۳- سبک زندگیای که از طریق آثار تصویری منتقل میشود تاثیر زیادی روی مخاطب دارد و از این موضوع میتوان برای انتقال مفاهیم متعالی بهره جست.
نکته قابل توجه این است که این مسئله محدود به ژانر خاصی نمیشود، بلکه میتوان در هر ژانری سبک زندگی درست و ارزشهایی از قبیل خانواده، اخلاق، شهادت و... را حتی بهتر از آثار اجتماعی و دفاع مقدس بیان نمود. چیزی که رسانه ملی آنچنان که باید به آن نپرداخته و ❌ سینما و شبکه نمایش خانگی تیشه به ریشه آن زدهاند.
انتخاب شخصیتهایی از کف جامعه که انسانهای معمولی هستند و دلخوشیها و چالشها و دغدغههای مشابه با افراد جامعه دارند و نمایش همدلی خانوادگی، دعا و توکل، پیامدهای روابط آزاد و بیقید و... را میتوان ذیل این مسئله در نظر گرفت که در این مجموعه به آن توجه شده است.
☑️ با وجود دارا بودن نقاط قوت زیاد؛ نمیتوان از فیلمنامه نسبتا سردرگم و روایات معلق گاه و بیگاه و شخصیتپردازیهای ناقص سریال چشمپوشی کرد؛ گرچه ممکن است این ضعف ناشی از عجله عوامل برای رساندن سریال به پخش و یا سرهمبندی در تدوین آن باشد، اما ناگزیر از جذابیت و اثرگذاری آن کاسته است.
👤معصومه عمرانی
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
❓تعددِ فیلمهای مستند سینما حقیقت با موضوع مهاجران افغانستانی
🎥پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در پردیس سینمایی چهارسو و همچنین به صورت برخط در حال برگزاری است.
دومین روز از این جشنواره در حالی به کار خود پایان داد که ″سه″ فیلم مستند؛ تنها در بخش «مسابقه ملی» با موضوع مشکلات ″مهاجران افغان″ به نمایش درآمد.
🔸بدیهیست تولید مستندی که به منظور آگاهی بخشی به جامعه، ایجاد مطالبه و ارائه راهحل برای رفع مشکل باشد عمل شایستهای است؛ به شرطی که در بازه زمانی خاص، سبب دامن زدن به مشکلی دیگر و یا ایجاد آسیب جدیدی نشود.
🔔هر یک از سه فیلم مستند روز دوم جشنواره؛ با چشم پوشی از طعنه و کنایههای آشکاری که در یکی از مستندها به حکومت زده شده بود، راوی داستان متفاوتی بودند و مشکلی را به درستی مطرح کردند اما در مجموع افزایش تعداد فیلمها حول موضوع مهاجران افغان و بهطورکلی تعداد قابل توجه فیلمها با موضوع افغانستان در ″جشنوارههای″ سال جاری قطعا اتفاقی نیست و نگران کننده است.
⛔️دشمنان دو ملت ایران و افغانستان همچنان در تلاش برای اختلاف افکنی هستند؛ آنها از طرق مختلف باید اذهان مردم افغان را نسبت به ایران و ایرانی و بالعکس مخدوش کنند. اثبات ″تحقیر شد ن″ مهاجران و ″سوءاستفاده″ از آنها در ایران، ظلمی که از سوی مردم و حکومت به آنها میشود و ″سیاستهای″ حکومت ایران در قبال افغانستان و...موضوعاتی هستند که در حال حاضر دشمن تمرکز ویژهای روی آنها دارد.
🎥فیلم مستند «گود» ماجرای بچههای کار افغان است که زبالههای بازیافتی را جمعآوری میکنند. پیمانکاران شهرداری تهران در ازای دریافت مبلغ سه میلیون تومان از کودکان افغان به آنها اجازه میدهند تا در ساعات مشخصی زبالههای بازیافتی محلههای تعیین شده را جمع آوری کنند و کسب درآمد داشته باشند.
بچههای این فیلم در مکانی به نام گود که مملو از زباله است زندگی میکردند که توسط ماموران کلانتری و شهرداری تخریب میشود. ماموران حتی اجازه انتقال وسایل را هم به بچهها نمیدهند و حتی یکی از بچهها مدعیست که مامور کلانتری گوشیاش را نیز با خود برده است.
🎥مستند «گیسلو» داستان زندگی زهرا دختر کرمانیست که در نوجوانی بدون اطلاع خانواده به همراه دوستش؛ جان محمد که از ″اهل تسنن″ و ″طالب″ است به افغانستان میرود. زهرا در ابتدا از افغان بودن جان محمد بیاطلاع بوده و پس از رفتن به افغانستان طبق رسومات خانواده جانمحمد ازدواج میکند. او در کنار جانمحمد رنج بسیاری را تحمل میکند تا حدی که برادر شوهرش به او تجاوز کرده و جانمحمد نیز اطلاع داشته است.
او اکنون بازگشته و پنج سال است که با پسرانش تنها در ایران زندگی میکند. فرزندان او شناسنامه ندارند و طبق قانون ایران زهرا باید زوجیت خود را به لحاظ قانونی برای دادگاه اثبات کند تا بتواند طلاق بگیرد. او در ایران و افغانستان به دنبال پیدا کردن شوهرش میرود اما دوستان و آشنایانش در ایران و خانواده جانمحمد در افغانستان اظهار بیاطلاعی میکنند. خانواده او حتی اجازه ورود زهرا به خانهاش برای برداشتن کارت واکسن و عکسهایش را نیز نمیدهند.
در این مستند عنوان شده ۱۲۰۰ زن کرمانی به سرنوشت زهرا دچار شدهاند.
🎥مستند «آب، باد، خاک، نان» نیز داستان زندگی کودکی معلول به نام ابوالفضل است که با مادرش در روستای فقیر فهرج زندگی میکند. او همبازی و دوستی بهنام ستایش دارد که افغان است. ستایش و برادران و خواهرانش با مادرشان زندگی میکنند و بدلیل نداشتن شناسنامه نمیتوانند به مدرسه بروند. این موضوع که ابوالفضل از آن ناراحت است، اگرچه داستان فرعی فیلم به حساب میآید اما بروز پررنگی دارد و چند بار در این فیلم مطرح میشود.
🔔فیلمهای ذکر شده در این جشنواره و همچنین تعداد قابل توجه فیلمهای کوتاه در جشنواره بینالمللی «فیلم کوتاه تهران» با موضوع افغانستان اتفاقی نیست و نیازمند هوشمندی مسئولان امر است.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
«منصور»، انسانی حقیقی را به نمایش گذاشته که مختصاتش منطبق بر جهانبینی توحیدی و ایدئولوژی اسلامی است.
✅ انسانی ذوابعاد که بههنگام مقتدر است و بههنگام مهربان.
بههنگام سختگیر و بههنگام سهلگیر.
بههنگام تند، خشمگین و متکبر و بههنگام رئوف و متواضع...
🔷فیلم مسئولی را به نمایش درآورده که میداند به ازای کوچکترین توانمندی و استعداد، روزی نه چندان دور بازخواست خواهد شد. حتی اگر این استعداد، توانایی آموختن و ساختن باشد.
مسئولی که باور دارد عزت تنها از آن خداست وبه هرکس که جبین بر خاک عبودیت نهد این عزت را خواهد داد...
🔶 این قهرمان به عجز میرسد، اما به یأس هرگز و به هنگام عجز، دست به دعای همراه با عمل بلند میکند.
او انسان رشیدی است که بحرانها، فصل رویشِ او هستند. انسانی که مسئولیت کلان نیروی هوایی کشور او را از توجه به جزئیات پیرامونش باز نمی داد.
🔸 «منصور» صالح مصلحی را به تماشا گذاشته که ایمانش، او را چون پارههای آهن مستحکم کرده بود. زیرا در راه آبادانی این مرز و بوم باید چون پارههای آهن بود و موانعی که بر سر راه، علم میشود جز با پشتوانه ایمان، برطرف نخواهد شد.
🔴 نکتهی مهم و متفاوت این فیلم، در به تصویر کشیدن نقش همسر شهید است، که طریقی میانه و حقیقی در پیش گرفته است؛ متاسفانه در طول سالیان گذشته با فانتزی سازی از شخصیت شهدا که در اغلب کتابها و سریالها و فیلمها به چشم میخورد، شخصیت واقعی معرفی نشده و توقعات را بالا برده است.
🔹 با این فیلم میتوان گریست
برای پیشرفتهای کشور که تماما با خون دل به دست آمدهاند ..
خون دلی که نه از دشمن، که از دست خودیها، خوردهاند.
✍ سهیلا آقاجانلو
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥این جملاتی از گفتگوهای فیلم مستند
«یاشماق» به کارگردانی «رضا غلامی مطلق» در بخش مسابقه نیمه بلند ملی در جشنواره حقیقت است.
⚛ مستند، روایتگرِ زندگی سه بازیگرِ زن تئاتری است که هرکدام گرفتار سنتهای برخی از ترکمنها شدهاند.
1⃣ زنی است که با سنت «قارشلق» ازدواج کرده است، در این سنت، یک دختر به یک خانواده میدهند و یک دختر میگیرند. اگر بنا به هر دلیلی یکی از زوجین طلاق بگیرند زوج دیگر نیز باید از هم جدا شوند.
⛔️ ظلمی آشکار در سنتی اشتباه که اختیار در انتخاب همسر را از دختران و پسران سلب کرده است و بدتر از آن، محکوم به طلاق و به طبع آن؛ همانند «صاحب جمال» در این مستند، محکوم به ندیدن فرزند میشوند.
🔴 برادر «صاحب جمال» طلاق گرفته و بچه را نزد خود نگه داشته، به همین دلیل خواهرش نیز حق دیدن فرزندش را ندارد.او از اقدام قانونی نیز هراس دارد و منصرف میشود زیرا اطرافیان به او گفتهاند که آنها در هر صورت بچه را تحویل نمیدهند چون زورشان بیشتر است. او برای مقابله با سنتهای اشتباه، خود را مشغول بچههای روستا و تئاتر میکند.
2⃣ زنی معرفی میشود که با رسیدن به مقطع پیشدانشگاهی باید بخاطر عرف خانوادگی و سناش، ازدواج کند؛ ازدواج با مردی که یکماه بعد از جواب مثبت، او را میبیند.
این زن از زندگیاش راضی نیست و همسرش بدلیل سردی عاطفی نمیتواند او را هیچجوره خوشحال کند.
3⃣ دختری که برای پسرعمویش نشان شده و به او علاقهای ندارد اما اصرارهای پدر و ترس از آینده که اگر با غریبهای بدتر از او ازدواج کند و حامی نداشته باشد، دختر را نگران از دادنِ جواب منفی کرده، اما در نهایت تصمیم میگیرد، جواب «نه» بدهد حتی اگر در آخر مجبور به گفتن «بله» شود.
🔔نمایش سنتهای اشتباهِ قومی جزو رسالتهای مستند در بخش ملی است، آنهم سنتهایی که منجر به ظلم به زنان در محیط خانواده شود، ″دادخواهیای″ که «مقام معظم رهبری» آن را بارها تکرار کردهاند.
⭕️ اما در این مستند، تنها، راهکارِ فرهنگی معرفی شده که بسنده نیست، به ویژه در موردی که زن با توجه به «قوانینِ جمهوری اسلامی» میتواند به راحتی حضانت طفلِ خود را بگیرد.
❓ *چرا حاشیه سازی*
⛔️کارگردان مستند اگر به جای القای غیرمستقیم رهایی این زنان از بار روانی ظلمی که به آنان شده، توسط «موسیقی، رقص و سیگار» به ایجادِ جسارت برای گرفتن حق از مجاریِ قانونی اهتمام میورزید کار ارزندهای انجام داده بود و برای جلب توجه نیازی به نمایش «حرکات موزون» و «شانهزدن مو» از پشت پرده نداشت.
🔴 *بازهم سیاستهای ضد جمعیت*
❗️ نکتهی قابل تامل این مستند اشاره به انگیزههای خودخواهانه فرزندآوری است؛ یکی از انگیزهها نامطلوب فرزندآوری ″ادامه یافتن نسل″ معرفی میشود‼️ و در ادامه ادعای زن کارگردان مطرح میشود که میگوید: اگر مادرم از من میپرسید «میخواستی بدنیا بیای یا نه؟ قطعا جوابم نه بود»...اینکه «نسلی بیارم و در دنیای عجیب و غریب رها کنم، خودخواهیه»‼️
این نوع حرفها در کلامِ «صاحب جمال» نیز بود که هم در مطلع و هم در پایان گفت: «احساس گناه میکنم بچهای بدنیا آوردم و رهایش کردم...»
⚛ این ادبیات، خودش عین خودخواهی است «فرزند نیاورم چون دنیا عجیب و غرب است یا رها میشود» یعنی من حاضر به پذیرش مسئولیت برای آوردنِ نسلی مسئول نیستم، من حاضر به آوردن نسل برای پایداری جهان نیستم..
🔔تکرار جملاتی که نتایج منفی و ضد سیاستهای جمعیتی بهعنوان یکی از معضلات اساسی کشور، را القا میکند و از دل حرف و دغدغهای درست، پرداخت حاشیهای ظهور و بروز مییابد!
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✅ذرهای امید
🎞فیلم «همقدم» به کارگردانی محسن سخا از معدود فیلمهای جشنوارهای در بخش مسابقه ملی « سینما حقیقت» است که از روایت تلخ و افسرده فاصله دارد. مرد خانواده با سرطان دستوپنجه نرم میکند و همسرش مهربانانه در کنار اوست، با وجود شرایط سخت؛ خانواده از همپاشیده و نگون بخت معرفی نمیشود.
⚠️این فیلم در مقایسه با فیلمهای مستندی مانند؛ «پائیزان» و «آشیانه خالی» که هر دو روایت بیمهری فرزند به پدرومادر سالخورده است، امیدبخش است.
🔹اگرچه این دو فیلم نیز واقعیتی انکار ناپذیر است اما کارگردان میتواند با انتخاب سوژه، نوع روایت و پایانبندی آن علاوه بر بیان دغدغهاش، پیام روشنی به مخاطب بدهد، فرهنگ بد را نقد کند و حتی در جهت اصلاح و اعتلای فرهنگ حرکت کند.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
❓تعددِ فیلمهای مستند سینما حقیقت با موضوع مهاجران افغانستانی 🎥پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماح
🔔ادامه نمایش فیلمهایی با مضمون مشکلات «مهاجران افغان» در جشنواره حقیقت
❓تحلیل مسئولان امنیتی و همچنین وزارت ارشاد از تعداد بالای فیلمهای با موضوع افغانستان در جشنوارههای سال جاری چیست؟
فیلمها مستند کوتاه ملی «آب، باد، خاک، نان»، «بیبی جان»، «خلیفه قاسم»، و فیلمهای مستند نیمهبلند ملی «ای کاش داد میزدم»، «گیسلو»، «گود» و فیلم «بچههای زمین خاکی» با وجود داشتن مضمونی مناسب و امیدبخش، از نمونه فیلمهایی است که در آنها به طور ویژه به مشکلات مهاجران افغان در داخل ایران پرداخته شده و یا به عنوان قصه فرعی در کنار خط اصلی داستان، مطرح شده است.
❌ این حجم از محتواها با موضوع مهاجران افغان و زیرسوال بردن قوانین داخل ایران اتفاقی بنظر نمیرسد! آیا مشکلات مهاجران به یکباره در سال جاری پدید آمده است؟
قطعا برخی قوانین مطلوب نیست و نیاز به بازنگری دارد، کما اینکه تعدادی از قوانین نیز با عنایت مقام معظم رهبری تغییر یافته است. اما نحوهی قانونگذاری برای یک پدیدهی اجتماعی مثل مهاجرین با توجه به پدیدههایی چون تغییر هنجارهای اجتماعی، تداخل فرهنگی، تعارضات اجتماعی که عمدتا در اثر مهاجرتها پدید میآیند، بررسی میشود و قوانین هر کشوری را نسبت به این موضوع، کمی سختگیرانه میکند.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
⛔️آمار سقط جنین ایران به تناسب جمعیت، بالاتر از امریکاست!
🗣این جمله، ادعای عوامل فیلم مستند «خونریزی» پس از پایان نمایش فیلم، در سالن سینما چهارسو است.
✅«محمد خوشدلفر» اولین تجربه حضورش در جشنواره سینما حقیقت را پرهیاهو آغاز کرد. مستند او که از دل پژوهش مطالب، تصاویر و فیلمها بیرون آمده، واقعیت تلخیست که آیه «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت»ْ را تداعی میکند.
🎞 مستند کوتاه ملی «خونریزی» درباره تصویب قانون آزادی سقط جنین در امریکا و اتفاقات پس از آن است؛ دلایل طرح این قانون، مخالفان و موافقان و تحولاتی که در طرفدارن این قانون رخ میدهد شاکله این فیلم مستند است.
♨️غمانگیزترین و در عین حال موثرترین صحنه فیلم، صحنهایست که در آن دست و پا زدن جنینِ در حال سقط نمایش داده میشود. این تصویر سبب تحول یکی از طرفدارن سرسخت آزادی سقط جنین و مسئول یکی از شعبههای «پِلندپَرنتهود»؛ بزرگترین مرکز سقط جنین امریکا میشود.
🔸«خونریزی» تجربهای حقیقی را پیش روی همگان قرار میدهد تا هر انسان آزادهای با قوه عاقله خود، این عمل و آزادیهای بیبندوبارِ پوشش و روابط جنسی که زمینه ایجاد این درخواست شد را نفی کند.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♦️تنها باورهای ما هستند که ما را دَر زندگی محدود میکُند
🎞مستند «ای کاش داد میزدم» داستان یک معلمِ نهضت سوادآموزی است و بر اساس یک گذشته به تدریس اتباع افغان علاقه نشان میدهد، اما با توجه به قانون نهضت سوادآموزی، باید به ازای هر افغان یک ایرانی را نیز ثبتنام کند، تا بتواند امتیاز معلمی خود را حفظ کند. او در این مسیر تلاش فراوانی میکند.
مستند روایت اغراق آمیزی از مسئولیتپذیری خانم معلم دارد که بدلیل همبازی نشدنش با یک دختر افغان در کودکی پشیمان است و عذاب وجدان دارد. همچنین سعی دارد داشتن ارتباط حسنه با اتباع را به نمایش بگذارد و انسانیت را محور قرار دهد.
🔷 از طرف دیگر در این مستند زنانِ ایرانی که از سطح فرهنگی بالایی برخوردار نبودند، نمایش داده میشوند و به تبع آن ازدواج دختران در سنین پایین و فرزندآوری تقبیح میگردد.
درست است که واقعیت آن قشر است اما ناخودآگاه به تناسب بین ارزشهایی چون ازدواج در سن مناسب و فرزندآوری بالا با کمسوادی منجر میشود.
🔶 نکتهی قابل تامل در این مستند، قرار دادن صحبتهای شوهر یکی از زنان بود که ادعا میکرد؛ «الان باید به فکر ایمان و آخرت خودمون باشیم نه سواد»، و یا در جواب حرف معلم که میخواهد به منزل آنها برود میگوید؛ «محرم و نامحرمی گفتن، ما چندخانواده یه جا زندگی میکنیم، نامحرم مخصوصا زن بده».
بعد از این مکالمه معلم بر روی تخته مینویسد:
تنها باورهای ما هستند که ما را دَر زندگی محدود میکُند.
این کلام تاحدی درست است چون اگر باورها درست باشند سبب رُشد میشود. انسان، بدون باور قادر به زندگی نیست.
و از سویی این کلام بعد از مکالمه با آن مرد که آخرتگرایی را منافات با علمآموزی میدانست، چه نتیجهای دربردارد⁉️ جز آنکه در ذهن مخاطب یک تناسب بین آخرتگرایی و رعایت محرمونامحرم با تحجر و زن را در حد ضعیفه دانستن برقرار میکند⁉️.
❌ این دست مستندها هرچند از واقعیت پرده برمیدارد اما تمام واقعیت نیست، چرا باید مسئلهی مهمی چون ازدواج بههنگام و فرزندآوری بالا اینقدر حقیر نمایش داده شود؟
👤زهرا خندان
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe