجرائم منذ 75 عاماً.
אל תשנה את מקומם של המדוכא והצורר.
ישראל מבצעת פשעים כבר 75 שנה.
Do not change the place of the oppressed and the oppressor.
Israel has been committing crimes for 75 years.
Verändere nicht den Platz der Unterdrückten und des Unterdrückers.
Israel begeht seit 75 Jahren Verbrechen.
不要改变被压迫者和压迫者的位置。
以色列75年来一直在犯罪
Ne changez pas la place de l’opprimé et de l’oppresseur.
Israël commet des crimes depuis 75 ans.
Mazlumun, zalimin yerini değiştirmeyin.
İsrail 75 yıldır suç işliyor.
Не меняйте места угнетаемого и угнетателя.
Израиль совершает преступления уже 75 лет.
Não mude o lugar do oprimido e do opressor.
Israel comete crimes há 75 anos.
#این متن به ۱۰ زبان زنده دنیا.
جای ظالم و مظلوم را عوض نکنید.
اسرائیل ۷۵ سال است که جنایت میکند.
#لطفا"_منتشر_کنید.
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
شب جمعه، شب زیارتی امام حسین(ع) است. التماس دعا🌹
┄┄┅┅✿❀🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃❀✿┅┅┄┄
*اللهم صل علی محمد و آل محمد، بعدد ما أحاط به علمک و عجل فرجهم*
"السلام علیک یااباعبدالله الحسین علیه السلام"
"السلام علیک یااباالفضل العباس علیه السلام"
شب جمعه
شب زیارتی اباعبدالله الحسین علیه السلام
نثارارواح طیبه امام راحل ،شهدای عزیزوعزیزان درگذشته
"الفاتحه مع الصلوات"
اَلّلهُمَ صَلِّ عَلی مُحَّمدِ وَ آلِ مُحَّمد وَعَجِّل فَرَجَهُم
┄┄┅┅✿❀🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃❀✿┅┅┄┄
امام حسین علیه السلام(روبیکا)
https://rubika.ir/imamhuseinn
امام حسین علیه السلام(ایتا)
https://eitaa.com/joinchat/827654202C7ef1054c37
امام حسین علیه السلام(ایتا)۲
https://eitaa.com/imamhuseinnalaihessalam135
رهروان ولایت(ایتا)
@rahrovanvelaiat
https://eitaa.com/joinchat/237437040C62d6044b89
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
سخن بجا گفتن قطعا از سکوت بهتر است
سُئِلَ عليُّ بنُ الحُسَين عليه السلام عنِ الكلامِ و السُّكوتِ أيُّهُما أفضَلُ ؟ فقالَ عليه السلام : لكُلِّ واحِدٍ مِنهُما آفاتٌ ، فإذا سَلِما مِن الآفاتِ فالكلامُ أفضَلُ مِن السُّكوتِ
قيلَ : كيفَ ذلكَ يا ابنَ رسولِ اللّه ِ ؟ قالَ : لأنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ ما بَعَثَ الأنبياءَ و الأوصياءَ بالسُّكوتِ ، إنّما بَعَثَهُم بالكلامِ ، و لا استُحِقَّتِ الجَنّةُ بالسُّكوتِ، و لا استُوجِبَت وَلايَةُ اللّه ِ بالسُّكوتِ ، و لا تُوُقِّيَتِ النّارُ بالسُّكوتِ ، إنّما ذلكَ كُلُّهُ بالكلامِ .
منبع
[بحار الأنوار : 71/274/1.]
بحار الأنوار: از امام زين العابدين عليه السلام سؤال شد كه سخن گفتن برتر است يا خاموشى گزيدن ؟ حضرت فرمود : هر يك از اين دو را آفاتى است. اگر هر دو از آفات به دور باشند، آن گاه سخن گفتن برتر از خاموشى گزيدن است
عرض شد: چگونه، يا بن رسول اللّه ؟ فرمود: زيرا خداوند عزّ و جلّ، انبيا و اوصيا را برای سكوت کردن نفرستاده، بلكه آنان را برای سخن گفتن فرستاده است و نه بهشت با سكوت سزاوار كسى شده و نه ولايت و دوستى خدا با سكوت بر كسى واجب آمده و نه كسى با سكوت از آتش دور شده. بلكه همه اينها، از طريق سخن گفتن حاصل مى شود.
🔰 فراخوان جذب و بکارگیری نیروی انسانی در صدا و سیمای شبکه #قزوین
🔻معاونت فنی صدا و سیمای شبکه #قزوین در عناوین شغلی زیر اقدام به جذب و بکارگیری نیروی انسانی می کند:
💢 علاقمندان به همکاری در سازمان صدا و سیما برای مشاهده رشتههای موردنیاز، ثبتنام و ارسال رزومه میتوانند تا پایان مهرماه به سایت زیر مراجعه کنند.
🔗 http://jobregister.ir/
🆔 @iribqazvin
📲 ۰۹۹۰۳۴۹۱۳۶۲
آثار و برکات ذکر نورانی «لا اله الا الله»
هنگام مرگ
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «لا اله الا الله»را به مردگان خويش تلقين نماييد؛چرا كه گناهان را از ميان ببرد. گفتند: اي پيامبر خدا، آن كس كه آن را در حال تندرستي گويد چگونه باشد؟ فرمود: آن ذكر، از ميان برنده، از ميان برنده و از ميان برنده گناهان است. به راستي، «لا اله الا الله»در زندگي مومن و مرگش و هنگامه برانگيخته شدنش همدم اوست. پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود كه جبرييل گفت: اي محمد اي كاش مي ديدي كه هنگام برانگيخته شدن در رستاخيز يكي با روي سپيد ندا در دهد: «لا اله الا الله و الله اكبر»و ديگري با رويي سياه فرياد برآورد: «واي بر ما تباه شديم».
متن کامل عربی و سند حدیث:
فِي ثَوَابِ اَلْأَعْمَالِ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ اَلذُّنُوبَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَمَنْ قَالَ فِي صِحَّتِهِ فَقَالَ ذَلِكَ أَهْدَمُ وَ أَهْدَمُ إِنَّ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ أُنْسٌ لِلْمُؤْمِنِ فِي حَيَاتِهِ وَ عِنْدَ مَوْتِهِ وَ حِينَ يُبْعَثُ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ جَبْرَئِيلُ يَا مُحَمَّدُ ، لَوْ تَرَاهُمْ حِينَ يُبْعَثُونَ هَذَا مُبْيَضٌّ وَجْهُهُ يُنَادِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ وَ هَذَا مُسْوَدٌّ وَجْهُهُ يُنَادِي يَا وَيْلاَهْ يَا ثُبُورَاهْ .
منبع:
وسائل الشیعه ج ۲ ص ۴۵۶
تمام اصول اساسی دین در کلام حضرت امام زین العابدین علیه السلام
شخصى از محضر امام سجاد(عليه السلام) سؤال کرد و گفت: «أَخْبِرْنِي بِجَمِيعِ شَرَائِعِ الدِّينِ; تمام اصول اساسى دين را براى من بيان فرما».
امام(عليه السلام) فرمود: «قَوْلُ الْحَقِّ وَالْحُکْمُ بِالْعَدْلِ وَالْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ;
۱- سخن حق.
۲- حکم به عدالت و انصاف.
۳- و وفاى به عهد شرايع دين است»
منبع: بحار الانوار ج ۷۲ ص ۲۶ حدیث شماره ۱۰
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ دو پیش بینی آخرالزمانی مرحوم حجت الاسلام محمد دشتی (مترجم نهج البلاغه)
ایشان این سخنرانی را ۱۳۸۰ ایراد کردند و اندکی بعد به رحمت خدا رفتند.
نکته جالب این است که این سخنرانی و پیش بینی ایشان زمانی بود ( ۱۳۸۰) که صدام همچنان حاکم عراق بود و هنوز آمریکا به عراق حمله نکرده بود!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
نصیحتی جامع و کامل از حضرت امام
امیرالمؤمنین (علیه السلام)
إِيَّاكَ وَ اَلْعُجْبَ وَ سُوءَ اَلْخُلُقِ وَ قِلَّةَ اَلصَّبْرِ فَإِنَّهُ لاَ يَسْتَقِيمُ لَكَ عَلَى هَذِهِ اَلْخِصَالِ اَلثَّلاَثِ صَاحِبٌ وَ لاَ يَزَالُ لَكَ عَلَيْهَا مِنَ اَلنَّاسِ مُجَانِبٌ وَ أَلْزِمْ نَفْسَكَ اَلتَّوَدُّدَ وَ صَبِّرْ عَلَى مَئُونَاتِ اَلنَّاسِ نَفْسَكَ وَ اُبْذُلْ لِصَدِيقِكَ نَفْسَكَ وَ مَالَكَ وَ لِمَعْرِفَتِكَ رِفْدَكَ وَ مَحْضَرَكَ وَ لِلْعَامَّةِ بِشْرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ وَ لِعَدُوِّكَ عَدْلَكَ وَ إِنْصَافَكَ وَ اِضْنَنْ بِدِينِكَ وَ عِرْضِكَ عَنْ كُلِّ أَحَدٍ فَإِنَّهُ أَسْلَمُ لِدِينِكَ وَ دُنْيَاكَ.
منبع : الخصال، ج 2، ص 147
حضرت امام امير المومنين(علیه السلام)در وصيتش بفرزند خود محمد بن الحنيفه فرمود: ۱- از خود بيني.
۲- بد خلقي.
۳- و كم حوصلگی و کم صبري دور باش.
كه اگر اين سه خصلت را داشته باشي هيچ رفاقتی و رفيقي برایت نمی ماند و همواره مردم از تو كناره می گيرند و از تو دوری می کنند .
۴-خود را باظهار دوستي با توده های عظیم مردم وادار كن.
۵-خود را بر تحمل زحمات مردم شكيبا ساز.
۶- و جان و مالت را از دوستت دریغ مدار.
۷-بخشش و ديدارت را از آشنايان دریغ نکن.
۸-و خوشرويي و محبتت را از عموم مردم باز مدار.
۹- و عدل و انصافت را حتی از دشمنت دريغ مدار.
۱۰- و از دست دادن دين و آبروي خود در باره هر كس كه باشد بخل بورز كه دين و دنيايت سالمتر خواهد بود.
#احادیث
🌷پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند:
✍ای علی! «یس» را بخوان که در آن ده اثر
است هر که آن را قرائت کند:
۱) اگر گرسنه باشد سیرگردد
۲) اگر تشنه باشد، سیراب گردد
۳) اگر عریان باشد، پوشانیده گردد
۴) اگر عزب باشد، ازدواج کند
۵) اگر ترسان باشد، امنیت یابد
۶) اگر مریض باشد، عافیت یابد
۷) اگر زندانی باشد، نجات یابد
۸) اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود
۹) نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد
۱۰) اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند
📚منبع: ﺍﻟﻤﺼﺒﺎﺡ ﮐﻔﻌﻤﯽ، ﺹ۱۸۲
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
این سه ویژگی ما را اسیر و غلام حلقه بگوش ابلیس می گرداند و شیطان را بر ما مسلط می کند.
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : بَينَما موسى عليه السلام جالِسا إذ أقبَلَ إبليسُ و عَلَيهِ بُرنُسٌ ذو ألوانٍ ··· فقالَ لَهُ موسى : فما هذا البُرنُسُ ؟ قالَ: بِهِ أختَطِفُ قُلوبَ بَني آدمَ، فقالَ موسى : فأخبِرْني بِالذَّنبِ الَّذي إذا أذنَبَهُ ابنُ آدمَ استَحوَذتَ عَلَيهِ؟ قالَ : إذا أعجَبَتهُ نَفسُه، و استَكثَرَ عَمَلَه، و صَغُرَ في عَينِهِ ذَنبُه .[الكافي : 2/314/8.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : موسى عليه السلام نشسته بود كه ابليس با برنس .[عبا يا جبّه كلاه دار، كلاه بلندى كه زهّاد صدر اسلام بر سر مى نهادند، كلاه قلندرى ـ م.]رنگارنگى وارد شد··· موسى به او فرمود: اين برنس چيست؟ گفت: به وسيله آن، دلهاى فرزندان آدم را مى ربايم. موسى فرمود: اينك مرا از آن گناهى خبر ده كه هرگاه فرزند آدم انجامش دهد، تو بر او مسلّط مى شوى؟ ابليس گفت:
۱- هرگاه عجب بر انسان سلطه پیدا کند و خودپسند شود.
۲- و اعمال خوبش را بسيار شمارد.
۳- و گناهش در چشم او كوچك آيد.
مساجد همواره دارای حرمت اند
1- و عنه علیهالسلام (أمیرالمؤمنین): یأتى فى آخِرِالزَّمانِ قَوْمٌ یأتُونَ الْمَساجِدَ فَیَقْعُدُونَ حَلَقا ذِکْرُهُمُ الدُّنْیا وَ حُبُّ الدُّنْیا لا تُجالِسُوهُمْ فَلَیْسَ لِلّهِ فِیهِمْ حاجَةٌ.[1]
حضرت امام على علیهالسلام مى فرماید: در آخرالزمان، مردمى یافت مى شوند که در مساجد حضور می یابند و تشکیل جلسه مىدهند و از دنیا و دوستى دنیا سخن مىگویند، با چنین افرادى همنشینى نکنید که خداوند آنان را به حال خود رها کرده و کارى به آنها ندارد.
2 - و عن النبى صلىاللهعلیهوآله: اذا کَانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ یَخْرُجُ من جَهَنَّمَ جِنْسٌ مِنْ عَقْرَبٍ رَأسُهُ فِى السَّماءِ السَّابِعَةِ وَ ذَنْبُهُ اِلَى تَحْتِ الثَّرى وَ فَمُهُ مِنَ الْمَشْرِقِ اِلَى الْمَغْرِبِ فَقالَ: أَیْنَ مَنْ حَارَبَاللّهَ وَ رَسُولَهُ صلىاللهعلیهوآله، ثُمَّ هَبَطَ جَبْرَئِیْلُ فَقالَ: یا عَقْرَبُ مَنْ تُرِیْدُ؟ قالَ: أُرِیْدُ خَمْسَةَ نَفَرٍ تارِکُالصَّلاةِ وَ مانِعُالزَّکاةِ وَ آکِلَ الرِّبا وَ شارِبَ الْخَمْرِ وَ قَوْما یُحَدِّثُونَ فِى الْمَسْجِدِ حَدِیْثَ الدُّنْیا.[2]
رسول خدا صلى الله علیه وآله و سلم فرمود: هنگامى که روز قیامت مىشود، نوعى کژدم از جهنم بیرون مىآید که سرش در آسمان هفتم است و دمش در زیر زمین و دهانش از مشرق تا مغرب، آنگاه مىگوید: کجاست کسى که با خدا و رسولش جنگید؟ سپس جبرئیل فرود مىآید و مىپرسد: اى کژدم چه کسى را مىخواهى؟ مىگوید: پنج دسته را؛
۱-بی نماز،
۲- منع کننده زکات،
۳-رباخوار،
۴- شرابخوار.
۵-و گروهى که در مسجد از دنیا سخن مىگفتند.
3 . و قال النبى صلىاللهعلیهوآله: لَحَدِیْثُ الْبَغِى فِى الْمَسْجِدِ یَأکُلُ الْحَسَناتِ کَما تَأکُلُ البَهِیمَةُ الْحشَیشَ.[3]
رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: بدرستى که سخن ناروا در مسجد، حسنات انسان را از بین مىبرد، چنان که چهارپایان علفها را مىخورند.
[1] وسائلالشیعة، ج 5 ، ص 214 ، ح 6364 /
[2] - مستدرکالوسائل، ج 17 ، ص 47 ، ح 20699 / بحارالأنوار، ج 76 ، ص 149 .
[3] . مستدرکالوسائل، ج 3 ، ص 371 ، ذیل حدیث 3803 / بحارالأنوار، ج 80 ، ص 377 .
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
فقر و ناداری مطلوب اسلام نیست
عنه عليه السلام : ألاَ و إنّ مِنَ البَلاءِ الفاقَةَ ، و أشَدُّ مِنَ الفاقَةِ مَرَضُ البَدَنِ ، و أشَدُّ مِن مَرَضِ البَدَنِ مَرَضُ القَلبِ ؛ ألاَ و إنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةُ المالِ، و أفضَلُ مِن سَعَةِ المالِ صِحَّةُ البَدَنِ ، و أفضَلُ مِن صِحَّةِ البَدَنِ تَقوَى القَلبِ .[شرح نهج البلاغة : 19/337 .]
حضرت امام امیرالمومنین على عليه السلام : بدانيد كه يكى از بلاها:
۱- نادارى است.
۲- و بدتر از نادارى ، بيمارىِ تن است.
۳- و سخت تر از بيمارىِ تن ، بيمارىِ دل است.
ای مردم!
بدانيد كه يكى از نعمتها :
1- گشايش در مال است.
2- و برتر از گشايش در مال، تندرستى است .
3- و برتر از تندرستى ، پرهيزگارىِ دل است.
بی تردید افزون بر تلاش و کوشش برای امرار معاش دعا و ذکر نیز دارای آثار فراوان است.
دعای افزایش رزق و روزی بر اساس تعلیم حضرت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام
گفتن استغفار همراه با دعاهای طلب رزق و روزی ، اجابت دعا را تضمین میکند ، به همین دلیل معصومین (علیهم السلام) برای حلّ مشکلات دوستان و شیعیانشان ، گاهی تلاوت استغفار را همراه با اذکار دیگر سفارش مینمودند، که این خود یکی از انواع استغفار به شمار میآید و نقش به سزایی در بر آورده شدن خواستههای انسان دارد.
ابی جعفر شامی گوید: در شام مردی به نام هلقام ابن ابی هلقام بود ، او این حدیث را برایم نقل کرد :
خدمت مولایم حضرت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) رفتم و عرض کردم : به من دعایی تعلیم نمایید که جامع دنیا و آخرت باشد و مختصر و کوتاه هم باشد .
امام (علیهالسلام) فرمودند :
بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب این ذکر را بگو:
« سُبْحانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ ، وَأَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ »
« منزّه است خدایی که با عظمت است و به حمد و ستایش او مشغولم ، از خداوند آمرزش می خواهم و از فضل و عنایتش طلب میکنم ».
هلقام گفت: وضعیّت مالی من در میان خاندانم از همه بدتر بود، اما به برکت این دعایی که امام تعلیمم کرد ، ناگهان ارثی از طرف شخصی به من رسید که فکر نمیکردم بین او و من پیوند خویشاوندی باشد ، به حدّی وضع مالی و اقتصادیم رونق یافت که امروز توانگرترین فرد در میان بستگان خود هستم ، این برکات نبود مگر به خاطر آنچه بنده صالح خدا ، مولایم حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) به من آموخت.
متن کامل عربی و سند حدیث:
أَبُو جَعْفَرٍ اَلشَّامِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي رَجُلٌ بِالشَّامِ يُقَالُ لَهُ هِلْقَامُ بْنُ أَبِي هِلْقَامٍ قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَلِّمْنِي دُعَاءً جَامِعاً لِلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ أَوْجِزْ فَقَالَ قُلْ فِي دُبُرِ اَلْفَجْرِ إِلَى أَنْ تَطْلُعَ اَلشَّمْسُ سُبْحَانَ اَللَّهِ اَلْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ قَالَ هِلْقَامٌ لَقَدْ كُنْتُ مِنْ أَسْوَإِ أَهْلِ بَيْتِي حَالاً فَمَا عَلِمْتُ حَتَّى أَتَانِي مِيرَاثٌ مِنْ قِبَلِ رَجُلٍ مَا ظَنَنْتُ أَنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ قَرَابَةً وَ إِنِّي اَلْيَوْمَ لَمِنْ أَيْسَرِ أَهْلِ بَيْتِي وَ مَا ذَلِكَ إِلاَّ بِمَا عَلَّمَنِي مَوْلاَيَ اَلْعَبْدُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
منبع:
الکافی ج ۲ ص ۵۵۰
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
👊پویش قرآنی "غزه آیه مقاومت"
🔹 تلاوت فردی و گروهی آیه ۳۰ سوره فصلت در حمایت از مردم مظلوم غزه و به یاد شهدای غزه
🔴 ارسال تلاوت به شماره:
۰۹۹۶۵۴۷۲۳۸۱
در پیامرسانهای ایتا و تلگرام
#غزة_آیة_المقاومة
#غزه_آیه_مقاومت
هدایت شده از امام حسین علیه السلام
بی تردید در میان رذائل اخلاقی هیچکدام همانند حسد ویرانگر نیست.
- از حضرت امام علی ابن ابیطالب علیه السلام نقل شده است که فرمود: «راس الرذائل الحسد؛ سرچشمه صفات رذیله حسد است» . (غرر الحکم ص ۱۸۹)
- و نیز از همان حضرت در یک تعبیر کنایی آمده است که فرمود: «لله در الحسد ما اعدله بدء بصاحبه فقتله؛ آفرین بر حسد! چقدر عدالت پیشه است، نخست به سراغ صاحبش می رود و او را می کشد» ! (الکافی ج ۲ ص ۲۳۴)
- باز از همان حضرت نقل شده که فرمود: «ثمرة الحسد شقاء الدنیا و الآخرة؛ میوه درخت حسد شقاوت دنیا و آخرت است» ! ( غرر الحکم ص ۱۸۹)
- در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده است: «آفة الدین الحسد و العجب و الفخر؛ آفت دین و ایمان (سه چیز است) حسد و خود بزرگ بینی و فخرفروشی» . (الکافی ج ۲ صفحه ۳۴۵)
- امام صادق (ع) می فرماید: هنگامی که موسی بن عمران (ع) با خدا مناجات می کرد چشمش به مردی افتاد که در سایه عرش الهی قرار داشت، عرض کرد: «یا رب من هذا الذی قد اظله عرشک؛ خداوندا این کیست که عرش تو بر سر او سایه افکنده است؟ ! » فرمود: «یا موسی هذا ممن لم یحسد الناس علی ما آتاهم الله من فضله؛ ای موسی! این از کسانی است که نسبت به مردم در برابر آنچه خداوند از فضلش به آنها ارزانی داشته، حسد نورزیده» . (محجه البیضاء ج ۵ ص ۳۲۸ )
- در حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: «ستة یدخلون النار قبل الحساب بستة؛ شش گروهند که قبل از حساب الهی وارد آتش دوزخ می شوند به خاطر شش چیز» !
«قیل یا رسول الله من هم؟ ؛ عرض کردند ای رسول خدا! آنها کیانند» ؟
«قال: الامراء بالجور، و العرب بالعصبیة، و الدهاقین بالتکبر، و التجار بالخیانة، و اهل الرستاق بالجهالة، و العلماء بالحسد؛ ۱- زمامداران به خاطر ظلم و بیدادگری، ۲- عرب به خاطر تعصب،
۳-فئودالها و زمین داران و کدخدایان و خان ها به خاطر تکبر
۴- ، تجار به خاطر خیانت به مردم،
۵- روستاییان به
خاطر جهل.
۶- دانشمندان به خاطر حسد» !
به این ترتیب حسد در درجه اول بلای بزرگ برای دانشمندان است!
- این بحث را با حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) به پایان می بریم (هر چند احادیث در این زمینه بسیار است) فرمود: «انه سیصیب امتی داء الامم! قالوا: و ماذا داء الامم؟ ! قال: الاشر و البطر و التکاثر و التنافس فی الدنیا، و التباعد و التحاسد حتی یکون البغی، ثم یکون الهرج! ؛ به زودی بیماری (بزرگ) امتهای گذشته ، امت مرا فرا نیز می گیرد! عرض کردند: بیماری (بزرگ) امتها چیست؟ فرمود:
۱- هوسرانی و
۲-عیاشی.
۳- و فزون طلبی،
۴-مسابقه در دنیاپرستی،
۵- اختلاف.
۶- نفاق.
۷- حسد نسبت به یکدیگر.
۸- سرانجام به ظلم و ستم و سپس به
هَرج و مَرج مبتلا می شوند» ! (المحجه البیضاء ج ۵ صفحه ۳۲۷ به بعد)