🔰یک اتفاق علمی خوب در عالم سیاست
(به مناسبت دهه کرامت )
✅روز سه شنبه ۲۶ تیرماه برای من و برخی از فارغ التحصیلان و پژوهشگران علوم سیاسی اتفاق خوبی در خیابان پاستور رخ داد که جای آن در عرصه سیاسی کشور و بخصوص اصول گرایان واقعی بسیار خالی بود.
برگزاری نشست تخصصی علمی در دفتر آقای دکتر جلیلی، با حضور دکتر موسی نجفی و دکتر همایون، با محوریت کتاب «تمدن رضوی» تألیف دکتر نجفی، همان گفتگو و اتفاق مبارکی است که کمتر میان اهل علم و سیاست به شکلی واقعی رخ میدهد. اهل تفکر نظر به «آرمانها و مبانی» دارند و مرد سیاست توجه به «واقعیتهای گریزناپذیر»! اگر فقط در عرصه نظر غور کنیم، ایدآل طلبیِ خیالپرداز می شویم و اگر صرفاً اقتضای «امر واقع» را در نظر بگیرید، باید دست از اصول و آرمانها کشید و رنگ جماعت جهانی می شویم؛ پس دیالوگ میان دو ساحت «نظر و عمل» گریزناپذیر است! که البته، با کمال تأسف، بسیاری از مدیران به دلیل شتغال به امور مهم!! فرصت تفکر، مطالعه و حتی گفتگو با اهل تفکر را ندارند و این فاصله آنقدر زیاد شده که گاهی تصور میشود که اساساً حرف همدیگر را نمی فهمند!!
و اما! موضوع گفتگوی دیروز، نظر به آینده انقلاب اسلامی و آرمانی داشت که میتواند مسیر حرکت امروز را مشخص نماید و شاخصی برای تعیین اولویتها در عرصه عمل و اقدام باشد. شکل گیری تمدن نوین اسلامی، مسئله ی دهه چهارم انقلاب است که پس از طی مراحل نهضت، انقلاب و نظام، طرح شده و لذا باید به آرامی پا به عرصه ی تفصیل گذاشت و از ظهور تفکر اسلامی در عرصه تمدنی سخن گفت.
این تمدن، پشتوانه ی تاریخی مستحکمی در قرون اولیه اسلام داشته که نظریه «تمدن رضوی» امکان استفاده از تجربه و تراث اسلامی با حضور انسان کامل را برای احیای تمدن اسلامی فراهم می نماید.
🔴تدوام این گفتگوها می تواند امید افزایش عقلانیت در عرصه اقدام را بیشتر کرده و خوشبختانه آقای دکتر جلیلی و دکتر نجفی با گفتگو و محاوره ای جالب بین "تاریخ و فلسفه سیاسی" با "تجربه و عمل گرایی و دیپلماسی متعهدانه" خط بصیرت معناداری را بر قرار نمودند که در نوع خود جذاب و دیدنی بود و جدا در ما امید تازه ای ایجاد نمود۰
کاش این نوع گفتگوها ادامه یابد و سایر اساتید دانشگاه و سیاستمداران طراز انقلاب راه روشن تری را به جوان ترها بیاموزند.
بتول یوسفی (دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی)
💠باید دشمن را بشناسید
باید شما دشمنتان را بشناسید، اگر نشناسید، نمی توانید دفعش بکنید. دشمن شما، آنها هستند که از روز اولی که جمهوری اسلامی آمد توی کار، یا تحریم کردند رأی دادن را، یا رفتند صندوق ها را آتش زدند و بعضی از صندوق ها را که توانستند، آتش زدند یا شکستند. آنهائی که تحریم کردند جمهوری اسلامی را، حالا آمده اند جمهوری اسلامی شده اند، آنهائی که آتش می زدند صندوق های آراء مردم را، برای جمهوری اسلامی حالا آمده اند طرفدار شده اند. این طرفداری نیست، این یک حقه بازی است به صورت طرفداری. اگر بخواهند بگویند من به اسلام کار ندارم و من ضد اسلامم خوب، می دانند که مملکت ایران اسلام است و نمی گذارد که اینها کاری بکنند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚 صحیفه نور جلد ۱۲ صفحه ۱۹۶
بیانات امام خمینی(ره) در جمع اعضای شوراهای اسلامی کارگران
مورخ ۱۳۵۹/۰۴/۰۴
🔴 نقدی بر دنیای فکری حجاریان (ها)
#اصلاحات با دو وجه «گفتمان» آن و «دستاوردهای» آن شناخته میشود. بسیاری در پاسخ به نقد اصلاحات، منتقدان را به #گفتمان اصلاحات به مثابه جوهر و هویت اصلاحات ارجاع میدهند با این استدلال که آنچه در صحنه عمل و بعنوان #عملکرد اصلاحات می بینید، جوهر و هویت آن نیست! جوهر و هویت آن، ایده اصلاحات از لحاظ گفتمانی و نظری است!
#اصلاحطلبان خود یکدیگر را به «اصلاح طلبان گفتمانی» و «اصلاح طلبان کانفورمیست» تقسیم میکنند. #کانفورمیست ها را اصلاح طلبانی میدانند که در #قدرت هستند، منصب گرفته اند، رانت میگیرند، حقوق میگیرند و.. و #اصلاح طلبان_گفتمانی را کسانی میدانند که #افلاطون وار، در حاشیه قدرت به ترسیم خط و خطوط و شاخص های اصلاح طلبی مشغولند!
#حجاریان در آخرین تز خود، با تفکیک تلویحی این دو نوع اصلاح طلب، پیشنهاد کرده برای وا نرفتن اصلاحات، هسته سختی از اصلاح طلبان مدل گفتمانی تشکیل شود تا جامعه، اصلاحات را به چشم دومی ها نبیند و قضاوت نکند! هدف از این تز را بعدا توضیح خواهم داد.
تکلیف اصلاح طلبان کانفورمیست و جذب قدرت شده مشخص است. چه در دولت 8 ساله #خاتمی و چه در دولت 5 ساله #روحانی، و چه حتی در دوران پشت پردگی اصلاح طلبان برای دولت #هاشمی، کشور شاهد بدترین عملکرد اقتصادی، افزایش شکاف طبقاتی و پایمال شدن عدالت، رواج فسادهای مالی، و بدترین سیاست ها در عرصه خارجی بوده است. آنها خود نیز از ضعف کشورداری خود مطلع اند و به همین دلیل، تقلا میکنند خود را از دولت اعتدال، از اصلاح طلبان کانفورمیست و عملگرا و.. جدا کنند.
🔻اما اگر قرار باشد اصلاحات را با گفتمانش بشناسیم، طبعا باید مختصات فکری اصلاح طلبان گفتمانی و افرادی نظیر حجاریان را بشکافیم. آنها تعریفشان از اصلاحات چیست؟! اصلاحات را در چه میدانند؟! هدفشان از اصلاحات چیست؟! سقف و نقطه نهایی اصلاح طلبی را در کجا میدانند؟!
✅ اصلاح طلبان گفتمانی، اصلاحات را دستیابی به حکومت #قانون، #اخلاق، #دموکراسی و #تحزب میدانند. دستگاه فکری اصلاح طلبان گفتمانی که چهره بارز آنها افرادی نظیر حجاریان است، بر سه ستون اصلی قرار دارد:
#نوسازی، #توسعه و مشخصا #توسعه_سیاسی، بت وارگی #دموکراسی و معصومیت #جمهور، #سکولاریسم و قداست #عرف.
حجاریان معتقد است " جوهر اصلاحات توسعه سیاسی با همه لوازماش است" و "توسعه و نوسازی سیاسی" #هسته_سخت اصلاحات است! او صریحا در مقاله «صدای جمهور، صدای معصوم» بیان میکند: " اعتبار قانون، نه از شارع و نص بلکه از رای #مردم به دست می آید". همچنین وی در مصاحبه ای با رسانه "عصر امروز" در پاسخ به سوالی درباره ملاک قانونگذاری، صراحتا "عرف" را ملاک میداند حتی اگر روزی عرف امور ضداخلاقی مثل همجنس بازی و.. را بپذیرد. به همه اینها، کمی ایرانیت هم اضافه کنید. این پیشنهاد خود اوست. اصلاحات ترکیبی از کمی #سکولاریسم، کمی #جمهوریت و کمی #ایرانیت!
اما میخواهم این خمیرمایه فکری و گفتمانی اصلاحات را اندکی محک بزنیم و ورز دهیم.
1⃣ یک. نوسازی و توسعه سیاسی
تئوری توسعه، در واقع، نسخه نظریه پردازان غربی دهه 1970 برای مدرنیزاسیون و صنعتی شدن کشورهای جهان سوم است. آنها مدلها و تیپ های مختلفی از توسعه را برای کشورهای مختلف جهان سوم تجویز کردند تا این کشورها هم شبیه کشورهای توسعه یافته شوند. برای یک کشور «توسعه درونزا»، برای دیگری «توسعه برونزا»، برای آن یکی «توسعه کاردوزو و ترکیبی»، «تجارت آزاد»، «توسعه پایدار»، «اقتصاد دموکراسی محور» و.. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، بسیار متفاوت از ساحت تئوریک بود. #مالزی با نسخه توسعه آمریکایی (جانشینی صادرات) و خروج یک شبه سرمایه گذاران خارجی، به ویرانه ای اقتصادی تبدیل شد که تا یک دهه مشغول آواربرداری بود. #لهستان لخ والسا با استراتژی دموکراسی محور نه تنها به شکوفایی اقتصادی نرسید که اینک به همراه #یونان ضعیفترین کشور اروپایی است. #برزیل، #آرژانتین و.. با استراتژی جایگزینی واردات، تا دو دهه مقروض های دائمی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول شدند.
نسخه برای ایران «توسعه سیاسی» با هدف تغییر ساختار سیاسی و تغییر جامعه و فرهنگ سیاسی مردم (تحت عنوان جامعه مدنی) بود. آنچه به صورت رسمی در دولت خاتمی دنبال میشد و پس از آن هم توسط اصلاح طلبان ادامه یافت.
ادامه دارد..
متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در صفحه نخست روزنامه فرهیختگان:
http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
⏫ نمودار کاهش 45 درصدی حجم فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام, صرفا جهت اطلاع کسانی که اعلام می کنند فیلتر تلگرام شکست خورده است!
🔴 علیرغم اینکه با فیلتر شکن های خارجی بطور جدی مبارزه نمی شود و با وجودی که فیلتر شکن های داخلی (هاتگرام و طلاگرام) را برای جلوگیری از تعطیلی تلگرام مهیا کرده اند, حجم فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام 45 درصد کاهش یافته و رتبه تلگرام در ایران وجهان بطور فاحش سقوط کرده
اینجا ایــران است 🇮🇷 🇵🇸🏴
🔴 نقدی بر دنیای فکری حجاریان (ها) #اصلاحات با دو وجه «گفتمان» آن و «دستاوردهای» آن شناخته میشود. بس
🔰 نقدی بر دنیای فکری #اصلاحطلبان و #حجاریان ها
1. #اصلاحات چیست؟ هدف آن و #دستاورد های آن
#گفتمانی #کانفورمیست #قدرت #خاتمی #روحانی #توسعه #نوسازی #دموکراسی #مردم #عرف #شرع #اعتدال #ناکارآمدی #اقتصاد #اختلاس #رانت
متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در صفحه نخست روزنامه #فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔶شرایط امروز و درسی از جنگ خندق🔶
✍امیر حمزه مهرابی
🔴 این روزها برخی ها با پیش کشیدن و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و با تمسخر پیش بینی مقام معظم رهبری در مورد نابودی اسرائیل، یاس و نومیدی را به جامعه القا می کنند و می نویسند:
«در شرایطی که در حل مشکل آب و نان خودمان مانده ایم برخی وعده نابودی اسرائیل و غلبه بر مستکبرین را می دهند!»
شبیه این سخنان، در جنگ خندق نیز زده شد. ببینید: ⬇️
🔵جنگ خندق که به «جنگ احزاب» هم معروف است یکی از سخت ترین جنگها(غزوات) رسول خدا (ص) بود .مشرکین مکه به فرماندهی ابوسفیان با حدود 18 هزار سپاه و تجهیزات فراوان و مشارکت بسیاری از قبایل به سمت مدینه حرکت کردند تا حکومت نوپای اسلامی را از ریشه نابود کنند .
✅به پیشنهاد سلمان، تصمیم گرفتند حدود نیمی از اطراف مدینه را خندق حفر کنند و بخش کوهستانی مدینه و همچنین قسمت استقرار یهودیان قوم بنی قریظه( که هم پیمان مسلمین بودند و تعهد داشتند که ار نفوذ دشمن جلوگیری کنند)، را خندق نزدند .
ولی یهودیان در زمان محاصره مسلمین نقض پیمان کرده و به مشرکین مکه پیوستند. ( که داستان مفصلی دارد)
♦️ جنگ خندق در زمانی اتفاق افتاد که در مدینه خشکسالی شده بود و مردم شهر از نظر آذوقه و مواد خوراکی در فشار و مضیقه بودند به حدی که مسلین در زمان کندن خندق،خوراک نداشتند و مجبور بودند یک خرما را چند نفر بمکند تا شیرینی آن تا حدودی ضعف و گرسنگی آنها را بر طرف کند . در این جنگ مسلمین حتی ابزاری مثل بیل و کلنگ نداشتند و از یهودیان هم پیمان پیامبر(ص)اجاره کردند.
🔆در هنگام حفر خندق، مسلمانان به صخره سختی برخورد کردند و پیامبر(ص) که شخصاً در کندن خندق کمک می کرد ، ضمن زدن سه ضربه به سنگ، با هر برقی که از ضرباتش نمایان میشد، مژده فتوحات آینده مسلمانان در شام، یمن وایران را به آنان داد.
🚫منافقین از نقض پیمان بنیقریظه، ترس و وحشت و مشکلات اقتصادی مردم، سوء استفاده نموده و سعی کردند تا مسلمانان را دلسرد و نا امید کنند.
تاثیر این تبلیغات به حدی بود که مُعَتِّب بن قشیر که از همراهان پیامبر بوده و حتی در جنگ بدر درکنار حضرت(ص) حضور داشت، تحت تاثیر این تبلیغات و شایعات قرار گرفته و گفت:
«محمد (ص) ما را به گنجهای کسری و قیصر و فتح شام و یمن و ایران بشارت می دهد در حالیکه چنان در سختی و نا امنی به سر می بریم که حتی برای دستشویی رفتن در امان نیستیم، خدا و پیغمبرش جز به فریب به ما وعده نمیدهند» العیاذ بالله
همین فرد بعدا جزء منافقین شد و مقابل رسول خدا(ص) ایستاد.❗️
❌نکند تاریخ تکرار شود و عده ای تحت تاثیر القائات دشمن، دلسرد شده و در وعده های ولی خدا تردید کنند.