خبر خوش؟!!!
"طی ماههای آینده خبرهای خوش در افزایش صادرات نفت خواهید شنید... دولت توانست کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را با صادرات نفت جبران کند" (اوجی، وزیر نفت، تیر ۱۴۰۲)
آقای اوجی! لطفا دیگر از این ادبیات استفاده نکنید! فروش نفت خام هیچگاه "خبر خوش" نیست!
آقای وزیر نفت! رویکردتان رو به قله باشد؛ مقایسه با وضعیت دولت قبل را رها کنید. هر چند مسیر دیپلماسی به درستی طی شده باشد؛ هرچند گشایش مهمی در شرایط تحریم حاصل شده؛ هر چند راهی برای جبران کمبود ذخایر ارزی کشور یافت شده؛ ولی فروش نفت خام، هیچگاه خبر خوشی نیست.
آقای اوجی اگر قرار است خبر خوشی را به جامعه بدهند، بهتر است درباره توسعهی زنجیرههای ارزش مشتقات نفتی، افتتاح پالايشگاه جدید، جذب سرمایهگذاری پاییندستی، و حتی کاهش خام فروشی باشد نه افزایش خام فروشی!
#خامفروشی_ممنوع
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#مزیت_نسبی_کشور
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
دعوت به همکاری "شیفت"
موضوع: تحقیق عملیاتی در فناوری ماشینآلات ذوبریسی جهت توسعهی زنجیرهی ارزش پاییندستی پلیاستر به عنوان یک مزیت نسبی مهم پتروشیمی کشور
زیرنظر: آقای دکتر محمد شیخزاده (استاد دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان)، آقای مهندس نوید نجاتبخش (مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان)
"شیفت" به یک تیم از دانشجویان کارشناسی مهندسی صنایع نیاز دارد تا ضمن بررسی صنعت نساجی، اقدام به نوشتن دو طرح توجیهی (FS) کنند:
۱. طرح توجیهی احداث کارخانه تولید داخلی ماشینهای ذوب ریسی
۲. طرح توجیهی احداث واحدهای خرد مقیاس تولید منسوجات ذوب ریسی بر پایه گرانولهای تولید داخل.
در صورت تمایل به همکاری، رزومه خود را به آدرس amini.a@ec.iut.ac.ir ارسال بفرمائید تا بررسی و در صورت تایید دعوت به همکاری صورت پذیرد.
#زنجیرههای_پاییندست_پتروشیمی
#مزیت_نسبی_کشور
#خامفروشی_ممنوع
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
دعوت به همکاری "شیفت"
موضوع: تحقیق عملیاتی در فناوری ماشینآلات ذوبریسی جهت توسعهی زنجیرهی ارزش پاییندستی پلیاستر به عنوان یک مزیت نسبی مهم پتروشیمی کشور
زیرنظر: آقای دکتر محمد شیخزاده (استاد دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان)، آقای مهندس نوید نجاتبخش (مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان)
ذوبریسی (Melt spinning) فرآیندی است که در طی آن گرانول و یا چیپس PET به الیاف پلی استر تبدیل میشود. در طول این فرایند گرانولها ذوب شده، با استفاده از سیستم Extrusion از دوش خارج میشوند. خروج از دوش باعث ایجاد الیاف پلی استر میشود. بافت الیاف پلی استر سبب ایجاد پارچههای پلی استر میشود که در صنایع نساجی کاربرد فراوانی دارند.
هم اکنون بیش از ۶۰ درصد پارچههای مصرفی در ایران، گرانولپایه هستند و از الیاف مصنوعی تشکیل شدهاند. زنجیره تولید پلی استر از مادهی اولیه تا بافت نهایی در ایران وجود دارد. گرانولهای تولید شده در پتروشیمی شهید تندگویان، به ۱۲ شرکت بزرگ نخریسی فرستاده شده و تبدیل به پارچههای پلی استر میشوند. آنچه در این سیستم به عنوان نقص اساسی مشاهده میشود دو حقیقت است:
۱. حجم تولید داخلی پلی استر بسیار کمتر از گرانول PET میباشد. این امر باعث خامفروشی حجم زیادی از گرانولها به کشورهای دیگر به خصوص ترکیه میشود. ترکیه با تبدیل گرانول به پلی استر، همین پارچه را مجددا با قیمت چند برابر به ایران صادر میکند.
۲. علت حجم تولید پایین این محصول در ایران این حقیقت است که تکنولوژی دستگاههای ذوبریسی در ایران وجود ندارد. همین امر باعث میشود این دستگاهها و قطعاتشان تماما وارداتی باشند. به علت گران بودن قطعات وارداتی، تنها چند ابر شرکت محدود در حوزه نساجی وارد این عرصه شدهاند که موجب ناچیز بودن حجم تولید شدهاست.
راه حل:
راه حل اصلی این مسئله و از بین بردن خام فروشی منابع پایه کشور، در افزایش حجم تولید پلی استر میباشد. اما با توجه به قیمت بالای دستگاههای ذوب ریسی و نیازمندیهای تعمیر و نگهداری آنها، هم اکنون امکان ایجاد شرکتهای کوچک در این زمینه وجود ندارد و طرح ایجاد واحد ذوب ریسی برای سرمایه گذاران داخلی جذاب نیست.
بنابراین پس از بررسی های اولیه نتیجه آن است که راه خروج از وضعیت کنونی، احداث شرکتی برای تولید دستگاههای ذوبریسی میباشد. این دستگاه پیچیدگی فناورانهی خاصی ندارد و یک سیستم Extrusion پیشرفته میباشد. بنابراین اگر بتوان دولت و یا سرمایه گذاران کلان را توجیه نمود که به عرصه تولید ماشین آلات ذوب ریسی وارد شوند، این انتظار میرود که با توجه به قیمت تمام شده ماشین آلات داخلی، طرح تاسیس واحدهای ذوب ریسی کوچک جذابیت یابد.
نیاز:
"شیفت" برای اثبات این حقیقت به یک تیم از دانشجویان کارشناسی مهندسی صنایع نیاز دارد تا ضمن بررسی این صنعت، اقدام به نوشتن دو طرح توجیهی (FS) کنند:
۱. طرح توجیهی احداث کارخانه تولید داخلی ماشینهای ذوب ریسی
۲. طرح توجیهی احداث واحدهای خرد مقیاس تولید منسوجات ذوب ریسی بر پایه گرانولهای تولید داخل.
در صورت تمایل به همکاری، رزومه خود را به آدرس amini.a@ec.iut.ac.ir ارسال بفرمائید تا بررسی و در صورت تایید دعوت به همکاری صورت پذیرد.
#زنجیرههای_پاییندست_پتروشیمی
#مزیت_نسبی_کشور
#خامفروشی_ممنوع
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
متاورس و "شیفت"
مهندس سید محمدرضا میرباقری، فارغالتحصیل مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۴۰۲۰۴۲۲
متاورس جانشین بعدی اینترنت یا همان اینترنت سه بعدی است؛ فراعالمی که دنیای ما را به دنیای آواتار ها متصل خواهد کرد.
فرض کنید با ابزارهای مخصوص وارد دنیای متاورس شدهاید و هدفتان این است با این فنآوری، ایران را از کشور صادرکننده کالاهای خام به کشور صادرکننده کالاهای باارزش تبدیل کنید!
#متاورس
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
متاورس و "شیفت"
مهندس سید محمدرضا میرباقری، فارغالتحصیل مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، ۱۴۰۲۰۴۲۲
متاورس جانشین بعدی اینترنت یا همان اینترنت سه بعدی است؛ فراعالمی که دنیای ما را به دنیای آواتار ها متصل خواهد کرد.
فرض کنید با ابزارهای مخصوص وارد دنیای متاورس شدهاید و هدفتان این است با این فنآوری، ایران را از کشور صادرکننده کالاهای خام به کشور صادرکننده کالاهای باارزش تبدیل کنید!
۱. میتوانید شبکه جهانی فعلی را روی کره زمین به صورت سه بعدی نشان دهید؛ یعنی مشخص کنید دقیقا کالاها و انرژی از چه مبدأ به چه مقصدی در حرکت هستند و با توجه به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت نیاز به چه تغییری داریم تا با خام فروشی در ایران مقابله کنیم.
طراحی این شبکه عظیم روی کاغذ و فهم آن کار سختی است اما در متاورس به زیبایی امکان شبیه سازی برای ذی نفعان وجود دارد و همه میتوانند فرصت هایی که در حال از دست رفتن هستند را با چشم مشاهده کنند.
بعد از مرحله شبیه سازی امکان محاسبات و برنامهریزی گام به گام با استفاده از هوش مصنوعی متاورس برای ایجاد نظم جدید و رسیدن به شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) نیز به وجود خواهد آمد.
۲. در "شیفت" نیاز به ایجاد بستر مناسب برای مسائل اقتصادی و انتقال اموال و داراییها وجود دارد و بلاکچین متاورس کمک زیادی به ما در انجام آن میتواند بکند؛
رمزارزها شفافیت کامل دارند و میتوانند به صورت غیرمتمرکز تراکنشها را از طریق قراردادهای هوشمند انجام دهند. پس اگر شما طراح اولین رمزارز مخصوص شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری باشید و در شهر متاورسی "شیفت"، با استفاده از توکن های غیر قابل معاوضه این بستر را فراهم کنید یک گام از بقیه جلوتر خواهید بود!
۳. شما میتوانید برای شریکهای تجاری خود، پلتفرمی اختصاصی طراحی کنید و افراد با استفاده از آواتارها در جلسات شرکت کنند نه اینکه بخواهند هزینه زیادی برای حمل و نقل و حضور در کنفرانسها، بستن قراردادها و غیره پرداخت نمایند.
شبکههای مجازی فعلی این امکان را ندارند و اینترنت نسل پنجم و ششم، نرم افزارهای تعامل بدون وقفه، سرور های قدرتمند برای پردازش داده و گرافیک مورد نیاز و سختافزار های پیچیده واقعیت مجازی و واقعیت حقیقی این بستر را فراهم خواهند کرد.
مواردی که بیان شد بخش کوچکی از کاربرد های متاورس هستند و اگر ما حضور حداکثری در این عرصه داشته باشیم و به سختافزار و نرمافزار مورد نیاز برسیم نه فقط در "شیفت" که در حل بسیاری از مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موفق خواهیم بود.
#متاورس
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بفرمایید نوشابه؛ سرطان در قوطی!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از ۲۰ سال شعار، بالاخره نوبت به عمل رسید
کاشت اولین نهال در مزرعهی کشت فراسرزمینی ایران در آفریقا
- کشت فراسرزمینی در قارهی طلای سیاه، گامی ارزشمند در جهت ارتقای مشارکت در زنجیرهی ارزش جهانی
- کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و هند سالهاست از این فرصت عظیم بهرهمند هستند.
- طراحی سازوکار بهینهی تهاتر و تقاطع زنجیرههای ارزش، با رویکرد زنجیرههای اولویتدار، از ضرورتهایی است که باید پیگیری شود.
- نیاز مبرم آفریقا به انرژی، در طراحی سازوکار مذکور، نقش اساسی دارد. بخشی از گاز طبیعی، یکی از مزیتهای نسبی مهم ایران، به جای اتلاف در نیروگاههای سیکل ترکیبی و مصارف خانگی با ثمن بخس (که قابل جایگزین با انرژی تجدیدپذیرهستند)، میتواند احیاگر زنجیرههای بسیار ارزشمند برای کشور باشد.
- شکوفایی کامل فرصتهای تجارت خارجی، منوط به اصلاحات اساسی در سیاستگذاری داخلی در بخشهای مختلف اقتصادی، به ویژه انرژی است.
- رئیسجمهور پس از بازگشت از آفریقا: "ایران در ازای ارائه مواد پتروشیمی، کالاهای اساسی از آفریقا دریافت میکند".
#سفر_رئیسی_به_آفریقا
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#تقاطع_زنجیرههای_ارزش
#کشت_فراسرزمینی
#سیاستگذاری_انرژی
#انرژی_تجدیدپذیر
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دزدان مدرن! از زبان نخستوزیر ایتالیا
فرانسه برای ۱۴ کشور آفریقایی پول استعماری چاپ میکند!
جورجیا ملونی، نخستوزیر ایتالیا:
- به این پول، "فرانک سی اف" میگویند. این واحد پولی استعماری است که فرانسه برای ۱۴ کشور آفریقایی چاپ میکند و از طریق آن حق مالکیت خود را اعمال میکند تا از منابع این کشورها بهرهبرداری کند!
- این کودکی است که در معدن طلای بورکینافاسو کار میکند. بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشورهایِ جهان است.
- فرانسه پول استعماری برای این کشورِ دارای معادن طلا چاپ میکند. در مقابل آنها میخواهند ۵۰ درصد از همه چیزهایی که بورکینافاسو صادر میکند، به خزانهداری فرانسه ختم شود!
- طلایی که این کودک از اعماق تونل استخراج میکند بیشترش به خزانه دولت فرانسه میرود!
- بنابراین راه حل این نیست که آفریقاییها را بگیریم و به اروپا بیاوریم. راه حل این است که آفریقا را از دست برخی اروپاییها که آنها را استثمار میکنند، آزاد کنیم و به این افراد اجازه دهیم با آنچه که دارند زندگی کنند.
#فرهنگ_استثمار
#گذار
#نظم_نوین_جهانی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
توصیهی مادرانه! و زنجیرههای پاییندستی که رهایشان کردهایم...
مادهی خام و انرژی و متخصص از ما؛ سود نهایی از آنِ دیگران!
"محمد! اگه خواستی برای بچههات جنس استیل بخری، مستقیم برو بندر... آلمانی و ایتالیایی بخر. دایی همهی جهیزیهی دخترش را از اونجا خرید. کیفیت عالی و قیمت ارزوووون! ایرانی نخریها!"
👇👇👇
https://eitaa.com/inpt1404/341
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
توصیهی مادرانه! و زنجیرههای پاییندستی که رهایشان کردهایم...
مادهی خام و انرژی و متخصص از ما؛ سود نهایی از آنِ دیگران!
"محمد! اگه خواستی برای بچههات جنس استیل بخری، مستقیم برو بندر... آلمانی و ایتالیایی بخر. دایی همهی جهیزیهی دخترش را از اونجا خرید. کیفیت عالی و قیمت ارزوووون! ایرانی نخریها!"
توصیهی مشفقانهی مادرم بود؛ توأم با صداقت و حقیقت! این زودپز استیل (تصویر) را هم به عنوان شاهد صحبتهایشان نشانم دادند!
توصیهشان را شنیدم و تشکر کردم؛ ولی از پس آن، غمی بزرگ را درونم احساس کردم. دهها سوال باربط و بیربط! آن کشور اروپایی، علیرغم نقدهای جدی که به رفتارهای سیاسیاش وارد است، چه دارد که ما نخواستیم یا نخواستند داشته باشیم؟! آلمان، آهن دارد یا ایتالیا؟! کدامیک گاز و انرژی فراوان دارند؟! اگر هیچکدام، پس چگونه است که او توانسته زنجیرههای پاییندستی فولاد، که عمده سود زنجیرهها را در بر میگیرند و اشتغال و ثروتآفرینی فراوان دارند، را توسعه دهد و ما نتوانستیم توسعه دهیم؟ ما که بدلیل داشتن بالادست، بر این توسعه، اولی هستیم (البته فولادسازان ما حتی همین ادعای بدیهی و واضح را هم قبول ندارند که در پاییندست عقب هستیم!! نفعشان در انکار است😂)
آیا فناوری تولید استیل باکیفیت، از فناوری سلولهای بنیادی، نانو تکنولوژی، موشک قاره پیمای هایپرسونیک، تکنولوژی هستهای و... پیچیدهتر است که این را نداریم و آنها را داریم؟! مگر در یک قلم، صدها دانشکده مهندسی مواد و شیمی و ... و هزاران متخصص مربوطه در کشور نداریم؟! همه چیز که داریم؛ پس چه چیزی نداریم؟!
به یکباره و بصورت کاملا بیربط، به یاد توصیهنامههایی که جهت تحصیل و جذب در خارج کشور برای فارغالتحصیلان مستعد دورهی کارشناسی و ارشد و دکترا در دانشگاه صنعتی اصفهان نوشتهام افتادم!
وقتی بدلیل سیاستگذاری ناصحیح، بین توسعهی زنجیرههای بالادست و پاییندست و بین منابع مختلف تولید ارزش از جمله فناوری، انرژی و مواد خام ارتباط متوازن برقرار نکردهایم؛
وقتی بستههای متنوع رانت انرژی و مواد خام و حملونقل ارزان و بازار تضمینی و قیمتگذاری تلگرامی و... را در اختیار و انحصار بخشهای مشخص خصولتی قرار دادهایم؛
وقتی بهرهمندی از این فرصتها را نه به توسعهی زنجیرههای پاییندستی مشروط کردهایم و نه به پرداخت هزینههای واقعی؛
وقتی وزارتخانهها و ارگانهای حکومتیمان به جای نظارت و سیاستگذاری، به بنگاهداری و عقب نیفتادن از سود سرشار فرآوری بالادستی روی آوردهاند؛
چنین نقطهی تعادل نامطلوبی، جای تعجب ندارد!
اگر به دنبال تمدنسازی و ابرقدرت شدن هستیم، که هستیم، استفاده بهینه و عادلانه از مزیتهای نسبی سرزمینی و فعالسازی زنجیرههای ارزش، باید به گفتمان اولویتدار جامعهی ایرانی تبدیل شود.
#بستههای_متنوع_رانت
#خامفروشی_ممنوع
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#زنجیرههای_پاییندست_فولاد
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک تیر و سه نشان!
احداث مزرعه انرژی خورشیدی شناور بر روی دریاچه
▪︎تولید برق پاک از انرژی خورشیدی
▪︎جلوگیری از تبخیر بی رویه آب
▪︎جایگزینی انرژی تجدیدناپذیر
روشی ساده و مناسب برای استفاده در بسیاری از مناطق کشور
#انرژی_تجدیدپذیر
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
Government Paradigm (R3) (1).pdf
4.17M
احسان سلطانی، ابرچالش تناقضآمیز "اقتصاد شبه دولتی رانتمحور" ایران
معرفی همکار جدید "شیفت"
آقای دکتر احسان سلطانی، تحلیلگر اقتصاد زنجیرههای ارزش
با احسان سلطانی از سال ۱۳۹۹ آشنا شدم. ارتباط ما از طریق آقای دکتر حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا برقرار شد. بهانهی این ارتباط، همکاری برای تدوین نامهای بود خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم؛ نامهای که اسفند ۹۹ (یعنی چهار ماه قبل از انتخابات) تدوین کردیم و به امضای ۹۰ نفر از اساتید اقتصاد و فنی مهندسی دانشگاههای کشور رسید و منتشر شد. در آن نامه، برای رفع پنج چالش مهم کشور، از نامزدهای احتمالی، مطالبهی پاسخ برنامهمحور شد. این نامه، مقدمهای برای شکلگیری ایدهی کلانراهبرد شبکهی یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) بود. متن کامل نامه:👇🏻👇🏻
https://www.farsnews.ir/news/13991218000175/
دکتر سلطانی، با متد تحلیلی ویژهی خود، گزارشهای تحلیل اقتصادی دقیقی در حوزهی سیاستگذاری زنجیرههای ارزش بالادستی و پاییندستی در نشریات علمی و تخصصی داخلی و خارجی منتشر نمودهاند. همکاری ایشان با تیم تخصصی فعال در هستهی اولویتمحور نخبگانی "طراحی شیفت"، حول چهار حوزهی مشخص خواهد بود:
- زنجیره ارزش فولاد
- زنجیره ارزش پتروشیمی
- زنجیره ارزش معدنی غیرفلزی
- زنجیره ارزش تجدیدپذیر
کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
32.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از ۲۷ مهر تا ۲۷ تیر
🌺گزارش فعالیت ۹ ماههی «شیفت» خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد🌺
برخی مطالب این گزارش:
- در ۹ ماه گذشته، حدود ۲۰ نفر از فرزندان دانشگاهی حضرتعالی، که تیمی متشکل از متخصصین و کارشناسان فعال در حوزههای صنعت، حملونقل، انرژی، اقتصاد، و ژئوپلتیک هستند، تلاشی مجدّانه و مستمر داشتند، تا دستور معظم له مبنی بر طراحی کلانراهبرد «شیفت» را با دقت و کیفیت انجام دهند.
- جهت هماهنگی پیرامون طراحی «شیفت»، دهها جلسهی تخصصی مجزا با مسئولین دولتی برگزار شد. میزان نتیجهبخشی جلسات، متفاوت بودهاست؛ از ارتباطات پیشبرنده تا برخوردهای بسیار نومیدکننده بسیاری از سازمانهای دولتی همچون...
- جهت طراحی یکپارچهی اجزای مختلف کلانراهبرد «شیفت»، کارگروههای زیر آغاز به کار نموده یا به بزودی خواهند نمود:
• کارگروه پیشنیازهای کلان اقتصادی «شیفت»
• کارگروه مدیریت راهبردی انرژی
• کارگروه دیپلماسی اقتصادی
• کارگروه مشارکت عمومی - خصوصی در توسعهی پروژههای زیرساختی و خدماتی
• کارگروه مدیریت راهبردی ترابری
- پیادهسازی آزمایشی کوچکمقیاس و مینیاتوری سه پروژهی ارزشآفرین در مقیاس ملی و بینالمللی در اصفهان، مکران، و افغانستان در دستور کار قرار دارد.
- امید تک تک اعضای تیم «شیفت» و انگیزهی فعالیتشان، اعتلای ایران اسلامی است و به دعای خیر رهبر فرزانهی خود محتاج هستند.
#گزارش_استحضاری
لینک فیلم دیدار (حجم کم):
www.aparat.com/v/t563b
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
۲۸ تیر ۱۴۰۲
آغاز فعالیت کمیتهی "پیشنیازهای کلان اقتصادی شیفت"
با مدیریت جناب آقای دکتر رسول بخشی (استاد محترم اقتصاد دانشگاه اصفهان) و همکاری متخصصین اقتصاد کلان و مهندسی صنایع از دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و مرکز پژوهشهای مجلس
#پیشنیاز_شیفت
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
شاخص عملکرد لجستیکی (LPI) شاخص عملکرد لجستیکی (Logistics Perfoemance Index) که هر دو سال یک بار توس
توافق قزاقستان، آذربایجان و گرجستان: تأسیس شرکت مشترک لجستیکی در مسیر ترانسخزر (کریدور میانی)
- ترنسخزر، یکی از کریدورهای رقیب مسیرهای شرقی-غربی عبوری از ایران (کریدور جنوبی) است.
- توافقنامه ژوئن ۲۰۲۳: ایجاد یک شرکت لجستیک مشترک، یکسانسازی تعرفهها و جابجایی همه محمولهها در مسیر بین المللی ترانس خزر (TITR)
- وظیفه اصلی شرکت جدید: حمل ونقل کالا بین چین و اروپا، ساده سازی همه فرآیندها، رساندن زمان تحویل به ۱۸ روز در سال جاری و سپس به ۱۰ تا ۱۵ روز.
- نخستوزیر قزاقستان: آماده ادامه کار فشرده با آذربایجان برای فعالسازی پتانسیل کامل TITR هستیم. ترافیک محموله از ترنس خزر در مقایسه با سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است.
- زمان عبور از خاک قزاقستان را از ۱۲ به ۶ روز کاهش دادیم و تا پایان سال جاری به ۵ روز میرسانیم. به دنبال دیجیتالی کردن مسیر ترنس خزر و افزایش شفافیت هستیم.
منبع: https://seanews.ir/49727
#رقابت_کریدورها
#همافزایی_کریدورها
#ارتقای_عملکرد_لجستیکی
#دیجیتالیسازی_کریدورها
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عملکرد لجستیکی ایران چگونه ارتقا یابد؟
موانع اصلی، نرمافزاری هستند. تمرکز افراطی بر سختافزار نکنیم!
دکتر سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و عضو شورای مرکزی "شیفت"، در نشست تخصصی بررسی علل افت رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI2023) تیر ۱۴۰۲
- شاخص LPI از 6 مولفه تشکیل شدهاست:
کیفیت خدمات گمرکی
کیفیت زیرساختهای حملونقل
حملونقل بینالمللی
شایستگی لجستیکی
پیگیری و رهگیری محمولهها
تحویل به موقع محمولهها
- رتبه شاخص عملکرد لجستیک ایران در میان ۱۴۰ کشور، ۱۲۳ بوده است. بهترین رتبه ایران نیز در میان ۶ مولفه معرفی شده، رتبه ۸۹ مربوط به مولفه کیفیت زیرساختهای حملونقل است. توصیه میشود در برنامهریزی برای بهبود عملکرد لجستیکی کشور، اولویت اصلی به کارهایی از جنس زیربنایی داده نشود.
راهکارهای اصلی تقویت عملکرد لجستیکی کشور:
▪️خصوصیسازی
▪️واقعیسازی قیمت سوخت
▪️استفاده از فناوریهای نوین دنیا
▪️فراهمآوری مشارکت عمومی-خصوصی
▪️تقویت دیپلماسی اقتصادی
▪️فرماندهی واحد در حملونقل بینالمللی
منبع: https://www.aparat.com/v/iNYhE
#لجستیک
#مزیت_نسبی_کشور
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
پس از ۲۰ سال شعار، بالاخره نوبت به عمل رسید کاشت اولین نهال در مزرعهی کشت فراسرزمینی ایران در آفری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریقا؛ ایران؛ کشت فراسرزمینی
#کشت_فراسرزمینی
#تقاطع_زنجیرههای_ارزش
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نسیان کلانراهبرد لجستیکی در کشور
ایران از ماراتن بلوکبندیهای ترانزیتی منطقه بیرون ماندهاست!
دکتر شعیب بهمن، رئیس موسسه مطالعاتی جهان معاصر و پژوهشگر مسائل اوراسیا و قفقاز
#ماراتن_رقابت_لجستیکی
#دیپلماسی_راه
#رقابت_کریدورها
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نسیان کلانراهبرد لجستیکی در کشور
ایران از ماراتن بلوکبندیهای ترانزیتی منطقه بیرون ماندهاست!
دکتر شعیب بهمن، رئیس موسسه مطالعاتی جهان معاصر و پژوهشگر مسائل اوراسیا و قفقاز، تیر ۱۴۰۲
- آینده نظام بینالملل علاوه بر قدرت نظامی، بر مبنای میزان تعاملات اقتصادی و تجاری است.
- یکی از شاخصهای مهم تعاملات اقتصادی، میزان حمایت لجستیکی کشورهاست. عنصر اصلی و تعیینکننده اهمیت لجستیک، مسئله ترانزیت، جابهجایی و حمل بار است.
- بازی در بلوکبندیها برای ایران هم بهشرط دارا بودن سیاستهای راهبری، بهراحتی امکانپذیر بود چراکه با توجه به موقعیت ایران، اتفاقا تشکیل بلوک با ایران به نفع بسیاری از کشورهای همسایه بوده و منجر به تسهیل ترانزیت و روابط تجاری میشد.
- تکمیل شمال-جنوب پس از ۲۰ سال هنوز هم معلق است و توافقات اخیر هم همچنان روی کاغذ باقی مانده و هیچ اقدام اجرایی انجام نشده است.
- چین یک کریدور کمربندی مطرح کرده که علیرغم موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در این کریدور، متاسفانه چین هیچ نقشی برای ایران در این مسیر قائل نشده است. همه اینها ناشی از نبود یک طراحی راهبردی و کلان داخلی در حوزه ترانزیتی و لجستیکی است.
- تاکنون نهفقط طرح کلان و راهبردی بلکه حتی سیاستپژوهی هم در کشور نداشتیم. تکمیل کریدور شمال-جنوب از داخل ایران و یا حتی مشارکت ایران در پروژه کمربندی چین با مخالفان جدی در ساختار تصمیمگیری کشور طی سالهای گذشته مواجه بوده که امروز شاهد اثرات مخرب این دیدگاهها و انزوای ایران در حوزه ترانزیتی منطقه و جهانی هستیم.
- ما حتی با کشورهایی که ارتباط نزدیکی داریم هم نتوانستیم روابط تجاری و ترانزیتی برقرار کنیم، برای مثال در سالهای اخیر با تعریف یک مسیر به نام کریدور مقاومت شامل کشورهای ایران- عراق-سوریه و لبنان میتوانستیم علاوه بر تسهیل دسترسی به دریای مدیترانه و همچنین مسیر جادهای و ریلی، مسیر خوبی برای انتقال انرژی فراهم کنیم که چنین چیزی اصلا مورد توجه نبوده است.
- در حال حاضر کسی به فکر نوسازی، بهروزرسانی و حتی ایجاد زیرساختهای جدید لجستیکی برای ارتقای این حوزه نیست و نتیجه این امر، جایگاه لجستیکی بسیار ضعیف ایران در میان کشورهای دیگر است.
- این بیتوجهی ناشی از نبود سیاستگذاری مشخص و تدوین راهبرد کلان و جامع لجستیکی است.
منبع: @tarabaranmagazine
#ماراتن_رقابت_لجستیکی
#دیپلماسی_راه
#رقابت_کریدورها
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرعت حرکت کالا در راهآهن ایران، کمتر از سرعت پیادهروی!
دکتر سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای حملونقل ریلی کشور و عضو شورای مرکزی "شیفت"
#نهضت_ملی_برای_احیای_راهآهن
#مزیت_نسبی_کشور
#مزیت_ضعیفنگهداشتهشده
#رقابت_کریدورها
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404