🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت28
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 يعنى اگر تفكرشان #تفكر_اجتماعى باشد، خير و شر - فساد و صلاح - تقوا و فُجور - نيكى كردن و بدى كردن و ... يك يك آنها در خير و شرّ مجتمعشان تأثير می گذارد. يعنى اگر جامعه صالح شد آنان نيز صالح گشته و اگر فاسد شد فاسد می گردند، اگر جامعه با تقوا شد آنان نيز با تقوا مى شوند و اگر فاجر شد فاجر می گردند و ... براى اينكه وقتى افراد، اجتماعى فكر كردند، جامعه داراى #شخصيّتى_واحد می گردد.
💠 #قرآن_كريم هم در داوريهايش نسبت به امّت ها و اقوامى كه تعصّب مذهبى و يا قومى وادارشان كرد به اينكه اجتماعى فكر كنند، همين شيوه را طى كرده. وقتى روى سخن با اين گونه اقوام مثلاً با «يهود» يا «عرب» و يا امّتهايى نظير آن دو دارد، حاضرين را به #جُرم_نياكان و گذشتگانشان مؤاخذه می كند و مورد عتاب و توبيخ قرار مى دهد، با اينكه جرم را حاضرين مرتكب نشده اند و آنها كه مرتكب شده اند قرن ها قبل مُرده و منقرض گشته اند. و اينگونه داورى در بين اقوامى كه اجتماعى تفكر می كنند، داورى #صحيحى است و در قرآن كريم از اين قبيل داوریها بسيار است و در آياتى بسيار زياد ديده مى شود كه در اينجا احتياجى به نقل آنها نيست.
💠 بله مقتضاى رعايت #انصاف اين است كه از ميان فلان قوم كه مورد عتاب واقع شده اند، افرادى كه صالح بوده اند استثنا شوند و حقّ افراد صالح پايمال نگردد؛ زيرا اگرچه اينگونه افراد در ميان آن گونه اجتماعات زندگى كرده اند، و ليكن دل هايشان با آنان نبوده و افكارشان به رنگ افكار فاسد آنان در نيامده و خلاصه : فساد و بيمارى #جامعه در آنان سرايت نكرده بود و اينگونه افراد انگشت شمار در آن گونه جوامع مثل عضو زائدى بوده اند كه در هيكل آن جامعه روئيده باشند. و #قرآن_كريم همين انصاف را نيز رعايت كرده، در آياتى كه اقوامى را مورد عتاب و سرزنش قرار مى دهد افراد صالح و أبرار را استثنا می كند.
💠 و از آنچه گفته شد روشن گرديد كه در داورى نسبت به #جوامع_متمدّن، معيارِ صلاح و فساد را نبايد افراد آن جامعه قرار داد و نبايد افراد آن جامعه را با افراد جامعه هاى ديگر سنجيد. اگر ديديم كه مثلاً مردم فلان كشور غربى در بين خود چنين و چنانند، رفتارى مؤدّبانه دارند، به يكديگر دروغ نمی گويند و مردم فلان كشور شرقى و اسلامى اينطور نيستند، #نمى_توانيم بگوئيم پس بطور كلّى جوامع غربى از شرقيها بهترند. بلكه بايد شخصيّت اجتماعى آنان را و رفتارشان با ساير جوامع را معيار قرار داد، بايد ديد فلان جامعه غربى كه خود را متمدّن قلمداد كرده اند، رفتارشان با فلان جامعه ضعيف چگونه است و خلاصه : بايد #شخصيّت_اجتماعى او را با ساير شخصيّت هاى اجتماعى عالَم سنجيد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
#پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله
يا علي؛ أَرْبَعٌ أَسْرَعُ شَيْءٍ عُقُوبَةً : رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِسَاءَةً وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ وَ رَجُلٌ عَاقَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَمِنْ أَمْرِكَ الْوَفَاءُ لَهُ وَ مِنْ أَمْرِهِ الْغَدْرُ بِكَ وَ رَجُلٌ تَصِلُهُ رَحِمُهُ وَ يَقْطَعُهَا.
یا على؛ سریع ترین کیفر، برای عمل چهار نفر است :
🔹 کسی كه به او خوبى كنى و او به جاى آن به تو #بدى كند🔹کسی كه تو، به او ستم نكرده اى ولى وى به تو #ستم می كند🔹کسی كه با او در انجام امرى پيمان بسته اى و وفادار به آن هستى در حالیكه او در صدد #خيانت به توست🔹و کسی كه تو با او صله رحم كنى ولى او با تو #قطع_رابطه كند.
📚 تحف العقول ؛ صفحه 9
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌷🌷🌷
#ishia
#گوشتخواری_و_دین_رحمت
#قسمت8
#المیزان
💠 و امّا اينكه گفتند حسّ #رأفت و #رحمت با كشتن حيوانات و خوردن گوشت آنها نمى سازد، جوابش اين است كه آرى هيچ شكى نيست كه رحمت، خود موهبتى است لطيف و تكوينى كه خداى تعالى آن را در #فطرت انسان و بسيارى از حيوانات كه تاكنون به وضع آنها آشنا شده ايم به وديعه نهاده إلّا اينكه چنان هم نيست كه تكوين، حسّ رحمت را «حاكم على الإطلاق» بر امور قرار داده باشد، و در هيچ صورتى مخالفت آن را جائز نداند و اطاعتش را بطور مطلق و در همه جا لازم بشمارد. خُب وقتى #تكوين خودش رحمت را بطور مطلق و همه جا استعمال نمی كند ما چرا مجبور باشيم او را در همه امور حاكم قرار دهيم؟! دليل اينكه تكوين، رحمت را بطور مطلق استعمال نمی كند وجود دردها و بيماريها و مصائب و انواع عذابها است.
💠 از سوى ديگر اين صفت يعنى صفت رحمت اگر در حيوانات بطور مطلق خوب و نعمت باشد در خصوص #انسان چنين نيست. يعنى مانند «عدالت» نیست که بدون قيد و شرط و بطور على الإطلاق فضيلت باشد؛ چون اگر اينطور بود مؤاخذه ظالم به جُرم اينكه ظلم كرده، و مجازات مُجرم به خاطر اينكه مرتكب جرم شده درست نبود - و حتّى زدن يك سيلى به قاتل جنايتكار صحيح نبود، زيرا با ترحّم منافات دارد - و همچنين انتقام گرفتن از متجاوز و به مقدار تعدّى او تعدّى كردن درست نبود. و حال اگر ظالم و مُجرم و جانى و متجاوز را به حال خود واگذاريم دنيا و مردم دنيا #تباه مى شوند.
💠 و با اين حال، #اسلام امر رحمت را بدان جهت كه يكى از مواهب خلقت است مُهمل نگذاشته، بلكه دستور داده كه رحمت عمومى گسترش داده شود، و از اينكه حيوانى را بزنند نهى كرده و حتّى از زدن حيوانى كه مى خواهند ذبح كنند منع نموده و #دستور_اكيد داده : مادام كه حيوانِ ذبح شده جانش بيرون نيامده اعضائش را قطع و پوستش را نكَنند، و نيز نهى كرده از اينكه حيوانى را پيش روى حيوان ديگرى مثل آن ذبح كنند، و براى ذبح كردن حيوان راحت ترين و ملايم ترين وضع را مقرّر فرموده، و آن بريدن چهار رگ گردن او است (دو تا لوله خون و يك لوله تنفس و يك لوله غذا)، و نيز دستور فرموده حيوانى را كه قرار است ذبح شود آب در اختيارش بگذاريد، و از اين قبيل احكام ديگرى كه تفصيل آنها در كتب فقه آمده است.
💠 و با همه اينها اسلام دين #تعقّل است نه دين عاطفه، و در هيچ يك از شرايعش عاطفه را بر احكام عقلى كه اصلاح گر نظام مجتمع بشرى است مقدّم نداشته، و از احكام عاطفه #تنها آن احكامى را معتبر شمرده كه عقل آن را معتبر شمرده است كه برگشت آن نيز به پيروى حكم «عقل» است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#دین_رحمت
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌹🌹🌹
#ishia
#جامعه_اسلامی
#قسمت29
#آیه200_سوره_آل_عمران
❇️ تمدّن يا توحّش غربى!
💠 آرى در حكم به اينكه فلان جامعه صالح است يا طالح، ظالم است يا عادل، سعادتمند است يا شقى و ... بايد اين روش را پيش گرفت كه متأسفانه فضلاى #غرب_زده ما همانطور كه گفتيم از اين معنا غفلت ورزيده اند، و در نتيجه دچار خَلط و اشتباه شده اند (و چون ديده اند كه فلان شخص انگليسى در لندن پولى كه در زمين افتاده بود بر نداشت و يا فلان عمل صحيح را انجام داد و مردم فلان كشور شرقى اينطور نيستند، آن چنان شيفته غرب و مُنزجر از شرق شدند كه به طور يك كاسه حكم كردند به اينكه تمدّن غرب چنين و چنان است و در مقابل شرقى ها اينطور نيستند، و پا را از اين هم فراتر نهاده و گفتند : #اسلام در اين عصر نمى تواند انسانها را به صلاح لايقشان هدايت كند).
💠 در حالى كه اگر جامعه غرب را يك #شخصيّت می گرفتند، آن وقت رفتار آن شخصيّت را با ساير شخصيّت هاى ديگر جهان مى سنجيدند، معلوم مى شد كه از تمدّن غربى ها به شگفت درمى آيند و يا از توحّش آنان!
💠 و به جان خودم سوگند كه اگر تاريخ #زندگى_اجتماعى غربيها را از روزى كه نهضت اخير آنان آغاز شد، مورد مطالعه دقيق قرار مى دادند و رفتارى را كه با ساير امّتهاى ضعيف و بینوا كردند مورد بررسى قرار مى دادند، بدون كمترين درنگى، حكم به #توحّش آنان می كردند و مى فهميدند كه تمام ادّعاهايى كه می كنند و خود را مردمى بشر دوست و خير خواه و فداكار بشر معرفى نموده و وانمود می كنند كه در راه خدمت به بشريّت از جان و مال خود مايه می گذارند تا به بشر حُرّيت داده و ستمديدگان را از ظلم و بَردگان را از بردگى و اسيرى نجات بخشند، همه اش #دروغ و #نيرنگ است و جز به بند كشيدن ملل ضعيف هدفى ندارند. و تمام تلاششان اين است كه از هر راه كه بتوانند بر آنها #حكومت كنند، يك روز از راه قشون كِشى و مداخله نظامى، روز ديگر از راه استعمار، روزى با ادّعاى مالكيّت نسبت به سرزمين آنان، روزى با دعوى قيمومت، روزى به عنوان #حفظ_منافع_مشترك، روزى به عنوان كمك در حفظ استقلال آنان، روزى تحت عنوان حفظ #صلح و جلوگيرى از تجاوزات ديگران، روزى به عنوان دفاع از حقوق طبقات محروم و بيچاره، روزى ... و روزى ...
💠 #هيچ انسانى كه «سلامتِ فطرتش» را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمى دهد كه چنين جوامعى را صالح بخواند و يا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند كه #دين نداشته باشد و به حكم وحى و نبوّت و بدانچه از نظر دين سعادت شمرده شده، آشنا نباشد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
💗💗💗💗
#امام_زمان_عجل_الله_فرجه
❤️ لوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الیُمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا.
💜 اگر شیعیان ما - که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّق شان دارد - دل هایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند #یک_پارچه بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار ما زودتر فراهم می شد.
📚 الإحتجاج طبرسی؛ ج2 ص 499
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
💗💗💗💗
🌹🌹🌹
#ishia
#گوشتخواری_و_دین_رحمت
#قسمت9
#المیزان
💠 و امّا اينكه گفتند رحمت الهى چگونه با تشريع حكم تذكيه و ذبح حيوانات سازگار است با اينكه خداى تعالى أرحم الرّاحمين است؟ جوابش اينست كه اين شبهه از خَلط ميان رحمت و #رقّت_قلب ناشى شده است. آنچه در خداى تعالى است رحمت است نه رقّت قلب كه تأثّر شعورى خاصی است در انسان كه باعث مى شود انسانِ رحم دل، نسبت به فرد مرحوم تلطّف و مهربانى كند؛ و اين خود صفتى است #جسمانى و مادّى كه خداى تعالى از داشتن آن مُتعالى است (تعالى اللَّه عن ذلك عُلواً كبيراً ).
💠 و امّا #رحمت در خداى تعالى معنايش إفاضه «خير» بر مستحقّ خير است، آن هم به مقدارى كه استحقاق آن را دارد؛ و به همين جهت بسا مى شود كه عذاب را رحمت خدا و بالعكس رحمت او را عذاب تشخيص مى دهيم (هم چنان كه تشريعِ حكم تذكيه حيوانات را براى حيوانات عذاب مى پنداريم). پس اين فكر را بايد از مغز بيرون كرد كه احكام الهى بايد بر طبق #تشخيصِ_ما كه ناشى از «عواطف كاذبه» بشرى است بوده باشد، و خدا باید «مصالح تدبير» در عالَم تشريع را بخاطر اينگونه امور باطل ساخته و يا در اينكه شرايعش را مطابق با «واقعيّات» تشريع كرده است مُسامحه كند.
💠 لذا از همه مطالب گذشته اين معنا روشن گرديد كه #اسلام در تجويز خوردن گوشت حيوانات و همچنين در جزئيات و قيد و شرطهايى كه در اين تجويز رعايت نموده ، #امر_فطرت را حكايت كرده است. فطرتى كه خداى تعالى بشر را بر آن فطرت خلق كرده :
❣ فطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ — پيوسته از طريقه دين خدا كه فطرت خَلق را بر آن آفريده است پيروى كن كه هيچ تغييرى در خلقت خدا نبايد داد، اين است آيين استوار حقّ (سوره روم آیه 30).
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#دین_رحمت
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌷🌷🌷
#ishia
#گوشتخواری_و_دین_رحمت
#قسمت10
#المیزان
❇️ چرا اسلام حِليّت گوشت را مبنى بر تذكيه كرد؟
💠 توضيح سؤال اينكه ما پذيرفتيم كه خلقتِ بشر طورى است كه هم مجهّز به جهاز «گياه خوارى» است و هم جهاز «گوشتخوارى»؛ و فطرت و خلقت، گوشتخوارى را براى انسان جائز مى داند. و به دنبال اين حكم #فطرت، اسلام هم كه شرايعش مطابق با فطرت است خوردن گوشت را جائز دانسته، ليكن اين سؤال پيش مى آيد كه چرا #اسلام به خوردن گوشت حيواناتى كه خودشان مى ميرند اكتفاء نكرد، با اينكه اگر اكتفاء كرده بود مسلمين هم گوشت مى خوردند و هم كارد بدست نمی گرفتند و با كمال بى رحمى حيوانى را سر نمى بريدند، در نتيجه عواطف و رحمتشان جريحه دار نمى شد؟
💠 جواب اين سؤال از بياناتى كه قبلاً گذشت روشن گرديد. چون در آنجا گفتيم رحمت به معناى رقّت قلب، واجب الإتباع نيست و #عقل پيروى آن را لازم نمى داند، بلكه پيروى از آن را باعث ابطال بسيارى از احكام حقوقى و جزائى مى داند. و خواننده عزيز توجّه فرمود كه اسلام در عين اينكه احكامش را تابعِ مصالح و مفاسد واقعى قرار داده نه تابع عواطف، مع ذلك در بكار بردن رحمت به آن مقدار كه ممكن و معقول بوده از هيچ كوششى فروگذار نكرده؛ هم مصالح واقعى را إحراز نموده، و هم مَلكه #رحمت را در بين نوع بشر حفظ كرده.
💠 علاوه بر اينكه (همه مى دانيم بيشترِ گاو و گوسفند و شُترانى كه مى ميرند #علّت مرگشان بيماريهايى است كه اگر گوشت آنها خورده شود انسانها هم به همان بيماريها مبتلا می گردند) و مزاج آنان تباه و بدنها متضرّر مى شود، و اين خود خلاف رحمت است. و اگر بشر را محكوم می كرد به اينكه تنها از گوشت حيوانى بخورد كه مثلاً از كوه پَرت شده، آن وقت می بايستى همه افراد بشر، دورِ دنيا بچرخند ببينند كجا حيوانى از كوه پرت شده است و اين براى بشر حكمى حَرَجى و #خلاف_رحمت است.
🔹 پایان 🔹
📚 #تفسیر_المیزان جلد5 ص295
#دین_رحمت
💌 کانال " آی💚شیعه " :👇
http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7
🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺