eitaa logo
مدرسه علمیه تخصصی آیت الله میرزا یوسف ایروانی ره
1.7هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
2هزار ویدیو
556 فایل
آدرس: قم، پردیسان،خیابان بلوار 22 بهمن(نبش خیابان اقلیمی)جنب بانک پاسارگاد تلفن: 025 3262 8023_25
مشاهده در ایتا
دانلود
* 5. آیه تبلیغ: یَـآأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛(مائده آیه67) ای رسول، آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل گردیده را به مردم ابلاغ نما و اگر این کار را نکردی رسالتت را انجام نداده ای جمله بندی آیه و لحن خاص و تأکیدهای پی در پی آن و همچنین شروع آن با خطاب «یا ایُّهَا الرَّسول» که تنها در دو مورد از قرآن آمده و تهدید پیامبر صلی الله علیه و آله به عدم تبلیغ رسالت در صورت کوتاهی کردن که منحصرا در این آیه از قرآن آمده، نشان از آن دارد که سخن از حادثه مهمی در میان بوده است که عدم تبلیغ آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت در مدت 23 سال شمرده شده است. نکته دیگر این است که این موضوع مهمّ مخالفان سرسختی داشته که پیامبر، از مخالفت آنها که ممکن بوده است مشکلاتی برای اسلام و مسلمین داشته باشند نگران بوده است و به همین جهت، خداوند به او تضمین و تأمین می دهد. راستی چه مسئله مهمی در آخرین ماههای عمر پیامبر صلی الله علیه و آله مطرح بوده است که آیه فوق این چنین درباره آن تأکید می کند؟ این نیز جای تردید نیست که وحشت و نگرانی پیامبر صلی الله علیه و آله برای شخص خود و جان خود نبوده، بلکه برای کارشکنیها و مخالفتهای احتمالی منافقان بوده که نتیجه آن برای مسلمانان خطرات و زیانهایی به بار می آورد. براساس اتفاق راویان و محدثان و مفسّران شیعه و جمع کثیری از مفسّران و محدّثان اهل سنّت، همچون: ابوالحسن واحدی در اسباب النزول، ص 15؛ حافظ ابوسعید سجستانی، در کتاب الولایه؛ فخر رازی در تفسیر کبیر، ج 3، ص 636؛ ابن صباغ مالکی در فصول المهمّه، ص 27؛ جلال الدین سیوطی در درّ المنثور، ج 2، ص 298؛ قاضی شوکانی در فتح القدیر، ج 3، ص 57؛ شهاب الدین آلوسی در روح المعانی، ج 6، ص 172؛ شیخ سلیمان قندوزی در ینابیع الموده، ص 120 و ... تصریح کرده اند که آیه در مورد علی علیه السلام نازل شده است. @iravanikh_qom
عنه صلى الله عليه و آله: عَلِيٌّ مِنّي، و أنَا مِن عَلِيٍّ، ولا يُؤَدّي عَنّي إلّا أنَا أو عَلِي پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: على از من است و من از على‏ام؛ و بار مسئوليت را از دوشم، كسى جز خودم يا على برنمى‏دارد. سنن الترمذي: ج 5 ص 636 ح 3719 الأمالي للمفيد: ص 56 ح 2 @iravanikh_qom
irvani.whc.ir ⏪هشت در بهشت ⏪از قربان تا غدیر 👈از قربانگاه نفس تا نفسِ فرمانبردار👉 ✴️دعوت سراسری به فتح هشت در از بهشت 👈حرکت چهارم از زبان آغاز می شود: مواظب زبانمان باشیم؛ حواسمان باشد که هرچیزی که میگوییم، وارد جانمان می شود. 🔴یادمان نرود که .... @iravanikh_qom
6. معجزه از مهمترين راههاى شناخت انبياء است، چرا كه نبوت منصبى است الهى، و بايد شاخصى نسبت به عملكرد ساير مردم باشد كه آن شاخص معجزه است، حال با ادعاى الهى بون منصب امامت، آيا نبايد در عملكرد على بن ابيطالب معجزات و كراماتى در تاريخ ثبت شده باشد، در حالى كه چنين نيست. جواب اجمالى: اولا: اثبات الهى بودن منصب امامت متوقف بر صدور معجزه نيست بلكه از طريق آيات قرآنى و روايات مى توان مساله را اثبات نمود. ثانياً: تعريف معجزه طبق قول اكثر علماء نشان مى دهد كه اختصاص به ادعاى نبوت دارد. ثالثاً: كرامات و خارق عادات زيادى از طريق شيعه و اهل سنت براى على (ع) نقل شده است مانند: شفاى مريضان، اخبار غيبى و... 👈به جواب تفصیلی کمی فکر کنید @iravanikh_qom
irvani.whc.ir ⏪برگزاری دوره تربیت مصلح 👈زیر نظر قوه قضائیه ✅آغاز شد ⏪دوره ای مفید و کاربردی برای خود و اطرافیانمان👉 ✴️از آنجا که «طلاق» دومین رتبه را در فهرست دعاوی حوزه خانواده داراست و نظر به نقش مؤثر میانجیگری در پیشگیری از بروز اختلافات و مناقشات خانوادگی منجر به طرح دعوا در دادگاه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم نسبت به اجرای طرح «تربیت مصلح» با هدف بهره‌مندی از ظرفیت همکاری منتخبین مورد اعتماد در محلات و مناطق استان قم در کاهش آمار طلاق، اقدام نموده است. 👈این طرح در قالب یک دوره آموزشی 16 ساعته در 4 روز متوالی 💢زمان: سه شنبه 21 مرداد چهارشنبه 22 مرداد پنج شنبه 23 مرداد و شنبه 25 مرداد ؛ ساعت 8 الی 12 ✔️با حضور دکتر پورقلی👉 ✴️فرصت را بشمرید ✅استاد بسیار و دقیق @iravanikh_qom
آیا پیامبر اعظم(ص) ، در آن هنگامه گردهمایی زائران خدا، در وسط بیابان وشدت گرمای هوا، بیش از یکصدهزار نفر را جمع کرده بودکه به آنها بگوید که :"هر کس را که من دوست اویم، علی نیز دوست و یاور اوست" ؟! @iravanikh_qom
به نقل مورخان و محدثان و مفسران شیعه و سنی، نخستین کسی که بعد از خطبه غدیر با علی بن ابی طالب(ع) بیعت کرد، عمر بود; وی پس از پایان یافتن سخنان پیامبر به پا خواست و دست علی را در دست گرفت و گفت: « بخٍ بخٍ بک یا بن ابی طالب; أصبحت مولای و مولی کل مومن و مومنه» پس از او دیگر مسلمین و اصحاب به ترتیب نزد حضرت آمدند و با او دست بیعت دادند. به راستی اگر مولی به معنای (دوست و یاور) بوده، بیعت و تبریک تمامی مسلمین به آن کیفیت، چه ضرورتی داشته!!؟ @iravanikh_qom
* 6. آیه ولایت إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (مائده55) ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می‌دهند ولی» در لغت، گاه به معنای دوست و گاه به معنای حاکم است. به گفته راغب اصفهانی ریشه اصلی آن به این معنا است که دو چیز در کنار هم قرار گیرند و فاصله ای میان آنها نباشد، اگر به کسر واو بخوانیم (وِلایت) به معنای نصرت و اگر با فتح واو خوانده شود (وَلایت) به معنای صاحب اختیار است. با در نظر گرفتن قرائن، به دو دلیل کلمه «ولی» در آیه پیشگفته به معنای صاحب اختیار است. 1. اضافه کلمه «ولی» به کسی که نیاز به ولایت دارد، قرینه ای است بر این که مقصود از «ولی» همان مالک الامر است مانند «ولی الصغیر» یعنی کسی که مالک امر صغیر است یا «ولیَ المراة» یا «ولیّ المجنون» همچنین اسناد «ولی» به کسی که سلطنتش بر دیگری عقلاً یا شرعاً ثابت است، قرینه قطعی است بر اینکه مقصود همان مالک الامر است، مانند سلطنت پروردگار و سلطنت رسول اکرم(ص) بر مردم به جهت اینکه او رسول خدا و خلیفه خداست. وقتی که معلوم شد «ولی» نسبت به خدا و رسول او(ص) به معنای صاحب اختیار است، پس نسبت به « الَّذینَ آمَنُوا» نیز که عطف بر رسول الله(ص) می باشد به دلیل شراکت حکم معطوف و معطوف علیه به معنای صاحب اختیار خواهد بود. 2 «انّما» از ادات حصر است و چون ولایت به سایر معانی منحصر در خدای متعال و رسول خدا و زکات دهنده در حال رکوع نیست، معلوم می گردد که این ولایت فقط به معنای مالک الامر است که منحصر در خدا و رسول خدا(ص) و مؤمن زکات دهنده در حال رکوع است @iravanikh_qom
6. معجزه از مهمترين راههاى شناخت انبياء است، چرا كه نبوت منصبى است الهى، و بايد شاخصى نسبت به عملكرد ساير مردم باشد كه آن شاخص معجزه است، حال با ادعاى الهى بون منصب امامت، آيا نبايد در عملكرد على بن ابيطالب معجزات و كراماتى در تاريخ ثبت شده باشد، در حالى كه چنين نيست. جواب اجمالى: اولا: اثبات الهى بودن منصب امامت متوقف بر صدور معجزه نيست بلكه از طريق آيات قرآنى و روايات مى توان مساله را اثبات نمود. ثانياً: تعريف معجزه طبق قول اكثر علماء نشان مى دهد كه اختصاص به ادعاى نبوت دارد. ثالثاً: كرامات و خارق عادات زيادى از طريق شيعه و اهل سنت براى على (ع) نقل شده است مانند: شفاى مريضان، اخبار غيبى و... پاسخ تفصیلی🔰🔰🔰 http://irvani.whc.ir/article/view/28263
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خداوند به على، آن مقدار از فضل داده است كه اگر بين ساكنان روى زمين تقسيم شود، همه را فرا خواهد گرفت، و از فهم، آن مقدار داده است كه اگر بين زمينيان تقسيم شود، همه را بسنده است. نرمش او را به نرمش لوط، اخلاقش را به اخلاق يحيى، زهدش را به زهد ايّوب، بخشندگى‏اش را به بخشندگى ابراهيم، زيبايى‏اش را به زيبايى سليمان بن داوود و قدرتش را به توان داوود تشبيه كرده ‏ام‏ الأمالي للصدوق: ص 57 ح 14 @iravanikh_qom