eitaa logo
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
962 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
477 فایل
صفحه رسمی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان آدرس: خیابان مسجد سید کوچه ۲۴ تلفن: ۰۳۱۳۲۳۵۷۶۱۳ نمابر: ۰۳۱۳۲۳۵۷۸۷۵ ارتباط با ادمین: @isfahanmasajed_admin کانال خبرنامه: @khabarnamehmasjed کانال منبر: @menbarisfahan
مشاهده در ایتا
دانلود
14.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٨ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٩ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Tuesday 28 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام وفات خواجه نصيرالدين طوسى (۶٧٣ ق) 🌙 ایام وفات آیت‌الله كاشف ‏الغطاء (١٣٧٣ ق) 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ جَمَعَ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ اَلنَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ اَلْمَوَازِينُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ اَلشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ اَلْعُلَمَاءِ فَيَرْجَحُ مِدَادُ اَلْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ اَلشُّهَدَاءِ» «آن هنگام که روز رستاخیز شود، خدای بزرگ مردمان را در سرزمینی گرد هم آورد و ابزارهای سنجش بر نهند؛ و چون خون‌ شهیدان را با مرکب قلم علماء و دانشمندان بسنجند، مرکب قلم آنها بر خون شهیدان برتری یابد» 📚 من لا یحضره‌الفقیه، ج۴، ص۳۹۸ https://eitaa.com/ROOZBARG
احکام امر به معروف ۵.mp3
2.91M
موضوع: ✅ شرایط امر به معروف و نهی از منکر عبارتند از: ۱. علم به معروف و منکر؛ ۲. احتمال تأثیر؛ ۳. اصرار بر گناه؛ ۴. نداشتن مفسده؛ ✅ شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر، نداشتن مفسده است؛ یعنی باید امر و نهی مفسده‌ای نداشته باشد، بدین ترتیب اگر امر و نهی موجب شود به شخص امر و نهی کننده و یا به مسلمان دیگر مفسده‌ای از قبیل ضرر جانی و یا آبرویی و یا مالی برسد، در این جا امر و نهی واجب نیست؛ البته مكلف موظف است ملاحظه‌ی اهمیت را بکند یعنی باید در تمام معروف و منکرها بین مفسده‌ی امر و نهی و مفسده‌ی ترک امر و نهی مقایسه کند و سپس به آنچه مهمتر است، عمل نماید. ✅ کسی که می‌ترسد در صورت اقدام به امر به معروف و نهی از منکر در مورد کسی که دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی خاصی است، از ناحیه ی او ضرر قابل توجهی ببیند، واجب نیست او را امر و نهی کند به شرطی که منشأ ترسش، عقلایی باشد؛ ولی سزاوار نیست کسی به صرف ملاحظه‌ی مقام کسی که واجب را ترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به صرف احتمال وارد شدن ضرر کمی از طرف او، تذکر و موعظه به برادر مؤمن خود را ترک کند به هر حال رعایت اهم و مهم لازم است. 📚 رساله‌ی آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» ✍️ مناسبت روز: هجدهم ذی‌القعده، برابر با سالروز رحلت دانشمند بزرگ ایرانی و حكیم ربّانی (ره) است؛ عالم نستوه و انسان متفکری که پس از عمری تلاش و مجاهدت در علوم عقلی و نقلی، و همچنین علوم ریاضیات و هندسه و تأثیرگذاری عمیق در فرهنگ و تمدن اسلامی، بالاخره در چنین روزی در سال ۶٧٣ قمری در بغداد رحلت نمود و در جوار مرقد مطهر حضرت امام موسی كاظم (ع) آرام گرفت؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این چهره درخشان جهان تشیع آغاز می‌نمائیم؛ خواجه نصیر الدین محمد بن محمد بن حسن طوسی (ره)، از عالمان، متکلمان و ریاضی‌دانان مشهور و اَعاظم رجال قرن هفتم است؛ ایشان درسال ۵٩٧ قمری، در طوس متولد شد و در طول عمر بابرکت خود، تألیفات فراوانی در علوم ریاضی و هندسه، و در علوم نقلی و عقلی از خود به یادگار گذاشته که مشهورترین آنها «تجریدالاعتقاد» و «آداب المتعلمین» است؛ به علت نقش مؤثر خواجه در علوم مختلف و ایجاد تحول در علوم فلسفه و ریاضیات و نجوم در جهان، لقب «» و «» را به ایشان داده‌اند؛ و بزرگان شیعه و سنی همواره وی را ستوده‌اند؛ چنانچه حضرت آیت‌الله العظمی بهجت (ره) خواجه نصیرالدین را «» نامیدند؛ (در محضر بهجت، ج۲، ص۳۹۶) خواجه همانند ابن سینا، زندگی بسیار پرماجرایی داشته است که در پایان «شرح اشارات» به شکل دردناکی، از زندگی خود در دنیا، ناله سر می‌دهد؛ ولی در عین حال در طول همین زندگی پر فراز و نشبب، آثار بسیار ارزشمندی آفریده و شاگردان زیادی همچون قطب الدین شیرازی، علامه حلی، و ابن میثم بحرانی (ره) را تربیت نموده است؛ (مجموعه آثار شهید مطهری جلد ١۴) او در عصر آتش و خون، و غارت و ویرانی مغولان، توانست با سیاستی کم نظیر، ظلمِ حاکمان مغول را مهار و از نیروی اهریمنی این دشمنان انسانیت و اسلام، به نفع مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) استفاده نماید؛ لذا طبق تاریخ با وجود اینکه مغولان برای نابودی اسلام آمده بودند و حتی از ارزش‌های انسانی نیز کوچکترین بهره‌ای نبرده بودند؛ اما خواجه با علم و توانایی و شیوه تبلیغی بی‌نظیر خود توانست، از مغولان وحشی، افرادی مؤمن و معتقد به تشیع بسازد و نیروهای سرکش آنان را به خدمت مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) درآورد؛ عظمت علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا «هلاکو خان مغول»، ایشان را در شمار بزرگان خود دانسته و نسبت به حفظ و حراست از جان خواجه کوشا باشد؛ همچنین مورخین آورده‌اند که این عالم کم‌نظیر در آن برهه‌ی خطیر تاریخی، از مقام و نفوذ خود در دربار مغولان بهره برده و خدمات بسیاری را به فرهنگ اهل‌بیت (ع) و تمدن اسلامی روا داشته که در این مجال کوتاه به برخی از آن‌ها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ انجام کارهای بزرگ علمی و فرهنگی و نگارش کتاب‌های ارزشمند در علوم مختلف؛ 2️⃣ جلوگیری از تهاجم مغولان به کشورهای اسلامی؛ 3️⃣ نجات جان دانشمندان و علمایی همچون ابن‌ابی‌الحدید (شارح نهج‌البلاغه) و جوینی که بی‌رحمانه مورد غضب و خشم مغولان قرار گرفته بودند؛ 4️⃣ جذب نمودن قوم مغول به فرهنگ و تمدن اسلامی، به گونه‌ای که از سال ۶٩۴ قمری، «اسلام» دین رسمی مغولان شد؛ 5️⃣ جلوگیری از به آتش کشیدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان؛ 6️⃣ احداث و تأسیس کتابخانه بزرگ و رصدخانه مراغه در سال ۶۵۶ قمری؛ و... 📚 برگرفته از خاطرات ماندگار از خوبان روزگار ✍️ خواجه که به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و حضرت صاحب‌الزمان (عج) ایمان راسخ و علاقه‌ی وافر داشته، در این زمینه نیز دارای آثار ارزشمندی است که به عنوان حسن ختام سخن امروز، بخشی از صلوات خاصه حضرت صاحب‌الزمان (عج) خواجه را تقدیم شما گرامیان می‌نمائیم: «أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة، وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة، و العِصمَةِ الفاطِمیَّة، و الحِلمِ الحَسَنِیَّة، و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة، و العِبادَةِ السَّجّادِیَّة، و المآثِرِ الباقِریَّة، و الآثار الجَعفَرِیَّة، و العُلومِ الکاظِمیَّة، و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة، و الجُودِ التَّقَوِیَّة، و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة، و الهَیبَةِ العَسکَریَّة، و الغَیبَةِ الإلهیَّة...»: «بارخدایا! رحمت‌های پیاپی فرست، و درودهای خجسته‌ی خویش را ارزانی دار، بر امام بزرگواری که صاحب دعوت محمدی است، و صولت حیدری، و عصمت فاطمی، و حلم حسنی، و شجاعت حسینی، و عبادت سجادی، و مفاخر باقری، و آثار جعفری، و علوم کاظمی، و حجج رضوی، و جود تقوی، و نقاوت نقوی، و هیبت عسکری، و غیبت الهی است...» 📚 برگرفته از کتاب «مفتاح الفلاح» https://eitaa.com/ROOZBARG
📢 🏴گرامیداشت هفتمین روز شهادت سیدالشهدای خدمت و یاران شهیدش 🎤با سخنرانی حضرت آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد ▫️نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان 🗓 پنجشنبه مورخ ۱۰ خرداد 🕔 ساعت۱۷ ▫️گلستان شهدای اصفهان ✍️ حضور مؤثر ائمه محترم جماعات به همراه نمازگزاران عزیز در این مراسم انتظار است. 🕌 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٠ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢١ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 مه 2024 Thursday 30 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: امام علی (ع): «لاتُسرِفْ في شَهوَتِكَ وغَضَبِكَ فيُزرِيا بِكَ» «در شهوت و خشم خود، زياده روى مكن، كه تو را بدنام مى‌كنند.» 📚 غرر الحكم، ح ۱۰۲۱۲ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « از نگاه اسلام» ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما در آستانه «» هستیم، و متأسفانه طبق آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی، استعمال دخانیات، شایع‌ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی در سطح جهان است! به طوری که در هر ۸ ثانیه، یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانيات، جان خود را از دست می‌دهد؛ در ایران نیز بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار دود می‌شود و بیش از یازده میلیون نفر در کشور ما، به طور مداوم از دخانیاتی مانند سیگار و قلیان استفاده می‌نمایند، و متأسفانه مصرف دخانیات در ایران نیز از مهمترین عوامل بروز یا تشدید بیماری‌های قلبی‌عروقی، ریوی، عفونی، سرطان‌ و... است؛ البته علاوه بر زیان شدید دخانيات بر سلامت انسان، آمارهای رسمی از زيان‌های اجتماعی، اقتصادی و زيست محيطی نیز حکایت می‌کند؛ هرچند که خوشبختانه در سال‌های اخیر در ایران اسلامی، با اطلاع‌رسانی‌های مؤثر در فضای حقیقی و مجازی، سطح آگاهی مردم نسبت به عواقب وخیم دخانیات بر سلامت آنان افزایش یافته، اما مسلماً یکی از عوامل بسیار مهم کاهش این بلای خانمانسوز، تبیین دقیق نگاه اسلام در برابر دخانیات، و روشنگری در این زمینه است که انشاالله در سخن امروز به‌این موضوع می‌پردازیم؛ ما بر این عقیده هستیم که دين اسلام، به عنوان آخرين و کاملترین دين الهی، همه‌ی نیازمندی‌های جوامع بشری و فرهنگ‌ها و تمدن‌های روی زمين در تمامی دوران‌ها را در نظر گرفته و احکام و دستورات لازم در تمام شئون زندگی را صادر نموده است؛ لذا هرچند که در عصر ظهور اسلام نامی از دخانياتی مانند سیگار و قلیان و انواع دیگر دخانیات در میان نبوده، اما با نگاه کلی به دستورات صادره در آیات و روایات و احکام و تعالیم اسلامی به وضوح می‌توان به مقابله اسلام با هر چیز مضر، و یا حتی احتمالاً مضر، دست یافت‌‌؛ چنانچه خداوند در قرآن کریم، هر اقدامی که علیه سلامتی جسمی و روحی انسان انجام شود و موجودیت او را به خطر بیندازد را منع نموده: ⬅️ «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيکمْ إِلَى التَّهْلُکة»: «خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید!» (بقره/١٩۵) ⬅️ «وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ»: «(پیامبر) برای مسلمانان پاکیزه‌ها را حلال و ناپاکی‌ها را حرام می‌سازد. (اعراف/١۵٧) ⬅️ «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ»: «خودکشی نکنید و همدیگر را نکُشید» (نساء/٢٩) همچنین در روایات اسلامی نیز بر این موضوع تأکید فراوان گردیده، چنانچه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ» یعنی ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع و حرام است؛ ✍️ بر همین اساس، فقها در این مسئله فرموده‌اند: «مصرف هر چیزى که براى انسان ضرر داشته باشد و یا حتی احتمال عقلایی ضرر وجود داشته باشد، حرام است» ❓اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان گفت که ضرر دخانيات و یا احتمال آن در حدی است که استفاده‌ی از آن‌را حرام کند یا خیر؟ ✅ در جواب باید گفت: در این‌گونه مسائل نوعاً فقها به نظر متخصصان مربوطه ارجاع می‌دهند و امروزه گروه زیادى از اطبّا و پزشکان خبره، اجماع و اتّفاق نظر دارند که سیگار و قلیان، ضررهاى مهم و زیان‌هاى قابل توجّهى دارند، و کتاب‌هاى متعدّدى در مورد خطرات، زیان‌ها و بیماری‌هاى ناشى از استعمال دخانیات نوشته‌اند؛ لذا می‌توان ادعا کرد که دخانيات به تناسب افراد و حالات مختلف، ضرر قابل توجهی به انسان‌ وارد می‌نماید؛ بر همین اساس بعضی از فقها، صراحتاً و به طور مطلق، فتوا به حرمت سیگار و دخانيات داده‌اند؛ اما بعضی از مراجع، تشخیص را به‌عهده مکلف، گذاشته و فرموده‌اند که اگر سیگار برای فرد ضرر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و يا موجب ضرر و اذيّت و آزار ديگران شود، حرام است؛ ✍️ در پایان نباید فراموش کرد که با مصرف سیگار و دخانیات، علاوه بر ضرر به خود و اصراف در اموال، و آسیب به محیط زیست، ضرر زیادی به اطرافیان و انسان‌های دیگر، مخصوصاً اعضای خانواده فرد وارد می‌شود که از نظر اسلام، «حق‌الناس» و از بزرگترین گناهان و معاصی الهی است که حتی با شهادت در راه خدا نیز برطرف نمی‌گردد؛ چنانچه امام حسین (ع) در شب عاشورا، خطاب به اصحاب خود فرمودند: «هر کس از شما حق‌الناسی به گردن دارد، برود!» (احقاق الحق، ج ١٩، ص ۴٢٩) و با این کلام، به جهانیان هشدار دادند که حتی شهادت در رکاب سیدالشهداء (ع) نیز، پاک‌کننده گناه بزرگ «حق الناس» نیست؛ بنابراین می‌توان اذعان نمود که دین اسلام در یک کلام، مخالف صددرصد دخانيات و سیگار است. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ شنبه ١٢ خرداد ١۴٠٣ 🌙 السبت ٢٣ ذی‌القعده ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 Saturday 01 ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 وقوع غزوه‌ی «بنی قُرَيظه» (۵ ق) 🌙 سالروز شهادت امام رضا (ع) به‌قولی (٢٠٣ ق) و روز زیارتی آن حضرت 🤲 اعمال روز: 🔹 امروز روز بسیار شریفی است که آن را روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه‌السلام دانسته‌اند و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است. 💠 حدیث روز: 💎 امام رضا(ع): «مَنْ زَارَنِی عَلَى بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْكُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان‏» «هر کس مرا که از منزل و کاشانه به دور افتادم زیارت کند؛ در روز قیامت در سه جایگاه به سراغش می‌روم تا او را از ترس و سختی آن مکان‌ها خلاص کنم؛ هنگام دادن نامه اعمال به دست راست و چپ، و در هنگام عبور از پل صراط، و در وقت حسابرسی و میزان الهی» 📚 من لا یحضره الفقیه، ج٢، ص۵۸۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
558.5K
🔰 موضوع: « استفاده از» ❓سازمان آب، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده است، ولی در برخی از محلّه‌ها فشار آب ضعیف است و ساکنان آن مجبورند که برای استفاده از آب در طبقات بالای ساختمان‌ها از پمپ فشار استفاده کنند، با توجه به این مسأله به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید: الف: آیا نصب پمپ فشار آب جهت استفاده از آب بیشتر از نظر شرعی جایز است؟ ب: در صورت عدم جواز استفاده از پمپ فشار آب، وضو و غسل با آبی که به وسیله پمپ جذب می شود چه حکمی دارد؟ ✅ پمپ آب‌های مورد استفاده در منازل دو نوع می باشد: 1️⃣ پمپ بر سر مخزن آب وصل می‌شود و آب از لوله شهری وارد مخزن شده و پس از آن توسط پمپ در لوله‌های ساختمان جريان می‌يابد‌؛ که طبق نظر تمامی مراجع تقلید، صحیح و بدون اشكال است؛ 2️⃣ پمپ بر سر لوله اصلی نصب شده و آب را به صورت مستقيم از لوله‌های شهری می‌گیرد که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این سؤال می‌فرمایند: «در فرض سؤال، نصب و استفاده از پمپ فشار جایز نیست، و وضو و غسل با آبی که به وسیله پمپ به دست می‌آید، محل اشکال است» 📚 http://KHAMENEI.IR https://eitaa.com/ROOZBARG