🕹 ضرورتِ وجود قانون برای رصدِ بازیگرانِ رسانهی ملی
✅جایگاه فرهنگسازی و ذائقهسازی صدا وسیما با وجود رسانههای دیگر به ویژه شبکههای اجتماعی، نیاز به دقت و زیرکی بیشتری دارد. وضع قانون و مقررات برای افراد مرتبط با رسانه ملی با توجه به شانیت و اهدافش، امری عقلانی و حتی واجب است.
💢 این روزها و البته قبلترها، شاهد بازیگرانی بودیم که نقشهای مثبت در رسانه ملی ایفا کردند اما در خارج از چارچوب صداوسیما، اظهارات ضدملی و امنیتی کردهاند و یا زنانی که به علت شانیت نقششان محجبه بودند و در ادامه کشف حجاب کرده و به خارج از کشور رفتهاند.
♨️ کشف حجاب، خروج از کشور و یا اعمال خلاف عرف و شرع مربوط به نگرش آن بازیگر و مربوط به حوزه فردی اوست، مادام که رسانهای نشده باشد❌ با رسانهای شدن، این اقدامات تبعاتی سنگین برای فرهنگ کشور؛ بخصوص در قشر نوجوان و جوان دارد، بنابراین نمیتوان از کنار آن با اغماض گذشت و با هشتگ ″قضاوت_ممنوع″ یا نفهمی آنان و اشک و نالهشان، آغوش رسانه ملی برای حضور دوبارهشان گشود. مگر آنکه توبه نصوح کرده باشند.
✅ مصرانه از کمیسیون فرهنگی مجلس و رسانه ملی درخواست میشود، قواعد و قوانینی تعهدآور برای بازیگران_مجریان رسانه ملی تعیین شود و از آنان تعهد گرفته شود؛ در همین راستا نیز، قوه قضائیه لازم است در صورت عدم پایبندی به تعهدات، با قاطعیت با این دست اقدامات برخورد کند تا بازیگران و مجریان با علم به تبعات اقدامات خود، کمی کمتر در لجن فرو روند و فرو ببرند.
✍ زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
💢 بیاعتبارسازی رسانهی ملی، جاهلانه یا عامدانه!؟!
♨️ حفظ اعتبار رسانه ملی برای فرهنگسازی و اثرگذاری در شرایط بحرانی ضروری است.
⭕️ اما متاسفانه خارجنشینانِ وابسته، بهدنبال مهمترین وظیفهشان یعنی کاهش اقتدار نظام، چارهی کار را در بیاعتبارسازی تریبون رسمی آن میدانند. در این میان عدهای با وجود دریافت حقوق از صداوسیما، مهرههایی مهم برای این وظیفهی رسانههای معاند هستند.
@irwipe
⛔️ دادنِ بودجه کلان به فردی که میل به عدم همکاری با رسانه ملی را علنی کرده چه معنایی دارد؟
⛔️ دادن موقعیت اجرا و دستمزد کلان، به سلبریتیای که رسانهی ملی را میلی خطاب میکند و از قضا اجرای خوبی هم ندارد، با چه بینشی قابل توجیه است؟
⛔️ دعوت از بازیگرِ درجه چندمی که در تریبون شبکهی اجتماعیاش بارها به رسانه ملی تاخته و بالاتر از آن، ایران را جایی برای نفس کشیدن نمیداند و هوای مهاجرت در سر دارد، بر اساس چه تدبیری بوده است؟
⛔️ تشویق به رقصیدن از جانب متخصصی در برنامهای بر چه مبنایی صورت گرفته؟ آن متخصص، غلطِ رسانهای کرده اما غلطتر عذرخواهی مضحک مجری است که با بیانی که نشان از عدم شناخت مخاطب و فضای رسانههای جمعی دارد، به دوقطبی شدن اقشار مردم دامن میزند...
⭕️ قطعا همه این اتفاقات در ذیل مدیریتی رخ داده است؛ احتمال دارد آن مدیر جاهل باشد که دراینصورت نیاز به آگاهسازی دارد؛ آنهم نه فقط از جانب مشفقین بلکه از جانب قوهی قضائیه تا بداند در صورت تکرار، تبعات کارش دامنش را خواهد گرفت.
با اینحال تکرار قضایا احتمال عامدانه بودن آنها را قوت میبخشد، که در این صورت باید با عاملانِ آن برخورد جدی صورت گیرد؛ زیرا حفظ اعتبار رسانهی ملی در شرایط بحرانیِ هجوم هجمههای امنیتی-رسانهای علیه نظام، از اوجب واجبات است.
✍ زهرا خندان
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
♨️ تفرقه، زاییدهی بیتدبیریِ دلسوزانِ جاهل و سوءاستفادهی دشمنان
💢 نام خیابانی به نام استاد شجریان تغییر کرد. بررسی اولویت داشتن این اقدام از جانبِ شهرداری، در رسالتِ این نوشتار نیست.
⛔️اما واکنش به اقدام عدهای انگشتشمار با ظاهر مذهبی و حتی لباسِ روحانیت، که تابلوی نام شجریان را با نامِ مقدس شهید فخریزاده جایگزین میکنند، از جانب برخی هنرمندان از جمله خانم کارگردان همیشه ناراضی از جماعت مذهبی، سبب توجه به این موضوع شده است.
✅ به دلیل ایجاد تفرقه در پی این اقدام، در حالیکه از منظر فرهنگ اسلامی اهمیتی در آن دیده نمیشد؛ از جانب عقلای متشرع نیز پذیرفته نیست و کمترین احتمال، سادهلوحی این افراد بهنظر میرسد. اما پخش گستردهی آن نشان از سوءاستفاده ضربهزنندگان به افراد مذهبی و تغییر دیدگاه عموم نسبت به این جماعت است و احتمال دست داشتن آنان در اصل قضیه را قوت میدهد؛ آنهم در روزهایی که به سالگرد شهادت سردار دلها و تجمعی که به حق جمع اضداد در عقاید و ظواهر بود، نزدیک میشویم.
📡 وایپ در پیام رسانهای بله، ایتا، سروش، روبیکا
@irwipe
❓ماجرای سایمدانگ چیست
🎞یک شاهزاده (یوسیانگ)، خاطرخواه دختر (سایمدانگ) نجیبزاده است و قرار ازدواج دارند. اما امپراتور (شاه) مانع ازدواج آنهاست. دختر برای اینکه شاه، شاهزاده را نکشد حاضر به ازدواج با مرد دیگری میشود. پس از چند سال آنها دوباره یکدیگر را میبینند در حالیکه ما (مخاطبان مجموعه) میدانیم که آنها به هم علاقمند هستند. از طرفی شوهر سایمدانگ تجدید فراش میکند، و شاه هم با وجود اینکه بسیار مهربان اما در عین حال موجودی عقدهای است به دلایلی تصمیم میگیرد شاهزاده و سایمدانگ را بکشد. در ادامه این مرد و زن شوهردار پس از جریاناتی، چند شبی را با هم در کوهستان میگذرانند [که با وجود حذفیات صدا و سیما باز هم ماجرا روشن است]، آنها تصمیم میگیرند با هم فرار کنند اما زن به خاطر آبروی بچههایش سر خانه و زندگیاش برمیگردد [با وجود حذفیات ظاهری صدا و سیما، خرده خرده، لابه لای گفتگوها، با یادآوری خاطرات و مدارک و شواهد مثل نقاشی سایمدانگ، نامه و مُهر بی ایکچول که در داستان به آن پرداخته شده و خلاصه قسمتهای گذشته پیش از شروع فیلم، اطلاعات به حد کافی به مخاطب داده میشود تا از رابطه آنها باخبر شده و حذفیات فیلم جبران شود]. در پایانِ داستان با شواهد و قرائن ارائه شده، آنها بالاخره به هم میرسند اما نه آنگونه که مخاطب انتظار دارد.
⏳در کنار این روایت که در گذشته دور اتفاق میافتد، به موازات آن داستان دیگری در زمان حال روایت میشود. گذشته از شخصیتها، عناصر و اتفاقات روایت دوم، در کنار شخصیت اصلی زن یعنی سئو جی یون (عصر جدید) دو شخصیت مثبت وجود دارد. زن چاق شوهرداری که دوست و همکار قهرمان است و مرد جوانی که شاگرد او در دانشگاه بوده. بعد از اینکه میفهمیم شاهزاده و بانو سایمدانگ در ایتالیا به هم رسیدهاند، درست در دو نمای بعد، رفتاری از این دو شخصیت فرعی سر میزند؛ رفتاری که از زیر تیغ کُند و کُل سانسور صدا و سیما رد شده:
⛔️خانوم شوهردار مهربان به همراه مرد جوان پشت میز و صندلی کافهای روشن نشستهاند. خانوم مهربان در حالی که با مهربانی و توجهی ویژه مشغول مراوده با مرد جوان است، سعی دارد به او یکی از دو بطری نوشیدنیاش را بخوراند که خوشبختانه شوهر خانوم مهربان از راه میرسد و ما را از مشاهده بقیه ماجرا نجات میدهد. خانوم مهربان با دیدن شوهر، خودش را جمع و جور کرده و وانمود میکند ماجرا کاریست. شوهر هم همانجا کنار زنش مینشیند (ما هم باید فکر کنیم صدا و سیما این صحنه را ندیده و اشتباه شده).
ادامه دارد...
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗯جشنواره عمار به روایت وایپ
🎥 مستند ماح: نمونهای از ساختار اسلامی در جهت تحقق تمدن اسلامی
💬مستند ماح به کارگردانی «سید عباس طهماسبی» با محوریت مسجد امام حسین علیهالسلام در شهرستان جهرم تهیه شده است. با وجود غالب بودن محتوا بر فرم، این مستندِ امید بخش نیاز این روزهای جامعه ایرانی در هیاهوی القا و تصویرِ تلخیهاست.
💢 فرمانده بسیجِ مسجد، مسعود گواهیان رزمنده دفاع مقدسی است که تمام عمر خود را وقف تربیت اسلامی نوجوانان و بزرگسالان شهر خود کرده است.
💢 توسعه فعالیتهای این مسجد، بر مبنای طبیب دوار بودن حضرت رسول بنا نهاده شده است. حضور در مدرسهها، خیل کثیری از نوجوانان را بهسوی مسجد روانه کرده و طرح «از مدرسه تا مسجد» را ابداع و جامه عمل پوشانده است.
✅توجه به تمام ابعاد پرورشی نوجوانان اعم از جهت دهی فکری، تهذیب، ورزش، تفریح و حتی اشتغال در قالبهای جذاب و متنوع از ویژگیهای شاخص این مجموعه است.
🔹مسجد روایت شده در ماح دارای ساختار اسلامی است که اگر در سطح کشور به همین کیفیت تکثیر شود سببِ زمینهی ایجاد تمدن اسلامی خواهد بود.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📱نوجوانان ماحِ جهرم و نوجوانان فضای مورد حمایتِ وزیر جوان
⛔️ صحبتهای نوجوانی با زنی ولنگار در فضای مجازی «أهها» بلند میکند و نمونهای از قربانیان لنجزار فضای بیقانونِ مجازی را عیان میکند؛ در این میان وزیرِ جوان مسئولیت را به دوش نهادهای دیگر مینهد! واکنشی آشنا از دولتِ لیبرال.
⛔️ وزیرِ بیمسئولیت میداند که در ساختار هر نظامی باید تمام مجموعهها هماهنگ با هم و در راستای هدفِ آن نظام گام بردارند تا نتیجهی مطلوب حاصل شود؛ لذا قصور هر مسئولی در این عرصه آسیبزاست.
✅ در این میان، افرادی مخلص و انقلابی با پذیرشِ تکلیفِ سازندگی، مسجدی را بنا نهادند که به شکوفایی استعدادهای نوجوانان و هدایت آنها در مسیر درست و متعالی در کنار خداباوری و دین محوری، پایههای انسانی انقلاب را میسازند.
♨️ مستند ماح، مصداقی است که به مسئولین تربیتی یادآور میشود، اگر به همه ابعاد شخصیتی و گرایشهای یک نوجوان به یک اندازه بها داده شود و هیچ میلی برای ارضای میلی دیگر فدا نگردد، رشد متعادل حاصل خواهد شد.
✅ نوجوان لایو و نوجوان تربیت یافته مسجد امام حسین فطرتش یکسان و پاک است و تفاوت در بستر مهیا شده برای شکوفایی اوست؛ یکی را گواهیان درمییابد و دیگری را دشمن میرباید.
🔹بدیهیست که یک لایوِ سخیف قابل تعمیم و ناامید کننده نیست زیرا چشمِ بصیرِ انقلاب، امید به نوجوانان دارد و آنان را آیندهسازان خطاب میکند. مادامیکه امثال گواهیان تکثیر شده و امثال آذری جهرمی و امثال او، در پست مدیریتی فضای پراهمیت این روزهای کرونا، کمتر و کمتر شوند!
👤زهرا رحمتی
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✍جشنواره حقیقت
🎥چهاردهمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران به شیوهی اکران آنلاین به اتمام رسید.
🔹این جشنوارهی مهم اولین تجربه برگزاری جشنواره به شیوه مجازی به حساب میآید.
✅موضوع حائز اهمیت پس از برگزاری جشنواره، بررسی تعدادی از عوامل مهم و اساسی دخیل در دو نحوهی اجرای مجازی و حضور فیزیکی است. این مهم نیاز به ″شفافسازی″ کامل از سوی مسئولین دارد. اعلام دقیق و کامل هزینه کرد مالی و آمارهایی که مربوط به بازدید فیلمها و...است چشمانداز صحیحی را برای سالهای آتی جشنواره ترسیم خواهد نمود.
🔹به جهت اهمیت این جشنواره، ″محتوای″ تعدادی از فیلمهای مهم و بهویژه مستندهای برگزیده این جشنواره در کانال وایپ مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🗯جشنواره حقیقت به روایت روبش
🎥مستند «جاهای خالی پر شود»
🔸این مستند جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند بلند و همچنین جایزه بهترین فیلم جشنواره را به خود اختصاص داد.
🔺فیلم «جاهای خالی پر شود» داستان زندگی دختری است که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده و هر یک مجددا ازدواج کردهاند. حال این دختر بچه که در کنار پدربزرگ و مادربزرگش زندگی میکند با مشکلاتی فراتر از سن خود در حال دست و پنجه نرم کردن است. او به یک کودک بزرگسال تبدیل شده که ناچار است مشکلات زندگیاش و کشمکش پدرومادرش را تحمل کند. از طرفی زندگی جدید مادر نیز تحت الشعاع وضعیت او است.
⛔️روایت و به تصویر کشیدن بخشهایی از زندگی شخصی و حریم خصوصی خانواده این کودک، همچون تعدادی از فیلمهای مستند سال گذشته محل آسیب و انتقاد است. به تصویر کشیدن مشکلات تلخ زندگی این دختر بچه، احساسات هر مخاطبی را تحریک میکند تا با خود بیندیشد که اگر ازدواج سابق پدر و مادرش اتفاق نیفتاده بود، یا حتی این بچه بدنیا نیامده بود، اکنون گرفتار این مشکلات نیز نبود!
⛔️محتواهای مشابه این نوع فیلمهای مستند با موضوع مشکلات، رنجها و آرزوهای دست نیافتنی قشر کودک و نوجوان این سرزمین و نیز معضلات زنان از جمله ویترین جوایز در جشنوارههای مختلف است!
🔔بدیهیست که بیان مشکلات و به تصویر کشیدن معضلات جامعه و قشرهای مختلف نه تنها مانعی ندارد بلکه لازم و ضروری نیز هست؛ اما نوع بیانِ آسیبها و پیام القایی فیلم است که نقش تعیین کنندهای را ایفا میکند.
❌ در وضعیت ″بحران جمعیتی″ فعلی که تعدادی از مسئولان نیز در این باب رویکرد انفعالی پیشه کردهاند؛ تائید، تشویق، جایزه دادن به چنین فیلمهایی، القای مناسبی را برای مخاطبش به ارمغان ندارد و عاقلانه به نظر نمیرسد!
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥 سریال «سایمدانگ»
✍قسمت دوم
🔴هنر در خدمت ترویج آیین بودایی
«سایمدانگ» بسیار خوشساخت است به شکلی که مخاطب به خوبی با شخصیتها و شرایط زندگی در دوران گذشته کشور کره ارتباط برقرار میکند.
⭕️مسئله مهمی که در تعدادی از فیلمهای کرهای و بهویژه این سریال مشهود است؛ اشارههای پیدرپی سایمدانگ به آیین بوداست. فیلم بر اساس یکی از مهمترین اصول بودایی ساخته شده؛ ″اصل تناسخ″! که اسلام معتقدان به آن را ″کافر″ میداند! یعنی روح پس از مرگ جسم در این دنیا باقی میماند و از جسمی به جسم دیگر منتقل میشود. خب البته این یک فیلم کرهای است و انتظار دیگری نمیشود داشت؛ در فیلم چندین بار شعری خوانده میشود که بالاخره میفهمیم بیان کننده یکی بودن روح سایمدانگ (روایت داستان زمان دور) و روح جی یون (روایت عصر جدید) است.
🔺به علاوه چندین بار در طول فیلم شاهد ارتباط روحی این دو هستیم تا آنها در نهایت در فضا و زمانی نامشخص به هم میرسند؛ سایمدانگ در حلقه نور با لباسهای روشن و جی یون با لباسهای سیاه در میان هاله دواری از تاریکی. این تصویر آشکاری از نماد بودایی ″ین و یانگ″ است. یعنی ″یگانگی تضادها″ (احتمالا تضاد آن ها مربوط به زمان زندگیشان است). نتیجه این وضع، شکلگیری زمینه گرایش مخاطب به آیین بودا است (ترویج آیین بودا) اگر چه مخاطب به آن آگاه نیست.
⚠️طبیعتا نکات ذکر شده برای ما که مدعی مسلمانی هستیم، حائز اهمیت است! چون انتظار روبرو شدن با چیزی خلاف دین اسلام از سوی صدا و سیمایی که اسلامی بودنش را در نامش به ما یادآوری می کند نداریم!
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🗯جشنواره عمار به روایت وایپ 🎥 مستند ماح: نمونهای از ساختار اسلامی در جهت تحقق تمدن اسلامی 💬مستند
✅ نوجوانِ مکتبِ خمینی: آیندهساز برای مکتبِ خامنهای
🔹آنچه سبب شد جنگ تحمیلی پیروز شود، نوجوانانی مخلص و تربیت شده در دامان زنانی بود که تکلیف را بر خود واجب دانسته و کلام ولایتفقیه برایشان حجت بود.
🔹برخی از نوجوانانِ بازمانده از جنگ، کولهباری از تجربهی فرماندهی فرماندهانِ به دلِ خطزن و باتقوا بودند که آرام نگرفتند مگر با ساختنِ افراد در ذیلِ فرهنگ شهادت.
🔹آن شد که یک نوجوان توانست با یاری خداوند هزاران نفر را در روزگار کنونی بسازد و با گذر زمان نه تنها احساس خستگی نکند بلکه تکلیف را بیش از پیش احساس کند و سپری باشد در برابر هجوم بیرحمانه دشمن به ذهن و روح جوان و نوجوان این سرزمین.
🔹فردی ساخته شده در مکتب خمینی، سازندهی ساختاری شد که در آن با محوریت مسجد، افراد زیادی تربیت شده و خواهند شد. مسجدی که جایگاه اصلی خود در محرومیتزدایی، اشتغالزایی، محل تفریح و سرگرمی و آموختن درس دین و شهادت و... را به منصه ظهور رسانده است.
🔹شاید رازش نکته کلیدی آزادهی محور گروه ″ماح″ باشد که گفت:
اسلحه های به خون نشسته را بگیریم و بگوییم نمیگذاریم که اسلحه تان به زمین بنشیند.
👤سید علیرضا بنی هاشمیان
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe