6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹«فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها»
🎙آیت الله جوادی آملی
🆔@irip_ir
💎 اثرات فلسفه #ملاصدرا (#حکمت_متعالیه) بر بُعد معنوی، عملی و سلوکی شخص
استاد #یزدان_پناه (در مصاحبه با نشریه خط):
🔸 فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث وحدت شخصيه درمیآورد؛ این مساله، در فرد خیلی تغییر ایجاد میکند. او نمیتواند ديگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمیتواند هر نوع بررسی را نسبت به عالَم داشتهباشد؛ چون این معارف، این اجازه را به او نمیدهد.
🔸 حتی صرف دانستن اینها، مؤثّر است؛ چرا که دانستن، بذر مشاهده است. حضرت امام هم تأکید میکنند كه باید دانست و این دانستن، حجاب است؛ ولی باید داخل حجاب شد و با مجاهده قلبی، اینها را به قلب رساند. اگر کسی هم میخواهد به لحاظ معنوی اوج بگیرد، چاره آن، دانستن معارف است؛ ولی گاهی اگر طلبهای به لحاظ روحی خیلی قوی است، شاید به این نتیجه برسیم که او دیگر اینقدر لازم ندارد که معقول بخواند؛ گرچه اگر باز هم بخواند، خیلی بهتر است.
🔸 راه عمومی و کم دردسرتر و کم خطرتر، راه شناخت معارف است که در #عرفان_نظری و #فلسفه_صدرا روی میدهد؛ به تعبیر دیگر نه تنها در تربیت عقلانی، بلكه در تربیت معنوی هم مؤثر است.
🔸 از توصیههایی اساتید براي رسيدن به مراحل نهایی عرفان، اين بود كه ره چنان رو که رهروان رفتند! از خواندن این دروس، كمكم چنان عطشی ایجاد میشود که به حرکتی معنوی تبدیل میگردد.
🔸 كسی كه اين معارف را ميداند، معمولاً در مقام عمل و سلوک هم راحتتر میتواند حرکت کند. میگویند وقتی ذکری مانند لاالهالّاالله را میگویید، اگر دقیقاً نمیدانید به چه معناست، اثرش هم کم است. یکی از این آقایان دستور داده بود ذکر لاالهالاّالله داشته باش و بعد گفته بود اما کدام خدا؟! باید جواب میداد آن خدایی که جدا نیست و همه جاست و نامتناهی است که ما به اصطلاح، جلوه او هستیم.
🔸 حتی گاهی شده کسانی که از نظر علمی کار کردهاند و بعد تن به سلوک دادهاند، مشکلات روحی آنها کمتر بوده است. مثلاً در وسط کار، شیطان وسوسه میکند؛ اما چون ایشان پایههای معرفتی محکمی دارند و اصل مسئله را حل کردهاند و فقط الآن میخواهند همین را که بدان یقین دارند به دل برسانند، مشكل كمتری دارند. خیلیها در این مراحل از شیطان ضربه سنگینی میخورند.
🔸 مرحوم #شاه_آبادی میگفتند: اگر انسان این عقاید را بداند، به دریا وصل است و تنها فاصله او، حجاب علم است و حجاب علم هم شیشهای است که اگر این شیشه را بشکنیم، به اصل میرسیم؛ یعنی اینقدر انسان نزدیک میشود؛ لذا دانستن این معارف، در حیات معنوی انسان هم مؤثر است.
🆔@irip_ir
📲 معرفی صفحات مجازی اعضای محترم هیئت علمی شعبه قم در ایتا- موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:
1️⃣ سید احمد غفاری (دانشیار گروه فلسفه اسلامی)
@ghafari_ir
2️⃣عبدالله محمدی (استادیار گروه حکمت عملی)
https://eitaa.com/abmohammadi
3️⃣ مهدی عبدالهی (دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی)
https://eitaa.com/Mabdullahi
4️⃣ احمد شهگلی (استادیار گروه فلسفه اسلامی)
https://eitaa.com/ahmad_shahgoli
5⃣ مهدی خیاطزاده (استادیار گروه حکمت عملی)
https://eitaa.com/philosophical_studies
https://eitaa.com/Ensaniyaat
6⃣ سید علی سیدیفرد (استادیار گروه فلسفه علوم انسانی)
https://eitaa.com/DeepAnalysis
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔https://eitaa.com/joinchat/812974242Cff41ac6a3e
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ 📽#بازنشر
💢تأثیر فلسفه در تکامل انسان
✅ حجت الاسلام و المسلمین #استاد_مهدی_عبداللهی
☘️قطعه ای از دورۀ #بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
🗓 زمستان 1403
فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی.pdf
738K
📚 معرفی مقاله علمی پژوهشی در زمینه جایگاه فلسفه و تأثیر آن در علوم انسانی و اجتماعی و مسئله تحول در علوم انسانی
مهدی عبدالهی، «فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی»، فصلنامه حکمت اسلامی، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1399.
چکیده
عنوان «فلسفه» در خلال تاریخ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، معانی و کاربردهای گوناگونی داشته است. این اصطلاح ـ که در اصل لغتی یونانی به معنای دوستداری دانش بوده ـ در ابتدا به معنای همه علوم بشری بهکار میرفته است و در نوپدیدترین معنای آن، «روش عقلی در تحقیق» از آن قصد میشود. معنای اخیر، زمینه پیدایش اصطلاح «فلسفه مضاف» در اندیشه اسلامی شده است و برخی اندیشمندان معاصر با نظر به پارهای مسائل مطرح در مغرب زمین، این اصطلاح را ابداع کرده و سپس، نظر به اینکه موضوعات متعددی را میتوان به روش عقلی بررسی کرد، آن را به «فلسفههای مضاف به علوم» و «فلسفههای مضاف به امور» تقسیم کردهاند.
به اعتقاد نگارنده، اصطلاح فلسفه مضاف نهتنها در اندیشه غربی معادلی ندارد، بلکه کاربست گسترده آن غیر منطقی و زیانبار است. هیچ الزام منطقی یا فایده علمشناختی بر این مسأله مترتب نیست که ما با ابداع این اصطلاح بر هر آنچه موضوع پژوهش عقلی است، مهر فلسفه مضاف بنهیم. افزون بر اینکه در این فرض، دیگر فلسفه مطلقی نخواهیم داشت. آنچه برای سنت فکری ما سودمند است، فلسفههای مضاف به علوم است که مهمترین بخش آنها بررسی بنیادهای فلسفی علوم انسانی است.
واژگان کلیدی: فلسفه مضاف، روش تحقیق، علوم انسانی، مابعدالطبیعه
#علوم_انسانی_اسلامی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🟩 کارگاه منطق تطبیقی
🔻مدرس: دکتر اسدالله فلاحی استاد تمام گروه منطق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🗓 زمان: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۲ و ۱۳ دی ماه و ۱۹ و ۲۰ دی ماه
⏰ ساعت برگزاری: چهارشنبهها ۱۶ تا ۱۷:۳۰ و ۱۸ تا ۱۹:۳۰
پنجشنبهها ۸:۳۰ تا ۱۰ و ۱۰:۳۰ تا ۱۲
👥 مخاطبان: اساتید منطق و فلسفه اسلامی
🔻 هزینه ثبت نام: ۱۵۰ هزار تومان
⌛️ مهلت ثبت نام: دوشنبه ۱۰ دی ماه
✍ جهت ثبت نام به آی دی زیر پیام دهید:
@Ensaniyaat_admin
🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
@irip_ir
🔸معرفی اجمالی شعبه قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📌کانال
┄┄┄┄┅┅❅✧❅┅┅┄┄┄┄
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
┄┄┄┄┅┅❅✧❅┅┅┄┄┄┄
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹یارت ای یار خراسانی چه شد؟
ای صبا دست سلیمانی چه شد؟
◼️در رثای سردار دلها، سردار سلیمانی عزیز.
✔️برای شادی این شهید عزیز و همراهان ایشان صلوات.
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
🔴 حضور مسئولان و جمعی از دانشجویان دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع) از شعبه قم مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
در این بازدید علمی که صبح سهشنبه ۱۱ دیماه انجام شد، تعدادی از دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع) در رشتههای فلسفه و عرفان ضمن دیداری صمیمانه با تنی چند از اساتید مؤسسه و بازدید از کتابخانه و امکانات پژوهشی شعبه قم، با تاریخچه و برنامههای جاری مؤسسه آشنا شدند و دکتر شهگلی مدیر محترم شعبه نیز در جمع ایشان حاضر شد و به ارائه مبحثی تحت عنوان روش پژوهش فلسفی پرداخت.
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
باسمه تعالی
🔰کارکرد فلسفه
📌خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه
🔹 یکی از موضوعاتی که همواره ذهن دانشجویان فلسفه را با خود درگیر میکند این است که فلسفه به چه دردی میخورد و کاربرد فلسفه چیست. با توجه به اینکه فلسفه نقش مهمی در جهانبینی و ایدئولوژی انسان ایفا میکند و از این زاویه، در جهتبخشی به زندگی فردی و اجتماعی او اثر میگذارد، آیا باید فلسفه را مقصر مشکلات به وجود آمده در دنیای معاصر بدانیم یا اینکه این بحرانها ناشی از فاصله گرفتن بشر از فلسفه و عقلانیت است؟
تفکر فلسفی غرب در عصر مدرنیسم که با دکارت و کانت آغاز شد، چه تأثیری در بحرانهایی نظیر شکلگیری نظام سرمایهداری، انسانمحوری و اومانیسم، تخریب محیط زیست، امپریالیسم و سلطهگری، استعمار و … داشته است؟ صرف نظر از نقش فلسفه در وقوع این بحرانها و فجایع، آیا فلسفه میتواند به حل این مشکلات و چالشها کمک کند و این مشکلاتی که با راهکارهای سیاسی و حقوقی قابل رفع نیست را به سامان برساند؟
📌برای یافتن پاسخ این سوالات با احمد شهگلی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفتگو کردیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید؛
در ادامه به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
B2n.ir/w41672
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir