اتحاد استکبار خارجی و ارتجاع داخلی در کودتای انگلیسی عراق
🔴سالروز کودتای انگلیسی حزب بعث در عراق
🔹به دنبال حمله وحشيانه #اشغالگران_فلسطين به كشورهاى عربى در خردادماه 1346 و شكست سهمگينى كه بر #جمال_عبدالناصر وارد آمد، قدرت ناصرىها در كشورهاى عربى تضعيف شد و سردمداران #حزب_بعث كه در زندان عراق به سر مىبردند، آزاد شدند و زير نظر #سرويسهاى_جاسوسى به منظور به دست گرفتن قدرت و بازگرداندن انگليس به عراق، به توطئه نشستند.
🔸سردمداران حزب بعث، پس از آزاد شدن از زندان به ظاهر خود را از فعاليتهاى سياسى كنار كشيدند و به منظور اغفال رژيم حاكم بر عراق، به كسب و كار مشغول شدند و به گاودارى و دامدارى پرداختند، ليكن در پشت پرده به بند و بستهايى جهت به دست گرفتن قدرت و ادامه خدمت و مأموريت براى استكبار جهانى سرگرم بودند و زير نظر انگليس به فعاليتهاى ضدميهنى خود ادامه مىدادند.
🔹تلاش حزب بعث، در داخل و خارج عراق به منظور انجام كودتاى نظامى و به دست گرفتن قدرت، بهشدت و سرعت دنبال شد؛ ليكن اشكال كار در اين بود كه اين حزب هيچگونه پايگاهى در عراق نداشت، نه در ارتش و نه در ميان ملت؛ و بيم آن مىرفت كه اگر دست به كودتا بزند همانند سال 1343 با نافرجامى و شكست روبهرو شود، بهويژه اينكه خونريزىها و وحشيگرىهاى حزب بعث در آن سال سبب وحشت و نفرت ملت عراق را فراهم آورده بود
🔸انگليس به منظور رفع اين مشكل و پيشگيرى از شكست كودتا، حزب بعث را بر آن داشت كه با كمونيستهاى هوادار شوروى در عراق رسماً ائتلاف كند و نيز از عناصر ارتجاعى در آن كشور و از #مهرههاى_امريكايى در ارتش عراق كمک بگيرد؛ و به اين ترتيب موافقت همه ابرقدرتها را در انجام كودتا عليه رژيم #عبدالرحمن_عارف فراهم آورد. از آنجا كه رژيم عبدالرحمن عارف وصله ناجورى در منطقه بود، نه امريكا از آن دلِ خوشى داشت و نه انگلستان، و نه شوروى مىتوانست به وسيله آن به منافع استعمارى خود در عراق و خليجفارس برسد؛ به همين دليل توافق ابرقدرتها جهت سرنگونى آن رژيم را آسان مىكرد.
🔹بنابه نوشته «حردان تكريتى» در خاطرات خود، حزب بعث پيش از دست زدن به كودتا به منظور نشان دادن قدرت توانست علاوه بر كمونيستها از قدرت نيروى مذهبى نيز استفاده كند، و با همكارى كمونيستها و #مذهبىهاى_ارتجاعى، تظاهرات بزرگى عليه رژيم عبدالرحمن عارف در #بغداد راه بيندازد و با حركت #احمد_حسنالبكر، #عماش، #حردان و ديگر سردمداران بعثى در پيشاپيش تظاهركنندگان، افراد و عناصر شركت كننده در آن تظاهرات را همگى بعثى و هواداران حزب بعث وانمود كند و به اين ترتيب زمينه را براى دست زدن به كودتا بهتر فراهم سازد.
🔸 #صدام_حسين كه از طرف حزب بعث به #لبنان رفته بود تا با بعضى دولتها راجع به كودتايى كه بنا بود در عراق راه بيندازند گفتگو كند، موفق شد موافقت امريكا را براى انجام آن جلب كند و از كمک مهرههاى امريكايى در ارتش تكريتى عراق برخوردار شود.
🔹انگليس پس از موفقيت در جلب موافقت امريكا به كودتا، نگران آن بود كه از طرف افراد گارد رياست جمهورى مقاومتهايى صورت گيرد و كودتا را به خطر اندازد؛ از اين رو بر آن شد كه با بهكار گرفتن حربه هميشگى ابرقدرتها كه همانا پخش ليره و دلار است، افراد و عناصر مؤثر در ارتش عراق را خريدارى كند، تا با پركردن جيبشان بتواند آنان را از وفادارى نسبت به رژيم عبدالرحمن محمد عارف بازدارد و راه را براى كودتاى مهرههاى خود در عراق كاملاً هموار سازد.
🔸 در تاريخ سه شنبه 25 تيرماه 1347 يعنى درست يک شب پيش از انجام #كودتاى_حزب_بعث_عراق، سفارت انگلستان در بيروت مبلغ 250 ميليون دينار عراقى در اختيار #بشيرالطالب قرار داد. نامبرده وابسته نظامى سفارت بغداد در بيروت و قبلاً نيز رئيس ارتش لشكر 20 عراق بود.
🔹بشيرالطالب مبلغ مزبور را بىدرنگ به #ناصر_الهانى، يكى از اعضاى حزب بعث عراق و سفير آن كشور در لبنان تسليم كرد و از طريق او بين بعضى از صاحبمنصبان ارتش و افراد گارد رياست جمهورى توزيع شد و #ابراهيم_الداوود، فرمانده گارد رياست جمهورى و #سعدون_غيدان، فرمانده نيروهاى زرهى نيز به كودتاچىها پيوستند و به اين ترتيب انگليس، توانست جلوى هرگونه پيشامد احتمالى را بگيرد و مهرههاى ورزيده خود را بدون كوچكترين مقاومتى بر گرده ملت عراق سوار كند.
🔸در نيمه شب چهارشنبه 26 تيرماه 1347 (20 ربيعالثانى 1388) كودتاى سياه انگليس در عراق به وقوع پيوست و حزب بعث عراق بدون دغدغه و زحمتى بر اريكه قدرت نشست و دوران تيرهبختى، سيهروزى، اسارت و ذلت مردم عراق آغاز شد.(گزیدهای از نهضت امام خمینی، ج2، صص516-512)
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢سخنرانی عاشورایی امام خمینی در سال 1342 به روایت اسناد ساواک
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/25
🔹امام در اين #نطق_آتشين و حماسى با حمله به شخص شاه، رسماً به بتشكنى پرداخت و بدين ترتيب رسالت تاريخى خود را در راه رويارويى با شاه و رژيم سلطنتى كه از آغاز نهضت، گام به گام پيش مىبرد، در عصر عاشوراى 83 (13 خرداد 42) به انجام رسانيد و رسماً روياروى شاه قرار گرفت و مشخص كرد كه مبارزه را براى واژگونى رژيم سلطنتى و تاج و تخت شاهنشاهى آغاز و دنبال كرده است. نيز با اين نطق، بار ديگر غول وحشت و هراسى را كه شاه با شايعهپراكنى و ارعاب و تهديد آفريده بود، درهم شكست و #روح_انقلابى تازهاى در مردم مسلمان ايران دميد.
🔸ساواک درباره چگونگى آمدن امام به #مدرسه_فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
🔹«چند نفر از اشخاص فهميده كه #قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن #مسجد_اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند: در #تاريخ_قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت.
🔸خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت:
بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانکهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مىكرد:
🔹بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».(نهضت امام خمینی، ج1، صص500-499)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊نوشتاری کمتر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/١
🔹 #مرحوم_علامه_مصباح_یزدی یکی از شخصیتهای حوزوی برجسته بود که علاوه بر علمیت عمیق و جامع از سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نوشتاری ژرف رسا و گویا مبانی سیاسی اسلام را برای تشنگان معارف اهلبیت علیهمالسلام تشریح میکرد و نشریه انقلابی ایشان، #نشریه_مخفی_انتقام، محلی برای نشر افکار ایشان بود.
🔸در شماره ۵ این نشریه (١٣۴۴.٢.٩) یادداشتی از آن #عالم_جلیلالقدر به مناسبت عید شریف غدیر منتشر شد که به مناسبت حلول این عید مبارک آن را بازنشر خواهیم کرد.
🔹«عید غدیر
روز پایه گذاری خلافت اسلامی
آفتاب آتش میبارید، شنهای بیابان گداخته شده بود، بادها از فشار گرما میگریختند، جمعیتی انبوه عرق میریختند و روی ریگهای داغ پا به پا میشدند، گردش چشمها، گوشها، دلها و اندیشهها همه متوجه یک نقطه بود، مردم با همدیگر زمزمه میکردند:
🔸برای چه هنگام ظهر فرمان توقف ما در این بیابان سوزان صادر شده؟ مگر چه امر ضروری و شگرفی در پیش است؟ ناگاه همه دیدند مهتابی عالمتاب که نورش چشم ها را خیره میکرد، بر دوش آفتاب برآمد، ماهی تمام بر بالای دست خورشید درخشید. در این هنگام صدایی لطيف و نافذ در گوشها طنین انداخت و به دلها نشست: «من کنت مولاه فهذا على مولاه».
🔹غروب آفتاب عمر #رسول_اکرم (ص) نزدیک شده بود و میبایست جانشین شایستهای برای زمامداری مسلمین و پاسداری دین تعیین شود. پیغمبر اکرم بر بالای جهاز شتری قرار گرفت و علی را به فرمان خدا به خلافت نصب فرمود، سپس دهها هزار نفر مسلمانی که برای آخرین بار با پیغمبر اکرم به حج رفته بودند، دست امیرمؤمنان را به عنوان بیعت فشردند و تبریک گفتند، نور وحی بر قلب نازنین پیامبر (ص) درخشید و این آیه شریفه نازل شد:
« اليوم أكملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی »
امروز دین را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم.
🔸آری کمال دین و تمامیت نعمت بسته به تعیین پیشوا و زمامدار مسلمین است و بقای اسلام منوط به برقراری #حکومت_صالح_اسلامی میباشد و حکومت اسلامی در صورتی بر مجرای صحیح خود ادامه خواهد یافت که زمام آن به دست رادمردی چون على باشد.
🔹مسئله خلافت به منزله علت مبقیه اسلام است و جا داشت که درباره آن این همه اهتمام بشود و چنین آیهای نازل گردد:
«ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
اگر این فرمان (نصب على به خلافت را اطاعت نکنی، وظیفه پیامبری و رسالت الهی را انجام ندادهای).
🔸آری کسانی که اهمیت مطلب را درک میکردند و علی را خوب میشناختند، مانند #سلمانها و #ابوذرها از منحرف شدن حکومت اسلامی پس از رحلت پیغمبر گرامی سخت بیمناک بودند و به همین جهت با رفراندوم سقیفه به شدت مخالفت کردند، ولی افرادی که از عدالت علی (ع) بیم داشتند و روش او را با آمال و آرزوهای نامشروع خود موافق نمیدیدند، سفارشهای پیغمبر اکرم (ص) را زیر پا نهادند و بیعت خود را نقض کرده، به خلافت دیگران تن در دادند... .
🔹علی (ع) برای ارشاد مردم و جلوگیری از انحراف مسلمین کوششها کرد و نصيحتها نمود، ولی تعصبات جاهلیت و وعدههای ریاست و فرماندهی و امتیاز در #بیتالمال و تلقینات و سفسطههای شیطانی و ... کار خود را کرده بود و گروههایی از مردم صف اصحاب اجماع (!) و اکثریت رأی دهندگان را تشکیل داده بودند، تا جایی که امیرمؤمنان قیام علیه ایشان را به ضرر اسلام دانست و از خلافت خود صرف نظر فرموده و به نصیحت و ارشاد و راهنمایی زمامداران در تدبیر امور مسلمین اکتفا ورزید.»
🇮🇷 @IRANeMOASER
🖊نوشتاری کمتر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/٢
🔹بدون تردید اگر از روز نخست #على زمام امور را دست گرفته بود و مردم مغرض و نادان آن همه ستیزهجوئی با وی نکرده بودند، اکنون نور اسلام دورافتادهترین زوایای ربع مسکون را روشن کرده و پرچم توحید بر سراسر نقاط جهان سایه انداخته بود، ولی افسوس....
🔸علی (ع) خلافت را برای رسالت و #مقام نمیخواست، خلافت پیغمبر (ص) را برای گسترش عدالت و ریشهکن کردن جور و ستم میخواست، برای احقاق حقوق مظلومین و سرکوبی ستمگران و متجاوزین میخواست، هنگامی که کفش کهنهاش را پینه میزد به ابنعباس فرمود:
«به خدا قسم این کفش در نظر من از حکومت بر شما محبوبتر است، جز اینکه حقی را برپا دارم یا باطلی را از بین ببرم».
🔹هنگامی که علی (ع) عملا #حکومت را به دست گرفت، به قدری #شکاف و #انحراف در #جامعه_مسلمین راه یافته بود که اصلاح و جبران آنها میسر نبود و با همه بردباریهایی که کرد و رنجهایی که تحمل نمود و کوششهایی که برای برگرداندن آب از جوی رفته انجام داد، نتوانست ریشه ستم را به کلی از اجتماع برکند و جلوی افراطها و تفریطها را بگیرد و سرانجام چند نفر از #خوارج با هم پیمان بستند که در یک شب و یک ساعت سه نفر را در سه شهر به قتل برسانند. #ابنملجم به قصد قتل علی (ع) به #کوفه آمد و دو نفر دیگر به منظور کشتن #معاویه و #عمروعاص به #شام و #مصر رفتند، در این توطئه مرد عدالت در محراب عبادت به شهادت رسید، ولی دو مجسمه خیانت و جنایت و دو مظهر حیله و شیطنت، جان سالم به در بردند و نجات خود را از مهلکه کرامتی برای خویش دانستند و بدین وسیله تبلیغات زیادی به نفع خودشان نمودند و بسیاری از مردم سادهدل و نادان را فریب دادند.
🔸قرآن مجید درباره چنین افرادی می فرماید:
«و لايحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم خير لأنفسهم إنما نملي لهم ليزدادوا إثما و لهم عذاب مهين».
🔹بعد از شهادت امام حسین (ع) نیز #یزید باد به دماغ انداخت و به پیروزی و موفقیت خود مباهات نمود؛ ولی دختر بزرگ علی (ع) با یک خطابه آتشین پایه این گونه اوهام را فرو ریخت و دماغ پر نخوت یزید را به خاک مالید، ایشان فرمودند:
🔸آیا چنین میپنداری که اگر زمین و آسمان را بر چشم ما تنگ و تاریک نموده و ما را به اسارت کشیده و خود بر اریکه سلطنت تکیه زدهای ، این دلیل خواری ما و قرب تو نزد پروردگار است؟ هرگز چنین نیست... شهادت برای ما مایه سعادت و افتخار است و شهدای ما زنده و جاویداناند ... ننگ بیداد هرگز از دامان پلید تو شسته نشود و دولت تو بیش از روزکی چند دوام نیابد و جمعیت تو جز پراکندگی بهرهای نخواهد داشت.
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۲۶ تیر ۱۳۵۷
🔹اعلامیه نیروی ارتش مسلح شاهنشاهی که به سردر #مدرسه_صدر بازار اصفهان نصب شد:«شما طلاب علوم دینی فکر نکنید ما خواب هستیم و از ظلم و جور حکومت و در رأس آن شاه بیخبریم، ما منتظر قیام ملی شما هستیم که بلافاصله به شما ملحق شویم.»
🔸قائممقام دبیرکل #حزب_رستاخیز استعفا داد.
🔹در آستانه #نیمه_شعبان 39نفر از روحانیون حوزه علمیه قم اعلامیهای منتشر کردند و سخنرانیها و منابر این روز را در جهت افشای جنایات رژیم پهلوی دانستند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص367
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️غدیر، روز تعیین الگوی حکمرانی اسلامی
🔰امام خمینی قدس سره الشریف :
روز عید غدیر روزی است که #پیغمبر_اکرم ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ تکلیف حکومت را معیّن فرمود و #الگوی_حکومت_اسلامی را تا آخر تعیین فرمود که حکومت اسلام نمونهاش عبارت از یک همچو شخصیتی است که در همه جهاتْ مهذّب، در همۀه جهات معجزه است. و البته پیغمبر اکرم این را میدانستند که به تمام معنی کسی مثل حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ نمی تواند باشد لکن نمونه را که باید نزدیک به یک همچو وضعی باشد از حکومتها، تا آخر تعیین فرمودند. (صحیفه امام ج۵ ص٢٨)
#عید_غدیر
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۶ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۶ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۶ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۷ تیر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER