eitaa logo
اندیشکده مطالعات روابط بین الملل
85 دنبال‌کننده
61 عکس
20 ویدیو
25 فایل
این کانال در صدد است با بررسی سازمان های بین المللی نقش و هدف قدرت های بزرگ را از ایجاد این سازمان ها بررسی کند
مشاهده در ایتا
دانلود
تجهیزات ارسالیِ آمریکا به دفتر مولوی عبدالحمید به مقصد نرسید 🔹۲۲ دستگاه ارتباطی و استارلینک آژانس امنیت ملی آمریکا «N.S.A» با ردیابی نیروهای امنیتی ایران ضبط شد. مقصد اصلی تجهیزات، دفتر مولوی عبدالحمید در خیابان خیام زاهدان بوده. 🔹۵ نفر از عوامل موثر دریافت کننده و بهره‌بردار این تجهیزات نیز در زاهدان بازداشت شدند. 🔹ارسال این تجهیزات با هدف بازتولید آشوب در زاهدان، زمینه‌سازی برای ایجاد یک ارتباط امن میان عوامل داخلی با خارج از ایران و تسهیل کردن فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای آنها در فضای مجازی بوده.
بانک جهاني تحت نفوذ صهيونيستها؟ روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» به نقل از ديپلمات ها خبر داد، رژيم صهيونيستي به تازگي تلاش كرده است حمايت بين المللي براي انتقال موقت هزاران نفر از ساكنان نوار غزه به مصر را به دست بياورد. پيشتر نيز «ميدل ايستآي» به نقل از روزنامه «يديعوت آحارونوت» خبرداده بود، يكي از پيشنهادهاي اسرائيل براي مصر جهت پذيرش آوارگان جنگ غزه، كنار گذاشته شدن بخش اصلي بدهي هاي قاهره به بانك جهاني است. منبع روزنامه «يديعوت آحارونوت» براي اين ادعا، مقامات مصري عنوان شده است. ميدل ايستآي نوشته است، روشن نيست اسرائيل چه نفوذي در بانك جهاني دارد كه چنين پيشنهادي را به طرف مصري ارائه كرده است. با اين حال، از آنجا كه بانك جهاني به طور سنتي تحت نفوذ ايالات متحده قرار داشته و رئيس آن همواره يك آمريكايي است، ناظران اين را كه آمريكاييها پشت پيشنهاد ادعايي مزبور باشند، نامحتمل نميدانند. روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» هم بر اساس برخي اسناد وزارت اطلاعات اسرائيل گزارش داده بود، تلآويو خواستار اقامت دائمي اهالي غزه در اردوگاههايي در صحراي سيناست.
سازمان های بین المللی محصول تکامل و رشد فزاینده نظام بین الملل هستند . یعنی در نظام بین الملل ساده گذشته نهاد های بین المللی ساده بودند مثلا مهمترین نهاد بین المللی در دوران قبل از رنسانس کلیسا بود که فرمان های مذهبی صادر می کرد و احکام خاصی را اجرا می کرد. در دورانی که سازمان های بین المللی نبودند از سوی برخی دولت مردان خیر خواه و مصلحان و پیامبران تلاش هایی صورت گرفت اما موفق به ایجاد یک سازمان بین المللی نشدند. مهمترین این تلاشها اجلاس کنگره وین ۱۸۱۵ بود که کشورهایی که در جریان جنگهای ناپلئونی و در مقابله با ناپلئون سلطنت خود را دچار مخاطره می دیدند برگزار کردند. تصمیماتی که در کنگره وین ۱۸۱۵ گرفته شد عبارت بودند از اینکه دولت های شرکت کننده با هم همکاری کنند ، هم رای باشند و تمام امکانات خود را برای مقابله با ناپلئون بکار بگیرند. حاصل کنگره وین اتحاد مقدس یا کنسرت اروپا بود که در نتیجه آن نظام موازنه قوا ایجاد شد و تا پایان قرن نوزدهم نیز موفق شد از وقوع جنگ جلوگیری کنند و صلح و امنیت بین المللی را تامین کنند. در این دوره شاهد کمترین درگیری در مقایسه با قرن قبل و بعد از آن بودیم .
🔆 جامعه جهانی بند انگشتی ⁉️ آیا می دانستید از بین ۲۰۰ کشور عضو سازمان ملل، جمعیت ۱۲۶ کشور فقط هفتاد میلیون نفره، که بله قربان گوی آمریکا هستند به دلیل زیر 🌍 به این اسامی که تا حالا نشنیدید نگاه کنید: لسوتو، بابادوس، کومور، موریس، نائورو، پالائو، پاپوآ گینه نو سَن مارینو، سنت کیتس و نویس، ساموآ، سائوتومه، سیشل، سوازیلند، تونگا، تووالو، وانواتو، مالاوی، کیپ ورد، جیبوتی، بنین، بلیز، آنتیگوا باربادو، جزایر سلیمان، جزایر فارور، جزایر مارشال، موریتانی و بسیاری دیگر ... ✍ اینها اسامی بعضی از کشورهایی هستن که زیر ۱۰۰ سال عمر دارن و با سیاست های پلید آمریکا بصورت هدفمند تشکیل شدن و عضو سازمان ملل هستند و هر کدوم هم یک حق رای دارن ! 👈 از سال ۱۹۴۵ که سازمان ملل با حضور ۵۱ کشور تشکیل شد ، تا امروز بخش های زیادی از کشورهای مختلف با هدایت آمریکا، اصطلاحاً مستقل شدن و اعضای سازمان ملل را به چیزی در حدود دویست عضو (۲۰۰ کشور) رسونده اند 🤔جالب اینجاس که به یه باره شما می‌شنوین بالای ۱۵۰ کشور توی سازمان ملل، ایران را به نقض حقوق بشر متهم کردن ! یا میگن جامعه جهانی نگران برنامه‌های هسته‌ای ایرانه ! ⁉️ اما کسی نمی دونه این جامعه جهانی چیه و چطور تشکیل شده !؟ 👨‍👩‍👧‍👦 کسی نمی‌گه که اکثر این کشورها جمعیتشون به ۳۰۰ هزار نفر هم نمیرسه ! 🇮🇷 مساحت تمامی این کشورها روی هم به اندازه ایران نمیشه، اینها ‌واقعیت هایی هستن که خیلی از مردم دنیا نمی دونند. ⁉️خوب حالا فهمیدید دنیا به چه سبکی داره مدیریت میشه و چرا سازمان ملل خیلی جاها کارآیی لازم را نداره، چون سازمان ملل یک سازمان رانت محوره، نه یک سازمان شایسته محور 🔹کشوری به نام Holy see با جمعیت ۵۱۸ نفر وجود دارد. ۸ کشور با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر و ۳۵ کشور با جمعیت زیر صد هزار نفر و ۷۰ کشور با جمعیت زیر یک میلیون نفر وجود دارد. همه اینها در سازمان ملل رای دارند. همه آنها همیشه رایشان همراه بزرگترشان است. سازمان ملل علاوه بر بازی وتو، این بازی‌ها را هم دارد.
تاریخچه سازمان های بین المللی در پایان قرن ۱۹ نیز به دعوت نیکلای دوم امپراطور روسیه تزاری ۲ اجلاس برگزار شد موسوم به کنفرانس های صلح لاهه (هلند) 1899 و ۱۹۰۷ که نقطه عطفی در روابط بین الملل می باشد. هدف و منظور وی جلوگیری از تفرق و جدایی کشور های شرکت کننده بود که با شروع جنگ جهانی اول این کنفرانس ها قطع شد و ادامه نیافت. عده ای معتقدند قصد نیکلای دوم از تشکیل کنفرانسهای صلح لاهه، مقابله با ویلهلم دوم در آلمان بود . این اجلاس منتج شد به تشکیل ۲ سازمان بین المللی . یکی سازمان غنایم جنگی که ناظر باشد بر اینکه کشورهای حاضر در جنگ به میزان غنایم دسترسی داشته باشند و سازمان دیگری هم به وجود آمد به عنوان دیوان دائمی داوری بین المللی (دیوان داوری لاهه) که در آن لیستی از داوران و قضات بین المللی وجود داشت که قضات نام نویسی می کردند و هرگاه دولت ها دچار اختلاف می شدند آزادانه و به اختیار خود داورانی از بین لیست ۲۰۰ نفره برای قضاوت بین خود انتخاب میکردند . (دیوان دائمی داوری بین المللی را با دیوان بین المللی دادگستری اشتباه نگیرید که ۱۵ قاضی دارد و به مدت ۹ سال از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند) در این کنفرانس ها یکسری قوانین، مقررات و کنوانسیون ها تصویب شد و جامعه بین المللی به این جمع بندی رسید که از طریق مذاکره و گفتگو و حضور نمایندگان می توان به نتیجه رسید . اما جنگ جهانی اول از ادامه این اجلاس ها جلوگیری کرد .
علل، عوامل و زمینه های رشد و شکوفایی و گسترش سازمان های بین المللی در قرن ۲۰ چیست ؟ 1ـجنگ های جهانی اول و دوم : درست است که جنگ جهانی اول زمینه های جنگ جهانی دوم را با تحقیر ملت آلمان فراهم کرد ولی از طرفی جامعه ملل را به وجود آورد و بعد از جنگ جهانی دوم نیز سازمان ملل تشکیل شد. ماهیت جنگ هرج و مرج طلبی ، آشفتگی بی نظمی و تخریب است ولی از سوی دیگر موثرترین بسیج ها ، کارآمدترین سازماندهی و ارزشمندترین هماهنگی ها در همین زمان جنگ صورت می گیرد. دولت هایی که وارد اختلاف می شوند تا دشمن مشترک را شکست دهند با تمام امکانات خود به صورت لحظه ای سعی می کنند تجریبات خود را هماهنگ کنند تا فرصت ها را از دست ندهند. تجربه های ارزشمند حاصل از این اتحاد ها در زمان جنگ را می توان به دوران پس از جنگ منتقل کرد. لذا دولت های درون یک اتحاد بین المللی سعی می کنند از جنگ پلی بسازند به همکاری ها در دوران صلح .
2ـترقی و پیشرفت علوم و فنون : گر چه انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ اتفاق افتاد اما با گذر زمان و در قرن ۲۰ شاهد به بار نشستن فناوری و علوم نوین بودیم . پیشرفت ها در زمینه هایی مانند صنعت هوا نوردی، دستیابی به اتم، لزوم احترام به مالکیت فکری و معنوی و ... باعث شد تا یکسری سازمان های بین المللی تخصصی به وجود آیند که ناظر بر محصولات فکری و علمی بشری باشند . اگر بپذیریم که سازمان ها تشکیلاتی هستند برای تحقق اهداف مشترک از راه اقدامات هماهنگ میتوان به این نتیجه رسید که دانشمندان برای اینکه محصول تلاش فکری خود را به بازار عرضه کنند سازمانهایی برای نظارت بر حاصل تلاش این دانشمندان نیاز بود . البته یکی دیگر از اهداف تشکیل این سازمانها ایجاد انحصار در اکتشافات علمی جدید برای توفق بر نظامات اقتصادی نظامی و سیاسی جهان بود. با وجود اینکه هواپیما توسط برادران رایت اختراع شد و اولین پرواز در سال ۱۹۰2 انجام شد اما انسان ها در جریان جنگ جهانی اول به پیشرفت هایی در سرعت و قدرت این هواپیماها دست یافتند. در کنفرانس صلح ورسای ۱۹۱۹ در پاریس به دعوت دولت فرانسه کنفرانسی هم در کنار آن برای سازماندهی هوانوردی بین المللی برگزار شد و ماحصل آن کنوانسیون 1944 پاریس ناظر بر هوانوردی بین المللی بود. کنفرانس دومی به نام شیکاگو در ١٩٤٤ به دعوت آمریکا برگزار شد که 52 کشور در آن شرکت کردند و حاصل آن کنوانسیون ١٩٤٤ شیکاگو بود که ۲ محصول داشت، یکی سازمان هوانوردی بین المللی و دیگری انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علوم و فنون هوایی .
3ـتوسعه بازرگانی و تجارت یا رونق اقتصادی بین دولت ها کارکردگرایان و نوکارکردگرایان در این زمینه معتقدند شروع همکاری در یک حوزه منتهی به همکاری در سایر حوزه ها می شود یعنی اگر کشوری در زمینه بازار مشترک سرمایه گذاری کنند مسائلی مانند مالیات و بانکها و... گسترش می یابند ، به عبارت دیگر اصل انشعاب و تسری عنوان می کند که وقتی در یکی از حوزه ها همکاری آغاز می شود به تدریج این همکاری به دیگر حوزه ها نیز سرایت خواهد کرد به ویژه در امور تجاری و اقتصادی صندوق بین المللی پول، بانک بین المللی ترمیم و توسعه ، موسسه پولی بین المللی همه محصولات گسترش و رونق تجارت و اقتصاد هستند . (وابستگی کشورهای پیرامون به مرکز)
تا قبل از جنگ جهانی دوم قدرت اتم برای انسان ناشناخته بود. در نتیجه دستیایی انسان به انرژی عظیم و ویرانگر اتم ضرورت تشکیل سازمانی که ناظر بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای باشد احساس شد. آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۵۷ طرحی را با عنوان «اتم برای صلح» به سازمان ملل ارائه داد که حاصل این طرح تشکیل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد . البته امروزه این سازمان به سازوکاری تبدیل شده است که انحصار دستیابی به انرزی اتمی را در دست کشورهای معدود دارنده آن حفظ کند.
4ـتوسعه بازرگانی و تجارت یا رونق اقتصادی بین دولت ها کارکردگرایان و نوکارکردگرایان در این زمینه معتقدند شروع همکاری در یک حوزه منتهی به همکاری در سایر حوزه ها می شود یعنی اگر کشوری در زمینه بازار مشترک سرمایه گذاری کنند مسائلی مانند مالیات و بانکها و... گسترش می یابند ، به عبارت دیگر اصل انشعاب و تسری عنوان می کند که وقتی در یکی از حوزه ها همکاری آغاز می شود به تدریج این همکاری به دیگر حوزه ها نیز سرایت خواهد کرد به ویژه در امور تجاری و اقتصادی صندوق بین المللی پول، بانک بین المللی ترمیم و توسعه ، موسسه پولی بین المللی همه محصولات گسترش و رونق تجارت و اقتصاد هستند . (وابستگی کشورهای پیرامون به مرکز) 5ـ احساسات بشر دوستانه ای که در سایه به وقوع پیوستن دو جنگ جهانی ایجاد شد آمار تلفات جنگ جهانی اول (حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون نفر) و جنگ جهانی دوم (حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر) است یعنی بیش از تلفات جنگ های صورت گرفته در طول تاریخ حیات بشری . امروزه جنگ مذموم است و راه حل نیست ، احساسات بشر دوستانه موجب شد سازمانهایی به وجود بیایند که از وقوع جنگ هایی مثل دو جنگ جهانی ، به جلوگیری کنند .
جایگاه واهمیت سازمان های بین المللی هیچ دولتی بی نیاز از عضویت در سازمان های بین المللی نیست . (علت: وابستگی های ایجاد شده) هر دولتی که به وجود می آید اولین اقدام و تقاضای آن عضویت در سازمان ملل است و متقابلا هیچ دولتی تاکنون تقاضای خروج از سازمان ملل را نداشته است. خاستگاه و تکیه گاه دولت ها در تمایل به عضویت در سازمان های بین المللی گرایش به همکاری بین دولت هاست البته هدف نهایی هر دولتی از پیوستن به سازمانهای بین المللی تامین حداکثری منافع و مصالح ملی است. ممکن است دولتی از طریق پیوستن به سازمانهای بین المللی بخواهد از آن به عنوان یک تریبون استفاده کند و به طرح موضوع، آرمانها و خواسته ها و نقطه نظرات خود به جامعه بین المللی بپردازد که این حداقل نفعی است که اینگونه سازمان ها برای اعضا دارند . به همان نسبت که بر پیچیدگی ماهیت روابط بین الملل افزوده شده بر پیچیدگی سازمانهای بین المللی نیز اضافه شده است. هم در تعیین وظایف و کارکردها و اهداف و هم در ساختار سازمانهای بین المللی گسترش و پیچیده تر شدن را شاهد هستیم. اولین سازمان های بین المللی در شکل کارگذاریهای تخصصی به تناسب ساده بودن نظام بین الملل ساختار ساده ای داشتند. در اوایل قرن ۱۹ روابط بین دولتها به حوزه های امنیتی، اقتصادی و بازرگانی محدود می شد . امروزه به تناسب گسترش نیازها و تقاضا ها برای همکاری ، بر پیچیدگی ساختار سازمانهای بین المللی نیز افزوده شده است . از جمله کارگذاری های تخصصی که در قرن ۱۹ به وجود آمدند می توان به سازمان اوزان و مقادیر، اتحادیه جهانی پست ، سازمان رود دانوب، دفتر بهداشت جهانی و... اشاره کرد .
رسانه های صهیونیستی: سربازان ما احساس میکنند در مناطق شمالی فلسطین اشغالی همانند اردک شکار میشوند
تعریف سازمان های بین المللی 3 مفهوم «سازمانهای بین المللی » ، «نهادهای بین المللی » و « روابط بین المللی» ، از هم جدایی ناپذیرند . سازمان بین المللی: یک سازمان بین المللی یک نهاد بین المللی است که در سایه توسعه و تکامل روابط بین المللی به وجود آمده است . یک سازمان بین المللی تشکیلاتی است که به منظور تحقق اهداف مشترک اعضا از طریق هماهنگی اهداف و بر پایه یک اساسنامه یا سند تاسیس و در قالب تشکیلات و کارگذاری هایی به وجود می آید و می تواند تصمیماتی اتخاذ کند . نهاد بین المللی : به مجموعه سنت ها ، مقررات و تشکیلاتی گفته می شود که یک اجتماع را از اجتماعی دیگر متمایز می کند و هر گاه این اجتماع اجتماع جهانی باشد آن نهاد یک نهاد بین المللی است . روابط بین الملل : به مجموعه کنش ها و واکنشهای بین بازیگران با اعضای جامعه بین المللی اطلاق می شود که به دنبال دست یابی به حداکثر منافع و احیانا رفع ضررهای احتمالی بین خور هستند . هر سازمان بین المللی یک نهاد بین المللی است اما هر نهاد بین المللی یک سازمان بین المللی نیست . https://eitaa.com/international20
اهداف سازمان های بین المللی 1ـ حفظ منافع کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم سازمان ملل توسط کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم تاسیس شد و هدف اصلی آن حفظ دستاوردهای پیروزی در جنگ جهانی دوم برای پیروزان جنگ بود. توفق نظامی بر جهان باعث شد پیروزان جنگ به دنبال تاسیس نظام بین المللی باشند که همواره مناسبات آن توسط پیروزان جنگ مشخص شود و همچنین این توفق همواره حفظ شود. 2ـتلاش در جهت حفظ، بقا و دوام توافقات بین المللی قبل از تشکیل سازمانهای بین المللی نیز دولتها به توافقاتی دست می یافتند اما این توافقات ناپایدار بود و هر چند ظاهرا دولت ها قراردادهایی را بین یکدیگر امضا میکردند ولی این توافقات فاقد ضمانت اجرا بود و دولت ها متعهد به اجرا نبودند یا توافقات از اعتبار چندانی برخوردار نبودند. به منظور تضمین اجرای صحیح توافقات بین المللی حاصله، سازمان های بین المللی ایجاد شدند1111 . 3ـ حفظ صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری از جنگ در سایه تشکیل سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم اولین هدف سازمان ملل حفظ صلح و امنیت بین المللی عنوان شد و شورای امنیت طبق ماده ٢٤ منشور ملل متحد ، مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده گرفت . 4ـ کمک به تسریع روند قانونگذاری در نظام بین الملل در گذشته و قبل از تاسیس سازمان ملل متحد، نظام قانونگذاری کند بود یعنی مبنای قواعد بین المللی عرف یا رویه های قانونگذاری بود و ممکن بود یک دولت در چارچوب عملکرد و رویه ها اقدامی انجام می داد که مورد پذیرش دیگر دولت ها نیز قرار می گرفت . برای تحقق قواعد عرفی به زمانی طولانی نیاز بود . از سویی نظام بین الملل به سرعت در حال تحول بود و نیاز های جدید ایجاد می شد ، پس باید سازمانهای بین المللی جدیدی برای موازنه بین انتظارات و نظام قانونگذاری به وجود می آمد و قوانین مکتوب، مدون و معاهدات بین المللی باید حقوق بین الملل را به پیش می بردند. عرف ، معاهدات بین المللی و اصول عمومی حقوقی از جمله منابع حقوق بین الملل هستند. با تشکیل سازمان ملل وظیفه تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل بر عهده کمیسیون حقوقی بین الملل مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت ، به این صورت که ٣٤ حقوقدان در کمیسیون حقوقی بین الملل خلاء های قانونی را بررسی می کنند و طرح ها را به دولت های عضو در مجمع عمومی ملل متحد ارائه می کنند تا رای دهند https://eitaa.com/international20
5ـایفای نقش حکمیت بعضی از سازمان ها و نهادهای بین المللی برای ایفای نقش حکمیت بین دولت هایی که اختلاف پیدا کرده اند به وجود آمده تا بر مبنای حقوق بین الملل که مدافع پیروزان جنگ جهانی دوم است بین آنها به داوری بپردازند. نمونه بارز این نهادها دیوان بین المللی دادگستری به عنوان یکی از ارکان 6 گانه سازمان ملل است که مقر آن در لاهه هلند میباشد. نمونه دیگر دیوان بین المللی کیفری است که در 4 حوزه صلاحیت دارد : ۱- جنایت علیه بشریت ۲- جنایات جنگی ۳- جرایم علیه صلح و تجاوز 4- نسل کشی انسانی . نمونه های دیگر از اینگونه نهادها : دیوان حقوق بشر اروپایی، دیوان اروپایی دادگستری، دیوان رسیدگی به اختلافات تجاری، دیوان رسیدگی به دعاوی و اختلافات دریایی می باشند . اصل ۶ منشور سازمان ملل نیز توصیه می کند دولت ها قبل از اینکه وارد جنگ شوند اختلافات خود را با مذاکره ، سازش و رسیدگی قضایی می کنند . 6ایفای نقش میانجی گری تفاوت میانجی گری و حکمیت در این است که نقش حکمیت در دعاوی حقوقی اعمال میشود، یعنی دعاوی که ماهیت حقوقی داشته باشند را شامل می شود . اما اگر دعوا ماهیت سیاسی داشته باشد به میانجی گران سپرده می شود و این موضوع امری داوطلبانه است معمولا بین دعاوی سیاسی صورت میگیرد. هم سازمانهای بین المللی و هم افراد هرگاه بین دو یا چند دولت دعوایی اتفاق بیافتد می توانند طرفین دعوا را به میز مذاکره دعوت کنند، خور میانجی گران میان طرف های مذاکره حضور دارند تا ذهن و فکر طرف های درگیر را به سمت صلح هدایت کنند . در ظاهر سازمان ملل نماد یک سازمان میانجی گر است و یا سازمان های منطقه ای مثل : اتحادیه عرب بین کشورهای عربی، اتحادیه اروپا بین کشورهای اروپایی و ... 7ـ کمک به نیازهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورهای عضو سازمانهای بین المللی در ظاهر موظف هستند با شناسایی نیازهای کشورهای عضو سعی کنند در جهت رفع آنها گام بردارند . مثلا نهادهایی مثل: صندوق بین المللی پول، بانک ترمیم و توسعه ، موسسه پولی بین المللی ، سازمان توسعه صنعتی ، یا برنامه عمرانی ملل متحد و از طریق انتقال تکنولوژی و کمک به توسعه کشورها ایفای نقش می کنند . البته امروزه این نهادها سازوکارهایی راه انداخته اند که تفوق پولی و مالی کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم مخصوصا آمریکا را بر جهان حفظ می کند و زمینه دخالت های آشکار و پنهان آنها را مهیا می کند. https://eitaa.com/international20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تماشا کنید: کریدور هند_سعودی هوا شد؟ 🔹گزارشی از کریدور پرسروصدای «عرب_مد» و حرف و حدیث‌ها در مورد آن https://eitaa.com/international20
ویژگیهای مشترک سازمان های بین المللی 1ـصلاحیت سازمان های بین المللی 2ـشخصیت حقوقی سازمان های بین المللی 3ـ عضویت در سازمانهای بین المللی 4ـ طبقه بندی سازمان های بین المللی 5ـ مزایا و مصونیت سازمان های بین المللی https://eitaa.com/international20
1) صلاحیت سازمان های بین المللی : دولت‌ها به عنوان یکی از بازیگران بین المللی از صلاحیت برخوردارند. صلاحیت دولت‌ها جلوه ای از حاکمیت آنهاست و حاکمیت یعنی توانایی مدیریت و توانایی اعمال قدرت چه در درون و چه بیرون از مرزها ، چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی در حوزه داخلی اگر گفته میشود دولتها حاکمیت یا صلاحیت دارند یعنی میتوانند قانونگذاری کنند و آن‌ها را اجرا کنند و اگر قانون نقض شود دولت قدرت نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت دولت‌ها در داخل بر همه اشخاص و اموال و همه امور واقعه صلاحیت دارند ، در امور خارجی نیز دولت‌ها آزادند تا با هر کشوری که می‌خواهند رابطه داشته باشند. در همین راستا صلاحیت سازمانهای بین المللی نیز قابل تبیین است به این معنا که اگر صلاحیت را نشانه ای از اختیار بدانیم ، سازمان‌ها نیز صلاحیت دارند اما به مراتب کمتر و محدودتر از دولتها . فقط قوانین عمومی حقوق بین الملل می‌تواند اختیارات دولت‌ها را کاهش دهد یا محدود کند در حالی که میزان صلاحیت و اختیار سازمانهای بین المللی در چارچوب سند تاسیس و توسط اعضای موسس تعیین میشود که آن هم بستگی دارد به وظایف و اهدافی که آن سازمان بین المللی دنبال می‌کند . https://eitaa.com/international20
2) شخصیت حقوقی سازمانهای بین المللی : اگر حقوقدانان از تابعان حقوق بین الملل سخن میگویند منظورشان این است که موجودیت و پدیده هایی هستند که قابلیت ورود به عرصه بین المللی و بهره مندی از حقوق بین الملل و بر عهده گرفتن تکالیف حقوق بین الملل را داشته باشند . دولتها به عنوان یکی از بازیگران حقوق بین الملل در صورت لزوم برای جلوگیری از حقی که دیگران در صدد ضایع کردن آن هستند حق اقامه دعوا دارند. امروزه سازمانهای بین المللی نیز بعد از دولتها از شخصیت حقوقی بهره مند هستند . اما دولت‌ها به دلیل ذات وجود دولت بودن از شخصیت حقوقی بین المللی ذاتی و اصیل برخوردارند . به این معنا که نیازی نیست که دولتها شخصیت خود را از کسی بگیرند و وقتی 㿬نصر اصلی دولت در کنار هم قرار گرفت میتوانند شخصیت حقوقی داشته باشند https://eitaa.com/international20
۳) عضویت در سازمان های بین المللی عضویت در سازمانهای بین المللی بین الدولی مخصوص دولت هاست و دولتها هستند که این نوع از سازمان های بین المللی را پایه گذاری می‌کنند و بودجه آنها را تامین می‌کنند و نمایندگان دولتها هستند که در ارکان مخالف آنها به تصمیم گیری میپردازند. در عین حال همین سازمانهای بین المللی بین الدولی که دولتها آنها را تشکیل می‌دهند به طور ناقص و جزئی دیگر موجودیت را هم به عضویت می،پذیرند منتهی این اعضای جزئی و ناقص با اعضای رسمی و قطعی که دولت‌ها باشند ، تفاوت دارند. به این اعضای جزئی و ناقص اعضای ناظر گفته میشود و تفاوت آنها در این است که اعضای رسمی هم در فرایند گفتگوها و مذاکرات مشارکت دارند و پیشنهاد میدهند و مشارکت فعال دارند و مهمتر اینکه در پایان نمایندگان دولت‌ها از حق رای برخوردارند و رای آنها تعیین کننده است. در حالی که اعضای ناظر صرفا می‌توانند در روند مذاکرات به ارائه پیشنهادات و نظر خود بپردازند اما در رای گیری که قرار است تصمیمی اتخاذ شود نمایندگان اعضای ناظر حق شرکت در رای گیری را ندارند . مثل عضویت ناظر ایران ، افغانستان، پاکستان و هند در سازمان همکاریهای شانگهای (البته اخیرا رسمی شد) یا عضویت برخی از سازمان های آزادی بخش در سازمان ملل عضویت.) https://eitaa.com/international20
۴) طبقه بندی سازمانهای بین المللی : امروزه با توجه به تعداد زیاد سازمانهای بین المللی (بالغ بر360 سازمان بین المللی دولتی و غیر دولتی و همچنین بالغ بر 5000 سازمان بین المللی غیر دولتی انتفاعی و غیر انتفاعی ) آنها را طبقه بندی می‌کنند . این طبقه بندی اعتباری است و قطعی نیست و بر اساس هر دوره ممکن است شرایط خود را داشته باشد چنانچه در گذشته سازمان های بین المللی به سیاسی ، اقتصادی و ... تقسیم می‌شدند . امروزه نیز سازمانهای بین المللی را بر مبنای اعضا و نقش کشورهای عضو به دو گروه عمده تقسیم میکنند ، سازمان های بین المللی بین الدولي سازمانهای بین المللی غیر دولتی برای تسهیل بیشتر و جزئی تر خود سازمان های بین المللی بین الدولی به دو گروه متحد تقسیم شده اند . سازمانهای بین المللی عضو خانواده ملل متحد سازمان های بین المللی خارج از خانواده ملل همچنین سازمانهای بین المللی غیر دولتی هم به دو گروه تقسیم می‌شوند . انتفاعی غیر انتفاعی سازمان های بین المللی بین الدولی را از لحاظ جغرافیایی به ۳ گروه زیر تقسیم میکنند. سازمانهای بین المللی بین الدولی جهانی (سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی ، صندوق بین المللی پول و ... ) سازمان های بین المللی بین الدولی فرامنطقه ای (سازمان همکاریهای اسلامی ، اوپک ، ناتو و ...) سازمان های بین المللی بین الدولی منطقه ای (اتحادیه اروپا ، اتحادیه آفریقا ، آسه آن ، اکو و...) https://eitaa.com/international20