eitaa logo
تبیان توحیدی ✍🏼وعده صادق
126 دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
11.2هزار ویدیو
35 فایل
تبیان توحیدی تجمع افسران جنگ نرم واساتیدرسانه،مجاهدان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی. خبری،تحلیلی فرهنگی،اجتماعی،سیاسی. مبتنی برقانون وامنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تبیین مینماید
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویر کشاورزی با ۱۲ همسر، ۱۰۲ فرزند و ۵۶۸ نوه! 🔹یک کشاورز اوگاندایی که ۱۰۲ فرزند و ۵۶۸ نوه از ۱۲ همسر دارد، سرانجام تصمیم گرفت از رشد خانواده خود دست بردارد. 🔹موسی حسایا، ۶۷ ساله، اکنون از همسرانش خواسته است که از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند تا بتوانند از پس خرید غذا برآیند. هنیالک
زینبیه مدافعان حرم بهشهر https://eitaa.com/zeynabiemodafeanbehshahr
☀️مفاتیح ☀️ جلسه29- اعمال شب جمعه -1401/9/17 استاد :سید محمد روحانی -قم . مجری : موسه قرآن و عترت بشارت فردوس آل طاها شروع: رمضان المبارک ۱۴۴۳ فروردین ۱۴۰۱ عناوین بحث: فصل چهارم: فضیلت و اعمال شب و روز جمعه(۸) اعمال شب جمعه بسم الله الرحمن الرحیم ایام فاطمیه و شهادت حضرت صدیقه طاهره ام الایمه النقباء النجباء جده گرامی حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء را تسلیت عرض می کنیم؛ فاطمیه اول را؛ جلسه مفاتیح شناسی رسیدیم به: تقبیح شعر خواندن در شب جمعه یک نکته ای در جلسه قبل سوال کردند بعضی از سروران در مورد شعر (اینکه چرا شعر خواندن در شب جمعه اینقدر تقبیح و سرزنش شده). من خلاصه اش را اشاره می کنم و اگر لازم شد بعدها مفصل در مورد این گفتگو خواهیم کرد. به صورت پرسش و پاسخ یا عناوین دیگر. عرض کردیم شعر که گفته می شود به اصطلاح امروز ترانه و شعرهای پیش پا افتاده و خالی از محتوا، اینها مد نظر است و نهی شده. دو دسته شعر بطور کلی استثنا شده: کلمات حکمت آمیز. اینها وزنش وزن شعر است وگرنه نمی شود به اینها شعر گفت. اینها اصطلاحاً سخنان موزون هستند . اگر هم قرآن می فرماید که قرآن شعر نیست؛ یعنی قرآن بی محتوا نیست. والا غالب قرآن نثر مسجی و مقفی و بسیار زیبا است. لذا بعضی از اهل موسیقی، از موسیقی قرآن به زیبایی یاد کرده اند. بهتر از موسیقی شعر هم هست. زیباتر است. چون نثر است. یک چیزی مثلاً مثل شعر نویی که امروز هست که زیبایی های دارد که در شعر رسمی نیست. هرچند شعر رسمی هم خودش یک توانایی هایی می خواهد که از هرکسی ساخته نیست. از شعر و از وزن شعر دو تا استثنا داریم. یکی بصورت حکمش که بگوییم خارج شده؛ ولو اینکه ظاهرش هم به الفاظ شعر باشد؛ به وزن شعر باشد، مدایح و مناقب اهل بیت است که این مناقب اهل بیت ذیل معرفت اهل بیت تعریف می شود. ذیل جایگاه و مقام امامت آنها. یعنی مباحث کلامی تعریف می شود. بخشی از کلام است. بخشی از عقاید است. اگر ما عقاید را در قالب و در وزن شعر بریزیم، این مضموم نیست، چه شب جمعه و چه روز جمعه باشد شعر حساب نمی شود. شعر این است که شما یک جملات بی محتوا و بی ارزش، فقط برای تفریح و برای لذت بکار ببرید، صرفنظر از اینکه یه وقت حاوی گناه باشد. اگر گناه باشد که شب جمعه و شب شنبه اش (فرقی ندارد) و هیچ توجیه و هیچ ترخیصی درش نیست. ادامه اعمال شب جمعه، عنوان ششم -دعاهای وارده در شب جمعه الف: دعای همراه با استغفار:اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَاسْمِکَ الْعَظِیمِ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَغْفِرَ لِى ذَنْبِىَ الْعَظِیمَ. خدایا! از تو می‌خواهم به حق ذات بزرگ‌منش مهمان‌توازت و نام بزرگت که درود فرستی بر محمّد و خاندان محمّد و از گناهان بزرگم درگذری. ششم آنکه بخواند دعاهای وارده در شب جمعه را. شب جمعه دعاهای بسیاری دارد. هم دعاهای کوتاه و هم دعاهای طویل و بلند. بعدش می فرماید ما به مقدار کمی از آنها اکتفا می کنیم. از حضرت صادق علیه السلام به سند درست و صحیح منقولست که هرکس در شب جمعه در سجده آخر نافله مغرب؛ نافله مغرب چهار رکعت است. در رکعت چهارم، سجده آخر؛ در آن نافله شب جمعه ( این دعا را بخواند) و آخر روایت هم می گوید که این اختصاص به شب جمعه حتی ندارد. شب جمعه تاکید دارد. هرشب مستحب است که انسان این دعا را در نافله مغرب، در سجده آخر نافله مغرب بخواند. اگر هفت بار این دعا را بخواند، آمرزیده شده باشد. این به تعبیر ما از صیغه های استغفار حساب می شود. از جملاتی است که فایده استغفار را دارد. استغفار موجب آمرزش مومن می شود. گناهان گذشته اش را خدا می آمرزد و به او گفته می شود برای آینده ات تدبیر کن. مواظب آینده باش. حالا این دعا هم این خاصیت بر آن هست؛ اعمالی که این نتیجه برایش مترتب است، اعمال خیلی مهمی است. این دعا چیه؟ دعای کوتاهی است؛ “اللهم انی اسألک بوجهک الکریم و اسمک العظیم ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تغفر لی ذنبی العظیم.”
خدا را به روی گرامی و کریمانه اش قسم می دهیم. به اسم بزرگش سوگند می دهیم که بر پیامبر و آل پیامبر درود بفرستد و گناه بزرگ ما را ببخشد. اینجا دوتا نکته هست؛ وجه کریم و اسم عظیم. اینها هردو حقیقتی است که اگر کسی به اینها سوگندش بدهد حاجت های بزرگ را می گیرد. از ویژگیها و از صفات کریمانه حق تعالی این است که اگر کسی معترف باشد به کرامت الهی و به بخشش پروردگار، خدای متعال می بخشد و عطا می کند. اگر از او آمرزش بخواهد می آمرزد. اگر از او صله بخواهد عطا می کند. اگر کسی به اسم بزرگ خدا؛ اسم بزرگ خدا یعنی یک حقیقتی که در آن مسایل کوچک آسان است. وقتی شما معرفت داری به اسم عظیم پروردگار، می توانید چیزهای ساده از خدا بخواهید. چیزهایی که ما می خواهیم پیش خدا آسان و قابل دسترسی است. بعد این جمله مهم است ” ان تغفر لی ذنبی العظیم” خدایا گناه بزرگ مرا. نمی گوید گناهان مرا یا گناهان بزرگ مرا؛ گناه بزرگ مرا. گناه بزرگ انسان چیه؟ از خدا دور شدن است. از ولایت الهی خارج شدن است. وقتی انسان طلب مغفرت بر این گناه بزرگ بکند، آن خورده ریزه ها، همه اینها دیگر شسته می شود. مثل یک سیل که وقتی بیاد این خس و خاشاک همه از بین می رود. دیگر چیزی سر راهش نمی ماند. چیزهای بزرگ و درخت ها و تنه ها را که می برد (خورده ریزها هم برده می شوند) لذا وقتی خدا گناه بزرگ را؛ که عبارت از اینه که انسان از تحت ولایت الهی خارج بشود؛ مسایل کوچک اینها به طریق اولی بخشیده می شود. اینها از نشانه ها و از مبشرات و رحمت و مایه مژدگانی برای مومن است. مومن همیشه باید به خدا امیدوار باشد چون خدا گناه بزرگ را می بخشد. یعنی اگر شیطان هم استغفار می کرد خدا می بخشید. کما اینکه حضرت آدم استغفار کرد و خدا بخشید. کما اینکه بسیاری از گنهکاران طلب مغفرت کردند و خدا آنها را بخشید. روی این جمله حساس باشید “ان تغفر لی ذنبی العظیم” خدایا گناه بزرگ مرا یعنی گناهی که مثل حر را، بین بهشت و جهنم گذاشته بود. مثل حضرت آدم را از بهشت بیرون کرده بود. شیطان از درگاه خدا رانده شده بود. هرکس اگر استغفار بکند از این گناه بزرگ، آن خورده ریزه ها اصلاً بهش توجه نمی شود. آنها را خدا می بخشد و می آمرزد. خُب این یک دعا. ب: دعای اللهم انت الرًّب: اللّٰهُمَّ أَنْتَ رَبِّى لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، خَلَقْتَنِى وَأَنَا عَبْدُکَ وَابْنُ أَمَتِکَ، وَفِى قَبْضَتِکَ وَناصِیَتِى بِیَدِکَ، أَمْسَیْتُ عَلَىٰ عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوذُ بِرِضاکَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ بِنِعْمَتِکَ [بِعَمَلِى]، وَأَبُوءُ بِذَنْبِى [بِذُنوُبِى]، فَاغْفِرْ لِى ذُنُوبِى إِنَّهُ لَایَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلّا أَنْتَ. خدایا! تویی پروردگار من، شایسته‌ی پرستشی جز تو نیست، تو مرا آفریدی و من بنده‌ی تو و فرزند کنیز تو و در دست قدرت توأم و زمام زندگی‌ام به دست توست، تا توانستم بر عهد و پیمان و وعده تو روز را به شب آوردم؛ از شرّ آنچه انجام دادم به خوش‌بینی و خشنودی تو پناه می‌آورم، به نعمتت اعتراف و به گناهم اقرار کنم پس گناهانم را بیامرز، زیرا گناهان را جز تو نمی‌آمرزد. توضیحات استاد:
دعای بسیار مهمی است. هفت بار در سجده آخر (خوانده شود) چه لذتی دارد که انسان وقتی این دعا را می خواند با توجه به معنی بخواند و اشک بریزد و حالی داشته باشد. لذت و ورود به شب جمعه است دیگر. نافله مغرب شب جمعه آدم با این حال وارد بشود تا صبح جمعه شارژ و سرحال است.از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم منقولست که این دعا دعای مهمی است. در کتابهای اهل سنت هم خیلی بهش اهمیت داده شده. من دیده ام که آنجا مفصل (به آن پرداخته شده). در کتابهای شیعه هم چندتا از کتابهای دعای معتبر علمای شیعه آمده. مرحوم شیخ طوسی، مرحوم سیدابن طاووس، مرحوم کفعمی و سیدابن باقی اینها آورده اند در کتابهایشان. این دعا چیه؟ هفت بار اگر کسی این دعا را در شب جمعه بخواند. بعد می فرماید که یا شب جمعه یا روز جمعه. اگر هفت بار در شب جمعه خواند که فبها وگرنه روز جمعه بخواند که فیض این شب و روز را ببرد. اگر در آن شب یا در آن روز بمیرد داخل بهشت شود. دعا چیه؟ اللهم انت ربی… دعایی توحیدی است. اقرار به وحدانیت حق تعالی است. تعابیر بسیار جزل و زیبا و دلنشینی دارد. اللهم انت ربی لااله الا انت. خلقتنی و انا عبدک وابن امتک و فی قبضتک و ناصیتی بیدک تا آخر دعا که می رسیم انه لایغفر الذنوب الا انت. خیلی لطیف است. خدایا تو خدای منی. تو پروردگار منی. من دست آموز توام. رب یعنی کسی که تربیت کننده است. می آموزد یعنی درهمه حال آن مربوب خودش را پذیرایی می کند، مواظبت می کند، عهده داری می کند. خدایا تو مرا خلق کردی پدر مرا می شناسی، مادر مرا می شناسی. آنها را تو خلق کردی. خلاصه همه ریشه و اساس من دست تو هست. چیزی از وجود من از تو مخفی نیست. تو می توانی مرا به آن مصلحت من و به آن ترقی و کمال برسانی. من توی مشت توام. خیلی تعابیرش لطیف است. فی قبضتک. یعنی اگر بخواهی مرا متحول کنی؛ از جهنم، از وسط جهنم مرا ببری به بهشت، خدایی تو این توان را دارد. این قدرت در تو هست. من اگر ناقص باشم ولی در تو شک و نقصی نیست. ناصیتی بیدک. یعنی لگام من، آن بخشی که انسان به هدایت او دنباله روی می کند، دراختیار تو است. هرجا مرا بکشانی، من به آن سمت می روم. این دعا دعای بسیار قشنگی است. به معنایش دقت کنید. اگر بخواهیم این دعا را تفسیر کنیم، جلساتی (وقت) می برد. ولی دعای زیبایی است. سعی کنیم ان شاالله شب و روز جمعه فراموش نکنیم. این دعا را هفت بار یا شب جمعه یا روز جمعه. شب خُب لذتش بیشتر است. هم اینکه کمتر فوت می شود اگر آدم شب بخواند ازدست نمی دهد و هم شب جمعه است و نورانیت شب جمعه. خدایا این دعا را در حق ما مستجاب بگردان و گناهان ما را ببخش و بیامرز. ما را با عترت طاهره محشور بگردان. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
هدایت شده از تابناک
🔺عکسی از بدرقه یک شهید در روستای پردنجان استان چهارمحال و بختیاری که امروز مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت @Tabnak
هدایت شده از کانال حسین دارابی
آن شیخ تبریزی را روس‌ها داشتند روز عاشورا بالای دار می‌بردند و دسته‌های عزاداری، فوج فوج از مناطق مختلف شهر به میدان اصلی شهر می‌آمدند. یعنی همان جایی که آن عالم قرار بود اعدام شود! یک عده به رئیس دسته‌های عزاداری که با قمه خودشان را می‌زدند، گفتند: این عالم و شیخ بزرگ را دارند می‌کشند، شما با دسته‌های عزاداری‌تان بیایید وسط میدان شهر و این قمه‌هایی که به دست دارید، قطعاً باعث می‌شود، روس‌ها از ترس بی‌خیال به دار کشیدن شیخ شوند! اما پاسخ این جماعت مدعی عزاداری سیدالشهدا این بود: امام حسین را دیگر نکنید، بگذارید یک روز عاشورا را حال کنیم! حسین‌دارابی 👈 عضوشوید @hosein_darabi
هدایت شده از کانال حسین دارابی
🔵پاسخ به چندشبهه درباره شهدای گمنام چقدر شهید گمنام داریم که هنوز دارن تشییع میشن؟ چرا آزمایش DNA نمیگیرن ازشون که گمنام نمونن؟ 🔺۱. تاکنون از حدود ۷۰ درصد خانواده معظم شهدای مفقودالاثر نمونه‌گیری شده است. تعداد قابل توجهی از والدین شهدای مفقود الاثر نیز رحلت کرده‌اند و امکان نمونه‌گیری DNA نیست. 🔺۲. نه‌تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم روند استحصال DNA از جسم سخت همانند استخوان‌ها و دندان‌ها برای شناسایی بسیار دشوار است خصوصا در دو حالت زیر: الف. استخوان در محیط‌های قلیایی مانند مناطق جبهه‌های جنوب باشد. (اکثر مفقودین دفاع مقدس در این مناطق هستند) ب. جسم بمدت طولانی در معرض تابش آفتاب بوده باشد. 🔺۳. با توجه به میزان پیشرفت علمی کشورها و تجهیزات فنی در اختیار، روند شناسایی متفاوت است و معمولا از شش ماه تا مدت‌های بیشتر بطول می‌انجامد. 🔺۴. این مسئله فقط مربوط به ایران نیست مثلا جنگ ترکیه و قبرس در سال ۱۹۴۷ میلادی ۲ هزار نفر مفقودالجسد شدند که در طول ۴۸ سال گذشته، فقط هزار نفر پیدا شده‌اند و از آن‌ها نیز تنها ۶۰۰ نفر ، آن هم با کمک آمریکایی‌ها شناسایی شده‌اند و مابقی حتی با کمک آمریکایی‌ها، شناسایی نشده‌اند. پس کشف استخوان‌های مفقودین حتی با تجهیزات مدرن امروزی لزوما به شناسایی آن‌ها نمی‌انجامد. 🔺۵. تاکنون حدود ۴۵ هزار شهید مفقودالجسد شناسایی شده‌اند که حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها به‌عنوان شهید گمنام دفن شده‌اند و تقریباً ۲۶۰۰ مفقودالجسد دیگر داریم که عملیات تفحص آن‌ها در ایران و داخل عراق ادامه دارد. توجه: هرمفقود الجسدی، گمنام نیست. از این ۴۵ هزار شهید بسیاری از شهدای مفقودالجسد از طریق پلاک و علایم همانند کارت و ..‌ شناسایی شدند و در قالب شهید گمنام دفن نشدند. شهید گمنام یعنی مفقودالجسدی که کشف ولی شناسایی نشد. 🔺۶. اینکه پیکرهای شهدا جا مانده‌اند نه به دلیل عدم ایثار رزمندگان بود بلکه تعداد قابل توجهی از آن‌ها همه با هم شهید و مفقود شدند و کسی نتوانست بازگردد. یا در محاصره قرار گرفتند و تعدادی شهید و تعدادی اسیر شدند. پس مفقودالاثر شدن رزمندگان نتیجه کوتاهی نبوده بلکه اصلا شرایط منطقه متفاوت بوده است وگرنه حتی در عقب‌نشینی‌ها تا جایی که امکان‌پذیر بود رزمندگان پیکرها را با خود می‌آ‌وردند مگر در جاهایی که تعدادی از رزمندگان مجروح شده‌بودند و طبعاً باید تحت هر شرایطی با اولویت مجروحین را با خود می‌اوردند و نه شهدا را. اول ✍حسین‌دارابی 👈 عضوشوید @hosein_darabi
هدایت شده از کانال حسین دارابی
❇️ سوم: میگن چیشد یهویی ۴۰۰تا شهید باهم پیدا شدن؟ بعضیاهم میگن اینا دروغه و میخواستن حواس مردم از اغتشاشات پرت بشه 🔺️۱. دقت کنیم که ۴۰۰ شهید یکجا پیدا نشدند بلکه در چند ماه گذشته به مرور پیدا شدند و آخرین سری آن‌ها ۵۰ شهید تفحص شده در عراق بودند که سه هفته پیش به کشور منتقل شدند و همانند سایر تشییع‌ها، نگه داشتند تا در اولین مناسبت با هم تشییع کنند. 🔺️۲. شهدا به‌طور پراکنده پیدا می‌شوند و هر سال در چند نوبت به‌مناسبت خاصی با هم تشییع می‌شوند. 🔺️ ۳. به‌علاوه مگه در دو هفته اخیر اغتشاشی در کشور بوده که بخواهند با تشییع شهدا جمعش کنند؟ 🔺 ۴. مگر پارسال (۱۴۰۰) در ۱۶ دی اغتشاش بود که همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) ۲۵۰ شهید را در تهران و استان‌ها تشییع کردند؟ ✍حسین‌دارابی 👈 عضوشوید @hosein_darabi