eitaa logo
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
730 دنبال‌کننده
592 عکس
210 ویدیو
36 فایل
ابتکار "شیفت": کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران ارتباط با مدیر کانال: محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان @tamannaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریدور زنگ‌زور؛ قطع دسترسی زمینی ایران به اروپا کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نشست تخصصی «شیفت» با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد ۸ فروردین ۱۴۰۲
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸ برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۱): - با کلیت طرح شیفت، کاملاً موافق هستم. در شرایط فعلی، تجارت خارجی را اولویت اول کشور برای پیشرفت و طلیعه‌ی تمدن‌سازی برای انقلاب اسلامی می‌دانم. تجارت زمینی، قطعاً زمین بازی تمدن را عوض خواهد کرد و ایران می‌تواند محور این تغییر بزرگ باشد. در دانشکده اقتصاد، با تمرکز بر راه ابریشم، پایان‌نامه‌هایی مجزا در مقطع کارشناسی ارشد ناظر بر مسیر افغانستان، مسیر پاکستان، مسیر ترکیه و سایر کشورها انجام داده‌ایم و همچنان دنبال می‌کنیم. - یک فرضیه‌ی قابل تأمل آن است که: تمدن غرب زمانی توانست خود را شکل دهد که تجارت زمینی را به تجارت دریایی تبدیل نمود. از دوران صفویه تاکنون، غرب با ناامن نمودن منطقه‌ی خاورمیانه، توانست تجارت زمینی این منطقه را تا حد زیادی از بین ببرد. اختلاف‌افکنی بین ایران و عثمانی و هند (نزاع‌های هندوهای مهاراجه و پارس‌زبانان شافعی گورکانی در هند)، توسط اسپانیایی‌ها، پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و سپس انگلیسی‌ها، با استفاده از ابزارهای ملیت‌گرایی و قومیت‌گرایی و مذهب‌گرایی، و تبدیل منطقه به یک منطقه‌ی ناامن تکه‌پاره، در این چارچوب، دنبال می‌شده‌است. - توسعه‌ی ترانزیت، لازمه‌ی توسعه شیفت و زنجیره‌های ارزش است و نباید بین این دو امر مثبت، تقابل ایجاد شود. میل به ترانزیت، سبب همکاری کشورها با ایران می‌شود و این امر طبیعی است که همه‌ی کشورها میل به ترانزیت کالای نهایی دارند. در طول تاریخ، سیستم تلفیقی ترانزیت و فرآوری و ترابری در ایران وجود داشته است؛ در عین ترانزیت ابریشم چینی از ایران، پیله‌ی ابریشم (ماده خام) نیز از چین ترانزیت می‌شده‌است و در مناطق شرقی ایران بزرگ (هرات و بیرجند)، صنعت نوغان‌بافی خیلی یشرفته، عملیات فرآوری پیله به نوغان و صادرات محصول نهایی به اروپا را دنبال می‌نموده‌است. - نظام تجارت ایران، از لحاظ تاریخی، تجارت خرد بوده‌است. کاروان‌ها با تاجران پرشمار شکل می‌گرفته است. نظام تجارت مبتنی بر کشتی، معطوف به حرکت انسان همراه با کالا و در نتیجه، انتقال فرهنگی نیست. ایجاد اشتغال انبوه، انتقال فرهنگی و اثرات اجتماعی، موارد مهمی هستند که بایستی در توزیع بهینه‌ی گونه‌های حمل‌ونقل بین‌الملل لحاظ شوند. فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ، اساساً از طریق تجارت منتقل شده است و رشد تبادلات و همبستگی‌های انسانی، نقطه‌ی قوت فرهنگ ما خواهد بود. از این رو انسان‌محور بودن تجارت، حائز اهمیت است. - در تجارت جاده‌ای، عنصر مهم «انسان» در تجارت حضور دارد که اثرات اجتماعی و فرهنگی دارد. حجم تعداد قابل توجهی تجارت خرد مردم، می‌تواند از حجم معدودی تجارت بزرگ‌مقیاس سرمایه‌داران، بیشتر باشد (نظریه اعداد بزرگ در مقیاس تجارت). نظام حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران، خویش‌فرمایی است. سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، به انتقال نظم فرهنگی، انسان‌محور بودن تجارت، مناسبات و نظم فرهنگی، اشتغال حمل‌ونقل، روابط سیاسی، عدالت منطقه‌ای و توزیع مواهب، توجه بیشتری نسبت به گونه‌های انبوه‌بر دارد. توسعه‌ی سیستم ریلی، به شدت پسندیده است، مشروط بر این که در کنار توسعه‌ی ریل، جاده نیز توسعه یابد و در بهینه‌سازی نسبت حمل جاده‌ای و ریلی و دریایی، انسان‌محور بودن تجارت مردمی (و در نتیجه، نظام توزیع درآمد و نظام اشتغال و نظم فرهنگی) مورد خدشه قرار نگیرد. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸ برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۲): - در طرح شیفت، مرزنشینان، به عنوان بازوان یاری‌گر تجارت بین‌‌الملل ایران که تعداد بسیار زیادی هستند و حجم بسیار بالایی از تجارت را می‌توانند جابجا کنند و از مزیت نظام ارتباطات فرهنگی با همسایگان نیز برخوردارند، بایستی به عنوان فرصت به رسمیت شناخته شوند و نقش ویژه‌ی ایشان طراحی شود و قاعده‌مند گردد. استفاده‌ی بهینه از پتانسیل عظیم تجاری مردم مرزنشین، امری مغفول است. - طراحی نظام تجارت شیفت و قاعده‌گذاری‌ها و رگولاتوری‌ها، می‌تواند با ملاحظه‌ی تجارت انبوه خردمقیاس و ترسیم «نقشه راه ورود مردم به اقتصاد» (مطالبه‌ی رهبر انقلاب) انجام شود، به گونه‌ای که با کوچک شدن مقیاس‌ها حجم عظیمی از مردم، درگیر تجارت شوند و یک فرد فرآوری کننده در مقیاس کارگاهی نیز بتواند نقش مؤثر خود در چنین نظامی را درک نماید. چند مثال: ۱- در صورت طراحی بازار، قیمت‌گذاری مناسب، طراحی شبکه‌ی مسیرها و رگولاتوری تشویقی و تنبیهی، تهدید قاچاق بنزین در ایران به فرصت تجارت انبوه خردمقیاس بنزین، قابل تبدیل است که ارزآوری و اشتغال‌زایی مناسبی نیز می‌تواند در پی داشته باشد. ۲- در پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، به جای توسعه‌ی پالایشگاه‌های بزرگ‌مقیاس، سیاست‌گذاری کشور می‌تواند به سمت توسعه‌ی مجوز احداث پالایشگاه‌های کوچک در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک باشد؛ در اینصورت، نظام تأمین مالی احداث زیرساخت‌های مذکور، به صورت مردمی (به‌کارگیری مکانیزم‌های Crowd Funding) و از طریق سرمایه‌های خرد مردمی شکل خواهد گرفت. ۳- تسهیل‌گری، مکانیزم‌های تشویقی و اعطای مجوز جهت تجارت خردمقیاس انواع کالا با سایر کشورها می‌تواند طراحی شود به نحوی که اقتصاد ترانزیت، تهاتر و خلق ارزش افزوده صرفاً در انحصار افراد خاص و تجار بزرگ باقی نماند و مردم امکان ورود به این عرصه‌ها را بیابند (مثال: تجارت انواع کالا با کشورهای CIS). استفاده از پتانسیل مردمی برای هدایت تجارت به سمت فرآوری و خلق ارزش افزوده، قابل اتکا و پایدار تر از ورود به بازی تجاری چند تاجر بزرگ بین‌المللی است. ۴- در خودروسازی، دولت، با تغییر رگولاتوری، توان خود را به جای دخالت در ساخت خودرو، به سمت ارتقای نظارت شدید، مثلاً از طریق مراکز بسیار پیشرفته‌ی استاندارد و معاینه‌ی فنی سنجش کیفیت متمرکز نماید، و مجوز تولید خودرو را از انحصار چند کارخانه‌ی بزرگ، به اجازه‌ی عمومی برای همه‌ی مردم تغییر دهد. در این صورت، توانمندی‌ها و ابتکارات عظیم فنی مهندسی، امکان بروز و ظهور مؤثر می‌یابند و تولید انبوه صادراتی شکل خواهد گرفت. مشابه چنین سیاستی، در حال حاضر، در اروپا دنبال می‌شود. ۵- در طول تاریخ، فولاد در مقیاس خرد تولید می‌شده‌است و بسیاری از نوآوری‌ها در این حوزه، هم در طول تاریخ و هم در حال حاضر، ابتدا در مقیاس خرد صورت می‌پذیرفته‌است. ولی امروزه به دلیل آن که سیاست‌گذاری‌های کشور، دانش و تکنولوژی و انواع مزیت‌های انرژی ارزان و قیمت‌گذاری و بازار صادرات و واردات و... را در خدمت تولید بزرگ‌مقیاس قرار داده‌است، مقیاس خرد همواره مغفول و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌است. ۶- نشان‌های مشهور تکنولوژی دنیا هم‌چون ساعت‌های سوئیس و یا بنز آلمان، شامل کارگاه‌های خردمقیاس متعدد (در آلمان تحت عنوان میتل استندها) هستند که توسط سامانه‌ی داخلی، بصورت عمودی یکپارچه می‌گردند. ۷- تجارت انبوه خردمقیاس، قابلیت آن را دارد که بسیاری از معضلات مهم کشور هم‌چون تحریم‌های بین‌المللی را کم‌اثر نماید. به عنوان یک مثال کوچک، وبسایت ایرانی egerd که توسط چند جوان ایرانی (به صورت خویش‌فرما) راه اندازی شده‌است، با ایجاد شبکه‌ای از افراد داخل و خارج کشور، توانسته فرآیند خرید کالا از فروشگاه‌های بزرگ دنیا همچون آمازون را به راحتی برقرار کند و عملاً تحریم‌های سنگین بین‌المللی را به راحتی دور زده است. ۸- در حوزه‌ی نساجی، نظم تاریخی هفت هزار ساله‌ی نساجی ایران، با ورود کارخانجات بزرگ نساجی (از حدود صد سال پیش) نابود شد. در طول تاریخ، انواع پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در مناطق مختلف ایران تولید می‌شده‌است. ایجاد کارگاه‌های کوچک نساجی و فرآوری متوالی این کارگاه‌ها، راهکاری امکان‌پذیر و مناسب برای صنعت نساجی فعلی ایران است. اخیراً در شهر میقان قم، یک کارآفرین توانسته است با فعال‌سازی و یکپارچه سازی عمودی حدود ۵۰ کارگاه کوچک نساجی، محصولات باکیفیتی را تولید نموده‌است. تک تک نخبگان ایرانی می‌توانند به عنوان متولیان زنجیره‌های ارزش، نقش یکپارچه‌سازی عمودی را در نظام تجارت انبوه خردمقیاس برعهده گیرند. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظم نوین جهانی؛ جایگاه ایران عزیز ما کجاست؟ شما جوانان، خود را برای رساندن کشور به جایگاه شایسته‌ی ایران عزیز، آماده کنید... امتیازات ویژه‌ی کشور: - نیروی انسانی - منابع طبیعی (معادن، انرژی و...) - موقعیت ممتاز جغرافیایی - منطق تمدنی ایران به عنوان چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوب، معبر ترانزیت پیشرفته‌ی دنیا می‌تواند باشد. لازمه‌ی احیای این نقش، توسعه‌ی راه‌آهن است؛ با جاده نمی‌شود. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فرصت‌های ناب "شیفت" - ۳: ترانزیت هوایی نشست تخصصی «شیفت» با حضور آقای دکتر سید محمود کمالی عضو سابق هیئت محترم شرکت هوانوردی کشور، ۱۴۰۲۰۱۰۹ کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
فرصت‌های ناب "شیفت" - ۳: ترانزیت هوایی نشست تخصصی "شیفت" با حضور آقای دکتر سید محمود کمالی عضو سابق هیئت محترم شرکت هوانوردی کشور، ۱۴۰۲۰۱۰۹ برخی محورهای سخنان ایشان: - طرح شیفت باید تلاش کند تا پتانسیل‌های بسیار وسیع ترانزیت هوایی کشور را فعال نماید. - سالانه حدود ۴ میلیارد دلار یارانه دولت به سوخت جت ارزان برای هواپیماهای مسافری کشور تعلق می‌گیرد (در حال حاضر، قیمت هر لیتر سوخت جت برای هواپیماهای مسافری و باری به ترتیب ۶۰۰ تومان و ۳۰ هزار تومان است). این حجم عظیم یارانه‌ی دولتی سبب ایجاد رانت‌های گسترده شده‌است. شرکت‌های هوایی (که عموماً خصوصی هستند)، بدون تلاش جدی و سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی ناوگان پیشرفته و کم‌مصرف جدید، با افزودن و بهره‌برداری از هواپیماهای فرسوده پرمصرف، عملاً بودجه‌ دولتی را هدر می‌دهند. در واقع، اختصاص یارانه‌ی سنگین، هزینه‌ی سوخت شرکت‌های هوایی را بسیار کاهش داده ولی در عین حال، انگیزه‌ی تلاش برای کاهش مصرف و احساس نیاز به سرمایه‌گذاری را نیز کاهش داده است. - میزان عوارض ترانزیت هوایی (Overfly) به نوع هواپیما و مسیر طی شده (بر حسب توقف داشتن یا نداشتن) بستگی دارد. میزان این عوارض برای هر هواپیمای عبوری بدون توقف، حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. خدمات مشوق قابل ارائه به خطوط هوایی عبوری، طیف وسیعی است که از تخفیف عوارض عبور تا تامین بخشی از مسافر و بار، سرویس‌های کترینگ، سوخت رسانی و... را در بر می‌گیرد. - ایران، پل ارتباطی هوایی آسیا - اروپا است. رقبای منطقه‌ای همچون عراق و کویت و عربستان، بدلیل مسیر پروازی طولانی تر، نمی‌توانند از نظر مسافت پروازی، با کریدورهای هوایی ایران در بسیاری از پروازهای ارتباطی بین آسیا و اروپا رقابت کنند. پتانسیل روزانه حداقل ۶۰۰۰ پرواز عبوری بین‌المللی (Non-stop) از آسمان ایران وجود دارد که قابل افزایش است. - با برنامه‌ریزی تخصصی و منسجم و سیاست‌گذاری علمی تعرفه‌ای، رسیدن به درآمد ۱۰ میلیارد دلار در سال از ترانزیت هوایی عبوری از کشور، دور از دسترس نیست. سود بالقوه‌ی سهل‌الوصول ناشی از ترانزیت عبوری هوایی، علاوه بر سود سرشاری است که ناشی از سایر فرصت‌های بالقوه‌ی هوایی کشور از جمله خدمات جنبی ناشی از توقف در ایران، افزایش تردد گرشگری، افزایش صادرات انواع محصولات نهایی به نقاط مختلف دنیا می‌باشد. - مهم‌ترین کریدورهای ترانزیت هوایی ایران عبارتند از: ۱- کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای CIS و برعکس ۲- کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای قفقاز و روسیه و برعکس ۳- کشورهای حاشیه خلیج فارس، به کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا و برعکس ۴- کشورهای چین و هند و پاکستان، به اروپا و روسیه و برعکس ۵- اروپا و کانادا به شرق آسیا و برعکس - طرح شیفت، می‌تواند در موضوع توریسم و گردشگری، بسیار پررنگ عمل نماید. از پتانسیل‌های گردشگری مسافری ترکیبی (هوایی-ریلی) برای جذب توریست داخلی و خارجی، تقریبا هیچ استفاده ای نمی‌شود. گردشگری ریلی در ایران، امکان مانور بسیار زیاد دارد که در حال حاضر استفاده‌ی بسیار ناچیزی از این فرصت می‌شود. قدیمی (تاریخی) بودن برخی محورهای شبکه ریلی کشور و نیز جاذبه‌های بسیار متنوع آن در مناطق مختلف شمال کشور، زاگرس، کویر و... فرصت‌های خوبی برای توسعه‌ی گردشگری ریلی در ایران هستند. مناطقی هم‌چون تنگه پنج، بیشه، رودماهی کویر (ایستگاه نصرت آباد)، پل ورسک، صوفیان و جلفا، ایستگاه پیام (آب درمانی)، ... از جمله مناطقی در شبکه ریلی ایران هستند که فرصت‌های مناسبی جهت گردشگری ریلی به حساب می‌آیند و با برنامه ریزی مناسب و تدوین پیوست فرهنگی مناسب، می‌توانند عملیاتی شوند. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
امروز توفیق یافتم ساعتی را با یک انسان فرهیخته، شریف، خلاق و دانشمند، هم‌کلام شوم: جناب استاد محمدعلی سیفی، موسس پویش تجدید حیات حکیمانه. انشالله در طراحی شبکه‌ی یکپارچه‌ی فرآوری و ترابری، افتخار داریم از تجربیات گران‌سنگ و نظرات ارزشمند این عزیز، بهره‌مند شویم. به زودی مطالب بیشتری در این باره عرض خواهم کرد. کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
لزوم توجه به بازی‌گران فعلی واسط زنجیره‌های ارزش در تعریف جایگاه "توسعه‌گرها" گفتگو با مهندس سید مرتضی ناصریان، متخصص در حوزه‌ی توسعه‌ی مشارکت‌های دولت و بخش خصوصی و همکار هسته‌ی مسئله‌محور شیفت
لزوم توجه به بازی‌گران فعلی واسط زنجیره‌های ارزش در تعریف جایگاه "توسعه‌گرها" گفتگو با مهندس سید مرتضی ناصریان، متخصص در حوزه‌ی توسعه‌ی مشارکت‌های دولت و بخش خصوصی و همکار هسته‌ی مسئله‌محور شیفت - در تعریف جایگاه و نقش توسعه‌گران، حتماً بایستی بازی‌گران فعلی که نقش‌های تسهیل‌گری توسعه‌ی زنجیره‌های ارزش را دارند، به دقت شناسایی شوند و جایگاه ایشان مورد ارزیابی و در صورت لزوم، بازتعریف قرار گیرد. مثلاً در مورد توسعه‌گری زنجیره‌های کالایی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های موجود در سازمان‌های دولتی هم‌چون وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت و... حائز اهمیت هستند. - نقش استانداران در هماهنگی بین توسعه‌گران و سازمان‌های دولتی، حائز اهمیت است. - هم‌چنین نسبت جایگاه توسعه‌گران و همکاری‌شان با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، کمیسیون‌های مشترک کشورها، اتاق‌های دوستی بین کشورها، اتاق‌های همکاری اقتصادی بین کشورها، صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه حمل‌ونقل و... بایستی تعیین و تدقیق گردد. - لازم است هر دو نوع توسعه‌گری دولتی و توسعه‌گری غیردولتی به رسمیت شناخته شود. - بیشترین نقش برای توسعه‌گری غیردولتی، می‌تواند توسط اتاق‌های بازرگانی ایفا شود. تشکل‌های صنفی و اتاق‌های بازرگانی، به عنوان جایگاه‌های قانونی و دارای اختیارات که مورد پذیرش بنگاه‌های بخش خصوصی نیز هستند، در بسیاری از توسعه‌گری‌ها می‌توانند نقش اصلی را ایفا نمایند. - هم‌چنین جایگاه قانونی توسعه‌گران و نحوه‌ی مشارکت مالی آن‌ها در زنجیره‌ها موارد مهمی هستند که باید لحاظ شوند. هم‌رسانی ذی‌نفعان، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، ارکان دولتی، اهرم‌سازی، چانه‌زنی و لابی‌گری (فراتر از وظیفه‌ی مشاوره) و... از جمله وظایف توسعه‌گران می‌باشد. - بازی‌گران 4PL عملکردی مشابه توسعه‌گری دارند. توسعه‌گری در برخی زنجیره‌های ارزش خدماتی مانند حمل‌ونقل، انرژی و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، ممکن است با توسعه‌گری برخی زنجیره‌های ارزش کالایی تقاطع پیدا کنند. کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نظم جهانی در حال تغییر و تحول سیاسی مهم است/ باید تحرک و ابتکاراتمان را در سیاست خارجی افزایش دهیم... رهبر بزرگوار انقلاب، امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است. یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده می‌شود تکرار میشود. من امروز می‌خواهم عرض بکنم که این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی است. این چیز مهمی است. تحولات خیلی سریع انجام دارد میگیرد خیلی با سرعت. ما در مسئله‌ی سیاست خارجی، تحرک در سیاست خارجی ابتکاراتمان را افزایش بدهیم. ابتکار و تحرک و فعالیت را باید افزایش بدهیم از فرصت استفاده بکنیم. ۱۴۰۲/۱/۱۵ Farsi.Khamenei.ir کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
جاده‌ی ابریشم باستانی، نماد ۷۰۰۰ ساله‌ی یکپارچگی فرآوری و ترابری نمونه‌ای از زنجیره‌های ارزش «شیفت» در ایران باستان: ترانزیت مستقیم پارچه ابریشم از چین به اروپا، هم‌زمان با حمل‌ونقل نوغان از چین به ایران، فرآوری در هرات و بیرجند، ارسال پارچه ابریشم از ایران به اروپا کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
انواع ارتباطات شهودی و غیرشهودی میان منابع تولید و مصرف ارزش در کلان‌راهبرد «شیفت» کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
پیش‌نیازهای کلان اقتصادی اجرای "شیفت" چیستند؟ جلسه ۴ ساعته معرفی، نقد و تحلیل کلان‌راهبرد شیفت، شب
سؤال: پیش‌نیاز کلان اقتصادی راه‌اندازی زنجیره‌های ارزش "شیفت" چیست؟ هدایت سرمایه‌های مالی جهت توسعه‌ی زنجیره‌های آزاد فرآوری-ترابری، چه پیش‌نیازهایی دارد؟ پاسخ جناب آقای دکتر بخشی، دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان: مهمترین پیش نیاز، کنترل نرخ رشد نقدینگی و کاهش آن به زیر نرخ رشد دلار یا حداقل متناسب با نرخ رشد دلار ازطریق: ممانعت تدریجی از سفته بازی روی طلا ممانعت تدریجی از سفته بازی روی ارز ممانعت تدریجی از سفته بازی روی املاک ممانعت تدریجی از سفته بازی روی اتومبیل و کالاهای قابل نگه‌داری کاهش شدید دامنه نوسانات بازار سهام از طریق وضع مالیات های بالاتر بر فروشندگان سهام که در مهلت کمی بعد از خرید، اقدام به فروش کرده اند کاهش تدریجی نرخ سود سپرده‌های بانکی به صفر و حتی منفی. این موارد، پیش‌نیاز مهم و غیر قابل اغماض برای به‌صرفه‌شدن فعال‌سازی زنجیره‌های ارزش "شیفت" می‌باشد. کانال اقتصاد کلان، دکتر بخشی 👇 @drbakhshi_eghtesadekalaan کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
قانون اساسی.pdf
516.5K
"فصل ۴ قانون اساسی: اقتصاد و امور مالی" - اصل ۴۳: تبیین کننده هدف اقتصادی - اصول ۴۴ تا ۴۷: تبیین‌کننده‌ی ساختار مطلوب اقتصادی و طرحی که قرار است به آن برسیم - اصول ۴۸ و ۴۹: تبیین‌کننده‌ی فرآیند گذار و راه رسیدن به هدف. اصل ۴۳) یکی از ضوابطی که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر آن استوار است: تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به‌ اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به‌ کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‌، از راه وام بدون بهره ‌یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای ‌بزرگ مطلق درآورد. اصل ۴۸) در بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد، به طوری که هر منطقه فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد. کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
اقتصاد قانون اساسی - حجت الاسلام خاکی.mp3
45.14M
برداشتی از فصل ۴ قانون اساسی: اقتصاد و امور مالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنظیم‌گری پسینی در نظام عدالت‌محور امیرالمؤمنین (ع) ... نظام طبقاتی؛ مادر تمام مشکلات اجتماعی برای حکومت حضرت امیر (ع) چگونه نظام طبقاتی بعد از پیامبر بازتولید شد؟ امام علی چگونه علیه این نظام طبقاتی انقلاب به راه انداخت و صرافی دنیا-عقبی را تعطیل کرد؟! چه شد خودی‌های جامعه‌ی نبوی، دشمنان جامعه‌ی علوی شدند؟! حجت‌الاسلام محسن قنبریان نسخه‌ی کامل: https://telewebion.com/episode/0x62aa22e کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
نشست تخصصی "شیفت" با حضور آقای مهندس صدیقی، کارآفرین و مدیرعامل شرکت خصوصی معادنی و بازرگانی، ۱۴۰۲۰۱۰۹
نشست تخصصی "شیفت" با حضور آقای مهندس صدیقی، کارآفرین و مدیرعامل شرکت خصوصی معادنی و بازرگانی، ۱۴۰۲۰۱۰۹ هزینه‌های حمل‌ونقل در ایران، بالاست. اگر بتوان هزینه حمل‌ونقل ریلی را در کشور کاهش داد، می‌توان بسیاری از زنجیره‌های ارزش را احیا نمود. شکل‌دهی صحیح به صادرات ریلی گاز ایران به کشورهای اطراف همچون پاکستان از طریق واگن‌های مخزن، و نیز ترانزیت گاز مایع از ترکمنستان به عراق و پاکستان، از فرصت‌هایی است که بخش خصوصی به دلیل موانع اداری دولتی و محدودیت‌های زیرساختی، نتوانسته است استفاده نماید. تمرکز ایران در همکاری با ترکمنستان، می‌تواند در حوزه‌ی نفت و گاز باشد. از فرصت‌های سوآپ گاز ترکمنستان، بسیار بیشتر از وضع موجود می‌توان استفاده نمود. تمرکز در همکاری با قزاقستان، در حوزه‌ی معدنی و کشاورزی و دام باشد. فرصت‌های فوق‌العاده عالی در حوزه‌ی کشت فراسرزمینی در قزاقستان وجود دارد که معطل مانده است. چین فعالیت شدیدی را در استخراج منابع طبیعی افغانستان دنبال می‌کند. بسیاری از معادن سنگ آهن و مس و... در مناطق وسیع افغانستان (هم‌چون هلمند) در اختیار چینی‌ها قرار گرفته‌است. چین از اشتراکات فرهنگی و قومیتی میان ایغورها (ساکنان غرب چین) و افغان‌ها، بهره‌برداری اقتصادی قابل توجهی نموده است؛ در حالی که ایران از فرصت‌های مشابه و اشتراکات بسیار بیشتر و ارزشمندتر، استفاده‌ی مناسب را به عمل نیاورده است. ترکیه، فعالیت خود در فرآوری انواع سنگ‌های افغانستان را بسیار تشدید نموده است و از مسیر ایران، ترانزیت آن را انجام می‌دهد. پاکستان، از طریق مرز افغانستان، حجم عظیمی از زغال سنگ افغانستان را وارد می‌نماید. تجهیزات تولید زغال کک در افغانستان وجود ندارد. فرصت‌های بسیار مناسب افغانستان، در دسترس ایران است ولی پیگیری ویژه‌ای در این زمینه انجام نمی‌شود. بازار سوریه، بازار تشنه ای برای ایران است. در حوزه‌ی صنایع فلزی، ایجاد مراکز بزرگ خدماتی جهت خدمات مختلف فرآوری فولادی در سوریه، و از آن جا بازاریابی و صادرات به کشورهای اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا (۵۶ کشور که سوریه از تسهیلات مالیاتی مناسبی جهت مراوده با آن‌ها برخوردار است) از جمله فرصت‌های مغفول است. ترکیه، علیرغم این که در ذهن عمده مردم سوریه، بسیار منفور است، فعالیت بسیار گسترده‌تر تجاری در بخش‌های مختلف با سوریه ایجاد نموده است. آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم! فرصت‌های داخلی زیادی مغفول مانده است. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فرصت‌های ایران در حمل‌ونقل دریایی ایران، احیای یک شرکت بزرگ قدیمی بین‌المللی ... است که برخوردار از استعداد لجستیکی بسیار زیاد و کشتی و بندر و اسکله در چندین نقطه‌ی مهم دنیا بوده‌است و هنوز هم هست. این امر، فرصتی طلایی و فوق‌العاده است که کمک شایانی به تبدیل ایران به هاب دریایی منطقه خواهد نمود. کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
باز هم وارد کننده بنزین شدیم! سیکل معیوب افزایش تولید - افزایش مصرف در سایه‌ی سیاست‌گذاری‌های غلط، بی‌توجهی به فناوری‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر و نسخه‌های عجیب و غریب برخی دوستان! این‌جا ایران است؛ سرزمینی وسیع و بهره‌مند از آفتاب و باد رایگان! مصرف بنزین کشور به روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر رسیده‌است. دولت، با افتخار از رکوردشکنی در تولید خودروی فسیلی (حدود ۲ میلیون خودرو در سال) سخن می‌گوید. راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس (تولید ۴۵ میلیون لیتر بنزین در روز)، یک اقدام عظیم بی‌نظیر جهادی بود؛ متأسفانه در سه ماه گذشته، شیرینی این اقدام عظیم از بین رفت و با پیشی گرفتن مصرف از تولید داخل، مجددا ایران به واردکننده‌ی بنزین تبدیل شد! سوختی که فرآوری آن در داخل کشور و توسط خود مردم، قادر است صدها زنجیره‌ی ارزش صادراتی را فعال کند، اینگونه غیرعاقلانه در حال منهدم شدن است... یادی کنیم از مهندس جمشید آرین، تولیدکننده‌ی "آریانا" خودروی هوشمند الکتریکی، فرصتی طلایی که با خیانت مافیای خودروی فسیلی، از کشور گرفته شد و جمشید آرین با تهدید، تطمیع و تعطیلی کارخانه‌هایش مجبور به ترک کشور شد... طراحی "شیفت" با توجه ویژه به بهینه‌سازی مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر و راهکارهای عملیاتی توسعه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، با بهره‌مندی از نظرات متخصصین مربوطه دنبال می‌گردد. در صورتیکه افراد فعال در حوزه خودروهای غیرفسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر را می‌شناسید، لطفا اطلاع دهید👇👇 @tamannaei_m کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
تعاونی‌ها را احیا کنید... پروفسور مسعود درخشان، استاد اقتصاد: تعاونی‌ها بهترین بستر برای رشد تولید و نوآوری در صنعت و خدمات هستند. ۱۴۰۲۰۱۲۲ کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
۲۰۰ سال پیش: یعنی در زمان پدربزرگِ پدربزرگِ پدربزرگِ ما منطقه‌ی ما این شکلی بود. دو تا کشور پهناور و بزرگ به اسمِ ایران و عثمانی این منطقه رو تشکیل می‌دادن. گذشت تا اینکه حدود ۱۰۰ سال پیش: جنگ جهانی دنیارو، زیر و رو کرد. کشور عثمانی طرفِ شکست خورده‌ی این جنگ بود و بعد از پایان جنگ، بینِ «انگلیس و فرانسه» تقسیم شد. اروپایی‌ها نشستن سر میز،‌ خط‌کش دست گرفتن و سرزمینِ وسیعِ عثمانی رو به ده‌دوازده کشور کوچیک تبدیل کردن. عربستان، عراق، سوریه، لبنان، اردن و... اینا همه کشورهایی بودن که همین صدسال پیش توسط اروپایی‌ها ساخته شدن. یعنی در زمان پدرِ پدربزرگ ما😒😐 اروپایی‌ها وقتی داشتن مرزهای جدید رو تعیین می‌کردن گفتن فرصت خوبیه که یه پایگاه دائمی برای خودمون اینجا درست کنیم. یه پایگاه که بتونه منافع مارو توی این منطقه‌ی راهبردی و ثروتمند تامین کنه. صهیونیست‌هام از اون طرف، سال‌ها بود میخواستن سرزمین فلسطین رو به چنگ بیارن، حتی تلاش کردن از پادشاه عثمانی بخرنش، ولی موفق نشدن. سرانجام انگلیسی‌ها با صهیونیست‌ها به توافق رسیدن و با پایانِ جنگ جهانی، سرزمینِ فلسطین به صهیونیست‌ها واگذار شد... ✍ عماد داوری دولت آبادی کانال شیفت در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
آیا اقتصاد غرب، آزاد است؟ ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
نقد و نظرات ارزشمند یکی از عزیزان دنبال‌کننده‌ی "شیفت": آقای مهندس کلاته، یکی از مدیران کل سابق برخی از نواحی راه‌آهن کشور👇