🌹🌹🌹
❇️ شش چیز در شش جا
🔸 گاه سؤالاتی در زندگی انسان مطرح است که این حدیث به پاسخ اهمّ آنها پرداخته است :
1. چرا در دنیا مشکلات داریم؟ 2. چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ 3. چرا به علم و عزّت نمی رسیم؟ 4. چرا به ثروت و مال نمی رسیم؟
🔹 خداوند بلند مرتبه به حضرت موسی (ع) چنین وحی کرد : «ای موسی! شش چیز را در شش محلّ پنهان کرده ام؛ ولی مردم در جای دیگر دنبال آن می گردند؛ ولی #هرگز (آنها را در آنجا) نخواهند یافت :
1. همانا راحتی را در #بهشت قرار دادم؛ ولی مردم در دنیا دنبال آن می گردند.
2. همانا علم را در #گرسنگی و تلاش قرار دادم؛ ولی مردم در سیر بودن دنبال آن می گردند.
3. به راستی عزّت را در #شب_بیداری (و نماز شب) قرار دادم؛ ولی مردم عزّت را در خانه حاکمان می جویند.
4. همانا بلندمرتبگی و مقام را در #تواضع و فروتنی قرار دادم؛ ولی مردم در تکبّر و خودبرتر بینی، دنبال آن می گردند.
5. همانا اجابت دعا را در #لقمه_حلال قرار دادم؛ ولی مردم در قیل و قال (و داد و فریاد)، دنبال اجابت دعا می گردند.
6. به راستی من بی نیازی را در #قناعت قرار دادم؛ ولی مردم آن را در زیادی مال و ثروت جستجو می کنند، و هرگز آن را نخواهند یافت.
📚 مواعظ العدديۀ، ص446
#معرفت
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت66
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 جهت اوّل : كه گفتيم «اجتماعى بودن احكام در موارد مختلف، انواع مختلفى دارد»، دليلش اين است كه مى بينيم شارع مقدّس اسلام در مسأله #جهاد، اجتماعى بودن را بطور مستقيم تشريع كرده و دستور داده حضور در جهاد و دفاع به آن مقدارى كه دشمن دفع شود واجب است، اين يك نوع اجتماعيّت، نوع ديگر نظير وجوب #روزه و #حج است، كه بر هر كسى كه مستطيع و قادر به انجام آن دو باشد و عذرى نداشته باشد واجب است، اجتماعيّت در اين دو واجب بطور مستقيم نيست. بلكه لازمه آن دو است، چون وقتى روزه دار روزه گرفت قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد كرد، و در آخر در روز عيد فطر، اين اجتماع به حدّ كامل مى رسد، و نيز وقتى مكلّف به زيارت خانه خدا گرديد قهراً با ساير مسلمانان يك جا جمع مى شود، و در روز عيد قربان اين اجتماع به حدّ كامل مى رسد.
و نيز نمازهاى پنجگانه يوميّه را بر هر مكلّفى واجب كرده، و جماعت را در آن واجب نساخته، ولى اين رخصت را در روز جمعه تدارك و تلافى كرده و اجتماع براى #نماز_جمعه را بر همه واجب ساخته، البته براى هر كسى كه از محلّ اقامه جمعه بيش از چهار فرسخ فاصله نداشته باشد، اين هم يك نوع ديگر اجتماعيّت است.
💠 و در جهت دوم : يعنى «اختلاف در دستور»، دليلش اين است كه مى بينيم وصفِ اجتماعيّت را در بعضى از موارد بطور #وجوب تشريع كرده كه مثالش در جهت اوّل گذشت، و بعضى را بطور #استحباب، چون گفتيم بطور وجوب ممكن نبوده (و اى بسا واجب كردنش باعث عُسر و حَرَج مى شده و اسلام آمده تا حرج و عسر را از هر جهت برطرف سازد)، مثال آن باز همان استحباب به جماعت خواندن نمازهاى يوميّه است كه مستقيماً واجبش نكرده و ليكن آن قدر سفارش بدان نموده و از ترك آن مذمّت كرده كه بجاى آوردنش سنّت شده، و بر مردم لازم كرده كه بطور كلى سنّت را اقامه كنند، مرحوم شيخ حرّ عاملى در وسائل كتاب الصلاة بابى دارد به عنوان باب كراهتِ ترك حضور جماعت.
رسول خدا (ص) هم خودش درباره عدّه اى كه حضور در جماعت را ترك كرده بودند فرمود : چيزى نمانده كه درباره آن عدّه كه نماز در مسجد را رها كرده اند، دستور دهم هيزم به در خانه هايشان بريزند، و آتش بزنند تا خانه هايشان بسوزد، و اين رويّه كه درباره نماز در مسجد از رسول خدا (ص) مى بينيم رويه اى است كه در تمامى سنّت هاى خود معمول داشته، پس حفظ سنّتِ آن جناب به هر وسيله اى كه ممكن باشد و به هر قيمتى كه تمام شود، بر مسلمين واجب شده است. اينها امورى است كه راه بحث در آنها راه استنباط فقهى است، نه راه تفسير، بر فقيه است كه با استفاده از كتاب و سنّت پيرامون آن بحث كند، آنچه از هر چيز در اينجا مهمتر است اين است كه رشته بحث را به سوى ديگرى بكشيم، يعنى به سوى «اجتماعى بودن اسلام در #معارف_اساسی اش».
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهبر_معظم_انقلاب
❣ما جامعه اسلامی نداریم ولی این به معنای نا امیدی نیست..
بلکه حرکت کشور، رو به #جلو و در حال پیشرفت است.
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت14
#المیزان
💠 پس وقتى به حكم اين آيات، عمل هر يك از دو جنس مرد و زن -چه خوبش و چه بدش- به حساب خود او نوشته مى شود، و هيچ مزيّتى جز با #تقوا براى كسى نيست، و با در نظر داشتن اينكه يكى از مراحل تقوا، اخلاق فاضله (=ايمان با درجات مختلفش، عمل نافع، عقل محكم و پخته، اخلاق خوب، صبر و حلم) است، پس يك زنى كه درجه اى از درجات بالاى ايمان را دارد، و يا سرشار از علم است، و يا عقلى پخته و وزين دارد، و يا سهم بيشترى از فضائل اخلاقى را دارا مى باشد، چنين زنى در #اسلام ذاتاً گرامى تر و از حيث درجه بلندتر از مردى است كه هم طراز او نيست، حال آن مرد هر كه مى خواهد باشد، پس هيچ كرامت و مزيّتى نيست، مگر تنها به تقوا و فضيلت.
و در معناى آيه قبلى بلكه روشنتر از آن، آيات زير است، كه مى فرمايد :
❣منْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً، وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ — هر آن كس كه عمل صالح بجا آورد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى كه عملش توأم با ايمان گردد، بر او زندگى طيّب و پاكى داده و اجرشان را بر طبق بهترين عملى كه مى كردند مى دهيم.
(سوره نحل، 97)
❣و مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ، يُرْزَقُونَ فِيها بِغَيْرِ حِسابٍ — و هر كس عملى صالح كند، چه مرد باشد و چه زن، به شرط اينكه ايمان داشته باشد، چنين كسانى داخل بهشت مى شوند و بدون حساب روزى خواهند داشت.
(سوره مؤمن،40)
❣و مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ، وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً — و كسى كه عملى را از اعمال صالحه انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، البته به شرط آنكه داراى ايمان باشد، چنين كسانى داخل بهشت مى شوند و به اندازه خردلى ستم نمى شوند.
(سوره نساء، 124)
💠 علاوه بر اين آيات كه صريحاً #تساوى بين زن و مرد را اعلام مى كند، آيات ديگرى هست كه صريحاً بى اعتنايى به امر زنان را نكوهش نموده، از آن جمله مى فرمايد :
❣و إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ، يَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ، أَ يُمْسِكُهُ عَلى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ، أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ — و هر گاه يكى از آنان اطّلاع حاصل مى كند كه خداوند دخترى به او داده، صورتش شروع به سياه شدن مى كند و اين در حالى است كه مالامال از خشم است و خود را از شرمسارى، از مردم پنهان نموده، فكر مى كند آيا پيه و روغن اين ذلّت را بر خود بمالد و دخترش را نگهدارد و يا براى رهايى از اين ننگ، او را زنده زنده در خاك كند، آگاه باشيد كه در اين طرز تفكّر سخت خطا كرده اند.
(سوره نحل، 59)
و اينكه مى فرمايد «خود را از شرمسارى از مردم پنهان می كند»، براى اين است كه ولادت #دختر را براى پدر ننگ مى دانستند، و منشأ عمده اين طرز تفكّر اين بود كه مردان در چنين مواقعى تصوّر مى كردند كه اين دختر به زودى بزرگ خواهد شد، و ملعبه و بازيچه جوانان قرار خواهد گرفت، و اين خود نوعى غلبه مرد بر زن است، آن هم در يك امر جنسى كه به زبان آوردن آن مستهجن و زشت است، و در نتيجه، ننگ زبان زد شدنش به ريش پدر و خاندان او مى چسبد. همين طرز تفكّر، عرب جاهليت را واداشت تا دختران بى گناه خود را زنده زنده دفن كنند. سبب ديگر قضيه را كه علّت اوّلى اين انحراف فكرى بود در گذشته خوانديد، و خداى تعالى در #نكوهش از اين عمل نكوهيده، تأكيد كرده و فرمود :
❣و إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ، بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ — روزى كه از دختر زنده به گور شده مى پرسند به چه گناهى كشته شد.
(سوره تكوير، 9)
از بقاياى اينگونه #خرافات بعد از ظهور اسلام نيز در بين مسلمانان ماند، و نسل به نسل از يكديگر ارث بردند، و تا كنون نتوانسته اند لكّه ننگ اين خرافات را از صفحه دل بشويند، به شهادت اينكه مى بينيم اگر زن و مردى با يكديگر زنا كنند، ننگ زنا در دامن زن تا ابد مى ماند، هر چند كه توبه هم كرده باشد، ولى دامن مرد ننگين نمى شود، هر چند كه توبه هم نكرده باشد؛ با اين كه اسلام اين عمل نكوهيده را هم براى زن ننگ مى داند و هم براى مرد، هم او را مستحقّ حدّ و عقوبت مى داند و هم اين را، هم به او صد تازيانه مى زند و هم به اين.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#زن
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
5abddfde6ae135636622e1e9_-3059660911684828993.mp3
1.9M
#حجت_الاسلام_میرزامحمدی
#فوق_العاده
❇️ وداع با ماه مبارک #رمضان
😭 کمی آهسته تر...
🌹 التماس دعا
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#امام_علی_علیه_السلام
این، عید کسی است که خداوند روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است، و هر روزی که در آن، خدا #معصیت نشود، آن روز، عید است.
📚 نهج البلاغه، حکمت 428
❤️عیدتان مبارک❤️
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت67
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 و امّا #اجتماعى بودنش در تمامى قوانين عملى، يعنى دستورات عبادى و معاملى و سياسى و اخلاقى و معارف اصولى كم و بيش براى خواننده روشن است.
و در #معارف_اساسى اسلام مى بينيم كه مردم را به سوى دين «فطرت» دعوت مى كند، و ادّعا مى كند كه اين دعوت حقّ، صريح و روشن است و هيچ ترديدى در آن نيست، و آيات قرآنى كه بيانگر اين معنا است آن قدر زياد است كه حاجتى به ايراد آنها نيست، و همين اوّلين قدم است به سوى ايجاد اُلفت و اُنس در بين مردم، مردمى كه درجات فهمشان مختلف است؛ چون همه آنها را به چيزى دعوت نموده كه اختلاف فهم ها و تقيّدش به قيود اخلاق و غرائز در آن اثر ندارد، بلكه همه بر درستى آن اتّفاق دارند، و آن اين است كه «حقّ بايد پيروى شود».
و از سوى ديگر مى بينيم كسانى را كه #جاهل_قاصر هستند، يعنى حقّ برايشان روشن نشده و راه حقّ برايشان مشخص نگشته، معذور دانسته، هر چند كه حجّت به گوششان خورده باشد، و فرموده :
❣ليَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ، وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ – تا هر كس که هلاك مى شود بعد از روشن شدن حقّ هلاك شود، و آن هم كه زنده مى شود با روشن شدن حقّ زنده شود. (سوره انفال، 42)
❣إلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ، لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا، فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُوراً – كسانى كه به نفْس خود ستم كردند در جهنّم جای دارند، مگر مردان و زنان و فرزندانى كه به استضعاف كشيده شده باشند، نه چاره اى دارند و نه راه حقّ را پيدا مى كنند، درباره اینان اميد آن است كه خداى عزّ و جلّ با عفو و مغفرت خود رفتار كند. (سوره نساء، 98- 99)
خواننده عزيز توجّه دارد كه آيه شريفه اطلاق دارد، و اگر جمله : «نه چاره اى دارند و نه راه حقّ را پيدا مى كنند» را نيز به دقّت مورد نظر قرار دهد، آن وقت متوجّه مى شود كه #اسلام تا چه حدّ آزادى در تفكّر داده، البته به كسى كه خود را شايسته تفكّر و مستعدّ براى بحث بداند. اسلام به چنين كسى اجازه داده تا با كمال آزادى در هر مسأله اى كه مربوط به معارف دين است تفكّر نموده، در فهم آن تعمّق كند، و نظر بدهد؛ علاوه بر اينكه قرآن كريم پُر است از آياتى كه مردم را تشويق و ترغيب به تفكّر و تعقّل و تذكّر مى كند.
(در اينجا ممكن است بگويى اين آزادى در تفكّر كه از آيه فوق استفاده مى شود تا چه اندازه است، آيا حدّ و مرزى هم دارد يا نه؟ و با اينكه ما به وجدان مى بينيم كه فهم ها و استعدادها در درك حقايق مختلفند پس چگونه مى تواند حدّ و مرز داشته باشد؟) در پاسخ مى گوئيم بله، معلوم است كه فهم ها مختلفند، زيرا عوامل ذهنى و خارجى در اختلاف فهم ها اثر به سزايى دارد، هر كسى يك جور تصوّر و تصديق دارد، يك جور برداشت و داورى مى كند و اين را هم قبول داريم كه #اختلاف_فهم _ها باعث مى شود تا مردم در درك آن اصولى كه اسلام، اساس خود را بر پايه آنها بنا نهاده مختلف شوند، اين معنا را قبلاً هم اعتراف كرده بوديم. ليكن اختلاف در فهم دو انسان...
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa
هدایت شده از من شیعه هستم
🌹🌹🌹
#علامه_طباطبائی
❓سوال :
راجع به #علائم_آخر_الزّمان که وارد است «وعند ذلک یتکلّم الرّویبضه». مقصود از رویبضه چیست؟ و منظور از دجّال؟ و کیفیّت احوال یأجوج و مأجوج که بیان شده است؟
✅ پاسخ :
❣در أشراط السّاعه یعنى علامت #قیامت آمده است که در آن وقت رویبضه سخن مى گوید؛ ظاهراً منظور از رویبضه کسانى هستند که در جامعه قرب و منزلت ندارند و بحساب نمى آیند، آنها تکلّم مى کنند. کنایه از اینکه امور مردم را در شئون اجتماعى در دست مى گیرند و ریاست بر مردم مى نمایند.
❣راجع به اصل دجّال یعنى شخص دروغ زن و دروغ پرداز، روایات بسیارى وارد است که قبل از ظهور #حضرت_مهدى ارواحنا فداه خروج مى کند؛ و مردم را گمراه مى نماید؛ و امّا درباره خصوصیّاتش روایاتى وارد است که قابل اعتماد نیست؛ مثل اینکه دجّال شخصى است که به الاغى سوار مى شود و حرکت مى کند؛ و یمیناً و یساراً (= از طرف راست و چپ او) جنّت و نار با او حرکت مى کنند.
در روایات #اهل_تسنّن نیز دجّال آمده است؛ و تولّد دجّال هم روایت شده؛ و حتّى روایت است که به رسول الله خبر دادند و حضرت تشریف بردند و یا او آمد، یک حرفهائى زده شده است که البتّه قابل اعتماد نیست. مثل اینکه مثلا طول الاغش یک فرسخ است؛ الاغ یک فرسخى؟؟
❣و امّا راجع به یأجوج و مأجوج ظاهراً دو دسته از مردم باشند که در سدّ کوه قفقاز واقع شده و آن سدّ شواهدى دارد که #ذو_القرنین بین آنها کشیده است و از حمله به این سرزمینها جلوگیرى کرده است؛ و بعضى گویند دو طائفه از مغول هستند، و قرآن مجید درباره أصل یأجوج و مأجوج آیه دارد؛ و حتّى دارد که از هر بلندى آنها سرازیر خواهند شد: «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ کُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ».
و لیکن در خصوصیّات خلقت آنها روایاتى وارد شده است، مثل اینکه گوش هاى آنها به اندازه اى بزرگ است که یکى را فِراش مى کنند و بر روى آن مى خوابند؛ و گوش دیگر را بعنوان لحاف به روى خود مى کشند. این روایات از عامّه (= اهل سنّت) است؛ و معلوم است که ساختگى است على الظّاهر؛ و قابل قبول نیست.
📚 در محضر علامه طباطبائی
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝