✅انتشار موسوعه فقهی ۲۷ جلدی علامه کاشفالغطا
⬅️رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار موسوعه فقهی ۲۷ جلدی علامه کاشف الغطا در این پژوهشگاه خبر داد.
⏸به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده، ۲۰ اسفندماه در دیدار دستاندرکاران موسوعه علامه سیدمحمدحسین کاشف الغطا با آیت الله حسین نوری همدانی اظهار کرد: سال ۹۷ مجموعه کلامی آثار علامه محمدحسین کاشف الغطا مشتمل بر ۱۴ مجلد رونمایی شد و مجموعه حاضر بخش فقه آثار این عالم است.
❇️وی گفت: با توجه به این که علامه کاشف الغطا آثار زیادی داشتند، آثار ایشان را به سه مجموعه کلامی، فقهی(مشتمل بر ۲۷ مجلد) و تاریخ و تراجم و زندگی نامه ایشان و اجدادشان تقسیم کردیم که سال آینده مجموعه سوم جهت انتشار آماده خواهد شد.
📶رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مجموعه فقهی علامه کاشف الغطا که خدمت حضورتان است، اکثرشان تاکنون منتشر نشده بود و از طریق ارتباطی که با خانواده این عالم برقرار شده بود، آثار مذکور دریافت شد.
⬅️وی افزود: اولین شرح بر عروه را علامه محمدحسین کاشف الغطا نوشتند که در این موسوعه در ۱۰ مجلد ارائه شده و در این مجموعه تمام مباحث طهارت را به اتمام رسانده و بخش عمده صلاه تا بحث قرائت نیز آمده است اما مابقی مباحث را عمر ایشان وفا نکرد و فرصتی جهت تألیف فراهم نشده است.
💠اسدعلیزاده اظهار کرد: یکی از آثار بسیار مهم ایشان، بحث تحریر المجله است که پنج جز قبلاً چاپ شده بود اما با نسخهای که پیدا کردیم، مجدداً این اثر را اصلاح و آماده کردیم و در این موسوعه منتشر شده است.
وی با بیان این که یکی از آثار فاخری که در موسوعه فقهی علامه کاشف الغطا دیده میشود، دائره المعارف است، گفت: این بخش از موسوعه، پرسش و پاسخ و استفتائاتی را شامل میشود که از سراسر جهان به وی رسیده بود و دأب این عالم بر آن بود که استفتائات را با استدلال پاسخ میداد و پاسخ آن را به صورت استدلالی و همراه با آیه و روایت مطرح میکرد که در این مجموعه تمام آنها آورده شده است.
🛄رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: علامه کاشف الغطا بحثی در خصوص اصول داشتند که در گذشته چاپ شده بود اما در این مجموعه، هفت رساله جمعآوری کردیم که دو جلد آن اصول شده است و نظریات خوبی در مباحث اصول ارائه فرمودند.
⬅️وی یادآوری کرد: ایشان تعلیقه ای نیز بر مکاسب و کفایه و عروه دارد و مجموع آنها به صورت موسوعهای آماده شد و با تلاش محققین عزیز منتشر شد تا به جامعه علم و علما خدمتی شود.
🌐https://eitaa.com/isca24/9279
با سلام و احترام. جلسه پنجاه و ششم کرسی«حکمرانی در قرآن» به صورت هفتگی، شنبه ها (شنبه 23 اسفند) ساعت 12:45با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکترمختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
#سمینار_علمی
#پروژه_علمی
#پژوهشکده_فقه_وجقوق
✅حجت الإسلام فرحناک در سمینار پروژه قاعده اذن عنوان کرد:قاعده اذن شرعی صرفا امکان ضمان را ثابت می کند.
💠به همت گروه دانش های وابسته به فقه سمینار پروژه«قاعده الإذن الشرعی لاینافی الضمان» در روز چهارشنبه بیستم اسفند ماه سال ۱۳۹۹ در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید. در این سمینار مجری تحقیق، اعضای هیئت علمی پژوهشکده فقه و حقوق، نماینده محترم حوزه ریاست و نماینده محترم معاونت پژوهش شرکت کردند.
⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) در ابتدای جلسه، مجری پروژه حجت الإسلام والمسلمین علیرضا فرحناک به ارائه بحث پرداخت و اظهار کرد: قاعده فقهی الاذن الشرعی لاینافی الضمان علی رغم حضور در ابواب مختلف فقه به طور مستقل مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. از این رو بایستی جوانب مختلف آن را که شامل مفاهیم و کلیات، ادله، قلمرو و رابطه آن با دیگر قواعد و کاربرد آن در فقه و حقوق است، بررسی شود.
💠مشاهده خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/s3mMn
#کرسی_ترویجی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
#مختار_شیخ_حسینی
✅گزارش کامل کرسی ترویجی+صوت :«خشونت در جهان معاصر عرب»
💠کرسی ترویجی «خشونت در جهان معاصر» با ارائه دکتر مختار شیخ حسینی و با همکاری «پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی» و «مرکز همکاری های علمی و بین الملل» در تاریخ ۱۹ اسفندماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از مرکز همکاری های علمی و بین الملل، این کرسی با گزارشی از ، ایده خشونت و افراط گرایی در جهان عرب معاصر و معرفی ارائه دهنده محترم، دکتر مختار شیخ حسینی، پژوهشگر و استاد دانشگاه باقرالعلوم آغاز شد. وی مباحث خود را در دو بخش ارائه کرد.
💠مشاهده مشروح خبر
🌐http://dte.bz/SvAkj
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/JKZm6
✅کرسی ترویچی عرضه و نقد ایده علمی
⬅️حقوق متقابل حکومت و مردم
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین عباس کوثری
👤👤ناقدان:
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی رامندی
حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده
👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد سحرخوان
⏰زمان: یکشنبه 1399/12/24 ساعت 8 الی 10
⏹مکان: قم- چهار راه شهداء-مرکز همایش های غدیر- سالن 18 نفره
⬅️مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/danaee
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
⬅️حق به اجتماع درفقه،ظرفیت ها و چالش ها
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شفیعی
👤👤ناقدان:
جناب آقای دکتر محمد تقی فخلعی
جناب آقای دکترسید علی نقی ایازی
👤دبیر علمی: جناب آقای مجتبی فانی
⏰زمان: سه شنبه 1399/12/26 ساعت 12:30
مجری:پژوهشکده اسلام تمدنی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
❎لینک ورود در جلسه
🌐
https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
✅برگی ار کتاب مسائل فرهنگی اجتماعی کرونا ص۲۷۸ و ۲۸۷
👤دکتر حسین پرکان
⬅️موضوع: مناسبات گروههای جهادی با سازمانهای بوروکراتیک
⬅️تمایز میان مدیریت جهادی و گروه جهادی
🔷نکته اول اینکه در استفاده از دو اصطلاح مدیریت جهادی و گروههای جهادی لازم است دقت کافی صورت گیرد.
خلطکردن این دو، گاهی اوقات رهزن میشود. افرادی که در گروههای جهادی فعالیت میکنند، بخشی از جامعه هستند که وابسته به طیف خاصی هم نیستند و در میان اقشار و گروههای مختلف از شیعیان، اهل سنت، پزشکان، خانمها، نوجوانان، فرهنگیها و ... حضور دارند. اینها عشق و علاقهشان این است که در موقع بحرانها به کمک و یاری بیایند و برخی اوقات حتی جان و مال و آبروی خود را میگذارند تا این مشکلات رفع شود. این فعالیت جهادی، ارتباط کاملی با اعتقادات مذهبی ندارد و در همه جای دنیا میتوان از این سنخ فعالیتها را رصد و مشاهده کرد. البته از حیث کمی و کیفی این فعالیتها متفاوت است.
⬅️ اینگونه فعالیتها، مربوط به گروههای جهادی است؛ اما هنگامی که حاج قاسم را به عنوان یک الگوی مدیریت جهادی بررسی میکنیم، میبینیم ایشان فعالیت خود را در قالب تشکیلاتی به اسم سپاه قدس انجام میدهد. در قالب یک تشکیلات وسیع، آن هم نه در سطح محلی و ملی بلکه در سطح بینالمللی. این دیگر فراتر از یک گروه جهادی دوستانه و غیررسمی است.
⬅️مدیریت جهادی میتواند در شهرداری، در دولت و در وزارتخانه باشد. صفت « جهادی » در اینجا به مدیریت اطلاق میشود. تفکیک « گروه جهادی » و « مدیریت جهادی را به این دلیل عرض کردم
به این دلیل عرض کردم که اگر روحیات و ویژگیهای گروههای جهادی را به صورت دقیق نشناسیم، در استفادهکردن و بهرهبرداری از اینها در سطوح و لایههای دیگر به عنوان مدیر جهادی با چالش مواجه خواهیم شد.
#مرکز_احیای_آثار_اسلامی
#اسد_علیزاده
✅رئیس مرکز احیای آثار اسلامی:احیای آثار علمی بزرگان، به نحوی تولید علم به شمار میرود.
💠مرکز احیای آثار اسلامی از مراکز پرافتخار حوزوی است که در مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت می کند. آثار این مرکز تاکنون جوایز ارزنده ای در مجامع کشوری به دست آورده اند.
⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اسد علیزاده رئیس مرکز احیای آثار اسلامی در مورد اهمیت احیای آثار اسلامی بیان داشت: یکی از ابعادی که در تولید علم می توانیم به آن تکیه کنیم احیای آثار علمی بزرگان است که خود یک نوع تولید علم به شمار می رود. قسمت مهمی از آنچه آنها انجام داده اند در قفسه های کتابخانه باقی مانده است و قابل استفاده نیست و کسی رغبت مراجعه به آن را ندارد. اما مرکز احیای آثار اسلامی، این آثار را تصحیح می کند و با فهرست بندی و تحقیق مناسب علمی به جامعه عرضه می دارد.
💠مشاهده کامل خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/i20BU
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دیدار با اصحاب قلم- حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
✅معرفی کتاب بهداشت بر اساس اموزه های قرآنی و اهل بیت علیهم السلام
💠تهیه نسخه الکترونیکی اثر ار کتابخوان پژوهان
🌐https://pajoohaan.ir/document/4897
#پژوهشکده_الهیات_وخانواده
#محمد_ثناگویی
✅ تمرکز بر توانمندسازی خانواده با هدف پیشگیری از آسیب ها
🔸 کلان پروژه «کارآمدی خانواده براساس تعالیم اسلامی» بر رویکردهای مطالعات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و روانشناختی مبتنی است که به جای پرداختن به آسیب ها، تمرکز خود را بر روی توانمندسازی خانواده ها با هدف پیشگیری از آسیب ها قرارداده ایم.
🔹 محمد ثناگویی زاده، مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛
⬅️مشاهده خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/7ZpnI
#پژوهشکده_مهدویت
#همایش_فرهنگ_انتظار
✅به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی انجام شد:هم اندیشی همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی
💠هم اندیشی همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی از پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه در تالار شهید سلیمانی برگزار گردید
⬅️ در این هم اندیشی حجت الاسلام استاد نجف لک زایی رئیس همایش، فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلام به ایراد سخنرانی پرداخته و گفتند: محضر همه شما اساتید حضار داخل جلسه و عزیزانی که در فضای مجازی همراه ما هستند، خداقوت می گویم به جناب آقای دکتر الهی نژاد و همکارانشان در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم به خاطر همایشی که اخیراً برگزار کردند همایش بسیار وزین در بحث نظریه انتظار دراندیشه حضرت آیت الله خامنه¬ای، و هم این همایش که کارش را شروع کردند و ان شاءالله برگزار خواهند کرد. خدمت ایشان عرض کردم شاید نیازی هم به حضور بنده نباشد ولی باعث افتخار بود که خدمت برسم و خداقوت بگویم. در خدمت شما هستیم ان-شاءالله پژوهشگاه این کار را با قوت و قدرت پشتیبانی می کند و افتخار می¬کنیم که توفیق پیدا کردیم در زمینه فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی صحبت کنیم و طرح کنیم و تفکر کنیم همایشی را که با کمک شما عزیزان با نهادهای مختلف برگزار کنیم.
⬅️مشاهده متن کامل خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/tReup
✅ ششمین پیشنشست مجازی همایش ملی «معنویت و علوماسلامی»
⬅️ با موضوع: نسبت معنویت با اخلاق اسلامی
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی (نویسنده و پژوهشگر)
⏰زمان: چهارشنبه 27 اسفند 1399 ساعت 9 صبح
⬅️مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹لینک ورورد به جلسه
🌐 http://dte.bz/ethicsconf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از ◾تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💠 تمدید احکام رییس و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب
🔸 حجت الاسلام والمسلمین مخدوم "مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی" گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی احکامی، مسوولیت رییس دفتر تبلیغات اسلامی و هیأت امنای این دفتر را برای یک دوره ی پنج ساله دیگر تمدید کردند.
👈 مشاهده این خبر در:
http://dte.bz/FUt3U
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
إنا لله وإنا الیه راجعون
برادر ارجمند حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدی (زیدعزه)
بدین وسیله درگذشت ابوالشهید والد مکرّم را به جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم رحمت و غفران واسعه الهی و برای جنابعالی و خانواده محترم صبر و اجر از خداوند متعال خواستارم.
نجف لکزایی
معاون پژوهشی و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
صدور پروانه سه نشریه جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
از سوی معاونت محترم مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار سه نشریه جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر و ابلاغ گردید. این نشریات که به صورت دوفصلنامه و غیربرخط (الکترونیکی) هستند از ابتدای سال 1400 منتشر خواهند شد و عبارتند از:
دوفصلنامه الکترونیکی (غیربرخط) «الهیات شهر» به شماره پروانه (40374) به زبان فارسی؛
دوفصلنامه الکترونیکی (غیربرخط) «Theosophia Islamica» به شماره پروانه (40375) به زبان انگلیسی؛
دوفصلنامه الکترونیکی (غیربرخط) «التاریخ والحضارة الاسلامیة: رؤیة معاصرة» به شماره پروانه (40376)به زبان عربی.
🌐 https://eitaa.com/journals_isca/92
«إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَغَلّ وَدَغَلٍ».
امام حسين (ع) فرمود: «شيعه ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت و نيرنگ و مكرى پاك است».
(بحار الانوار، ج ۶۸ ص ۱۵۶ ح۱۰ )
http://lib.eshia.ir/11008/68/156
✅برگی از کتاب سیره نظامی معصومان در کتاب های چهار گانه شیعه ص ۶۶ و ص۶۷
⬅️بزرگداشت شهدا
روایات فراوانی در بزرگداشت شهید و تجلیل و یادکردن از شهیدان نقل شده که از میان آنها دو روایت را ذکر میکنیم:
۱. در بزرگداشت حمزه نقل شده که وقتی پیامبر صلی الله علیه وآله بعد از جنگ احد به مدینه آمد و شنید از هر منزلی که کشتهای دارند، صدایی به گریه بلند است و از منزل حمزه صدایی نمیآید فرمود: « لَکِنَّ حَمْزَةَ لَا بَوَاکِیَ لَهُ: ولی حمزه گریهکنندهای ندارد ». این کلام حضرت باعث شد که مردم مدینه بر مردهای نوحه و گریه نکنند مگر بعد از اینکه برای حمزه نوحه و گریه نمایند و این سنت امروز ( زمان شیخ صدوق ) نیز ادامه دارد ؛(۲) البته اکنون وهابیت هرگونه عزاداری را در حجاز منع کرده است.
۲. در روایتی امام صادق علیه السلام به زیارت شهدای احد توصیه میکند. عقبة بن خالد از امام صادق علیه السلام میپرسد: ما به مساجد اطراف مدینه میرویم؛ دیدارهای خود را از کدام مسجد آغاز کنیم ؟ حضرت فرمود: اول از قبا شروع کن و در آن زیاد نماز بخوان؛ زیرا مسجدی است که رسول خدا صلی الله علیه وآله در آنجا نماز خوانده است؛ سپس به مشربه امابراهیم برو و در آن نماز بخوان؛ زیرا مسکن و محل نماز پیامبر صلی الله علیه وآله بوده؛ آنگاه به مسجد فضیخ برو و در آن نماز بخوان؛ چون پیامبر صلی الله علیه وآله در آن نماز خوانده است. وقتی این منطقه را به پایان
رساندی، به سوی احد برو و در مسجد آن نماز بخوان؛ سپس بر سر قبر حمزة بن عبدالمطلب برو و بر او سلام بده، آنگاه نزد دیگر قبور شهداء برو و بگو: « السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ الدِّیَارِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ إِنَّا بِکُمْ لَاحِقُونَ ...».(۱)
⬅️در این روایت پرسش از دیدار از مساجد مدینه بود، ولی امام صادق علیه السلام به زیارت حمزه و شهدای احد هم توصیه میکند. این واقعه نشان میدهد که همیشه باید به یاد شهیدان بود و به آنان احترام گذاشت و یاد آنان را گرامی داشت.
#اداره_نشریات
#الفکر_السیاسی_الاسلامی
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛شماره اول دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «الفکر السیاسی الاسلامی» منتشر شد
⬅️اولین شماره دوفصلنامه عربی علمی ـ تخصصی الفکر السیاسی الاسلامی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «الفکر السیاسی الاسلامی» مربوط به نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۴۲هـ ق ) منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http: ipt.isca.ac.ir نمایه گردید.
⬅️مشاهده متن و دریافت مقالات
🌐http://dte.bz/u0ijW
انقلاب ایران، مقاومت و تحقق آینده پروفسور الکساندر دوگین.pdf
9.66M
✅"انقلاب ایران، مقاومت و تحقق آینده"
⬅️گفتاری از پروفسور الکساندر دوگین از روسیه
💠در همایش بین المللی "بیانیه گام دوم و آینده تمدنی ما"
⬅️امام سجاد (علیهالسلام) فرمودند:«إِنَّ للعبّاس عندَاللهِ مَنزِلَةً یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُهداء یَومَ القِیامَة»
💠«همانا نزد خداوند ( عمویم) عباس، جایگاه و مقامی دارد که تمام شهیدان در روز قیامت غبطه آن مقام را میخورند» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 22، ص 274)