📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۸ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۸ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓۲۹ شهریور ۱۳۵۷
🔸مجلس سنا در جلسه فوقالعاده امروز خود به ریاست سناتور دکتر #محمد_سجادی، به برقراری حکومت نظامی در تهران و یازده شهر کشور رأی مثبت داد.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص530
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تأسیس کتابخانه در تبعید
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/90
🔹امام خمينى... توجه ويژهاى به گسترش نهضت و جلب اقشار بيشترى به مبارزه داشت و هماره در نامهها و پيامهاى خود به مقامات روحانى و غيرروحانى، روى آگاه كردن #ملت تأكيد مىكرد و به منظور بالا بردن سطح معلومات و آگاهانيدن مردم نسبت به احكام و مبانى اسلام، در همان روزهاى نخستين كه از تبعيدگاه #تركيه به #عراق انتقال يافت، دستور داد ساختمانى را كه آقاى #خرمى، بازرگان قمى در تاريخ 43.3.12 به او واگذار كرده بود، #كتابخانه_عمومى كنند و از آن در راه تحليل و بررسى احكام و دستورات قرآن استفاده كنند؛ و اين گام ديگرى بود كه امام از تبعيدگاه براى ريشهدار كردن نهضت اسلامى برداشت و زمينه را جهت گسترش فرهنگ اسلامى آماده كرد.
🔸به دنبال دستور امام جهت تأسيس كتابخانه، بىدرنگ روحانيان مجاهد و متعهد #حوزه_علميه_قم دست به كار شدند و ديرى نپاييد كه ساختمان مزبور به صورت كتابخانهاى عظيم، باشكوه و مجهز درآمد و كتابهاى ارزنده و نفيسى براى آن فراهم شد و برنامه ويژهاى براى اداره
آن به مرحله اجرا درآمد.
🔹شمارى از اساتيد و دانشمندان حوزه علميه قم به منظور بررسى بخشهاى عمدهاى از احكام اسلام كه در ارتباط با مسائل روز و امور سياسى و مبارزاتى است، هر روز در محل آن كتابخانه جلسه داشتند و در اطراف احكام سياسى و اجتماعى اسلام تحقيق و بررسى مىكردند كه براى رژيم شاه نگران كننده و غيرقابل تحمل بود. امام بىاعتنا به نگرانى، كارشكنى و وحشت رژيم، برنامه مورد نظر خود را در داخل و خارج، بىسر و صدا و آهسته آهسته دنبال مىكرد و به صورتهاى گوناگون موضع خود را در #حوزه_استعمارزده_نجف تحكيم مىبخشيد و گام به گام پيش مىرفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص271-270)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓۳۰ شهریور ۱۳۵۷
🔹4 نفر از خبرنگاران فرانسوی که برای مصاحبه با امام به منزل ایشان در #نجف رفته بودند، توسط مقامات امنیتی عراق دستگیر و به بغداد اعزام شدند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص531
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢امام خمینی و پایان دادن به یک تبعیض
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/91
🔹امام در اولين ماه رمضان اقامت خود در #نجف_اشرف، در سال 1344 بين عموم روحانيان و محصلان #حوزه_علميه_نجف اعم از #ايرانى، #افغانى، #پاكستانى، #هندى، #عرب و ساير كشورها وجوهى به عنوان مساعدت به طور مساوى تقسيم كرد و به هر نفر اگر داراى همسر بود دو دينار و گرنه يک دينار، كه معادل 20 و 40 تومان آن روز ايران بود پرداخت كه بازتاب وسيع و شگفتآورى در سطح حوزه داشت و براى مدتى افكار را به خود جلب كرد و در هر مجلس و محفلى از آن سخن مىرفت، زيرا براى اولين بار بود كه مرجع تقليدى در حوزه نجف بين روحانيان ايرانى و غيرايرانى در تقسيم وجوهات فرق نمىگذاشت و همه را به طور مساوى مىنگريست، اين در حقيقت نخستين گامى بود كه در حوزه علميه نجف جهت در هم شكستن تبعيض نژادى برداشته مىشد.
🔸اين عمل اسلامى و انسانى امام، جايگاه والايى براى او در دل عموم روحانيان و محصلان كشورهاى اسلامى در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبيت ژرف و عظيمى را در پى داشت.
🔹محصلان محروم و بىپناه غير ايرانى بويژه #افغانى و #پاكستانى كه ساليان درازى در حوزه نجف به جرم افغانى و پاكستانى بودن تحقير شده بودند، به امام رو آوردند و او را براى مستضعفان و بىپناهان، پشتيبان و ياور يافتند، از حمايتى كه امام با اين عمل ارزنده و برجسته از آنان كرده بود، نيرو گرفتند، جرأت پيدا كردند و از آنكه ساليان درازى به جرم ايرانى نبودن تحقير شده بودند و درست نصف شهريه محصلان ايرانى را دريافت داشته بودند، سخت خشمگين شدند، در مقام اعتراض برآمدند و براى گرفتن حق خود و پايان دادن به تبعيض نژادى در حوزۀ نجف دست به شورش زدند و كشمكش شديد و تندى با اطرافىهاى بعضى از علمايى كه در نجف با تبعيض، شهريه مىدادند پيدا كردند و سرانجام آنگاه كه امام به جاى تقسيمى گاه و بيگاه، رسماً به شهريه دادن پرداخت و به عموم افراد حوزه بدون تبعيض و به طور مساوى ماهانه داد، ديگر علما نيز ناچار شدند به آن رسم غلط و غير اسلامى كه ساليان درازى بود در آن حوزه حاكم بود پايان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوى ماهانه بپردازند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص271)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۳۰ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۳۰ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۳۰ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | حقایق دفاع مقدس باید به گوش جوانها برسد
🔺 بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس؛ ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
farsi.khamenei.ir
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۳۱ شهریور ۱۳۵۷
◾️بعد از ظهر امروز آقای #سیدمهدی_گلپایگانی فرزند آیتالله گلپایگانی به همراه عدهای که به منظور کمکرسانی به زلزلهزدگان #طبس راهی این منطقه شده بودند، در 200کیلومتری شهر #یزد در محلی به نام روستای رباط پشت بادام با یک تانکر نفتکش تصادف کرد و به دیار باقی شتافت.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص531
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢درگذشت دكتر محمد مصدق
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/92
🔹به دنبال درگذشت دكتر #محمد_مصدق در 14 اسفندماه 1346 روحانيان مبارز درصدد برآمدند كه از اين فرصت نيز جهت ضربه زدن به رژيم شاه بهرهگيرى كنند و به مناسبت درگذشت او اعلاميه مشتركى با اعضاى #جبهه_ملى، #نهضت_آزادى و #حزب_ملت_ايران صادر نمايند.
🔸براى اين منظور، ميان آقاى #ربانى_شيرازى و آقاى #داريوش_فروهر ملاقاتى به عمل آمد. در اين نشست كه نگارنده نيز حضور داشت، آقاى فروهر پيشنهاد صدور هرگونه اعلاميهاى را بهكلى رد كرد! و اظهار داشت: «چون در شرايط فعلى #ساواک شاه آماده است كه هرگونه واكنشى را بهشدت سركوب كند، جبهه ملى و نهضت آزادى و نيز حزب ملت ايران به اين نتيجه رسيدهاند كه نيروهاى خود را به خاطر صدور اعلاميهاى نبايد از دست بدهند»! از اين رو، حتى از برگزارى مجلس فاتحه براى مصدق، خوددارى ورزيدند؛ زيرا ساواک موافق نبود.
🔹آقاى فروهر با آنكه به ظاهر موضع مسالمتآميز و سازشكارانه «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» را در برابر رژيم شاه بهشدت محكوم مىكرد و ادعا داشت كه حزب ملت ايران به رهبرى او در هر شرايطى به مبارزه ادامه مىدهد، اما در عمل راه و انديشه همسنگران خود را در «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» دنبال مىكرد. بنابراين در درگذشت مصدق كوچکترين واكنشى از طرف هواداران او نشان داده نشد. نه مراسم تشييع و فاتحه براى او برگزار كردند و نه اعلاميهاى به مناسبت درگذشت او منتشر ساختند.
🔸تنها در چهلمين روز درگذشت مصدق مراسمى از طرف بازماندگان او در #احمدآباد برگزار شد. در اين مراسم شمارى از اعضاى «جبهۀ ملى»، «نهضت آزادى» و «حزب ملت ايران» شركت داشتند، ليكن آنچنان مرعوب و وحشتزده بودند كه به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بر زبان بياورند! و حتى اعلام نكردند كه اين مراسم به چه مناسبتى برگزار شده است! تنها آياتى از كلاماللّه مجيد قرائت شد، آنگاه دكتر غلامحسين مصدق پشت ميكرفون رفت و يادداشتى را كه در دست داشت قرائت كرد. متن آن يادداشت به اين مضمون بود:
از خانمها و آقايان محترم كه قدم رنجه فرموده، در اين مراسم شركت كردهاند، صميمانه سپاسگزارى مىشود!
🔹در اين مراسم از روحانيان آقاى شجونى و نگارنده شركت كرده بودند. ساواک شاه براى شناسايى و تعقيب نگارنده، هنگام بازگشت از مراسم احمدآباد، به طور سرى عكسى گرفته و در پرونده نگارنده بايگانى كرده است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص307-306)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقام معظم رهبری:
🔹سعی شود #روایتهای_مخدوش و غلط و دروغ از دفاع مقدس و اصل انقلاب پاسخ داده شود. (1401.6.30)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📸اطلاعنگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/2
🔹شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره الشریف رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد.
🔸یکی از تحریفات آشکار که با حمایت دولت #شیخ_حسن_روحانی شکل دولتی نیز به خود گرفت، کتاب «الف لام خمینی» بود. پیش از این حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به صورت تفصیلی بخشی از تحریفات مندرج در این کتاب را آشکار کرده بود.
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام1.pdf
4.27M
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/3
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«کتاب الف لام خمینی... به رغم اینکه زیر نظر مؤسسهای رسمی و آشنا به اسناد و مدارک سری و محرمانه تنظیم شده است، متأسفانه نتوانسته است امام را «تعریف» کند، بلکه در مواردی دانسته یا ندانسته سیاهنمایی و نارسایی ساختگی پدید آورده است...»
ضمیمه: مقاله «الف لام، خدمت یا خیانت» بخش اول، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش56، تابستان1397.
#الف_لام_خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام2.pdf
612.6K
الف لام خمینی و ساختن چهرهای لیبرال از امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/4
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«یکی از خدمات! نویسنده الف لام این است که در جای جای نوشتههای خود تلاش کرده است چنین وانمود کند که امام نیز با سبک و سیاق لیبرالها قلم میزده و سخن میگفته است؛ هم از مردم واهمه داشته و هم از دولت پروا میکرده است...»
ضمیمه: مقاله «الف لام، خدمت یا خیانت بخش دوم»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش57، پاییز 1397.
#الف_لام_خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام3.pdf
213.7K
الف لام خمینی و تخریب امام در پوشش ستایش ظاهری از امام!
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/5
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
🔹دست اندرکاران چاپ و نشر کتاب الف لام نشان دادند که از امام تنها نام او را می خواهند تا نان بخورند برای آنها اصولاً مهم نیست آنچه را که به نام امام انتشار می دهند و به بازار عرضه می دارند، چه ضربه های جبران ناپذیری به جایگاه و شخصیت امام وارد می کند و آب به آسیاب دشمن می ریزد. مهم این است که به نوعی سری تو سرها داشته باشند. اگر دستشان از ریاست و وزارت کوتاه است، دست کم، به نام امام و با عنوان چاپ و پخش آثار و اندیشه های امام به نوایی برسند و مقامی کسب کنند و چون خودتوان جستار و پژوهش ندارند و به اعتراف خود، حتی نمی توانند خلاف گویی ها و تحریفگریهای یک نوشته را به درستی بازشناسند ناگزیرند از عناصر معلوم الحال یا مجهول الهویه کمک بگیرند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره59-58)
ضمیمه: مقاله ««الف لام، خدمت یا خیانت بخش سوم» حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش، 59-58 زمستان 1397 و بهار 1398.
#الف_لام_خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام4.pdf
253.9K
پرسشهایی بیپاسخ از نویسنده الف لام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/6
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
علامه شهید سید مصطفی خمینی روایت میکرد که روز 13 آبان 1343 ، هنگام ورود به زندان قزل قلعه به افسر نگهبان گفتم: آیا می دانید من به جرم دفاع پدرم از حقوق ارتش دارم زندانی می شوم؟ پاسخ داد: ما حق نداریم به اینگونه مسائل فکر کنیم! اکنون اگر از نویسنده الف لام حق فکر کردن سلب نشده باشد و از اندیشه و اندیشیدن و تحلیل و بررسی باز نمانده باشد بایسته است به چند پرسش پاسخ دهند...
ضمیمه: مقاله «الف لام خدمت یا خیانت، بخش چهارم»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش61-60، تابستان و پاییز 1398.
#الف_لام_خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
مقاله الف لام5.pdf
337.5K
اتهامات ناروای الف لام خمینی علیه امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/7
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
نويسنده الف لام با تمسک به گزارش پوچ و ساختگی و دور از خردمندی ساواک بر آن است چند انديشه و نقشه را به بار بنشاند:
1. اتهام لیبرالمنشی به امام
2. اتهام به مراجع از زبان امام
3. اتهام دورنگی و دو رویی به امام
ضمیمه: مقاله «الف لام خدمت یا خیانت، بخش پنجم»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش62، زمستان 1398.
#الف_لام_خمینی
🇮🇷 @IRANeMOASER
تطهیر پهلوی در الف لام خمینی.pdf
220.9K
تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی؛ نوشته هدایتالله بهبودی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/8
🔹تطهیر کارگزاران و خصوصاً دو پادشاه پهلوی، به عنوانِ یک پروژه تاریخی- رسانهای مورد توجه مخالفان نظام اسلامی قرار گرفته و با مطالب زیادی این رویکرد، تولید و منتشر شده است. خدشه در ذهنیت تاریخی نسل امروز و آینده، ایجاد تردید در علل وقوع انقلاب اسلامی و نیز کارآمدی جمهوری اسلامی، از جمله نتایج پروژه تطهیر در ایران است.
🔸این نوشتار ضمن مرور هشدارهای تاریخی امام خمینی نسبت به تطهیر پهلوی و انوشیروانسازی از آنان، با اتکا بر مستندات تاریخی، به بازکاوی برخی موارد از تطهیر پهلوی در کتاب الفلام خمینی و نقد آن پرداخته است. اثر مزبور واجد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گردیده و به تبع شهرت نویسنده آن، در کوتاهزمانی به نحو بسیار فراگیر در مجامع مختلف فکری و فرهنگی توزیع شده است. از این رو، نقد علمی آن حائز اهمیت ویژه است.
🔹تکثیر الگوی نقد مورد استفاده در این مقاله، تا حدود زیادی مخاطب را نسبت به تأثیر عمیق و ناخودآگاه مطالب تاریخی خلاف واقع، مصون خواهد کرد و امتداد چنین تحقیقاتی موجب پالایش منابع تاریخی داخلی و پیشگیری از گسترش روند تطهیر خواهد شد.
ضمیمه: مقاله «تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش62، زمستان 1398.
🇮🇷 @IRANeMOASER
تحریف مکتب امام خمینی در کتاب موسوم به «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی»
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/9
▫️دایرةالمعارف بزرگ اسلامی یکی از نخستین و گستردهترین تلاشها جهت دانشنامهنویسی در ایرانِ پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و در آخرین مجلد منتشر شده از این دانشنامه، مدخلی به امام خمینی (ره) اختصاص داده شده است. نویسندگان این مدخل آقایان فرامرز حاج منوچهری، احمد پاکتچی و حمید انصاری هستند.
▪️با توجه به جایگاه دایرةالمعارف بزرگ اسلامی این مدخل پس از انتشار به عنوان متن معیار در معرفی امام خمینی تلقی خواهد شد و بیشک منشأ قضاوت پیرامون پیشینه خانوادگی، مبارزاتی، علمی و شخصیتی حضرت امام خواهد بود اما مطالعه دقیق و تاریخی این کتاب حاکی از بروز خطاها و تحریفات اساسی در این مدخل است. بخشی از این تحریفات عبارت است از:
▫️تحریف در سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی
▪️تحریف به نقیصه در خصوص عزل آقای حسینعلی منتظری
▫️تحلیل امام بر اساس مبانی و الگوهای غربی
▪️روایت وارونه از تسخیر لانه جاسوسی
▫️تحریف در خصوص پیشینه نظریه ولایتفقیه
و...
▪️پیش از این؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با کتاب «نقدی بر مدخل «خمینی، روحالله» در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» به بررسی انتقادی مدخل مزبور پرداخت. مخاطبان فرهیخته با مراجعه به این اثر میتوانند با اساسیترین تحریفات در حوزه سیره و مسلک امام خمینی، و پاسخ به آن تحریفات آشنا شوند.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🇮🇷 @IRANeMOASER
تحریف مکتب امام خمینی در «دایرةالمعارف تشیع»
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/10
▫️نقد مستند و علمی دانشنامههای مرتبط با انقلاب اسلامی و امام خمینی قدس سره الشریف ، از آن جهت ضرورت دارد که به واسطه شهرت و اعتبار ملی و فراملی این قبیل متون، مطالب آن به عنوان متن معیار مورد استناد و مراجعه علمی محققان داخلی و خارجی قرار میگیرد.
▪️مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف تشیع برای نخستینبار در سال 1378 منتشر شد و برای اولینبار توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
▫️نویسنده این مدخل «عمادالدین باقی»، نویسنده و سیاستمدار نزدیک به نهضت آزادی و از فعالان رسانهای رادیکال اصلاحطلب، شاگرد آقای حسینعلی منتظری و عضو ارشد بیت اوست و طبیعتا این مدخل؛ روایت امام خمینی از منظر یک نویسنده منتقد و مخالف اندیشه سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی محسوب میشود و معلوم نیست متولیان دایرةالمعارف تشیع به چه علت این مدخل را به چنین فردی واگذار کردهاند.
▪️در هر صورت فارغ از رویکرد ایدئولوژیک و گزینشی نویسنده، مدخل مورد بررسی دچار اشکالات فاحش علمی و تاریخی متعدد است و بنیاد تاریخپژوهی با انتشار کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف تشیع» به این اشکالات و تحریفات پرداخته است.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🇮🇷 @IRANeMOASER
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/11
🔹راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه؛ برای #حافظه_تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری #رجال_سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجا است که رجال سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت میکنند.
🔸روایتها و خاطرات #مرحوم_اکبر_هاشمی_رفسنجانی به خاطر جایگاه سیاسی وی و حضور در صحنههای مختلف برای همه تاریخپژوهان انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقاً به همین دلیل؛ اگر عمداً یا سهواً «روایتهای ناروا» در این خاطرات وارد شده باشد، اثر تخریبی آن در مخدوشسازی حافظه تاریخی محققین و و به ویژه معرفی تحریفآمیز مکتب امام خمینی، اثر بسیار منفی برجا خواهد گذاشت.
🔹مجموعه « #روایتهای_ناروا » 10 مقاله در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سالهای حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد.برخی از تحریفات و اشکالات خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی عبارت است از:
🔸نامحرم شمردن مردم در تبیین مسائل تاریخی
🔹نادیده انگاشتن ویژگیهای برجسته امام خمینی
🔸تبدیل خاطرات سیاسی به معرفینامه خانوادگی
🔹غلو در خاطرهگویی و القای «ژست رهبری و فرماندهی»
🔸خلافگویی پیرامون برخی جریانات
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🇮🇷 @IRANeMOASER
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای حسینعلی منتظری
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/12
🔹آقای حسینعلی منتظری به دلیل اعتماد ویژه برخی دلسوزان و مطرح شدن به عنوان قائممقام رهبری از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار شد و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پیش از عزل؛ در مناصب و موقعیتهای حساس حضور داشت اما در نهایت به دلیل ضعف شخصیتی و نفوذ دادن جریانات انحرافی به بیت خود از خط امام جدا شد و به یک مخالفخوان تمام عیار در برابر جمهوری اسلامی تبدیل شد.
🔸همان جریانات انحرافی سیاسی پس از عزل نیز دست از او نکشیدند و با تولید روایات تاریخی تحریفآمیز تلاش کردند انتقام خود را از امام و نظام بگیرند. روایاتی که اگر تحریفات آن افشا نمیشد خسارتی سنگین به حافظه تاریخی ایرانیان وارد میساخت.
🔹مورخ خبیر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی طی 21 مقاله، از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شمارگان 21-1، به تفصیل آن خاطرات را نقد کردند. برخی از تحریفات خاطرات منتظری عبارت است از:
🔸تناقضگویی و عدم ثبات روایی
🔹رویگردانی از اصول خاطرهنگاری و تلاش برای تبرئه خود و تخطئه دیگران
🔸بزرگنمایی و اسطورهسازی از آقای منتظری
🔹سانسور نقش سایر مبارزان
🔸پنداربافی و ارائه مطالب خیالی
🔹خطدهی مصاحبهکننده به آقای منتظری و ارائه مطالب از پیشمهندسیشده
و...
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/13
🔴 نقد خاطرات منسوب به منتظری
🔹 خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخپژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از جناب شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائممقامی، 132-126)
🔸 کتاب «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» یکی از آثار مجتبی لطفی؛ از هواداران قدیمی آقای منتظری است که در برخی موارد با سیاست #چسب_و_قیچی خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد:
🔹 یکی از روایتهای مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود #آیتالله_بروجردی به قم است. خاطرهگو در این مجال خود را مدافع حضور آیتالله بروجردی و امام اعلی الله مقامهالشریف را در جایگاه مخالف مینشاند:
🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی میگفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند:
«میترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمیآمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبهها غیرمستقیم بدون اینکه بفهمند میبینند مجتهد شدهاند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله منتظری ص36-35)
🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود:
گاهی اوقات درس اخلاق که تمام میشد، من و آقای مطهری میرفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی داشتیم اظهار میکردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در قم هست الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند، این چیز بدی است. اگر یک جوری میشد که آیتالله بروجردی را از بروجرد دعوت میکردند میآمدند قم و ایشان #زعامت_حوزه را به عهده میگرفتند، این اختلافات کمتر میشد، مرحوم آقای خمینی گفتند میترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91)
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
🔸 آقای منتظری در این فراز از خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست و پا کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق و برتری او از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم میپنداشت. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده بود، روی #نبوغ_ذاتی و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد و اصولاً پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب او مطرح شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:
🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن برهه هنوز «سطح» میخواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را هم آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بیتردید طلبه تا چند سالی در حوزههای درسی فقها و علما زانو نزند و با مبانی علمی آنان به صورت ریشهای آشنا نشود، نمیتواند تفوق و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد.
تشخیص اعلمیت نیازمند آن است که طلبه در #علوم_اسلامی خبره باشد و خبرگی بدون گذراندن چند دوره #درس_خارج و به دست آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز به عنوان یک محصل مبتدی نمیتوانست چنین پیشنهادی را به عنوان یک نظر ابتکاری داشته باشد مگر اینکه از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER