mandana.mp3
1.88M
🔻
آیا ماندانا (مادر کوروش) مادر آریاییهاست؟ دو دقیقه درباره مادر کوروش... جالب است. گوش کنید.
#روز_مادر
مشاهده اسناد کامل این گفتار:
https://www.adyannet.com/fa/news/32709
@ir_bastan
شهید سردار حاج قاسم سلیمانی.mp3
2.92M
#فاطمیه
▪️ در شبهای عملیات، در سختیهای جنگ، پناهگاهی جز دامان فاطمه (سلام الله علیها) نداشتیم.
🎙 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای بهترین و پاکترین جوانان تاریخ ایران، مادری کرد.
▪️ باستاننامه:
@ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻
روایت مادر شهید زرتشتی، فرهاد خادم از دیدار با رهبر معظم انقلاب:
☑️ همهٔ کتابهای ما بردند!
مادر شهید در برنامه خندوانه: زندگی فرهاد را نوشتیم و چاپ کردیم. کتاب «جای پای فرهاد»... در نمایشگاه، آقای خامنهای آمدند و کتاب را دیدند و تقدیر کردند. بعد که رفتند جمعیت زیادی آمدند و کتاب را خریدند. طوری که کم آوردیم و به خیلیها نرسید و دیگر نتوانستیم پاسخگوی مردم باشیم. بعداً کتاب را تجدید چاپ کردیم که بقیه علاقهمندان هم بتوانند تهیه کنند.
@ir_bastan
🔻
☑️ نیم خط نوشتهی آقای خامنهای درباره زرتشتیان، به روایت سپنتا نیکنام
عموم سران جامعه زرتشتی، در گذر تاریخ، غیر زرتشتیان را آلوده میدانستند و هنوز هم چنین تفکری در میان برخی از زرتشتیان وجود دارد. مشابه این گونه فتوا را بسیاری از فقهای مسلمان هم دادهاند که کفار و مشرکین نجس هستند. از همین روی، در میان عموم مسلمین، زرتشتیان، نجس تلقی میشدند. مدتی پیش، گروهی از اندیشمندان حوزه علمیه قم که در عرصهی دین زرتشتی و تاریخ ایران باستان مطالعه و پژوهش میکنند، در سفری به شهر یزد، از اماکن زرتشتیان دیدار و با سران جامعه زرتشتی نشستی خصوصی و صمیمانه داشتند. در آن نشست، سپنتا نیکتنام (عضو شورای شهر یزد) به بیان برخی مسائل و ناراحتیها پرداخت. درآن میان، به نکتهای دیگر اشاره کرد که ما زرتشتیان، چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب از سوی مردم تحت فشار بودیم. حتی بسیاری، جواب سلام ما را نمیدادند. اما آنچه ما را به وادی آسودگی و امنیت رساند، نیم سطر نوشتهی آیت الله خامنهای بود که فتوا دادند: «زرتشتیان نجس نیستند».
☑️ سید علی حسینی خامنهای، اَجوَبةُ الإستفتائات، ص 313 و 316.
جامعه زرتشتیان ایران، امروز، در انجام مراسم دینی آزادند و کسی مُجاز به اذیت و آزار ایشان نیست. لیکن انتظار از سران جامعه زرتشتی آن است که حد و مرزهای خود با عوامل ضد انقلاب، بیش از پیش پررنگ و محکم کنند تا به اجنبی، امکان سوء استفاده از شعائر زرتشتی داده نشود.
@ir_bastan
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رنج_نامه
محمد خنیفر، کارگر خوزستانی:
مردم ایران... ما نگرانیم. دولت روحانی، کارخانهها و شرکتهای زیادی را از بین برد. زندگی ما را نابود کرد. دوستان من خودکشی کردند. آن نامردها که این بلا را سر ما آوردند، امروز در ستاد پزشکیان هستند.
نگذارید به آن دوران تلخ برگردیم.
@ir_bastan
باستان نامه
#رنج_نامه محمد خنیفر، کارگر خوزستانی: مردم ایران... ما نگرانیم. دولت روحانی، کارخانهها و شرکتهای
🔻
دیروز، در حاشیه جشنواره فیلم فجر، خانم باران کوثری حجاب از سر برداشتند. یک خانم محترم به ایشان تذکر دادند. لیکن خانم کوثری در پاسخ گفتند: حجاب در فرهنگ مملکت ما جایی ندارد.
در این کلیپ توضیح دادم که از قضا، پوشش خانمها در فرهنگ ایرانی بسیار محکمتر و شدیدتر از اندیشهی اسلامی هست.
لطفا این کلیپ را برای خواهران و مادران این سرزمین بفرستید.
@ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جعلیات
وقتی به ما میگن کوروش برای دختران، دانشگاه ساخت!
Vs
وقتی متوجه میشیم این ادعا دروغه و سند تاریخی نداره...
🔻 شایعهای در گسترهای وسیع منتشر شد که کوروش هخامنشی و همسرش، برای دختران ایران دانشگاه ساختند. این ادعا فاقد سند تاریخی است. دروغ است.
@ir_bastan
🔻
جریانات باستانگراها در طول سال به بهانههای مختلف به ترویج جشنهای باستانی میپردازند. این کار اگر به هدف پاسداری از فرهنگ بومی باشد، اشکالی ندارد. اما مشکل اینجاست که این جریانات غالباً در پی شرارت و مقابله علیه اسلام هستند. به همین خاطر پشت جشنهای باستانی مخفی میشوند. جالب اینکه هر جشنی که به سودشان نباشد را سانسور و بایکوت میکنند. از جمله جشن باستانی ۲۲ بهمن را...! بله درست شنیدید! جشن باستانی ۲۲ بهمن! مردمان ایران باستان، این روز را جشن میگرفتند! آن هم به عنوان روزی که ایزدِ باد، نسیم رحمت و برکت بر این سرزمین میفرستد. روزی که اصطلاحاً جشن بادبَرَه (یا باذوَرَه) خوانده میشد.[۱]
پینوشت:
[۱]. ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران: نشر امیرکبیر، ۱۳۶۳. ص ۳۵۳ ؛ ابوريحان بيرونى، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تهران، مركز نشر ميراث مكتوب، ۱۴۲۲ ه.ق، ص ۲۸۳ ؛ رضا مرادی غیاث آبادی، فرهنگنامه ایران، تهران: پژوهشهای ایرانی، ۱۳۹۳، ص ۲۶۰.
#انقلاب_اسلامی #سلطنت_پهلوی #ساسانیان #جشن #ابوریحان_بیرونی #بادبره #باذبره #باذوره #جشن_بادبره
@ir_bastan
🔻
🔶 شایعه تاریخی: اسلام دین خشونت هست. ولی هخامنشیان خیلی مهربون بودند!
☑️ پاسخ را در متن بخوانید
#هخامنشیان #اسلام #خشونت #کمبوجیه #کوروش_کبیر #مصر #آریایی #نقد_باستانگرایی #باستانگرایی #نژادپرستی #شایعه #شبهات
@ir_bastan
🔻
۵ اسفند در تقویم زرتشتی، مصادف با ۲۹ بهمن در تقویم هجری خورشیدی، جشن اسپندارمذگان است.
قصد داریم توضیحاتی عرض کنیم
@ir_bastan
هدایت شده از باستان نامه
🔻
اسپندارمذگان، عشقبازی در لجنزار
این نوشتار، تقلایی است به تمنای بیداری. اسپندارمذگان (اسفندگان) روز گرامیداشتِ اسپَندارمَذ است. او در جهان مادی، مأمور مراقب از زمین و تقویتِ باروَری در جهان است، و روز 5 اسفند (و به عبارتی 29 بهمن) در میان برخی از ایرانیان باستان، روز پاسداشتِ او قلمداد شده است. برخی از این روز، با نام #روز_عشق و معادلِ ولنتاین غربیها یاد میکنند. اگر ما چنین برداشتی را بپذیریم و برای آن اصالت قائل شویم، پس لازم است بپرسیم که این روز ولنتاین ایرانی (!) اساساً روز عشق چه کسی به اسپندارمذ است؟! برای دریافتن پاسخ، به اوستا (مهمترین متنِ عقیدتی ایران باستان) و متون تفسیری زرتشتی مراجعه میکنیم.
در اوستا آمده است که اسپندارمذ (آرمیتی) دختر اهورامزدا است.[1] و از سویی در اوستا آمده است که اهورامزدا با اسپندارمذ وصلت کرد و از این وصلت، فرزندانی متولد شدند.[2] در کتاب سوم دینکرت (مهمترین دانشنامه زرتشتی) هم به روشنی میخوانیم که اسپندارمذ، دختر اهورامزدا (خدای زرتشتیان) است و اهورامزدا عاشق او میشود و با او وصلت و از او فرزند دار میشود.[3]
در حقیقت باید گفت، که اسپندارمذ، معشوق پدرِ خود (اهورامزدا) بود، آن هم عشقی (و از نوعی) که در شریعت الهی، پلید و ناپاک خوانده شده و امروزه هیچ ایرانی مسلمان، بلکه حتی ایرانیانِ نامسلمان نیز حاضر به گرامیداشتِ آن نیستند. عجیبتر اینکه در عصر ساسانیان، موبدان زرتشتی، شاهان و اشراف اصرار داشتند که این عشق نامتعارف و غیرعادی (و روابط جنسی میان پدر و دختر) به رسم آنچه بین اهورامزدا و دخترش گذشت، در جامعه نیز پیاده شود.[4] برای نمونه، شاپور اول (پادشاه ساسانی)، با دخترش «آدور آناهید» ازدواج کرد. [5]
☑️ پینوشت:
[1]. خرده اوستا، گزارش موبد اردشیر آذرگشسب، تهران، ۱۳۵۴، ص ۳۳.
[2]. اوستا، به گزارش ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱. ج ۱، صص ۴۷۱ و ۵۲۹. ابراهیم پورداود، یشتها، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۷۸. ج ۲، ص ۱۹۰. جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، متون پهلوی، ترجمه سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۱. ص ۸۶.
[3]. کتاب سوم دینکرد، دفتر اول، به اهتمام فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا، ۱۳۸۱، ص 143-146.
[4]. یان ریپکا، تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه، ترجمه: عیسی شهابی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۱، ص ۸۱. روایت آذرفرنبغ فرخزادان، پرسش بیستم:
The Pahlavi Rivayat of Adur-Farnbag, Tr. by Behramgore Tahmuras Anklesaria, 1938, Question 20
[5]. مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، ترجمه عسکر بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 141.
#اسپندارمذگان #اسپندارمزگان #سپندارمذگان #اسفندگان #امشاسپندان #ایزدان #بیداری #عشق_بازی #لجنزار #عاشق #معشوق #داستان_عاشقانه #داستان_عشقی #مادر #ایران_باستان #ولنتاین #اوستا #دینکرت #دینکرد #اسپندارمذ #آرمیتی #اهورامزدا #شاپور_ساسانی #ناهید #آناهید #زندگی #عاشقی #شعر_عاشقانه
@ir_bastan