بیست و نهم بهمن ماه : روز اقتصاد مقاومتی
📌 رسانه ملی و اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
از جمله الگوهاي اقتصاد اسلامي، اقتصاد مقاومتي است که بر پايه استقلال، تکيه بر توان جامعه اسلامي، گسترش عدالت، کار و تلاش، مبارزه با ظلم و فساد اقتصادي، رويارويي با سلطه طلبي و زياده خواهي، خودباوري و خروج از وابستگي بنياد شده است. الگوی که با دورانديشي مقام معظم رهبري و نگاه افق مند ايشان به آينده نظام اسلامي طراحي شده، تمدن بزرگ اسلامي را نويد ميدهد.
در اين کتاب تلاش شده است که مختصات اجرايي و بسترهاي اقدام عملي اقتصاد مقاومتي مبتني بر ارزش هاي اسلامي، راهکارهاي رسانهاي، ايجاد ظرفيتهاي فرهنگي و ديني را در فرهنگ عمومي شناسايي کنند.
در اين نوشتار که با بهرهگيري از انديشه صاحبنظران و متون ديني همچون آيات قرآن کريم و روايات نگاشته شده است، به زمينههاي شکل گيري و ساخت اجتماعي اقتصاد مقاومتي در فرهنگ عمومي و موانع آن با تکيه بر نقش رسانه ملي اشاره شده است.
بیست و نهم بهمن ماه : روز اقتصاد مقاومتی
📌 رسانه ملی پیشران اقتصاد مقاومتی
رهبر حکیم انقلاب در کنار توجه به موضوع مهم و استراتژیک اقتصاد مقاومتی، به یکی از راههای حل و علاج اقتصاد بیمار ایران که همانا توجه به تولید داخلی و اهتمام به اشتغال، به ویژه اشتغال جوانان می باشد تصریح فرمودند. این تأکید نشان از نیاز به عزم جدی و تلاش گسترده همه بخشهای کشور دارد و تحقق این مهم مستلزم همگرایی و همدلی دولت، ملت و همه دستگاه های اجرایی، فرهنگی، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و … از جمله نهاد مهم و تأثیرگذار رسانه است.
نوشتار حاضر در چند بخشِ «سیاست ها و راهبردهای رسانه ملی»، «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال در کلام و سیره معصومین»، «سیره علما و بزرگان در حوزه تولید و اشتغال»، «واکاوی تولید و اشتغال در ادبیات، شعر و ضربالمثل های ایرانی»، «بررسی موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در کلام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی» با رویکرد تحلیل راهبردی سیستمی و نگاشت نهادی سامان یافته است.
بیست و نهم بهمن ماه : روز اقتصاد مقاومتی
📌 جهش تولید در رسانه
کتاب حاضر با هدف تبیین جهش تولید از منظر اندیشههای اقتصادی رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی، برای برنامهسازان رسانه ملی نگاشته شده و دارای ایدههایی برای برنامهسازی است. این کتاب در پنج فصل تدوین شده است که به ترتیب عبارتند از: چیستی و چرایی جهش تولید، بررسی جهش تولید در دیگر کشورها، تبیین عوامل، ظرفیتها و موانع جهش تولید، سیاستهای کلی نظام در جهش تولید و ایده هایی برای برنامهسازان رسانه ملی و معرفی کارشناسان آن موضوع.
http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/2870
پنجم اسفند ماه : روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی
📗 زندگينامه خواجه نصيرالدين طوسي
خواجه نصير الدين طوسي (597 ـ 672 ه .ق) يكي از علماي برجسته شيعه در ابتداي عصر ايلخاني و برخوردار از همه علوم آن زمان بود. وي در رياضيات، طب، هندسه، نجوم، فلسفه، فقه، حديث و كلام تبحّر ويژه داشت و تا پيش از حمله هلاكو، او را به عنوان منجم و متكلم مشهور ميشناخت. پس از حمله هلاكو به ايران و ورود خواجه به دستگاه حکومت هلاكو، نه تنها از جايگاه علمي وي کاسته نشد، بلکه آثار علمي بيشتري از ايشان به ظهور رسيد. او همچنين در اين دوره به دليل برخورداري از نفوذ سياسي، بيش از پيش بر شهرت خود افزود.
تجلي سياسي خواجه در اين بزنگاه تاريخي، فايدههاي فراواني براي ايران و ايراني در پي داشت. در روزگاري که سلطه مغولانِ کم بهره از تمدن پيشرفته ايران، ميكوشيد تا همه عناصر ارزنده و پوياي فرهنگ و تمدن ما را نابود کند، خواجه توانست با درايت و ايستادگي، مانع اين امر گردد. خدمات او به فرهنگ و تمدن ايران و مذهب شيعه امامي بر کسي پوشيده نيست، ولي چيزي که بيش از همه به دست فراموشي سپرده شده خدمات ايشان به فرهنگ و تمدن سراسر جهان اسلام است. با تأسف، اين بيتوجهي از همان عصر تاکنون گاه بهطور عمدي به دلايل مذهبي و سياسي مديريت شده است. اين گروه، همکاري خواجه با هلاکو خان اولين ايلخان مغول را بهويژه در فتح بغداد، دستاويز قرار داده و بارها به او تاختهاند.
موضع خواجه در برابر حكومت و قدرت به معناي اخصّ و يا اعمّ آن و منشاء اين موضع از زمره موضوعهاي مطرح در اين تحقيق است. ابتدا عملكرد او در ارتباط با حكومتهاي وقت و سپس مواضع نظري ايشان و ارتباط احتمالي آنها با عملكرد وي بررسي ميشود. البته دليل توجه ويژه به مواضع سياسي وي ازاينروست که بيشتر شهرت و اعتبار و آثار خواجه، مربوط به دوره پس از يورش مغول به ايران است که خواجه در اين دوره از جايگاه و نفوذ بالايي در دستگاه سياسي برخوردار بود.
http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/page/3/id/1718