eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
964 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ شنبه ٠۵ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الأحد ١۶ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Saturday 25 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام شهادت عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله رئیسی (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام علی (ع): «لا تَمنَعَنَّكُم رِعايَةُ الحَقِّ لِأَحَدٍ عَن إِقامَةِ الحَقِّ عَلَيهِ» «رعايت حقّ كسى هرگز نبايد مانع شما از اقامه حقّ بر او شود» 📚 غررالحكم، ح ١٠٣٢٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
227.8K
موضوع: ✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ۱. علم به معروف و منکر؛ ۲. احتمال تأثیر؛ ۳. اصرار بر گناه؛ ۴. نداشتن مفسده؛ ✅ شرط اول امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است؛ یعنی امر و نهی‌کننده باید معروف و منکر را بشناسد و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه نباید چنین کاری بکند؛ زیرا ممکن است در اثر جهل و نادانی امر به منکر و نهی از معروف کند! بنابراین نهی از منکر کردن کسی که نمی‌دانیم کارش حرام است یا نه (مثلاً معلوم نیست موسیقی که گوش می‌دهد از نوع مبتذل و حرام آن است یا حلال) واجب نیست، بلکه جایز هم نیست. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «»؛ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما در ایام شهادت ، حضرت آیت‌الله (ره) قرار داریم و به تبع این حادثه سنگین و تلخ در آینده بسیار نزدیک با انتخابات ریاست‌جمهوری روبرو خواهیم شد و مسلماً دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی نیز با استفاده از بوق‌های تبلیغاتی خود از این فرصت ویژه حداکثر بهره‌برداری و سوءاستفاده را خواهند نمود لذا امروز، سؤال بسیاری از مردم مؤمن و انقلابی این است که این دوران خطیر و حساس، وظیفه ما چیست؟ ✍️ در پاسخ به این پرسش مهم، باید عرض کنیم که رهبر‌معظم‌انقلاب در سال‌های اخیر بارها، موضوعی را تحت عنوان «جهاد تبیین» مورد تأکید و اشاره قرار داده‌اند و آن را یک فریضه‌ی قطعی و یک واجب فوری دانسته‌اند که دقیقاً وظیفه امروز ماست و از آنجه که خطاب حضرت آقا در این زمینه، خطابی عمومی است، لذا همه‌ی مردم می‌بایست در آن ایفای نقش نمایند؛ اگرچه مسلماً مسئولین و نخبگان در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند؛ بنابراین در سخن امروز به این وظیفه همگانی و واجب فوری می‌پردازیم؛ «تبیین» به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت، و زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین جلوگیری از تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها، و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست اخبار و... است؛ «تبیین» در معارف اسلامی آنقدر مهم است که باید عرض کنیم اصلاً تمامی پیامبران الهی برای «تبیین» آمده‌اند! تبیین حقایق عالم؛ تبیین ظرفیت‌های وجودی آدم؛ تبیین راهی که انسان برای سعادتمندی در دنیا و آخرت باید برود؛ به همین جهت، یکی از نام‌های قرآن کریم بیان است: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاس»: قرآن تبیین‌کننده‌ای برای مردم است؛ لذا رهبر فرزانه انقلاب از موضع یک اسلام‌شناس معتقد به معارف انقلاب و اسلام و معارف اسلامی در صدد ادامه خط تبیین‌گری پیامبران و امامان معصوم می‌باشند. بی‌شک انقلاب اسلامی نیز نتیجه همین «جهاد تبیین» و تبیین گسترده و عمیق امام راحل (ره) و مردم بود که انقلاب در جامعه ایران شکل گرفت؛ بنابراین، «تبیین» مبنای اصلی تفکر انقلاب اسلامی و ضامن امتداد آن است؛ چراکه اگر بخواهیم جامعه اسلامی ما در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست! و اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند، باید «تبیین» را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم؛ البته این تبییـن باید در کنار سایر مفاهیمی که رهبر انقلاب بر روی آن تأکید دارند، تعریف شود؛ مفاهیمی مانند «تحول»، «کار فرهنگی و گفتمان‌سازی»، «نقد منصفانه و مطالبه‌گری» و... ؛ در این صورت، معلوم می‌شود که «تبیین» مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه درست است که باعث جذب حداکثری و جلوگیری از طرد و راندن کسانی است که احیاناً برداشت صحیحی از حقایق انقلاب و جامعه ندارند و یا بر اثر تبلیغات و القائات دیگران، دچار تحلیل غلط از واقعیات شده‌اند! ✍️ اما واژه دیگر که لازم است در این مبحث مورد توجه قرار گیرد ، کلمه «جهاد» است؛ «جهد» به‌معنای تلاش و کوشش جدی است؛ منتها جهادی که در اسلام مطرح است، تلاش و کوشش جدی در برابر دشمن است و نمونه برجسته آن جهاد نظامی و جهد در میدان رزم است؛ البته این جهد در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و ... نیز به‌کار می‌رود؛ چون در تمامی این عرصه‌ها نیز نیاز به تبیین و تلاش جدی و مایه گذاشتن است؛ بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب عرصه تبیین را تحت عنوان «جهاد تبیین» معرفی نموده و این جهاد را نیز وظیفه همه آحاد جامعه و به‌خصوص علما، اساتید، نخبگان و رسانه‌ها دانسته‌اند. ❓اما چرا از کلمه «جهاد» در اینجا استفاده شده؟ ✅ زیرا در زمانی که ابهام و تردیدی در برخی اذهان ایجاد می‌شود و شرایط، شرایط فتنه‌انگیزی و تحریف توسط دشمنان می‌گردد؛ اگر کسی بخواهد سخنی بگوید و حقیقتی را تبیین کند، باید متحمل هزینه معنوی و حتی حیثیتی شود و مسلماً این شجاعت و صراحت در اعلان مواضع حق، برای او هزینه‌بر است! پس در اینجا جهاد لازم است! چنانچه اگر بعضی افراد موجه در قضایای فتنه ۸۸ به میدان می‌آمدند و واقعاً آنچه واقعیت داشت را با جرأت بیان می‌کردند، مسلماً خسارات مادی و معنوی این فتنه بزرگ کاهش پیدا می‌کرد؛ اما متأسفانه تنزه‌طلبی و محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری مانع «جهاد تبیین» شد و به تکلیف شرعی خود عمل نکردند! بر این اساس گفتن سخن حق در جامعه نیاز به جهاد جدی و نوعی ازخودگذشتگی دارد و این مهمترین دلیل «جهاد» در عرصه «تبیین» است. ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٠۶ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الأحد ١٧ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Sunday 26 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ ایام شهادت عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله رئیسی (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام علی (ع): «اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنىقَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُوَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَيْتُ» «بدانید! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست! از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش سؤال شد؛ پس امام، انگشتان خود را به هم چسبانده و آنها را ميان گوش و چشم خود گذاشتند و آن‌گاه فرمودند: باطل اين است كه بگويى: شنيدم! و حق آن است كه بگويى: ديدم!» 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۱۴۱ https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام امر به معروف ۴.mp3
2.03M
موضوع: ✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ۱. علم به معروف و منکر؛ ۲. احتمال تأثیر؛ ۳. اصرار بر گناه؛ ۴. نداشتن مفسده؛ ✍️ شرط اول را در روز گذشته توضیح دادیم، پس به سراغ شرط دوم می‌رویم: ✅ شرط دوم امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثیر است، یعنی امر و نهی‌کننده باید احتمال بدهد که امر و نهی او اثر و نتیجه‌یی ولو در آینده دارد. ✅ شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر اصرار بر گناه است یعنی باید شخص گناهکار بر استمرار گناه، اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون این که امر و نهی شود خود از خطا دست بر می‌دارد یعنی معروف را به‌جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند، امر و نهی او واجب نیست. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «»؛ (٢) ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم مناسبت ویژه‌ای نداریم؛ اما در ایام شهادت ، حضرت آیت‌الله (ره) قرار داریم و به همین مناسبت در روز گذشته عرض کردیم که در این دوران خطیر که در آینده نزدیک شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود، مهمترین وظیفه مردم مؤمن و انقلابی، «جهاد تبییـن» است؛ و سپس گفتیم که «تبیین» مبنای اصلی تفکر انقلاب اسلامی و ضامن امتداد آن است؛ چراکه اگر بخواهیم جامعه اسلامی ما در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور پررنگ مردم ممکن نیست! و اگر بخواهیم مردم و جوانان ما با انقلاب همراه باشند، باید «تبیین» را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم؛ در ادامه سخن نیز با اشاره به معنای «جهاد» عرض کردیم که در زمانی که ابهام و تردیدی در برخی اذهان ایجاد می‌شود و شرایط، شرایط فتنه‌انگیزی و تحریف توسط دشمنان می‌گردد؛ اگر کسی بخواهد سخنی بگوید و حقیقتی را تبیین کند، باید متحمل هزینه معنوی و حتی حیثیتی شود و مسلماً این شجاعت و صراحت در اعلان مواضع حق، برای او هزینه‌بر است! پس در اینجا جهاد لازم است؛ لذا باید عرض کنیم که «جهاد تبیین» دقیقاً در مقابله با محافظه‌کاری است! چون اساساً جهاد حرکتی انقلابی بر ضد ملاحظه‌کاری است؛ نه اینکه «جهاد تبیین» ما را به‌سوی محافظه‌کاری سوق دهد که اشکالات را نبینیم! بنابراین «جهاد تبیین» هرگز مغایرتی با نقد وضعیت موجود ندارد و نه‌تنها نمی‌خواهد همه روش‌ها، اقدامات و برنامه‌ها را تلقی به قبول کند، بلکه می‌بایست معایب را ببیند و سپس راه و روش درست را تبیین نماید. ✍️ نکته مهم دیگر ور این زمینه این است که تبیین ما باید اثربخش باشد؛ یعنی همان‌گونه که در جهاد نظامی، جهادگر باید محاسبه‌گرانه و با برنامه وارد شود، در «جهاد تبیین» نیز چنین است؛ لذا حرکت آتش‌به‌اختیار در این زمینه به این معنای حرکت ناپخته، خام و بدون محاسبه نیست، بلکه باید کار دقیقاً محاسبه‌شده و کاملاً عقلانی حرکت شود؛ و باید بدانیم که این «عقلانیت»، بستر مشترک برای همه مفاهیم و همه تحرکاتی است که در انقلاب اسلامی انجام می‌شود؛ چون اصلاً انقلاب اسلامی، انقلابی استوار بر مبانی عقلانی است؛ لذا اگر کسی به گوشه‌ای از فعالیت‌های کشور، نظام و انقلاب نقد دارد، باید بداند که انقلاب ما، عقلانی است و می‌توان در آن به‌راحتی گفت‌وگو نمود؛ همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب در آغاز بیانیه «گام دوم» تأکید نموده‌اند که انقلاب اسلامی باید بماند، اما اینکه چگونه بماند، مهم‌تر است؛ لذا انقلاب اسلامی، استمرار و تقویت خود را در بستر عقلانیت، مردم‌سالاری، منطق و پیشرفت‌گرایی تعریف کرده و به همین دلیل، اثربخشی تبیین، بسیار مهم است و باید بدانیم که در تبیین اثربخش، می‌بایست به ظرفیت مخاطبین، منطق مخاطبین و باورپذیربودن تبیین و مستدل‌بودن آن توجه کرد؛ لذا بدیهی است که تبیین در فضای تعاملی و اعتمادآمیز مبتنی بر اندیشه‌ورزی، بسیار اثرگذارتر است و این موضوع مهمترین دلیل بر مردمی‌بودن تبیین اثربخش است؛ البته مسلماً لایه اساسی مخاطبان «جهاد تبیین»، نخبگان و مسئولان هستند و اصولاً این جهاد در مواجهه با نخبگان، روشن‌فکران، عالمان دینی و کسانی که در مسند هدایت مردم قرار دارند، ارزش مضاعف پیدا می‌کند؛ زیرا برای آنها، مجاهدت مضاعفی لازم است و چه بسا که باید از مقام و جایگاه خود و یا از محبوبیت عمومی خود در این عرصه بگذرند! ✅ در پایان سخن باید عرض کنیم که رهبر معظم انقلاب همیشه پیشرو در «جهاد تبیین» بوده‌اند که نمونه‌ای از این جهاد بزرگ، صدور بیانیه «گام دوم» در چهلمین سالگرد انقلاب در سال ۹۷ بود که در آن نکاتی از موضع دفاع از حق و افشای طراحی‌های پیچیده دشمنان انقلاب و اسلام را مطرح نمودند و پس از آن توسط رسانه‌های بیگانه و برخی عناصر مغرض یا جاهل داخلی مورد هجمه شدید قرار گرفتند، اما ایشان هرگز ملاحظه این هجمه‌ها را ننموده و در این مسیر فقط به ادای تکلیف فکر نموده‌اند؛ لذا «جهاد تبیین» مصداق بارز «تکلیف‌گرایی» است که امیدواریم همه ما با الگوگیری از رهبر فرزانه انقلاب بتوانند به این تکلیف همگانی و واجب فوری عمل نماییم؛ بدیهی است در این برهه حساس، ابتدا باید به تبیین دستاوردهای دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی و امیدبخشی به جامعه همت گمارد؛ و سپس به تبیین شرایط داخلی و خارجی ایران اسلامی جهت حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب خلفی صالح و کارآمد برای ادامه راه سید شهدای خدمت بپردازیم. 📚 برگرفته از https://khl.ink/f/49982 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠٧ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١٨ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Monday 27 ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ و افتتاح اولین پس از پیروزی انقلاب اسلامی (١٣۵٩ش) 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «اِعْدِلُوا بَیْنَهُمْ وَ لا تَفْضِلُوا اَحَدَا عَلی اَحدٍ» «بین مردم عادلانه تقسیم کنید و کسی را بر کسی برتری ندهید» 📚 مستدرک‌الوسائل، ج١١، ص٩٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
584.7K
مناسبت: «» و آغاز به کار اولین پس از پیروزی انقلاب در ایران موضوع: ❓مخالفت با قوانین و مقررات (حکومت اسلامی) چه حکمی دارد؟ و آیا موارد ترک عمل به قوانین از موارد امر به معروف ونهی از منکر محسوب می‌شوند؟ ✅ مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که به‌طور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفته‌اند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده‌اند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است؛ (البته با وجود شرايط نهی از منکر) ❓انجام اعمالی که به نظر کارمند، مخالف قانون هستند، ولی مسئول بالاتر ادعا می‌کند که اشکال ندارد و خواهان انجام آنهاست، چه حکمی دارد؟ ✅ کسی حق عمل نکردن به قوانين و مقررات حاکم بر اداره‌های دولتی و عمل بر خلاف آنها را ندارد و هيچ مسئولی نمی‌تواند از کارمند تقاضای انجام کاری خلاف قانون را بنمايد و نظر مسئول اداره در اين رابطه اثری ندارد. 📚 اجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « و » ✍️ مناسبت روز: امروز هفتم خرداد ماه در تقویم شمسی به عنوان «» و سالروز آغاز به کار اولین در سال ١٣۵٩ است لذا سخن امروز را به همین موضوع اختصاص می‌دهیم؛ انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ٢۴ اسفند ١٣۵٨ برگزار شد و ملت بزرگ ایران در این انتخابات با شرکت حدود ١١ میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادند و ٢۶٣ نماینده خود را در مجلس شورای اسلامی تعیین نمودند؛ نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) در سیزدهم رجب ١۴٠٠ هجری قمری برابر هفتم خرداد ١٣۵٩ هجری شمسی در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسماً آغاز به کار نمود و امام امت در پیامی به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند: «شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند...» «مجلس» در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد، و به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمينى (ره)، مجلس «‌خانه ملت» و «‌در رأس همه امور»‌ است؛ مجلس شورای اسلامی اختیارات زیادی دارد که مهمترین آن، تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز ملت و کشور در چارچوب احکام و ضوابط اسلامی و قانون اساسی است. ✍️ البته باید بدانیم که طبق نظر اسلام در جامعه دینی قانون‌گذار اصلی خداوند متعال است: «إِنِ الحُكمُ إِلّا لِلَّهِ» (انعام/۵٧) لذا از دیدگاه دین مبین اسلام، تنها قانونی معتبر و لازم‌الاجراست که منتسب به خداوند متعال باشد، یعنی آن قانون را یا خداوند به‌صورت مستقیم و از طریق وحی بیان نموده باشد که آیات مختلف قرآن کریم بیان کننده اینگونه قوانین است؛ و یا آن قوانین از طریق سیره گفتاری و رفتاری پیامبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام در تبیین و تفسیر آیات و کلام الهی بیان شده باشد که اصطلاحاً به این قوانین «سنت» می‌گویند؛ و البته دانستن این مطلب نیز ضروری است که بخشی از این دستورات و قوانین الهی، اصلی، همیشگی و ثابت و (الی یوم القیامة) تغییرناپذیر، و احکامی است که شرع مقدس بر واجب یا حرام بودن آنها حکم نموده است؛ ولی بخشی دیگر از این قوانین، فرعی و تابع شرایط زمانی و مکانی می‌باشند که در عصر غیبت حضرات معصومین، اختیار تعیین اینگونه قوانین به کسانی داده شده که هم از نظر آشنایی به اسلام، و هم از نظر تقوا و عدالت، و هم از نظر آگاهی به مصالح جامعه به امام معصوم نزدیکتر هستند که بر اساس روایات متعدد و توقيع مشهور امام زمان (عج) این افراد، فقها و راویان احادیث می‌باشند: «واَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» (کمال‌الدین، ج۱، ص۴۸۵) لذا بر همین اساس در زمان حاضر نیز قوانین وضع شده توسط نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی برای کسب مشروعیت لازم باید به تأیید شخص ولی‌فقیه جامع‌الشرایط برسد لذا قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اجرای این اصل مهم، «شورای نگهبان» را قرار داده که فقهای آن توسط شخص ولی‌فقیه انتخاب می‌شوند و مسئولیت تأیید یا رد قوانین مجلس را بر عهده دارند؛ لذا در نظام اسلامی ما، تنها قوانینی مشروعیت دارند و لازم‌الاجرا هستند که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و طبق نظر فقهای این شورا با شرع مقدس و قوانین کلی و تغییرناپذیر الهی مغایرت نداشته باشند. بر همین مبنا، فقها و مراجع عظام تقلید، قوانین وضع شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی (طبق اصول فوق‌الذکر) را مشروع، و اجرای آن را برای همگان لازم دانسته و تخطی از آن را جایز نمی‌دانند. ✍️ در پایان، دانستن این نکته نیز ضروری است که در دین مبین اسلام، علاوه بر قانون‌گذار، مجری قانون نیز باید منتصب از جانب حق‌تعالی باشد و آن مجری در درجه اول، شخص پیامبر خدا و سپس امامان معصوم، و در درجه بعدی کسانی هستند که از طرف رسول خدا و یا امام معصوم به طور خاص و یا به طور عام تعیین شده باشند و لذا بر همین اساس و طبق قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس‌جمهور نیز پس از رأی مستقیم و انتخاب مردم، مشروعیت لازم را با تنفیذ حکم خود توسط شخص ولی‌فقیه کسب می‌نماید و بر همین مبنا می‌توان گفت کلیه قوانین و همچنین ارکان نظام اسلامی ما تا زمان ظهور امام معصوم (عج)، مشروعیت خود را از ولی‌فقیه و نماینده عام امام زمان (عج) به دست می‌آورند. https://eitaa.com/ROOZBARG
27.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ بزرگداشت شهدای خدمت مسجد حجت، خیابان کاخ اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٨ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٩ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Tuesday 28 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام وفات خواجه نصيرالدين طوسى (۶٧٣ ق) 🌙 ایام وفات آیت‌الله كاشف ‏الغطاء (١٣٧٣ ق) 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اَلنَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ اَلْمَوَازِينُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ اَلشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ اَلْعُلَمَاءِ فَيَرْجَحُ مِدَادُ اَلْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ اَلشُّهَدَاءِ» «آن هنگام که روز رستاخیز شود، خدای بزرگ مردمان را در سرزمینی گرد هم آورد و ابزارهای سنجش بر نهند؛ و چون خون‌ شهیدان را با مرکب قلم علماء و دانشمندان بسنجند، مرکب قلم آنها بر خون شهیدان برتری یابد» 📚 من لا یحضره‌الفقیه، ج۴، ص۳۹۸ https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام امر به معروف ۵.mp3
2.91M
موضوع: ✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ۱. علم به معروف و منکر؛ ۲. احتمال تأثیر؛ ۳. اصرار بر گناه؛ ۴. نداشتن مفسده؛ ✅ شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر، نداشتن مفسده است؛ یعنی باید امر و نهی مفسده‌ای نداشته باشد، بدین ترتیب اگر امر و نهی موجب شود به شخص امر و نهی کننده و یا به مسلمان دیگر مفسده‌ای از قبیل ضرر جانی و یا آبرویی و یا مالی برسد، در این جا امر و نهی واجب نیست؛ البته مكلف موظف است ملاحظه‌ی اهمیت را بکند یعنی باید در تمام معروف و منکرها بین مفسده‌ی امر و نهی و مفسده‌ی ترک امر و نهی مقایسه کند و سپس به آنچه مهمتر است، عمل نماید. ✅ کسی که می‌ترسد در صورت اقدام به امر به معروف و نهی از منکر در مورد کسی که دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی خاصی است، از ناحیه ی او ضرر قابل توجهی ببیند، واجب نیست او را امر و نهی کند به شرطی که منشأ ترسش، عقلایی باشد؛ ولی سزاوار نیست کسی به صرف ملاحظه‌ی مقام کسی که واجب را ترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به صرف احتمال وارد شدن ضرر کمی از طرف او، تذکر و موعظه به برادر مؤمن خود را ترک کند به هر حال رعایت اهم و مهم لازم است. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» ✍️ مناسبت روز: هجدهم ذی‌القعده، برابر با سالروز رحلت دانشمند بزرگ ایرانی و حكیم ربّانی (ره) است؛ عالم نستوه و انسان متفکری که پس از عمری تلاش و مجاهدت در علوم عقلی و نقلی، و همچنین علوم ریاضیات و هندسه و تأثیرگذاری عمیق در فرهنگ و تمدن اسلامی، بالاخره در چنین روزی در سال ۶٧٣ قمری در بغداد رحلت نمود و در جوار مرقد مطهر حضرت امام موسی كاظم (ع) آرام گرفت؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این چهره درخشان جهان تشیع آغاز می‌نمائیم؛ خواجه نصیر الدین محمد بن محمد بن حسن طوسی (ره)، از عالمان، متکلمان و ریاضی‌دانان مشهور و اَعاظم رجال قرن هفتم است؛ ایشان درسال ۵٩٧ قمری، در طوس متولد شد و در طول عمر بابرکت خود، تألیفات فراوانی در علوم ریاضی و هندسه، و در علوم نقلی و عقلی از خود به یادگار گذاشته که مشهورترین آنها «تجریدالاعتقاد» و «آداب المتعلمین» است؛ به علت نقش مؤثر خواجه در علوم مختلف و ایجاد تحول در علوم فلسفه و ریاضیات و نجوم در جهان، لقب «» و «» را به ایشان داده‌اند؛ و بزرگان شیعه و سنی همواره وی را ستوده‌اند؛ چنانچه حضرت آیت‌الله العظمی بهجت (ره) خواجه نصیرالدین را «» نامیدند؛ (در محضر بهجت، ج۲، ص۳۹۶) خواجه همانند ابن سینا، زندگی بسیار پرماجرایی داشته است که در پایان «شرح اشارات» به شکل دردناکی، از زندگی خود در دنیا، ناله سر می‌دهد؛ ولی در عین حال در طول همین زندگی پر فراز و نشبب، آثار بسیار ارزشمندی آفریده و شاگردان زیادی همچون قطب الدین شیرازی، علامه حلی، و ابن میثم بحرانی (ره) را تربیت نموده است؛ (مجموعه آثار شهید مطهری جلد ١۴) او در عصر آتش و خون، و غارت و ویرانی مغولان، توانست با سیاستی کم نظیر، ظلمِ حاکمان مغول را مهار و از نیروی اهریمنی این دشمنان انسانیت و اسلام، به نفع مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) استفاده نماید؛ لذا طبق تاریخ با وجود اینکه مغولان برای نابودی اسلام آمده بودند و حتی از ارزش‌های انسانی نیز کوچکترین بهره‌ای نبرده بودند؛ اما خواجه با علم و توانایی و شیوه تبلیغی بی‌نظیر خود توانست، از مغولان وحشی، افرادی مؤمن و معتقد به تشیع بسازد و نیروهای سرکش آنان را به خدمت مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) درآورد؛ عظمت علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا «هلاکو خان مغول»، ایشان را در شمار بزرگان خود دانسته و نسبت به حفظ و حراست از جان خواجه کوشا باشد؛ همچنین مورخین آورده‌اند که این عالم کم‌نظیر در آن برهه‌ی خطیر تاریخی، از مقام و نفوذ خود در دربار مغولان بهره برده و خدمات بسیاری را به فرهنگ اهل‌بیت (ع) و تمدن اسلامی روا داشته که در این مجال کوتاه به برخی از آن‌ها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ انجام کارهای بزرگ علمی و فرهنگی و نگارش کتاب‌های ارزشمند در علوم مختلف؛ 2️⃣ جلوگیری از تهاجم مغولان به کشورهای اسلامی؛ 3️⃣ نجات جان دانشمندان و علمایی همچون ابن‌ابی‌الحدید (شارح نهج‌البلاغه) و جوینی که بی‌رحمانه مورد غضب و خشم مغولان قرار گرفته بودند؛ 4️⃣ جذب نمودن قوم مغول به فرهنگ و تمدن اسلامی، به گونه‌ای که از سال ۶٩۴ قمری، «اسلام» دین رسمی مغولان شد؛ 5️⃣ جلوگیری از به آتش کشیدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان؛ 6️⃣ احداث و تأسیس کتابخانه بزرگ و رصدخانه مراغه در سال ۶۵۶ قمری؛ و... 📚 برگرفته از خاطرات ماندگار از خوبان روزگار ✍️ خواجه که به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و حضرت صاحب‌الزمان (عج) ایمان راسخ و علاقه‌ی وافر داشته، در این زمینه نیز دارای آثار ارزشمندی است که به عنوان حسن ختام سخن امروز، بخشی از صلوات خاصه حضرت صاحب‌الزمان (عج) خواجه را تقدیم شما گرامیان می‌نمائیم: «أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة، وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة، و العِصمَةِ الفاطِمیَّة، و الحِلمِ الحَسَنِیَّة، و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة، و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة، و المآثِرِ الباقِریَّة، و الآثار الجَعفَرِیَّة، و العُلومِ الکاظِمیَّة، و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة، و الجُودِ التَّقَوِیَّة، و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة، و الهَیبَةِ العَسکَریَّة، و الغَیبَةِ الإلهیَّة...»: «بارخدایا! رحمت‌های پیاپی فرست، و درودهای خجسته‌ی خویش را ارزانی دار، بر امام بزرگواری که صاحب دعوت محمدی است، و صولت حیدری، و عصمت فاطمی، و حلم حسنی، و شجاعت حسینی، و عبادت سجادی، و مفاخر باقری، و آثار جعفری، و علوم کاظمی، و حجج رضوی، و جود تقوی، و نقاوت نقوی، و هیبت عسکری، و غیبت الهی است...» 📚 برگرفته از کتاب «مفتاح الفلاح» https://eitaa.com/ROOZBARG
📢 🏴گرامیداشت هفتمین روز شهادت سیدالشهدای خدمت و یاران شهیدش 🎤با سخنرانی حضرت آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد ▫️نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان 🗓 پنجشنبه مورخ ۱۰ خرداد 🕔 ساعت۱۷ ▫️گلستان شهدای اصفهان ✍️ حضور مؤثر ائمه محترم جماعات به همراه نمازگزاران عزیز در این مراسم انتظار است. 🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٠ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢١ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Thursday 30 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: امام علی (ع): «لاتُسرِفْ في شَهوَتِكَ وغَضَبِكَ فيُزرِيا بِكَ» «در شهوت و خشم خود، زياده روى مكن، كه تو را بدنام مى‌كنند.» 📚 غرر الحكم، ح ۱۰۲۱۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « از نگاه اسلام» ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما در آستانه «» هستیم، و متأسفانه طبق آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی، استعمال دخانیات، شایع‌ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی در سطح جهان است! به طوری که در هر ۸ ثانیه، یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانيات، جان خود را از دست می‌دهد؛ در ایران نیز بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار دود می‌شود و بیش از یازده میلیون نفر در کشور ما، به طور مداوم از دخانیاتی مانند سیگار و قلیان استفاده می‌نمایند، و متأسفانه مصرف دخانیات در ایران نیز از مهمترین عوامل بروز یا تشدید بیماری‌های قلبی‌عروقی، ریوی، عفونی، سرطان‌ و... است؛ البته علاوه بر زیان شدید دخانيات بر سلامت انسان، آمارهای رسمی از زيان‌های اجتماعی، اقتصادی و زيست محيطی نیز حکایت می‌کند؛ هرچند که خوشبختانه در سال‌های اخیر در ایران اسلامی، با اطلاع‌رسانی‌های مؤثر در فضای حقیقی و مجازی، سطح آگاهی مردم نسبت به عواقب وخیم دخانیات بر سلامت آنان افزایش یافته، اما مسلماً یکی از عوامل بسیار مهم کاهش این بلای خانمانسوز، تبیین دقیق نگاه اسلام در برابر دخانیات، و روشنگری در این زمینه است که انشاالله در سخن امروز به‌این موضوع می‌پردازیم؛ ما بر این عقیده هستیم که دين اسلام، به عنوان آخرين و کاملترین دين الهی، همه‌ی نیازمندی‌های جوامع بشری و فرهنگ‌ها و تمدن‌های روی زمين در تمامی دوران‌ها را در نظر گرفته و احکام و دستورات لازم در تمام شئون زندگی را صادر نموده است؛ لذا هرچند که در عصر ظهور اسلام نامی از دخانياتی مانند سیگار و قلیان و انواع دیگر دخانیات در میان نبوده، اما با نگاه کلی به دستورات صادره در آیات و روایات و احکام و تعالیم اسلامی به وضوح می‌توان به مقابله اسلام با هر چیز مضر، و یا حتی احتمالاً مضر، دست یافت‌‌؛ چنانچه خداوند در قرآن کریم، هر اقدامی که علیه سلامتی جسمی و روحی انسان انجام شود و موجودیت او را به خطر بیندازد را منع نموده: ⬅️ «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيکمْ إِلَى التَّهْلُکة»: «خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید!» (بقره/١٩۵) ⬅️ «وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ»: «(پیامبر) برای مسلمانان پاکیزه‌ها را حلال و ناپاکی‌ها را حرام می‌سازد. (اعراف/١۵٧) ⬅️ «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ»: «خودکشی نکنید و همدیگر را نکُشید» (نساء/٢٩) همچنین در روایات اسلامی نیز بر این موضوع تأکید فراوان گردیده، چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ» یعنی ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع و حرام است؛ ✍️ بر همین اساس، فقها در این مسئله فرموده‌اند: «مصرف هر چیزى که براى انسان ضرر داشته باشد و یا حتی احتمال عقلایی ضرر وجود داشته باشد، حرام است» ❓اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان گفت که ضرر دخانيات و یا احتمال آن در حدی است که استفاده‌ی از آن‌را حرام کند یا خیر؟ ✅ در جواب باید گفت: در این‌گونه مسائل نوعاً فقها به نظر متخصصان مربوطه ارجاع می‌دهند و امروزه گروه زیادى از اطبّا و پزشکان خبره، اجماع و اتّفاق نظر دارند که سیگار و قلیان، ضررهاى مهم و زیان‌هاى قابل توجّهى دارند، و کتاب‌هاى متعدّدى در مورد خطرات، زیان‌ها و بیماری‌هاى ناشى از استعمال دخانیات نوشته‌اند؛ لذا می‌توان ادعا کرد که دخانيات به تناسب افراد و حالات مختلف، ضرر قابل توجهی به انسان‌ وارد می‌نماید؛ بر همین اساس بعضی از فقها، صراحتاً و به طور مطلق، فتوا به حرمت سیگار و دخانيات داده‌اند؛ اما بعضی از مراجع، تشخیص را به‌عهده مکلف، گذاشته و فرموده‌اند که اگر سیگار برای فرد ضرر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و يا موجب ضرر و اذيّت و آزار ديگران شود، حرام است؛ ✍️ در پایان نباید فراموش کرد که با مصرف سیگار و دخانیات، علاوه بر ضرر به خود و اصراف در اموال، و آسیب به محیط زیست، ضرر زیادی به اطرافیان و انسان‌های دیگر، مخصوصاً اعضای خانواده فرد وارد می‌شود که از نظر اسلام، «حق‌الناس» و از بزرگترین گناهان و معاصی الهی است که حتی با شهادت در راه خدا نیز برطرف نمی‌گردد؛ چنانچه امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطاب به اصحاب خود فرمودند: «هر کس از شما حق‌الناسی به گردن دارد، برود!» (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩) و با این کلام، به جهانیان هشدار دادند که حتی شهادت در رکاب سیدالشهداء (ع) نیز، پاک‌کننده گناه بزرگ «حق الناس» نیست؛ بنابراین می‌توان اذعان نمود که دین اسلام در یک کلام، مخالف صددرصد دخانيات و سیگار است. https://eitaa.com/ROOZBARG