⛔️آمار سقط جنین ایران به تناسب جمعیت، بالاتر از امریکاست!
🗣این جمله، ادعای عوامل فیلم مستند «خونریزی» پس از پایان نمایش فیلم، در سالن سینما چهارسو است.
✅«محمد خوشدلفر» اولین تجربه حضورش در جشنواره سینما حقیقت را پرهیاهو آغاز کرد. مستند او که از دل پژوهش مطالب، تصاویر و فیلمها بیرون آمده، واقعیت تلخیست که آیه «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت»ْ را تداعی میکند.
🎞 مستند کوتاه ملی «خونریزی» درباره تصویب قانون آزادی سقط جنین در امریکا و اتفاقات پس از آن است؛ دلایل طرح این قانون، مخالفان و موافقان و تحولاتی که در طرفدارن این قانون رخ میدهد شاکله این فیلم مستند است.
♨️غمانگیزترین و در عین حال موثرترین صحنه فیلم، صحنهایست که در آن دست و پا زدن جنینِ در حال سقط نمایش داده میشود. این تصویر سبب تحول یکی از طرفدارن سرسخت آزادی سقط جنین و مسئول یکی از شعبههای «پِلندپَرنتهود»؛ بزرگترین مرکز سقط جنین امریکا میشود.
🔸«خونریزی» تجربهای حقیقی را پیش روی همگان قرار میدهد تا هر انسان آزادهای با قوه عاقله خود، این عمل و آزادیهای بیبندوبارِ پوشش و روابط جنسی که زمینه ایجاد این درخواست شد را نفی کند.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♦️تنها باورهای ما هستند که ما را دَر زندگی محدود میکُند
🎞مستند «ای کاش داد میزدم» داستان یک معلمِ نهضت سوادآموزی است و بر اساس یک گذشته به تدریس اتباع افغان علاقه نشان میدهد، اما با توجه به قانون نهضت سوادآموزی، باید به ازای هر افغان یک ایرانی را نیز ثبتنام کند، تا بتواند امتیاز معلمی خود را حفظ کند. او در این مسیر تلاش فراوانی میکند.
مستند روایت اغراق آمیزی از مسئولیتپذیری خانم معلم دارد که بدلیل همبازی نشدنش با یک دختر افغان در کودکی پشیمان است و عذاب وجدان دارد. همچنین سعی دارد داشتن ارتباط حسنه با اتباع را به نمایش بگذارد و انسانیت را محور قرار دهد.
🔷 از طرف دیگر در این مستند زنانِ ایرانی که از سطح فرهنگی بالایی برخوردار نبودند، نمایش داده میشوند و به تبع آن ازدواج دختران در سنین پایین و فرزندآوری تقبیح میگردد.
درست است که واقعیت آن قشر است اما ناخودآگاه به تناسب بین ارزشهایی چون ازدواج در سن مناسب و فرزندآوری بالا با کمسوادی منجر میشود.
🔶 نکتهی قابل تامل در این مستند، قرار دادن صحبتهای شوهر یکی از زنان بود که ادعا میکرد؛ «الان باید به فکر ایمان و آخرت خودمون باشیم نه سواد»، و یا در جواب حرف معلم که میخواهد به منزل آنها برود میگوید؛ «محرم و نامحرمی گفتن، ما چندخانواده یه جا زندگی میکنیم، نامحرم مخصوصا زن بده».
بعد از این مکالمه معلم بر روی تخته مینویسد:
تنها باورهای ما هستند که ما را دَر زندگی محدود میکُند.
این کلام تاحدی درست است چون اگر باورها درست باشند سبب رُشد میشود. انسان، بدون باور قادر به زندگی نیست.
و از سویی این کلام بعد از مکالمه با آن مرد که آخرتگرایی را منافات با علمآموزی میدانست، چه نتیجهای دربردارد⁉️ جز آنکه در ذهن مخاطب یک تناسب بین آخرتگرایی و رعایت محرمونامحرم با تحجر و زن را در حد ضعیفه دانستن برقرار میکند⁉️.
❌ این دست مستندها هرچند از واقعیت پرده برمیدارد اما تمام واقعیت نیست، چرا باید مسئلهی مهمی چون ازدواج بههنگام و فرزندآوری بالا اینقدر حقیر نمایش داده شود؟
👤زهرا خندان
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥 پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» با برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز در تالار وحدت، به کار خود پایان داد.
💰توزیع جوایز
🔹برگزیدگان دربخش مسابقه ملی:
*بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: برگ (حمید جعفری)
*بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان)
*بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: دبستان پارسی (حسن نقاشی)
*بهترین پژوهش: زندگی در آرشیو (برهان احمدی)
*بهترین تصویربرداری: قلعه برقرار (فرشاد فداییان - فراز فداییان)
*بهترین صداگذار: بیبی جان (صدابردار: میثم حسنلو، صدا گذار: بامداد افشار)
*بهترین تدوین: احتضار (حجت طاهری - عبدالخالق طاهری)
*بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده متن : دبستان پارسی (نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی گوینده: هادی اسفندیاری)
*موسیقی متن: تکیه دولت (مهدی محمود خانی) - ماجرای سال آخر (یونس اسکندری)
🔹بهترین فیلم مستند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان – الهه نوبخت)
🔹جایزه ویژه هیأت داوران: خروج ممنوع (علی همراز) – آن شب (مینا قاسمی زواره)
🔹جایزه ویژه دبیر در بخش ملی: آقای محمد صیاد سوژه فیلم (آقای صیاد را ول کنید!)
فیلم آقای رضا محمدپور نوروز بلاغی برای فیلم (بوی مادر بوی دریا)
🔹جایزه ویژه سرباز وطن یادبود شهید سردارقاسم سلیمانی به آقای حسن وزیرزاده برای فیلم (آورتین)
🔹تماشاگران (ویژه سرمایهگذار):
مستند «بیبی جان» / نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔹برگزیدگان بخش «جایزه شهید آوینی»
*تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ 300 میلیون ریال به آقای محمد سلیمیراد کارگردان فیلم «سرباز شماره صفر»
*تندیس نقرهای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 250میلیون ریال به آقای مهدی قربانپور کارگردان فیلم «روزهای ناتمام»
*تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال به آقای کامران جاهدیکارگردان فیلم «تفنگ برادرم»
🔹جایزه ویژه دبیر بخش آوینی: آن مرد (مهدی حجت پناه) – راکال (احمد ابراهیمی)
🔹برگزیدگان بخش مسابقه کوتاه و نیمهبلند بینالملل:
*بهترین فیلم کوتاه: فیلم یک سال در تبعید، به کارگردانی مالاز اوستا از کشور ترکیه
*بهترین فیلم نیمه بلند: فیلم «یک تصویر، دو برداشت»، به کارگردانی ساناز سهرابی از کشور کانادا
🔹جایزه ویژه هیئت داوران:
با تقدیر از فیلم سارا جان اهدا شد به فیلم «در جریان کلمات»، به کارگردانی الیان استر بوتساز کشور هلند
🔹برگزیدگان بخش مسابقه بلند بینالملل:
*بهترین فیلم بلند: به دو فیلم «بچه های اعجوبه» به کارگردانی احمد نکترکوپور محصول کشورهای فرانسه، آلمان و ترکیه و فیلم «چهرهپرداز» به کارگردانی جعفر نجفی از ایران
🔹جایزه ویژه هیئت داوران:
با تقدیر از فیلم آخرین بازمانده هیل بیلی اهدا شد به فیلم «استخوانهای شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران
🔹جایزه شبکه مستند:
فیلم «تفنگ برادرم» به کارگردانی «کامران جاهدی»
🔹 جایزه معاونت اجتماعی ناجا؛ ناجی هنر: فیلم «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلامزاده
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✅صحبتهای امیدبخش و بدون تکلف «محمد خزایی» در مراسم اختتامیه جشنواره حقیقت
👤رئیس سازمان سینمایی:
🔸مهمترین بحث فرهنگی دولت سیزدهم به ویژه در زمینه سینما؛ گفتمان انقلابی و نهضت تولید محتوایی در کشور است؛ اما این، به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست.
🔸در این مدت شصت روز بیش از پانصد نفر را ملاقات کردم که شامل سینماگران و دست اندرکاران تولید و مردم بوده و همگی از شرایط موجود ناراضی بودند.
🔸سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است، نمیتوانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰؛ ۳۰ نفر باشد. دوران پدر خواندگی در سینمای ایران تمام شده است. مشکلات سینمای امروز ناشی از تساهل و تسامح مدیریت پیشین است.
دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است.
🔸نگران چشمان منتظر فیلمسازان شهرستانها، هنرمندان بدون رانت و خانوادههای ارجمند همکاران و سینماگران هستیم.
🔸سال آینده سال جهش تولید در حوزه سینما و به ویژه فضای مستند خواهد بود، قول میدهم بودجه بخش تولید افزایش یابد.
🔸درهای سازمان سینمایی به روی همه هنرمندان با گرایشها و تفکرات گوناگون باز است.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
💬صحبتهای برگزیدگان جشنواره حقیقت، هنگام دریافت جایزه
🔻حسن نقاشی: کسانی که ادای اپوزسیون را در میآورند اکراه کنند و از جشنواره حکومتی جایزه نگیرند.
🔻حسن وزیرزاده: از مخالفان حاج قاسم سلیمانی دعوت میکنم مستند «آورتین» را تماشا کنند.
🔻محسن اسلامزاده: حال منطقه شوش و هرندی خوب نیست و با شعار دادن درست نمیشود کارتن خوابها وجود دارند و نیازمند افراد مثل خانم علیزاده هستند.
خانم سپیده علیزاده ( سوژه اصلی مستند «هیچکس منتظرت نیست»)در حال کوچ به کرج است، خواهش میکنم هر کسی که دستش میرسد فکری برای این قضیه کند.
🔻جعفر نجفی: ابتدا این جایزه را به پدر و مادر بختیاریام تقدیم میکنم/ در نهایت تقدیم بعدی من برای این جایزه هدیه آن به مردم نجیب، اصیل و بزرگِ بختیاری است.
🔻مهدی قربانی: ضمن اشاره به مهاجرت برخی هنرمندان به خارج از کشور، از مسئولان خواست جلوی این جریان را بگیرند و بهویژه نگذارند در بخش مستند این اتفاق بیفتد.
🔻محمد سلیمیراد جایزهاش را به روح پدر شهیدش اهدا کرد.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔰این مستند را میتوان دو گونه روایت کرد:
1⃣ زنی که با بدعهدی گلمحمد؛ شوهرش، از رفتن به دانشگاه منع میشود اما بخاطر هدفش حاضر میشود برای همسرش زن دوم بگیرد و طبق رسم ظالمانه، از گرفتن پسرش محروم است و او برای حفظ استقلالش حاضر شد از پسرش دور شود.
♦️ روایتی که احتمالا بابِ میل مباحث زنان در سطح بینالملل است، زنی مستحکم که برای رسیدن به اهدافِ فردیِ خود، از حصارِ نقشهای خانوادگی خارج میشود و حتی با احساسات خود میجنگد.
2⃣ زنی خودخواه که برای رفتن به دانشگاه از شوهرش که او را عاشقانه دوست دارد میگذرد و حتی حاضر میشود پسرش را به نامادری بسپارد.
❌ هر دو روایت ناقص است. گرایش زیادِ زن به دانشگاه رفتن و همچنین عدم وجود انعطاف شوهر در همراهی زن، از علتهای مختلفی نشات میگیرد.
🔴 در این مستند مخالفت شوهر، با دلایلی مانند تجربه مشابه و از همپاشیدنِ زندگی خانوادگی برادرِ گلمحمد، زمین ماندن کارهای زیاد گلهداری با رفتن به دانشگاه، تربیت فرزند، بیان شد.
⛔️ تصویری خودخواهانه از مرد که زن را محدود به خانه و گَله میکند و بیاعتنا به علایق زن است. خودخواهیِ مرد آنجا نمودِ بیشتری دارد که قبل از ازدواج، قول همراهی و حمایت میدهد.
⁉️ اما آنچه در این مستند مجهول است گرایش زیاد دختر برای رفتن به دانشگاه و تحصیل در این رشته خاص است که به عوامل این گرایش پرداخته نشد‼️ گویا این گرایش را حق طبیعی او میدانستند که نیازی به واکاوی آن ندیدند‼️
این گرایش که از میل به شهرنشینی و اشتغال در زنان و حتی مردان روستایی و عشایری نشات میگیرد، از مسائل مهم و ذوابعاد جامعه است که پرداخت ناقص به آن، سبب تقلیل دادن مسئله میشود.
♦️ از طرفی عدم انعطاف شوهر یا پافشاریِ اغراقگونهی زن برای رشتهی گریموری از نگرشهای حقیری نشات میگیرد که سبب سست شدن بنیان عظیم خانواده شده است. زیرا با نگاهِ منهای ابدیت پافشاری بسیار زن برای هدفی مزاحم با زندگی خانوادگی ممکن است درست و حتی شجاعانه تلقی شود و خسارتی دربرنداشته باشد اما حتما با نگاه به ابدیت، این نگرشها محکوم به حقارت و عامل خسارت خواهند بود. همانگونه که عدم انعطاف و همراهی شوهر منهای توجه به ابدیت، قابل پذیرش است اما با نگاهی معادمحور، کمی خودخواهانه بنظر میرسد چون حفظ کیان خانواده بسیار ضروری است هرچند که در قسمتی از مستند، مرد انعطاف به خرج داد و دانشگاه رفتن زن را منوط به پذیرش در رشتههایی چون پزشکی، معلمی و... کرد.
⛔️ با این تفاصیل و با وجود آنکه روابط زن و شوهر، بهویژه شوهر عاشقانه بود؛ اما در کل، «چهره پرداز» مستندی ضدخانواده محسوب میشود.
💢 نکته قابل توجه دیگر، نقش ضعیف و حتی معارض ریشسفیدان جهت حفظ پیوند خانوادگی بود، همچنین نقش گروه مستندساز که به ادعای گلمحمد سبب لجبازی زن شده، وظیفهی گروه را از ساختن یک اثر فراتر میبرد؛ چرا که میتوانستند با سوق دادنِ این خانواده به مشاوره و تصحیح نگرش زوجین و آموزش هزینه و فایده، رفتن یا نرفتن به دانشگاه و همچنین انعطاف به خرج دادن شوهر، روند داستان را تغییر دهند و در آن به حل مساله بپردازند تابنیان خانواده بهجای فروپاشی، تحکیم شود.
👤زهرا خندان
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴فیلم سینمایی درخت گردو درتعارض با مستند آن است
🎥«درخت گردو» ساخته «محمدحسین مهدویان» مدتیست که در سینماهای کشور نمایش داده میشود.
این فیلم دربارهی بمباران شیمیایی شهر سردشت در زمان جنگ تحمیلی است. سرگذشت «قادر مولانپور» از روستای رش هرمه که همسر و فرزندانش را در این بمباران از دست داده، در این فیلم روایت میشود.
🔻فیلم درخت گردو روایت نادرستی از سرگذشت فرزند تازه متولد شدهی ملاقادر بهعنوان تنها بازمانده از خانوادهاش، دارد. همچنین با روایت تلخیهای روز بمباران، نگاه منفعلانه و حتی تطهیری به عاملان جنایت و دادگاه بینالمللی لاهه و القای اختلاف قومیتی به عنوان گزینههای مورد استقبال جشنوارههای خارجی، از واقعیت فاصله گرفته است. واقعیتی که در دو فیلم کوتاه «مردی از رش هرمه» و مستند «زندگی در آرشیو» اثر برهان احمدی به آن پرداخته شده و برخی از دادههای فیلم سینمایی درخت گردو را نقض کرده است.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴فیلمهای برگزیده بخش شهید آوینی بیتناسب با نام شهید!
⛔️هر سه فیلم برگزیدهی بخش «شهید آوینی» در جشنواره حقیقت، روایتهای تلخ، ناامیدانه و نگران کننده دارند.
⛔تولید فیلمها باید به گونهای باشد که تمام حقایق جنگ به درستی بیان شود و تنها روایات «ناقص»، «جشنوارهپسند» و ذیل اهداف «سند ۲۰۳۰» تولید و اکران نشود.
⛔️متاسفانه در سالهای اخیر، معرفی و پرداختن به جانبازان و يا بازماندگانِ از جنگ که پشیمان و منفعل و به حاشیه رانده شدهاند، افزایش یافته است....
🔻از موضوعات دیگری که مورد توجه هنرمندان و هیئت انتخاب جشنواره بود، پرداختن به «نیازهای جنسی و عاطفی اقشار معلول» است.
دو فرضیه برای طرح این مسئله در فیلمها مطرح است؛ فرض اول صورت مسئلهایست که بیان شده؛ یعنی نیاز جنسی و عاطفی افرادیکه همانند مردم عادی جامعه نمیتوانند ازدواج کنند؛ و فرض دوم طرح کلی «مباحث جنسی» به بهانهی مشکلات این قشر از افراد جامعه است.
🔔مطلب کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید👇👇
http://roubesh.ir/1400/10/04/documentary-film-festival
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴 فراموش نمیکنیم
ملت ایران فراموش نمیکنند⬇️
❌ به شهادت رسیدن جوانهای مخلص، متفکر و مدبر را که به واسطهی کمکهای شرق و غرب و در راس آن آمریکا به صدام ملعون انجام گرفت
❌سرنگون کردن عمدیِ هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی وینسن را
❌ بمباران شیمیایی سردشت را که با همکاری گسترده آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با رژیم بعث در زمینه فروش تجهیزات بیولوژیک انجام گرفت
❌ بیاثر ماندن مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه غیرنظامیان و جنایات جنگی آشکار «صدام» با وتوی آمریکا را