فرصتهای ناب "شیفت" - ۹: زنجیرهی ارزش پسماندهای کشاورزی نیشکر
قابلیت تأمین صدها هزار تن خوراک دام، با فعالسازی شبکهی یکپارچه جمعآوری بقایای ضایعاتی نيشكر، شامل سرشاخه، پیت باگاس و ملاس (به جای سوزاندن آنها)، عملآوری فیزیکی و شیمیایی، توليد و توزیع خوراک پايه دام.
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۹: زنجیرهی ارزش پسماندهای کشاورزی نیشکر
قابلیت تأمین صدها هزار تن خوراک دام، با فعالسازی شبکهی یکپارچه جمعآوری بقایای ضایعاتی نيشكر، شامل سرشاخه، پیت باگاس و ملاس (به جای سوزاندن آنها)، عملآوری فیزیکی و شیمیایی، توليد و توزیع خوراک پايه دام.
خوزستان؛ قطب بزرگ کشت نیشکر در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است. پس از برداشت، از هر هکتار حدود ۲۰ تا ۲۵ تن سرشاخه بر روی زمین باقی میماند.
سرشاخه نيشكر ارزش غذايی بالا دارد. پروتئين خام و انرژیزايی آن نسبت به كاه غلات بسيار بالاتر است. در صورت فرآوری و توزیع مناسب، ظرفیت مذکور میتواند سالانه خوراک ۲۰۰ هزار دام رأس دام بزرگ (گاو و گاومیش) را تأمين نماید. در حال حاضر از ۱۰ درصد این ظرفیت نیز استفاده نمیشود.
سوزاندن صدها هزار تن از سرشاخههای نیشکر، علاوه بر اتلاف منافع اقتصادی، سبب آلودگی شدید زیستمحیطی نیز هست. کاشت، داشت، برداشت، آتش!
کشور با کمبود قابل توجه خوراک دام روبروست. بخش مهمی از خوراک دام کشور، وارداتی است. ایران، ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن خوراک دام را دارد، ولی در حال حاضر حدود ۷ میلیون تن خوراک دام در کشور تولید میشود.
امکان تولید به مصرف مستقیم، محدود است. نقاط مستعد دامپروری، عمدتا در نواحی غیر از مناطق قابل کشت نیشکر قرار دارند. عدم انطباق توزیع جغرافیایی نقاط تولید و مصرف، یکی از موانع پیش روست.
ناوگان جادهای و ریلی حمل بار، در شبکهی تولید و توزیع، موجود است، ولی عمدتا با بهرهوری پایین و به صورت یکسربار جابجا میشوند. پیوستگی و یکپارچگی زمانی و مکانی بین شبکهی حملونقل، نقاط مبدأ و نقاط مقصد وجود ندارد.
پلتفرم ارتباط یکپارچه بین اجزای مختلف زنجیره ارزش (مزرعهی نیشکر، فرآوری، حملونقل خوراک دام، سولهی دامپروری)، برای کاهش موثر هزینههای توزیع شبکهی مذکور، مورد نیاز است.
اولویتبندی و برنامهریزی انعطافپذیر تأمین برای مقاصد، بر اساس ویژگیهای مختلف مبادی و مقاصد شبکه، مورد نیاز است. به عنوان مثال، گونههایی از دام اصلاح ژنتیکی شده در مناطقی از سيستان و بلوچستان وجود دارند که در صورت سرمایهگذاری و تأمين پیشنیازها، از قابلیت تولید گوشت با کیفیت و کمیت بسیار بالاتر از مناطق معمول برخوردار هستند.
توسعهی مراکز فرآوری ضایعات نیشکر، با مشارکت و سرمایهگذاریهای خرد مردمی، از دیگر پیشنیازهای فعالسازی زنجیره ارزش پسماندهای کشاورزی است.
(منبع: تحقیق + گفتگو با جناب استاد سیفی و آقای دکتر پاکدل)
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#اقتصاد_مقاومتی
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش شبکه یک روسیه از خط ریلی رشت-آستارا
از دریای بالتیک تا خلیج فارس؛ این بخشی از جزئیات کریدور شمال-جنوب است.
#کریدور_شمال_جنوب
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نظام جامع آماری؛ یک "باید" فوری
متاسفانه نظام آماری کشور عیوب و نواقص فراوانی دارد. تا جایی که حتی در برخی آمارهای اولیه و ضروری نیز کمبودهایی وجود دارد.
اما چرا؟
۱- سامانههای موجود دارای نواقص فراوانی هستند. مواردی مثل:
🔹عدم جامعیت سامانهها
🔹عدم اتصال سامانهها به یکدیگر
🔹عدم به روزرسانی مستمر
🔹عدم اهتمام و دقت کاربران و ...
باعث شده تا سامانهها کارایی لازم را نداشته باشند.
۲- وجود تعارض منافع در موضوع تولید و انتشار برخی اطلاعات، باعث شده در مقابل شفافیت ممانعت وجود داشته باشد.
۳- آمارهای منتشر شده پوشش نیازهای آماری را نمیدهد.
۴- استثناهای قابل توجه در بخشهای مختلف باعث شده تجمیع اطلاعات مشکل باشد.
۵- کیفیت و اعتبار آمارها با توجه به فرایند و روشهای غیرثبتی، قابل خدشه است.
۶- هماهنگی و تعامل بین اجزاء نظام آماری وجود ندارد.
۷- اهمیت آمار و کمبودها به درستی درک نشده و لذا اراده قاطع برای ایجاد نظام جامع آماری وجود ندارد.
#نظام_جامع_آماری
#شفافیت
#تضاد_منافع
@MojtabaGhafari
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۱۰: زنجیرهی ارزش سنگهای قیمتی؛ فرصتی مغفول که میتواند جایگزین نفت کشور شود...
نشست تخصصی "شیفت" با آقای دكتر هومن زنگنه؛ مدیرعامل هلدینگ زرین
۳ خرداد ۱۴۰۲، دانشگاه علم و صنعت (در حاشیهی کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی ریلی)
#سنگهای_گرانبها
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۱۰: زنجیرهی ارزش سنگهای قیمتی؛ فرصتی مغفول که میتواند جایگزین نفت کشور شود...
نشست تخصصی "شیفت" با آقای دكتر هومن زنگنه؛ مدیرعامل هلدینگ زرین
۳ خرداد ۱۴۰۲، دانشگاه علم و صنعت (در حاشیهی کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی ریلی)
- طرح ملی فرآوری سنگهای قيمتی (زمرد فیروزه و...)، سالهاست ارائه شده ولی عملیاتی نشدهاست. این صنعت میتواند ميليونها نفر اشتغال و درآمد آن میتواند جایگزین نفت شود و دهها ميليارد دلار برای کشور حاصل نماید.
- طرح ملی فرآوری سنگهای قيمتی و بازارهای صادراتی آن، در راستای ابتکار "شيفت" است. پشتوانههای بالادستی شیفت میتواند به عملیاتی نمودن این طرح ملی کمک شایانی کند.
- ۱۱ دوره عنوان کارآفرين نمونه كشوری، سردار اقتصادی، و برگزاری دهها نمایشگاه در کشورهای مختلف جهان، جزو افتخارات تیم ماست.
- ايران ۲۱۳ نوع سنگ قيمتی دارد و برآورد شده كه يك پنجم معادن سنگهای قيمتی جهان در ايران است. ما ششمين كشور مصرف كننده زيورآلات هستيم ولی صنعت و فناوری آن را بصورت سازمانیافته در اختیار نداريم.
- برای توليد ۶۰ ميليون دلار ارزش در معادن كشور، حدود ۴۰۰ هزار تردد كاميونی باید صورت گيرد که آلایندگی و مصرف انرژی شدید و استهلاک زیرساخت را به دنبال دارد؛ ولی در صنعت سنگهای گرانبها، همین ارزش با حملونقل بسیار کمتر محقق میشود. در واقع، بهرهوری اقتصادی حملونقل بسیار ارتقا یافته است.
- اين صنعت مصرف آب پایینی دارد، آلودگی و ضايعات ندارد، مواد اوليه آن به وفور در كشور وجود دارد، با سرمايه كم اشتغال و درآمد بالا فراهم میشود، تحريمپذير نيست و برای رفع اثرات تحريمی گهگاه کمک مؤثر داشته است. نگاههای کهنه، ديدگاه ما را درک نمیكنند. اين صنعت امكان كسب درآمد تا دو برابر درآمد نفتی را در ايران دارد.
- شما در ابتكار شيفت روی تئوری زنجيرههای ارزش كار كردهايد و ما بر جوانب عملی اين زنجيره متمرکز هستیم. همافزایی تئوری و کاربرد، پیشبرنده طرح ملی احیای زنجیرهی سنگهای گرانبها خواهد بود.
#سنگهای_گرانبها
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نقد و نظرات ارزشمند یکی از عزیزان دنبالکنندهی "شیفت"
درود و عرض ارادت
دوست ارجمندم
مایلم در این نوشتار نگاه تلخ خود را به حضورتان به نمایش بگذارم تا شاید امیدی باشد برای شیرین کامی نسل حاضر و نسل بعد، نسلی که باید بپذیریم خیلی مشکل دارد دور از تصور ما!
مایلم نگاهی را منتقل کنم که حاصل سالها تجربه هست پر از شکست و برگرفته از دلی دردمند و بنظرم شایسته هست حتی اگر بعنوان یک چالش در کشور دیده شود و بدنبال راه اصلاح آن بود!
چه بخواهیم چه نخواهیم، چه بپذیریم چه نپذیریم، چه خوشمان بیاید چه نیاید ما بشدت عقب افتاده ایم و دلیل این عقب افتادگی نیز فقط خودمان هستیم و بس!
ما از منظر آموزه چیزی کم نداریم! نه دین ناقصی داریم نه از مبانی اخلاق کمبودی داریم و نه از دانش بیخبریم پس چرا این همه عقب افتاده ایم؟!
همچنین نباید اسیر شعارهای نمایشی مدیریتی شویم شاخص ها در کشور نشان میدهد حرف اساسی برای گفتن نداریم!
نه اینکه منکر وقایع کشور باشم بله خودروسازی داریم نیروگاه ساز هستیم سد می سازیم ماشین ساز هستیم کشاورزی داریم اقلام صنعتی تولید میکنیم ولی با همه اینها چرا فاصله معناداری در کشور مشاهده می شود که بین مردم و طبقه خاص وجود دارد و همین باعث می شود عقب افتادگی تشدید شود، چرا که این فاصله ناشی از تنگناهای اقتصادی که همه اقشار مردم را شامل میشود باعث میشود نگاه اصولی به کمبودهای حاکم بر کشور صورت نگیرد و صرفاً روزمرگی و حل و فصل امور غیر ملی در معرض اجرا قرار گیرد که نتیجه کاملأ مشخص است رشد روز افزون همان طبقه خاص!
هر یک از ما به تنهایی سخنان خوبی را به زبان می آورد هر یک از ما به تنهایی اهداف خوبی را در سر می پروراند و رؤیای سربلندی کشور را در ذهن دارد ولی با همه اینها قدرت دافعه و اضمحلال حذف و ندیدن این محسنات آنقدر زیاد، قوی و قَدَر است که راه هر پیشرفتی را بر ما می بندد و علت همه اینها فقط در تنگناهای اقتصادی است و نه هیچ دیگر.
علت در این است که چون سیستم امکان توزیع عادلانه ثروت را نتوانسته به جریان اندازد خودآگاه و ناخودآگاه مردم از طبقه خاص تبعیت میکنند و در برابر ایده ها گفته ها ابداعات و ... موضع می گیرند و دریچه های موفقیت و پیشرفت یکی پس از دیگری به روی ما بسته میشود وگرنه کیست که نداند مشکلات این کشور چیست و کجا و چگونه حل و فصل می شود؟!
نمی دانم چقدر این باور من را باور دارید ولی نه فرهنگ نه دین نه سواد هیچکدام به اندازه اقتصاد سالم تأثیر مستقیم و غیرمستقیم ندارد و این نتیجه گیری صرفأ بدلیل شکست های پی در پی در آوردگاه های شغلی و حرفه ای من نوعی نیست که در جای جای این مرز و بوم دیده و لمس کرده ام.
از محضرتان طلب عفو میکنم اگر مصادیقی را که عرض میکنم با جایگاه علمی و شغلی جنابعالی مشابهت دارد ولی با بسیاری استادان کشور نشست و برخاست داشته ام که غالبأ افرادی بوده اند که بسادگی خود را در مسیر راحتی گذاشته تا از سیستم ارتزاق کنند و صرفأ ماشینی با امضای آکادمیک باشند برای اهداف خاص!
جان کلام:
حال که توفیق پیدا کرده اید کار بزرگی را شروع کنید و بنا به قرائنی که مشاهده کرده ام رفتار و سلوک تان جز آن چیزی است که به وفور دیده ام و انشاالله بر همین مدار نیز می ماند و قطعأ همینگونه خواهد ماند و مانع نفوذ و رشد آفت رایجی که در چنین فعالیت هایی همیشه سیستم را آزار می داده می شوید بیایید موجب خیر شوید برای ما مردم عادی!
مردمی از جنس من بر این باورند که باید کار کنند و تلاش کنند و ارتزاق کنند نه اینکه بدون کار و تلاش اجر و مزد و ارتزاقی وصف ناشدنی را صاحب شوند که اگر می توانستند اینگونه باشند بدون شک تا به حال خود را به سیستم چسبانیده بودند حال یا تخصصش را نداشتند و ندارند یا حضورشان در سیستم مشابه باگ در یک نرم افزار است باید از سیستم خارج شوند.
اینها را نوشتم تا مجدد تأکید کنم که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی را شروع کرده اید اگرچه فعلأ همه چیز روی کاغذ و در ذهن می باشد ولی مهم اندیشه هست که درست هست و خالص و صادق و انشالله با این شرایط بالقوه مانع خستگی و زوال بسیاری از فرآیندهای سیستمی کشور می شوید که هم موجب خیر در این دنیاست و هم باقیات و صالحاتی است برای آن دنیا که انشالله مقام متعالی نصیب تان شود و تقاضای تکراری خودم را مجدد یادآوری میکنم که ضمانت اجرای این طرح و ایده، خروج سریع از کلی گویی و تدوین استراتژی های کلان ملی است که تردید نکنید بزرگترین مانعی خواهد بود بر سر راه عملیاتی شدن این ایده سترگ.
پیشنهاد تأسیس یک مجموعه بسیار کوچک ولی با انگیزه فراوان و برگرفته از دانش و تجربه و توانمندی بالقوه و بالفعل را هرچه سریعتر در دستور قرار دهید.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
سپس خود را به قبر بچسبان و آن را ببوس و دو طرف صورت خود را بر آن بگذار، آنگاه به جانب بالای سر بازگرد و بگو:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمامُ الْهادِي وَالْوَلِيُّ الْمُرْشِدُ، أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ مِنْ أَعْدائِكَ، وَأَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ...
فرخنده زادروز سلطان سریر ارتضاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، مبارک باد
شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
مذاکرات اولیه "شیفت" برای رفع یکی از گلوگاههای فناورانهی زنجیرهی ارزش نساجی
زمان: چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ مقارن با روز ولادت باسعادت حضرت رضا عليه السلام
آغاز همکاری مشترک کمیتهی توسعهی صنعتی شیفت و اساتید دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت دانشبنیان بهیار صنعت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، جهت بررسی عملیاتی ورود به چرخهی فناوری ماشینآلات ذوبریسی و تبدیل پلیاستر به نخ...
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#نفت_پتروشیمی
#دستیابی_به_فناوری
#مزیت_نسبی_کشور
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
همافزایی کریدورهای ترانزیتی
پیشنهادات ارزشمند و راهبردی ایران در نشست وزرای حمل و نقل کشورهای همسایه عراق و اعضای شورای همکاری خلیج فارس:
- تشکیل کمیته مشترک برای راهبری و نظارت
- تأسیس صندوق مشترک تامین مالی و سرمایه گذاری
- ایجاد شرکتهای مشترک حمل و نقل چندوجهی
http://www.tinn.ir/fa/tiny/news-256652
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
"راه توسعه": ابرپروژهی ۱۷ میلیارد دلاری عراق
- بازسازی بندر فاو، راهآهن عراق - ترکیه و کانال خشک بخشی از از اَبَرپروژهی هفده میلیارد دلاری راه توسعه است؛
- عراق این پروژه را رکن اساسی اقتصاد آینده خود برای تبدیل به مرکز ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا میبیند.
- راه توسعه که با توافق اولیه میان امارات و ترکیه برای دور زدن ایران در حال تکمیل است، میتواند عراق را شریک زمینی - دریایی چین در BRI کند.
- منطقه در آستانهی جنگ کریدوری و رقابت زیرساختی است.
- کشورها نه بر پایه پیشینه که بر پایهی چشمانداز است که با شما کار میکنند.
✍️ یادداشتی از دکتر آرش رئیسی نژاد
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
داستان فاو
✍️ دکتر آرش رئیسینژاد
اینجا بندر فاو، در جنوبیترین نقطه عراق در ساحل کوتاه هشتاد و دو کیلومتری این کشور است. طراح این پروژه بیش از شش میلیارد دلاری شرکت ایتالیایی Impregilo با نام جدید Webuild در میلان است. پیمانکار این پروژه نیز که از ۲۰۱۰ [میلادی] کلید خورده، شرکت کرهای دوو است. اما این همه داستان نیست!
عراق از سرمایهگذاری کلان برای توسعهی جنوب که بیش از نود درص در تولید ناخالص داخلی این کشور سهم دارد استقبال کرده [است] چرا که میخواهد فاو را به قطبی اقتصادی - ترانزیتی در خاورمیانه تبدیل کند. با تکمیل این پروژه، بندر جدید فاو، بزرگترین بندر خاورمیانه حتی بزرگتر از بندر جبلعلی دوبی خواهد شد.
بندر فاو با راهآهن جنوبی - شمالی هزار و دویست کیلومتر با قطارهای سریعالسیر با سرعت سیصد کیلومتر در ساعت برای ترانزیت کالا و مسافر به فیشخابور، در استان دهوک در اقلیم کردستان، و سپس به شبکه ریلی ترکیه وصل و از آنجا به اروپا میرسد. شرکت ایتالیایی PEG این مسیر را طراحی و شرکت فرانسوی Alstom مجری است.
عراق سودای راهاندازیِ کانالِ خشک نیز دارد. گذشته از راهآهن جنوبی - شمالی، شبکهای پیچیده از بزرگراه و خطوط لوله نفت و گاز شکلدهنده این پروژه است که بندر فاو را به بندر مرسین ترکیه متصل میکند. این پروژه دستکم ١٠ استان عراق را در بر خواهد داشت و خلیجفارس را به [دریای] مدیترانه متصل میکند.
بازسازی بندر فاو، راهآهن عراق - ترکیه و کانال خشک بخشی از از اَبَرپروژهی هفده میلیارد دلاری راه توسعه است؛ پروژهای که سالانه چهار میلیارد دلار و بیش از ۱صد هزار شغل تولید خواهد کرد. عراق این پروژه را رکن اساسی اقتصاد آینده خود برای تبدیل به مرکز ترانزیت کالا میان آسیا و اروپا میبیند.
راه توسعه که با توافق اولیه میان امارات و ترکیه برای دور زدن ایران در حال تکمیل است، میتواند عراق را شریک زمینی - دریایی چین در BRI کند. عراقی که در سال اخیر ماهیانه دستکم ۹.۸ میلیارد دلار درآمد داشته، هم اکنون در جستجوی راهی برای کاهش نیاز به کانال سوئز و البته تنگه هرمز است.
در تهران اما سیزده سال است که دولتمردان از همکاری با بغداد برای راهاندازی مسیرِ شلمچه - بصره گفتهاند ولی تاکنون عملی نشده [است]؛ مسیری سی و دو کیلومتری (کوتاهتر از تهران - کرج) که تنها به ۲۵۰ میلیون دلار نیاز دارد. غافل از آنکه عراق تمایلی بدین کار ندارد. چرا؟ چون این مسیر از ارزش استراتژیک فاو میکاهد.
چرا عراق بندری را که این همه در آن سرمایهگذاری کرده خود بیارزش سازد؟ عراق حتی از پذیرش کامیونهای ایرانی در خاک خود طفره رفته [است]، بار تحویلی در مرز تخلیه شده و با کامیونهای عراقی حمل میشوند. جای شگفتی نیست که عراق زیر بار اتصال راهآهن خود به شبکه ریلی ایران نرود.
درعوضِ شلمچه - بصره، ایران میتوانست راه آهن کرمانشاه - بغداد را از مسیر قصرشیرین - خانقین راه اندازد چرا که دسترسی به پایتخت در کشوری از همگسیخته امریست خردمندانه. همچنین، ایران میتوانست با توسعه خط سنندج - سلیمانیه از مرز باشماق، دسترسی زمینی ایمن به بازار كردستان عراق داشته باشد.
این نکات را در گفتگوی سه ماه پیش خود با فردایاقتصاد بیان کردم. پیش از این نیز بارها گوشزد کردم که منطقه در آستانهی جنگ کریدوری و رقابت زیرساختی است. اکنون نیز خطابم به دولتمردان است: «کشورها نه بر پایه پیشینه که بر پایهی چشمانداز است که با شما کار میکنند.»
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
سلام علیکم
دو مطلب منتشره اخیر در کانال شیفت (یکی سخنان آقای دکتر افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس بغداد و دیگری مطلب نوشته آقای دکتر رئیسی نژاد در باره پروژه راه توسعه عراق) در تضاد کامل محتوایی هستند.
سخنران اول سعی در همگرایی و همکاری منطقهای دارد و نویسنده دوم بر طبل جنگ کریدورها میکوبد.
آیا با توجه به این تضاد آنها را منتشر کردهاید که خوانندگان با دو دیدگاه آشنا شوند؟
یا بی توجه به تضاد؟
از آنجا که کانال شیفت یک کانال صرفاً خبری نیست و هدفمند برای ابتکار شیفت میباشد در هنگام انتشار مطالب باید موضع و همسویی مطالب با ابتکار شیفت ملاحظه و اگر مطلب مغایری منتشر شود، علت و توضیحی برای انتشار آن همراه باشد تا خواننده را دچار سردرگمی نکند.
ضمنا در باره راه آهن شلمچه بصره که در نوشته آقای دکتر رئیسی نژاد تضعیف کننده نقش بند فاو و پروژه راه توسعه عراق توصیف شده، جای سوال است راه آهن شلمچه بصره چگونه نقش بندر فاو را تقلیل میدهد؟
به نظرم اصلا اینطور نیست و این جنجالی رسانهای است که مخالفان همکاری ایران و عراق برای ترس در نهادهای عراقی به راه انداخته اند. اصولاً راه آهن شلمچه بصره حوزه نفوذ محدودی بین مناطق جنوبغربی ایران و جنوبشرقی عراق دارد.
ضمنا توسعه بندر فاو میتواند نقش رقیب قوی با کریدور کشورهای عربی جنوب خلیج فارس به سمت دریای مدیترانه داشته باشد.
حتی اگر فرض شود که راه آهن شلمچه بصره دارای کارکرد چند گانه بوده و یکی از کارکردهای آن برای عراق مفید نباشد دولت عراق میتواند مقرراتی بگذارد که فعالیت آن را در کارکردهای مفید برای عراق مجاز کند.
دولت عراق در محدود کردن فعالیت مسیرهای ترابری بسیار باسابقه است.
بهرحال بنده با مقاله آقای دکتر رئیسی نژاد مخالفم.
جناب آقای مهندس ناصریان عزیز
درود بر شما
از دقت نظر شما متشکرم. بنده با علم به تفاوت محتوایی مقالهی آقای دکتر رئیسینژاد و ابتکار "همافزایی کریدورهای ترانزیتی" که اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه کشورهای حاشیهی خلیج فارس در عراق اعلام شد، آن را منتشر کردم تا خوانندگان عزیز با هر دو دیدگاه آشنا شوند. نظر خود بنده در این خصوص، همانی هست که دی ۱۴۰۱ در مصاحبه با خبرگزاری فارس مطرح کردم
👇👇👇
شیفت -۲| توقف طولانی در ایستگاه ریل شلمچه-بصره؛ گره کار کجاست؟ راهکار چیست؟
بیشک ارتقای ظرفیتهای لجستیکی عراق همچون شبکه ریلی داخلی این کشور و احداث هابهای لجستیکی و باراندازهای ترکیبی در بنادر فاو و امالقصر، در کنار توسعه لینکهای ارتباطی با شبکه ریلی ایران و قطبهای بندری بهویژه بنادر خرمشهر و امام خمینی، میتواند به همافزایی قابل توجه ژئواستراتژیک بین دو کشور کمک کند و توسعه تجارت و تعاملات اقتصادی را منجر شود. با ایجاد هماهنگی و یکپارچگی این ظرفیتهای حملونقل، میتوان به شکلگیری یک قطب لجستیکی و تجاری بزرگ به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب و دروازه اروپا و شمال آفریقا امیدوار بود.
ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و عراق، مشارکت بخش خصوصی در احداث و بهرهبرداری خط ریلی شلمچه-بصره، و طراحی بیمهی دولتی صادرات به عراق، پیشنهادهایی هستند که مبتنی بر کلانراهبرد «شبکهی یکپارچهی فرآوری و ترابری» (شیفت) ارائه میشوند.
www.farsnews.ir/amp/14011004000423
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترویج ایمان و امید؛ ملازم ایراندوستی
هرکس ایران را دوست دارد، هرکس منافع ملی کشور را دوست دارد، هرکس به دنبال جایگاه باعزت ایران در نظم جهانی پیش روست، باید برای ترویج ایمان و امید تلاش کند...
رهبر معظم انقلاب، ۱۴۰۲۰۳۱۴
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۱۱: کویر
کویر ایران، یک بهشت وسیع است با فرصتهای اقتصادی فراوان...
از باد، باج بگیریم.
از خورشید، طلا بگیریم.
از آب، کره بگیریم.
با پنبه، سر ببریم.
مصاحبه با استاد محمدعلی سیفی، متخصص حوزهی جغرافیای طبیعی، ۱۴۰۲۰۳۰۵
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404