eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ویروس غربی ضدیت با حجاب از چه طریقی وارد ایران شد؟! 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹بحث از آزادی زنان و کشف حجاب، پیش از آن‌که در ایران مطرح شود، در مطرح شد و به تدریج در سایر کشورهای عربی نفوذ کرد. دلیل این امر چنان بود که مصر زودتر از دیگر مردمان شرق اعم از عرب و ایرانی، با غرب به‌ویژه با افکار فرانسوی‌ها آشکار شد. 🔸از راه‌های نشر اندیشه‌های مربوط به کشف حجاب ورود اندیشه‌هایی از به ایران بوده است که از طریق نشریاتی از قبیل «حبل‌المتین» که حاوی مقالاتی درباره لزوم کشف حجاب بود، صورت می‌گرفت. 🔹علاوه بر آن کشف حجاب در در سال 1307 ه.ش. نیز زمینه‌های گرایش متجددان را به این موضوع فراهم می‌کرد. با مسافرت امان‌الله خان، امیر افغانستان به ایران سیاست فرهنگی جدید علنی‌تر گردید. امان‌الله خان به دنبال سفر اروپایی خود همراه با همسرش و هیأت همراه با لباس اروپایی و بدون چادر در مهمانی‌هایی در ایران شرکت می‌کردند و در بازگشت به افغانستان نیز با لباس و کلاه اروپایی از شهرهای ایران عبور کردند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص228-227) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴زمینه‌سازی کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مدت‌ها قبل از آغاز رسمی کشف حجاب رضاخان، عوامل وی اقداماتی برای زمینه‌سازی آن انجام داده شده بودند و به دنبال سفر آن اقدامات جنبه جدی‌تری به خود گرفت. 🔸یکی از نمایش‌هایی که با همین هدف در 17 تیر 1305 از سوی « » اجرا شد. تئاتری با عنوان «تمدن نسوان» بود که دست‌اندرکاران آن قصد داشتند تا زیر پرده این‌گونه نمایش‌ها، حضور زنان در مجالس عمومی را عادی جلوه داده و آنان را برای بی‌حجابی ترغیب کنند که البته چاپ خبر اجرای این نمایش در روزنامه‌ها باعث شد تا علمای عالی‌قدری چون سیدحسن مدرس، محمد بهبهانی، میرزا هاشم آشتیانی، نامه اعتراض‌آمیزی به رئیس‌الوزرا « » نوشته خواستار جلوگیری از پخش نمایش شدند. 🔹در سال 1313 با اجازه رضاشاه « » با حضور نمایندگان ده کشور از جمله ، ، ، و در (تالار وزارت فرهنگ) تشکیل شد. در این کنگره درباره پیشرفت‌های زنان اروپایی، محرومیت زنان در کشورهای اسلامی و لزوم انجام اقداماتی از سوی زنان روشنفکر بحث و گفتگو شد. مخبرالسلطنه درباره آثار این کنگره می‌نویسد: پس از تشکیل کنگره نسوان شرق، متأسفانه پرده کنگره را دریدند و سراسیمه در میدان هوا و هوس دویدند، مسکری نماند که نخوردند و منکری نماند که نکردند.»(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص229-228) 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقش مخرب علی‌اصغر حکمت در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹با روی کار آمدن به جای از 21 شهریور1312 سیاست‌های تجددگرایانه با سهولت بیش‌تری دنبال شد. نه ماه بعد از آن سفر رضاخان به ترکیه صورت گرفت. رضاشاه در ادامه از علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف، می‌خواهد که اقداماتی در زمینه کشف حجاب انجام دهد: 🔸سابقا به کفیل معارف دستور دادم برای رفع رو پوشیدن زنان اقدام نماید. اما او نخواست یا نتوانست و کاری نکرد. حالا باید شما در این کار با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید که این رسم دیرین، که برخلاف تمدن است، از میان برداشته شود. 🔹حکمت در اردیبهشت 1314 تعدادی از بانوان تحصیلکرده را گرد هم آورد و با تشکیل « » قدم دیگری در اجرای کشف حجاب برداشته شد. در جلسات آن کانون که اغلب با حضور و تشکیل می‌شد مشکلات مربوط به عدم پذیرش ترک حجاب از سوی جامعه مورد بررسی قرار گرفت. بدرالملوک بامداد یکی از اعضای کانون بانوان در کتاب خود می‌نویسد: 🔸در 22اردیبهشت1314 به اشاره اعلیحضرت رضاشاه کبیر و با دعوت وزیر معارف وقت آقای علی‌اصغر حکمت، عده‌ای از زنان فرهنگی انتخاب و به محل دارالمعلمات در کوچه دعوت شده به آن‌ها گفته شد که مأموریت دارند تا جمعیتی تشکیل بدهند و اساسنامه آن را به وزیر معارف برسانند و با حمایت دولت پیشقدم نهضت آزادی زنان ایران باشند. این جمعیت در جلسات بعد نام «کانون بانوان» را برای خود اختیار کرد. 🔹برنامه‌های علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف دوران رضاشاه، از مخرب‌ترین برنامه‌ها در راه اسلام‌ستیزی بود. وی طرح‌هایی که شامل برپایی جشن در مدارس دخترانه و ایراد سخنرانی در آن جشن‌ ها، حضور وزرا و مقامات در مجالسی با شرکت بانوان در شهرستان‌ها، تأسیس کانون بانوان و فعالیت زنان تحصیلکرده در آن کانون‌ها و مختلط نمودن مدارس ابتدایی بود، پس از موافقت رضاشاه به اجرا درآورد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص230-229) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۲ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان 🔸 به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی: «شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضاشاه- مثلاً علی اصغر حکمت- در قضیه کشف حجاب نقش استعماری ایفا کردند، رضاشاه تفنگ دستش بوده و اینها فکرمی‌ساختند و به او جهت‌گیری میدادند که تفنگ را کجا به کار ببرد.»۹۶/۰۱/۰۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
ترکیه‌زدگی رضاخان از عوامل مؤثر در کشف حجاب 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹از مهم‌ترین عوامل حرکت مقامات کشور به سوی کشف حجاب بود. اخبار تجددگرایی در ترکیه و به قدرت رسیدن تجددگرایان به داخل کشور می‌رسید و رضاشاه تأثیرات بسیاری از آن می‌گرفت. در سال 1313 رضاخان به ترکیه مسافرت کرد، وی تا سال 1314 اقدامات وسیع تبلیغاتی به منظور فراهم نمودن زمینه‌های کشف حجاب انجام داد. 🔸رضاشاه در جریانات [به‌اصطلاح] اصلاحی اجتماعی خود، خود را پیوسته در عمل با مقایسه می‌کرد. زمانی که به دیدن ترکیه رفت، با احساس اسف از واپس‌‌ماندگی ایران برگشت و به اقدامات تند و تیزی برای وارد کردن شاپو و برداشتن چادر اقدام نمود، روش هیأت حاکمه ترکیه حتی در زمان قاجار نیز تأثیر زیادی در روش هیأت حاکمه ایران داشت. 🔹 با تأکید بر این‌که عاملی که رضاشاه را مصمم به اقدام جهت کشف حجاب کرد، سفر ترکیه بود، درباره عکس‌العمل وی و اظهاراتش به (سفیر ایران در ترکیه) راجع به مشاهداتش در ترکیه یعنی حشر و نشر مرد و زن در آن کشور و اشتغال زنان ترک می‌نویسد: 🔹شبی بعد از ضیافت رسمی، وقتی شاه به محل اقامت خود مراجعت کرد تا پاسی از شب نخوابید و قدم می‌زد و فکر می‌کرد... و به مستشارالدوله گفت: من تصور نمی‌کردم ترک‌ها تا این اندازه ترقی کرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا می‌بینم که ما خیلی عقب هستیم، مخصوصا در تربیت دختران و بانوان و فورا باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم مخصوصا زنان اقدام کنیم. در نشریات خارجی نیز اشارتی به تأثیرپذیری رضاشاه از اقدامات آتاتورک و تحولات ترکیه شده است. نشریه در تاریخ 29مه1935 (7خرداد1314) می‌نویسد: 🔸شاه ایران به پیروی از ترکیه تجدد و اصلاحات را در کشور خود آغاز کرده است. 🔹نشریه « » در تاریخ 5 اوت1937 (14مرداد1316) اشاره مستقیمی به پیروی رضاشاه از اقدامات آتاتورک می‌کند: با آن‌که رضاشاه خواندن و نوشتن نمیدانست به همسایه خود آتاتورک اعتقاد عجیبی داشت و با دیده تحسین به او می‌نگریست. کاتم درباره تأثیرات آتاتورک بر رضاشاه می‌نویسد: 🔸ناسیونالیسم رضاخان به ناسیونالیسم آتاتورک شباهت داشت و این دو رژیم از بسیاری جهات همانند بودند. رضاخان عمیقا دیکتاتور ترکیه را تحسین می‌کرد و بسیاری از اصلاحات انجام شده در ترکیه را عینا در ایران پیاده کرد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231) 🇮🇷 @IRANeMOASER
توهین وقیحانه رضاشاه به حجاب اسلامی 🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف 🔹محمود جم (نخست‌وزیری که کشف حجاب رسمی در زمان او صورت گرفت) درباره دستورات رضاشاه در مورد آن می‌گوید: ... اعلیحضرت روبروی من ایستاده و فرمودند: این چادر چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟ دو سال است که این موضوع فکر مرا به خود مشغول داشته: از وقتی که به رفتم و زن‌های آن‌ها را دیدم که و را دور انداخته و دوش به دوش مردها کار می‌کنند دیگر از هرچه زن چادری بود بدم آمده است. اصلا چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم ما است، درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد. 🔸محمود جم پیشنهاد می‌کند که در روز افتتاح ملکه و دختران شاه بدون حجاب در کنار وی حضور یابند و بانوان وزرا و رجال نیز به همین شکل در آن مراسم حاضر شوند. 🔹برای برداشتن حجاب بانوان مجالس جشن و سخنرانی ابتدا در تهران و شهرهای شمال ایران و سپس به تدریج در سایر شهرها برقرار می‌گردید ولی پیشرفت زیادی نداشت و اکثریت مردم نه تنها استقبالی نمی‌کردند بلکه با نظر تنفر می‌نگریستند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلام‌ستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۳ تیر ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER