2ـترقی و پیشرفت علوم و فنون :
گر چه انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ اتفاق افتاد اما با گذر زمان و در قرن ۲۰ شاهد به بار نشستن فناوری و علوم نوین بودیم . پیشرفت ها در زمینه هایی مانند صنعت هوا نوردی، دستیابی به اتم، لزوم احترام به مالکیت فکری و معنوی و ... باعث شد تا یکسری سازمان های بین المللی تخصصی به وجود آیند که ناظر بر محصولات فکری و علمی بشری باشند . اگر بپذیریم که سازمان ها تشکیلاتی هستند برای تحقق اهداف مشترک از راه اقدامات هماهنگ میتوان به این نتیجه رسید که دانشمندان برای اینکه محصول تلاش فکری خود را به بازار عرضه کنند سازمانهایی برای نظارت بر حاصل تلاش این دانشمندان نیاز بود . البته یکی دیگر از اهداف تشکیل این سازمانها ایجاد انحصار در اکتشافات علمی جدید برای توفق بر نظامات اقتصادی نظامی و سیاسی جهان بود.
با وجود اینکه هواپیما توسط برادران رایت اختراع شد و اولین پرواز در سال ۱۹۰2 انجام شد اما انسان ها در جریان جنگ جهانی اول به پیشرفت هایی در سرعت و قدرت این هواپیماها دست یافتند. در کنفرانس صلح ورسای ۱۹۱۹ در پاریس به دعوت دولت فرانسه کنفرانسی هم در کنار آن برای سازماندهی هوانوردی بین المللی برگزار شد و ماحصل آن کنوانسیون 1944 پاریس ناظر بر هوانوردی بین المللی بود.
کنفرانس دومی به نام شیکاگو در ١٩٤٤ به دعوت آمریکا برگزار شد که 52 کشور در آن شرکت کردند و حاصل آن کنوانسیون ١٩٤٤ شیکاگو بود که ۲ محصول داشت، یکی سازمان هوانوردی بین المللی و دیگری انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علوم و فنون هوایی .
3ـتوسعه بازرگانی و تجارت یا رونق اقتصادی بین دولت ها
کارکردگرایان و نوکارکردگرایان در این زمینه معتقدند شروع همکاری در یک حوزه منتهی به همکاری در سایر حوزه ها می شود یعنی اگر کشوری در زمینه بازار مشترک سرمایه گذاری کنند مسائلی مانند مالیات و بانکها و... گسترش می یابند ، به عبارت دیگر اصل انشعاب و تسری عنوان می کند که وقتی در یکی از حوزه ها همکاری آغاز می شود به تدریج این همکاری به دیگر حوزه ها نیز سرایت خواهد کرد به ویژه در امور تجاری و اقتصادی صندوق بین المللی پول، بانک بین المللی ترمیم و توسعه ، موسسه پولی بین المللی همه محصولات گسترش و رونق تجارت و اقتصاد هستند . (وابستگی کشورهای پیرامون به مرکز)
تا قبل از جنگ جهانی دوم قدرت اتم برای انسان ناشناخته بود. در نتیجه دستیایی انسان به انرژی عظیم و ویرانگر اتم ضرورت تشکیل سازمانی که ناظر بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باشد احساس شد. آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۵۷ طرحی را با عنوان «اتم برای صلح» به سازمان ملل ارائه داد که حاصل این طرح تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد . البته امروزه این سازمان به سازوکاری تبدیل شده است که انحصار دستیابی به انرزی اتمی را در دست کشورهای معدود دارنده آن حفظ کند.
4ـتوسعه بازرگانی و تجارت یا رونق اقتصادی بین دولت ها
کارکردگرایان و نوکارکردگرایان در این زمینه معتقدند شروع همکاری در یک حوزه منتهی به همکاری در سایر حوزه ها می شود یعنی اگر کشوری در زمینه بازار مشترک سرمایه گذاری کنند مسائلی مانند مالیات و بانکها و... گسترش می یابند ، به عبارت دیگر اصل انشعاب و تسری عنوان می کند که وقتی در یکی از حوزه ها همکاری آغاز می شود به تدریج این همکاری به دیگر حوزه ها نیز سرایت خواهد کرد به ویژه در امور تجاری و اقتصادی صندوق بین المللی پول، بانک بین المللی ترمیم و توسعه ، موسسه پولی بین المللی همه محصولات گسترش و رونق تجارت و اقتصاد هستند . (وابستگی کشورهای پیرامون به مرکز)
5ـ احساسات بشر دوستانه ای که در سایه به وقوع پیوستن دو جنگ جهانی ایجاد شد
آمار تلفات جنگ جهانی اول (حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون نفر) و جنگ جهانی دوم (حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر) است یعنی بیش از تلفات جنگ های صورت گرفته در طول تاریخ حیات بشری . امروزه جنگ مذموم است و راه حل نیست ، احساسات بشر دوستانه موجب شد سازمانهایی به وجود بیایند که از وقوع جنگ هایی مثل دو جنگ جهانی ، به جلوگیری کنند .
جایگاه واهمیت سازمان های بین المللی
هیچ دولتی بی نیاز از عضویت در سازمان های بین المللی نیست . (علت: وابستگی های ایجاد شده)
هر دولتی که به وجود می آید اولین اقدام و تقاضای آن عضویت در سازمان ملل است و متقابلا هیچ دولتی تاکنون تقاضای خروج از سازمان ملل را نداشته است. خاستگاه و تکیه گاه دولت ها در تمایل به عضویت در سازمان های بین المللی گرایش به همکاری بین دولت هاست البته هدف نهایی هر دولتی از پیوستن به سازمانهای بین المللی تامین حداکثری منافع و مصالح ملی است. ممکن است دولتی از طریق پیوستن به سازمانهای بین المللی بخواهد از آن به عنوان یک تریبون استفاده کند و به طرح موضوع، آرمانها و خواسته ها و نقطه نظرات خود به جامعه بین المللی بپردازد که این حداقل نفعی است که اینگونه سازمان ها برای اعضا دارند .
به همان نسبت که بر پیچیدگی ماهیت روابط بین الملل افزوده شده بر پیچیدگی سازمانهای بین المللی نیز اضافه شده است. هم در تعیین وظایف و کارکردها و اهداف و هم در ساختار سازمانهای بین المللی گسترش و پیچیده تر شدن را شاهد هستیم.
اولین سازمان های بین المللی در شکل کارگذاریهای تخصصی به تناسب ساده بودن نظام بین الملل ساختار ساده ای داشتند. در اوایل قرن ۱۹ روابط بین دولتها به حوزه های امنیتی، اقتصادی و بازرگانی محدود می شد . امروزه به تناسب گسترش نیازها و تقاضا ها برای همکاری ، بر پیچیدگی ساختار سازمانهای بین المللی نیز افزوده شده است . از جمله کارگذاری های تخصصی که در قرن ۱۹ به وجود آمدند می توان به سازمان اوزان و مقادیر، اتحادیه جهانی پست ، سازمان رود دانوب، دفتر بهداشت جهانی و... اشاره کرد .
رسانه های صهیونیستی: سربازان ما احساس میکنند در مناطق شمالی فلسطین اشغالی همانند اردک شکار میشوند
#طوفان_الأقصی
تعریف سازمان های بین المللی
3 مفهوم «سازمانهای بین المللی » ، «نهادهای بین المللی » و « روابط بین المللی» ، از هم جدایی ناپذیرند .
سازمان بین المللی:
یک سازمان بین المللی یک نهاد بین المللی است که در سایه توسعه و تکامل روابط بین المللی به وجود آمده است .
یک سازمان بین المللی تشکیلاتی است که به منظور تحقق اهداف مشترک اعضا از طریق هماهنگی اهداف و بر پایه یک اساسنامه یا سند تاسیس و در قالب تشکیلات و کارگذاری هایی به وجود می آید و می تواند تصمیماتی اتخاذ کند .
نهاد بین المللی :
به مجموعه سنت ها ، مقررات و تشکیلاتی گفته می شود که یک اجتماع را از اجتماعی دیگر متمایز می کند و هر گاه این اجتماع اجتماع جهانی باشد آن نهاد یک نهاد بین المللی است .
روابط بین الملل :
به مجموعه کنش ها و واکنشهای بین بازیگران با اعضای جامعه بین المللی اطلاق می شود که به دنبال دست یابی به حداکثر منافع و احیانا رفع ضررهای احتمالی بین خور هستند .
هر سازمان بین المللی یک نهاد بین المللی است اما هر نهاد بین المللی یک سازمان بین المللی نیست .
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
اهداف سازمان های بین المللی
1ـ حفظ منافع کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم
سازمان ملل توسط کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم تاسیس شد و هدف اصلی آن حفظ دستاوردهای پیروزی در جنگ جهانی دوم برای پیروزان جنگ بود. توفق نظامی بر جهان باعث شد پیروزان جنگ به دنبال تاسیس نظام بین المللی باشند که همواره مناسبات آن توسط پیروزان جنگ مشخص شود و همچنین این توفق همواره حفظ شود.
2ـتلاش در جهت حفظ، بقا و دوام توافقات بین المللی
قبل از تشکیل سازمانهای بین المللی نیز دولتها به توافقاتی دست می یافتند اما این توافقات ناپایدار بود و هر چند ظاهرا دولت ها قراردادهایی را بین یکدیگر امضا میکردند ولی این توافقات فاقد ضمانت اجرا بود و دولت ها متعهد به اجرا نبودند یا توافقات از اعتبار چندانی برخوردار نبودند. به منظور تضمین اجرای صحیح توافقات بین المللی حاصله، سازمان های بین المللی ایجاد شدند1111 .
3ـ حفظ صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری از جنگ
در سایه تشکیل سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم اولین هدف سازمان ملل حفظ صلح و امنیت بین المللی عنوان شد و شورای امنیت طبق ماده ٢٤ منشور ملل متحد ، مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده گرفت .
4ـ کمک به تسریع روند قانونگذاری در نظام بین الملل
در گذشته و قبل از تاسیس سازمان ملل متحد، نظام قانونگذاری کند بود یعنی مبنای قواعد بین المللی عرف یا رویه های قانونگذاری بود و ممکن بود یک دولت در چارچوب عملکرد و رویه ها اقدامی انجام می داد که مورد پذیرش دیگر دولت ها نیز قرار می گرفت . برای تحقق قواعد عرفی به زمانی طولانی نیاز بود . از سویی نظام بین الملل به سرعت در حال تحول بود و نیاز های جدید ایجاد می شد ، پس باید سازمانهای بین المللی جدیدی برای موازنه بین انتظارات و نظام قانونگذاری به وجود می آمد و قوانین مکتوب، مدون و معاهدات بین المللی باید حقوق بین الملل را به پیش می بردند. عرف ، معاهدات بین المللی و اصول عمومی حقوقی از جمله منابع حقوق بین الملل هستند. با تشکیل سازمان ملل وظیفه تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل بر عهده کمیسیون حقوقی بین الملل مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت ، به این صورت که ٣٤ حقوقدان در کمیسیون حقوقی بین الملل خلاء های قانونی را بررسی می کنند و طرح ها را به دولت های عضو در مجمع عمومی ملل متحد ارائه می کنند تا رای دهند
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
5ـایفای نقش حکمیت
بعضی از سازمان ها و نهادهای بین المللی برای ایفای نقش حکمیت بین دولت هایی که اختلاف پیدا کرده اند به وجود آمده تا بر مبنای حقوق بین الملل که مدافع پیروزان جنگ جهانی دوم است بین آنها به داوری بپردازند. نمونه بارز این نهادها دیوان بین المللی دادگستری به عنوان یکی از ارکان 6 گانه سازمان ملل است که مقر آن در لاهه هلند میباشد. نمونه دیگر دیوان بین المللی کیفری است که در 4 حوزه صلاحیت دارد : ۱- جنایت علیه بشریت ۲- جنایات جنگی ۳- جرایم علیه صلح و تجاوز 4- نسل کشی انسانی . نمونه های دیگر از اینگونه نهادها : دیوان حقوق بشر اروپایی، دیوان اروپایی دادگستری، دیوان رسیدگی به اختلافات تجاری، دیوان رسیدگی به دعاوی و اختلافات دریایی می باشند . اصل ۶ منشور سازمان ملل نیز توصیه می کند دولت ها قبل از اینکه وارد جنگ شوند اختلافات خود را با مذاکره ، سازش و رسیدگی قضایی می کنند .
6ایفای نقش میانجی گری
تفاوت میانجی گری و حکمیت در این است که نقش حکمیت در دعاوی حقوقی اعمال میشود، یعنی دعاوی که ماهیت حقوقی داشته باشند را شامل می شود . اما اگر دعوا ماهیت سیاسی داشته باشد به میانجی گران سپرده می شود و این موضوع امری داوطلبانه است معمولا بین دعاوی سیاسی صورت میگیرد. هم سازمانهای بین المللی و هم افراد هرگاه بین دو یا چند دولت دعوایی اتفاق بیافتد می توانند طرفین دعوا را به میز مذاکره دعوت کنند، خور میانجی گران میان طرف های مذاکره حضور دارند تا ذهن و فکر طرف های درگیر را به سمت صلح هدایت کنند . در ظاهر سازمان ملل نماد یک سازمان میانجی گر است و یا سازمان های منطقه ای مثل : اتحادیه عرب بین کشورهای عربی، اتحادیه اروپا بین کشورهای اروپایی و ...
7ـ کمک به نیازهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورهای عضو
سازمانهای بین المللی در ظاهر موظف هستند با شناسایی نیازهای کشورهای عضو سعی کنند در جهت رفع آنها گام بردارند . مثلا نهادهایی مثل: صندوق بین المللی پول، بانک ترمیم و توسعه ، موسسه پولی بین المللی ، سازمان توسعه صنعتی ، یا برنامه عمرانی ملل متحد و از طریق انتقال تکنولوژی و کمک به توسعه کشورها ایفای نقش می کنند . البته امروزه این نهادها سازوکارهایی راه انداخته اند که تفوق پولی و مالی کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم مخصوصا آمریکا را بر جهان حفظ می کند و زمینه دخالت های آشکار و پنهان آنها را مهیا می کند.
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وقتی حاج قاسم ، فرهنگ تشریفاتی امروز را به چالش میکشد!
#جان_فدا
#حاج_قاسم
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#آموزشی
🎥آژانس بینالمللی انرژی اتمی IAEA
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تماشا کنید: کریدور هند_سعودی هوا شد؟
🔹گزارشی از کریدور پرسروصدای «عرب_مد» و حرف و حدیثها در مورد آن
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
ویژگیهای مشترک سازمان های بین المللی
1ـصلاحیت سازمان های بین المللی
2ـشخصیت حقوقی سازمان های بین المللی
3ـ عضویت در سازمانهای بین المللی
4ـ طبقه بندی سازمان های بین المللی
5ـ مزایا و مصونیت سازمان های بین المللی
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
1) صلاحیت سازمان های بین المللی :
دولتها به عنوان یکی از بازیگران بین المللی از صلاحیت برخوردارند. صلاحیت دولتها جلوه ای از حاکمیت آنهاست و حاکمیت یعنی توانایی مدیریت و توانایی اعمال قدرت چه در درون و چه بیرون از مرزها ، چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی
در حوزه داخلی اگر گفته میشود دولتها حاکمیت یا صلاحیت دارند یعنی میتوانند قانونگذاری کنند و آنها را اجرا کنند و اگر قانون نقض شود دولت قدرت نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد.
در یک نگاه کلی میتوان گفت دولتها در داخل بر همه اشخاص و اموال و همه امور واقعه صلاحیت دارند ، در امور خارجی نیز دولتها آزادند تا با هر کشوری که میخواهند رابطه داشته باشند.
در همین راستا صلاحیت سازمانهای بین المللی نیز قابل تبیین است به این معنا که اگر صلاحیت را نشانه ای از اختیار بدانیم ، سازمانها نیز صلاحیت دارند اما به مراتب کمتر و محدودتر از دولتها . فقط قوانین عمومی حقوق بین الملل میتواند اختیارات دولتها را کاهش دهد یا محدود کند در حالی که میزان صلاحیت و اختیار سازمانهای بین المللی در چارچوب سند تاسیس و توسط اعضای موسس تعیین میشود که آن هم بستگی دارد به وظایف و اهدافی که آن سازمان بین المللی دنبال میکند .
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
2) شخصیت حقوقی سازمانهای بین المللی :
اگر حقوقدانان از تابعان حقوق بین الملل سخن میگویند منظورشان این است که موجودیت و پدیده هایی هستند که قابلیت ورود به عرصه بین المللی و بهره مندی از حقوق بین الملل و بر عهده گرفتن تکالیف حقوق بین الملل را داشته باشند . دولتها به عنوان یکی از بازیگران حقوق بین الملل در صورت لزوم برای جلوگیری از حقی که دیگران در صدد ضایع کردن آن هستند حق اقامه دعوا دارند. امروزه سازمانهای بین المللی نیز بعد از دولتها از شخصیت حقوقی بهره مند هستند . اما دولتها به دلیل ذات وجود دولت بودن از شخصیت حقوقی بین المللی ذاتی و اصیل برخوردارند . به این معنا که نیازی نیست که دولتها شخصیت خود را از کسی بگیرند و وقتی 㿬نصر اصلی دولت در کنار هم قرار گرفت میتوانند شخصیت حقوقی داشته باشند
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
۳) عضویت در سازمان های بین المللی
عضویت در سازمانهای بین المللی بین الدولی مخصوص دولت هاست و دولتها هستند که این نوع از سازمان های بین المللی را پایه گذاری میکنند و بودجه آنها را تامین میکنند و نمایندگان دولتها هستند که در ارکان مخالف آنها به تصمیم گیری میپردازند. در عین حال همین سازمانهای بین المللی بین الدولی که دولتها آنها را تشکیل میدهند به طور ناقص و جزئی دیگر موجودیت را هم به عضویت می،پذیرند منتهی این اعضای جزئی و ناقص با اعضای رسمی و قطعی که دولتها باشند ، تفاوت دارند. به این اعضای جزئی و ناقص اعضای ناظر گفته میشود و تفاوت آنها در این است که اعضای رسمی هم در فرایند گفتگوها و مذاکرات مشارکت دارند و پیشنهاد میدهند و مشارکت فعال دارند و مهمتر اینکه در پایان نمایندگان دولتها از حق رای برخوردارند و رای آنها تعیین کننده است. در حالی که اعضای ناظر صرفا میتوانند در روند مذاکرات به ارائه پیشنهادات و نظر خود بپردازند اما در رای گیری که قرار است تصمیمی اتخاذ شود نمایندگان اعضای ناظر حق شرکت در رای گیری را ندارند .
مثل عضویت ناظر ایران ، افغانستان، پاکستان و هند در سازمان همکاریهای شانگهای (البته اخیرا رسمی شد) یا عضویت برخی از سازمان های آزادی بخش در سازمان ملل عضویت.)
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
۴) طبقه بندی سازمانهای بین المللی :
امروزه با توجه به تعداد زیاد سازمانهای بین المللی (بالغ بر360 سازمان بین المللی دولتی و غیر دولتی و همچنین بالغ بر 5000 سازمان بین المللی غیر دولتی انتفاعی و غیر انتفاعی ) آنها را طبقه بندی میکنند .
این طبقه بندی اعتباری است و قطعی نیست و بر اساس هر دوره ممکن است شرایط خود را داشته باشد چنانچه در گذشته سازمان های بین المللی به سیاسی ، اقتصادی و ... تقسیم میشدند .
امروزه نیز سازمانهای بین المللی را بر مبنای اعضا و نقش کشورهای عضو به دو گروه عمده تقسیم میکنند ،
سازمان های بین المللی بین الدولي
سازمانهای بین المللی غیر دولتی
برای تسهیل بیشتر و جزئی تر خود سازمان های بین المللی بین الدولی به دو گروه متحد تقسیم شده اند .
سازمانهای بین المللی عضو خانواده ملل متحد
سازمان های بین المللی خارج از خانواده ملل
همچنین سازمانهای بین المللی غیر دولتی هم به دو گروه تقسیم میشوند .
انتفاعی
غیر انتفاعی
سازمان های بین المللی بین الدولی را از لحاظ جغرافیایی به ۳ گروه زیر تقسیم میکنند.
سازمانهای بین المللی بین الدولی جهانی (سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی ، صندوق بین المللی پول و ... )
سازمان های بین المللی بین الدولی فرامنطقه ای (سازمان همکاریهای اسلامی ، اوپک ، ناتو و ...)
سازمان های بین المللی بین الدولی منطقه ای (اتحادیه اروپا ، اتحادیه آفریقا ، آسه آن ، اکو و...)
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
❇️ سازمان ملل و بیگانگی با کودکان غزه
🔹 ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) روز جهانی کودک در تقویم بینالمللی نامگذاری شده است؛ در حالی که کودکان فلسطینی بهویژه در غزه، به دلیل سکوت جامعه بینالمللی و چشمپوشی آنها از جنایتهای رژیم صهیونیستی زیر بار حملات جنگندههای این رژیم جعلی جان به جان آفرین تسلیم میکنند.
🔸از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) سال جاری تاکنون بیش از ۵۳۰۰ کودک در غزه شهید شدهاند؛ این رقم معادل تقریبی نیمی از قربانیان دور جدید جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ در عین حال حدود ۱۶۰۰ کودک نیز در غزه ناپدید شدهاند که احتمالاً کودکانی هستند که زیر آوارها ماندهاند.
🔹۲۰ نوامبر سال ۱۹۵۹ سالگرد تصویب اعلامیه حقوق کودک در مجمع عمومی سازمان ملل و درست سه دهه بعد، یعنی ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۹ میلادی سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک به عنوان «روز کودک» در تقویم بینالمللی آورده شده است.
البته این روز برای کودکان غزه معنای بسیار غمانگیزی را در ذهنهایشان متبادر میکند؛ چرا که در این روز باید بیش از هر زمان دیگری تأکید شود که همه کودکان حق زندگی در صلح را دارند؛ به ویژه کودکان مظلوم غزه در حالی که سکوت و بیگانگی سازمان ملل سخن دیگری را میگوید.
🔸هرچند رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را در سالهای اخیر انجام داده است تا از کودکان فلسطینی با عنوان کودکان تروریست یاد کند؛ اما حقیقت ماجرا این است که خود این رژیم بزرگترین تروریسم سازمان یافتهای است که برای حدود یک قرن به تجاوز و خشونت علیه غیر نظامیان اعم از زن و کودک مظلوم فلسطینی دست زده است.
🔹از منظر رژیم صهیونیستی چیزی یا فردی تحت عنوان کودک فلسطینی وجود ندارد؛ از اینرو از قتلعام و کشتار آنها نه باکی دارد و نه وجدانی که به درد بیاید. البته این مورد به موضوع عقبه فکری و اندیشهای صهیونیستها برمیگردد که اساساً «نژادپرست» و خودپرست به شمار میآیند و به همین دلیل بقیه نوع بشر را صرفاً به منظور خدمترسانی به خود قبول دارند.
🔸در همین زمینه صحبتهای رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) نیز شایان توجه است که فرمودند: «زمانی که رئیسجمهور آمریکا و فرانسه، صدراعظم آلمان و نخستوزیر انگلیس از چنین رژیم نژادپرستی حمایت میکنند، به معنای طرفداری از تبعیض نژادی بهعنوان نفرتانگیزترین مسائل دنیاست.»
🔹حال آنکه همین دولتهای غربی بلوف میزنند و مدعی هستند به دنبال برابری و مبارزه با نژادپرستی نه تنها در پهنه سرزمینی خود؛ بلکه در کل دنیا هستند. بنابراین، ضرورت دارد تا همدلی و هماهنگی جهانی برای نجات جان کودکان مظلوم غزه و آزادی ایشان از محاصره و بازداشت متجاوزان جانی صهیونیستی به وجود بیاید.
Untitled document.pdf
75.6K
🇮🇷🇵🇸
📝 مقاله استفان والت در فارین پالیسی در مورد جنگ غزه
🍃🌹🍃
🔸خواندن این مقاله را برای آشنایی با شناخت و شیوه تحلیل اساتید آمریکایی روابط بینالملل از ابعاد جهانی جنگ غزه پیشنهاد می کنم.
#فلسطین | #طوفان_الاقصی
تفاوتهای بین شخصیت حقوقی دولتها و سازمانهای بین المللی :
بارزترین ویژگی شخصیت حقوقی دولتها این است که دولتها به خاطر ذات وجودی دولت بودن از شخصیت حقوقی ذاتی و اصیل برخوردارند ، در حالی که شخصیت حقوقی سازمانها اصیل و ذاتی نیست بلکه تبعی و عاریتی است و به تبع شخصیت حقوقی دولت ها شخصیت حقوقی به سازمانهای بین المللی واگذار شده است. میزان شخصیت حقوقی هر سازمان از سوی اعضای بنیانگذار آن سازمان مشخص میشود ، خود سازمانها فاقد شخصیت حقوقی ذاتی هستند .
شخصیت حقوقی دولتها همه یکسان و برابر است اما شخصیت حقوقی سازمانهای بین المللی یکسان نیست و متفاوت است . تفاوت شخصیت حقوقی سازمانها به چند عامل و مولفه باز می گردد
الف) تعداد اعضای آن سازمان بین المللی
ب) صلاحیت آن سازمان بین المللی
ج) اهمیت آن سازمان بین المللی
ان جی او NGOیا سازمانهای بین المللی غیر دولتی نیز طبق ماده ۷۱ منشور ملل متحد میتوانند طرف مشورت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل قرار گیرند ، البته به شرطی که در حوزه صلاحیت سازمان ملل فعالیت داشته باشند. در سال ۱۹۶۸ شورای اقتصادی و اجتماعی قطعنامه ای را منتشر کرد که در آن شرایط و معیارهای لازم برای همکاری سازمان های بین المللی غیر دولتی در آن ذکر شده بود که به شرح زیر است :
1- این سازمانهای بین المللی غیر دولتی باید در حوزه تحت صلاحیت سازمان ملل مثل موضوعات اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی ، آموزشی، زیست محیطی، حقوق بشر و... فعالیت کنند .
۲- این سازمانها باید از ویژگی نمایندگی برخوردار باشند ، همه آنها در هم ادغام شوند و یک سازمان مشخص باید نمایندگی سازمان های مشابه را داشته باشد.
۳- سخنگویی که به عنوان نماینده انتخاب میشود باید از منزلت بین المللی برخوردار باشد .
4- اساسنامه این نوع سازمانها باید در قالب روندهای دموکراتیک تدوین ، تنظیم و تصویب شده باشد .
5- این نوع سازمانها باید در زمینه بودجه و هزینه ها یک ساز و کار شفافی را ارائه دهند ، ممکن است مورد حمایت دولت ها باشند ( مثل صلیب سرخ و هلال احمر ) ولی حتما باید سهم کمک دولتها نیز مشخص شود .
.
برای عضویت در سازمانهای بین المللی غیر دولتی معمولا در درون متن اساسنامه شرایط عضوگیری مشخص می شود . هر سازمان متناسب با کارکرد ، وظایف و اهداف خود ویژگیهای خاصی را برای عضوگیری مشخص میکند . در ماده ٤ منشور سازمان ملل متحد ٤ ویژگی برای دولتهایی که میوانند حایز شرایط عضویت شناخته شوند بیان شده است :
۱- مستقل و دارای استقلال باشند ( مهمترین و در راس دیگر ویژگی ها )
۲- صلح جو باشند
۳- شرایط مندرج در منشور را بپذیرند
٤- دولت های متقاضی باید قادر و مایل به اجرای تعهدات باشند .
#طوفان_الاقصی
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20
بعضی سازمان های بین المللی در سایه همبستگی نژادی، فرهنگی، تاریخی یا زبانی به عضو گیری اقدام می کنند .
مثال ها :
سازمان همکاریهای اسلامی که ۵۷ عضو دارد و ملاک عضویت در آن همبستگی مذهبی است .
اتحادیه عرب با 12 عضو که همه عرب زبان هستند .
یا کشورهای عضو فرانکوفونی که فرانسوی زبان اند (فرانسه و مستعمرات آن در آفریقا ... ) .
یا کشورهای آنگلوفونی که انگلیسی زبان اند (مستعمرات انگلیس و خود بریتانیا) .
گاهی همکاری هایی تاریخی در عضویت کشورها در یک سازمان بین المللی موثر است مثل کشورهای مشترک المنافع بریتانیا ، کانادا ، استرالیا ، هند و پاکستان و نیوزلند .
یا مثل کشورهای CIS ، کشورهایی که در ۱۹۹۱ به ۱۵ جمهوری شوروی تقسیم شدند (به استثنای استونی ، لتونی و لیتوانی ) با شرکت در اجلاس مینسک (12 جمهوری در آن شرکت داشتند) کشورهای مستقل مشترک المنافع شوروی را تشکیل دادند.
گاهی ضوابط و قواعد دموکراتیک عامل عضویت در سازمان های بین المللی است . مثل عضویت در اتحادیه اروپا، شورای اروپا، کمیسیون اروپا ، پارلمان اروپا. کشوری که خواستار عضویت باشد باید دموکراتیک باشد ، اعدام لغو شده باشد ، حقوق بشر رعایت شود، احزاب آزادانه فعالیت کنند و ...
گاهی شرایط عینی یک کشور عامل و دلیل عضویت آن کشور در یک سازمان بین المللی است . مثلا سازمانی که هدفش تولید یک کالای خاص و سرمایه گذاری در بخش اقتصادی است ، مثل اوپک ( در بین کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت) یا درباره کشتیرانی بین المللی (که لزوما کشورها باید در حوزه دریانوردی بین المللی فعال باشند و کشورهایی که در خشکی محصور هستند نمیتوانند در آن سازمانهای بین المللی عضو شوند ) .
گاهی می توان معیارهای دیگری با توجه به هدفی که آن سازمان بین المللی دارد برای عضوگیری تعیین کرد . مثل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که کشورهای عضو باید آماده همکاری باشند و توانایی نظامی هم داشته باشند .
#طوفان_الاقصی
#اندیشکده_مطالعات_سازمان_های_بین_المللی
https://eitaa.com/international20