مشارکت در BRI چین؛ چگونه؟!
رئیسی (۲۵ بهمن ۱۴۰۱): اعلام آمادگی ایران برای اجرایی شدن طرح "کمربند-راه" (BRI)
شیجینپینگ: چین، قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.
"روالهای اجرایی توافقنامهی راهبردی ۲۵ سالهی ایران و چین، بایستی مبتنی بر کلانراهبرد «شیفت» دنبال گردد. صادرات مواد خام و انرژی ایران به چین، بایستی متناسب با و مشروط به میزان مشارکت این کشور در توسعهی صنایع تبدیلی ایران، میزان سرمایهگذاری در تقویت زیرساختهای اولویتدار حملونقل ایران و میزان اولویتدهی به ایران جهت فرآوری کالاهای نیمهساختهی صادراتی چین به اروپا صورت پذیرد."
دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب، ۲۷ مهر ۱۴۰۱
http://www.aparat.com/v/t563b
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
30.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلانراهبرد جدید ایران چه باشد؟!
"نفتفروشی" تمام شد!
نقش جدید ۱۰۰ سال آینده ایران چیست؟
#احیای_کریدورها
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
29.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دنیای آینده، دنیای کریدورهاست؟
بازتعریف راهبرد مشخصِ لجستیکمحور در پازل ۱۰۰ سالهی ایران
کندن از آرزوهای پیشین و انعطاف پارادایم...
#احیای_کریدورها
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
جایگاه ایران در شبکهی حملونقل بینالمللی...
"در زمینهی حملونقل باید بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم. ما یک معبر پیشرفته میتوانیم در دنیا باشیم. البته احتیاج دارد به خطوط راهآهن؛ با جاده نمیشود."
رهبر معظم انقلاب، ۱۱ آبان ۱۴۰۱
#احیای_کریدورها
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
37.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
خجسته سالروز مبعث رسول اعظم حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) مبارکباد 🌺🌺
فرصتهای ناب "شیفت"- ۱: همکاری با آفریقا در توسعهی زنجیرههای ارزش
جلسه تخصصی برخی از اعضای کمیته دانشجویی "شیفت" دانشگاه صنعتی اصفهان با آقای دکتر جباری، فعال تجاری بخش خصوصی ایران در آفریقا، ۴ اسفند ۱۴۰۱
- آفریقا میتواند مبدأ انواع زنجیرههای ارزش خوراکی (همچون قهوه، کاکائو، انواع میوه، غلات و...) و معدنی جهت فرآوری در ایران و صادرات مجدد باشد. مزیت ایران در انرژی و گاز، باید هوشمندانه در خدمت فعالسازی این ظرفیت آفریقا قرار گیرد. در حال حاضر، بسیاری کشورهای اروپایی مواد خام را از آفریقا تهیه میکنند و با برند کشور خود به سراسر دنیا صادر مینمایند.
- نبود خطوط منظم هوایی و خطوط کشتیرانی دارای زمانبندی مشخص بین ايران و آفریقا، مانعی جدی برای شکلگیری زنجیرههای تجاری گستردهی فیمابین است.
- در آفریقا، بازار بسیار وسیعی جهت ارائهی خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. ایران در این حوزه بسیار ضعیف عمل کردهاست و انواع خدمات (راهسازی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، فولادی، دارو و...) عمدتا در اختیار چین و هند است. این دو، رقبای مهم ایران در بازار بزرگ آفریقا هستند.
- برای دستیابی ایران به جایگاه اقتصادی ممتاز در آفریقا، بایستی روانشناسی، جامعه شناسی فرهنگی، سبک زندگی و ذائقه مردم آفریقا درک گردد و متناسب با آن، زنجیرههای اولویتدار شکل گیرد.
- تعدد قوانین گمرکی، موجب سوءاستفاده شرکتهای تسهیلگر گمرکی از این قوانین و مانعی برای توسعه زنجیرههای صادراتی شدهاست.
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
پیگیری ویژهی "شیفت" در نهاد ریاستجمهوری
روز سهشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ به دعوت نهاد ریاست جمهوری، نشست تخصصی پیرامون معرفی کلانراهبرد شبکهی یکپارچهی فرآوری و ترابری (شیفت) و راهکارهای استقرار این کلانراهبرد در نظام تصمیمگیری کشور، در پاستور برگزار شد.
برخی از مواردی که توسط مسئولان و کارشناسان محترم نهاد ریاستجمهوری مطرح شد:
- شیفت، بیشاز آن که یک استراتژی حملونقل باشد، یک استراتژی حکمرانی کلان مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان است که بستری برای تلفیق پتانسیلهای حملونقل کشور و مزیتهای تولید دانشبنیان را فراهم میکند.
- لازم است رویکرد و نگاه فراملّی شیفت تقویت شود و حوزهی اثر جغرافیایی و تمدنی آن با رویکرد فراسرزمینی، گسترش یابد. توسعهی صنایع پاییندستی فراسرزمینی و کشت فراسرزمینی، از جمله مولفههای این بسط نگاه هستند.
- شیفت نباید به حوزههای ریل و جاده و دریا محدود شود. فعالسازی مزیتهای ارزشمند کشور در کریدورهای اولویتدار ترانزیت حملونقل هوایی، بایستی در شیفت دنبال گردد.
- زیرساختهای مراکز لجستیک کشور، در حال حاضر توان قرار دادن پتانسیلهای شبکههای حملونقل کشور در خدمت تولید را ندارند. شیفت بایستی با لحاظ مزیتهای نسبی منطقهای، ارائهی نقشهی راه مشخص در موضوع زیرساختهای لجستیک کشور و به ویژه بنادر خشک و گمرک، نه با نگاه صرفا حملونقل، بلکه با نگاه تلفیقی حملونقل و فرآوری، در جهت استفاده از ظرفیت حملونقل در خدمت خلق ارزش افزوده را دنبال نماید. به عنوان مثال، توسعهی بنادر خشک مرکز و شرق کشور با رویکرد ساماندهی زنجیرههای پایین دستی معدنی، و بنادر خشک غرب و شمال غرب و جنوب غرب کشور با رویکرد ساماندهی زنجیرههای پاییندستی کشاورزی، ممکن است جهتگیری مناسبی در این زمینه برای شیفت باشد.
- لازم است سند مکلف برای وزارتخانهها و سازمانهای پشتیبان شیفت تهیه گردد و تکالیف به صورت شفاف تعیین و ابلاغ شود.
- نقاط کانونی تمرکز شیفت بایستی با عنایت به استراتژی توسعهی اقتصاد دریامحور باشد. سواحل مکران، میتواند به عنوان یکی از این نقاط کانونی، مدنظر قرار گیرد.
#ریاست_جمهوری
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب "شیفت" - ۲: راهکارهایی ارزنده در پارادایمشیفت صنعت نفت و گاز
- تمرکز بر تکمیل زنجیرههای پاییندستی
- هدایت تولید به صادرات جهت فعالسازی سایر ظرفیتهای تجاری
- آزادسازی انرژی فسیلی مورد نیاز نیروگاهها با حرکت جدی به سمت انرژیهای تجدیدپذیر
- توسعهی مخازن ذخیرهسازی گاز
- استفاده هوشمندانه از موقعیت استثنایی شاهراهی ایران در خدمت ایجاد هاب فرآوری نفتی
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
کارگاه معرفی کلانراهبرد "شبکه یکپارچهی فرآوری و ترابری" (شیفت)
در:
نوزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک
اعضای پانل:
دکتر مصطفی آیتی
دکتر محمد تمنایی
دکتر مجید شاکری
دکتر بهروز عبدالوند
دکتر سبحان نظری
زمان: سهشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱
مکان: تهران، برج میلاد، سالن رودکی
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ...
خجسته زادروز منجی عالم بشریت حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر آزادگان عالم مبارکباد🌺
پیشنیازهای کلان اقتصادی اجرای "شیفت" چیستند؟
جلسه ۴ ساعته معرفی، نقد و تحلیل کلانراهبرد شیفت، شب نیمه شعبان، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ و رهنمودهای جناب آقای دکتر بخشی، دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان:
- طراحی نظام اقتصادی چین، بر مازاد بودجه استوار است و مبتنی بر جبران کسری بودجه سیستماتیک آمریکا میباشد. بر این اساس و نیز با توجه به عدم برخورداری از منابع عظیم انرژی، یوان چین در جهت تقویت و نه تضعیف دلار آمریکا عمل میکند.
- مزیت ژئواستراتژیک ایران، برخورداری از منابع انرژی و تنوع گستردهی معادن و منابع معدنی و نفت و گاز است.
- اقتضای تداوم بازی طراحی شدهی آمریکا برای کشورهای مبتنی بر مازاد بودجه (همچون چین، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و...)، تداوم تامین انرژی این کشورها توسط دارندگان منابع انرژی همچون عربستان، عراق، ایران و... است. در واقع، خام فروشی منابع انرژی و معادن، در راستای تقویت طراحی مذکور است.
- هدف اصلی "شیفت"، ارتقای مشارکت ایران و کشورهای حوزهی انرژی و منابع در زنجیرهی ارزش جهانی، دقیقا نقطهی مقابل بازی مذکور است. گسترش شیفت، بویژه با ایجاد اشتراک منافع کشورهای همسایه، CIS، آفریقا و... با ایران، نظام سلطهی اقتصادی مبتنی بر مازاد-کسری را با چالش جدی مواجه میکند.
- مقابله با سفتهبازی و کنز طلا، در بسیاری کشورهای دنیا از جمله خود آمریکا و کشورهای غربی، بصورت قانونی دنبال میشود. این مقابله، پیشنیاز مهم و غیر قابل اغماض برای بهصرفهشدن فعالسازی زنجیرههای ارزش شیفت میباشد.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
سلام و درود استاد عزیز،
آقای دکتر من مدتی (دو ماه) هستش که در وزارت تعاون و کار به عنوان سرباز امریه مشغول شدم در این مدت بنابر موقعیتم من نزدیک به ۲۰ تا کارخانه را تا به حال بازدید کردم و در جلساتی که مدیران کارخانه صحبت می کنند و مشکلاتشون رو بیان می کنند بودم. لازم به ذکر است که کارخانه جاتی که بازدید کردیم از مهمترین کارخانه های اصفهان هستند ( مثل دارو سازی رها، اطلس پمپ سپاهان...)
در هر جلسه ای که این مدیران صحبت میکنند این پروژه شیف جلوی چشم من میاد :))
حالا نمی دونم گفتن این حرف از سمت من مناسب باشه یا نه؟ ولی نکاتی به ذهنم میرسه که خدمت شما بیان می کنم.
۱_اکثر کارخانه ها بیشتر در پی تامین نیاز داخل هستند و در صورتی که بخواهند فرآوری رویه ماده اولیه وارده از سمت خارج کنند نیاز هست که زیرساخت های این ها توسعه پیاده کنند تا سطح تولید محصولات بیشتر شود و شاهد کاهش عرضه در داخل نباشیم.
۲.مدیران کارخانه ها ترس زیادی از بازاریابی در کشورهای مقصد دارند بهتر بگم زیاد به بخش وزارت خارجه دولت اعتماد ندارند و آنها را ناتوان می دانند.
۳. ناهمترازی سطح تکنولوژی در کارخانههای تولید، برخی بسیار پیشرفته و برخی سطح تکنولوژی پایین دارند.
۴. بدنه دولتی یعنی کارگزاران دولت در هماهنگی کارخانه جات بسیار ضعیف هستند.
۵.همه کارخانه ها به فکر تولید و افزایش سطح تکنولوژی نیستند و به دنبال دلال بازی با ماده اولیه هستند، ( خودم از برخی از مدیران کارخانه جات پرسیدم که افق پیشرفت تکنولوژی شما چیست هیچ جوابی ندادند یا میگفتن وقتی برجام معلق شد ما دیگه نتونستیم تکنولوژی کارخانه را ارتفاع دهیم و جالب این که وقتی می گفتم که می شود از تکنولوژی چینی استفاده کنیم، آنها معتقد نبودند که چین تکنولوژی مناسبی دارد و در مجموع نگاه غربی دارند).
۶. بخش تعاونی های تولیدی از وزارت تعاون در پروژه شما نادیده گرفته شده در واقع گروه های مختلفی از تعاونی ها و جود دارند که می توانند تولید های مناسبی داشته باشند و باعث خلق ارزش افزوده شوند،
همچنین صنایع کوچکی مثل مشاغل خانگی و تولیدی های کوچک وجود دارند که در صورت هماهنگی بخش زیادی از محصولات رو می توانند تولید کنند، یادآوری چین خودش محصولات زیادی رو از طریق همین مشاغل خانگی تولید می کنند
جمع بندی: بهتر که در ابتدا کارخانه جاتی که واقعا به فکر تولید هستند شناسایی شوند. و همچنین از یک کارگروه مناسب برای مذاکره و هماهنگی تولیدی های مختلف با پروژه شیفت استفاده شود.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
ملتی که سیاستمدارانش دستور کار ملی تعریف نکرده و عزم ملی را برای رسیدن به اهداف ملی جزم نکنند، محکوم به زیستن در حاشیه است...
سید یاسر جبرائیلی
#دستور_کار_ملی
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند "نسخه نجاتبخش"
راهکاری برای شکستن محاصره علمی و اقتصادی
با توضیحات: آقای مهندس نوید نجاتبخش، مدیرعامل محترم شرکت بهیارصنعت سپاهان و عضو هستهی مسئلهمحور نخبگانی "طراحی شیفت"
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴، شبکه ۳ سیما
#دانشبنیان
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
14011220_daneshbonyan_p.pdf
3.79M
نقشهی راه اقتصاد دانشبنیان
نمودار جامع محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد دانشبنیان از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱
#دانشبنیان
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نشستی صمیمانه با سرور معزز، جناب آقای دکتر مجتبی ازهری، استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان، سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
برخی نکات مورد اشارهی ایشان:
- دانشگاهها میتوانند در پژوهشهای مرتبط با شیفت، نقش مؤثری ایفا نمایند. دهها پایاننامه ارشد و رسالهی دکتری پیرامون سازوکارها، سیاستگذاریها، مکانیابیها، تخصیص و تهاتر منابع، نیازها و پتانسیلهای کشورهای ذینفع شیفت و ... قابل تعریف هستند.
- علاوه بر متخصصین حوزههای مهندسی، به متخصصین علوم جامعهشناسی و روانشناسی و روانکاوی اجتماعی نیاز است. مسئلهی شیفت، انتزاعی و تئوری نیست و صرفاً با دستور قابل پیادهسازی نیست. بلکه بایستی از طرف اقشار مختلف جامعه، مورد پذیرش قرار گیرد، تا قابلیت اجرایی یابد.
- در طراحی شیفت، بایستی تفاوتهای اجتماعی در طرز نگرش و آداب و سبک زندگی مردم استانهای مختلف کشور، حتما مد نظر قرار گیرد. مثلا با منابع تولید ارزش یکسان، برخی زنجیرههای آزاد فرآوری ترابری در استان خوزستان قابل توسعه است، ولی همان زنجیرهها در استان بوشهر ممکن است قابل پیادهسازی نباشد.
- انواع و اقسام تهاتر، ما بین منابع مختلف تولید ارزش، قابل تعریف هستند که بایستی به دقت، در طراحی شیفت، لحاظ گردند. حتی تهاتر در نیروی انسانی نیز میتواند مدنظر قرار گیرد.
- رویکرد شیفت، علاوه بر حوزهی کالا و برقراری همبست ساحتهای هفتگانه در زنجیرههای ارزش کالایی، میتواند در حوزهی مسافری و گردشگری نیز امتداد یابد. توسعهی سرویسهای متنوع حملونقل یکپارچه با انواع فرآوریهای غذایی، کشاورزی، نساجی، صنایع دستی و... این قابلیت را فراهم خواهد آورد که بسیاری از ظرفیتهای عظیم مغفول در صنعت توریسم کشور، احیا گردد. ایجاد همافزایی مثبت مابین تورهای زنجیرهای سفر و انواع فرآوریهایی که مناطق مختلف در آن مزیت دارند، راهاندازی انواع قطارهای گردشگری، و تبلیغات و بازاریابی مناسب داخلی و خارجی، راهکارهایی مبتنی بر تولید ارزش افزوده هستند که درآمدهای پایدار فراوان و اشتغالزایی بسیار عالی را برای مناطق مختلف کشور (اعم از مناطق شمالی، کویری، ساحلی، باستانی و...) مهیا مینمایند.
#نظرات_نخبگان_دانشگاهی
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
نشست تخصصی شش ساعته ارائه و نقد "شیفت" با حضور آقای دکتر ایزدخواه
دو جلسه تخصصی با آقای دکتر روحالله ایزدخواه، متخصص مدیریت فناوری و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در روزهای سهشنبه ۲۳ اسفند و جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد.
برخی صحبتهای ایشان:
- "شیفت" ایدهای مبتکرانه و جدید است که بایستی بر رفع برخی چالشهای مهم ما متمرکز شود. موضوع تعارض منافع بین ایران و برخی کشورهای همسایه که به دنبال توسعهی زنجیرههای ارزش در تعامل با آنها هستیم، بایستی در "شیفت" چاره جویی شود و مکانیزمهای مناسب طراحی گردد. مثلا، پاکستان به عنوان واردکنندهی انبوه خرما از ایران، جهت صادرات مجدد آن به دنیا است. سیاستگذاری تعرفهای پاکستان (تعرفهی صفر واردات فلهای خرما به پاکستان)، در سایهی عدم ابتکار عمل ایران، عملا تداوم خامفروشی کشور در این فرصت مهم اقتصادی را در پی داشتهاست.
- سوریه، کشوری صنعتی است و در برخی صنایع همچون نساجی، زیرساختهای قابل توجهی داشته و دارد که البته برخی از آنها در جنگ آسیب دیدهاست. سوریه طالب محصولات نهایی نیست، بلکه به دنبال مواد اولیه و نیز خط تولید در برخی صنایع است.
- شیفت بایستی راهکار مناسب جهت حل تعارض منافع با کشورهای ذینفع در این کلانراهبرد را در تقاطع دادن چند زنجیرهی ارزش با یکدیگر و مشروط سازی آنها با هم دنبال کند. مثلا مشروطسازی و تقاطع برد-برد زنجیرههایی همچون مواد اولیه و برخی بازارهای مصرف سوریه، با برخی مواد اولیه و محصولات نهایی ایران همچون فولاد و پلیمر و صنایع دانشبنیان.
- فرصتهای همکاری زیادی بین ایران و افغانستان وجود دارد. افغانستان تمایل ندارد صرفا واردکنندهی مواد خام به ایران باشد، بلکه به دنبال سازوکاری است که بتواند پتانسیلهای فرآوری خود را نیز فعال کند. نمونهای از این پتانسیلها، در موضوع استخراج و فرآوری انواع سنگهای قیمتی وجود دارد که فرصت فرآوری در افغانستان و صادرات به ایران و صادرات مجدد به بازارهای جهانی، در کنار تقاطع با سایر زنجیرههای ارزش، نقطهی تعادل پایدار و مورد رضایت طرفين را حاصل میکند. همچنین در کشاورزی، دام، سنگ معدنی و... ظرفیتهای همکاری فراوانی وجود دارد.
- چالش مهم دیگری که "شیفت" با آن روبروست، چالش همکاری دستگاههای مختلف دولتی است که گاه منافعشان متضاد با یکدیگر است. بعنوان مثال، صنایع فولاد کشور، در عین اینکه پراکنش نامناسبی دارند، به شدت نیازمند توسعهی ریلی هستند و حتی آمادگی برای توسعه شبکه را نیز اعلام کردند که توسط وزارت صمت دنبال شد؛ با اینحال، وزارت راه در زمینه تعیین اولویت این توسعهها نظرات متفاوتی داشت که مانع همافزایی و پیشبرد امر گردید. اتخاذ فرآیندهای همافزا برای همراه نمودن همهی دستگاههای اجرایی، باید در طراحی شیفت لحاظ شود.
- یافتن همبستهای ۷ گانهی شیفت، نیاز به اشراف فراوان شرایط کشور، زنجیرههای موجود و دیتا دارد.
- علاوه بر بازیگران دولت و متولیان زنجیرههای آزاد، لازم است توسعهگران نیز در ساختار شیفت قرار گیرند. دولت نباید خود، توسعهگر باشد. پیگیری توسعهی زنجیرههای ارزش، حرکت در کل زنجیره (نه تمرکز بر بخشی از آن) و اشراف اطلاعاتی بازیگران بالفعل و بالقوه، و همرسانی بجای تصدیگری، از وظایف توسعهگران زنجیرههاست. جذابیت توسعهگری، در مفهوم نوآوری و دانشبنیان بودن آن مستتر است و در اکوسیستم نوآوری میتواند از ارزش افزودهی وسیع برخوردار شود. انتفاع توسعهگر در بزرگتر شدن کیک است، نه در رقابت با حلقات زنجیره. توسعهگری امری نرمافزاری است و نه سختافزاری؛ این مهم در سطح میانی اقتصادی(Meso) است که در ایران مغفول مانده و فاقد متولی است و طراحی شیفت باید شامل آن شود. نهاد دانشگاه به دلیل ویژگیهای قابل توجه و ارزشمند، در شکوفایی توسعهگری در ایران بسیار موثر خواهد بود. دانشگاهها و پارکهای نوآوری، نقش اصلی را به عنوان توسعهگران انواع زنجیرههای ارزش ملی و منطقهای، میتوانند ایفا کنند.
#تضاد_منافع
#اکوسیستم_نوآوری
#توسعهگری
#شیفت
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404