سکوی هوشمند نرمافزاری «شیفت» چیست؟
این سکو، وظیفهی رصد، ارزیابی و نظارت بر عملکرد بازیگران زنجیرههای ارزش ابتکار «شیفت» را بر عهده دارد و به عنوان سامانهی پشتیبان تصمیم زنجیرههای ارزش، یکپارچهسازی منابع دهگانهی خلق ارزش را دنبال مینماید و دولت را در تخصیص تسهیلات اعطایی به زنجیرههای ارزش، متناسب با و مشروط به میزان خلق ارزش افزودهی آنها، هدایت مینماید.
برخی از کارکردهای سکوی هوشمند نرمافزاری «شیفت»:
کارکرد ۱: احصای پویا و بهروزشدهی نیازمندیهای ایران و سایر کشورهای ذینفع در «شیفت»، دستهبندی آنها، برآورد میزان برآورده شدن آنها، و اولویتبندی آنها
کارکرد ۲: احصای پویا و بهروزشدهی پتانسیلهای ایران و سایر کشورهای ذینفع در «شیفت»، دستهبندی آنها بر اساس منابع دهگانهی خلق ارزش معرفیشده در ابتکار «شیفت»
کارکرد ۳: تعیین پویا و بهروزشدهی زنجیرههای ارزش اولویتدار و تقاطع آنها با ایجاد ارتباط بین نیازمندیها و پتانسیلها
کارکرد ۴: ارزیابی هوشمند میزان قابلیت اجرایی زنجیرههای ارزش قابل توسعه و رتبهبندی آنها، با لحاظ قواعد و محدودیتهای حاکم بر زنجیرهها
کارکرد ۵: رصد، سنجش، و ارزیابی به روز شدهی زنجیرههای موجود و توسعه یافته، تعیین گلوگاهها و نقاط بحرانی، چالشهای عملیاتی و راهکارها
#سکوی_هوشمند_نرمافزاری
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فهمی از "مشکل غیرقابل حل" ندارم!
بازدید از غرفهی هلدینگ خودرو برقی آرین ستاک در نمایشگاه حملونقل دانشبنیان دانشگاه صنعتی اصفهان
گفتگو با آقای دکتر سید مهرداد هاشمیان (مدیرعامل محترم شرکت مدیتک و مرکز نوآوری توسعه خودرو برقی)، در معیّت دوست عزیزم آقای دکتر حقشناس (معاون محترم حملونقل شهر اصفهان)، ۱۴۰۳۰۲۱۳
- از مونتاژ خودرو برقی کار را شروع کردیم؛ الان بسیاری قطعات خودروی برقی را با کیفیتی بهتر از مشابه خارجی داریم میسازیم. طراحی قطعات و تکنولوژی ساخت را تا ۱۰۰٪ در اختیار داریم، ولی مواد اولیه و برخی قطعات را همچنان باید وارد کنیم. پرینترهای سه بعدی برای تولید قطعات خودرو برقی را تولید کردم. همه قطعات دستگاه شارژ برقی را خودمان تولید کردیم.
- قیمتگذاری دستوری، بزرگترین مشکل ماست. ما را مجبور به فروش با قیمت بالاتر میکنند! قیمت فروش خودروی برقی من با سود خوب، حدود ۶۰۰ میلیون تومان است، ولی اجازه فروش با این قیمت را ندارم!
- باید انتقال کارخانه تولید باتریهای لیتیوم به ایران را دنبال کنیم. مپنا در تلاش برای انجام این کار است ولی شرکتهای خصولتی موفق نخواهند شد و این کارها باید به بخش خصوصی واقعی سپرده شود.
- باید برق خودروهای برقی را با قیمت مناسب (و روش مناسب از انرژی تجدیدپذیر) تامین کنند. با قیمتگذاری دستوری، قیمت برق خوروی برقی حدود ۵ برابر قیمت برق خانگی است.
- در حوزهی خودرو برقی، فرصتهای زیادی داریم. "مشکل غیرقابل حل" برای ما تعریف شده نیست!
#خودرو_برقی
#پیشرفت_صنعتی_دانشبنیان
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
حملونقل؛ یکی از پایههای تحول چین
دولت چین با سرمایهگذاری هنگفت در زیرساختهای حملونقل، پایههای محکمی برای رشد در شهرهای خود فراهم کرده است.
www.arup.com/perspectives/how-is-china-transforming-its-cities
پ.ن.: تحول در سامانهی حملونقل کشور، میتواند نقش موتور محرک پیشرفت کشور را ایفا کند.
#حملونقل
#زیرساخت_پیشرفت
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
فرصتهای ناب شیفت- ۲۱: تولید گاز هلیوم
- گاز هلیوم یکی از گازهای نجیب است که در اعماق زمین و گاز طبیعی یافت میشود. این گاز به دلیل سبکی، بیخطر بودن و بیاثر بودن، کاربردهای زیادی از جمله پرکننده بالونها، خنککننده در تجهیزات پزشکی، لیزرها، هلیوم-نئون لامپها، تولید تصاویر سونوگرافی و ... دارد.
- خاورمیانه به همت قطر و به لطف میادین گاز طبیعی سرشار، حدود ۵۲٪ از تولید و صادرات هلیوم در جهان را در اختیار دارد. آمریکای شمالی و آفریقا به ترتیب با سهم ۲۱٪ و ۱۴٪ در ردههای دوم و سوم قرار دارند.
- ایران با وجود داشتن نزدیک به ۳۰٪ از ذخایر هلیوم جهان، متأسفانه تولیدی ندارد و همچنان واردکنندهی این گاز است!
- میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، یکی از منابع هلیوم در ایران است. هرچند گفته میشود که غلظت هلیوم در این میدان بالا نیست اما قطر با استفاده از همین میدان مشترک توانسته به دومین تولیدکننده هلیوم در جهان تبدیل شود.
منبع: VCMGroup.ir
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#یکپارچگی_منابع_تولید_ارزش
#فرصتهای_ناب_شیفت
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
بهبود فناوری و انباشت دانش مبتنی بر بخش خصوصی؛ مؤلفهای مهم در پیشرفت کشور و نجات از انواع خامفروشی
دکتر علی چشمی - اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
صادرات کالاهای با تکنولوژی بالا در کرهجنوبی حدود ۱۶۰میلیارد دلار، در ترکیه حدود ۵میلیارد دلار و در ایران با جمعیتی بیشتر حدود ۲۰۰میلیون دلار است؛ تفاوتی که طی دههها ایجاد شده و بهراحتی کم نخواهد شد و انباشت دانش در کشورهایی مانند کرهجنوبی روزبهروز تفاوت را با کشورهایی مانند ایران بیشتر خواهد کرد. توجه کنید که میانگین رشد تولید بخش صنعت (ساخت) از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۵۷ در کرهجنوبی ۱۷.۵درصد و در ایران با اندکی تفاوت ۱۴درصد بوده است؛ سالهایی که بعضیها فکر میکنند اگر روند توسعه صنعتی ادامه مییافت اکنون وضعیت ایران شبیه به کره یا حتی بهتر بود. اما سالهای بعد یعنی از ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ اتفاقا رشد تولید صنعتی دو کشور تفاوت عجیبی نداشته است: کرهجنوبی ۸درصد و ایران ۵درصد.
چه چیزی تفاوت بسیار بزرگ توسعه صنعتی در ایران و کرهجنوبی را ایجاد کرده است؟ تفاوتی که سایر ابعاد آن در شاخص پیچیدگی اقتصادی نمایان میشود. در سال ۲۰۲۱ طبق سایت اطلس این شاخص، در حالی که ایران فقط ۱۶میلیارد دلار صادرات داشته (به دلیل تحریمها مقدار صادرات کمتر در این شاخص گزارش شده، اما طبق آمار رسمی صادرات کالای نفتی و غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰میلیارد دلار بوده) کرهجنوبی ۸۰۳میلیارد دلار صادرات داشته و رتبه ۳ جهان را در شاخص پیچیدگی به خود اختصاص داده است.
کرهجنوبی نهتنها در فناوری ارتباطات (۶۰میلیارد دلار)، الکترونیک (۱۳۴میلیارد دلار)، حملونقل (۴۵میلیارد دلار) و انواع خودروها (۴۳میلیارد دلار) و پلیمرها و لوازم و ماشینآلات مختلف صادرات دارد، ۳۵میلیارد دلار هم نفت پالایششده صادر کرده است؛ در حالی که ایران با وجود اینکه خودش تولیدکننده نفت خام است در برخی سالها حتی در تامین نیازهای داخلی برای حاملهای انرژی موفق نبوده است؛ بگذریم که در صنایع با تکنولوژی بالا نتوانسته است به پیشرفتی برسد.
واقعا چه چیزی این تفاوت چشمگیر را در تکنولوژی و رشد ایجاد کرده است؛ در حالی که از نظر آموزش و سرمایه انسانی به عنوان پایه مهم بهبود تکنولوژی چندان تفاوتی نیست و تفاوتها بیشتر در کیفیت دولت و ماهیت بنگاههای اقتصادی دو کشور است. ابتدا باید دولت باکیفیتی وجود داشته باشد که بخواهد و بتواند از بهبود تکنولوژی از مسیر انباشت دانش در بنگاههای اقتصادی پشتیبانی کند. این مساله نیاز دارد در سطح حکمرانی، یعنی چه در قانونگذاری، چه سیاستگذاری و چه فرآیندهای اجرایی دولت، همه نگاهها به بهبود تکنولوژی به عنوان یکمنفعت ملی باشد. روابط خارجی، ثبات اقتصادی، معافیت و اعتبار مالیاتی، برنامههای تجارت خارجی و جذب سرمایه خارجی باید بر مبنای بهبود تکنولوژی یاشد.
نگاه سیاستگذار باید به رشد فعالیتهای صنعتی با تکنولوژی بالا باشد، نه مثل رشد فصل بهار ۱۴۰۲ که دولت احساس موفقیت دارد، در حالی که بخش صنعت فقط ۰.۶واحددرصد در رشد اقتصادی ۶.۲درصدی سهم داشت و فعالیتهایی مانند عمدﻩﻓﺮﻭشی، ﺧﺮﺩﻩﻓﺮﻭشی و ﺗﻌﻤﻴﺮ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﻣﺪﺩکاری ﺍﺟﺘﻤﺎعی و فعالیتهای املاک و مستغلات و آموزش هر کدام ۱.۴درصد سهم داشتند. از الزامات دیگر دولت باکیفیت این است که تعامل سازندهای با بخش خصوصی داشته باشد و موتور تولید مبتنی بر تکنولوژی را بخش خصوصی و تشکلهای آن بداند. سیاستهای بودجهای دولت نیز اهمیت زیادی دارد. در کشورهای پیشرفته، بنگاههای بزرگ از معافیت و اعتبار مالیاتی مناسبی برای امور تحقیق و توسعه برخوردارند، به گونهای که نرخ موثر مالیاتی آنها (نسبت مالیات پرداختی به درآمد آنها) بسیار پایین است.
اما در ایران هرچه شرکتها بزرگتر باشند فشار مالیاتی بیشتر است و دولت درآمدهای مالیاتی را که از این شرکتهای جمع میکند از طریق حمایتهای کنونی از فعالیتهای دانشبنیان بین شرکتهای کوچک و نوپا پخش میکند. یعنی نه در مالیاتستانی و نه در تخصیص اعتبارات دولتی به انباشت دانش در شرکتهای بزرگ کمک چندانی نمیکند. به موازات شکلگیری دولت باکیفیت است که تکنولوژی از مسیر انباشت دانش در شرکتهای بزرگ بهبود پیدا میکند و به گسترش صادرات صنعتی در کلاس جهانی و تولید صنعتی میانجامد و خدمات مولد در کنار این تولیدات رشد میکند. نقشی که شرکتهای خانوادگی بزرگ در کرهجنوبی داشتند؛ اما شرکتهای بزرگ دولتی و شبهدولتی ایران نتواستند چنین نقشی ایفا کنند.
#بهبود_فناوری
#انباشت_فناوری
#پیشرفت_صنعتی_دانشبنیان
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#دستور_کار_ملی
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
بهبود فناوری و انباشت دانش مبتنی بر بخش خصوصی؛ مؤلفهای مهم در پیشرفت کشور و نجات از انواع خامفروشی
دکتر علی چشمی - اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
- چه چیزی تفاوت بسیار بزرگ توسعه صنعتی در ایران و کرهجنوبی را ایجاد کرده است؟
- از نظر آموزش و سرمایه انسانی به عنوان پایه مهم بهبود تکنولوژی چندان تفاوتی نیست و تفاوتها بیشتر در کیفیت دولت و ماهیت بنگاههای اقتصادی دو کشور است.
- باید دولت باکیفیتی وجود داشته باشد که بخواهد و بتواند از بهبود تکنولوژی از مسیر انباشت دانش در بنگاههای اقتصادی پشتیبانی کند. این مساله نیاز دارد در سطح حکمرانی، یعنی چه در قانونگذاری، چه سیاستگذاری و چه فرآیندهای اجرایی دولت، همه نگاهها به بهبود تکنولوژی به عنوان یکمنفعت ملی باشد.
- روابط خارجی، ثبات اقتصادی، معافیت و اعتبار مالیاتی، برنامههای تجارت خارجی و جذب سرمایه خارجی باید بر مبنای بهبود تکنولوژی یاشد.
- نگاه سیاستگذار باید به رشد فعالیتهای صنعتی با تکنولوژی بالا باشد.
- دولت باکیفیت باید تعامل سازندهای با بخش خصوصی داشته باشد و موتور تولید مبتنی بر تکنولوژی را بخش خصوصی و تشکلهای آن بداند.
- تکنولوژی از مسیر انباشت دانش در شرکتهای بزرگ بهبود پیدا میکند، نقشی که شرکتهای خانوادگی بزرگ در کرهجنوبی داشتند؛ اما شرکتهای بزرگ دولتی و شبهدولتی ایران نتواستند چنین نقشی ایفا کنند.
متن کامل
#بهبود_فناوری
#انباشت_فناوری
#پیشرفت_صنعتی_دانشبنیان
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
#دستور_کار_ملی
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
مأموريتگرایی دانشگاهها؛ واگرا یا همگرا؟!
مأموريتگرایی مطلوب دانشگاهها بایستی چگونه باشد؟
واگرا، پراکنده و نشأت گرفته از سلایق محلی و گروهی و شخصی؟
یا بر اساس اولویتهای مشخص ملی و منطقهای که توسط حکمران احصا میشود، و بصورت همگرا نیل به یک هدف بزرگ مشخص را دنبال میکند؟
بر مبنای کدام حکمرانی؟
در جهت رفع کدام گلوگاههای اولویتدار؟
با کدام مکانیزم تشویقی؟
با کدام مکانیزم نظارتی؟
آیا ارتباط سامانیافته و نظاممند بین این مأموريتها و مأموريتهای بنگاههای صنعت، کشاورزی، لجستیک، انرژی، و تجارت، جزو ضروریات این رویکرد مأموريتگرایی دانشگاهها نیست؟
پ.ن.: بروشور مأموریتگرایی در دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، سال انتشار ۱۴۰۲، دانلود فایل:
sajed.msrt.ir/report/index
#دستور_کار_ملی
#مأموريت_دانشگاه
#توسعهگران_زنجیرههای_ارزش
#احیای_حکیمانه_زنجیرههای_ارزش
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
YaZ306T0P3GcRcHsmHpRSIhI_543_کتابچه مأموریت گرایی سال 1402- نسخه نهایی- 11 آذر ماه.pdf
2.26M
کتابچه مأموريتهای دانشگاهها، ۱۴۰۲
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دولت: سیاستگذاری و مدیریت کلان و نظارت و حمایت و هدایت، آری؛ مالکیت و عملیات اجرایی، خیر
ضرورت ورود بخش غیردولتی (مردم و بخش خصوصی) در اقتصاد کشور
پ.ن.: البته بدیهی است توجه همزمان به پیشنیازهای کلان اقتصادی (همچون الزامات پولی و بانکی) و نیز جلوگیری از تکرار خصوصیسازی به سبک ناقص و پر از ایراد قبلی، لازمهی ورود بخش غیردولتی به اقتصاد است.
#اقتصاد_مردمی
#مدل_موفق_مردمیسازی
#مشارکت_عمومی_خصوصی
کانال "شیفت" در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404