وایپ
🔴بازنمایی امروز در ضد قهرمان/ اوج پاسخ دهد؛ اسناد حمایت سیداحمد آقا از خلخالی چیست؟ 🔹فیلم مستند «ض
🔹عارف افشار که مستند پرسروصدای «برزخیها» را در کارنامه داشت، ضد قهرمان را کارگردانی کرده است. این فیلم قرار بود سال گذشته در جشنواره پخش گردد که بدلیل اختلافات پیش آمده بر سر اصلاحات به امسال موکول شد.
🔹ضد قهرمان به سراغ اتفاقات حاشیهدار اوایل انقلاب و شرایط پر التهاب آن زمان رفته است. دو قطبی صادق خلخالی با شهید بهشتی و شهید قدوسی سوژه اصلی فیلم است.
🔸قصد کارگردان این فیلم همچون فیلم قبلیاش یعنی برزخیها، بازنمایی اتفاقات، افراد و شرایط گذشته در امروز جامعه است و به نوعی علاقه دارد حرفها و تحلیلهای امروزش را در دل وقایع گذشته و تمسک به عملکرد افراد در دل تاریخ بزند.
🔹در این فیلم با افرادی نظیر، آقایان ناطق نوری، عطریانفر، حمید روحانی، رفیقدوست، منتجبنیا، پورمحمدی، فرزند شهید قدوسی و...در مورد صادق خلخالی و شخصیت شهید بهشتی و شهید قدوسی و شرایط آن دوره زمانی مصاحبه انجام شده است.
🔹خلخالی در این فیلم نماینده طیف «تندروها» و شهید بهشتی و قدوسی در مقابل، افراد «میانهرو» معرفی میشوند.
تقریبا تمامی افراد ذکر شده خلخالی را فردی افراطی و تندرو میدانند و تنها در این میان نظر انتهایی محمد عطریانفر این است که در مورد او بزرگنمایی شده و آنطور هم که گفته میشود نیست.
🔖اما نقدهایی که به این فیلم وارد است فراتر از بررسی شخصیت خلخالی و واکاوی آن دوره از تاریخ است.
نقد وارده به ضد قهرمان گزارههای مطرح شده و بازنمایی امروزی از این فیلم است.
▪️ادعای حمایت سیداحمد خمینی از خلخالی حتی پس از مخالفت و نظر منفی امام خمینی رحمتالله و بطلان حکمشان به خلخالی
▪️طرفداری مردم و جوانان انقلابی آن برههی زمانی از «خشونت» و قهرمان دانستن خلخالی و القا و تعمیم آن به مردم انقلابی امروز
▪️بازنمایی شرایط زمانی گذشته در امروز جامعه ایران از منظر مجازات نادرست افراد بخصوص اعدام
🔹افشار در این فیلم مدعی است که حاج «احمد آقا» به همراه «بنی صدر» بصورت مستقیم از خلخالی حمایت میکنند. گزاره حمایت «بیت امام» از خلخالی بدون نام بردن از سید احمد در کلام دو نفر از افراد مصاحبه شونده در فیلم شنیده میشود و در صحنه بعدی فیلم، با استفاده از نریشن و نمایش تصویر حاج احمد آقا، ایشان بصورت مستقیم به عنوان فرد حمایت کننده از بیت معرفی میشود! اما هیچ سند و مدرک معتبری بجز ادعای کلی دو نفر در فیلم در این باره، ارائه نشده و بیشتر شبیه افشاگریهای مبتنی بر شنیدههاست! که این روزها هم بسیار دیده میشود!
🔹از طرفی مقایسه دو برهه زمانی و نتیجهگیری بدون در نظر گرفتن تمام متغیرها و شرایط زمانی کار صحیحی نیست. افشار همانگونه که در مستند برزخیها «به غلط»، نوع برخورد با هنرمندان در دهه شصت را به شرایط زمانی حال تعمیم داد بود، در این فیلم نیز شرایط اوایل انقلابِ جامعه، مردم و مسئولان ایران را نیز به حال حاضر پیوند زده و نتایج حاصل از تحلیل خود را به تصویر کشیده است.
☑️آنچه در این میان اهمیت دارد شرح این نوع نگاه است و در این یادداشت قصد پرداختن به درستی و نادرستی نظرات راجع به خلخالی نیست زیرا برای قضاوت درستِ این فرد باید تمام شرایط را در نظر گرفت و با نگاه جامع و کامل به موضوع پرداخت، اصلا فرض میکنیم که نظرات منفی راجع به وی کاملا درست است و از آن عبور میکنیم. همچنین قصد نداریم انکار کنیم که امروزه نیز مسئولینی همانند توصیفاتی که درباره خلخالی گفته میشود در کشور نداریم. اما راجع به برچسب زدن و مشابهتسازی مردم و جوانان موسوم به طیف انقلابی حرف بسیار است.
در این باب سخنان «مقام معظم رهبری» درباره جوانان انقلابی و گوشزد درباره طعنه و کنایه به آنان پیش روی ماست.
«از ادبیّات دشمن استفاده نکنید. دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانهرو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانهرو است.
وایپ
🔴بازنمایی امروز در ضد قهرمان/ اوج پاسخ دهد؛ اسناد حمایت سیداحمد آقا از خلخالی چیست؟ 🔹فیلم مستند «ض
آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بندهی حقیر هستم.
میانهرو حرف قشنگی است امّا اسلام اینجوری حرف نمیزند؛ بفهمیم معارف اسلامی را. اسلام، طرفدار میانه و طرفدار «وسط» است: وَ کَذلِکَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا. امّا «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است: اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطیٰ هِیَ الجادَّة؛(۴) این نهجالبلاغه است. راه میانه یعنی راه مستقیم، راه جادّه. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است. پس در مقابل میانهرو تندرو نیست؛ در مقابل میانهرو منحرف است. آن کسی میانهرو نیست که منحرف از راه و منحرف از جادّه است؛ امّا در جادّه، بعضیها تندتر میروند و بعضیها کندتر میروند.
تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدی نیست؛ سابِقوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم؛ جلوتر بروید. آنهایی که امروز در بیرون از مرزهای کشور میگویند تندرو، مقصودی دارند و معنایی مورد نظرشان است. دوستان ما و برادران ما در داخل مراقب باشند آنچه مقصود او است تکرار نکنند. آنهایی که میگویند تندرو، منظورشان کسانی است که در راه انقلاب مصمّمتر و پایدارترند؛ حزباللّهیها را میگویند تندرو. میانهرو [هم] کسی است که در مقابل آنها تسلیم باشد». ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
بیانات در دیدار مردم نجفآباد
🔹از طرفی حامی خشونت نامیدن مردم آن دوره زمانی و همچنین حال حاضر ایران، جفا در حق مردمیست که در پی «عدالت» بوده و هستند و نه بدنبال خشونت!!
از مردم رنج کشیده و سرکوب شده در زمان طاغوت و اندک زمان پس از آن چه انتظاری جز توقع تحقق عدالت و مجازات افراد ظالم میتوان داشت؟! قطعا منظور نگارنده توجیه و طرفداری از مجازاتهای احتمالی خطای آن دوره زمانی با وجود التهابات موجود نیست اما بطور مثال چرا نباید از مردم انتظار داشت که از برخورد قاطع خلخالی با «قاچاقچیان» مواد مخدر که از زمان پهلوی نیز آرزو بود، استقبال نکنند؟!
بنابراین برچسب خشونت زدن به مردم مظلوم اوایل انقلاب و اکنونِ ایران خطاست!
❓چرا و بر اساس چه منطقی میتوان مردم روزگار کنونی که توقع اشد مجازات برای فرد، مسئول و قماش فاسد و برهم زننده نظم و امنیتشان را دارند را طرفدار خشونت نامید؟!
آیا از نظر سازمان اوج و عارف افشار برخوردهای حاکمیتی امروزه چه در مجازات اعدام و چه در سایر مجازاتها بصورت کلی بدور از قانون است؟!. طبیعی است که مقصود انکار وجود تشخیص خطا و رانت در زمان حال و از آن سو اهمال و انفعال نیست و برآیند مد نظر است.
🔹من حیث المجموع انتقاد به مسئولین در راستای تصحیح رفتار و عملکردشان قابل قبول و لازم است اما گزارههای خطایی که در فیلم ضد قهرمان مطرح شده نیاز به واکاوی بیشتری برای نتیجهگیری داشت که در این فیلم صورت نپذیرفته است.
🔹کارگردان ضد قهرمان اگر چه جسارت خرج داده اما با تحلیل ناقص و مشابهتنمایی نادرست ادعاهای ناصوابی کرده که نیاز بود سازمان اوج دقت بیشتری در این باره صرف نماید.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✴️ نگاهی به فیلم سینمایی «زودپز»
🔸به امید چندی فرار از هجمههای گستردهی زندگی و دغدغههای اجتماعی شاید سینمای کمدی بتواند برای خنداندن، تاثیرگذاری عاطفی و تفکر لحظهای کوتاه مدت یک نسخه باشد؛ با تماشای تبلیغات پرزرق و برق، اسامی فیلمسازان و بازیگران نامآشنا، ترغیب میشویم به سینما برویم و آن فیلم را تماشا کنیم؛ ولی اغلب موارد با چیزی روبرو میشویم که با آنچه تصور میکردیم تفاوت فاحشی دارد و از تصوارتمان بسیار فاصله دارد؛ بهویژه اگر فیلم طنز (کمدی) باشد.
وایپ
✴️ نگاهی به فیلم سینمایی «زودپز» 🔸به امید چندی فرار از هجمههای گستردهی زندگی و دغدغههای اجتماعی
🔸این روزها که فیلم «زودپز» بهعنوان یک فیلم کمدی پرفروش برروی پرده سینما درحال اکران است؛ میشود قدری دقیقتر در مورد آن صحبت کرد.
🔸از منظر روانشناسی نیاز انسان به شادی و خندیدن بدویترین دلیل شکلگیری رویکرد «طنزآلود» به امور است. همانند رسانههای قدیمیتر دراماتیک (ادبیات و تئاتر)، سینما نیز این نیاز سطحی اما واقعی بشری را دستمایه قرار میدهد. اینگونه نمایشها و فیلمها در ظاهر با هدف خنده و تفریح مخاطب اجرا میشود اما بیشتر آنها زیر پوستهی طنزآلود و خندهدارشان، مسائلی جدی و گاه عمیق را بازتاب میدهند.
🔸سینمای کمدی در ایران به مرور و بهخصوص در دههی اخیر باب نوعی بیقیدی، عبور و زیرپا گذاشتن اعتبار اندیشه و تفکر و رسیدن به سطح ابتذال فرهنگی را باز کرده است.
🔸سینمایی که برپایهی کلیشه جنسی استوار است و موضوعی را انتخاب و کیسهای دوخته است برای خالی کردن جیب مخاطب و پرکردن جیب خودش!
🔸«زودپز» ماجرایی را در زمان بمباران موشکی تهران روایت میکند؛ که در آن افرادی در یک منزل به حکم خویشاوندی و البته با عقاید مختلف زندگی میکنند. مثلاً یک کلاهبردار و احتکار کننده مواد و...، دو باجناق با بازی محسن تنابنده و نوید محمدزاده، زنی که آن کلاهبردار محتکر از او سفته دارد و برای بدهی قرار است با همملاقات عاشقانه! داشته باشند، روزبه حصاری در نقش فرمانده پایگاه و یک بسیجی دوران انقلاب و... که همگی با تضادهای فکری و عقیدتی مختلف گرد هم جمع آمدند.
🔸فیلمنامهنویس میخواهد این تضادهای فکری را بستر خلاقیتهای طنزآلود کند اما همین جمع اضداد فکری و دینی، در دل خود همچون یک نرمافزار نفوذی؛ بهصورت ناملموس و از راه شناختی و نفوذ به ذهن، موضوع امر بهمعروف و نهی از منکر را و البته اعتبار عقاید فرهنگی و دینی را هدف قرار داده است.
🔸«زودپز» درست شبیه سایر کمدیهای مبتذل این دهه، برای پیشبرد اهداف خود از روشی ساده بهره میبرد؛ با شکستن هنجارها و تکرار شوخیهای جنسی به صورت مکرر و پروبال دادن بیش از حد به آن برای جذب مخاطب؛ فیلمنامهای بیمحتوا و کمجان و نخنما را به خورد مخاطب میدهد و از آن طرف با بهره جستن از چهرههایی بهنام در بازیگری که توانسته توجه مخاطب را به خود جلب کند.
🔸رامبد جوان و محسن تنابنده چهرههایی هستند که در ژانر طنز توانستهاند مخاطبینی را با خود همراه کنند. از طرف دیگر نوید محمدزاده به تنهایی یکی از ستونهای جذب مخاطب در این سالها شده است!
🔸فیلم «زودپز» فرهنگ مقاومت مردم کشورمان، رشادت و استقامت مردم در مقابل بمبارانها و جنگ تحمیلی را نادیده گرفته و با تصویرسازی غلط از بزدلی و ترس مردم در بمباران روایت کرده است. زودپز با نشان دادن چهرههای انقلابی و تصورات ذهنی نازل و رویاپردازی درمورد آنها (صیغه کردن خواهر زن و.. )، زیرکانه ماهیت شخصیتهای مذهبی و انقلابی را به بهانه طنزآلود کردن داستان، زیر سوال برده و رشادت و ایثار افراد آن زمان را به موضوعی سخیف بدل کرده است.
🔸فیلم کمدی زودپز ناظر بر فرهنگ پست (low culture) است؛ که توسط نهاد مربوطه مجوز گرفته است. یکی از عواقب نمایش پی در پی اینگونه فیلمهای مبتذل و غیر اخلاقی که در تضاد با فرهنگ اصیل ایرانی است، بی اعتبار کردن نهادهای فرهنگی و مجوزهای وزارت ارشاد است.
🔸ضمن اینکه از نظر عموم بینندگان فیلمنامه «زودپز» خالی از چند پیام و حتی محتوای ساده و در عین حال عبور از فرهنگ غنی ایرانیست.
📝 آسنات صادقیان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
☕️ قهوهپدری و شخصیتی که ندارد! 🔸مهران مدیری از اواسط آبان امسال با کارگردانی «قهوهپدری» به صحنه س
قهوهپدری نامهایی چون مهران مدیری، ژاله صامتی، سام درخشانی، جواد رضویان و حامد آهنگی را یدک میکشید و مخاطبی که مشتاق تماشای طنازی این چهرهها بود را همان قسمت اول به دیوار کوبید!
🔸شاید اگر قرار بود این نقد را بر قهوهپدری پس از تماشای همان قسمت اول بنویسیم، هیچ حرف اضافهتری جز امید به قسمتهای بعدی نداشتیم! چرا که همان قسمت اول شخصیتهای سریال آب پاکی را روی دستمان ریختند.
ژاله صامتیِ «زیرخاکی» البته کمی عصبیتر اولین نقشی که بهتمام معنا حیف شد، جواد رضویانِ «درحاشیه» البته کمی غلیظ و نامفهومتر! هم دیگر آن جذابیت قبلی را ندارد، سام درخشانی که اگر آن عینک ته استکانی را از چشم بردارد باید با تیپا او را از سریال طنز بیرون بیاندازی!
🔸مدیری طنز داستان را روی میمیک صورت، تیک و غُلو در لحن شخصیتهایش، تیپهایی که مابهازای واقعی در دنیای واقع ندارند سوار کرده؛ روشی که دیگر برای گروه سنی الف هم آن بازدهی سابق را ندارد!
🔸قهوهپدری با این روندی که در پیش گرفته حتی خوابِ خلقِ تکیهکلامهای ماندنی و محبوبی چون «نوچوفسکوی» برره را نخواهد دید. بدیهیست که مدیری هم در قامت بازیگر دیگر آن «شیرفرهاد» سابق نیست و قابل پیشبینی است که هیچکدام از شخصیتهای قهوهپدریاش اندازهی «یاسمنگولا» هم هویت ندارند و هرگز در ذهن مخاطب قوهی ماندگار شدن نخواهند داشت!
🔸مدیری با شخصیتپردازی بسیار ضعیف و داستانی که لاکپشتوار و به کندی پیش میرود بهجای انتقال مفاهیم و منظوری درخور توجه، بازیهای لوس و کسلکننده و حتی رقص و گاهاً دیالوگهای اروتیک را مثل آب به سریالش بسته تا شاید هر چند سکانس یکبار بتواند لبخندی بیرمق از مخاطب بگیرد!
🔸«قهوهپدری» را اگر بخواهیم در یک خط توصیف کنیم؛ قهوهای بیرمق که نه تلخ است و نه شیرین و تجربهاش فقط وقت هدردادن است.
🔸مدیریِ نمایش خانگی در هیچیک از تولیداتش هرگز آن مدیری تلویزیون نشد؛ شاید آن مثلاً قهر به ظاهر سیاسی که با تلویزیون کرد، عاقلانهترین تصمیم یک ستارهی رو به افول برای باقی گذاشتن خاطرات خوب از آثارش بود!.
📝نرجس احمدی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🎞 تصویر حقیقی از اقشار مردم ایران در مجموعهی «دم زندگی» 🎞 «دم زندگی» کاهشدهندهی فاصله بین واقعیت
📺 مجموعهی «دم زندگی» به کارگردانی «امین شجاعی» و نویسندگی «فرزاد باقری» از شبکهی دو سیما پخش شد.
این مجموعهی تلویزیونی به زندگی پنج خانوادهی حادثهی تروریستی کرمان در دیماه سال ۱۴۰۲ میپردازد.
✨ شاید بتوان ادعا نمود از معدود مجموعههایی است که با بازی هنرمندان بومی، جذاب و اثرگذار است، بازیها باورپذیر است و مخاطب رغبت میکند مجموعه را دنبال کند، بدون آنکه منتظر بازیگر معروفی باشد.
✨جدا از جذابیت بصریای که کارگردان توانسته آن را ایجاد کند، روایتهای روان و جذاب این مجموعه است که مخاطب را پایبند به مشاهدهی آن میکند.
این مجموعه، روایتهای حقیقی از زندگیِ معمولیِ مردم ایران را به نمایش میگذارد، روایتهایی که میتواند تودهنیِ محکمی به یاوههای سراییده شده از ذهنهای متوهم بخش اعظم نمایش خانگی باشد.
💫مردم معمولیِ این مرز و بوم را، زنانی مانند «ایران» تشکیل میدهند که کمککار زن همسایه است، دخترشان را مانند دختر خود بزرگ میکند و غم بهبودی همسایهش را به دوش میکشد و طوری این رابطهی عمیق را شکل میدهد که شهادتش برای خانوادهی همسایه مثل داغ یک عزیز سنگین است!
💫مردان این سرزمین، مانند «ماشالله» هستند که پول مورد نیاز خود را به همکار نیازمندتر از خودش میدهد و برای اینکه از همکارش درخواست طلبش که مافوق توان اوست را نخواهد حاضر میشود از قابلمههای به جا مانده از مادرش بگذرد، «ماشالله» مانند مردان مهربان این مملکت هم مهربان است و هم خانوادهمدار!
💫خانوادههای ایرانی، مانند «خانوادهی سلطانینژاد» هستند، همینقدر گرم، همینقدر وابسته به هم و همینقدر متدین و پایکار برای آرمانهایشان!
💫نوجوان ایرانی، همچون «یاسین» است که مادربزرگش را محترم میشمارد، به والدینش کمک میکند، کار میکند و مودب است.
✨«دم زندگی» دمهایی را به نمایش گذاشت تا یادمان دهد، نوع پایان زندگی را نوع زیستن در لحظهها مشخص میکند؛ دغدغهی همسایه را داشتن، از نیاز خود برای نیازمندتر از خود چشم پوشیدن، تحکیم خانواده با محبت و حضور در گرد بزرگترها، کار کردن و کمککار والدین بودن و... آن لحظههای زیستنی است که عاقبت را به شهادت ختم میکند.
✨مجموعهی «دم زندگی» روایت زندگی طبیعی انسانهایی است که با فرهنگ ایرانیاسلامی زندگی میکنند، که این قشر، بخش عظیمی از اقشار ایرانزمین را تشکیل میدهند نه آن دختری که در سینمای ایران به صورت پدر سیلی میزند، نه آن زنی که برای رسیدن به پول خود را میفروشد، نه آن مردی که با مشروب و سیگار رلهای خود را عوض میکند!
این روایتِ توصیفی از زندگی مردم معمولی، نیاز است همواره جلوی چشم نویسندگان و کارگردانان جشنوارهای باشد تا شاید یادشان بیاید، زندگی مردم معمولی با زیست سلبریتیوارشان متفاوت است. پرداختهای رایج در اکثر مجموعههای نمایش خانگی و فیلمهای جشنوارهای مصداق این بیان رهبری میشود که؛ «بین واقعیّت با فکر و تصوّر افکار عمومی فاصله میندازند» کاش این دست روایتها آنقدر مطرح شود تا این فاصلهی ایجاد شده کمتر گردد.
⚠️در پایان به مسئولین کشور پیشنهاد میکنم که این مجموعه را نگاه کنید شاید تلنگری برایتان شود که این خونهای پاک به واسطهی عمال آمریکا در منطقه ریخته شده و دستان ترامپ ملعون آمریکایی به خون سردار عزیز آغشته است پس به این توصیه رهبری عمل کنید که فرمودند:
ملاحظهی خواستهی آمریکا، مواضع آمریکا و مواضع صهیونیستها را نکنند، ملاحظهی منافع کشور را بکنند، ملاحظهی منافع جمهوری اسلامی را بکنند.
⚠️ملاحظهی مردم را بکنید نه ملاحظهی آمریکا را و چه حیف است که در بین مشاورین یا مسئولین کسانی باشند که منافعشان در حفظ منفعت آمریکایی باشد که زندگی معمولی مردم را میگیرد.
📝 زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📽 گرفتن و رساندن پیام و روایت رسانه از واقعیت، پیشرانِ ابزارهای نظامی
📽 زمینهسازیِ رسولی چون رسانه برای قیام مردم به قسط چگونه است؟
🎙«جناب آقای جبلی
شما و این حضرات نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان -که بیش از همیشه است- میدانید.
امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصهی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم» (مقام معظم رهبری)
🌪طوفانالاقصی وقتی ساختارهای استکباریِ صهیون، قدرت اقتصادی جهان را منهدم کرد، برخی از تحلیلگران دچار حیرت شدند و این قدرت را به ایران نسبت دادند! وقتی پشتسرهم بزرگان مقاومت مانند اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله، یحیی سنوار و... به شهادت رسیدند، حیرت و سردرگمی در بخشی از نیروهای مومن ایجاد گشت و برخی از تحلیلگرانِ نادان، آن را نشانههای افول قدرت مقاومت خواندند! با سقوط دولت بشار اسد، نگرانیها شدت گرفت و یأس در بدنهی بخشی از جامعه متدینین نیز رخنه کرد و تمسخرِ بخشی از بدنهی هتاک را بدنبال آورد!
⚠️این مصادیق نشان میدهد، رسانه ملی و رسانههای انقلابی نتوانستند و یا همت نکردند که نقش اساسی خود را برای روایت واقعیتها و نقل تاریخ معاصر به ویژه بنمایههای اعتقادی مؤثر در رویدادهای منطقه ایفا کنند و حتی بالاتر شاید هم نمیدانند که نقش خودشان چیست!
⚠️برای آنکه این رسانهها بتوانند نقش خود را در پیکارهای کنونی ایفا کنند، شناخت درست اهمیت دارد، یکی از کلیدیترین شناختها در آیهی ۲۵ سورهی مبارکهی حدید آمده است که:
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
این آیه بیانگر این است که رسولان، با بینات و کتاب و میزان میآیند تا زمینه را فراهم کنند برای اینکه خود مردم برای قسط قیام کنند نه آنکه آنان را در آغوش بگیرند تا پیروزی محقق شود و نه آنکه اجباری برای راندنشان به بهشت باشد.
در این آیهی مبارکه، بحث بر سر این است که خود مردم باید قیام کنند و در این میان رسولان، نقش زمینهسازی با بینات و کتاب و میزان دارند.
⚠️رسانه در عصر کنونی، مانند یک رسول نقش تبلیغی دارد و مهمترین وظیفهاش تسلط بر بینات و کتاب و میزان است تا بتواند با آن زمینهسازی کند تا مردم قیام به قسط کنند.
🎞 برنامههایی چون نوسان، پاورقی، مکث، سیاست خارجی و اندک برنامههای مشابه را میتوان در راستای آن مهم دانست اما این زمینهسازی با توجه به قدرتی که رسانه در زمان کنونی دارد، کم است و حتی جای بسیار مواخذه و سرزنشگری دارد که از این امکانات فراوان در زمینهی پربرکت جمهوری اسلامی استفاده نشده است؛ که اگر درست از این امکان با توجه به معارف اصیل قرآن استفاده مینمود بعد از طوفانالاقصی و حرکات نیروهای مقاومت در منطقه، عدهای تحلیلگر کوتاهبین آن را به ایران نسبت نمیدادند و نیروهای اقماری ایران در منطقه نمیشمردند، این نوع تحلیلها نشان میدهد، رسانهی ملی نسبت به اهدافش با توجه به زمان بسیار عقب است.
⚠️ رسانهی ملی باید از خیلی وقت پیش در قالبهای مختلف و متنوع مانند مجموعههای تلویزیونی، سینمایی، برنامههای ترکیبی، چهرهسازی از سرداران مقاومت، فیلمهای کوتاه، مناظره، میزگرد و... به این محورها میپرداخت:
✔️ ریشههای مقاومتِ منطقه چگونه شکل گرفت
✔️ نحوه تشکیل هستهی اولیه نیروهای حماس چگونه بود
✔️ ماجرای امام موسی صدر با پیچیدگیهای شخصیتی و عملکردیاش چگونه بر مقاومت منطقه موثر بوده است
✔️ حزبالله لبنان، حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن، فاطمیون افغانستان و... چگونه در منطقه سردرآورد
✔️سردارانِ نیروهای مقاومت از چه اعتقاداتی برخوردارند
✔️ نقش جمهوری اسلامی ایران چگونه است
✔️مقاومت چگونه گسترده شد
✔️ عوامل ماندگاری مقاومت چیست
👇🏻ادامه دارد...
⚠️برای فهم و پرداخت به این موضوعات مهمِ منطقه لازم است دوباره به آیهی ۲۵ سوره حدید بازگردیم که مردم با دیدن بینات یعنی نشانههای آشکار، کتاب و میزانی که توسط رسولان میآید، قیام به قسط میکنند، به عنوان مثال فیلم سینمایی «بازمانده» که از کتاب «بازگشت به حیفا» غسان کنفانی، اقتباس شده است به خوبی این را نشان میدهد که از مدتها قبل از طوفانالاقصی، جوانان فلسطینی، برای بازگشت به سرزمینشان چریک شدهاند.
📖 در بخشی از این کتاب که در سال «۱۹۷۰» انتشار یافته نوشته شده:
«...داشتم دنبال فلسطین واقعی میگشتم. فلسطینی که بیش از یک خاطره باشد...
داشتم با خودم میگفتم: فلسطین برای خالد (پسر این فرد که فلسطین را ندیده است) چیست؟ ...عقیده دارد که مَرد باید سلاح بردارد و در راه فلسطین بمیرد.
آنوقت فلسطین برای ما، من و تو، فقط گشتن دنبال یک چیز زیر غبار خاطرات است... اشتباه میکردیم که فکر میکردیم وطن گذشته است. وطن برای خالد آینده است. فرق ما این است.
بخاطر همین خالد خواست سلاح بردارد. دهها هزار نفر مثل خالد هستند که اشک عقیم افرادی که در اعماق شکستهایشان، دنبال تکهپارههای به جا مانده از زرهها و گلها میگردند، جلوی آنها را نمیگیرد.»
🖊نویسنده کتاب در سال ۱۹۷۲ در لبنان به دست صهیونیستها ترور میشود و این یعنی حداقل نه سال قبل از انقلاب اسلامی، نویسندگانی نظیر کنفانی از بازگشت با سلاح برای گرفتن خانههایشان میگویند!
بنابراین مقاومت در فلسطین، قبل از انقلاب با بینهی آشکارِ ظلم صهیون و دولتهای استکباری جهان، جرقهاش زده شده بود.
همانطور که جرقهی انقلاب اسلامی هم سالها قبل به تاریخ قیام امام حسین علیهالسلام علیه نظام نفاقآلود و ظالمانهی یزید برمیگردد.
⚠️بنابراین محصولاتی که به تاریخ معاصر، تاریخ تشیع و زندگی قهرمانان این عرصه میپردازد مانند «سرزمین مادری»، «مختارنامه»، «ولایت عشق»، «تیرباران» کم است و یا به خوبی پرداخت نشده است.
حداقل در گفتمانسازی و جریانسازی و بالاتر ترند کردن یک محور که وظیفهی رسانهی توحیدی است در مورد این موضوعات بسیار عقب هستیم و این عقبگرد با توجه به تاریخی که پشتسر گذاشتهایم بسیار به چشم میخورد شاید اگر تاریخ نداشتهی صهیون یا آمریکا را داشتیم این مقدار بسنده بود اما این «دارندگیِ تاریخی» است که احساس خسران را میرویاند.
⚠️ با توجه به آیه ۲۵ سوره حدید میتوان گفت نقش جمهوری اسلامی، نقش هدایتگری قلبها و اندیشههاست، نقش تقویت ارادهها و همتهاست که میتوان علیه ظلم قیام کرد و به نتیجه رسید و این قیام به قسط را باید خود مردم آن سرزمین اراده کنند، باید خودشان عمل کنند و به طور جمعی آمادهی پذیرش تبعات آن باشند.
پس انقلاب اسلامی ایران جرات داد که میتوان قیام کرد، که میتوان با ایمان، ساختار کلاسیک نظامی را زیرسوال برد و به پیروزی رسید.
❓پس چرا رسانههای مقاومت در این پرداختهای شناختی، عقیم اقدام کردهاند که نتیجهاش حیرت باشد! درحالیکه باید این موضوع و محور آنقدر گفته میشد که پس از تسلط تحریرالشام بر سوریه، حداقل بخش اعظم متدیین با دقت در آیهی ۲۵ سوره حدید، سردرگم نمیماند و قدرت پیشبینی میداشتند که با این بیان ولی فقیه مطابق میبود که:
«سرداران برجستهی ما رفتند، شهید عزیز ما سلیمانی و یارانش و همکارانش رفتند، جوانهای خود آنها را، هم در عراق، هم در سوریه ــاوّل در عراق، بعد در سوریهــ سازماندهی کردند، مسلّح کردند، ایستادند در مقابل داعش، کمر داعش را شکستند و توانستند غلبه پیدا کنند»
سردار عزیز ما همچون رسولان رفتند و زمینه را برای برخواستن خود جوانان فراهم کردند.
⚠️با این پشتوانههای شناختی و سنتهای آشکار هستی، قطعا و یقینا پیروزی با حق است، حقی که افرادش بر بینات، کتاب و میزان مسلط هستند و تکیه بر ایمان به الله مقتدرِ عزیز دارند. این پیروزی نهایی نزدیک است و هیمنهی شیاطین به شدت و سرعت درحال ریختن است.
⚠️قدرت شیطان در ظاهرسازی است و تتمهی پایانی نظام صهیون با این ظاهرسازیها در طبل شادمانهی حرص و طمع خود مینوازد، درحالیکه رسانههای توحیدی باید با تأسی از آیات و روایات، فرآیندمحور بودن نظام توحیدی و پشتوانهی یک عمل یعنی شناخت و نیت را آنقدر متنوع و زیبا در عرصهی هنر به نمایش آورند که غوغاسالاران عصر کنونی مجال نفس نداشته باشند.
طبق ادعیه رسیده به ما «یملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا»؛ زمینهسازان ظهور باید برای آمادهسازی جامعه را از عدل و قسط پر کنند مانند ظلم و جوری که گسترانده شده!
❓و سوال اینکه؛ آیا رسانههای توحیدی همطراز رسانههای اصحاب ظلم و جور اقدام به پر کردن عدل و قسط کردهاند؟
📝 زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe