eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
962 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، » مناسبت روز: میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و «» را پشت سر گذاشتیم، لذا سخن امروز را با عنوان «فرشته‌ رحمت» آغاز می‌نمائیم؛ شفقت، همدلی و مهربانی،‌ از دستورات مهم اسلامی است و خداوند در قرآن کریم، مسلمانان را به شفقت و مهربانی با يکديگر دستور داده: «رُحَماءُ بَینَهُم‌» (فتح‌/٢٩) که قطعاً پرستاران عزیز از عاملین به این آیه شریفه هستند؛ بی‌شک «پرستاری» یکی از راه‌های قُرب به خداوند و دستیابی به کمال انسانی است؛ چراکه آنها با چنین نگرشی، به این حرفه‌ی سخت و خطیر، روی آورده‌اند، و به این حرفه‌ی شریف، نه فقط به‌عنوان یک شغل و درآمد، بلکه به‌عنوان‌ وظیفه‌ای الهی و انسانی می‌نگرند. در دین مبین اسلام، خدمت به هم نوعان، از بهترین عبادت‌ها و ارزش‌های انسانی شمرده شده است؛ چنانچه امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هیچ مسلمانی حاجت مسلمان دیگری را روا نمی‌سازد، مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی به او خطاب کند که پاداش تو به عهده من است و کمتر از بهشت برایت نمی‌پسندم» (اصول كافى، ج ٣، ص ٢۵٨) در جامعه اسلامی، افراد نسبت به یکدیگر، نباید و نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند، و پایه و اساس زندگی در مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بر محبت و رسیدگی به امور یکدیگر استوار است، به خصوص نسبت به بیماران، که اسلام درباره آنها تأکید بیشتری نموده؛ ازاین‌رو امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مؤمنان در احسان و نیکی به یکدیگر ومهرورزیدن و مهربانی به هم، مانند پیکری هستند که هرگاه عضوی از آن به درد آید، اعضای دیگر نیز با بی‌خوابی و تب، با او همدردی می‌کنند» (بحارالانوار، ج٧۴، ص٢٧۴) البته در روایات بسیاری از اجر و پاداش فراوان برای پرستاران سخن به میان آمده، چنانچه رسول اکرم (ص) فرمودند: «کسی که یک روز و یک شب، پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور می‌کند، و همچون درخشش برقی از پل صراط عبور می‌نماید» (بحارالانوار، ج ٧۶، ص ٣۶٨) و همچنين فرمودند: «کسی که در برطرف کردن نیازهای مریضی تلاش کند و نیاز او را برآورد، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهانش پاک می‌گردد» (بحارالانوار، ج ٨١، ص ٢١٧) این عمل پسندیده، در سیره پیامبران الهی قبل از حضرت رسول (ص) نیز دیده می‌شود؛ چنانچه امام صادق (ع) یکی از عوامل رشد و تعالی حضرت یوسف (ع) را، اهتمام در پرستاری از بیماران در زندان، ذکر نموده‌اند. (بحارالانوار، ج ١٢، ص ٢٣٠) همچنین در روایات اسلامی از «حضرت زهرا» و «حضرت زینب» و «حضرت مریم» (س) به عنوان «» نام برده شده که این موضوع مسلماً افتخاری بزرگی برای تمامی پرستاران است! (مغازی، ج ١، ص ٢۴٩)،(ارشاد، ج ۴۵، ص ١)، (بحار، ج ۴٣، ص ١٧٣) رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نیز درباره ارزش والای پرستاری فرموده‌اند: «شغل پرستاری از شغل‌های بسیار شریفی است که اگر انسان با نیت انسانی و شرعی انجام دهد، عبادتی در فراز عبادت‌های درجه اول است» (صحيفه امام، ج ١٢، ص ٨٢.) آنچه گذشت، تنها بخش کوچکی از دیدگاه اسلام در رابطه با ارزش والای پرستار و پرستاری است، که پس از دوره همه‌گیری بیماری منحوس کرونا، اهمیت و نقش ارزشمند آنها بیش از پیش برای مردم هویدا گردیده و در کنار دیگر کادر درمانی، لقب «» را به خود اختصاص دادند و در این مسیر الهی، تعداد زیادی از پرستاران عزیز، جان خود را فدا نموده و به مقام بلند شهادت نائل گردیدند. ✍️ در پايان سخن امروز، ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی پرستاران عزیز، سخن امروز را با کلام ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم که فرمودند: «امروز بحمدالله پرستاران در چشم مردم ما از همیشه عزیزتر و شرافتمند‌ترند؛ و این لطف خدا و نعمت خدا است. امیدواریم که همواره به همین شکل باشد و افزایش پیدا کند؛ پرستار، فرشته‌ی رحمت بیمار است و این یک تعبیر واقعی است و به هیچ وجه مبالغه‌آمیز نیست؛ هم با جسم بیمار سر و کار دارد، هم با روح بیمار؛ در مورد جسم بیمار، پرستار در واقع شریک و همکار و مددکار پزشک است و بخش مهمّی از کار بهبودی جسمی بیمار را پرستار انجام می‌دهد؛ و در مورد ارتباط با روح مریض نیز پرستار در واقع غمگسار و نوازشگر و آرامش‌بخش مریض است... این یکی از ارزش‌های والای اسلامی است؛ در اسلام، شفقت و همدلی و مهربانی یکی از دستورهای عمده است...» (سخنان معظم‌له در روز پرستار ١٣٩٩ش) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٩ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 09 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹مناسبت خاصی نداریم. 💠حدیث روز 💠 💎 پيامبر اکرم (ص) : «إنَّ اللّهَ يُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلاً أن يُتقِنَهُ» «خداوند دوست دارد هرگاه يكى از شما كارى انجام مى‌دهد، آن را درست و استوار انجام دهد» 📚ميزان‌الحكمه، ح ١۴٣٧١ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
393.9K
مناسبت: «» موضوع: ❓آیا اگر تولیدکننده برای کاهش قیمت تمام‌شده و در نهایت ارزان شدن محصول از مواد اولیه‌ی نامرغوب استفاده کند، اشکال دارد؟ ✅ اگر کالایی که تولید می‌شود، مثمرثمر نباشد و در نتیجه خریدار متضرر شود و یا خسارت ببیند، این کار قطعاً جایز نیست و حرام است‌. ❓خرید برخی محصولات تولید داخل به دلیل پایین بودن کیفیت‌ شان، باعث خسارت خریدار می‌گردد؛ این در حالی است که خرید نمونه‌های خارجی آنها باعث ایجاد امنیت بیشتر مصرف‌کنندگان می‌شود؛ آیا در این صورت، خرید کالای خارجی جایز است؟ ✅ به تولیدکنندگان داخلی توصیه می‌شود که کیفیت کالاها را بالاتر ببرند ولی بخشی از این حرف‌ها، تبلیغات سوء است! یعنی این‌گونه نیست که کیفیت کالاهای‌ ایرانی همیشه پایین‌تر باشد، حتی در برخی موارد بالاتر است و بعضی افراد همان کالاهای ایرانی را با برند خارجی می‌فروشند، تنها به این خاطر که بعضی افراد نگاه بهتری به کالای خارجی دارند؛ اما این مسئله واقعیت ندارد و توهم بی‌جایی است! اما بر فرض این‌که (نوع خاصی از) کالای داخلی واقعاً کیفیت نداشته باشد و خرید آن موجب خسارت خریدار شود، در اینجا تولیدکننده ضامن است و مسئولیت شرعی دارد؛ در اینجا کسی نمی‌گوید که شما حتماً بروید کالایی را که کیفیت ندارد خریداری کنید، بلکه اگر مشابه داخلی خوبی دارد، شما آن مشابه داخلی بهتر را خریداری کنید تا آن کسی که تولیدکننده‌ی کالای کم‌کیفیت است بفهمد و سعی کند کالای خود را ارتقاء دهد؛ این کار نمونه‌ای نیز از نهی از منکر است. 📚 منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز به عنوان «» نامگذاری شده بود لذا در سخن امروز به موضوع «» از نگاه اسلام می‌پردازیم؛ دین مبین اسلام به عنوان کاملترین دین الهی، همواره بر «کیفیت» در تمامی امور تأکید نموده و خداوند متعال در قرآن کریم «کیفیت» را با واژه «أحسَنُ عَمَلاً» معرفی می‌نماید: «الّذی خَلَقَ المَوتَ و الحیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً...»: «خداوند، مرگ و زندگی را بیافرید تا شما را بیازماید که کدام یک کاری بهتر و با کیفیت‌تر انجام می‌دهید...» (ملک/٢) امام صادق(ع) در تفسیر این آیه می‌فرمایند: «مقصود از «أحسَنُ عَمَلاً»، عملِ بیشتر نیست، بلکه عمل بهتر و باکیفیت‌تر است» (تفسیرکنزالدقائق) پیامبر اکرم (ص) نیز همواره بر کیفیت در کارها تأکید داشته و می‌فرمودند: «خداوند، دوست دارد که هر کارگزاری که کاری انجام می‌دهد، کارش را نیکو و استوار انجام دهد» (ميزان‌الحكمه ، ح ١۴٣٧١).  در فقه اسلامی نیز برای کالای بی‌کیفیت و معیوب، حق عودت و برگشت قرار داده شده و احکام مفصلی در «خیار عیب» و «خیار غَبن» و ... بیان شده است؛ همچنین اسلام برای رعایت کیفیت در کار و عمل، ویژگی‌هایی را بیان نموده، که در این مجال کوتاه به بخشی از آنها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «خدامحوری و اخلاص در عمل» اگر انسان در هر کاری که بر عهده می‌گیرد تنها خداوند را کارفرما و ناظر خود بداند، با کیفیت ترین کار را برای رضای خدا انجام خواهد داد؛ چنانچه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «بهترین (و باکیفیت‌ترین) کارها، آن کاری است که تنها برای رضای خدا انجام شود» (غررالحکم، ص ٩٦) 2️⃣ «علم و تخصص» از دیدگاه اسلام، بدون علم و تخصص لازم در هر زمینه، امکان تحقق «احسن العمل» وجود ندارد، چنانچه در قرآن کریم، حضرت یوسف (ع)، شرط پذیرفتن کار را داشتن علم و تخصص لازم دانسته‌اند: «إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» (يوسف/۵۵) 3️⃣ «داشتن توانایی لازم و صلاحیت انجام کار» از نظر اسلام، توانایی و شایستگی فرد در پذیرش کار نیز نقش کلیدی در انجام «أحسَنُ عَمَلا» دارد، چنانچه رسول خدا (ص) با علاقه‌ی ویژه‌ای که حضرت ابوذر (ره) داشتند، هرگز مسئولیت حکومتی به ایشان واگذار ننموده و فرمودند: «ای ابوذر! من آنچه برای خود دوست می‌دارم برای تو نیز دوست دارم؛ اما تو را (در مدیریت) ناتوان می‌بینم، پس هیچ گاه (حتی) به دو نفر هم، ریاست نکن...» (امالی طوسی، ص۳۸۴) 4️⃣ «نظم و برنامه‏‌ريزى» در اسلام همواره به نظم و ترتیب در کارها تأکید شده، چنانچه امیرالمؤمنین (ع) پس از تقوای الهی، مهمترین امر را نظم و برنامه‌ریزی در کارها دانسته و به آن سفارش کرده‌اند: «اوصیکم...بتقوی اللّه و نظم امرکم» (نهج البلاغه، حکمت٢) 5️⃣ «علاقه و عشق به کار» از نگاه دین، یکی دیگر از رموز انجام «احسن عملا»، آن است که انسان به سراغ کار و رشته‌ای برود که براساس ذوق و سلیقه و استعداد او باشد و به آن کار، عشق و علاقه داشته باشد؛ بدیهی است که «خلاقیت، نوآوری و خستگی‌ناپذیری در خدمت»، از نتایج «کار عاشقانه» است و کاری که تنها برای درآمد و به اجبار صورت می‌گیرد، دارای کیفیت لازم نخواهد بود؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «کار اندکی که با اشتیاق تداوم یابد، بهتر از کار فراوانی است که رنج آور باشد» (نهج‌البلاغه، حکمت۴۴۴) 6️⃣ «اتقان و استحكام کار» اتقان و استحكام کار و به بيان ديگر رعايت همه‌ی استانداردهاى لازم در آن زمینه، شرط ديگر «احسن العمل» است؛ چنانچه در روایت آمده که چون سعد بن معاذ (ره) درگذشت، پیامبر اکرم (ص) به درون قبر رفتند و چنان آن را محکم ساختند که اصحاب در شگفت شدند! سپس حضرت فرمودند: «خداوند، بنده‌ای را دوست دارد که چون کاری را انجام می‌دهد، آن را محکم و استوار انجام دهد» (أمالی طوسی، م١٣، ص۳۸۴)   امیرالمؤمنین (ع) نیز در این‌باره مى‌فرمایند: «براى دنيا آن‌چنان (با کیفیت و استوار) كار كن كه گويا تا ابد زنده‌ای و براى آخرت نیز آن‌چنان (با کیفیت) كار كن كه گويا فردا خواهى مُرد» (مستدرك، ج ١، ص١۴۶)؛ ✍️ در پایان بدیهی است، حکومت اسلامی و فرد فردِ مسلمانان موظند، همه کارها و اعمال خود را با بهترین کیفیت انجام دهند تا این موضوع، علاوه بر بهره‌ی دنیوی و اخروی برای آنها، باعث رونق اقتصادی و بالا رفتن اعتبار کشورهای اسلامی در جهان گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ دعوت‌نامه: فرهیخته گرامی با سلام و ادب و احترام بدینوسیله از حضرتعالی و خانواده گرامیتان جهت حضور در مراسم رونمایی از کتاب اسوه تعلیم و تبلیغ و مجاهدت، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان (ره) و افتتاحیه موزه و کتابخانه اختصاصی این چهره ماندگار انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه دعوت می‌گردد. زمان: یکشنبه ۲۰ آبان، ساعت ۱۰ صبح مکان: اصفهان، خیابان صائب، کتابخانه عمومی صائب تبریزی 🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢٠ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠٨ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 10 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌲 روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه 💠حدیث روز 💠 💎 امیرالمؤمنین(ع): «مَن قَبَضَ یَدَهُ مَخافَةَ الفَقرِ فَقَد تَعَجَّلَ الفَقرَ» «کسی که از ترس فقر و نداری بخل ورزد، در حقیقت در فقر و نداری خود عجله کرده است» 📚 غررالحكم، ص ٢٩ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
310.8K
موضوع: ✅ ‌بُخل، رذیله‌ای اخلاقى است و در مقابل جود و سخاوت قرار دارد؛ از آن به مناسبت های مختلف در باب‌های فقهی همچون صلاة، زکات و شهادات سخن رفته است. ✅ خداوند در قرآن کریم، واژه بخل‌ و مشتقات‌ آن‌ را جمعاً ۱۲ بار و در ۸ آیه قرآن‌ کریم‌ ذکر کرده و انسان‌ها را از بخل ورزیدن نهی فرموده است؛ ✅ بخل‌ ورزیدن و خودداری‌ نمودن از ادای‌ حقوق‌ واجب‌ همچون پرداخت زکات و سایر واجبات مالى، حرام است. ✅ همچنین دعوت مردم به بُخل از سوی خداوند، حرام شمرده شده است. (نساء/سوره۴، آیه۳۷) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» 📗 عنوان: «حکمت ٣»: «نکوهش بخل و ترس» 🧿 «الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ...» «بخل، ننگ است؛ و ترس، مایه نقصان است...» ✍️ امیرالمؤمنین (ع) در این حکمت والا به چند نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی انسان اشاره کرده و آثار سوء هر یک را بر می‌شمرند تا در نتیجه همگان از آنها فاصله بگیرند. ✅ نخست می‌فرمایند: «الْبُخْلُ عَارٌ»: «بخل ننگ است» نقطه مقابل بخل، سخاوت و کرم است که گاه سبب می‌شود انسان حتی وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند! مسلماً عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا: 🔹اولاً بخل سبب نفرت مردم می‌شود و افراد نزدیک و دور از بخیل فاصله می‌گیرند؛ 🔹ثانیاً بخل، سبب سنگدلی و قساوت می‌شود زیرا بخیل، ناله مستمندان را می‌شنود و چهره رقت‌بار آنها را می‌بیند و در عین حال به آنها کمکی نمیکند که قطعاً این خصوصیت مایه قساوت می‌گردد. 🔹ثالثاً بخل سبب می‌شود که بسیاری از منابع اقتصادی از گردش تجاری سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته درآید در حالی که گروه‌هایی در جامعه به آنها نیاز دارند. 🔹رابعاً افراد بخیل، گاه به زن و فرزند خود نیز چنان تنگ و سخت می‌گیرند که عزیزان آنها مرگشان را آرزو می‌کنند و این عار و ننگ افزون است. 🔹خامساً افراد بخیل به سبب دلبستگی فوق‌العاده و غیر منطقی به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعی بسیار ضعیف و ناتوان می‌شوند که این هم رذیله دیگری است! ✍️ لذا امیر بیان در عهدنامه معروف مالک اشتر (نامه ۵٣ نهج‌البلاغه) به او توصیه می‌کنند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک بخشش دعوت کرده و از تهی دستی و فقر می‌ترساند: «وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَيَعِدُكَ الْفَقْرَ». همچنین حضرت در «حکمت ۳۷۸» درباره بخل می‌فرمایند: «الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِي آلْعُيُوبِ، وَ هُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى کُلِّ سُوءٍ»: بخل، جامع تمام عيوب است و وسيله‌اى است که انسان را به هر بدى و زشتی مى‌کشاند». حضرت رضا (ع) هم درباره بخل می‌فرمایند: «البُخلُ يُمَزِّقُ العِرْضَ»: «بخل، آبروی انسان را بر باد می‌دهد». بر همین اساس در کلام بزرگان ما آمده: «أَبْخَلُ النَّاسِ بِمَالِهِ أَجْوَدُهُمْ بِعِرْضِهِ»: «بخیل‌ترین مردم در مورد مال خود، سخاوتمندترین آنها در مورد آبروی خویش هستند». ✅ در ادامه‌ی «حکمت ٣» نهج‌البلاغه، حضرت امیر (ع) به رذیله اخلاقی دیگری به نام «ترس» اشاره کرده و می‌فرمایند: «وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ»: «ترس مایه نقصان می‌شود». بدیهی است افراد ترسو هرگز نمی‌توانند از قابلیت‌ها، شایستگی‌ها و استعدادهای خود استفاده کنند و نتیجه آن، عقب ماندگی در زندگی است؛ به علاوه هنگامی که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد ابا دارند و به جای این که در صف مجاهدان باشند، در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان و کودکان قرار می‌گیرند؛ لذا هرگز هیچ آدم ترسویی به مقامی نرسیده؛ و کشف مهمی نکرده؛ و پیروزی چشمگیری به دست نیاورده و هرگز به قله‌های کمال نرسیده است! چنانچه امام باقر (ع) می‌فرمایند: «لا يُؤمِنُ رَجُلٌ فيهِ الشُّحُّ وَالحَسَدُ وَالجُبنُ، ولا يَكونُ المُؤمِنُ جَبانا ولا حَريصا ولا شَحيحا»: «هیچ یک از کسانی که دارای بخل و حسد و ترس باشند به حقیقت ایمان نمی‌رسند؛ (لذا) مؤمن (هرگز) ترسو و بخیل و حریص نیست». بر این اساس حضرت امیر (ع) در این زمینه نیز به مالک اشتر توصیه نمودند که هرگز افراد ترسو را در حوزه مشاوران خود راه مده»: «لَاتُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا... وَ لَا جَبَاناً» و سپس سرچشمه جبن و ترس را سوء ظن به ذات پاک پروردگار دانستند چراکه خداوند به افراد با ایمان وعده داده که من شما را تنها نمی‌گذارم، پس به جنگ مشکلات بروید و از من یاری بطلبید. ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢١ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٠٩ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 11 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠حدیث روز 💠 💎 امام جواد (ع): «لا تَکُن وَلیّاً لِلّه تعالی فِی العلانیة، عدّواً لَهُ فی السّر» «این‌گونه مباش که در ظاهر، دوست خدا و در نهان، دشمن خدا باشی» 📚 اعلام‌الدین، ص ٣٠٩ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
259.3K
مناسبت: ایام بیعت‌شکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ موضوع: ❓حُکم یا فتوای ولی امر مسلمانان تا چه حد قابل اجرا می‌باشد؟ و در صورت تعارض با رأی مرجع تقلید اعلم، کدامیک مقدم است؟ ✅ اطاعت از حکم ولى فقيه بر همگان واجب است و فتواى مرجع تقليد نمى‌تواند با آن معارضه کند. ❓اگر مقلد یکی از مراجع باشم و در این حال ولی امر مسلمین اعلان جنگ یا جهاد بر ضد کفّار ظالم نماید و مرجع تقلید من اجازه شرکت در جنگ را ندهد، آیا ملزم به رعایت نظر وی هستم؟ ✅ در مسائل عمومى جامعه اسلامى که يکى از آنها دفاع از اسلام و مسلمين بر ضد کفّار و مستکبران متجاوز است، اطاعت از حکم ولىّ‌امر مسلمين واجب است. 📚 اجوبه‌الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (١)» مناسبت: امروز در تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما فردا دهم جمادی‌الاولی، سالروز آغاز جنگ جمل، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان در تاریخ است، لذا سخن امروز را به این جنگِ عبرت‌آموز اختصاص می‌دهیم؛ بی‌شک جنگ جمل، یکی از تلخ‌ترین و دردناک‌ترین وقایع روزگار در تاریخ اسلام است؛ زیرا برای نخستین بار در تاریخ، دو لشکری در مقابل هم صف کشیدند که همگی به وحدانیت خداوند متعال، رسالت پیامبر اعظم (ص) و حقانیت معاد گواهی می‌دادند، همه آنها رو به یک قبله نماز می‌خواندند و شعار پرچم همه‌ی آنها «اللّه اکبر» بود؛ در یک سوی میدان، همسر پیامبر، عایشه که بر اساس آیه ۶ سوره احزاب او را «اُم‌المؤمنین» می‌نامیدند، به همراه صحابه بزرگی همچون طلحه و زبیر؛ و در سوی دیگر میدان، امیرالمؤمنین (ع) جانشین و نَفْس و جانِ پیامبر (ص) و جمعی از یاران صدیق رسول خدا، همچون عمار یاسر و مالک اشتر قرار داشتند؛ به همین دلیل، این واقعه برای حضرت علی (ع) بسیار تلخ و ناگوار بود و حضرت، تمام سعی و تلاش خود را صرف جلوگیری از وقوع جنگ و خونریزی نمودند، اما متأسفانه حُب جاه و مقام و دنیاپرستی و زیاده‌خواهی، چشم‌ها و گوش‌های لشگریان شتر سرخ موی را به شنیدن صدای حق بسته بود و بالأخره حادثه تلخ جمل در تاریخ اسلام رقم خورد که در این مجال کوتاه به گوشه‌ای از این واقعه‌ی شرم‌آور اشاره می‌نمائیم: ✍️ پس از حکومت و خلافت خلفای سه‌گانه برخلاف دستور و توصیه مکرر پیامبر اکرم (ص) برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع)، بالأخره مسلمانان به همراه صحابه بزرگ از جمله طلحه و زبیر از امیرالمؤمنین (ع) درخواست نمودند که حکومت را بپذیرند و با اصرار زیاد با حضرت بیعت نمودند؛ اما متأسفانه بیش از سه ماه از بیعت آنها با حضرت على(ع) نگذشته بود که عدالت علوی بر گروهى از صحابه‌ی مستکبر سخت و ناگوار آمد و مخالفت‌ها از سوى آنان آغاز شد؛ از طرفی «معاویه» در شام، پرچم مخالفت را برافراشت و حاضر به پذیرش بیعت با امیرالمؤمنین (ع) نشد و براى رویارویی با حضرت، آماده جنگ شد؛ از سوی دیگر «طلحه» و «زبیر» که خود را برتر از دیگر صحابه پیامبر می‌دانستند و درخواست حکومت بصره و کوفه را داشتند؛ از نرسیدن به جاه و مقام و عدالت علوی و تساوی حقوق بیت‌المال برای همه مسلمانان، به شدت به خشم آمده و به بهانه سفر عمره، راهى «مکّه» شدند و در آنجا با «عایشه» که او نیز از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) سر باز زده بود، دیدار و گفتگو کردند و سپس با عنوان دروغین خون خواهیِ خلیفه‌ی سوم، به سمت «بصره» حرکت نمودند؛ هرچند تمامی مورخین شیعه و سنی شهادت می‌دهند که «طلحه و زبیر» خود از سران مبارزان بر ضدّ «عثمان» بودند و به درستی می‌دانستند که حضرت علی (ع) کوچکترین نقشی در قتل عثمان نداشته‌اند، اما بهانه‌ی بهتری برای شکستن بیعت و لشگرکشی در برابرِ امیرالمؤمنین (ع) پیدا نکردند لذا با نیرنگ و سوءاستفاده از جایگاه همسر پیامبر به‌عنوان «اُم‌المؤمنین»، بصره را تصرف کرده و با گمراه ساختن مردم، براى خود بیعت گرفتند و اولین فتنه و شکاف بزرگ را در جهان اسلام ایجاد نمودند؛ چون خبر این خیانت بزرگ به امیرالمؤمنین (ع) رسید، ایشان علیرغم میل باطنی خود با لشگری به سوى «بصره» حرکت کردند و بالاخره دو لشکر با هم روبه رو شدند و سعی و تلاش مضاعف و سخنرانی‌های متعدد حضرت علی (ع) مؤثر واقع نشد و لشگریان جمل، در روز دهم جمادی‌الاولی سال ٣۶ هجری قمری، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان را به راه انداختند؛ ✍️ که انشاالله به شرط حیات در روزبرگ فردا از وقایع تلخ این جنگ سخت و شرم‌آور با شما سخن خواهیم گفت... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام بیعت‌شکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ » موضوع: «، (١)» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٢ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٠ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 12 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز (٣۶ق) 💠حدیث روز 💠 💎 حضرت علی (ع): «اللهُ اللهُ فی‌ الـجهادِ بأَموالِكُم وَ اَنفُسِكُم وَ اَلسِنَتِكُم فی ‌سبیلِ ‌الله» «خدا را، خدا را در نظر بگیرید و با مال و جان و زبان خود در راه خدا مجاهدت نمائید» 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۴٧ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
458.5K
مناسبت: ایام بیعت‌شکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ موضوع: ❓در صورت تعارض فتوای ولی امر مسلمین با فتوای مرجعی در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وظیفه شرعی مسلمانان چیست؟ آیا معیاری برای تفکیک احکام صادره از طرف مراجع تقلید و ولی فقیه وجود دارد؟ مثلاً اگر نظر مرجع تقلید با نظر ولی‌فقیه در مسأله موسیقی اختلاف داشته باشد، متابعت از کدامیک از آنان واجب و مجزی است؟ و به‌طور کلی احکام حکومتی که در آن نظر ولی فقیه بر فتوای مراجع تقلید برتری دارد، کدام است؟ ✅ در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامى و امورى که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولى امر مسلمين بايد اطاعت شود؛ ولى در مسائل فردى محض، هر مکلفى بايد از فتواى مرجع خود، پيروى نمايد. 📚 اجوبه‌الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، (٢)» مناسبت روز: امروز دهم جمادی‌الاولی، سالروز آغاز «جنگ » به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین و دردناک‌ترین وقایع روزگار در تاریخ اسلام است، لذا سخن امروز را به این جنگِ عبرت‌آموز، اختصاص می‌دهیم؛ در روز گذشته عرض شد که پس از اصرار مسلمانان و بیعت آنها با امیرالمؤمنین (ع)؛ روش حکومت حضرت علی (ع) بر اساس سیره پیامبر (ص) و ایجاد عدالت و تساوی حقوق بیت‌المال برای همه مسلمانان، بر گروهى از صحابه‌ی مستکبر، سخت و ناگوار آمد و در این میان «طلحه» و «زبیر» که خود را برتر از دیگر صحابه پیامبر می‌دانستند و چشم به خلافت مسلمین داشتند، پس از بیعت با امیرالمؤمنین (ع) درخواست حکومت بصره و کوفه را نمودند؛ اما پس از نرسیدن به جاه و مقام مورد نظر، سخت برآشفتند و با عنوان دروغین خون‌خواهیِ خلیفه‌ی سوم، بیعت خود را شکستند و با نیرنگ و سوءاستفاده از جایگاه همسر پیامبر به‌عنوان «اُم‌المؤمنین»، بصره را تصرف کرده و با گمراه ساختن مردم، براى خود بیعت گرفتند و در این وضعیت، سعی و تلاش مضاعف و نامه‌ها و سخنرانی‌های متعدد امیرالمؤمنین (ع) نیز مؤثر واقع نشد و بالاخره لشکریان جمل، اولین جنگ رسمی میان مسلمانان را به راه انداختند؛ در این جنگ عبرت آموز که با شکست لشکر شتر سرخ مویِ «عایشه» و کشته شدن «طلحه» و «زبیر» به پایان رسید، اما مورخین نوشته‌اند که در این جنگِ سخت متأسفانه حدود هجده تا بیست هزار نفر از مسلمانان (در لشکر طرفین) کشته شدند و مسئولیت این ضایعه عظیم، برگردن آتش افروزان جنگ جمل قرار گرفت؛ چنانچه «بلاذری» از برجسته‌ترین تاریخ‌نگاران اهل‌سنت در «انساب الاشراف» آورده: «بعد از جنگ جمل، زنی بر «عایشه» وارد شد و درباره عذابِ زنی که فرزند کوچکش را کشته بود، سؤال کرد؟ عایشه گفت: مسلماً جهنم بر او واجب شده است؛ پس آن زن با اشاره به آیه ۶ سوره احزاب که همسران پیامبر را «اُم‌المؤمنين» نامیده، به عایشه گفت: درباره زنی که باعث قتلِ بیش از بیست هزار نفر از فرزندانش (درجنگ جمل) شده، چه می‌‌گویی؟! (انساب الاشراف، ج ٢، ص ٢۶۶) و همچنین آورده‌اند که بعد از این واقعه شرم‌آور، «عایشه»، بارها و بارها از این اقدام خود، اظهار ندامت و پشیمانی کرد؛ (انساب الاشراف، ج٢، ص ٢۴٩) و هرگاه روز جنگ جمل را به یاد می‌آورد، آرزو می‌کرد و می‌گفت: ای کاش قبل از آن مرده بودم و در آن حادثه حضور نمی‌یافتم. [الفتوح، ج۲، ص۴۸۷.] ✍️ اما باید بدانیم که آنچه گذشت، تنها نقل یک واقعیت تلخ تاریخی نیست، بلکه دانشنامه‌ای زنده و گویا و عبرت‌آموز، برای همه اعصار و دوران‌هاست؛ بی‌شک یکی از نکات آموزنده این واقعه اسفناک این است که متأسفانه اصحاب جمل، فریب عنوان «اُم‌المؤمنين» و سوابق صحابه بزرگی همچون طلحه و زبیر را خوردند و در برابر ولیّ‌زمان خود ایستادند؛ غافل از این‌که در اسلام، حال فعلی افراد، ملاک است نه گذشته و سوابق آنها! چنانچه رهبر فرزانه انقلاب دراین‌باره فرموده‌اند: «امام بارها فرمودند قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال كنونی اشخاص باشد؛ گذشته‌ی اشخاص، مورد توجه نیست... این همان قضاوتی بود كه امیرالمؤمنین (ع) با جناب طلحه و جناب زبیر كردند؛ شما باید بدانید طلحه و زبیر افراد كوچكی نبودند، جناب زبیر سوابقی درخشان دارد كه نظیر آن را كمتر كسی از اصحاب حضرت داشت، حتی بعد از به خلافت رسیدن ابوبكر، در همان روزهای اول، پای منبر خلیفه اول، چند نفر از صحابه، بلند شدند و اظهار مخالفت كردند و گفتند: حق با شما نیست؛ و حق با علی‌بن‌ابیطالب (ع) است! اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است (و زبیر یکی از آنهاست)... اما امیرالمؤمنین با اینها چه كردند؟ جنگیدند... یعنی آن سوابق (درخشان، همه) محو و تمام شد؛(چنانچه) بعضی‌ها (نیز) با امام راحل از پاریس در هواپیما بودند و به ایران آمدند؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند؛ بعضی‌ها از دورانی كه امام در نجف بودند و بعد كه به پاریس رفتند، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار و موضع‌گیری‌های این‌ها، موجب شد كه امام آنها را طرد كردند، و از خودشان دور نمودند؛ (زیرا) میزان، وضعی است كه امروز بنده دارم...» (سخنان معظم‌له ۱۳۸۹/۰۳/۱۴) ✍️ در پایان باید بدانیم که تاریخ و حوادث آن، فقط یک بار اتفاق نمی‌افتد، بلکه ممکن است در هر عصری، دوباره تکرار شود و چنانچه غفلت کنیم و حُبّ جاه و مقام و دنیاپرستی در دل ما جای گیرد، شاید جنگ جملِ دیگری در عصر ما نیز رخ دهد‌؛ بنابراین اگر نمی‌خواهیم در لشکر زبیریان قرار گیریم، باید از تاریخ درس گرفته و اطاعت از ولیِّ‌زمان را پیشه‌ی خود سازیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام بیعت‌شکنی برخی از صحابه دنیاپرست با امیرالمؤمنین (ع) و آغاز جنگ » موضوع: «، (٢)» https://eitaa.com/ROOZBARG