eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
416 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام ▫️امام خمینی قدس سره الشریف: «شما اگر ادعيه و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مى‏كنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنى‏اش اين نبوده است كه مردم توى خانه‏هايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مى‏كنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۹ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۲۰ مرداد ۱۳۵۷ 🔹1- از ساعت 22:10 الی 23:10 مراسمی در با شرکت جمعی بیش از 3 هزار نفر و با سخنرانی دکتر مفتح در مسجد قبا برگزار شد. 🔸2- در پی حمله روز کذشته مأموران رژیم به مسجد نو و تیراندازی به سوی مردم، جمعی از علمای شیراز با صدور اعلامیه‌ای کشتار روزه‌داران بی گناه در مسجد جامع نو و به آتش کشیدن شبستان، فرش ها، محراب و وسایل و حمله ناگهانی به مردم در شبستان مسجد توسط پلیس حاکم در ایران را محکوم کردند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص406-407 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢روحانى‏نماها و روابط شاه و «اسرائيل» 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/50 🔹موضع‏گيرى پيگير و پياپى امام عليه صهيونيست‏ها و تحريک افكار مردم ايران بر ضد ارتباط همه‏جانبه شاه با اشغالگران فلسطين، مقابله مستقيم با سياست استراتژى برون‏مرزى شاه به شمار مى‏رفت و مايه نگرانى او مى‏شد. 🔸امام پس از آزادى، برنامه مبارزه با صهيونيست‏ها را از رئوس اهداف خويش شمرده بود.... [رژیم پهلوی که نتوانسته بود با اقدامات روشنگرانه امام مقابله مؤثری کند] اين بار دست به دامان ‏نماها شد تا از هر راهى كه مى‏دانند و مى‏توانند، جلوى هجمه امام بر ضد «اسرائيل» را بگيرند. به گمان شاه، اين روحانى‏نماهاى محراب‏پيشه و دكاندار بودند كه پس از درماندگى او در تخریب شخصیت امام خمينى مى‏توانستند نهضت امام را فلج كنند، دست و پاى او را ببندند و صهيونيست‏ها را از خطر نهضت امام نجات بخشند! 🔹روحانى‏نماهاى تهران كه جز تأمين زر و زيور و مال و جاه، انديشه‏اى نداشته و ندارند؛ به دستور «ساواک» و به فرمان ملوكانه، دست به‏كار شدند تا با كار گرفتن حربه‏اى امام را از مبارزه با رژيم صهيونيستى بازدارند و يا دست‏كم تبليغات او را عليه صهيونيست‏ها در ميان توده‏هاى مسلمان بى‏اثر سازند! 🔸آن‌ها پس از گردهمايى و تشكيل نشست‏هايى در برابر نشست‏هاى هفتگى علماى راستين اسلام و مطالعات و كند و كاوهاى گسترده، حربه مورد نظر خود را از فرموده پيامبر اسلام به‏دست آوردند. حربه‏اى كه رنگ اسلام داشت، از كلام پيامبر عالی‌قدر اسلام بود؛ حربه‏اى كه مى‏توانست براى مدتى مردم را سرگرم سازد و دودستگى راه بيندازد، بحث و جدل برپا كند كه آيا بايد با « » مبارزه كرد يا نه؟ همين دو دستگى و يا چنددستگى چقدر مى‏توانست براى پيشبرد برنامه‏هاى شاه و صهيونيست‏ها مفيد و مؤثر باشد و كارها را عقب بيندازد و خيال رژيم اشغالگر را آسوده سازد. 🔹 روحانى‏نماها با اين خواب‏هاى طلايى، حربه برنده خود را عرضه داشتند و با شعار «الكفر ملة واحدة» به جنگ امام و مبارزات ضد صهيونيستى او برخاستند. 🔸اين جمله بر سر زبان‏ها افتاد و به دنبال آن اعتراض و انتقاد از طرف مأموران «ساواک» و روحانى‏نماهايى كه اين جمله را بر سر زبان‏ها انداخته بودند آغاز شد كه «چرا خمينى مرتب زنگ خطر را عليه اسرائيل به صدا در مى‏آورد؟ و مردم را به مبارزه با آن فرامى‏خواند؟ مگر پيغمبر نفرموده است الكفر ملة الواحدة؟ اگر بايد با اهل كفر مبارزه كرد چه تفاوتى بين يهود و نصارا و كمونيست است كه بايد فقط با يهودى‏ها جنگيد»؟!(نهضت امام خمینی، ج1، صص983-982) 🇮🇷 @IRANeMOASER
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽عدم حمایت امام خمینی (ره) از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) علیرغم درخواست و فشارهای متعدد ◀️مصاحبه: مرکز تاریخ شفاهی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی راوی: زنده‌یاد سیدمحمود دعایی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۱ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اعلاميه‏اى افشاگرانه علیه شعار انحرافی «الکفر ملة واحدة» 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/51 🔹روحانى‏نماها و دستگاه جاسوسى شاه در انتظار بودند كه با اين سفسطه‏بازى‏ها و غلط‏اندازى‏ها امام خمينى را به دفاع استدلالى و بحث مدرسه‏اى و رد و ابرام بى‏ثمر وادارند! 🔸عده‏اى را به نوشتن كتاب‏هايى در اثبات اين تز و گروهى را در رد آن سرگرم كنند! ‏هاى_علميه، محافل و مجالس مذهبى را به بحث و بررسى در اطراف اين مسأله پيچيده! و در خور اهميت! مشغول كنند و خود در كنارى نشسته، به ريش مبارزه و مبارزان بخندند و با خيالى آسوده با صهيونيست‏ها به مغازله سياسى ادامه دهند. 🔹ليكن رهبر خردمند ملت ايران آگاه‌تر و ژرف‏انديش‏تر از اين بود كه به دام ساواک و دارو دسته ارتجاعى آن بيفتد و از راه و مسير انقلابى خويش باز بماند. او راه خود را به خوبى مشخص ساخته بود و شيوه فريبنده و نيرنگ‏هاى دشمن را نيز تشخيص مى‏داد و مى‏دانست كه چه نقشه و توطئه‏اى در پشت آن شايعه‏سازى و سفسطه‏بازى گنجانده شده است و راه علاج آن نيز چه مى‏باشد. 🔸در اعلاميه‏اى كه از طرف امام ... صادر شد به جريان مزبور چنين پاسخ داد: «... من از كلمۀ الكفر ملة واحدة كه از سازمان به دست و دهان‏ها افتاده، متأسفم. اين كلام برخلاف نص كلام‏اللّه‏ و براى پشتيبانى اسرائيل و عمال اسرائيل است. مقدمه شناسايى اسرائيل است. براى پشتيبانى از عمال اسرائيل و فرقه ضاله منحرفه است». 🔹امام با اين افشاگرى و پرده‏بردارى از توطئه‏ها و بازگويى اين واقعيت كه ساواک به منظور پشتيبانى از رژيم صهيونيستى و عمال آن در ايران و زمينه‏چينى براى به رسميت شناختن آن رژيم اشغالگر، اين جمله را بر سر زبان‏ها انداخته است، توانست تمام نقشه‏هاى عريض و طويل ساواک و روحانى‏نماهاى خودفروخته را يكجا نقش بر آب سازد و توطئه ارتجاعى آنان را خنثى كند. ديگر روحانى‏نماها و عمال سازمان جاسوسى شاه، جرأت نكردند اين جمله را بر زبان بياورند و در محفل يا مجلسى بازگو كنند؛ زيرا بى‏درنگ از طرف مردم به عنوان مأموران ساواك و هواداران يهود و صهيونيسم به زير سؤال مى‏رفتند و رسوا مى‏شدند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص984-983) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مخالفت هوشمندانه امام خمینی با دارالتبلیغ آقای شریعتمداری 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/52 🔹در آن روزها؛ در سال 1343، زمينه به وجود آوردن دارالتبلیغ توسط آقای شریعتمداری به‌سرعت فراهم مى‏آمد و [یکی از اهداف اساسی این اقدام، هدر دادن نیروی انقلابی حوزه علمیه قم بود.] 🔸روشن است كه امام با تأسيس آن مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن به‌شدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در قم مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچک‌ترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى و دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانه خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزه قم سردرآورد. 🔹امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ 7 ع1 84 (26تیر1343) روح‏اللّه‏ الموسوى خمينى 🔸بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏باشد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص996-995) 🇮🇷 @IRANeMOASER