پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
❇️ گامهایی تمدنساز.. 🔰 چرا حماسهی اربعین، تمدنساز است؟ (بخش پنجم) 1️⃣ برای بهاءمند شدن مناسبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید|
دختری کوچک با لباسهای ساده محلی، هراسان این سو و آن سو میدود تا ظرف آب خود را، و شاید تمام آنچه که دارد را، برای زائران اباعبدالله پر کند. تلاشی معصومانه و مجدانه برای سهیم بودن در این اقیانوس #ایثار...
❇️ در گوشهگوشهی طریقالحسین، گاهی عدهای را میبینی که به سوی تو میآیند؛ نه برای آنکه چیزی از تو بگیرند یا به تو بفروشند، بلکه مصرانه و ملتمسانه، بهترین داراییشان را به تو ببخشند و اگر نگیری، ناامیدانه اشک در چشمانشان حلقه میزند..
💚 حسین(ع)، فدای همهی بشریت شد.. پیروان حسین چرا رنگ زیستِ حسینی نگیرند؟! اگر #الحسین_یجمعنا ، پس از همین اربعین شروع کنیم. حرص و ولع و طمعِ داشتن را با نخواستن و گزاردن جابجایش کنیم.
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
♨️ سقوط بصره 🔰روایتی دیدنی از تمایز دو سبک زندگی و دو الگوی معیشت در عراق که اکنون به کانون تحولات
♨️ در بطحه چه اتفاقی افتاده؟
🔰روایتی دیدنی از تمایز دو سبک زندگی و دو الگوی معیشت در عراق که اکنون به کانون تحولات جهان و قلب تپندهی آن بدل شده است
✅ یکی از مهمترین راهها برای انتشار اربعین به داخل مرزهای جغرافیای کشورمان، ثبت دیدهها و شنیدهها از شکوه این حادثهی فرازمینیست. روایتهای خود را بنویسید و برای ما ارسال کنید.
🔸سفرنامهی شنیدنی علی علیزاده را در چند شماره ملاحظه نمایید:
2️⃣ بخش دوم
🔸نام صاحبخانه ما در بطحه ارکان بود. هر یک ساعتی میرفت سر جاده اصلی بصره به کربلا یا همان طریق و ماشینش را پر میکرد از زائران. با کمک چهار فرزندش مسافران گرما زده را در اتاقی که مثل یخچال خنک کرده بود اسکان میداد. اول آبشان میداد، بعد اطعامشان میکرد. خودش هم بیرون میرفت تا غذا، بیخجالت خورده شود. یک ربع بعد برمیگشت و چای میداد. و ده دقیقه بعد برمیگشت و آب میداد. و برمیگشت و میوه میداد. و باز چای. و باز آب. و همزمان که سفره گروه بعدی زائران را پهن میکرد قهوه میریخت و باز آب و این وسط یک گروه از زائران را به جاده میرساند و باز ماشین را پر میکرد. چرخهای بیپایان مثل یک اجرایی آیینی از چیزی که نمیشود مهمان نوازی یا خون گرم بودن شرقی نامیدش. فراتر. خیلی فراتر. تجربه تماشای نحوهی خدمت کردن ارکان به این مهمانان خود سفری عجیب بود.
🔸پرسیدم چند زائر در روز میآورد. گفت زائران را نمیشمارد که خدمت به زائران با عدد کاری ندارد. چند بار رفتم و برگشتم و پرسیدم تا بالاخره گفت حدود شصت زن در اتاقهای خانه کنار همسر و دخترانش سکنی میدهد و حدود سی مرد که در دیوانیه. و پرسیدم چند روز که شمردیم و یازده روز حداقلش بود.
🔸از حقوقش پرسیدم تا ببینم متعلق به چه طبقهی اقتصادی است که بضاعت چنین سخاوتی دارد. و معلوم شد شش ماه [از] درآمد یکسالش را در این میهمانی یازده روزه خرج میکند.
❇️ پرسیدم از کجا آموخته این رسم را، اینگونه بیمرز بودن را، حد برداشتن را، نترسیدن از عدد را، نترسیدن از اقتصاد را، وحشت نکردن از فردا را. گفت تمام بطحه همین است و پدرش هم زمان صدام همین میکرد برغم ممنوعیت و سرکوب و زندان.
🔸پرسیدم پدرش کجاست. گفت در انتفاضه شعبانیه اعدام شده. مثل عمویش و عمو زادههایش. پرسیدم چرا هیچ عکسی از مرجعش در خانه نیست. گفت هدفش تنها خدمت به زائران است و هر عکس خاصی میتواند احساس در خانه بودن و راحتی را از زائری بگیرد.
🔸راه که رفتیم گفت بطحهی کوچک که چند صد خانوار بیشتر ندارد در انتفاضه شعبانیه و در جنگ علیه داعش هفتاد نفر از دست داده. و گفت برای او اربعین ادامه انتفاضه شعبانیه است.
در بطحه راه میروی و نفس میکشی. روستایی تقریباً محروم بدون حتی آسفالت. و با کودکانی فوتبال بازی میکنی که حتی یک توپ سالم هم ندارند اما پدرانشان نیمی از هستیشان را خرج مهمانانی غریبه میکنند. مهمانانی غریبه که شاید تا آخر عمر حتی یک بار هم دیگر نبینند.
❇️ و از خودت میپرسی در اینجای تاریخ که هر رفتی برگشتی دارد و اقتصاد و مبادله زیربنا و مبنای زیست انسان است، اینجا چه اتفاقی افتاده است؟
۹۸/۰۷/۲٣
#روایت_اربعین
✍️ علی علیزاده
📹 فیلم را از اینجا تماشا کنید :
🌐 instagram.com/p/B3pwF4uhJjq
💚 ادامه دارد؛ با ما باشید..
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
♨️ در بطحه چه اتفاقی افتاده؟ 🔰روایتی دیدنی از تمایز دو سبک زندگی و دو الگوی معیشت در عراق که اکنون
♨️ سفارت ایران لای نخلستانها
✅ یکی از مهمترین راهها برای انتشار اربعین به داخل مرزهای جغرافیای کشورمان، ثبت دیدهها و شنیدهها از شکوه این حادثهی فرازمینیست. روایتهای خود را بنویسید و برای ما ارسال کنید.
🔸سفرنامهی شنیدنی علی علیزاده را در چند شماره ملاحظه نمایید:
بخش اول
بخش دوم
3️⃣ بخش سوم
🔸ابوعلی. ابوعلی. ابوعلی. دستهایم را ول کن. باید بروم. منتظرم هستند.
رها نمیکند. با لهجه غلیظش به فارسی میگوید پاس فردا شب بعد عشا حرکات. یعنی پس فردا شب بعد از شام میگذارم بروی. پنج دقیقه بعد دستم را بالاخره جدا میکنم و فکر میکنم کوتاه آمده که میبینم حسین دوازده ساله و مقتدای پانزده ساله دو پایم را گرفتهاند. ابوعلی با اخم مصنوعی و بازیگرانهاش میگوید: ابوعلی صدام، ابوعلی اجبار. لاحرکات.
🔸ابوعلی اینجا کجاست؟ اینجا که اتاق خواب بچههایت است. نه. نه. اصلاً. ما نمیتوانیم اینجا بمانیم. و ابوعلی مثل شیری غرش میکرد که یعنی عصبانی است و بعد ادای گریه کردن در میآورد که یعنی مثلاً غمگین است. ابوعلی به کمک دو پسرش، مقتدا و حسین، که نقش هنرپیشههای مکملش را دارند خانه را به صحنه تئاتر یا نوعی کارنوال تبدیل میکند. خودش را جلوی مهمانان دست میاندازد تا به ظاهر سرگرمشان کند. اما هدفش چیز دیگری است.
او هرچه مرز میان مهمان و صاحب خانه است را برمیدارد.
❇️ ابوعلی مینیاتوری از جامعه شیعیان عراق است. جامعهای که در سالهای جنگ صدام با ایران مخفی شد، فرار کرد، زندان رفت، شکنجه و کشته شد. که به محض فرصت یافتن در سال هفتاد و دو قیام کرد و انتفاضه شعبانیه براه انداخت و اعدام شد و گورهای دسته جمعی را پر کرد. که از نخستین روز فتوا در سال نود و سه براه افتاد و مقابل داعش جنگید. و جامعهای که هر اربعین، زمان را تعلیق میکند و به دنیای از خودبیگانه و #اقتصاد_محور و #کالایی_شده ی امروز «نه» میگوید.
🔸این ابوعلی است. کسی که چهل سال است زندگیش با ایران درهم آمیخته. که به خاطر نجنگیدن با ایران شش سال زندگیش را از دست داده و حالا خانهاش را سفارت ایران در طویریج کرده.
🔰 اگر سفر اربعین تا اینجا مهمان نوازی عراقیهایی بود که با کرمی عجیب و سخاوتی باورنکردنی میگذاشتند داخل خانهشان شوی و با آنها همسفره و همکلام شوی، ابوعلی میگذاشت «خانه» را تجربه کنی. و منی که در دو سال گذشته بیست و دو بار خانه عوض کردهام و سالهاست تجربه خانه نداشتهام، نفهمیدم چه شد که یادم رفت اینجا مهمانم و این خانهی من نیست و اینجا به دنیا نیامدهام و بخشی از اینجا نیستم.
🔸در دنیای مرزکشیدهی امروز، در دنیای فردشدگی و تنهاشدگی، در دنیایی که غریبهایم، که انسان در موقعیت تبعید است، که یا تبعیدی بیرون از وطن است یا وطن چنان سنگین که رؤیای کاذب رفتن به جایی دیگر بخشی از رؤیای روزانه بسیاری از ما، اینجا، و روابط انسانی و خارج از مبادلهی آن، تو را در خانهای میگذارد که هیچ وقت نداشتهای.
۹۸/۰۷/۲۴
#روایت_اربعین
✍️ علی علیزاده
📹 فیلم را از اینجا تماشا کنید :
🌐 instagram.com/p/B3roEf9BeOA
💚 ادامه دارد؛ با ما باشید..
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
20.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پیاده روی اربعین در شهرهای ایران
💠حضور میلیونی مردم سراسر کشور در خیابانها، با عنوان تجمع جاماندگان اربعین، عطر ملکوتیِ طریقالحسین از نجف تا کربلا را به جای جای کشور تسری داده است.
🔸اربعین، خود رسانه است.
🔰منتظر جهانی شدنِ این رسم نیکو هم باشید. همچنانی که عاشورا جهانی شد، و اربعینِ کربلا تجمعی فراملیتی، روزی هم خواهد رسید که این حضور اربعینی در خیابانهای سراسر جهان تکثیر میشود
#الحسین_یجمعنا
#حسینیه_کاخ_سفید
#تغییر
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
❇️ گامهایی تمدنساز.. 🔰 چرا حماسهی اربعین، تمدنساز است؟ (بخش پنجم) 1️⃣ برای بهاءمند شدن مناسبا
❇️ گامهایی تمدنساز..
🔰 چرا حماسهی اربعین، تمدنساز است؟
(بخش ششم)
6️⃣ انانیت و ایندویژوالیتی در مقابل حس حضور در محضر حق
ایندویژوآلیتی یا «فردیت» بلای امروز بشریت است که بر جانِ بیرمق و خسته و فسردهی او سایه انداخته؛ بشرِ خودمدار که دیگر حتی بتی هم نمیپرستد؛ بلکه خودپرستی میکند! اما حماسهی اربعین، حماسهای سراسر #حضور است.. ادب حضور در محضر حسین(ع)، میطلبد از «خود» به در آمده و مشقت کیلومترها پیادهروی و یا روزها خدمترسانی بی مزد و بیمنت را به جان بخری..
💚 ادامه دارد؛ با ما باشید..
#جامعه_هجری #جامعه_مهدوی #تغییر
#الحسین_یجمعنا
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
🔸انسان از ۲بخش اندیشه و انگیزه تشکیل شده. و حرکت و صیرورت در انگیزه است. این حب حسین است که ما را دورهم جمع کرده. و این اتحاد به ظهور خواهد رسید.
انشاءالله
#حب_الحسین_یجمعنا
✍️ امیر رفیعی - اندیشهجو و فعال رسانهای
▫️twitter.com/aamir_rafiei/status/1185257386837184512
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
❇️ گامهایی تمدنساز.. 🔰 چرا حماسهی اربعین، تمدنساز است؟ (بخش ششم) 6️⃣ انانیت و ایندویژوالیتی در
❇️ گامهایی تمدنساز..
🔰 چرا حماسهی اربعین، تمدنساز است؟
(بخش هفتم)
7️⃣ حب الحسین یجمعنا - ولایت
حب، سرچشمهی ولایتپذیری انسان است. هرکه یا هرچه که دوستش بداریم، خواه ناخواه زیر سایه #ولایت او جمع شدهایم. امسال نیز تنوع ملیتی زوار اربعین، به دهها کشور رسید! جهانی که تا دیروز دست بسته، سجدهگذار «سبک زندگی آمریکایی» بود امروز در پی چه الگویی به این نقطه از کرهی خاکی سفر میکند تا ۸۰ کیلومتر پیاده بپیماید؟!
✅ حبالحسین، که پذیرش ولایت حسین(ع) را در پی دارد..
عالَمی که از ولایت طاغوت به تنگ آمده، حالا آرامآرام زیر سایه حبالحسین، «ولی» حقیقی خود را مییابد. «سیاست» در نگاه اسلام و قرآن کریم نیز همان «ولایت» است.. پس اینجا، کربلا، کانون حکومت خداست.
💚 ادامه دارد؛ با ما باشید..
#جامعه_هجری #جامعه_مهدوی #تغییر
#الحسین_یجمعنا
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
🔰 چرا حماسهی اربعین، تمدنساز است؟
بخش پایانی
🔶🔸برخی از سنجههای تمدنی حماسهی بینظیر اربعین حسینی:
1️⃣ بهاءمند شدن مناسبات انسانی در مقابلِ تحقیر انسان و انسانیت در اخلاق سرمایهگرایی و کپیتالیستی.
2️⃣ مشتری خداست
3️⃣ #پول_مبنا نیست / این حماسه، #برکت_مبنا است.
4️⃣ با دلی آرام.. در جستجوی #نفس_مطمئنه..
5️⃣ ایثار، به طواف ایثار - نفی طمع
6️⃣ انانیت و ایندویژوالیتی در مقابل حس حضور در محضر حق
7️⃣ حب الحسین یجمعنا - ولایت
و...
❇️ سرمایه، یعنی توانایی و داشتن. وقتی مثلث «دانستن، خواستن و داشتن» نمایانگر قدرت است. بخشی از قدرت یک ایدئولوژی برای ساخت تمدن و ادارهی جهان، به سرمایههای آن بازمیگردد. حماسه شکوهمند اربعین، تجلی سرمایههای اسلام برای تمدنسازی اوست:
🔰 #سرمایه_اجتماعی ایمانپایه
انقلاب شکوهمند اسلامی بعد از چهلمین سالگرد پیروزی خود و در هزار و چهارصد و یکمین سال بعثت نبی مکرم اسلام(ص) از عظیمترین سرمایه اجتماعی تاریخ و جهان یعنی #حماسه_پیاده_روی_اربعین رونمایی کرد. هیچ حکومت و مکتب فکری در جهان نمیتواند هرساله دهها میلیون انسان را حول یک محور جمع کند.
🔰 #سرمایه_اقتصادی انفاقپایه
در زمانی که سیستمعامل مارکسیسم و سوسیالیسم به اجرا درآمد ناکارآمدیاش را به همهی بشریت نشان داد و در نتیجه کنار گذارده شد؛ و سیستمعامل لیبرالیسم هم برای ادارهی جهان ناتوانی خود را عمیقاً بروز داده است. حال جهان برای اداره معیشت خود به دنبال راه سومی میگردد. الگوی اقتصادی انفاقبنیان و برکتمبنا، گرچه هنوز نهادسازی نشده است اما با این حال، کارآمدی خودش را با ادارهی معجزهآسای اربعین و رتق و فتق میلیونها زائر به منصه ظهور گذاشت. رویش اربعین، الگوی جایگزین سوسیالیسم و لیبرالیسم در ادارهی معیشت جهان است.
🔰 #سرمایه_سیاسی ولایتپایه و اماممحور
و مطالبهی «دولتِ امامان»
سیاست در نگاه قرآن کریم، همان «ولایت» است.
«حماسه اربعین نمایش قدرت ولایت است و این قدرت در قلب مردم ولایتمدار تجلی کرده.» حجتالاسلام والمسلمین پناهیان.
ملتچینی در اندیشه دینی، حول اهل تقوا است؛ و دولتچینی، حول امام. هرگز در تاریخ بشر، تجمع افراد متقی در یک دوره به قدر امروز و عصر خمینی کبیر و امام خامنهای نبوده است؛ پس #دولت_اسلامی که لایق این امت باشد، نیز میباید دولتِ امامان باشد. اربعین، و جماعتی میلیونی که پیرامون شمع وجود «امام» گرد هم میآیند، داشتنِ دولتمردانی ا مطالبه میکنند که شایستگی دولت اسلامی را دارا باشند.
#جامعه_هجری #جامعه_مهدوی #تغییر
#الحسین_یجمعنا
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
✅ یکی از مهمترین راهها برای انتشار اربعین به داخل مرزهای جغرافیای کشورمان، ثبت دیدهها و شنیدهها از شکوه این حادثهی فرازمینیست. روایتهای خود را بنویسید و برای ما ارسال کنید.
✍️ یادداشت خواندنی صفحه «مؤمنات» :
💠 پیادهروی اربعین با امواجی از انسانهای سوار بر سفینةالنجاة در طریقالحسین، نمونهی کوچکیست از حیات طیبهای که پس از ظهور محقق خواهد شد. نمونهای از امت اسلامی که به امامشان اقتدا کردهاند و بر صراط مستقیم قدم گزاردهاند تا به جنت بینالحرمین برسند. مجموعهای از انسانهای مؤمن که واجد بالاترین کرامات انسانیاند. ایمان، اخلاص، ایثار، یقین و توکل در حد اعلای خود قرار دارد.
🔰 مسیری که در آن ابتلا و سختی هست اما دردش شیرین است و توأم با لذت. رفاه در کمترین میزان است ولی حظ و بهرهاش در بالاترین سطح ممکن.
🔸سیستمهای پیچیده انسانساز در آن دخیل نیستند اما بالاترین کارآمدی را دارند. یک نمونه از جامعهای که در آن همه برابرند و بر یک محورند. مسیر و هدفشان یکی است و همه درحرکت و تکاپو هستند برای رسیدن به آن مقصد متعالی؛ و این معنی مجاهدت است در دنیا، برای رسیدن به حسن عاقبت.
▫️جامعهای مملو از همه فضایل.
✅ ساخت چنین جامعهای ممکن نیست مگر با امامت و ولایت امام.
🔸از سوی دیگر حماسه اربعین و تمام اتفاقات آن، نمادی است از حیات انسان مؤمن. زندگیای سراسر لذت و آرامش؛ توأم با حرکت و تلاش برای رسیدن به سعادت. در اربعین کسی نگران رزقش نیست، نگران روزی فردا و جای خوابش نیست، یقین دارد همهچیز در بهترین حالت ممکن برای او فراهم است. مانند حالتی که برای انسان مسلم و متوکل وجود دارد؛ کسی که به خدا توکل میکند نگران امروز و فردایش نیست، میداند وقتی در مسیر صحیح حرکت کند بیدغدغه همهچیز برای او فراهم است، کسی رزق او را تنگ نخواهد کرد و مسیر هرچه قدر هم با سختی باشد، امید رسیدن به مقصد، او را به حرکت بیشتر وامیدارد.
🔸توکل و یقین نسبت به حق متعال، دو عنصر مهم برای رسیدن به جامعه موعود و ساخت حیات طیبه برای مؤمنین و مؤمنات است و شعبهای از ایمان به الله و ایمان به غیب.
🌐 instagram.com/p/Bph-UT9nKy1/?igshid=1o6d4320y6hh6
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir
پیش بهسوی ایران ۱۴۴۴
♨️ سفارت ایران لای نخلستانها ✅ یکی از مهمترین راهها برای انتشار اربعین به داخل مرزهای جغرافیای کش
♨️حالا مهمانی تمام شده
✅ یکی از مهمترین راهها برای انتشار اربعین به داخل مرزهای جغرافیای کشورمان، ثبت دیدهها و شنیدهها از شکوه این حادثهی فرازمینیست. روایتهای خود را بنویسید و برای ما ارسال کنید.
🔸سفرنامهی شنیدنی علی علیزاده را در چند شماره ملاحظه نمایید:
4️⃣ بخش چهارم
🔹از همان بعدازظهر اربعین البته شروع میکنند. موکبها و چادرها را باز میکنند و پشت وانتها و کامیونها میگذارند و میبرند. عصر نشده، کربلا شکلش عوض میشود. انگار شهری دیگر شده.
اما باید طریق اصلی را ببینی تا باور کنی مهمانی تمام شده. باید با ماشین از کربلا به نجف بروی روز بعد از اربعین تا باور کنی شهری که به عرض سی چهل متر و به طول هشتاد کیلومتر ساخته شده بود دیگر وجود ندارد و جایش برهوتی خشک است. و باید بمانی چند روزی بعد از اربعین تا ببینی عراق کشوری دیگر میشود و عراقیها هم مردمی دیگر. حالا هر جرعه آبی قیمت دارد و هر لقمه غذایی فقط با پول مبادله میشود و هیچ لبخندی بی محاسبه نیست. حالا هر چیز به جای اصلیش برگشته و ماشین عدد به کار افتادهاست. و حالا همه دارند برمیگردند. یا تا حالا برگشتهاند. با مینیبوس و ون و ماشین که پول میگیرند و از روزهای عادی بیشتر. یا با تریلیها و کامیونهایی که پشتشان را فرش انداختهاند و رانندههایشان نذر دارند و مجانی میبرند.
🔸برمیگردند. به کویت، به بحرین، به لبنان، به سعودی، به پاکستان، به افغانستان، به سوریه، به تانزانیا، به سنگال، به کنیا، و به ایران.
☑️ و وقتی نگاهشان میکنی از خود میپرسی این آدمها با خود چه میبرند به شهرهایشان؟ از این زندگی اشتراکی و جمعیگرایانه و بدون مالکیت؟ از این «زندگی برای دیگری، قبل از برای خود»؟ از این یک هفتهی حریص نبودن و جمع نکردن و حساب نکردن؟ چه میبرند به شهرهایشان و زندگی عادیشان که یکسره مدفون در فردگرایی و انباشتن است و اضطراب نداشتن و کم داشتن؟ آدمی که چنین تجربه ای داشته حالا چگونه در شاپینگ مالها قدم میزند؟ چگونه در خیابانها با دیدن ماشینهای میلیاردی حسرت میخورد و دلش به هوس میفتد؟
▪️و این انسان چگونه باز حاضر میشود تن دهد به معادلات سوداگرانه و کاسب کارانهی این جهان مدرن؟ و این انسان که چنین تجربهای از آزادی داشته چگونه باز سر خم میکند به طاغوت مدیران و سلسله مراتب اداری و بله قربان گفتن؟
✅ و این سوال در سرت میچرخد که چگونه میتوان دنیایی ساخت که هر روزش چنین باشد؟ و چگونه میتوان این وضعیت را امتداد داد و این پنج روز و شش روز را به سیصد و شصت و پنج روز کشاند؟ و چگونه میتوان روح چنین با هم بودنی را به نحوه زیست تبدیل کرد و اربعین را بنیانی برای ساخت یک جامعه دیگر کرد؟
۹۸/۰۷/۲۹
#روایت_اربعین
✍️ علی علیزاده
🌐 instagram.com/p/B34uHdLBRbe/?igshid=152bnped8zke1
👈پیش به سوی ایران ۱۴۴۴
🇮🇷 @iran1444_ir | iran1444.ir