📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱ مهر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تلاش نافرجام ساواک برای دستگیری حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/94
🔹رژيم شاه به دنبال دستگيرى شمارى از مجاهدان روحانى و بازارى [بهدلیل تلاش برای انتشار اعلامیه امام خمینی] براى دستگيرى و سركوبى ديگر دستاندركاران چاپ و پخش بيانيه امام عليه #صهيونيسم وارد عمل شد و با تلاش گسترده و شكنجه وحشيانه و غيرانسانى نسبت به دستگيرشدگان، و خانهگردىهاى گسترده، سرانجام، پنجاه هزار نسخه #اعلاميه_امام، خطاب به حوزههاى علميه را كه بيش از دو ماه پنهان و راكد مانده بود بدون اينکه بتوانيم حتى يك نسخه از آن را دست كسى بدهيم، يکجا كشف و ضبط كرد و دومين اعلاميه امام خطاب به اميرعباس هويدا را نيز كه در #چاپخانه_بزرگمهر آماده چاپ بود به دست آورد. مدير چاپخانه مزبور آقاى #مصطفى_برقعى را نيز دستگير و چاپخانه او را مصادره كرد و ماشين چاپ و ديگر وسايل چاپخانه را به ساواک انتقال داد. براى دستگيرى نگارنده نيز به منزل پدرم در #مهدىشهر يورش بردند كه معجزهآسا از چنگ آنان رهيدم.
🔸[توضیح آنکه] بنا بود دومين اعلاميه امام نيز در چاپخانه بزرگمهر به چاپ رسد و همراه با پيام امام به حوزههاى علميه كه از پيش چاپ شده بود در يک زمان، در سراسر كشور پخش شود، بر آن شدم كه پيش از آماده شدن اعلاميه مزبور به ديارم سفر كنم و پس از ديدار با افراد خانواده به تهران باز گردم و براى نشر و توزيع اعلاميههاى امام با آمادگى بيشترى دست به كار شوم. در تاريخ 13 تير 46 كه بيش از هفتهاى از ورودم به مهدىشهر نمىگذشت، مأموران ساواک و شهربانى به منزل پدرم يورش بردند، ليكن موفق به دستگيرى من نشدند. در اينجا بايد از شهامت و رشادت خواهرانم در برابر دژخيمان مهاجم ساواک و شهربانى ياد كنم كه دليرانه [در برابر آنان ایستادگی کردند]...
🔹مأموران ساواک و شهربانى ضمن پىجويى براى دستگيرى من به يک سلاح كمرى دست يافتند كه جهت از پاى درآوردن شاه در #مراسم_تاجگذارى آن را تهيه و آماده كرده بودم و كشف آن موجب شد كه دستگاه جاسوسى شاه تمام نيروى خود را براى دستگيرى من بسيج كند.
🔸من ناگزير جلاى وطن كردم و پس از ماهها دربهدرى در تاريخ 21 مهر 46 «خائفا يترقّب» به عراق هجرت كردم و در جوار مرقد مطهر حضرت امام علىع در نجف اشرف اقامت گزيدم. (نهضت امام خمینی، ج2، ص320)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
⬅️حضور ریاست محترم بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نماز جمعه امروز تهران
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓۲ مهرر ۱۳۵۷
🔹روزنامه اطلاعات در گزارشی به دومین روز اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت اشاره کرد.
🔸در ساعت 19:40 مراسمی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر و با سخنرانی #آیتالله_محمد_صدوقی در #مسجد_حظیره یزد برگزار شد. در پایان شرکتکنندگان هنگام خروج از مسجد به راهپیمایی پرداختند و شعارهایی در حمایت از امام سر دادند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص43 - 44
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، میبیند که این قرآن است که وادار کرد #پیغمبر_اسلام را به اینکه با این سرمایهدارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در #حجاز و در #طائف و در #مکه و اینها، #سرمایهدار بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به اینکه با این مردمی که با ملیت مردم با منافع تودههای مردم، مخالف هستند و استثمار میکنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.
▪️جنگهایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرمودهاند، بعد از اینکه اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل #ابوسفیان و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع ملتها را، ملت خودشان را، میخواستند برای خودشان [غارت] بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگهایی که واقع شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و اینهایی که می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214)
#رحلت_پیامبر_اکرم
#امام_حسن
#شهادت_امام_حسن
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل و واکنش رژیم پهلوی
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/95
🔹اشغالگران صهيونيسم به منظور درهم شكستن مقاومت رهبر استوار و پايدار عرب، شادروان #جمال_عبدالناصر در تاريخ 6 خرداد ماه 1346 از زمين، هوا و دريا به كشورهاى مجاور فلسطين يورش برده، به اشغال سرزمينهاى عربى دست زدند و خاورميانه را در پرتگاه جنگى فراگير و خانمانسوز قرار دادند.
🔸در پى يورش #ارتش_صهيونيستى به كشورهاى اسلامى، رژيم شاه جنگ روانى شديدى بر ضد اعراب و مسلمانان به راه انداخت و همه توان تبليغاتى خود را در راه برجسته نشان دادن پيروزىهاى رژيم صهيونيستى و پيشرفت آن در خاک كشورهاى عربى به كار گرفت.
🔹رسانههاى گروهى ايران شبانهروز پيرامون شكست عربها و پيروزى صهيونيستها تبليغات مىكردند و سيل اهانت و ناسزا را به سوى جمال عبدالناصر سرازير مىساختند و بدينگونه صهيونيستها را در جنگ بر ضد ملتهاى مسلمان و عرب يارى مىدادند و از آنجا كه از واكنش منفى تودههاى مسلمان در برابر اين همكارى و همراهى شاه با صهيونيستها نگران بودند، تلاش داشتند كه نگذارند صداى مخالفى در ايران بلند شود و خفقانى را كه رژيم شاه ايجاد كرده بود درهم بشكند؛ زيرا مىدانستند مردم خشمگين ايران كه از تبليغات ضد اسلامى رژيم ايران در پشتيبانى از صهيونيستها سخت آزرده و آشفتهاند اگر زمينهاى به دست آورند، به شورش انفجارآميزى دست خواهند زد و بنياد آن رژيم را به آتش خواهند كشيد، از اين رو، رژيم شاه بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليتهاى آنان را كنترل كند و از فعاليتهاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيستها و در پشتيبانى از #ملت_فلسطين پيشگيرى به عمل آورد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص328-327)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۳ مهر ۱۳۵۷
🔹در ساعت 10 حدود 1400 نفر از کارگران کارخانههای لولهسازی اهواز به منظور پشتیبانی از اعتصاب کارگران صنعت نفت دست از کار کشیدند.
🔸صبح امروز بازار شهرهای #قم و #کاشان در اعتراض به محاصره و ایجاد محدودیت برای امام به حالت نیمه تعطیل درآمد و بعد از انتشار خبر رفع محدودیت امام، مغازه ها باز شدند و کسبه به سر کار خود بازگشتند.
🔹آیت الله #سیدشهابالدین_مرعشی_نجفی تلگرافی به رئیس جمهور عراق مخابره کرد و رفع محدودیت از امام را خواستار شد.
🔸آقایان #سیدمحمدعلی_قاضی و #سیدحسن_انگجی از سوی جامعه علمای آذربایجان تلگرافی به سفارت عراق در ایران مخابره و از محاصره خانه امام ابراز انزجار کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص44-46
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️تشکیل حکومت، وظیفه الهی پیامبر خاتم
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /1
▫️«وظیفه الهی #پیامبر_خاتم صلی الله علیه و آله منحصر در محدوده شریعت و هدایت معنوی (امور اخروی) نیست بلکه ایشان همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام ورزیده اند. بر اساس برخی روایات شریفه، آن حضرت، در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یک جانبه ممحض نبوده و همواره حد وسط و معیار میانه را اتخاذ کرده است؛ بر خلاف سیره برخی پیامبران گذشته که تنها در یکی از دو امر دنیا یا آخرت، ممحض بودهاند.
▪️به بیان دیگر، روش هدایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نه به سان #حضرت_عیسی علیهالسلام است و نه همچون #حضرت_موسی علیهالسلام، بلکه روش ایشان حقیقت روشنی است که مختص به وجود خود حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.»(ولایت و حکمرانی فقیه، صص24-21)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /2
🔹«برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده دار قوانین سیاسی باشد، بی نیاز می پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند #وظیفه_پیامبر صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟
شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز میگردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم رانان بر مرد م و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده دار برقراری #نظم_شهرها، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25)
توضیح:
🔸شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائتها و استدلالهای گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس مهدی بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته میپنداشت ترسیم میکند که به گفته مجله کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیشتری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /3
🔹«واژه «دین» در ابتدای امر چنین مینماید که تنها به آنچه که بشر را متوجه #آخرت میکند، اطلاق میشود. حال آنکه دین، همان #سیاست_بلند_مرتبهای است که عهدهدار تمام جهات سعادت -در امور جزئی، کلی، دنیوی و اخروی- است. به همین جهت، اسلام دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است؛ بر خلاف قوانین برآمده از سایر نظامهای قانونی که قانونهای اساسی آنها نه تنها نسبت به احکام فردی و روحی قصور دارند، بلکه نسبت به امور دنیوی انسانها نیز با کمبود مواجهاند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص29)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /4
▫️«لزوم تعیین رهبر و #تشکیل_حکومت توسط پیامبر صلی الله علیه و آله، از امور روشن و بدیهی است. اگرچه مسلمانان بعد از رحلت ایشان در این موضوع اختلاف کردند، ولی همه آنها بر اصل نیازمندیِ اسلام و مسلمین به تشکیل حکومت، اتفاق نظر دارند...
تعیین سرپرست، رئیس و #رهبر_سیاسی_جامعه، از لوازم خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است تا جوامع از فساد حفظ شود. در حالی که، اگر خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله چنین اقتضائی نداشت، بشر نیازمند پیامبری دیگر بود ـ تا بر اساس شرایط زندگی در طول زمان ـ عهده دار امور مورد نیاز در حیات دنیوی و آخروی مردم باشد.
▪️چنانکه ـ در گذر زمان ـ از جهت امور اجتماعی و مظاهر مادی، با ملل مختلفی مواجه میشویم که با یکدیگر تفاوت دارند. لذا در مسأله ملازمه خاتمیت با نصب رهبر، نیاز به اقامه هیچگونه دلیل عقلی و نقلی نیست.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص36-33)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /5
▫️دو واژه «دین» و «دنیا» [در زبان عرب] بسیار به هم نزدیک هستند، در حقیقت نیز، با یکدیگر درهم تنیده و جداناشدنی هستند این درهم تنیدگی منافاتی با ضدیّت اسلام با مظاهر دنیوی [=دنیاگرایی] ندارد؛ چنان که ما میبینیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیهالسلام ـ به عنوان دو رئیس حکومت اسلامی ـ عهدهدار حکومت و امور سیاسی مردم بودند. اما در عین حال در بالاترین درجه روی گردانی از دنیا قرار داشتند و در اوجِ تنفر و انزجار از دنیا و اقبال به آن قرار داشتند.
▪️وقتی رئیس حکومت مثل آن دو بزرگوار باشد، میتواند در مدت زمان کوتاه و با تعداد اندک، در امر حکومتداری و گسترش آن، پیشرفت کند. [چنانکه] در صدر اسلام توانستند اسلام را در اقصی نقاط عالم ترویج دهند تا اینکه اقتدار حکومت اسلامی به تنگه جبل الطارق رسید و [صبحِ] اسلام در سه قاره معروف آن زمان ـ یعنی قاره اروپا و آفریقا و آسیا ـ طلوع کرد.
▫️آیا علت این اتفاق جز این بود که رئیس اسلام با تنگدستی و سخت گرفتن بر خود زندگی میکرد؟ و آیا جز این است که مانند اسرافکاران و انسانهای مرفه و پرخرج و اهل دنیا و شهوتپرستان زندگی نمیکرد؟ و ساعتی بر آن حضرت نمیگذشت مگر اینکه به امور اسلام و مسلمانان اهتمام میورزید. پس اگر این بزرگان در کانون توجه باشند، هیچکس نمیتواند از روش و سیره آنها تخطی کند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص37)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER