⛔️آمار سقط جنین ایران به تناسب جمعیت، بالاتر از امریکاست!
🗣این جمله، ادعای عوامل فیلم مستند «خونریزی» پس از پایان نمایش فیلم، در سالن سینما چهارسو است.
✅«محمد خوشدلفر» اولین تجربه حضورش در جشنواره سینما حقیقت را پرهیاهو آغاز کرد. مستند او که از دل پژوهش مطالب، تصاویر و فیلمها بیرون آمده، واقعیت تلخیست که آیه «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت»ْ را تداعی میکند.
🎞 مستند کوتاه ملی «خونریزی» درباره تصویب قانون آزادی سقط جنین در امریکا و اتفاقات پس از آن است؛ دلایل طرح این قانون، مخالفان و موافقان و تحولاتی که در طرفدارن این قانون رخ میدهد شاکله این فیلم مستند است.
♨️غمانگیزترین و در عین حال موثرترین صحنه فیلم، صحنهایست که در آن دست و پا زدن جنینِ در حال سقط نمایش داده میشود. این تصویر سبب تحول یکی از طرفدارن سرسخت آزادی سقط جنین و مسئول یکی از شعبههای «پِلندپَرنتهود»؛ بزرگترین مرکز سقط جنین امریکا میشود.
🔸«خونریزی» تجربهای حقیقی را پیش روی همگان قرار میدهد تا هر انسان آزادهای با قوه عاقله خود، این عمل و آزادیهای بیبندوبارِ پوشش و روابط جنسی که زمینه ایجاد این درخواست شد را نفی کند.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♦️تنها باورهای ما هستند که ما را دَر زندگی محدود میکُند
🎞مستند «ای کاش داد میزدم» داستان یک معلمِ نهضت سوادآموزی است و بر اساس یک گذشته به تدریس اتباع افغان علاقه نشان میدهد، اما با توجه به قانون نهضت سوادآموزی، باید به ازای هر افغان یک ایرانی را نیز ثبتنام کند، تا بتواند امتیاز معلمی خود را حفظ کند. او در این مسیر تلاش فراوانی میکند.
مستند روایت اغراق آمیزی از مسئولیتپذیری خانم معلم دارد که بدلیل همبازی نشدنش با یک دختر افغان در کودکی پشیمان است و عذاب وجدان دارد. همچنین سعی دارد داشتن ارتباط حسنه با اتباع را به نمایش بگذارد و انسانیت را محور قرار دهد.
🔷 از طرف دیگر در این مستند زنانِ ایرانی که از سطح فرهنگی بالایی برخوردار نبودند، نمایش داده میشوند و به تبع آن ازدواج دختران در سنین پایین و فرزندآوری تقبیح میگردد.
درست است که واقعیت آن قشر است اما ناخودآگاه به تناسب بین ارزشهایی چون ازدواج در سن مناسب و فرزندآوری بالا با کمسوادی منجر میشود.
🔶 نکتهی قابل تامل در این مستند، قرار دادن صحبتهای شوهر یکی از زنان بود که ادعا میکرد؛ «الان باید به فکر ایمان و آخرت خودمون باشیم نه سواد»، و یا در جواب حرف معلم که میخواهد به منزل آنها برود میگوید؛ «محرم و نامحرمی گفتن، ما چندخانواده یه جا زندگی میکنیم، نامحرم مخصوصا زن بده».
بعد از این مکالمه معلم بر روی تخته مینویسد:
تنها باورهای ما هستند که ما را دَر زندگی محدود میکُند.
این کلام تاحدی درست است چون اگر باورها درست باشند سبب رُشد میشود. انسان، بدون باور قادر به زندگی نیست.
و از سویی این کلام بعد از مکالمه با آن مرد که آخرتگرایی را منافات با علمآموزی میدانست، چه نتیجهای دربردارد⁉️ جز آنکه در ذهن مخاطب یک تناسب بین آخرتگرایی و رعایت محرمونامحرم با تحجر و زن را در حد ضعیفه دانستن برقرار میکند⁉️.
❌ این دست مستندها هرچند از واقعیت پرده برمیدارد اما تمام واقعیت نیست، چرا باید مسئلهی مهمی چون ازدواج بههنگام و فرزندآوری بالا اینقدر حقیر نمایش داده شود؟
👤زهرا خندان
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥 پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» با برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز در تالار وحدت، به کار خود پایان داد.
💰توزیع جوایز
🔹برگزیدگان دربخش مسابقه ملی:
*بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: برگ (حمید جعفری)
*بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان)
*بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: دبستان پارسی (حسن نقاشی)
*بهترین پژوهش: زندگی در آرشیو (برهان احمدی)
*بهترین تصویربرداری: قلعه برقرار (فرشاد فداییان - فراز فداییان)
*بهترین صداگذار: بیبی جان (صدابردار: میثم حسنلو، صدا گذار: بامداد افشار)
*بهترین تدوین: احتضار (حجت طاهری - عبدالخالق طاهری)
*بهترین نویسنده گفتار متن و گوینده متن : دبستان پارسی (نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی گوینده: هادی اسفندیاری)
*موسیقی متن: تکیه دولت (مهدی محمود خانی) - ماجرای سال آخر (یونس اسکندری)
🔹بهترین فیلم مستند: قلعه برقرار (فرشاد فداییان – الهه نوبخت)
🔹جایزه ویژه هیأت داوران: خروج ممنوع (علی همراز) – آن شب (مینا قاسمی زواره)
🔹جایزه ویژه دبیر در بخش ملی: آقای محمد صیاد سوژه فیلم (آقای صیاد را ول کنید!)
فیلم آقای رضا محمدپور نوروز بلاغی برای فیلم (بوی مادر بوی دریا)
🔹جایزه ویژه سرباز وطن یادبود شهید سردارقاسم سلیمانی به آقای حسن وزیرزاده برای فیلم (آورتین)
🔹تماشاگران (ویژه سرمایهگذار):
مستند «بیبی جان» / نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔹برگزیدگان بخش «جایزه شهید آوینی»
*تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ 300 میلیون ریال به آقای محمد سلیمیراد کارگردان فیلم «سرباز شماره صفر»
*تندیس نقرهای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 250میلیون ریال به آقای مهدی قربانپور کارگردان فیلم «روزهای ناتمام»
*تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال به آقای کامران جاهدیکارگردان فیلم «تفنگ برادرم»
🔹جایزه ویژه دبیر بخش آوینی: آن مرد (مهدی حجت پناه) – راکال (احمد ابراهیمی)
🔹برگزیدگان بخش مسابقه کوتاه و نیمهبلند بینالملل:
*بهترین فیلم کوتاه: فیلم یک سال در تبعید، به کارگردانی مالاز اوستا از کشور ترکیه
*بهترین فیلم نیمه بلند: فیلم «یک تصویر، دو برداشت»، به کارگردانی ساناز سهرابی از کشور کانادا
🔹جایزه ویژه هیئت داوران:
با تقدیر از فیلم سارا جان اهدا شد به فیلم «در جریان کلمات»، به کارگردانی الیان استر بوتساز کشور هلند
🔹برگزیدگان بخش مسابقه بلند بینالملل:
*بهترین فیلم بلند: به دو فیلم «بچه های اعجوبه» به کارگردانی احمد نکترکوپور محصول کشورهای فرانسه، آلمان و ترکیه و فیلم «چهرهپرداز» به کارگردانی جعفر نجفی از ایران
🔹جایزه ویژه هیئت داوران:
با تقدیر از فیلم آخرین بازمانده هیل بیلی اهدا شد به فیلم «استخوانهای شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران
🔹جایزه شبکه مستند:
فیلم «تفنگ برادرم» به کارگردانی «کامران جاهدی»
🔹 جایزه معاونت اجتماعی ناجا؛ ناجی هنر: فیلم «هیچکس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلامزاده
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✅صحبتهای امیدبخش و بدون تکلف «محمد خزایی» در مراسم اختتامیه جشنواره حقیقت
👤رئیس سازمان سینمایی:
🔸مهمترین بحث فرهنگی دولت سیزدهم به ویژه در زمینه سینما؛ گفتمان انقلابی و نهضت تولید محتوایی در کشور است؛ اما این، به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست.
🔸در این مدت شصت روز بیش از پانصد نفر را ملاقات کردم که شامل سینماگران و دست اندرکاران تولید و مردم بوده و همگی از شرایط موجود ناراضی بودند.
🔸سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است، نمیتوانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰؛ ۳۰ نفر باشد. دوران پدر خواندگی در سینمای ایران تمام شده است. مشکلات سینمای امروز ناشی از تساهل و تسامح مدیریت پیشین است.
دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است.
🔸نگران چشمان منتظر فیلمسازان شهرستانها، هنرمندان بدون رانت و خانوادههای ارجمند همکاران و سینماگران هستیم.
🔸سال آینده سال جهش تولید در حوزه سینما و به ویژه فضای مستند خواهد بود، قول میدهم بودجه بخش تولید افزایش یابد.
🔸درهای سازمان سینمایی به روی همه هنرمندان با گرایشها و تفکرات گوناگون باز است.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
💬صحبتهای برگزیدگان جشنواره حقیقت، هنگام دریافت جایزه
🔻حسن نقاشی: کسانی که ادای اپوزسیون را در میآورند اکراه کنند و از جشنواره حکومتی جایزه نگیرند.
🔻حسن وزیرزاده: از مخالفان حاج قاسم سلیمانی دعوت میکنم مستند «آورتین» را تماشا کنند.
🔻محسن اسلامزاده: حال منطقه شوش و هرندی خوب نیست و با شعار دادن درست نمیشود کارتن خوابها وجود دارند و نیازمند افراد مثل خانم علیزاده هستند.
خانم سپیده علیزاده ( سوژه اصلی مستند «هیچکس منتظرت نیست»)در حال کوچ به کرج است، خواهش میکنم هر کسی که دستش میرسد فکری برای این قضیه کند.
🔻جعفر نجفی: ابتدا این جایزه را به پدر و مادر بختیاریام تقدیم میکنم/ در نهایت تقدیم بعدی من برای این جایزه هدیه آن به مردم نجیب، اصیل و بزرگِ بختیاری است.
🔻مهدی قربانی: ضمن اشاره به مهاجرت برخی هنرمندان به خارج از کشور، از مسئولان خواست جلوی این جریان را بگیرند و بهویژه نگذارند در بخش مستند این اتفاق بیفتد.
🔻محمد سلیمیراد جایزهاش را به روح پدر شهیدش اهدا کرد.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔰این مستند را میتوان دو گونه روایت کرد:
1⃣ زنی که با بدعهدی گلمحمد؛ شوهرش، از رفتن به دانشگاه منع میشود اما بخاطر هدفش حاضر میشود برای همسرش زن دوم بگیرد و طبق رسم ظالمانه، از گرفتن پسرش محروم است و او برای حفظ استقلالش حاضر شد از پسرش دور شود.
♦️ روایتی که احتمالا بابِ میل مباحث زنان در سطح بینالملل است، زنی مستحکم که برای رسیدن به اهدافِ فردیِ خود، از حصارِ نقشهای خانوادگی خارج میشود و حتی با احساسات خود میجنگد.
2⃣ زنی خودخواه که برای رفتن به دانشگاه از شوهرش که او را عاشقانه دوست دارد میگذرد و حتی حاضر میشود پسرش را به نامادری بسپارد.
❌ هر دو روایت ناقص است. گرایش زیادِ زن به دانشگاه رفتن و همچنین عدم وجود انعطاف شوهر در همراهی زن، از علتهای مختلفی نشات میگیرد.
🔴 در این مستند مخالفت شوهر، با دلایلی مانند تجربه مشابه و از همپاشیدنِ زندگی خانوادگی برادرِ گلمحمد، زمین ماندن کارهای زیاد گلهداری با رفتن به دانشگاه، تربیت فرزند، بیان شد.
⛔️ تصویری خودخواهانه از مرد که زن را محدود به خانه و گَله میکند و بیاعتنا به علایق زن است. خودخواهیِ مرد آنجا نمودِ بیشتری دارد که قبل از ازدواج، قول همراهی و حمایت میدهد.
⁉️ اما آنچه در این مستند مجهول است گرایش زیاد دختر برای رفتن به دانشگاه و تحصیل در این رشته خاص است که به عوامل این گرایش پرداخته نشد‼️ گویا این گرایش را حق طبیعی او میدانستند که نیازی به واکاوی آن ندیدند‼️
این گرایش که از میل به شهرنشینی و اشتغال در زنان و حتی مردان روستایی و عشایری نشات میگیرد، از مسائل مهم و ذوابعاد جامعه است که پرداخت ناقص به آن، سبب تقلیل دادن مسئله میشود.
♦️ از طرفی عدم انعطاف شوهر یا پافشاریِ اغراقگونهی زن برای رشتهی گریموری از نگرشهای حقیری نشات میگیرد که سبب سست شدن بنیان عظیم خانواده شده است. زیرا با نگاهِ منهای ابدیت پافشاری بسیار زن برای هدفی مزاحم با زندگی خانوادگی ممکن است درست و حتی شجاعانه تلقی شود و خسارتی دربرنداشته باشد اما حتما با نگاه به ابدیت، این نگرشها محکوم به حقارت و عامل خسارت خواهند بود. همانگونه که عدم انعطاف و همراهی شوهر منهای توجه به ابدیت، قابل پذیرش است اما با نگاهی معادمحور، کمی خودخواهانه بنظر میرسد چون حفظ کیان خانواده بسیار ضروری است هرچند که در قسمتی از مستند، مرد انعطاف به خرج داد و دانشگاه رفتن زن را منوط به پذیرش در رشتههایی چون پزشکی، معلمی و... کرد.
⛔️ با این تفاصیل و با وجود آنکه روابط زن و شوهر، بهویژه شوهر عاشقانه بود؛ اما در کل، «چهره پرداز» مستندی ضدخانواده محسوب میشود.
💢 نکته قابل توجه دیگر، نقش ضعیف و حتی معارض ریشسفیدان جهت حفظ پیوند خانوادگی بود، همچنین نقش گروه مستندساز که به ادعای گلمحمد سبب لجبازی زن شده، وظیفهی گروه را از ساختن یک اثر فراتر میبرد؛ چرا که میتوانستند با سوق دادنِ این خانواده به مشاوره و تصحیح نگرش زوجین و آموزش هزینه و فایده، رفتن یا نرفتن به دانشگاه و همچنین انعطاف به خرج دادن شوهر، روند داستان را تغییر دهند و در آن به حل مساله بپردازند تابنیان خانواده بهجای فروپاشی، تحکیم شود.
👤زهرا خندان
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴فیلم سینمایی درخت گردو درتعارض با مستند آن است
🎥«درخت گردو» ساخته «محمدحسین مهدویان» مدتیست که در سینماهای کشور نمایش داده میشود.
این فیلم دربارهی بمباران شیمیایی شهر سردشت در زمان جنگ تحمیلی است. سرگذشت «قادر مولانپور» از روستای رش هرمه که همسر و فرزندانش را در این بمباران از دست داده، در این فیلم روایت میشود.
🔻فیلم درخت گردو روایت نادرستی از سرگذشت فرزند تازه متولد شدهی ملاقادر بهعنوان تنها بازمانده از خانوادهاش، دارد. همچنین با روایت تلخیهای روز بمباران، نگاه منفعلانه و حتی تطهیری به عاملان جنایت و دادگاه بینالمللی لاهه و القای اختلاف قومیتی به عنوان گزینههای مورد استقبال جشنوارههای خارجی، از واقعیت فاصله گرفته است. واقعیتی که در دو فیلم کوتاه «مردی از رش هرمه» و مستند «زندگی در آرشیو» اثر برهان احمدی به آن پرداخته شده و برخی از دادههای فیلم سینمایی درخت گردو را نقض کرده است.
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴فیلمهای برگزیده بخش شهید آوینی بیتناسب با نام شهید!
⛔️هر سه فیلم برگزیدهی بخش «شهید آوینی» در جشنواره حقیقت، روایتهای تلخ، ناامیدانه و نگران کننده دارند.
⛔تولید فیلمها باید به گونهای باشد که تمام حقایق جنگ به درستی بیان شود و تنها روایات «ناقص»، «جشنوارهپسند» و ذیل اهداف «سند ۲۰۳۰» تولید و اکران نشود.
⛔️متاسفانه در سالهای اخیر، معرفی و پرداختن به جانبازان و يا بازماندگانِ از جنگ که پشیمان و منفعل و به حاشیه رانده شدهاند، افزایش یافته است....
🔻از موضوعات دیگری که مورد توجه هنرمندان و هیئت انتخاب جشنواره بود، پرداختن به «نیازهای جنسی و عاطفی اقشار معلول» است.
دو فرضیه برای طرح این مسئله در فیلمها مطرح است؛ فرض اول صورت مسئلهایست که بیان شده؛ یعنی نیاز جنسی و عاطفی افرادیکه همانند مردم عادی جامعه نمیتوانند ازدواج کنند؛ و فرض دوم طرح کلی «مباحث جنسی» به بهانهی مشکلات این قشر از افراد جامعه است.
🔔مطلب کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید👇👇
http://roubesh.ir/1400/10/04/documentary-film-festival
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴 فراموش نمیکنیم
ملت ایران فراموش نمیکنند⬇️
❌ به شهادت رسیدن جوانهای مخلص، متفکر و مدبر را که به واسطهی کمکهای شرق و غرب و در راس آن آمریکا به صدام ملعون انجام گرفت
❌سرنگون کردن عمدیِ هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی وینسن را
❌ بمباران شیمیایی سردشت را که با همکاری گسترده آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و سوئد با رژیم بعث در زمینه فروش تجهیزات بیولوژیک انجام گرفت
❌ بیاثر ماندن مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه غیرنظامیان و جنایات جنگی آشکار «صدام» با وتوی آمریکا را
❌ آموزش نفوذیها در مراکز آموزشی انگلستان و سایر دول غربی و متصدی شدن آنان بر بخشی از مدیریت کشور را
❌ ملقب شدن ایران به محور شرارت بعد از در باغِ سبز خاتمی به احمقهای بینالملل را
❌ فتنهی هشتادوهشت و نابود شدن بخشی از سرمایههای کشور را
❌ حادثهی منا را
❌ فتنهی نودوهشت با سومدیریتِ مدیرانِ غربزده را
و فراموش نمیکنیم
❌ جنایت صهیونیست در به شهادت رساندن دانشمندان هستهای در مقابل چشم خانوادههایشان را
❌ جنایت آمریکا برای به شهادت رساندن سردار دلها را
و فراموش نمیکنیم
❌ درگذشتگان سیل، زلزله، سوانح رانندگی، کرونا و... را
و
❌ درگذشتگان واقعهی هواپیمایی اوکراین را که مقلب به شهید شدند
🔸ملت ایران، همانلحظه که هواپیما سقوط کرد، مانند تمام وقایع تلخ این چندسالهی کشور داغدار شدند و دلشان به درد آمد.
⁉️اما چندی از سلبریتیها که همواره بر طبل بیکفایتی کشور میکوبند، چه چیزها را فراموش نمیکنند؟
❌مجوز نگرفتن برخی از فیلمهایشان که علنا فرهنگ ایرانی_اسلامی را نابود میکند
❌عریان نشدن و محدودیتهای نمایش محتواهای جنسی در محصولات به اصطلاح فرهنگییشان
❌ اعدام مجرمینی چون افکاری
❌ زندانی شدن مجرمین امنیتی
و...
و همچنین بعد از چندروز که متوجه میشوند، هواپیما با اشتباهِ فردی ساقط شد، آنموقع یادشان میآید که فراموش نکنند درگذشتگان هواپیمای اوکراین را!!
⚠️اجازه دهید با توجه به مشی کلیتان این فراموش نکردن را هم سیاسی بدانیم...
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
" کاری که بر زمین مانده..."
...
🔆 این مستند روح بلند و آرام مادر و پدری را به تصویر میکشد که در اوج صبوری و سعه صدر با رنجی که بر آنان وارد شده مواجه میشوند و با وجود سختی بسیار از آن به عنوان امتحان الهی و فرصت رشد یاد میکنند؛ گویی موضوع اصلی نمایش ایمان و صلابتیست که همچنان وجود دارد...
♨️ کارگردان سعی کرده بهجای غبارآلود کردن فضا، قضاوت و محاکمه، مطالبه صحیح بازماندگان حادثه از مسئولان که شفافسازی و مقابله با خاطیان احتمالی است را روایت کند.
🔹 میتوان حدس زد اگر شخصیت اصلی مستند از دلبستگان به نظام نبود یا محتوای اثر عناد با نظام بود؛ امکان حمایت و نامزد شدن، حتی جایزه گرفتن در جشنواره و دیده شدن را داشت.
💢 اگرچه ساخت امیر در فضای رسانهای حاضر که فرصتطلبان راه تخریب را در پیش گرفتهاند و سایرین سکوت را برگزیدهاند اقدام خوبیست اما این حادثه دارای حواشی و ابعاد گستردهای است که جا دارد به تفصیل به هریک از آنها پرداخته شود.
◀️ روند تحقیقات برای روشن شدن جزئیات حادثه، توضیح روشن چگونگی بروز حادثه، نحوه شناسایی و برخورد با مسببین احتمالی آن، جلسات دادگاه تشکیل شده برای متهمین، روال پرداخت حق و حقوق بازماندگان و دلجویی از آنان از این دست میباشد.
❗️گفتنیست تعلل در پرداختن به این موضوعات راه را برای ساخت آثار غیرقابل اعتماد و تحریف واقعیت توسط دشمنان و فرصتطلبان باز میکند، بنابراین به حمایت و پشتیبانی جدی نهادهای ذیربط نیاز دارد.
👤 معصومه عمرانی
📡 وایپ/روبش را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥غربِ دور شرق نزدیک در اولین روز جشنواره عمار
مستند «غربِ دور شرق نزدیک» به کارگردانی عبدالرضا هادیزاده به روابط ایران و چین در دولت گذشته میپردازد.
🔹چین به عنوان قدرتی جهانی در عرصه دیپلماسی سیاستهایی همسو با ایران را در مجامع بینالمللی اتخاذ میکند و رابطه با ایران را حتی در دوران تحریم حفظ میکند.
از طرف دیگر دولت «حسن روحانی» در خیال خام رابطه با غرب است، این وهمیات در سفر رئیس جمهور چین به تهران نیز آشکارتر میشود و «جینپینگ» نیز دستاورد چندانی از این سفر ندارد تا اینکه نظام تصمیم دیگری میگیرد.
🔹مستند اثر خوشساختی است، حاشیه روی ندارد و سندی برای ثبت در تاریخ محسوب میشود.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
⛔️سازمان اوج مسیر درستی را در مستندسازی طی نمیکند
تلخی صرف و بیمحتوایی رسالت اوج نیست!
🔹سازمان هنری رسانه ای اوج با یازده فیلم در جشنواره «سینما حقیقت» حضور داشت. فیلمهایی که انتظار میرود هرکدام یک سروگردن از فیلمهای موجود و مستقل بالاتر باشد، مستندهایی که بتواند مسائل جامعه را بیرون کشیده، حلاجی کند و در حد قوارهی خود، راهحل ارائه نماید یا مستندهای پژوهشی_گزارشی باشد که دست برتر را در جنگ روایتها داشته باشد، همچنین فیلمهای روایت اول در بسیاری از موضوعات مهم و اساسی را تولید کند.
🎥در بین یازده فیلم سازمان اوج در جشنواره، فیلمهایی مانند «ناقوس دریا» درباره صیادانی است که در کمین دزدان دریایی سومالی افتادهاند، فیلم «ریتم کند» در مورد نیازهای جنسی و عاطفی افراد معلول است و مستند «سرباز شماره صفر» بهعنوان برنده جایزه شهید آوینی؛ داستان جانبازی است که خود و همسرش بیمارند و حکومت هیچ حمایتی از او نمیکند تا نهایتا با پایانی تلخ ابراز پشیمانی از گذشته کند. فیلم «خلیفه قاسم» نیز تنها روایت مشکلات یک افغان در ایران است.
تولید فیلمهایی مانند «شیرینی فروش» و حتی «موذی» هم با وجود مسئله داشتن، نیازی به حمایت سازمان اوج نداشتند. فیلم «ننه مخمل» نیز که زنی سخت کوش را روایت کرد چیزی در چنته نداشت و مشخص نبود بدنبال چیست؟! تنها، نمایش اختلاف و نارضایتی مادرش و گلایههای «مخمل» از مادر و فرزندان، کفه سختکوشی و تلاشش را نیز سبک کرد!
⁉️درحالیکه در اوضاع کنونی تعداد بسیار زیادی از موضوعات مهم و اساسی گذشته و حال وجود دارند که نیاز به ورود جسورانه و قوی سازمان اوج دارند. حضور اوج با چنین فیلمهایی ″ناامید کنندهست″ و شائبه ″سوءمدیریت″ یا ″ناآگاهی و نابلد″ بودن در اختصاص حمایت مادی، همچنین بیاطلاعی از فضای رسانهای را قوت میبخشد.
🔹سازمان اوج باید ضمن به کارگیری مدیران ″متعهد و باسواد″ و ارتقای آنان در حین کار، برای تربیت افراد دغدغهمند و قوی و حمایت از آنان برنامه جامعی در نظر گیرد و ماموریتهای کلان برای «پروژههای راهبردی و مهم» تعریف کند.
🔹این سازمان اگر بتواند ″روایتهای اول قوی″ را تولید کند، یا تولیدات به مراتب بهتری از رسانههای بیگانه برای ″خنثی کردن تحریفات″ آنان داشته باشد حرفی برای گفتن خواهد داشت؛ در غیر این صورت مانند ساختارهای دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت و در وضع موجود حل خواهد شد.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥نائب الامام
❗️از پناهِ شاه بودن تا همعهدی با نواب صفوی
🔹برشی از زندگی «سید نورالدین شیرازی» در مستند «نائب الامام» کاری از سازمان اوج در سومین روز جشنواره عمار به روی پرده رفت.
🔹مستندی بلند از نوع «روایت اول» که برای مخاطب اهل دانستن خسته کننده نیست و کشش لازم را دارد. این فیلم برگی از تاریخ را ورق میزند و اطلاعات خوبی در ازای صرف زمان به مخاطب میدهد.
🔹فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سید شیرازی که مردم شیراز نائب الامامش میخوانند، ارتباطات او با شخصیتهای مطرح آن دوره، حمایت و برائت از شاه و مصدق و هم عهد شدن با شهید نواب صفوی، تغییر و تحولات دکتر مصدق، عقاید او و علمای دیگر در مورد انقلاب و حوادث دیگری که در برههای از زمان حیات این عالم مبارز رخ داده است، در این فیلم روایت میشود.
🔹فیلمهای مستند تاریخی در روزگار کنونی که زمان کمتری صرف مطالعه؛ بخصوص مطالعه تاریخ، میشود اگر از غنای پژوهشی برای ارائه محتوایی جامع و قوی برخوردار باشد و همچنین صدق در روایت داشته باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴آبتین بهانه است، مشروعیت نظام نشانه است‼️
🔹«بکتاش آبتین» به دلایل امنیتی در زندان بوده است، وقتی از دلایل امنیتی سخن گفته میشود آنهم نسبت به یک نویسنده، شاعر و فیلمساز، حتما دلایلی بالاتر از سخنان تندوتیز انتقادی، فحاشی نسبت به اصل نظام و... مدنظر است، زیرا آزادیِ بیان در جمهوریِ اسلامیِ ایران به قدری زیاد است که برخی نویسندگان منتقد در صفحههایشان به راحتی از صدر تا ذیل حکومت، توهین میکنند و در پستهای دیگر از چاپ کتابهایشان در ساختار نظام اسلامی سخن میگویند؛ برخی از فیلمسازان، علنا در مصاحبههایشان، علیه نظام و ساختار حکومتی ابراز نظر میکنند و دوباره با اقبال بیشتری با پول همین حکومت فیلم میسازند؛ برخی از بازیگران هم که در فحاشی و تهمت ظالم به نظام، گوی سبقت را از هم میربایند، حتی بازیگری که مدتی پیش، وضعیت مملکت را داغون و امید داشتن در آن را غیرممکن میداند، باز هم خندوانه را تولید میکند!!
دیگری که صداوسیما را چرند میداند، اما با آن همکاری میکند!! با وجود این مصادیق، دلایل امنیتی احتمالا فراتر از مباحثی است که حدِ کمتر از آن، در حکومتهای دیگر، حبس دارد.
وایپ
🔴آبتین بهانه است، مشروعیت نظام نشانه است‼️ 🔹«بکتاش آبتین» به دلایل امنیتی در زندان بوده است، وقتی ا
🔹فارغ از مسئلهی آقای آبتین، عکسالعملهای اهالی رسانه و هنر قابل توجه است؛
کانون نویسندگان، حکومت را آزادی ستیز میخواند و زندانیان سیاسی را دلاوران آزادیخواه.
⛔️برخی از بازیگرانِ همیشه در صحنهی مبارزه با ظلمِ حکومت هم، آه و افغان سردادند و ظالم را نفرین کردند!!
بعد از پیام «خانه سینما»، «غزاله معتمد» فریاد میزند که هیئت مدیره در رکاب ظلم است!
فیلمسازی دیگر بر جامعهی هنری شرم میباراند که بازتولیدکنندهی روایت قاتلان هنرمندان است، فیلمساز دیگری فریاد میزند که خانه سینما بخشی از حاکمیت است.
⛔️ خانه سینما هم که در بیانیهاش، حکومت را ظالم خطاب نکرده بود، بعد از واکنشها، از جریحهدار شدن احساسات اهالی سینما عذرخواهی کرده است، این اقدام خانهی سینما یکی به نعل و یکی به میخ زدن است و با این قشر از هنرمندان که ظلم را در حاکمیت میبینند، همراهی نموده است.
⛔️این سخنان جز این نیست که حتما باید حاکمیتستیز باشی تا در جامعهی هنرمندان پذیرفته شوی‼️ اقدامات اهالی سینما و به تبع خانهی سینما با سیاست همخوانتر است تا فرهنگی که باید منتقلکنندهی ارزشهای انسانی باشد. راستی مگر جامعهی هنرمندان جدا از مردم هستند، مردمی که جزوی از حاکمیت هستند. هالیوود و سایر ساختارهای تمدن غرب در خدمت اهداف تمدنی دنیای استکبار هستند و هر کس خارج از آن ابراز نظری کند و حقیقتی چون ظلم به فلسطین و.... را فریاد بزند، از دایرهی هنرمندان، خارج میشوند.
البته باید به این افراد گفت؛ شماها هم در خدمت دنیای استکبار هستید، چگونه است که فریاد ظلم و مرگ بر ظالم میدهید ⁉️ خودتان مصداقِ بارز ظلم بر اذهان و افکار مردم با تولیدات مسمومِتان هستید‼️ چگونه در کنارِ ظالمان و خونآشامانِ ملت ایران، شعار ظلمستیزی میدهید⁉️
⁉️چگونه است برای امثال آبتینها قلمفرسایی میکنید اما برای شهدای هستهای چیزی نمیگویید
شهدای هستهای که در معرکهی جنگ نبودند که بگویید خودشان خواستهاند، بلکه در شهر و در کنار ما، در جلوی چشم خانوادههایشان با بمبگذاری و نقش مستقیم صهیونیست به درجهی شامخ شهادت نائل شدند و جرمشان فقط علمشان بود و وطن فروش نبودنشان.
آنها که به معشوق خود رسیدند و طبق سنت ثابت هستی خونهایشان، آبادانی کشور را به دنبال دارد اما اینجا شماهایی که بزدلانه زیر پوشش صلح برای همهی جهان پنهان شدید و چیزی نگفتید خودتان را رسوا کردید‼️
چطور برای امثال آقاسلطانها، یقه پاره میکنید اما برای «ذوالعلیها» و «خلیلیها» که در فتنهی ساخته شده از همراهی همیشگیتان با ساختار مستکبر جهانی به شهادت رسیدند، سخنی نمیگویید.
لال باد دهانی که حقیقت را وارونه جلوه میدهد، کور باد چشمانی که خود را بازیچهی دنیای استکبار کردهاند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
❌ دهکدهی جهانی فریبی تئوریک در جهت اهداف استعماری
🔺 تصویرسازی برای مردم جهان با فیلمهای گزینشی
🔹بعد از بیانِ تجربهی حامد حدادی از آمریکا و تعجب مردم آمریکا از اینکه مردم ایران به جای شتر از ماشین استفاده میکنند، توئیتهای هموطنانِ ساکن کشورهای اروپایی و کانادا در ارتباط با میزان اندکِ اطلاعاتِ اروپاییان در ارتباط با ایرانیان که حاویِ شترسوار بودن، نداشتن رایانه، با دست غذا خوردن، حقوق اندک زنان و.... میشود، در فضای مجازی پخش شده است.
وایپ
❌ دهکدهی جهانی فریبی تئوریک در جهت اهداف استعماری 🔺 تصویرسازی برای مردم جهان با فیلمهای گزینشی 🔹
🔹ایرانیان و مردم جهان منهای غرب، به واسطهی شعار دهکدهی جهانی، در معرض سبک زندگی غربی و تمدن مادی و مظاهر زندگی منهای دین هستند و این در معرض بودن، گرایشات و به تبع آن رفتارها را به سمت این سبک میکشاند.
اما دهکدهی جهانی باعث نشده، مردم اروپا و آمریکا از مردم ایران و سایر کشورها اطلاعات صحیح بدست بیاورند، ممکن است یک علتِ کماهمیتِ آن سطح بیتفاوتی مردم آن کشورها در مورد این موضوعات باشد، که در آن صورت انتظار بی اطلاعی میرود، نه روایتهای عجیب و گزینشی در جهت تخریب مردم.
⛔️ علت اصلی اما «مدیریت رسانهها» توسط دنیای استکبار است، فیلمهای «سنگسار ثریا»، «بدون دخترم هرگز» و «آرگو» از رسانههای اروپا و آمریکا پخش میشود، حتی در مدارس آلمان از فیلم بدون دخترم هرگز به عنوان «منبع جامعهشناسی» ایران استفاده میشود.
⛔️این اقدامات نمیتواند از روی ناآگاهی باشد چون سفارتخانهها و مسئولین دولتی و تجار با ایران در ارتباط هستند، پس به عمد و برای کاهش تاثیر انقلاب ایران در جهان است، چرا که انقلاب اسلامی توانست مدیریتی با محوریت «توحید» و با شعار «حمایت از مستضعفان» و با «تقویت تعقل و تفکر» بنا کند؛ پس خطری جدی برای گرایشات مردم اروپا و آمریکا که خسته از تعارضات ذاتیِ تمدن مدرن هستند به حساب میآید. بنابراین لازم است ایران را عقبافتاده نشان دهند و این موضوع به لطف تولیدات اهالی سینما در جهت «سیاهنماییها» و تولیداتی مانند بدون دخترم هرگز و همچنین ادعاها و اقدامات برخی از سلبریتیها انجام میگیرد.
👤زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎞فیلمهای راه یافته به بخش سینمای مستند جشنواره فیلم فجر
🎞آن مرد با اتوبوس آمد؛ به کارگردانی، نیما مهدیان
🎞احتضار؛ حجت طاهری
🎞تفنگ برادرم؛ کامران جاهدی
🎞دبستان پارسی؛ حسن نقاشی
🎞سرباز شماره صفر؛ محمد سلیمیراد
🎞مشق امشب؛ اشکان نجاتی
🎞هیچکس منتظرت نیست؛ محسن اسلامزاده
🎞یکی از رویاهای من؛ محسن هادی
دکتر احمد ضابطی جهرمی، محمد تهامینژاد، محمدعلی فارسی، مرتضی شعبانی و محمدرضا عباسیان اعضای هیات انتخاب بخش مستند جشنواره چهلم بودند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe