هدایت شده از موسسه بشارت فردوس آل طاها
☀️ مفاتیح شناسی ☀️ جلسه ۳۷-۱۴۰۱/۱۰/۱۵
استاد :سید محمد روحانی قم
شروع: رمضان المبارک ۱۴۴۳ فروردین ۱۴۰۱
مجری : موسه قرآن و عترت بشارت فردوس آل طاها
عناوین بحث:فصل چهارم: فضیلت و اعمال شب و روز جمعه(۱۶)
اعمال روز جمعه چهارم: هفتم معنای علی التنزیل ص ۸۶ مفاتیح
متن درس ۳۷ – مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
اعمال روز جمعه چهارم: هفتم معنای علی التنزیل ص ۸۶ مفاتیح
بسم الله الرحمن الرحیم
توضیح در باره قرائت آیه الکرسی علی التنزیل
در جلسه قبل اشاره کردیم که تعبیری محدث قمی آورده که خواندن آیت الکرسی علی التنزیل (بنابرنازل شده اش) فضیلت بسیار دارد، این روایت و این دست روایات مربوط به روایات موضوع تحریف و عدم تحریف قرآن است، اگر کسی این جوری بفهمد از این روایت و این بیان مرحوم محدث قمی که از روایت این تعبیر آمده که امام رضا علیه السلام آیت الکرسی را علی التنزیل می خواندند که تعبیرش را خواندیم که ایشان از علامه مجلسی نقل کرده اند در حاشیه مفاتیح، بگوید “له ما فی السماوات و ما فی الارض و ما تحت الثری عالم الغیب و الشهاده الرحمن الرحیم من ذاالذی یشفع عنده الا باذنه” اگر مراد تحریف باشد این غلط است و درست نیست. کمااینکه نوع روایاتی که اینگونه در یک نگاه ابتدایی به ذهن کسی می آید که مراد این باشد که قرآن کم شده یا زیاد شده، این نوع روایات مردود هستند. یا بیان آن راوی ناقص است ویا فهم خواننده روایت اشتباه است چرا که این از مسلمات شیعه و از مسلمات مسلمین و مومنین که قرآن کریم تحریف ناشدنی است (انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون) و برخی همین را گفتند که آیت الکرسی علی التنزیل مراد همین آیت الکرسی موجود است و این حرف جواب به برخی از روایات ضعیفه است که گفته آیت الکرسی اضافه ای دارد که در آیت الکرسی موجود کم شده، این می شود آیت الکرسی علی التنزیل یعنی همین آیت الکرسی موجود یعنی همین ۳ آیه ای که موجود است در همه ی قرآن ها در همه ی قرائت ها در همه ی فرقه های مسلمین ، در بین شیعه حتی در بین اخباریین و دربین اصولیین حتی کسانی که یک نگاه خاصی دارند به مساله عدم تحریف قرآن، این مساله مسلم است که آیت الکرسی علی التنزیل همین است و این مقدار مسلم است. اما این کلمه علی التنزیل یعنی چه؟ علی التنزیل را معمولا اینگونه معنا می کنند محدثین و البته متکلمین هم همین را گفتند که مراد توضیح و شرح و تکمیل به تعبیر خودمان و تفسیر به تعبیر قرآن، یعنی آشکار ساختن بعضی از مطلقات و بعضی از نکاتی است که در قرآن کریم موجود است؛ سعی کرده اند آن را آشکارتر کنند. یعنی این کلمه ای که در مدالیل مثلاً مفهومیه قرآن است، این را آوردنش توی منطوقش به عنوان تفسیر قرآن که اینگونه گفته شده که قرآنی که در محضر امیرمومنین(ع) هستش قران علی التنزیل هست یعنی در لابلای آیات قرآن کلماتی است برای تفسیر آن فراز یا تفسیر اون فراز و یا تعیین مصداق اون آیه در یک زمان خاص یا در یک موضوع خاص. بسیاری از اینها در مورد ولایت امیرالمومنین آمده و این هیچ اضافه کردن به قرآن نیست. متن قرآن همین متنی است که ما می بینیم که در طول تاریخ شیعه و تاریخ اسلام، در همه ی موزه ها و کتابخانه ها هست. مرحوم کربلایی کاظم ساروغی که به صورت اعجاز حافظ قرآن شده هم همین قرآن را خوانده. در طول تاریخ ما چندتا حافظ معروف داریم و گزارشاتی که از حافظان معروف قرآن داریم همین قرآن را که الآن ما داریم خواندند. بنابراین نه محدث قمی مرادش این بوده که علی التنزیل یعنی اینکه آیت الکرسی که آلان ما و در قرآن موجود است، چیزی کم دارد بلکه مراد این است که ممکن است یک توضیحاتی در بعضی روایات آمده درباره بعضی از فرازهای آیت الکرسی که مراد خواندن آیت الکرسی به همراه این روایات است بنابراین مراد از علی التنزیل این است که یا اصل آیت الکرسی موجود را بعنوان آیت الکرسی علی التنزیل بخوانیم یا اینکه نه با این توضیحات بخوانیم که ایشان هم این را از قول علامه مجلسی آورده البته بعضی از علما هم این را قبول نکرده اند. بالاخره مرحوم محدث قمی یک عالمی بوده، علامه مجلسی، علی ابن ابراهیم ، مرحوم کلینی، اینها چندتا از علمای شیعه بوده اند و ممکن است بخشی دیگر از علمای شیعه این را نپذیرفته باشند. هرچند توجیه هم دارد. یعنی توجیهی که قابل پذیرش باشد.
هدایت شده از موسسه بشارت فردوس آل طاها
این یک نکته ای است که در بعضی از شبهات که از سوی بعضی از این پاکدینه ها مطرح شده که انسان باید تقوا داشته باشد و احتیاط داشته باشد اگر می خواهد نسبت به یک عالم با تقوایی مثل محدث قمی، علامه مجلسی، علی بن ابراهیم، شیخ کلینی واینها نظر بدهد، باتقوا باشد چیز غلط به آنها نسبت ندهد و ثانیا حرف آنها را خوب بفهمد و ثالثا هرچیزی که بوی تحریف قران بدهد مردود است از نظر علمای شیعه و این مساله قطعی و مسلمی است مخصوصا که معجزات خیلی واضح و روشنی آمده برای اثبات تحریف ناپذیری قرآن منجمله قصه مرحوم کربلایی کاظم ساروغی که داستان های مشابه ایشان که در طول تاریخ هم تکرار شده این جریان که کسانی به صورت اعجاز حافط کل قرآن شدند این نشان می دهد که قرآن یک کتاب خاصی است و فرد می تواند به صورت معجزه آسایی قلبش ظرف این کتاب الهی بشود مثل کربلایی کاظم که دنبال ی حلال بود، این جایگاه را پیدا کرد که انس داشته باشد با قرآن.
باز هم به روح مطهر مادر شهیدان کربلا حضرت ام البنین درود می فرستیم و با صلوات بر محمد و آل محمد.
هدایت شده از موسسه بشارت فردوس آل طاها
*******************************
سوالات جلسه 37:
منظور ازاینکه قرائت آیه الکرسی علی التنزیل فضیلت زیاد دارد چیست؟
آیا در قرآن تحریفی صورت گرفته است ؟
همه زیر این پرچمیم 🇮🇷
🔻۴۴ اُمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک
ـــــــــــــــــــــــ
تبیان توحیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بدونتعارف با ضدانقلاب/ این آسمان ایران است که میبینید
🇮🇷 تحلیل سیاسی و جنگ نرم
http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
🔥تظاهراتی به دستور امام زمان عج
🔻نیم ساعت تمام به امام اصرار میکرد که اعلامیه تان را پس بگیرید! اما ناگهان گوشی تلفن را رها کرد و در گوشه اتاق نشست...
🔻ماجرا این بود که دولت بختیار اعلام کرده بود که ۲۱ بهمن از ساعت ۱۶ حکومت نظامی است.
اما «امام(ره) در پاسخ، اعلامیه داده بود که مردم در خانههای خود نمانند و به حکومت نظامی اهمیت ندهند.»
🔻حالا آقای طالقانی میگفت: «امام مدت ۱۵ سال از ایران دور بودهاند و توجه ندارند که این دژخیمان رژیم چه بیرحم هستند. اگر مردم بیرون بریزند، همه را قتل عام میکنند؛ بنابراین صلاح در آن است که در منازل و خانهها بنشینیم».
🔻اطرافیان بعد از اینکه آیتالله طالقانی گوشی را گذاشته بود تصور کرده بود که از دست امام دلخور شده....
🔻اما آقای طالقانی گفت: « نه؛ اصلاً مسأله این نیست. من اصرار کردم و امام هرچه میگفت، من قانع نمیشدم؛ در آخر فرمود: «آقای طالقانی! اصرار نکن! احتمال بده که این دستور از طرف امام زمان(عج) است.» تا امام این جمله را گفت، من به خود لرزیدم و بیاختیار گوشی را گذاشتم و حالم دگرگون شد.»
🔸پ.ن۱: بعدها معلوم شد بنا بوده در عصر ۲۱ بهمن، حکومت با کشتار وسیع و انفجار محل حضور امام، انقلاب را بهطور خونینی پایان دهند که با عنایت امام عصرعج و حضور مردم آخرین تیرشان به سنگ خورد.
🔸پ.ن۲: انقلابی که تظاهراتهای پیروزی آن با هدایت صاحب الزمان(عج) بوده است، آیا حضور همه ما در راهپیمایی های تداوم انقلاب مانند ۲۲بهمن مورد عنایت و خشنودی حضرت مهدی عج نیست؟
✍حمیدرضا ابراهیمی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
Pedare_IRAN.mp3
4.53M
🔻🎼 ترانه زیبای "پدرم سلام" با صدای نوجوان بیرجندی...
تقدیم به پدرخوب 💜 ایران زمین💜
🔸🔸در آستانه چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شد...
#دهه_فجر
#امام_خامنهای
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
مداحی_آنلاین_ما_پای_انتخابمون_انقلابمون.mp3
3.24M
✌️#بمناسبت_یوم_الله_22_بهمن🇮🇷
🍃ما پای انتخابمون انقلابمون میمونیم
🍃ما پای اعتقادمون اتحادمون میمونیم
🎤 #جواد_مقدم
⏯ #شور #حماسی #انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شعر خوانی جالب یک خانم پیش از راهپیمایی ۲۲ بهمن در ساری؛ دیار علویان، آماده خلق حماسه ای دیگر
#اخبار_مازندران در فضای مجازی 👇
@akhbarmazandaran